داغ ترین ها :
بهترین پردازنده موبایل

بهترین پردازنده موبایل

در سال‌های اخیر تلفن‌های هوشمند به جزئی جدانشدنی از زندگی همه تبدیل شده‌اند. کاربران به هنگام خرید گوشی موبایل عمدتاً فاکتورهای زیادی را در نظر می‌گیرند که یکی از آن‌ها پردازنده است. معمولاً کاربران برای داشتن یک تجربه خاص و روان از گوشی موبایل به دنبال بهترین پردازنده هستند، از این رو بسیاری از شرکت‌های سازنده موبایل پردازنده‌های خود را توسعه می‌دهند تا تجربه فوق‌العاده‌ای را برای کاربرانشان به ارمغان بیاورند. درواقع درست مانند مغز انسان که تقریباً تمام کارهای بدن را انجام می‌دهد، پردازنده نیز به عنوان مرکز پردازش‌ها در نظر گرفته می‌شود و بیشترین کار را بر روی موبایل انجام می‌دهد؛ پس چنانچه برنامه‌ای را بر روی گوشی موبایل خود اجرا کنید، اکثر عملکردهای آن توسط پردازنده کنترل می‌شود.

به هنگام خرید گوشی موبایل، به‌ویژه در کلاس پرچمدار ممکن است با سؤالات بسیاری روبه‌رو شوید. «کدام پردازنده بهترین عملکرد را دارد؟» یا «کدام پردازنده داغ می‌کند» یا «بهترین پردازنده موبایل برای گیم کدام است» و یا «بهترین سی پی یو گوشی کدام است» اما پاسخ چیست؟ از آنجا که پردازنده جزء اصلی تلفن‌های هوشمند است و در تعیین سرعت آن نقش بسزایی دارد، بسیار مهم است که سرعت بالایی را ارائه کند. پس اگر شما نیز در جستجوی بهترین چیپست گوشی 2023 هستید، مقاله ما را تا انتها دنبال کنید.

 

تنوع بالا، ضمانت 18 ماهه و قیمت مناسب می‌خواهید؟ قیمت روز گوشی را در سایت تکنولایف مشاهده کنید.

 

قبل از آنکه به سراغ بهترین سی پی یو گوشی 2023 و بعد از آن برویم، لازم است شما را با چند فاکتور اساسی در پردازنده‌ها آشنا کنیم.

 

ابتدا لازم است بدانید پردازنده گوشی «CPU» چیست؟

پردازنده موبایل Central Procesing Unite که با نام اختصاری CPU شناخته می‌شود، بیانگر واحد مرکزی پردازش است. همان‌طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، تمام پردازش‌های یک گوشی هوشمند توسط CPU انجام می‌گیرد و علت اصلی کند بودن سرعت اجرا برنامه‌ها و هنگ کردن گوشی به این قسمت مربوط است. هرچقدر پردازنده مرکزی گوشی شما قدرت بیشتری داشته باشد کارها با سرعت بالاتری انجام می‌شوند و به طور کلی گوشی حس سریع‌تری خواهد داشت.

3 ویژگی مهم در انتخاب قوی ترین پردازنده گوشی

تعداد هسته پردازنده

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک پردازنده مرکزی تعداد هسته‌های آن است که به صورت مستقیم به روی عملکرد دستگاه تأثیر می‌گذارد. البته که الزاما تعداد بیشتر هسته پردازشی به دلیل قدرت بیشتر نیست ولی به طور تأثیر این موضوع بسیار زیاد است. هرچقدر تعداد هسته‌های یک پردازنده بیشتر باشد هنگام انجام کارهای سنگین پردازنده بهتر می‌تواند تسک‌های مختلف را مدیریت کند. مثلا تصور کنید که کاری مشخص را قرار است 4 نفر انجام دهند، طبیعی است که با اضافه شدن 4 نفر جدید سرعت انجام کار بسیار بیشتر شود و این دقیقا اتفاقی است که در مورد پردازنده‌ها هم رخ می‌دهد.

سرعت پردازنده

علاوه بر تعداد هسته، سرعت پردازش پردازنده گوشی نیز  بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین هرچه محدوده فرکانس سرعت بالاتر باشد، سرعت اجرا برنامه‌ها نیز بیشتر است. برای آنکه بهتر درک کنید به مثال روبه‌رو توجه کنید. سرعت پردازش یک CPU با فرکانس 3.8 گیگاهرتز از سرعت پردازش یک CPU دیگر با فرکانس 1.8 گیگاهرتز بیشتر است. در دنیای واقعی مثل این است که یک فرد مثلا دو برابر فرد دیگری کارها را سریع انجام دهد.

خرید گوشی 5G

64 بیت بودن پردازنده

به طور کلی پردازنده‌ها یا 32 بیتی هستند و یا 64 بیتی. پردازنده‌های 32 بیتی قدیمی‌تر هستند و سرعت کمتری هم دارند و امنیت آن‌ها نیز نسبت به پردازنده‌های 64 بیتی کمتر است. به طور کلی یک پردازنده 64 بیتی در یک لحظه می‌تواند داده‌های بیشتری را پردازش کند و به همین دلیل هم بهتر و برتر است.

