داغ ترین ها :
بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A31

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A31

در بین همه گوشی‌های سامسونگ، سه مدل گلکسی A11 و گلکسی A21 و گلکسی A31 جزو بهترین و طبیعتاً پرفروش‌ترین گوشی‌های اقتصادی این شرکت کره‌ای محسوب می‌شوند. اکنون سراغ گلکسی A31، برترین گوشی اقتصادی سامسونگ می‌رویم؛ محصولی که حدود 30 تا 40 درصد از دو مدل دیگر گران‌تر است، ولی امکانات به‌مراتب بهتری را ارائه می‌دهد. برای نمونه، می‌توانیم به نمایشگر Super AMOLED، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، دوربین‌های بهتر، قدرت پردازشی و ظرفیت باتری بیشتر اشاره کنیم. همراه مجله تکنولایف باشید تا در این مطلب به بررسی تخصصی گلکسی A31 بپردازیم.

 

طراحی گلکسی A31

 

از گلکسی A01 گرفته تا گلکسی A71، تقریباً تمام محصولات پایین رده و میان ‌رده‌ی سامسونگ ساختار پلاستیکی دارند؛ بنابراین، مایه‌ی تعجب نیست اگر در این میان گلکسی A31 میان‌رده‌ی اقتصادی سامسونگ، تافته‌ی جدابافته نباشد و در همین استراتژی بگنجد. غیر از پوشش شیشه‌ای نمایشگر، تمام بخش‌های دیگر بدنه‌ی گلکسی A31 از جنس پلاستیک هستند؛ اما پوشش براق بدنه و لبه‌های منحنی پنل پشتی حس و حال محصولی با بدنه‌ی شیشه‌ای را القا می‌کند.
وزن گوشی A31 با وجود بهره‌گیری از نمایشگر کوچک‌تر در مقایسه با گلکسی A51 حدود 13 گرم سنگین‌تر و 185 گرم است؛ اما ابعاد 8/6 در 73/1 در 159/3 میلی‌متری در کنار نسبت تصویر کشیده و باریک 20:9 صفحه‌نمایش، ارگونومی بسیار مناسبی را به ارمغان می‌آورد.

طراحی گلکسی A31

نمای پشتی گلکسی A31 به گوشی‌های گلکسی A51 و گلکسی A71 بسیار شبیه است. دوربین پشتی مانند اغلب محصولات جدید سامسونگ، با چینشی L شکل درون صفحه‌ای مستطیلی با برآمدگی بسیار ناچیز در گوشه‌ی سمت چپ قرار دارد؛ گلکسی A31 در چهار رنگ مشکی، آبی، قرمز و سفید عرضه می‌شود.
کلیدهای فیزیکی پاور و کنترل صدای گلکسی A31 پلاستیکی هستند و در ارتفاع مناسبی از لبه‌ی سمت راست گوشی قرار گرفتند. دسترسی به این کلیدها آسان است و نوع بازخوردشان رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود. لبه‌ی سمت چپ گوشی درگاه دو سیم‌کارت و درگاه مجزای کارت حافظه‌ی microSD را می‌توان دید؛ درحالی‌که لبه‌ی پایین گوشی از درگاه شارژ Type-C و جک 3.5 میلی‌متری هدفون و اسپیکر دستگاه میزبانی می‌کند.

کره‌ای‌ها به‌جای حسگر اثر انگشت عادی از نمونه‌ی اپتیکال زیر نمایشگر در گلکسی A31 استفاده کرده‌اند. این حسگر دقت مناسبی دارد؛ اما برای شناسایی انگشت کاربر نیازمند چند ثانیه زمان است.

 

صفحه نمایش گلکسی A31

 

سامسونگ A31، دارای نمایشگر FHD+ به‌اندازه 6/4 اینچ است که به لطف وضوح 2400 در 1080 پیکسل (تراکم 411 پیکسل‌براینچ) تصاویر بسیار درخشانی به نمایش می‌گذارد. نمایشگر گلکسی A31 متأسفانه از HDR پشتیبانی نمی‌کند که برای گوشی اقتصادی ضعف بزرگی محسوب نمی‌شود؛ اما پشتیبانی از فضای رنگی گسترده‌ای مثل DCI-P3 در نمایشگر A31 امتیاز مهمی است.

