داغ ترین ها :
11 برتری گوشی های اندرویدی در مقایسه با آیفون در سال 2021

11 برتری گوشی های اندرویدی در مقایسه با آیفون در سال 2021

سال‌های زیادی است که دو سیستم عامل اندروید و IOS با یکدیگر در رقابت هستند و هر کدام هم برتری‌های خاص خودش را نسبت به دیگری دارند. سیستم عامل IOS مختص به اپل و ایفون‌ها است اما گوشی‌های برند مختلف از جمله شیائومی، سامسونگ، هواوی، نوکیا، وان پلاس، اوپو، ریلمی و خیلی از شرکت‌های دیگر از سیستم عامل گوگل یعنی اندروید استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به سراغ ویژگی‌ها و برتری گوشی اندرویدی در مقایسه با آیفون در سال 2021 برویم و این ویژگی‌ها را با هم مرور کنیم. پس اگر قصد خرید گوشی دارید حتما با ادامه مطلب برتری اندروید نسبت به اپل همراه ما باشید.

برای خرید گوشی حتما از سایت فروشگاه تخصصی موبایل تکنولایف دیدن کنید.

طراحی‌های خاص‌تر

از آنجایی که IOS تنها در اختیار اپل است طبیعتا شما برای استفاده از این سیستم عامل حتما باید به سراغ ایفون‌های اپل بروید، اما در دنیای اندرویدی‌ها شرایط کاملا متفاوت است و شما انتخاب‌های بسیار زیادی دارید.

گلکسی زد فولد 3 سامسونگ

گوشی گلکسی زد فلیپ

در دنیای اندروید شما می‌توانید گوشی با طراحی تاشو مثل زد فلیپ و زد فولد سامسونگ خریداری کنید یا به طور کلی به سراغ ال جی وینگ با بال‌های باز شونده بروید. حتی پرچمدار شیائومی یعنی می 11 اولترا نیز به روی قاب پشتی خود نمایشگری کوچک دارد تا نشان دهد که دنیای اندروید دنیای عجایب است.

پس به سادگی می‌توان این نکته را عنوان کرد که گوشی‌های اندرویدی تنوع بسیار بیشتری نسبت به گوشی‌های اپل دارند و شما دقیقا می‌توانید طراحی متناسب با سلیقه و نیاز خود انتخاب کنید در حالی که در ایفون‌ها خبری از تنوع نیست و انتخاب‌ها به چند گوشی با طراحی مشابه محدود می‌شود.

لانچرها و تم‌های مختلف

یکی از برتری‌های حتمی اندروید نسبت به IOS قابلی‌های شخصی سازی‌ بسیار زیاد آن است که به شما امکان می‌دهد تا بتوانید ظاهر گوشی خود را دقیقا مطابق با سلیقه خود تنظیم کنید و در این در صورتی است که کابران IOS همیشه از ظاهری تکراری گوشی خود گله و شکایت دارند.

شما در گوشی‌های اندرویدی می‌توانید لانچر جدید نصب کنید که این لانچرها عملا گوشی شما را به یک گوشی کاملا جدید تبدیل می‌کنند. همچنین شما اجازه دارید تا آیکون برنامه‌ها را کوچک و بزرگ کنید و شکل و شمایل آن‌ها را تغییر دهید.

حتی با نصب تم می‌توان تمام اجزاء گوشی را تغییر شکل دارد و ظاهری نو و تازه به گوشی اندرویدی بخشید. این برتری‌ باعث می‌شود بعد از یک سال استفاده شما از گوشی اندرویدی خود خسته نشوید اما IOS سال‌هاست که شبیه به نسل قبل طراحی می‌شود و شما هم امکان ایجاد تغییر را ندارید.

پس اگر پس از مدتی از ظاهر گوشی خود خسته می‌شوید و به دنبال تنوع بیشتر هستید به طور حتم گوشی‌های اندرویدی انتخاب بهتری نسبت به IOS هستند.

ui گوشی چیست؟ در مقاله رابط کاربری چیست، به طور کامل به این سوال پاسخ داده‌ایم.