چیپست همان پردازنده مرکزی است؟

بسیاری از کابران تصور می‌کنند که تراشه یا چیپست همان پردازنده مرکزی است در صورتی که این گفته هم درست است و هم غلط. پردازنده مرکزی قطعه‌ای است که وظیفه دارد پردازش‌های مختلف را انجام دهد ولی در کنار پردازش‌های کلی پردازش‌های گرافیکی، پردازش تصویر و موارد این‌چنینی هم نیاز است و به همین دلیل پردازنده مرکزی به تنهایی کافی نیست.

چیپست را به بیان ساده می‌توان قطعه‌ای در گوشی‌ها در نظر گرفت که پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی را شامل می‌شود و وظیفه پردازش تصاویر، پردازش صدا و بسیاری از موارد دیگر را بر عهده دارد. دلیل استفاده از تراشه‌های SOC یا System On Chip، آزاد کردن فضای بیشتر برای قطعات دیگر و همچنین عملکرد بهتر و بهینه‌تر قطعات به دلیل نزدیکی به یکدیگر است.

پس در نهایت پردازنده مرکزی بخشی از یک تراشه یا چیپست است و نمی‌توان این دو را یکسان در نظر گرفت. در ادامه ما به بهترین تراشه گوشی خواهیم پرداخت که به خودی خود بهترین پردازنده‌های مرکزی را نیز شامل می‌شود.

 

گوشی با کیفیت دوربین بالا چی بخریم؟
بهترین گوشی از نظر دوربین

 

معرفی بهترین پردازنده موبایل 2023

در این بخش لیستی از بهترین پردازنده های موبایل را مشاهده خواهیم کرد و در ادامه به مقایسه پردازنده های موبایل خواهیم پرداخت.

A17 Pro

در جریان مراسم معرفی ایفون‌های سری 15، اپل از جدیدترین تراشه خود به نام A17 Pro نیز رونمایی کرد. این چیپست به روی آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس مورد استفاده قرار گرفته و اولین تراشه 3 نانومتری جهان به حساب می‌آید. A17 Pro دارای 19 میلیارد ترانزیستور است و شش هسته پردازنده مرکزی (شامل 2 هسته با فرکانس 3.78 گیگاهرتز و 4 هسته با فرکانس 2.11 گیگاهرتز) و شش هسته پردازنده گرافیکی (Apple GPU) دارد.

A17 Pro

 

این تراشه دارای Ray Tracing سخت افزاری است و به حدی قدرت بالایی دارد که می‌تواند برخی از بازی‌های کنسولی مانند assassin’s creed mirage یا Resident Evil 4 Remake را دقیقا با همان گرافیک کنسول‌های بازی اجرا کند. البته پس از عرضه ایفون 15 پرو و 15 پرو مکس مشخص شد که این چیپست کمی داغ می‌شود و اپل به همین جهت مقداری از توان پردازنده را محدود کرد. به احتمال قوی در آینده نزدیک این مشکل از طریق آپدیت‌های نرم افزاری برطرف می‌شود.

همه این موارد در کنار هم باعث شده تا در لیست انواع پردازنده های موبایل، A17 Pro را قوی‌ترین و بهترین بدانیم. به لطف این چیپست ایفون‌های پرو سری 15 از پس هر کاری به راحتی برمی‌آيند.

Snapdragon 8 Gen 3

اسنپدراگون 8 نسل 3 جدیدترین چیپست شرکت بزرگ کوالکام به حساب می‌آید. این تراشه در حال حاضر به روی شیائومی 14 و شیائومی 14 پرو دیده می‌شود ولی در آينده بسیاری از پرچمداران اندرویدی از جمله S23 Ultra از آن استفاده خواهند کرد. اسنپدراگون 8 نسل 3 را در مطلبی دیگر به طور جامع معرفی کرده‌ایم و به بهبود‌های آن پرداخته‌ایم و به همین جهت خیلی قصد نداریم در این مطلب در مورد این چیپست توضیح دهیم.

Snapdragon 8 Gen 3

اسنپدراگون 8 نسل 3 بر پایه معماری 4 نانومتری ساخته شده و دارای هشت هسته پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی Adreno 750 است. چیدمان هسته‌های پردازنده مرکزی به صورت 1 هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.3 گیگاهرتز، 5 هسته Cortex-A720 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز و 2 هسته Cortex-A520 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز است.

Dimensity 9200 Plus

دیگر شرکت فعال در زمینه تولید تراشه‌ها مدیاتک است. قوی‌ترین پرچمدار این سازنده دیمنسیتی 9200 پلاس نام دارد، تراشه‌ای 4 نانومتری که هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Cortex-X3 با فرکانس 3.35 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A715 با فرکانس 3 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Immortalis-G715 MC11 دارد. این چیپست در حال حاضر به روی گوشی مثل شیائومی 13 تی پرو دیده می شود.

Dimensity 9200 Plus

دیمنستی 9200 پلاس واقعا قوی است و همین موضوع باعث شده تا بالاتر از تراشه‌های عالی مانند اسنپدراگون 8 نسل 2 یا A16 شرکت اپل قرار بگیرد. جالب است بدانید که این تراشه از نظر پایداری در عملکرد هم یکی از بهترین‌های موجود در بازار است. به نوعی می‌توان گفت امسال برای اولین بار شرکت مدیاتک به معنای واقعی زنگ خطر را برای کوالکام و اپل به صدا درآورده است و با این سرعت پیشرفت احتمال دارد در نسل بعدی در صدر جدول تراشه‌ها قرار بگیرد. البته به نظر می‌رسد که با معرفی شدن دایمسیتی ۹۳۰۰ قرار است با قوی‌ترین پردازنده موبایل آشنا شویم.