صفحه نمایش گلکسی A31
سخت افزار گلکسی A31

 

سامسونگ به‌جای استفاده از پردازنده‌ی اختصاصی خود یا کوالکام، برای تأمین توان پردازشی موردنیاز گلکسی A31 به مدیاتک روی آورده؛ یعنی پردازنده‌ی 12 نانومتری Helio P65. این پردازنده ترکیب کلاستر 2 هسته‌‌ای 2/0 گیگاهرتزی Cortex A75 و کلاستر 6 هسته‌‌ای 1/7 گیگاهرتزی Cortex A55 را به‌عنوان CPU و ماژول 2 هسته‌ای و 820 مگاهرتزی Mali G52 از شرکت ARM را به‌عنوان GPU به کار می‌گیرد.
مدیاتک درمجموع Helio P65 را 25 درصد سریع‌تر از نسل پیشین و رقبا می‌داند و باور دارد که عملکرد این پردازنده در زمینه‌ی پردازش‌های هوش مصنوعی، مانند پردازش تصویر و تشخیص سوژه و جداسازی پس‌زمینه بالغ‌‌بر 30 درصد سریع‌تر از رقبا است. با نگاهی به پردازنده‌های کوالکام، می‌تواند اصلی‌ترین رقیب P65 را اسنپدراگون 670 دانست؛ پردازنده‌ای که نزدیک به دو سال قبل از Helio P65 معرفی شد!

سخت افزار گلکسی A31
پردازنده‌ی به‌کاررفته در گلکسی A31 با شبکه ارتباطی LTE Cat 7/13 و بلوتوث نسخه‌ی 5.0 و Wi-Fi 5 سازگاری دارد و از رم LPDDR4x با فرکانس 1800 مگاهرتز و حافظه‌ی ذخیره‌سازی eMMC 5.1 پشتیبانی می‌‌کند. سامسونگ این گوشی هوشمند را در سه نسخه عرضه می‌کند: 4 گیگابایت حافظه‌ی رم و 64 گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، 4 گیگابایت حافظه‌ی رم و 128 گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، 6 گیگابایت حافظه‌ی رم و 128 گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی.

 

نرم افزار و محیط کاربری A31

 

درحالی‌که سامسونگ هم‌اکنون روی نسخه‌ی One UI 3 کار می‌کند و از مدتی پیش انتشار به‌روزرسانی آن را نیز آغاز کرده است، گلکسی A31 را به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل اندروید 10 و پوسته‌ی اختصاصی One UI 2.1 عرضه می‌کند. نسخه‌ی 1/2 از رابط کاربری اختصاصی سامسونگ به‌روزرسانی جزئی و محدودی برای One UI 2 به‌حساب می‌آید که قابلیت‌های اندکی همچون Quick Share و Music Share را به‌همراه بهبودهایی در نرم‌افزار دوربین به ارمغان می‌آورد.

نرم افزار و محیط کاربری A31
چنانچه در دو سال گذشته با گوشی‌های جدید مبتنی بر One UI سامسونگ کار کرده باشید، محیط رابط کاربری گلکسی A31 برایتان آشنا خواهد بود. قرارگیری اغلب قابلیت‌ها و گزینه‌ها در نیمه‌ی پایینی رابط کاربری برای دسترسی راحت‌تر کاربر و جابه‌جایی در محیط رابط کاربری با ژست‌های حرکتی و پوسته‌ی تیره در سطح سیستم از‌جمله ویژگی‌های کلیدی One UI به‌شمار می‌آیند.
گلکسی A31 در کنار پلی‌استور، فوتوز و گوگل کروم، فروشگاه اپلیکیشن، گالری و مرورگر اینترنت سامسونگ را نیز در بطن خود دارد. همچنین، اپ‌های مایکروسافت شامل آفیس، وان‌درایو، لینکدین و آگوست‌لوک درکنار نتفلیکس و فیسبوک روی گوشی سامسونگ نصب شده‌اند و امکان حذف آن‌ها نیز در دسترس نیست. به هر حال گلکسی A31 تجربه‌ی کاربری رضایت‌بخشی ارائه می‌دهد و جابه‌جایی بین بخش‌های مختلف آن با نرمی انجام می‌شود که کندی و لگ در آن مشاهده نمی‌شود مگر با استفاده طولانی‌مدت از آن که امری طبیعی می‌باشد.

 

دوربین گلکسی A31

 

گلکسی A31 از چهار دوربین واید، اولتراواید، ماکرو و عمق‌سنج به‌عنوان دوربین پشتی استفاده می‌کند؛ ترکیبی که پیش‌تر با گوشی‌های سامسونگ و تولیدکنندگان دیگر تجربه کرده‌ایم. محصول اقتصادی کره‌ای‌ها به ترتیب از ماژول‌های 48 و 8 به همراه دو ماژول 5 مگاپیکسلی در دوربین پشتی خود بهره می‌گیرد. در ادامه، با جزئیات مربوط به هر دوربین آشنا خواهیم شد.
دوربین گلکسی ای 31 نیز همانند سایر محصولات اقتصادی سامسونگ در زمینه‌ی نرم‌افزار و رابط کاربری قابلیت‌های محدودی دارد. حالت‌های استفاده از دوربین به 5 حالت عکاسی خودکار، فیلم‌برداری، پرتره با افکت بوکه (Live Focus)، پانوراما و حرفه‌ای محدود می‌شود که گزینه‌ی آخر تنها امکان تغییر ISO (بین سطوح 100، 200، 400 و 800) و تراز سفیدی (2300 تا 10 هزار کلوین) و سطح نوردهی را فراهم می‌سازد. رابط کاربری دوربین سازوکار متفاوتی با محصولات دیگر سامسونگ ندارد و حالت‌های دوربین در نوار پایینی را می‌توان شخصی‌سازی کرد. دو گزینه برای جابه‌جایی بین 2 دوربین واید و اولتراواید وجود دارد و در‌نهایت، از نوار بالایی به گزینه‌هایی همچون تنظیمات، فیلترها، نسبت تصویر، استیکرهای واقعیت افزوده، تایمر و فلش نیز می‌توان دسترسی داشت.

