داغ ترین ها :
5 فیلم رازآلود در قرن 21 که دیدن آن به همه توصیه میشود

5 فیلم رازآلود در قرن 21 که دیدن آن به همه توصیه میشود

از دوران قدیم تا به امروز فیلم های زیادی در سرتاسر دنیا اکران شده اند و هر کدام موضوع خاصی را دنبال کرده یا به تعریفی دیگر ژانر مخصوص خود را داشتنه اند. در این بین درصد کمی از فیلم ها نمرات عالی را کسب کرده و در ذهن مردم ماندگار شده اند. اما بسیاری از مردم سلیقه مشابهی در بخش فیلم داشته و دوست دارند که داستان، روند مشخصی را طی کند و در پایان هیچ نکته مبهمی برای بیننده وجود نداشته باشد. اما عده ای دیگر به دنبال فیلم ها در ژانر راز آلود یا معمایی هستند. مهمترین بخش این ژانر، راز نهفته در داستان است که اين راز يا از تماشاگر مخفی است و يا اينكه در همان ابتدای داستان و در طی روايت فيلم با وی در ميان گذاشته می شود. هرچه باشد، مهم پرداخت اين راز و معما و به جواب رسيدن در انتهای اثر سينمای است.

در ژانر معمايی و راز آلود، شخصيت معما ساز و رازگونه يا يك انسان است يا يك موجود زنده غير از انسان و يا يك شخصيت خيالی و يا حتی يک موجود غيرواقعي. عناصر داستان در ژانر معمايی مدام به سمت برملا كردن راز و معما می روند و از طرفی ديگر برخي از عناصر داستان سعی در مخفی شدن آن دارند. به همین دلیل زبردستی و تبحر داستان نويس و سناريست و سپس مديريت و ذهن خلاق كارگردان در پرداخت شدن نهايی اصلي‌ترين عنصر در به بار نشستن يك اثر سينمايي معمايی به حساب مي‌ آيد. در طی سالیان گذشته کارگردان های زیادی در این بخش فعالیت کرده اند که معروف ترین آن ها آلفرد هیچکاک، کریستوفر نولان و مارتین اسکرسی هستند. حال ما قصد داریم تا پنج فیلم برتر این ژانر را که از سال 2000 تا به امروز ساخته شده اند را به شما معرفی کنیم.

 

مطالب مرتبط: بهترین بازی های ترسناک اندروید و ios

 

1- (Shutter Island (2010

شاتر آیلند

کارگردان این فیلم مارتین اسکورسیزی بوده و محصول سال ۲۰۱۰ ایالت متحده آمریکا است. فیلم‌ نامه این فیلم توسط لایاتا کالوگریدیس بر اساس رمانی به همین نام نوشته دنیس لهان به رشته تحریر در آمده است. این فیلم از IMDB که یکی از مراجع معتبر در زمینه تحلیل و نمره دهی به فیلم ها است، نمره 8.1 را کسب کرده و رتبه 170 را در بین 250 فیلم برتر قرن کسب کرده است. خلاصه داستان فیلم به این صورت است که در سال ۱۹۵۴ دو مارشال ایالات متحده، تدی دانیلز (لئوناردو دی‌کاپریو) و همکار جدیدش چاک ایول (مارک رافالو)، برای بررسی فرار یک بیمار روانی خطرناک که سولاندو نام دارد، از بیمارستانی در جزیره شاتر در نزدیکی بوستون با کشتی به این جزیره مسافرت می‌کنند. در هنگام ورود به این جزیره تدی با رفتارهای ناخوشایندی از طرف نگهبانان مستقر در جزیره روبرو می‌شود. تدی همسر خود را در یک آتش‌سوزی عمدی که توسط یک مجرم روانی بنام اندرو لدیس که او هم در همین جزیره نگهداری می‌شود از دست داده است. در ادامه او احساس می‌کند که همه افراد داخل جزیره به نحوی در یک بازی که صرفاً برای وی طراحی شده‌است بازی می‌کنند. رفتارهای غیرعادی به همراه هوای طوفانی جزیره باعث می‌شود تا بیماری میگرن تدی اوج بگیرد و در حین سردردهای مزمن میگرنی او، تصاویر مربوط به آزادسازی اردوگاه داخائو و کشتار محافظان آلمانی آن به دست وی و سایر نیروهای آمریکایی همرزمش در ذهن او نقش می‌بندد. او همچنین تصاویر محو آلودی از همسرش مشاهده می‌کند که به وی می‌گوید سولاندو و همچنین لادیس همچنان در جزیره می‌باشند و از وی می‌خواهد که به جستجو ادامه دهد تا اینکه …

2- (Memento (2000

ممنتو

این فیلم ساخته دستان کارگردان مشهور کریستوفر نولان بوده و نولان فیلم‌نامه را بر پایهٔ داستان کوتاهی از برادرش، جاناتان نوشته است. این فیلم در مرجع IMDB نمره 8.4 را کسب کرده و در جایگاه 50 فهرست برترین فیلم های قرن قرار دارد. ممنتو شامل سکانس‌های سیاه و سفید می‌باشد که به صورت خطی روایت می شود و همچنین وقایعی که به صورت برعکس و از آخر به اول نمایش داده می شوند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است که لئونارد شلبی (گای پیرس) بر اثر یک اتفاق، حافظه کوتاه مدت خود را از دست می‌دهد و با کمک یادداشت‌ها، خالکوبی‌ها و عکس‌هایش سعی می‌کند کسی که همسرش را کشته است پیدا کند و انتقام بگیرد و …

 

مناسب برای علاقه‌مندان به بازی های نوستالژیک: بهترین شبیه ساز اندروید

 

3- (The Prestige (2006

 