A16 Bionic

تراشه A16 بایونیک

تراشه‌های شرکت اپل سال‌های زیادی است و که در صدر لیست بهترین تراشه گوشی هستند و یکی از دلایل عملکرد بسیار سریع و پایدار گوشی‌های ایفون همین تراشه‌های قدرتمند است. چیپست A16 بایونیک نسل قبلی A17 Pro است و این تراشه با معماری 4 نانومتری ساخته شده و 16 میلیارد ترانزیستور را شامل می‌شود که در مقایسه با 15 میلیارد ترانزیستور نسل قبلی حدود 6.7 درصد بیشتر است.

این تراشه دارای شش هسته پردازنده مرکزی شامل 2 هسته Everest با فرکانس 3.46 گیگاهرتز و 4 هسته Sawtooth با فرکانس 2.02 گیگاهرتز و 5 هسته پردازنده گرافیکی است. این تراشه در مقایسه با نسل قبلی بهینه‌تر شده و از نظر قدرت نیز مقداری بهتر است. پهنای باند مموری 50 درصد بهبود داشته و این تراشه حالا یکی از قوی‌ترین نسخه موجود در جهان است و در سال 2023 نیز موفق شده رتبه چهارم این لیست را به خود اختصاص دهد. این چیپست به روی گوشی‌های ایفون 14 پرو و ایفون 14 پرو مکس دیده می‌شود و آیفون‌های جدیدتر 15 و 15 پلاس نیز همچنان از این تراشه استفاده می‌کنند.

Snapdragon 8 Gen 2

اسنپدراگون 8 نسل 2

طی چند سال اخیر همواره شاهد بوده‌ایم که تراشه‌های پرچمدار شرکت کوالکام پشت سر تراشه‌های اپل قرار گرفته‌اند و امسال نیز همین اتفاق مجدد تکرار شده است. تراشه‌ اسنپدراگون 8 نسل 2 جدیدترین پرچمدار شرکت کوالکام به حساب می‌آید و به روی پرچمداران اندرویدی مانند سری S23 سامسونگ یا سری شیائومی 13 دیده می‌شود. این تراشه را می‌توان جانشین اسنپدراگون 8 نسل 1 به حساب آورد.

این چیپست هم مانند A16 اپل دارای معماری 4 نانومتری است و هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Cortex-X3 با فرکانس 3.36 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A715 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و سه هسته Cortex-A510 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 740 را دربر می‌گیرد. این تراشه قدرت بسیار زیادی دارد و فاصله خود را با A16 به حداقل رسانده است.

اسنپدراگون 8 نسل 2 در مقایسه با نسل قبلی در زمینه پردازش‌های کلی حدود 20 تا 30 درصد بهتر شده و همچنین اختلافی حدود 30 الی 35 درصدی نیز در زمینه پردازش‌های گرافیکی دیده می‌شود. این تراشه ثبات بسیار خوبی هم دارد و در حین کارهای سنگین می‌تواند عملکرد خود را حفظ کند.

 

پردازنده گوشی موبایل خود را چطور تشخیص دهیم؟
cpu گوشی من چیست

 

Dimensity 9200

در بالا دیمنسیتی 9200 پلاس را معرفی کردیم، تراشه‌ای که در واقع نسخه بهبود یافته همین دیمنسیتی 9200 است. این چیپست نیز قدرت بسیار خوبی دارد و در رده بندی پردازنده های موبایل جایگاه ششم را به خود اختصاص داده است.

A15 Bionic

پردازنده ایفون های سری 13 A15 Bionic

تراشه A15 Bionic برای اولین بار همراه ایفون‌های سری 13 معرفی شد و سال بعد نیز به روی ایفون 14 و 14 پلاس نیز قرار گرفت. گوشی ایفون اس ای نسل سوم نیز از همین چیپست قدرت می‌گیرد. در نظر داشته باشید این چیپست در طولانی مدت عملکرد بی‌نظیری دارد و در کنار سیستم عامل ios می‌تواند تا چند سال آینده تجربه بسیار خوبی را برای کاربران به‌وجود بیاورد.

تراشه A15 بایونیک معماری 5 نانومتری دارد و 15 میلیارد ترانزیستور را شامل می‌شود. پردازنده مرکزی این چیپست دارای 6 هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Avalanche با فرکانس 3.22 گیگاهرتز و چهار هسته Bilzzard است و این تراشه پردازنده گرافیکی Apple GPU را نیز شامل می‌شود. از دیگر مشخصات این تراشه می‌توان به پردازنده عصبی 16 هسته‌ای، پردازنده پردازش تصویر پیشرفته و قابلیت امنیتی Secure Enclave اشاره کرد.

عملکرد پردازشی این تراشه فوق‌العاده است و به طور حتم می‌توانیم A15 بایونیک را یکی از بهترین تراشه‌های جهان در نظر گرفت که در طولانی مدت هم افت سرعت پیدا نمی‌کند. این چیپست مصرف باتری بسیار بهینه‌ای دارد و یکی از دلایل اصلی شارژدهی بسیار خوب ایفون 13 پرو مکس و دیگر اعضای این خانواده همین موضوع است.

