داغ ترین ها :
بهترین برندهای چینی در حوزه گوشی موبایل را بشناسید

بهترین برندهای چینی در حوزه گوشی موبایل را بشناسید

یکی از اتفاقات بزرگی که صنایع مختلف حوزه‌ی فناوری را تحت تاثیر قرار داد، شیوع بیماری کرونا بود. درواقع ویروس COVID 19 سبب شد که برخی حوزه‌ها مانند دوربین عکاسی با افت فروش شدید مواجه شوند؛ اما در این بین، اتفاقات جالبی در حوزه‌ی گجت‌های قابل حمل مانند تبلت و گوشی‌های هوشمند رخ داد.

در حالی که بازار برخی از محصولات در زمان شیوع بیماری کرونا با از دست دادن مشتریان دست و پنجه نرم می‌کرد، افزایش نرخ فعالیت‌هایی مانند دورکاری یا تحصیل از خانه باعث شد فروش محصولاتی ازجمله تبلت، گوشی هوشمند، لوازم جانبی کامپیوتر و موارد مشابه با رشد چشمگیری همراه شود.

در این بین، سهم برندهای چینی از بازار رو به رشد گجت‌های قابل حمل، غیر قابل انکار بود. برندهای چینی درواقع طی دو سال گذشته، پیشرفت محسوسی را تجربه کرده‌اند و توانسته‌اند پا را از مرزهای چین فراتر گذاشته و در بازارهای مختلف دنیا، سهمی درخور توجه را به فروش محصولات خود اختصاص دهند.

البته می‌توان به برندهای مختلفی اشاره کرد که پیش از شیوع بیماری کرونا نیز در بازار جهانی حضور داشتند و درواقع از برندهای قدیمی و محبوب چینی محسوب می‌شوند؛ برندهایی مانند شیائومی، هواوی و وان‌پلاس که توانستند حتی در ایران نیز جایگاه خاصی پیدا کرده و طرفداران بی‌شماری را به دست آورند.

در میان برندهای چینی که به تعداد قابل توجهی می‌توان اشاره کرد به سراغ معرفی ۱۲ برند محبوب رفته‌ایم که نه‌تنها در بازار چین، بلکه در بازار مناطق مختلف دنیا حضور پررنگی دارند و برخی از محصولات آن‌ها را می‌توان در بازار ایران نیز یافت.

در ابتدای مقاله باید خاطرنشان کنیم که ترتیب خاصی برای چینش برندها در نظر گرفته نشده است و قرار گرفتن برندی در ابتدا یا انتهای مقاله، معنی خاصی ندارد. همچنین برخی از برندها می‌توانند زیرمجموعه‌ی برند دیگری باشند؛ برای مثال ردمی زیرمجموعه‌ی شیائومی است؛ اما به قدری محبوبیت کسب کرده که توانسته در فهرست ما جایگاه ویژه‌ی خود را داشته باشد.

وان پلاس – OnePlus

لوگوی وان پلاس

وان پلاس را می‌توان از محبوب‌ترین برندهای چینی در ایران دانست. درواقع برند چینی شروع خوبی داشت. وان پلاس در ابتدای فعالیت خود به سراغ معرفی محصولات با کیفیت رفت؛ گوشی‌های هوشمندی که سخت‌افزاری بالارده با قیمتی رقابتی داشتند و درواقع برای به چالش کشیدن پرچم‌داران برندهای مطرح به بازار آمدند.

شروع وان‌پلاس به قدری خوب بود که به محصولات این شرکت لقب قاتل پرچم‌داران داده شد؛ مفهومی که حتی محصولات اخیر برند چینی نیز آن را حفظ کرده‌اند و می‌توانند ویژگی‌های درخور توجهی را با قیمتی رقابتی در اختیار کاربران قرار دهند. آنچه گوشی‌های هوشمند وان پلاس را خاص می‌کند، برتری آن‌ها در برخی مولفه‌ها نسبت به پرچم‌داران موجود در بازار است.