فیلم پرستیژ

فیلم دیگری از کارگردان مشهور کریستوفر نولان که در سال 2006 اکران شده است و داستان تقابل دو شعبده باز را روایت می کند. در خلاصه داستان فیلم آمده است که آلفرد بوردن شعبده باز (کریستین بیل) به جرم قتل رابرت انجییر (هیو جکمن) محکوم می‌شود و در زندان تصمیم به خواندن خاطرات انجییر می‌کند. فیلم به گذشته برمی‌گردد، زمانی که هردو دستیاران میلتون شعبده باز با مبتکرش جان کاتر بودند، اما در نمایشی که اجراسی به عهده آلفرد بود اتفاق ناگواری برای همسر اجییر پیش می آید و همسر او دچار خفگی می شود و انجیر بوردن را مقصر می‌داند. از اینجا به بعد این دو نفر تبدیل رقبای خونی هم که در نمایش همدیگر اخلال ایجاد می‌کنند، می‌شوند تا این که … . مرجع IMDB نمره 8.5 را به این فیلم اختصاص داده است و این فیلم رتبه 48 را در بین برترین فیلم های قرن کسب کرده است.

4- (Interstellar (2014

فیلم اینتر استلار

Interstellar فیلمی حماسی، علمی تخیلی و معمایی به کارگردانی کریستوفر نولان است. ماجرای این فیلم دربارهٔ فضانوردانی است که از طریق کرم‌چاله‌ای سفر می‌کنند تا سیاره‌ای قابل سکنی بیابند. فیلم‌نامهٔ این فیلم را کریستوفر نولان به همراه برادرش جاناتان نوشته است. فیزیکدان نظری، کیپ تورن یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی و مشاور علمی فیلم است. و این فیلم در نمره 8.5 و رتبه 31 را کسب کرده است. در خلاصه این فیلم آمده است که در آینده زمین به علت آتشک محصولات کشاورزی رو به نابودی است و هر روز محصولات بیشتری نابود می‌شود. کوپر (متیو مک‌کانهی) خلبان سابق ناسا که حالا کشاورز شده به همراه پدر زن، پسر جوان و دختر ۱۰ ساله‌اش در یک مزرعه زندگی می‌کنند. مورفی (دختر کوپر) معتقد است که در اتاقش یک شبح وجود دارد که سعی دارد با او ارتباط برقرار کند. کوپر و مورفی کشف می‌کنند شبح یک هوش ناشناخته است که با ارسال پیام با استفاده از امواج گرانشی مختصات دستگاه اعداد دودویی در گرد و غبار به جا می‌گذارد که این مختصات آن‌ها را به تأسیسات مخفی ناسا که توسط پروفسور جان برند (مایکل کین) رهبری می‌شود، راهنمایی می‌کند. برند فاش می‌کند یک کرم‌چاله که توسط هوش بیگانه ساخته شده احتمالاً آن‌ها را به یک سیاره جدید که امیدی برای زنده ماندن و ادامه نسل بشر است راهنمایی می‌کند و … .

 

سرگرمی مناسب برای شما و گروه مورد علاقه‌تان: بازی چند نفره

 

5- (Inception (2010

اینسپشن

فیلمی علمی تخیلی و دلهره‌آور به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی کریستوفر نولان و محصول سال ۲۰۱۰ است. دی‌کاپریو نقش یک دزد حرفه‌ای را دارد که با نفوذ به ضمیر ناخودآگاه افراد، افکار آن‌ها را می‌دزدد. او که در ایالات متحده تحت پیگرد قانونی است، با پیشنهاد پاک شدن سابقه‌اش در ازای یک کار که غیرممکن به نظر می‌رسد، روبه‌رو می‌شود: «تلقین» یا القای یک ایده به ضمیر ناخودآگاه یک شخص. در رابطه با ساخت این فیلم نولان بیان کرده است که مدت 10 سال نوشتن فیلمنامه این فیلم زمان برده است و برای اولین بار، این کارگردان در سال 2002 تصمیم به ساخت این فیلم گرفت اما در آن موقع تجربه کم کارگردانی خود، تصمیم گرفت تا چند سال ساخت این فیلم را به تاخیر انداخته و استارت ساخت این فیلم را در سال 2009 زد. این فیلم 6 کشور و 4 قاره را برای ساخت پشت سر گذاشت که استارت آن در توکیو بوده و فیلمبرداری آن در کانادا پایان یافت.
در خلاصه این فیلم آمده است «کاب» یک دزد ماهر در استخراج اسرار ارزشمند مورد نیاز مراکز مرموز است. توانایی او در این است که هنگامی که دیگران در خواب هستند و ذهنشان در آسیب پذیرترین وضعیت است، اسرار کلیدی آنان را از درون رویاهایشان ربوده و در دنیای بیرون از خواب، این اسرار را به خریداران متقاضی عرضه می کند. اما همین امر او را به یک خلافکار فراری تبدیل کرده و باعث شده است نزدیکترین کسانش را در این راه از دست بدهد. اکنون به کاب فرصتی برای آزادی پیشنهاد می شود. او با انجام این ماموریت می تواند زندگی‌اش را پس بگیرد، اما تنها در صورتی که بتواند امری غیر ممکن به نام تلقین را انجام دهد. این بار، کاب و گروهش باید کاری عکس سرقت را انجام دهند. این بار وظیفه ی آن‌ ها دزدیدن ایده‌ نیست، بلکه کاشتن یک ایده ی جدید در ذهن فرد مورد نظر می باشد و… . این فیلم نمره 8.7 و رتبه 14 را در بین برترین فیلم های قرن کسب کرده است و کسب 3 جایزه اسکار در کارنامه این فیلم دیده می شود.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d8%a7%d8%b2%d8%a2%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%82%d8%b1%d9%86-21/
ads
ads