Snapdragon 8 Plus Gen 1

اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1

این تراشه نسخه بهبود یافته اسنپدراگون 8 نسل 1 است و توانسته در رتبه هشتم این لیست قرار بگیرد. این تراشه فناوری 4 نانومتری دارد و هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Cortex-X2 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.75 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 730 را در بر می‌گیرد. این چیپست از فناوری 18-bit ISP پشتیبانی می‌کند و این باعث می‌شود در مقایسه با فناوری 14 بیتی 4000 برابر دیتا دوربین بیشتری منتقل شود.

بد نیست بدانید که به طور کلی بازی‌ها با تراشه‌های کوالکام سازگارتر از تراشه‌های اگزینوس سامسونگ و مدیاتک هستند و انتخاب چیپست‌های این سازنده برای افرادی که به دنبال داشتن بهترین تجربه حین اجرای بازی‌ها هستند توصیه می‌شود. این تراشه در حال حاضر در گوشی‌هایی مانند گلکسی Z فولد 4، زد فلیپ 4، شیائومی 12 اس، وان پلاس 10T، موتورلا اج 30 اولترا، شیائومی 12 تی پرو، ردمی K60 و بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیگر دیده می‌شود.

 

Dimensity 9000 Plus

دیمنسیتی 9000 پلاس

این تراشه معماری 4 نانومتری دارد و پردازنده مرکزی شامل یک هسته بسیار قوی Cortex-X2 با فرکانس 3.2، سه هسته قوی Arm Cortex-A710 با فرکانس 2.85 و چهار هسته بهینه Arm Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز را در بر می‌گیرد. پردازنده گرافیکی این چیپست نیز Mali-G710 MC10 است. این تراشه 8 مگابایت حافظه کش پردازنده مرکزی از نوع L3 دارد و و از حافظه LPDDR5X پشتیبانی می‌کند. مدیاتک از پردازنده هوش مصنوعی APU 590 استفاده کرده که به نسبت نسل‌های هم عملکرد بسیار بهتری دارد و هم انرژی کمتری را مصرف می‌کند.

Snapdragon 7 plus Gen 2

اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2

این تراشه از کوالکام گزینه بسیار قوی است و حتی در تست‌ها از A14 شرکت اپل هم بهتر عمل می‌کند. این چیپست هم با معماری بسیار خوب 4 نانومتری ساخته شده و هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Cortex-X2 با فرکانس 2.91 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.49 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 725 دارد. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این تراشه پایداری عالی آن در اجرای بازی‌ها یا انجام کارهای سنگین است. این چیپست به روی گوشی‌هایی مانند پوکو F5 مورد استفاده قرار گرفته است.

اسنپدراگون 8 نسل 1

اسنپدراگون 8 نسل 1

این چیپست نسخه ابتدایی پرچمدار دو قبل کوالکام است و پس از آن این سازنده آمریکایی ابتدا اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و سپس 8 پلاس نسل 2 را معرفی کرده که در بالا آن‌ها را معرفی کردیم و در نهایت که مدتی قبل اسنپدراگون 8 نسل 3 معرفی شد. این تراشه در مقایسه با نسخه پلاس حدود 10 درصد از نظر پردازنده مرکزی و حدود 15 درصد از نظر پردازنده گرافیکی ضعیف‌تر است.

خرید پاوربانک

 

A14 بایونیک

آ 14 بیونیک اپل

جالب است بدانید که با وجود گذشت بیش از سه سال از عرضه تراشه A14 بایونیک اپل، این چیپست هنوز هم توانایی بسیار زیادی دارد و می‌تواند بدون مشکل از پس هر کاری بربیاید. این شرکت در ساخت تراشه A14 Bionic نزدیک به 11.8 میلیارد ترانزیستور را به کار گرفته است که تا 40 درصد عملکرد آن را نسبت A13 Bionic نزدیک بهبود می‌بخشد. موتور عصبی این تراشه از 8 هسته به 16 هسته ارتقاء یافته که قادر است 11 تریلیون عملیات در ثانیه را ذخیره کند. این تراشه که در لیست انواع پردازنده های موبایل جایگاه 12 را به خود اختصاص داده به روی ایفون‌های سری 15 و آیپد نسل 10 مورد استفاده قرار گرفته است.

قدرت پردازنده موبایل معمولا روی عملکرد دوربین هم موثر است: بهترین گوشی برای فیلمبرداری

 

Tensor G3

تراشه Tensor G3 جدیدترین چیپست شرکت گوگل است که بر پایه معماری 4 نانومتری توسعه داده شده و به روی پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو مورد استفاده قرار گرفته است. این چیپست در حالت کلی توانایی خوب و قدرت زیادی دارد ولی بدون شک نمی‌تواند با بهترین‌های موجود در بازار رقابت کند. به نوعی این تراشه به روی جدیدترین گوشی‌های گوگل قرار گرفته و در واقع رقیب مستقیم A17 Pro و اسنپدراگون 8 نسل 3 است ولی حتی از A14 Bionic اپل هم ضعیف‌تر عمل می‌کند.

Tensor G3

 

تنسور G3 جزو نقاط ضعف گوشی پیکسل 8 پرو به حساب می‌آید و گوگل باید برای نسل بعدی خود را بیشتر آماده رقابت با بزرگانی مانند اپل، کوالکام و مدیاتک کند. این تراشه دارای 1 هسته Cortex-X3 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز، 4 هسته Cortex-A715 با فرکانس 2.45 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A510 با فرکانس 2.15 گیگاهرتزی است و پردازنده گرافیکی Immortalis-G715s MC10 را نیز شامل می‌شود.