قیمت گوشی های اندرویدی

یکی از دلایل اساسی این که شیائومی توانست اپل و سامسونگ را در زمینه فروش گوشی‌های هوشمند پشت سر بگذارد این است که گوشی‌هایی خوش قیمت تولید می‌کند و کابران مختلف می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند.

ارزان‌ترین گوشی اپل که در حال حاضر در بازار کشور SE 2020 است قیمتی حدود ۱۳ میلیون دارد که برای بسیاری از کاربران داخل کشور گران قیمت به حساب می‌آید و بسیار از افراد در جهان نمی‌توانند برای گوشی هوشمند تا این حد هزینه کنند.

موضوع دیگری در این بخش مطرح می‌شود ارزش خرید است. گوشی‌های اندرویدی به مراتب ارزش خرید بیشتری نسبت به گوشی‌های اپل دارند؛ چرا که قابلیت‌های بهتر را با قیمت بسیار کمتر به کابران ارائه می‌کنند.

به عنوان مثال ردمی نوت 10 پرو شیائومی با قیمت کمتر از ۹ میلیون تومان نمایشگری امولد با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد در حالی که گوشی مثل ایفون 13 با وجود قیمت ۴ برابری در حال حاضر از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز معمول استفاده می‌کند.

از طرفی شرکت‌های اندرویدی از آنجایی که محصولات بسیار متنوعی تولید می‌کنند به شما این امکان را می‌دهند تا گوشی دقیقا متناسب با نیازهای خود خریداری کنند. مثلا اگر نمایشگر برای شما مهم است به سراغ فلان گوشی بروید یا اگر باتری برایتان اولویت دارد مثلا سری M سامسونگ را خریداری کنید.

گوشی‌های ارزان قیمت اپل با قاتل پرچمداران اندرویدی هم قیمت است در حالی که در امکانات و کیفیت با هم فاصله زیادی دارند. مثلا گوشی SE 2020 تقریبا در هیچ بخشی نمی‌تواند گوشی S20 FE 5G سامسونگ را شکست دهد و این در صورتی است که هر دو گوشی قیمت تقریبا برابری دارند.

پس قطعا اگر بودجه‌ی شما محدودتر است تنها باید به سراغ گوشی‌های اندرویدی بروید و این یک برتری حتمی به حساب می‌آید و به همه‌ی کاربران با بودجه‌های مختلف اجازه می‌دهد تا یک گوشی هوشمند خریداری کنند.

درگاه Type C

گوشی‌های اندرویدی در حال حاضر تقریبا همگی از درگاه Type C استفاده می‌کنند و تمام دستگاه‌های جدید نیز به همین درگاه مجهز می‌شوند. در واقع از انجایی که Type C نسل جدید درگاه‌های ارتباطی است به سادگی همه جا یافت می‌شود و اما گوشی‌های اپل همچنان از درگاه لایتنینگ استفاده می‌کنند.

درگاه usb تایپ C

درگاه تایپ C برای شارژ و انتقال اطلاعات در گوشی‌های اندرویدی به کار می‌رود.

جالب است بدانید که مک بوک‌های خود اپل و ایپدهای این شرکت نیز به Type C مجهز شده‌اند و تنها ایفون‌ها همچنان از این قافله عقب هستند. سرعت انتقال اطلاعات از طریق درگاه Type C بسیار بیشتر است و شما از طریق می‌توانید محصولات مختلف را به گوشی متصل کنید.

این درگاه همچنین به گپشی امکان می‌دهد تا از فناوری شارژ سریع با ولتاژ بسیار بالاتر استفاده کند. با همه‌ی این گفته‌ها در حالی که گوشی‌های ۴ میلیونی اندرویدی از این درگاه استفاده می‌کنند اپل در سری ایفون 13 نیز با قیمت حدود ۱۰ برابری و حتی بیشتر همچنان از درگاه لایتنینگ استفاده می‌کند.