دوربین گلکسی A31
دوربین واید گلکسی A31 از حسگر 48 مگاپیکسلی و 1/2.25 اینچی تتراسل سامسونگ (ISOCELL GM2) با مدل S5KGM2 استفاده می‌کند؛ ماژولی که در گوشی‌های دیگری همچون ردمی نوت s9 و گلکسی A51 و گلکسی A80 نیز به‌کار رفته است. این حسگر 48 مگا پیکسل 8/0 میکرومتری را روی سطحش دارد و لنزی 26 میلی‌متری با دیافراگم نه‌چندان گشوده‌ی f/2.0 را مقابل خود می‌بیند. مطابق انتظار، دوربین اصلی از لرزش‌گیر اپتیکال بهره نمی‌برد؛ اما برای فوکوس روی سوژه از فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) کمک می‌گیرد.
گلکسی ای 31 براثر استفاده از فیلتر رنگی Quad Bayer یا Tetracell (مطابق نام‌گذاری سامسونگ) برای افزایش حساسیت حسگر به نور، داده‌های مربوط به هر 4 پیکسل مجاور را ترکیب می‌کند و بدین ترتیب، به‌صورت پیش‌فرض عکس‌هایی با وضوح 12 مگاپیکسل می‌گیرد؛ البته امکان عکاسی با وضوح 48 مگاپیکسل نیز ازطریق الگوریتم Remosaic و تقریب رنگ‌های فیلتر Bayer عادی وجود دارد.

 

اسپیکر گلکسی A31

 

بلندگوی تکی گلکسی A31 در لبه‌ی پایین جای دارد که بلندی صدای آن در سطح متوسط قرار می‌گیرد و بازتولید فرکانس‌های بلند با نویز نسبتاً زیادی همراه است و فرکانس‌های کوتاه نیز قدرت مورد انتظارمان را ندارند؛ البته مکالمات به‌صورت شفاف به گوش می‌رسند. کره‌ای‌ها همراه با گلکسی A31 ایرفون‌های ساده‌ای نیز ارائه می‌دهند که به‌راحتی داخل گوش نمی‌نشینند؛ اما حداقل ازنظر بلندی صدا و تجربه‌ی موسیقایی ناامیدکننده ظاهر نمی‌شوند.

باتری گلکسی آ 31

باتری گلکسی آ 31

 

سامسونگ می‌گوید گلکسی A31 به کمک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی تا 20 ساعت استفاده از اینترنت Wi-Fi یا LTE، نزدیک به 22 ساعت پخش ویدئو، 33 ساعت مکالمه‌ی مداوم 4G LTE یا 97 ساعت پخش بی‌وقفه‌ی موسیقی را برای کاربر فراهم می‌آورد. همچنین، شارژر سریع 15 واتی همراه محصول در مدت 30 دقیقه، باتری را 30 درصد شارژ می‌کند.

باتری گلکسی آ 31

آیا گلکسی A31 ارزش خرید دارد؟

 

قیمت گوشی سامسونگ اقتصادی با صفحه‌نمایش 1920 در 1080 پیکسلی AMOLED، مجموعه دوربین چهارگانه، تراشه‌ی Helio P65 و باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی‌اش می‌تواند گزینه‌ای معقول باشد و نیاز عموم کاربران را برطرف کند؛ اما می‌دانیم که در چنین دنیایی زندگی نمی‌کنیم و می‌توانیم با پرداخت مبالغ کمتر، تجربه‌ای مشابه یا با پرداخت مبلغی یکسان، تجربه‌ای به‌مراتب بهتر کسب کنیم.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

4 نظر

  1. علیرضا شریف بیگی

    A31 مال دو سال پیشه البته یکسال قبل تر از این مقاله

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به علیرضا شریف بیگی

      سلام وقت بخیر بله این گوشی مقداری قدیمی شده و برای خرید پیشنهاد نمیشه پیروز باشید
  2. زهرا

    من خودم این گوشیو دارم خیلی راضیم

    گوشی بسیار فوق العاده ایه.

    1. مهدی حسینی

      پاسخ به زهرا

      بله این موبایل نسبت به قیمتش خوبه و جواب میده باتریش دوربین های چهارگانه عقب دوربین جلو گوشی خوبی هست همین رو باید با طلا مقایسه کرد مانند طلا با ارزش چون قطعاتش خیلی گرونه مانند دوربین های عقبش تاچ ال سی دی
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%86%da%af-%da%af%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c-a31/
ads
ads