دیمنستی 9000

مدیاتک دیمنستی 9000

در رتبه بعدی دیمنسیتی 9000 قرار می‌گیرد. این تراشه در مقایسه با دیمنستی 9000 پلاس که در بالا معرفی کردیم حدود 5 درصد از نظر پردازنده مرکزی و حدود 15 درصد از نظر پردازنده گرافیکی ضعیف‌تر است ولی همچنان گوشی بسیار قدرتمندی به حساب می‌آید و می‌تواند از پس هر کاری به نحو احسن بربیاید.

 

پیشنهاد نویسنده: گوشی رفرش و گوشی ریپک چیست؟ آیا ارزش خرید دارند؟

 

کوالکام اسنپدراگون 888 پلاس

اسنپدراگون 888 پلاس 5G

تراشه Snapdragon 888 پلاس پرچمدار سه سال قبل کوالکام است و هنوز هم یکی از سریع‌ترین و قدرتمندترین SoC موجود در بازار به حساب می‌آید. کوالکام اسنپدراگون 888 پلاس نسخه‌ای جدیدتر از خود اسنپدراگون 888 است و مقداری عملکرد بهتری از نظر پردازشی و گرافیکی دارد. البته این تفاوت به حدی نیست که خیلی در دنیای واقعی قابل تشخیص باشد.

اگزینوس 2200 سامسونگ

چیپست اگزینوس 2200

اگزینوس 2200 آخرین تراشه پرچمدار شرکت سامسونگ است که در گوشی‌های گلکسی S22، S22 پلاس و S22 اولترا (نسخه جهانی) مورد استفاده قرار گرفته است. چیپست‌های سامسونگ همیشه با اختلاف نسبتا زیادی پشت سر تراشه‌های کوالکام قرار می‌گرفتند ولی حالا این فاصله کمتر شده و سازنده کره‌ای موفق شده تا تراشه‌های بهینه‌تر و قوی‌تری تولید کند؛ چرا که یکی از مشکلات اصلی تراشه‌های این شرکت پایداری کم و افزایش دمای زیاد بود.

اگزینوس 2200 از معماری 4 نانومتری برخوردار است. این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Cortex-X2 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Xclipse 920 را در بر می‌گیرد. این چیپست از نظر پردازش تصویر نسبت به نسل قبلی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته و به لطف این تراشه گوشی‌های سری S22 می‌توانند عکس‌های بهتری در نور کم به ثبت برسانند.

خرید تبلت
اگر بخواهیم این تراشه را با اسنپدراگون 8 نسل 1 مقایسه کنیم باید بگوییم که هنوز هم چیپست سامسونگ پشت سر تراشه کوالکام از نظر پردازش‌های مرکزی و گرافیکی قرار می‌گیرد و از نظر مصرف انرژی نیز مقداری ضعیف‌تر عمل می‌کند ولی با این وجود در این نسل اختلاف موجود بین این دو تراشه به حداقل رسیده و بعید نیست که در آینده نزدیک کره‌ای‌ها موفق به تراشه‌ای بهتر شوند. البته همان‌طور که احتمالا می‌دانید سازنده کره‌ای ترجیح داد تا در پرچمداران سری S23 به طور کلی فقط از تراشه‌های کوالکام استفاده کند.

 

آیا می‌دانستید انتقال برنامه های سیستمی به کارت حافظه مشکل کمبود حافظه داخلی گوشی را تا حدود زیادی برطرف می‌کند.

 

چرا در بنچمارک Antutu برخی تراشه‌های قوی‌تر نمره پایین‌تری دارند؟

برخی از تراشه‌ها با بنچمارک آنتوتو بیشتر سازگار هستند و همین باعث می‌شود تا نمره این تراشه‌ها بیشتر از رقبای خود شود. همچنین نسخه‌های مختلف بنچمارک Antutu ممکن است نتایج مختلفی داشته باشد و از این رو حتما باید نتایج یک نسخه مشابه را با هم مقایسه کنید. به طور کلی پایداری و عملکرد طولانی مدت تراشه‌های اپل بهتر از رقبا است و این موضوع در نتایج بنچمارکی مانند Antutu نمایش داده نمی‌شود.

سؤالات متداول

بهترین تراشه‌های 2023 کدام هستند؟ تراشه‌های A17 پرو اپل، دیمنستی 9200 پلاس مدیاتک، اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام جزو برترین تراشه‌های حال حاضر هستند.

کدام گوشی‌ها با بهترین تراشه‌‌های سال 2022 عرضه شده‌اند؟ پرچمداران موجود در بازار یعنی سری ایفون 14، سری ایفون 13، سری شیائومی 13 و سری S23 سامسونگ بهترین قدرت سخت افزاری را در بین محصولات موجود دارند.

رده بندی پردازنده های اسنپدراگون چگونه است؟ قوی‌ترین تراشه کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 است و پشت سر آن اسنپدراگون 8 نسل 2، 8 پلاس نسل، 7 پلاس نسل 2، 8 نسل 1 و موارد دیگر قرار می‌گیرد.

 

در جدول زیر رده بندی پردازنده های موبایل از بهترین به پایین نمایش داده شده است و با یک نگاه می‌توانید به مقایسه پردازنده های موبایل بپردازید. همچنین بنچمارک پردازنده های موبایل نیز مقابل آن‌ها نمایش داده شده است.