در حقیقت وان پلاس تلفن‌های هوشمندی را به معرض دید کاربران آورده که می‌توانند در جنبه‌های مختلف سخت‌افزاری، نرم‌افزاری یا طراحی ظاهری نسبت به پرچم‌داران برندهای مطرح، جذابیت بیشتری داشته باشند.

در این بین، مدتی می‌شود که وان پلاس برخی از سیاست‌های خود را تغییر داده است. درواقع برند چینی ابتدا فقط روی عرضه‌ی محصولات بالارده تمرکز داشت؛ اما مدتی می‌شود که سری نورد را معرفی کرده تا وارد رقابت با شرکت‌های دیگر در دسته‌ی محصولات میان‌رده و پایین‌رده شود.

 

مشاهده لیست قیمت گوشی های OnePlus در سایت تکنولایف: گوشی وان پلاس

 

ریلمی – Realme

لوگوی ریلمی

در سال ۲۰۱۸ برند ریلمی در پکن تاسیس شد؛ شرکت دیگری از زیرمجموعه‌های BBK Electronics که برای رقابت با برندهای دیگر وارد میدان شده بود. بازار اصلی ریلمی، کاربران نوجوان و جوان است و توانسته در این امر نیز موفق باشد. درواقع آمارهای منتشر شده از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که ریلمی طی بازه‌ی زمانی ۹۰ روزه توانسته ۱۴.۸ میلیون گوشی هوشمند بفروشد.

با مقایسه‌ی آمار منتشر شده نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ می‌توان به این نتیجه رسید که ریلمی رشد فروشی ۱۳۲ درصدی را تجربه کرده است. ریلمی از زمان تاسیس تاکنون توانسته رکوردهای جالب توجهی را به ثبت برساند. یکی از این رکوردها نیز فروش ۵۰ میلیون گوشی هوشمند طی بازه‌ی زمانی ۹ ماه پس از تاسیس بود.

ریلمی با این رکورد توانست به جدیت خود در بازار را به رقبا نشان دهد. محصولات مختلف برند ریلمی توانستند جایگاه ویژه‌ای را در بازار چین و نقاط دیگر دنیا کسب کرده و نظر کاربران جوان و نوجوان را با برخورداری از ویژگی‌های جالب به خود جلب کنند.

برخورداری از توان پردازشی بالا، صفحه‌نمایشی که نرخ نوسازی ۹۰ یا حتی ۱۲۰ هرتزی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و انتشار منظم آپدیت نرم‌افزاری به ریلمی کمک کرد که به اصطلاح فیس بیس خاص خود را داشته باشد، طرفدارانی که چشم‌انتظار محصولات جدید ریلمی هستند و با معرفی هر محصول جدید از ریلمی برای خرید آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

مشاهده لیست قیمت امروز جدیدترین گوشی های Realme در سایت تکنولایف: گوشی ریلمی

 

آنر – Honor

برند آنر

آنر در ابتدا از برندهای زیرمجموعه‌ی هواوی بود که البته با مدیریت مستقل کار می‌کرد. در سال ۲۰۱۳ هواوی به این نتیجه رسید که برخی از محصولات خود را تحت برند دیگری به بازار عرضه کند. آنر درواقع برندی بود که برای عرضه‌ی محصولاتی با مشخصات سخت‌افزاری پایین‌رده و میان‌رده به میدان آمد.

هواوی سیاست جالبی نیز در قبال آنر داشت. درواقع آنر رقیب مستقیم شیائومی در بازار محصولات میان‌رده و پایین‌رده بود. شیائومی اصولا محصولاتی به بازار عرضه می‌کرد که مشخصات سخت‌افزاری درخور توجه همراه با قیمتی ایده‌آل داشتند که به راحتی می‌توانستند در رده‌ی خود، رقبایشان را به چالش بکشند.

