داغ ترین ها :
تاریخ انقضای لوازم آرایشی و نحوه تشخیص آن

تاریخ انقضای لوازم آرایشی و نحوه تشخیص آن

تمایل به زیبایی حسی است که در میان انسان‌ها به‌ویژه خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود، خرید لوازم آرایش یک راه وسوسه‌انگیز برای خانم‌ها است تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند. اگر خانمی هستید که از لوازم آرایش استفاده کنید شاید این سؤال برای شما مطرح باشد که چگونه می‌توان به فاسد بودن محصولات آرایشی پی برد؟ زیرا منقضی شدن لوازم آرایشی مشکلات زیادی را به‌ویژه در بخش‌های حساس بدن مثل پوست صورت و چشم به وجود می‌آورد، بنابراین اگر دنبال پاسخ سؤال‌ها درباره تاریخ انقضای لوازم آرایشی و نحوه تشخیص آن هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

برای نگهداری صحیح از لوازم آرایش خود می‌توانید یک مینی یخچال تهیه کنید: یخچال

 

از کجا بفهمیم تاریخ انقضا کرم گذشته

تاریخ انقضای لوازم آرایش چقدر است؟

میزان ماندگاری محصولات زیبایی، مدت زمانی است که می‌توانید از کارایی آن‌ها اطمینان کسب کنید و باید به روش‌های جلوگیری از بیماری‌های پوستی احتمالی آگاه باشید. تاریخ انقضای لوازم آرایشی آن به بسته یا بازشدن پلمب محصولات، نوع استفاده، نحوه نگهداری و مواد آن بستگی دارد. به‌طورکلی محصولات آرایشی چشم نسبت به مواد دیگر ماندگاری کمتری دارند زیرا در طولانی‌مدت به عفونت چشم منجر می‌شوند و تولیدکنندگان لوازم آرایشی توصیه می‌کنند که حتماً ریمل را بعد از 2-4 ماه دور بریزید.

تاریخ انقضای کرم های خارجی

راه های تشخیص تاریخ انقضای محصولات آرایشی

از آن جا که تشخیص تاریخ انقضای محصولات آرایشی بسیار ضروری است روش‌های مختلفی برای تشخیص آن  وجود دارد که در ادامه این مطالب به آن ها می پردازیم.

  • بررسی برچسب PAO روی محصولات آرایشی

همه محصولات آرایشی و بهداشتی باید در یک بسته‌بندی مهر شده قرار گرفته باشند. علامت اختصاری تاریخ تولید و انقضا PAO مخفف This period After opening که نشان‌دهنده مدت ماه‌های استفاده محصول پس از بازشدن است. این نماد به‌صورت تصویری از یک جعبه باز شده پشت محصولات آرایشی نمایش داده می‌شود و به‌صورت عدد و M ثبت می‌شود مثلاً 24 M یعنی مصرف‌کننده مجاز است تا 24 ماه بعد از بازکردن از محصول استفاده کند. البته باید بدانید که در چه ماهی بسته‌بندی محصول را بازکرده‌اید تا مدت‌زمان را محاسبه کنید. مثلاً ریمل ممکن است با 6M تاریخ انقضا ثبت شده باشد اما کانسیلر با مدت‌زمان بیشتر 12M مهر شود. به‌طورکلی محصولات آرایشی چشم مثل ریمل دوام کمتری دارند.

  • بوی نامطبوع محصولات آرایشی نشان فاسد شدن

رایج‌ترین راه  تشخیص تاریخ انقضای محصولات آرایشی، بو کردن آن است. محصولات آرایش چشم را می‌توان به این وسیله بررسی کرد. این روش را در ریمل امتحان کنید؛ اگر بویی شبیه به بنزین داشت، به فاسد بودن آن مطمئن شوید. برای جلوگیری از فاسد شدن ریمل بعد از مصرف، در آن را ببندید تا هوا به داخل آن وارد نشود .

  • تغییراتی در بافت و رنگ محصول آرایشی

اگر در بافت محصولات آرایشی تغییرات ظاهری مثل ظاهر ناهموار و شل مشاهده کردید، احتمالا بافت آن از بین رفته است. به خصوص این حالت در کرم پودرهای تکه تکه شده کاملا واضح است و در این حالت، نشانه خشک شدن محصول است. به طور کلی اگر محصولات آرایشی به رنگ برنجی یا نارنجی تغییر کرد، مطمئن باشید که فاسد شده است. در ادامه تغییر شکل مواد آرایشی مختلف را با یکدیگر به دلیل گذر از تاریخ انقضا بررسی می کنیم.