 

Rank Processor Name Phone AnTuTu 8 GeekBench 5*
1 Apple A17 Bionic Apple iPhone 15 Pro Max 3269 / 7666
2 Snapdragon 8 Gen 3 Xiaomi 14/14 Pro 1771106 2563 / 7256
3 Dimensity 9200 Plus Xiaomi 13T Pro
4 Apple A16 Bionic Apple iPhone 15 967942 1887 / 5455
5 Snapdragon 8 Gen 2 Samsung Galaxy S23 Ultra 1,227,562 1485 / 4918
6 Dimensity 9200 Vivo X90 5G 1,260,549 1296 / 4958
7 Apple A15 Bionic Apple iPhone 13 801199 1722 / 4685
8 Snapdragon 8 Plus Gen 1 Samsung Galaxy Z Fold 4 1,024,312 1351 / 3808
9 Dimensity 9000 Plus Oppo Find N2 Flip 1,149,845 1349 / 4342
10 Snapdragon 7 Plus Gen 2 Poco F5
11 Snapdragon 8 Gen 1 OnePlus 10 Pro 1,029,556 1259/4189
12 Apple A14 Bionic Apple iPhone 12 611843 1613 / 3909
13 Tensor G3 Google Pixel 8/8 pro
14 Dimensity 9000 Vivo X80 1,049,081 1179/4189
15 Snapdragon 888 Plus Asus ROG Phone 5S 863552 1160 / 2834
16 Exynos 2200 Samsung Galaxy S22 Ultra 965,874 934/2925
17 Snapdragon 888 OnePlus 9 722907 1140 / 3745
18 Dimensity 8100 Realme GT Neo 3 809443 1003/2607
19 Tensor G2 Google Pixel 7 Pro 801,116 1054 / 3138
20 Exynos 2100 Samsung Galaxy S21 698965 1085 / 3654
21 Google Tensor Google Pixel 6 Pro 676789 1056 / 2855
22 Apple A13 Bionic Apple iPhone 11 524846 1345 / 3568
23 Kirin 9000 Huawei Mate 40 Pro 698795 1067 / 3764
24 Kirin 9000E Huawei Mate 40 633255 1077 / 3772
25 Exynos 1080 Vivo X60 Pro 637232 850 / 2989
26 Snapdragon 870 Xiaomi Poco F3 647509 1010 / 3423
27 Snapdragon 865+ Asus ROG Phone 3 620268 926 / 3342
28 Dimensity 1200 625102 939 / 3367
29 Snapdragon 865 OnePlus 8 597297 944 / 3454
30 Dimensity 1100 Vivo S9 612309 866 / 3487
Snapdragon 780G Xiaomi Mi 11 Lite 5G 512084 813 / 2926
Dimensity 1000+ Xiaomi Redmi K30 Ultra 486043 804 / 2808
Apple A12 Bionic iPhone XS Max 401359 1139 / 2944
Dimensity 1000 511357 811 / 3084
Snapdragon 855+ Asus ROG Phone II 488150 792 / 2816
Snapdragon 860 POCO X3 Pro 461385 750 / 2582
Exynos 990 Samsung Galaxy S20 Ultra 532769 939 / 2772
Snapdragon 778G Plus Motorola Edge 30 821/2353
Snapdragon 855 OnePlus 7 Pro 433903 755 / 2640
Snapdragon 778G Realme GT Master Edition 539766 785/2872
Kirin 990 5G Huawei Mate 30 Pro 5G 505723 782 / 3097
Kirin 990 4G Huawei Mate 30 Pro 4G
Kirin 990E 5G Huawei Mate 30E Pro 5G 433,894 765/3089
Exynos 9825 Galaxy Note 10+ 455130 774 / 2434
Exynos 9820 Samsung Galaxy S10 392201 851 / 2307
Dimensity 1080 Xiaomi Redmi Note 12 Pro 5G 492959 813 / 2284
Dimensity 920 Infinix Zero Ultra 497481 806 / 2282
Dimensity 1000L Oppo Reno3 5G 342107 313 / 1380
Kirin 985 5G Huawei Honor 30 421071 691 / 2612
Kirin 980 Huawei Mate 20 Pro 404883 709 / 2488
Dimensity 1000C T-Mobile LG Velvet 5G
Exynos 1280 Samsung Galaxy A53 5G 405264 735 / 1860
Snapdragon 768G Redmi K30 5G Racing 350914 704 / 2031
Dimensity 820 Redmi 10X Pro 5G 410416 661 / 2677
Exynos 980 Samsung Galaxy A71 5G 337721 706 / 1864
Snapdragon 765G Oppo Reno 3 Vitality 318917 598 / 1829
Dimensity 800U Xiaomi Redmi Note 9T 326476 626 / 1931
Snapdragon 4 Gen 1 iQOO Z6 Lite 383065 619 / 1852
Helio G99 Realme 10 378814 557 / 1815
Exynos 880 Vivo Y70s 292377 659 / 1833
Snapdragon 765 Motorola One 5G 290380 482 / 1818
Dimensity 800 Honor Play 4 321253 554 / 2220
Snapdragon 750G Motorola Moto G 5G 332300 667 / 1999
Snapdragon 690 OnePlus Nord N10 5G 291148 613 / 1859
Dimensity 720 Realme v3 293743 524 / 1687
Dimensity 700 Realme 8 5G 293419 540 / 1717
Apple A11 Bionic iPhone X 316524 926 / 2362
Snapdragon 695 OnePlus Nord CE 2 Lite 5G 406,221 690/1742
Snapdragon 845 OnePlus 6T 362476 515 / 2221
Exynos 9810 Samsung Galaxy Note 9 321500 693 / 2040
Snapdragon 732G Poco X3 282502 576 / 1811
Snapdragon 730G Oppo Reno 2 282999 545 / 1748
Kirin 810 Honor 9X 323660 622 / 2040
Snapdragon 730 Redmi K20 255340 545 / 1778
Snapdragon 720G Realme 6 Pro 277832 572 / 1707
Snapdragon 480 Vivo Y31s 262534 520 / 1666
Kirin 970 Huawei Mate 10 Pro 239440 391 / 1375
Helio G95 Realme 7 300476 521 / 1608