برند آنر نیز سیاستی مشابه با شیائومی را در پیش گرفت و توانست به محبوبیت بسیاری نیز برسد. گوشی‌های هوشمندی که آنر تولید می‌کرد با هدف‌گذاری کاربران نوجوان و جوان به بازار عرضه می‌شدند. برنامه‌ریزی درست آنر سبب شد تا میزان فروش محصولات این شرکت در سال به ۷۰ میلیون گوشی هوشمند برسد. درواقع آنر، پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی می‌کرد و توانسته بود چه در بازار چین و چه در بازار جهانی به موفقیتی بی‌نظیر برسد.

رقبای اصلی محصولات آنر را می‌شد شیائومی، اوپو و ویوو دانست. با این حال، موفقیت آنر با ضربه‌ای سخت به نوعی متوقف شد. پس از اینکه ایالات متحده شرکت مادر آنر یعنی هواوی را تحریم کرد، آنر با مشکلاتی ازجمله تامین قطعات مورد نیاز مواجه شد.

برند چینی نمی‌توانست تراشه‌های مورد نظر خود را تامین کند. این مشکل را هواوی نیز داشت. درواقع تحریم‌های ایالات متحده برای ضربه زدن به تولیدات هواوی تنظیم شده بودند که باعث شد های‌سیلیکون، زیرمجموعه‌ی دیگری از هواوی در زمینه‌ی طراحی تراشه فعالیت می‌کرد به مشکل برخورد. با وجود اینکه های‌سیلیکون می‌توانست تراشه‌های توانمندی تحت سری کایرین طراحی کند؛ اما تولید آن‌ها توسط شرکت دیگری به نام TSMC صورت می‌گرفت.

ایالات متحده نیز فشارهای بسیاری به TSMC وارد کرد که تولید تراشه‌های کایرین را محدود سازد. همین امر باعث شد که هواوی نتواند همزمان قطعات مورد نیاز محصولات برند اصلی و برندهای زیرمجموعه را تامین کند و درنهایت برند آنر به شرکت چینی دیگری فروخته شد.

در حال حاضر آنر مانند گذشته با استقلال کامل فعالیت می‌کند و توانسته محصولاتی را نیز به بازار عرضه کند که مجهز هستند به تراشه‌های ساخت شرکت‌های مدیاتک و کوالکام. در آمارهای منتشر شده نیز مشخص می‌شود که آنر به چرخه‌ی رقابت بازگشته و محصولات این برند از فروش نسبتا قابل توجهی برخوردار شده‌اند.

هواوی – Huawei

برند هواوی

سال ۲۰۲۰ یکی از چالش‌ برانگیزترین سال‌های فعالیت هواوی بود. درواقع با وجود اینکه برخی از برندها توانستند در زمان شیوع بیماری کرونا با رشد فروش همراه شوند، تحریم‌های ایالات متحده توانست ترمز پیشرفت‌های پیاپی هواوی را بکشد.

در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، هواوی متهم شد به سرقت اطلاعات کاربران و تحویلشان به سازمان‌های نظامی و امنیتی چین. پس از رسانه‌ای شدن اتهامات وارده، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که برخی از شرکت‌های چینی را وارد فهرست سیاه کرده که از صدر آن‌ها هواوی و تمامی شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن قرار دارند.

طبق تحریم‌های ایالات متحده، شرکت‌های آمریکایی در زمینه‌های مختلف به خصوص فناوری ارتباطات 5G دیگر نمی‌توانند با هواوی هرگونه همکاری داشته باشند. از طرفی گفته شد که گوگل نیز هواوی را تحریم کرده و از این پس روی محصولات جدید شرکت چینی نمی‌توان به سرویس‌های گوگل ازجمله یوتیوب، جیمیل و به خصوص پلی استور دسترسی داشت.

