داغ ترین ها :
عکاسی محاسباتی چگونه کیفیت عکس اسمارت فون شما را بالا می برد؟

عکاسی محاسباتی چگونه کیفیت عکس اسمارت فون شما را بالا می برد؟

امروزه وقتی صحبت از گوشی‌های هوشمند می‌شود دیگر همه چیز به سخت افزار مربوط نمی‌شود. تلفن‌های هوشمند مدرن به طور خودکار از تکنیک‌های عکاسی محاسباتی برای بهبود عکس‌های شما بهره می‌برند. دوربین گوشی‌های هوشمند در دهه‌ای که گذشت تغییرات بسیاری زیادی داشته است و بسیار بهبود یافته‌اند. این روند رو به پیشرفت همچنان ادامه دارد و می‌توان گفت قابلیت‌های عکاسی عاملی مهم و تعیین کننده در انتخاب گوشی‌ هوشمند برای هر شخصی خواهد بود. در سال 2021 نیز قطعا این روند تصاعدی در کیفیت و دقت دوربین گوشی‌های هوشمند ادامه خواهد یافت. همچنین با پیشرفت تکنولوژی، سخت‌افزار حسگر دوربین‌های هوشمند با رزولوشن بالا، قابلیت زوم اپتیکال، ساز و کار عکاسی محاسباتی را بهبود خواهند بخشید. در ادامه با ما همراه باشید تا چگونگی بالا رفتن کیفیت عکس در تلفن‌های هوشمند به وسیله عکاسی محاسباتی را بررسی کنیم.

پیشرفت هوش مصنوعی در عکاسی عصر امروز

پیشرفت هوش مصنوعی در عکاسی عصر امروز

نقش مثبت هوش‌ مصنوعی در پیشرفت تکنولوژی مانند استفاده از آن در عکاسی محاسباتی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به کارگیری هوش مصنوعی در عکاسی که تحت عنوان عکاسی محاسباتی آن را تعریف می‌کنیم از اصلی‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند می‌باشد. از گوشی‌های هوشمند پرچم دار مانند اپل، سامسونگ، ال‌جی و… گرفته تا گوشی‌های مقرون به صرفه مانند شیائومی و… تقریبا همه برندهای گوشی هوشمند از انواع هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت دوربین گوشی هوشمند در سال‌های اخیر استفاده‌های مفید زیادی کرده‌اند.
بسیاری از الگوریتم‌های تقویت کننده رنگ در عکاسی مبتنی بر صحنه اولیه کاملا سطحی بودند، تکنیک‌های عکاسی محاسباتی امروزه به ویژگی‌های دوربین اصلی تبدیل شده‌اند. سخت افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و پردازنده ISP روز به روز قوی‌تر می‌شوند و در سال‌های آینده تکنولوژی‌های جدیدتری به واسطه آن‌ها به بازار ارائه می‌شود.

 

پیشنهاد کاربردی برای گرافیست ها: دانلود رایگان تصاویر استوک 

 

استفاده از نرم‌افزار برای بهبود کیفیت دوربین اسمارت فون

در سال‌های اخیر با استفاده از عکاسی محاسباتی که اصطلاحی گسترده برای انبوهی از تکنیک‌های مختلف است و در نرم افزارهای مختلف برای افزایش یا گسترش قابلیت دوربین دیجیتال استفاده می‌شود.
مثلا شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که تصویری در گوشی خود داشته باشید و کیفیت پایینی داشته باشد و در آن جزئیات خیلی معلوم نباشد. از طرفی با زوم کردن تصویر به جای واضح شدن جزئیات، کیفیت آن پایین آمده و حالت شطرنجی به خود می‌گیرد.
این مشکل می‌تواند با افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر، بیشتر به چشم بیاید. اما در این زمینه نرم افزارهایی برای گوشی‌های هوشمند ارائه شده است تا تصاویر بی‌کیفیت را به تصاویر با وضوح و کیفیت بالا تبدیل کند. در حقیقت، مسئولیت اصلی تهیه تصاویر عالی در گوشی‌های هوشمند به عهده همین عکاسی محاسباتی می‌باشد که توسط نرم افزارهای دیجیتالی مختلف ارائه می‌شود. در این بخش اپلیکیشن اندرویدی را به شما معرفی می‌کنیم که به افزایش کیفیت تصویر مورد نظر در گوشی‌های اندروید هوشمند می‌پردازد.