  • محصولات مایع به شکل توده‌ای تغییر پیدا می کنند

تغییر حالت محصولات آرایشی بر پایه مایعات متفاوت است. اگر احساس هر تغییر شکل مثل برآمدگی در محصولات آرایشی کرده اید حتما آن را دور بریزید، زیرا این تغییرات نامطلوب نشانه رشد باکتری است.

تاریخ انقضا ماسک مو

  • لایه‌های گچی یا خاکستری

شکل محصولات آرایشی پودری مانند کرم پودرها به صورت لایه گچی یا خاکستری تغییر پیدا می کنند. اگر چنین حالتی را مشاهده کردید، به نامعتبر بودن آن شک نکنید.

  • لکه‌های سفید رنگ بر روی محصولات آرایشی

اگر بر روی محصولات آرایشی مثل مداد چشم یا خط لب، لکه‌های سفیدی مشاهده کردید، به فاسد بودن آن مطمئن شوید. در این حالت مدادها قابل تراشیدن نیستند و نمی توانید بیشتر از آن‌ها استفاده کنید.

 

 

  • چک کد تاریخ انقضای محصولات آرایشی در وبسایت Checkcosmetic

یک روش دیگر برای تشخیص تاریخ انقضا از روی بارکد است، وب‌سایت‌هایی است که اطلاعات موردنیاز محصولات آرایشی را در اختیار شما قرار می‌دهند. یکی از نمونه سایت‌ها، Checkcosmetic است. این وبسایت به شما کمک می‌کند تا تاریخ تولید لوازم آرایشی را با کد دسته‌ای یا شماره لات پیدا کنید. اعداد لات معمولاً در قسمت بیرونی محصول ثبت شده‌اند. کد دسته‌ای هم شماره‌ای است که به تولیدکننده یا تأمین‌کننده امکان شناسایی دسته محصول را می‌دهد. این کد را می‌توانید در قسمت پایینی جعبه پیدا کنید.

آیا محصولات بسته بندی شده منقضی می شوند؟

محصولات بسته‌بندی‌شده مانند لوازم آرایشی باز دارای تاریخ انقضای محدودی هستند. فرقی نمی‌کند که درب محصولات باز یا بسته باشد، زیرا با گذر زمان مواد آرایشی خراب می‌شوند، بنابراین استفاده‌نکردن از محصولات آرایشی نه‌تنها به نفع شما نیست بلکه به ضرر شما نیز تمام می‌شود، زیرا هم مبلغی بابت آن پرداخت کرده‌اید و دوم اینکه نمی‌توانید از آن استفاده کنید و گزینه‌ای جز انداختن در سطل آشغال ندارید. اما این شانس را هم دارید که اگر به‌درستی نگهداری کرده باشید، ماندگار باقی بماند.

تاریخ انقضای محصولات آرایشی بسته بندی شده چقدر است؟

تشخیص زمان انقضای محصولات دارای بسته‌بندی کمی سخت‌تر از محصولات باز است، زیرا روی بسته‌بندی چاپ نشده است. اما یک قانون کلی وجود دارد و آن این که اگر محصولات آرایشی را در یک محیط خشک و خنک نگهداری کنید، بین 2 تا 3 سال دوام دارند. به طور کلی محصولات حاوی روغن مانند کانسیلرهای کرمی زودتر فاسد می‌شوند و محصولاتی که حاوی مواد طبیعی بدون نگهداری قوی باشند، احتمال فاسد شدنشان بیشتر است، حتی اگر استفاده نشوند.

ماندگاری محصولات آرایشی به چه نکاتی بستگی دارد؟

نگران فاسد شدن محصولات آرایشی نباشید زیرا می‌توانید با رعایت نکاتی، به دوام و ماندگی محصولات آرایشی اضافه کنید. بسیاری با گمان اینکه محصولات آرایشی در یخچال دوام بهتری خواهند داشت، آن‌ها را در یخچال نگهداری می‌کنند. غافل از اینکه واکنش مواد آرایشی با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به نکات مهم برای نگهداری بهتری محصولات آرایشی اشاره خواهیم کرد.

  1. مواد آرایشی را در برابر نور خورشید قرار ندهید

گرم شدن محصولات مراقبت از پوست تاثیر منفی بر کارایی آن خواهد داشت. بنابراین از قرار دادن آن ها در برابر نور خورشید خودداری کنید، زیرا به مرور زمان مواد آرایشی اکسیده می شوند.