Helio G90T Redmi Note 8 Pro 285824 497 / 1627
Apple A10 Fusion iPhone 7 Plus 253993 780 / 1419
Helio G90 226901 517 / 1642
Snapdragon 835 Google Pixel 2 XL 280101 390 / 1720
Exynos 8895 Samsung Galaxy S8+ 176078 384 / 1577
Snapdragon 712 Vivo Z5 225485 409 / 1528
Snapdragon 710 Xiaomi Mi 8 SE 221286 396 / 1469
Snapdragon 678 Xiaomi Redmi Note 10 236291 520 / 1492
Snapdragon 675 Redmi Note 7 Pro 205121 426 / 1386
Snapdragon 670 Oppo R17 180984 351 / 1347
Helio P95 Oppo Reno 3 Pro 4G 212556 403 / 1526
Helio P90 OPPO Reno Z 223312 397 / 1510
Helio X30 Meizu Pro 7 Plus
Apple A9 iPhone 6S Plus 172432 546 / 1002
Snapdragon 821 OnePlus 3T 177166 343 / 754
Snapdragon 820 LG G5 168540 325 / 808
Helio G85 Redmi Note 9 195603 357 / 1268
Exynos 8890 Samsung Galaxy S7 Edge 178154 375 / 1328
Helio G80 Redmi 9 203829 354 / 1311
Helio G70 Realme C3 196533 360 / 1279
Helio P65 Vivo S1 187252 352 / 1283
Kirin 960 Huawei Mate 9 Pro 209909 384 / 1590
Exynos 9611 Samsung Galaxy M30s 184673 331 / 1218
Exynos 9610 Samsung A50 170293 341 / 1152
Snapdragon 660 Xiaomi Mi A2 156817 338 / 1334
Exynos 9609 Moto One Vision 188890 330 / 1259
Snapdragon 665 Redmi Note 8 177906 318 / 1370
Snapdragon 662 Moto G9 180011 316 / 1402
Helio P70 Realme U1 190509 302 / 1413
Snapdragon 460 Moto E7 Plus 148603 260 / 1170
Helio P60 Realme 1 170400 275 / 1127
Exynos 7885 Samsung Galaxy A7 (2018) 139221 325 / 1054
Kirin 710 Huawei Honor 8X 165666 336 / 1212
Snapdragon 636 Nokia X6 147325 277 / 1140
Exynos 7904 Galaxy M20 118420 275 / 1022
Exynos 850 Samsung Galaxy A21s 127031 163 / 955
Snapdragon 632 Meizu Note 8 122024 265 / 1050
Exynos 7884 Samsung Galaxy A20 110792 249 / 907
Exynos 7884A Samsung Galaxy J3 Orbit
Kirin 955 Huawei Honor V8 119699 347 / 1095
Snapdragon 630 Motorola Moto X4 118444 177 / 990
Kirin 950 Huawei Mate 8 172119 340 / 1285
Exynos 7872 Meizu M6s
Helio X27 UMIDIGI Z Pro
Exynos 7420 Samsung Galaxy S6 Edge 114789 260 / 893
Helio P35 Infinix Note 6 99148 172 / 974
Helio G35 Realme C11 110685 177 / 997
Snapdragon 810 OnePlus 2
Helio P30 Gionee M7
Helio G25 Redmi 9A 91545 136 / 475
Helio X23 Lenovo K8 Note
Helio P23 OPPO F5 103387 155 / 863
Helio A25 Infinix Smart 4 Plus
Helio X25 Meizu Pro 6
Exynos 7880 Samsung Galaxy A7 (2017) 105488 147 / 914
Helio X20 Sharp Z2 92171 267 / 810
Helio P25 Gionee A1 Plus
Snapdragon 653 Samsung Galaxy C9 Pro
Helio P20 Sony Xperia XA1
Apple A8 iPhone 6 Plus
Snapdragon 626 Motorola Moto Z2 Play
Snapdragon 625 Xiaomi Mi A1 102726 171 / 1032
Kirin 659 Huawei Honor 7X
Kirin 658 Huawei P10 Lite
Snapdragon 650 Redmi Note 3 Pro
Kirin 655 Huawei Honor 6X 67163 174 / 848
Kirin 650 Huawei Honor 5C 64802 171 / 801
Snapdragon 439 Vivo Y93 98280 180 / 807
Helio P22 Xiaomi Redmi 6 97816 156 / 746
Snapdragon 652 Samsung Galaxy A9 Pro 98055 259 / 990
Snapdragon 450 Motorola Moto G6 88693 152 / 971
Snapdragon 808 Nexus 5X
Exynos 7870 Samsung Galaxy J7 (2017) 85815 129 / 495
Helio A22 Xiaomi Redmi 6A 80803 162 / 545
Kirin 935 Huawei Honor 7
Kirin 930 Huawei P8
Apple A7 iPhone 5s
Snapdragon 429 Nokia 3.2 83585 171 / 547
Helio A20 Ulefone Armor X7
Exynos 5433 Samsung Galaxy Note 4
Helio P18 Nokia 5.1
Helio P10 ZTE Nubia N1
Snapdragon 435 Moto E5 Plus 73451 126 / 580
Helio X10 HTC One E9
Exynos 7580 Samsung Galaxy A7 (2016)
Snapdragon 430 Xiaomi Redmi 3s
Snapdragon 617 Motorola Moto G4 Plus
Exynos 7570 Samsung Galaxy J5 Prime 56994 109 / 366
Snapdragon 616 Huawei Honor 7i
Snapdragon 615 Lenovo Vibe P1
MT6750T Oppo F3
Snapdragon 427 Moto G6 Play
MT6739 HTC Desire 12 49240 104 / 348
Snapdragon 425 Nokia 2.1
MT6738 Alcatel A30 Fierce
MT6753 Lenovo K4 Note
MT6752 Lenovo K3 Note
MT6750 Oppo F1s
Qualcomm 215 LG K22
Snapdragon 415 Lenovo Vibe K5
Kirin 620 Huawei P8 Lite
Snapdragon 412 BQ Aquaris X5
MT6737T Samsung Galaxy J2 Prime
Snapdragon 410 Xiaomi Redmi 2
MT6737 Moto E4 Plus 41789 130 / 439
MT6735 Meizu M2
MT6732 Acer Liquid Jade Z
ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