  •  نرم افزار Remini برای افزایش کیفیت عکس در گوشی هوشمند اندروید
    در نرم افزار نرم افزار Remini از عکاسی محاسباتی برای افزایش کیفیت عکس بهره برده شده است. این اپلیکیشن اندرویدی بسیار قدرتمند و کاربردی برای تقویت و افزایش کیفیت تصاویر و حتی فیلم‌ها می‌باشد که البته نسخه آیفون Remini نیز در اپ استور گوشی‌های آیفون نیز موجود می‌باشد.

اهمیت عکاسی محاسباتی در اسمارت فون‌ها و تفاوت آن‌ها با عکاسی سنتی

اهمیت عکاسی محاسباتی در اسمارت فون‌ها و تفاوت آن‌ها با عکاسی سنتی

عکاسی محاسباتی چیست؟ و چگونه کیفیت عکس‌ها را متحول می‌کند؟

عکس‌برداری در دوربین‌های دیجیتال را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد :

بخش اول: بخش فیزیکی، همان فرآیندی است که طی آن لنز دوربین از سوژه مورد نظر تصویری تهیه می‌کند. این همان جایی است که در آن، اندازه حسگر، سرعت لنز و فاصله کانونی اهمیت خود را نشان می‌دهند. در همبن فرآیند است که یک دوربین سنتی مانند دوربین‌های DSLR، درخشش خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد.

بخش دوم: این بخش مربوط به پردازش تصویر است. در این فرآیند، نرم افزار دوربین جهت تعدیل تصویر، از تکنیک‌های پردازشی استفاده می‌کند. این تکنیک‌ها از یک گوشی به گوشی دیگر و از تولیدکننده‌ای به تولیدکننده دیگر متفاوت است. در حالت عمومی، این تکنیک‌ها با یکدیگر کار کرده تا بتوانند تصویری مناسب را به کاربر تحویل دهند.
اسمارت فون‌ها جهت ارائه یک تصویر مناسب، به پردازش تصویر روی می‌آورند. عکاسی محاسباتی لزوما اهمیت کمتر یا بیشتری از ویژگی‌های فیزیکی دوربین ندارد، فقط مقوله‌ای متفاوت است. به هر حال، چیزهایی وجود دارند که یک دوربین سنتی می‌توانند انجام دهد، اما دوربین یک گوشی هوشمند، قادر به انجام آن‌ها نیست. دلیل عمده این موضوع این است که اندازه اولی خیلی بیشتر از دومی بوده و همچنین حسگرهای غول‌پیکر و لنزهای قابل تعویض نیز دارد.
البته در مواردی نیز مشاهده می‌شود که دوربین دیجیتال یک گوشی قادر به انجام آن‌ها بوده، اما یک دوربین سنتی از توانایی انجام آن‌ها بی‌بهره است. پس طبیعتا عکاسی محاسباتی دلیل برتری اسمارت فون‌ها و اهمیت آن‌ها در این زمینه است.

پیشرفت چند نمونه از دوربین گوشی‌های هوشمند پرچم دار

  •  سامسونگ
    به تازگی، از گوشی‌هایی با دوربین 108 مگاپیکسلی توسط شرکت سامسونگ (Samsung Galaxy S21 Ultra) رونمایی شده است. با دیدن کیفیت دوربین این گوشی‌ها هر کسی به وجد می‌آید. قیمت این گوشی‌ها حدود 1048 پوند اعلام شده است.
  •  گوگل
    در سال‌های اخیر، گوگل با راه‌اندازی تلفن‌های خود به نام Pixel، دنیای گوشی‌های هوشمند را غافلگیر کرد. همانطور که از نام این گوشی برمی‌آید، تمرکز زیادی بر روی دوربین دارد.
    همچنین این گوشی از هر رقیبی در رقابت با دوربین خود پیشی ‌می‌گیرد. جالب‌تر اینکه گوشی‌های دیگری مانند سامسونگ از دو یا سه دوربین استفاده‌می‌کنند، اما پیکسل تنها یک دوربین دارد.
    استفاده از هوش مصنوعی در دوربین گوشی گوگل به قدری قابلیت این دوربین را ارتقا داد که به یک معیار مقایسه تبدیل شد. پس از معرفی یک تلفن جدید، مردم آن را می بینند، Youtuberها آن را بررسی می‌کنند و سپس با گفتن این جمله “خب بله، خوب است، اما باید دید که نسبت به Pixel چقدر خوب است” نتیجه‌گیری می‌کنند.
  •  ال‌جی
    تلفن LG V30S ThinQ برای تصویربرداری از هوش مصنوعی استفاده کرده است. این گوشی به کاربر اجازه‌می‌دهد تا یک تصویر حرفه‌ای را در برنامه Graphy خود انتخاب‌کرده و از تعادل رنگ سفید، سرعت شاتر، دیافراگم و ISO استفاده کند.
    ال جی همچنین Vision A را معرفی کرد، یک موتور تشخیص تصویر که از یک شبکه عصبی آموزش دیده روی 100 میلیون تصویر استفاده می‌کند تا به تنظیم بهینه دوربین دست یابد. حتی بازتاب‌های تصویر، زاویه عکس و میزان نور موجود را تشخیص می‌دهد.