یخچال لوازم ارایشی

2. برخی مواد آرایشی در یخچال ماندگاری بیشتری دارند

دمای خنک بر عملکرد مثبت برخی محصولات آرایشی تاثیر زیادی دارد. محصولات پوستی حاوی رتینول و ویتامین سی ماندگاری بیشتری در یخچال خواهند داشت. رژ لب‌ها هم جزو لوازم آرایشی هایی هستند که در یخچال طراوت بهتری دارند؛ به خصوص اگر در  فصل تابستان، رژ لب تان در حال آب شدن است، آن را در یخچال نگهداری کنید تا رژ لب به حالت جامد و اولیه بازگردد.

3. مواد آرایشی را در حمام و دستشویی نگهداری نکنید.

بخار حمام به شدت مواد آرایشی را از بین می برد، زیرا فضای مرطوب مکان مناسبی برای پرورش کپک و باکتری ها است. به طور کلی تمام موادی که در حمام بسته بندی نشده اند، آمادگی فاسد شدن دارند. بنابراین هرگز محصولات آرایشی را در محیط مرطوب قرار ندهید.

 

برنامه هایی که عکس های شما را زیباتر می‌کنند؟
برنامه زیبا کننده عکس چهره

 

4.  از قرار دادن مواد آرایشی در دمای انجماد اجتناب کنید

همانطور که گرمای بیش از حد به مواد آرایشی آسیب می زند، سرمای زیاد نیز مضر است؛ بنابراین بهتر است که مواد آرایشی را در یک دمای متعادل قرار دهید. انجماد مواد آرایشی مثل لوسیون و کرم و سپس ذوب شدن آن مواد آرایشی را فاسد می کند.

5. طرز استفاده صحیح مواد آرایشی را بیاموزید

طرز استفاده صحیح محصولات آرایشی و بهداشتی به ماندگاری آن کمک می کند. محصولاتی مثل کرم دست که با انگشت روی دست ها می کشید، راه را برای تجمع باکتری و قارچ ها باز می کند. همچنین چوب ریمل ها هم یک عامل موثر برای تجمع میکروب ها به شمار می روند.

6. قبل از آرایش دست‌تان را بشویید

شاید فکر کنید که این نکته کاملا بدیهی است اما حقیقتا بسیاری از نکات ساده بهداشتی را فراموش می کنی. شستن دست‌ها قبل از آرایش کردن از انتقال میکروب و باکتری به پوست جلوگیری می کند. روش دیگر اینکه حتما  لوازم آرایشی مثل اسفنج و برس را تمیز کنید تا راه  انتقال میکروب‌ها را به پوست‌تان ببندید.

تاریخ انقضای کرم لایه بردار

Processed with VSCO with s1 preset

تاریخ انقضای کرم های پوستی

تاریخ انقضای محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکسان نیست؛ مثلا تاریخ انقضای کرم های خارجی و ایرانی با لوازم آرایشی کاملا متفاوت است و به مواد داخل آن بستگی دارد. تاریخ انقضای کرم های خارجی با علامت اختصاری PAO نمایش داده می شود اما بر روی جعبه کرم های داخلی، تاریخ انقضا ثبت شده است. در صورتی که کرم های بهداشتی مهر و موم شده باشند تا 3 سال بعد از تولید دوام دارند.

از کجا بفهمیم تاریخ انقضا کرم گذشته است؟

این سوال بیشتر برای افرادی مطرح می‌شود که از محصولات آرایشی و بهداشتی به طور مرتب استفاده نمی‌کنند. اما محصولات پوستی نیز مانند سایر لوازم آرایشی تاریخ انقضای مشخصی دارند. به طور کلی محصولات پوستی در شیشه بهتر از پلاستیک نگهداری می شوند، زیرا ظروف پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی هستند و می توانند سمی باشند.

پسری که کرم میزنه

لایه بردارها و محصولات مراقبت از پوست

محصولات بهداشتی و مراقبت های پوستی در دسته لوازم آرایشی قرار نمی گیرند و برخی مانند کرم های ضد آفتاب و درمان آکنه، زیر مجموعه دارو و درمان هستند. محصولات دارو و آرایشی باید از نظر پایداری مواد آزمایش شوند و تاریخ انقضا داشته باشند. برای اینکه به تاریخ انقضای کرم لایه بردار و سایر محصولات پوستی پی ببرید، باید  به دنبال تصویر ظرف باز شده یا یک عدد در پشت جعبه محصول باشید. یکی از این اعدادها 6،12، 24 یا 36 را پشت جعبه پیدا خواهید کرد. اگر عددی را پیدا نکردید، طبق قانون کلی می توانید تا 3 سال از لایه بردارها استفاده کنید. به طور کلی کرم های پوستی و محصولات مراقبت از پوست بین 6 تا 10 ماه دوام دارند.