هواوی البته جوابی نیز برای تحریم‌ها داشت و به سراغ ارائه‌ی سرویسی به نام سرویس موبایل هواوی یا HMS رفت؛ سرویسی که مشابه با سرویس گوگل فعالیت می‌کند و بخشی به نام اپ گالری با ویژگی‌های مشابه به پلی استور دارد. پس از معرفی HMS هواوی سورپرایز دیگری داشت؛ برند چینی سیستم‌عاملی شبیه به اندروید می‌سازد.

سیستم‌عامل جدید هواوی هارمونی ۲ نام داشت؛ نسخه‌ای ارتقا یافته از هارمونی ۱ که برای محصولات مرتبط با اینترنت اشیا و لوازم خانگی توسعه یافته بود. در زمان معرفی هارمونی ۲، هواوی خبر جالبی را به کاربران ارائه داد؛ هارمونی ۲ برای بسیاری از محصولات اخیر برند چینی منتشر می‌شود. درواقع محصولاتی که دیگر آپدیتی از سیستم‌عامل اندروید را دریافت نمی‌کردند، به زودی قادر خواهند بود که به سیستم‌عامل هارمونی ۲ کوچ کنند.

در حال حاضر گوشی های هواوی شرایط چندان جالبی در بازار موبایل ندارد. حتی محصولات اخیر این شرکت فاقد مودم 5G هستند، اما برند چینی امیدوار است که ورق را به نفع خود برگردانده و دوباره مانند گذشته به میدان بازگردد.

لنوو – Lenovo

برند لنوو

لنوو برندی است که بیشتر به خاطر فعالیت در بازار کامپیوتر، لپ‌تاپ و تجهیزات گیمینگ شناخته می‌شود؛ درواقع شهرت لپ‌تاپ‌های گیمینگ لژیون پروی لنوو از گوشی‌های هوشمند این شرکت بیشتر بوده و طرفداران بیشتری دارد. با این حال، لنوو تلاش می‌کند جایگاهی نیز در بازار تلفن‌های هوشمند داشته باشد.

شاید یکی از اقدامات اخیر این شرکت نیز برای کسب جایگاه بهتر در بازار موبایل را بتوان خرید برند موتورولا دانست. درواقع موتورولا هم‌اکنون زیرمجموعه‌ای از لنوو است؛ اما طی سیاست‌هایی که لنوو در پیش گرفته، موتورولا برند خود را حفظ کرده و حتی مدیریتی مستقل دارد.

باید گفت که فعالیت لنوو طی سال‌های اخیر در بازار گوشی‌های هوشمند کم‌رنگ‌تر شده و خرید موتورولا نیز به این امر کمک کرده است. درواقع بیشتر تمرکز لنوو به سمت محصولات گیمینگ رفته و هر از گاهی، مدل‌هایی از گوشی‌های هوشمند با سخت‌افزار پایین‌رده یا میان‌رده معرفی می‌کند.

جالب است بدانید در سال ۲۰۱۲ بود که لنوو وارد بازار گوشی‌های هوشمند شد. پس از دو سال، یعنی در سال ۲۰۱۴ لنوو توانست به برترین برند کشور چین تبدیل شود. در سال ۲۰۱۷ لنوو تنها توانست ۱.۷۹ میلیون گوشی هوشمند را در بازار چین بفروشد؛ آماری که تنها ۰.۴ درصد از فروش گوشی‌های هوشمند در بازار چین را تشکیل می‌داد.

لنوو امیدوار است که فروش محصولات خود در سال‌های آینده را افزایش دهد. با این حال، رقابت برای شرکت چینی چندان هم ساده نیست و رقبای سرسختی مانند شیائومی، وان‌پلاس و اوپو بر سر راه لنوو قرار دارند.

 

مقایسه یک برند چینی مطرح با بزرگترین برند کره ای دنیای موبایل:
شیائومی یا سامسونگ

 

اوپو – OPPO

لوگوی اوپو

اوپو از برندهای محبوب چینی است که کمی دیر وارد بازار جهانی شد. با این حال می‌توان گفت که اوپو رقیب سرسختی برای شرکت‌های مطرح در آینده خواهد بود. درواقع حضور اوپو بیشتر در بازار محصولات میان‌رده و پایین‌رده حس می‌شود؛ اما اوپو سیاست هوشمندانه‌ای در پیش گرفته است.