16 نظر

  1. aa

    ممنون

  2. عرفان

    سلام شرمنده مزاحم میشم بیزحمت میشه بگین کدوم تراشه بهتره
    یکی مال نوت نه اس هست که اینه
    مدل تراشه Qualcomm SM7125 Snapdragon 720G
    فرآیند ساخت تراشه8 نانومتر
    تعداد هسته پردازنده8 هسته
    مشخصات هسته‌ها2 هسته 2.3 گیگاهرتز Kryo 465 Gold و 6 هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 465 Silver
    پردازنده گرافیکیAdreno 618

    و یکی مال نوت ده اس
    مدل تراشه MediaTek Helio G95
    فرآیند ساخت تراشه12 نانومتر
    تعداد هسته پردازنده8 هسته
    مشخصات هسته‌ها2 هسته 2.05 گیگاهرتز Cortex-A76 و 6 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A55
    پردازنده گرافیکیMali-G76 MC4

    1. مهر

      پاسخ به عرفان

      اسنپدراگون صدردصد
    1. علیرضا

      پاسخ به عرفان

      Snap dragon 680 کجاست پ چرا ندیدمش Redmi Note 11 Galaxy A23 Honor x7 Nova 9Se
    1. Shahab

      پاسخ به عرفان

      سلام بدون شک اسنپدراگون ۷۲۰ بهتره
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به عرفان

      سلام وقت بخیر خیلی شبیهن در کل مقداری میشه اسنپدراگون ۷۲۰ رو بهتر دونست
  3. Parsa

    سلام چرا Poco X3 gt تو لیستتون نبود آخه

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Parsa

      سلام وقت بخیر لیست در مورد تراشه ها هست و نه گوشی ها
  4. kamran

    سلام ببخشید چرا توی لیست بالا شماره ۷ دیمنسیتی ۸۱۰۰ هستش ولی توی جدول پایین شماره ۸ شده و جایگاهش رو داده به اسنپ دراگون ۸۸۸؟بلاخره کدوم بهتره ؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به kamran

      سلام وقت بخیر چون در متن اسنپدراگون ۸۸۸ و ۸۸۸ پلاس با هم آورده شدن
  5. Xboy

    خیلی قدیمیه الان امتیاز بنچ مارک Snapdragon 662 به تنهایی ۲۰۷k عه

    1. Mahan

      پاسخ به Xboy

      سلام عدد پردازنده برای من اصلا مهم نیست برای اینکه پوکو ایکس ۴ پرو پردازنده اسنپدراگون ۶۹۵ ۵g داره اما تست گیمینگ هاشو دیدم پردازنده در اجرای بازی برابری می کنه با پردازنده پوکو ایکس ۳ پرو که اسنپدراگون ۸۶۵ هستش پس اصلا به عدد و ارقام نگاه نکنید نمی گم مهم نیست اما باید ببینید گوشی توی گیم واقعیت چیکار می کنه
    1. مهدی

      پاسخ به Xboy

      تشکر
      1. مرتضی

        پاسخ به مهدی

        سلام.پردازنده poco X6 proبهتر هست یا پوکوf5؟ ودر کل کدوم یک از این دوتا ارزش خرید بیشتری داره.ممنون
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به مرتضی

          سلام خیلی سوال سختیه چون این دو گوشی تا حد زیادی شبیهن به هم ولی من باشم پوکو X6 pro میگیرم اگه اولویت پردازنده
  6. امیرعباس

    g95 باید از رتبه 52 به 46 بره یعنی قبل poco x3 امتیازاشون رو ببینید.

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%85%d9%88%d8%a8%d8%a7%db%8c%d9%84/
ads
ads