از عملکرد باتری موبایل خود راضی نیستید؟ مطلب زیر را بخوانید:

چرا گوشی زود شارژ خالی میکند

تعداد برنامه‌ها در اپ استور و گوگل پلی

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که برنامه‌ی اندرویدی را برای ایفون خود سرچ کنید و متوجه شوید این برنامه برای سیستم عامل IOS وجود ندارد. این موضوع به این خاطر است که تعداد برنامه‌های اندرویدی به مراتب بیشتر از برنامه‌های IOS است.

گوگل پلی در برابر اپ استور

پلی استور میزبان اپلیکیشن‌های بیشتری در مقایسه با اپ استور است.

دلیل متفاوت بودن تعداد برنامه‌ها این است که اپل برای ورود یک برمانه به اپ استور بسیار سخت گیرانه‌تر از اندروید و گوگل پلی عمل می‌کند و به همین دلیل نیز برنامه‌ی کمتری دارد.

شما همچنین می‌توانید برای گوشی اندرویدی خود برنامه‌ها را از جایی به غیر از گوگل پلی دانلود و نصب کنید و سیستم عامل اندروید با این قضیه هیچ مشکلی ندارد. در رابطه با ایفون‌ها اما شما حتما باید برنامه‌ی خود را از اپ استور دانلود کنید و مانند اندروید امکان دانلود برنامه از بستر اینترنت وجود ندارد.

پس اگر برنامه‌ها بیشتر و متنوع‌تری نیاز دارید و یا می‌خواهید آزادانه برنامه‌های خود را دانلود کنید اندروید سیستم عامل بهتری نسبت به IOS به حساب می‌آید.

سرعت شارژ شدن

اپل ایفون‌های خود را به شارژ سریع ۲۰ واتی مجهز کرده است و این در صورتی است که گوشی‌های میانرده اندرویدی از شارژ سریع ۳۳ واتی و حتی ۶۷ واتی استفاده می‌کنند.

فست شارژ گوشی های اندرویدی

شارژ سریع یکی از ویژگی‌های هیجان‌انگیز گوشی‌های اندرویدی در مقایسه با ایفون به حساب می‌آیند.

برخی از پرچمداران اندرویدی شارژ سریع ۱۰۰ واتی و حتی بیشتر دارند و می‌توانند در مدت زمان کمتر از ۲۰ دقیقه به طور کامل شارژ شوند. در این زمینه واقعا اپل ضعیف است و شما برای شارژ مدل‌های پرو مکس که ظرفیت باتری بیشتری دارند به حدود ۲ ساعت زمان و حتی بیشتر نیاز خواهید داشت.

گوشی‌های اندرویدی در دسته اقتصادی نیز از شارژ سریع ۱۵ واتی بهره می‌برند و اپل برای گوشی‌های ۱۰۰۰ دلاری خود شارژ سریع ۲۰ واتی در نظر می‌گیرد. پس به سادگی می‌توانیم گوشی‌های اندرویدی را در زمینه سرعت شارژ شدن برتر از ایفون‌ها بدانیم و اگر این مورد برای شما اهمیت دارد باید به سراغ گوشی‌های اندرویدی بروید.

نیاز به شارژر جدید دارید؟ راهنمای زیر برای شماست:

راهنمای خرید شارژر و کابل شارژ

قابلیت Split screen

چند سالی می‌شود که گوشی‌های اندرویدی قابلیتی با نام Split screen دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد دو برنامه را به صورت همزمان اجرا کنید و هر بخش دلخواهی از نمایشگر را به یک برنامه اختصاص دهند.

برتری اندروید به ایفون

در گوشی‌های اندرویدی می‌توانید از قابلیت تقسیم صفحه به دو قسمت استفاده کنید.

مثلا شما می‌توانید در گوشی اندرویدی خود صفحه را به دو بخش تقسیم کنید و در بالا برنامه یوتیوب را داشته باشید و در پایین در صفحه واتس اپ خود با شخصی چت کنید.

این قابلیت همچنان در سیستم عامل IOS وجود ندارد و شما نمی‌توانید از این قابلیت بسیار کاربردی استفاده کنید. کاربران ایفون‌ها مدت زیادی است که منتظر این قابلیت هستند اما اپل همچنان آن را به جدیدترین نسخه از IOS‌ یعنی IOS 15‌ اضافه نکرده است.