درواقع اوپو به جای تولید گوشی‌های هوشمند بالارده، ابتدا به سراغ محصولات میان‌رده‌ی پریمیوم رفته که هر یک در زمینه‌ای امکانات قابل توجهی را به کاربر ارائه می‌دهند؛ برای مثال به برخی از محصولات اوپو می‌توان اشاره کرد که دوربین سلفی و دوربین اصلی توانمندتری نسبت به محصولات هم‌قیمت دارند که چنین دوربین‌هایی را تنها در محصولات بالارده یا پرچم‌دار می‌توان یافت.

البته سیاست‌های اوپو در حال تغییر است. اوپو توانسته در بازار اروپا جایگاه ویژه‌ای به دست آورد و در مناطق دیگر دنیا نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. با این حساب، دور از انتظار نیست که به‌زودی پرچم‌دارانی تمام عیار معرفی کرده و به رقابت با پرچم‌داران بزرگ بازار گوشی‌های هوشمند برود.

جالب است بدانید که اوپو، ریلمی، وان پلاس، ویوو و iQOO همگی از زیرمجموعه‌های شرکت مادر BBK Electronics محسوب می‌شوند. همین امر نیز به برندهای مدنظر کمک کرده تا نواقص یکدیگر را برطرف کرده و به تولید محصولاتی با ارزش خرید بالاتر کمک کنند.

چندی پیش مشخص شد که اوپو به کمک وان پلاس خواهد رفت و از نظر نرم‌افزاری منابع خود را در اختیار برند وان پلاس قرار خواهد داد. البته گفته شده که هم‌اکنون وان پلاس به عنوان برند زیرمجموعه، تحت نظر اوپو فعالیت می‌کند.

 

مشاهده لیست قیمت گوشی های Oppo در سایت تکنولایف: گوشی اوپو

 

ویوو – Vivo

لوگوی ویوو

حتی شیوع بیماری کرونا نیز نتوانست جلوی افزایش نفوذ ویوو در بازارهای مختلف را بگیرد. ویوو یکی دیگر از برندهای زیرمجموعه‌ی شرکت BBK Electronics است که در کنار برندهایی مانند وان پلاس و اوپو فعالیت می‌کند.

فعالیت ویوو تنها به رده‌ی خاصی از گوشی‌های هوشمند خلاصه نمی‌شود و می‌توان دید که ویوو در بازار محصولات پایین‌رده، میان‌رده و بالارده حضور دارد. درواقع یکی از محصولاتی که ویوو برای معرفی آن آماده می‌شود X60 نام دارد که مبتنی بر تراشه‌ی نسل بعدی سامسونگ به بازار عرضه خواهد شد؛ تراشه‌ای که بر مبنای لیتوگرافی ۵ نانومتری شرکت کره‌ای تولید خواهد شد و می‌تواند توان پردازشی درخور توجهی را در اختیار کاربر قرار دهد.

البته X60 از جنبه‌ی دیگری نیز برای ویوو اهمیت دارد. درواقع این محصول، اولین گوشی هوشمندی از ویوو خواهد بود که همراه با رابط کاربری OriginOS به بازار عرضه خواهد شد. OriginOS رابط کاربری انحصاری است که ویوو برای محصولات خود آماده ساخته و در نظر دارد از این پس گوشی‌های هوشمند خود را همراه با رابط کاربری ذکر شده به بازار عرضه کند.

شیائومی – Xiaomi

لوگوی شیائومی

نمی‌توان در مورد برندهای چینی صحبت کرد و حرفی از شیائومی به میان نیاید؛ برندی که هدف آن تبدیل شدن به برندی شبیه به اپل در چین بود. باید گفت که شیائومی در رسیدن به اهداف خود موفق عمل کرده و به یکی از مورد اعتمادترین برندهای چینی در سراسر دنیا تبدیل شده است.