 

 

 

عکاسی محاسباتی انجام چه کارهایی را در گوشی ممکن می‌سازد؟

  •  حالت پرتره
    این حالت در گوشی‌های هوشمند و توسط عکاسی محاسباتی در آن‌ها شامل مدل‌های متفاوتی می‌باشد. در حالت کلی، این ویژگی باعث ایجاد افکت عمق میدان دید می‌شود و بعد از آن پس زمینه پشت سوژه تار خواهد شد. این ویژگی با استفاده از قابلیت‌های نرم افزاری، نسبت عمق سوژه را به سایر اجزای موجود در تصویر تحلیل می‌کند و سپس مواردی را که در فاصله دورتر قرار دارند، تار می‌کند.
  •  عکاسی پانورما
    یک حالت عکاسی بوده که در اکثر اسمارت فون‌های جدید و مدرن، موجود است. این حالت به شما امکان این را می‌دهد که تصاویر ضبط شده را در کنار یکدیگر قرار داده و سپس آن‌ها را در قالب یک تصویر بزرگ و با رزولوشن بالا، با یکدیگر ترکیب کنید.
  •  عکاسی نجومی
    یکی از مشتقات عکاسی در حالت شب است. این قابلیت در دوربین‌ گوشی‌های گوگل پیکسل موجود است. این قابلیت به دوربین‌ گوشی‌ها این امکان را می‌دهد که تصاویری پر جزئیات از آسمان‌ها شب تهیه کرده و بدین ترتیب بتوانند ستارگان و سایر اجرام آسمانی را بهتر نمایش دهند.
    پس هنگامی که درباره عکاسی محاسباتی صحبت می‌شود، Google Pixel4 نمونه خوبی برای عکاسی نجومی است. در واقع پیکسل 4 از نوعی حالت عکاسی به نام عکاسی نجومی بهره می‌برد که از ویژگی جالب این گوشی هوشمند منحصر به فرد است.
  •  عکاسی در حالت شب
    برای عکاسی در شب نیز از نوعی تکنولوژی عکاسی محاسباتی نسل جدید به نام تقسیم‌بندی معنایی بهره می‌برند. در واقع از پیکسل 4 گوگل برای متمایز کردن منظره آسمان در شب استفاده می‌شود. سپس از چندین تکنیک پردازش تصویر استفاده می‌کند تا ستاره‌های نورانی را بدون لطمه زدن به کیفیت سایر قسمت‌های تصویر نمایش دهند.
    این فرآیند از تکنیک‌های پردازشی HDR جهت ترکیب کردن تصاویر که با نوردهی‌های مختلف ضبط شده‌اند، استفاده می‌کند. به همین دلیل دامنه پویای تصاویر در نور کم، بهبود می‌یابد. تصویر نهایی نیز جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد و طبیعتا روشن‌تر از تصویری بوده که از طریق یک نوردهی واحد ضبط می‌شود.

جمع‌بندی

اگر قصد خرید یک گوشی جدید را دارید و دوربین آن برای شما اهمیت ویژه و بالایی دارد، بهتر است پیش از خرید خود نحوه تاثیرگذاری عکاسی محاسباتی و تکنولوژی به کار رفته در گوشی مورد نظر را به طور کامل بررسی کنید تا بتوانید ایده‌آل‌ترین گزینه را انتخاب کنید.
خوشبختانه استفاده از هوش مصنوعی و عکاسی محاسباتی در دوربین تلفن همراه هوشمند باعث شده که عکس‌ها با دقت بهتری بهینه شوند و در نتیجه تصاویر مطلوب‌تری به دست آید. در این مقاله نیز هدف ما نشان دادن میزان اهمیت هوش مصنوعی و ترکیب آن با عکاسی محاسباتی و پردازش تصویر بود. پس امیدواریم میزان اهمیت آن و ویژگی‌هایی که عکس‌های محاسباتی به دوربین گوشی‌های هوشمند می‌دهند را به خوبی برای شما به تصویر کشیده باشیم.

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d8%a7%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d8%b9%da%a9%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d8%a7%d8%aa%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%da%a9%db%8c%d9%81%db%8c%d8%aa-%d8%b9%da%a9%d8%b3/
ads
ads