به طور کلی اگر از قابلیت‌های مختلف گوشی زیاد استفاده می‌کنید به طور حتم سیستم عامل اندروید امکانات بیشتری به شما ارائه می‌کند و کاربران ایفون‌ها تنها مدتی است که می‌توانند به روی هوم اسکرین خود ویجت داشته باشند.

برنامه فایل منیجر

برنامه‌های فایل منیجر در گوشی‌های اندرویدی عملکرد بسیار بهتر و ساده‌تری نسبت به فایل منیجر گوشی‌های اپل دارند. در گوشی‌ها اندرویدی فایل منیجر شباهت زیادی به ویندوز در لپ تاپ‌ها دارد و شما به سادگی می‌توانید همه‌ی کارهای خود نظیر کپی، کات، پیست و دیگر عملیات را انجام دهید.

در ایفون‌ها فایل منیجر کمی پیچیده‌تر است و به سادگی اندروید نمی‌توانید با این برنامه ارتباط برقرار کنید. گوشی‌های اندرویدی همچنین به غیر از فایل منیجر پیش فرضی که شرکت به روی گوشی قرار داده فایل منیجرهای بسیار قوی در گوگل پلی دارند که می‌توانند آن‌ها را دانلود و نصب کنند.

برای گوشی خود فایل منیجر نیاز دارید؟ بهترین فایل منیجر اندروید و آیفون را بخوانید.

پشتیبانی از قلم

برتری اندروید نسبت به اپل

برخی از گوشی‌های اندرویدی از قلم پشتیبانی می‌کنند.

سری نوت از گوشی‌های سامسونگ همواره جایگاه ویژه‌ای در دل کاربران داشته‌اند که در حال حاضر ظاهرا سامسونگ قصد ندارد نسل بعد این گوشی‌ها را تولید کند. با این وجود زد فولد در حال حاضر از قلم پشتیبانی می‌کند و شما همچنین با گلکسی S21 Ultra می‌توانید از قلم استفاده کنید.

قلم باعث می‌شود شما ارتباط بهتری و راحت‌تری با گوشی برقرار کنید و همچنین بتوانید از قابلیت‌های کاربردی قلم نیز بهره مند شوید. در ایفون‌ها اما خبری از قلم نیست و اگر گوشی با پشتیبانی از قلم می‌خواهید باید به دنیای گوشی‌های اندرویدی بیایید.

استفاده از حسگر اثر انگشت

قابلیت فیس آیدی اپل عملکرد بی نظیری دارد و در حالت عادی به نظر بهتر از اثر انگشت می‌تواند قفل صفحه را بازگشایی کند. اما در حال حاضر شرایط چندان عادی نیست و همگی از ماسک استفاده می‌کنیم و طبیعتا با وجود ماسک فیس آیدی عملکرد خود را از دست می‌دهد.

سنسور اثر انگشت

استفاده از حسگر تشخیص اثر انگشت زیر صفحه نمایش

بنابراین در شرایط فعلی گوشی‌های اندرویدی که اکثرا حسگر اثر انگشت فیزیکی یا زیر نمایشگر دارند بسیار بهتر می‌توانند در محیط بیرون قفل گوشی را برای شما باز کنند و در ایفون‌ شما دائما مجبور می‌شوید از روش پین استفاده کنید.

برنامه‌های رایگان بیشتر

در دنیای گوشی‌های اندرویدی به طور کلی برنامه‌های بیشتری به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و حتی اگر برنامه‌ای هم پولی باشد شما می‌توانید آن را به صورت کرک شده از سایت‌های داخلی و خارجی دانلود کنید.

در سیستم عامل IOS اما خبری از این قضیه نیست و اگر واقعا به برنامه‌ی پولی احتیاج داشته باشید باید آن را خریداری کنید. البته برنامه‌های اصلی اکثرا در این سیستم عامل نیز رایگان است اما به طور کلی تعداد برنامه‌های پولی بیشتری دیده می‌شود.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a8%d8%b1%d8%aa%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86/
ads
ads