شیائومی تنها در بازار گوشی‌های هوشمند فعالیت ندارد و دامنه‌ی فعالیت‌های خود را طی سال‌های گذشته توانسته گسترده‌تر سازد. البته به نظر می‌رسد فعالیت‌های شرکت چینی در زمینه‌های دیگری مانند خودروهای برقی نیز خبرساز شود. در حال حاضر شیائومی یکی از بزرگ‌ترین سازندگان گوشی هوشمند در دنیا است؛ به این صورت که بر سر جایگاه دومین شرکت پرفروش با اپل رقابت می‌کند.

شرکت چینی محصولات مختلفی را به بازار عرضه کرده که تنها به یک سری یا یک برند خلاصه نمی‌شوند. درواقع شیائومی دارای برندهای مختلفی است که محصولات خود را تحت این برندها به بازار عرضه می‌کند. مهم‌ترین برند شیائومی با نام «می» (Mi) شناخته می‌شد که البته چندی پیش تغییراتی در آن ایجاد شد تا از این پس محصولات این سری با نام شیائومی به بازار عرضه شوند. از برندهای دیگر شیائومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ردمی – Redmi: ردمی به قدری در میان کاربران محبوب است که می‌توان جایگاه آن را مانند برند آنر دانست. درواقع اگر ردمی روزی مستقل شود، باز هم می‌تواند فروش قابل توجهی را تجربه کند. چندی پیش گفته شد که تنها محصولات سری ردمی نوت توانسته‌اند از مرز فروش مجموع ۲۴۰ میلیون دستگاه عبور کنند.

پوکو – Poco: پوکو برندی است که بیشتر به خاطر معرفی محصولات میان‌رده و پایین‌رده شناخته می‌شود. درواقع پوکو محصولاتی را به بازار عرضه کرده که از نظر سخت‌افزاری، طراحی ظاهری و برچسب قیمت، محصولات شرکت‌های دیگر را به چالش کشیده‌اند. پوکو برندی است که توانسته در مناطق مختلف دنیا ازجمله ایران به محبوبیت خاصی برسد و مدل‌های جدید این برند نیز با استقبال گسترده‌ی کاربران مواجه می‌شود.

بلک شارک – Black Shark: بلک شارک را باید یکی از بهترین برندهای سازنده‌ی گوشی‌های گیمینگ عنوان کرد. درواقع محصولات این برند علاوه بر اینکه طراحی ظاهری زیبایی دارند، توان پردازشی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که در کمتر گوشی هوشمندی می‌توان چنین ویژگی‌هایی را یافت.

 

قیمت امروز جدیدترین گوشی های شیائومی را در سایت تکنولایف بررسی کنید: گوشی شیائومی

 

پرسش‌های متداول

آیا محصولات برندهای چینی در ایران فروش می‌رود؟ 

بله. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی هستند که محصولات برندهای مطرح چینی را به ایران می‌آورند.برخی از برندها نیز در ایران نمایندگی دارند.

آیا می‌توانم گوشی‌های ساخت چینی را از تکنولایف خریداری کنم؟

بله. تکنولایف یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین در ایران است که بهترین و پرفروش‌ترین محصولات برندهای چینی را به ایران آورده و در ارزان‌ترین قیمت در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

آیا امکان رجسیتری گوشی‌های هوشمند برندهای چینی در ایران وجود دارد؟

بله. محصولات برندهای چینی را می‌توان در ایران رجسیتری کرده و از آن‌ها استفاده کرد.

آیا گوشی‌های برند چینی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند؟

تمامی محصولاتی که وارد بازار ایران می‌شوند نه تنها از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند، بلکه کیبورد فارسی نیز دارند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%86%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%a8%d8%a7%db%8c%d9%84/
ads
ads