 

18 نکته که باید قبل از تهیه اتو مو بدانید:
راهنمای خرید اتو مو

 

محصولات مراقبت از مو  تا چه مدت دوام دارند؟

درج تاریخ انقضای محصولات مو نیز اجبار نیست اما قانون کلی این است که محصولات باز شده بعد از گذشت 12 ماه، اعتباری ندارند اما اگر محصولات مو استفاده نشوند، تا 36 ماه می توان از آن استفاده کرد. این شامل تاریخ انقضا ماسک مو و سایر محصولات مراقبت از مو می شود.

مدت زمان دوام پرایمرها

پرایمرها نقش تعدیل کننده آرایش را دارند و در همه قسمت‌های صورت شامل زیر سایه چشم، ریمل، کرم پودر را پوشش می دهند و باعث دوام آرایش می شوند. پرایمرهای صورت شامل مات کننده صورت، لب، سایه چشم و ناخن تا 12 ماه و در برخی حالات تا 24 ماه ماندگاری دارند.

 ماندگاری رژ لب ها

بهترین مکان برای نگهداری و ماندگاری بیشتر رژ لب‌ها، یخچال است. رژ لب‌ها هم می توانند تا 12 ماه ماندگاری داشته باشند و برخی از انواع رژ لب ها تا 24 ماه نیز دوام دارند. اما در مورد برق لب‌ها شرایط فرق می کند، زیرا تنها بین 6 تا 12 ماه قابل استفاده هستند.

ریمل و محصولات آرایش چشم

ریمل و محصولات آرایش چشم حساس‌تر از بقیه لوازم آرایشی هستند بنابراین بین 3 تا 6 ماه دوام دارند و بعد از گذشت این مدت باید آن را دور بریزید. و نکته مهم اینکه هرگز ریمل را با دوستان تان استفاده نکنید زیرا احتمال انتقال آلودگی به چشم بیشتر خواهد شد.

انواع سایه های چشمی

به طور کلی سایه های پودر دوام بیشتری نسبت به سایه های کرمی دارند. سایه های پودر را می توان بین 24 تا 36 ماه استفاده کرد. اما سایه های کرمی تنها بین 6 تا 12 ماه دوام دارند.

مداد چشم

مداد چشم ماندگاری بیشتری نسبت به رژ لب دارد زیرا می توان آن را تیز کرد. به طور کلی هر چه مداد چشم را بیشتر بتراشید، به عمر آن اضافه می شود. به طور کلی مدادهای چشم بین 18 تا 24 ماه دوام دارند و بعد از این مدت نباید از آن ها استفاده کنید.

لاک ناخن

برخی فکر می کنند که نگهداری طولانی مدت لاک ناخن آسیبی به ناخن نمی زند. اما برعکس در صورتی که از تاریخ انقضای آن بگذرد، این مواد می توانند به ناخن و پوست آسیب برسانند. عمر مفید لاک های ناخن معمولا 2 سال است اما برای اینکه مطمئن شوید روی برچسب را مطالعه کنید.

 

قبل از خرید سشوار جدید مطلب زیر را بخوانید:
راهنمای خرید سشوار

 

  کلام آخر

در این مطلب درباره تاریخ انقضای لوازم آرایشی و نحوه تشخیص آن صحبت کردیم، بنابراین با این آگاهی، هنگام استفاده، تاریخ انقضای آن را در نظر داشته باشید تا مجبور نشوید در مدت زمان کوتاهی آن ها را دور بریزید.

سوالات متداول

  1. علامت اختصاری تاریخ انقضای محصولات آرایشی چیست؟ این علامت به شکل مخفف PAO شناخته می شود که نشان دهنده مدت زمان مجاز استفاده از محصول است.
  2. تاریخ انقضای رژ لب ها چقدر است؟ به طور کلی رژ لب ها بین 6 تا 12 ماه دوام دارند و در برخی موارد تا 24 ماه نیز قابل استفاده هستند
  3. آیا ریمل ها دوام کمتری نسبت به رژلب ها دارند؟ ریمل و محصولات آرایشی چشم عمر کوتاه تری نسبت به رژلب دارند و بین 3 تا 6 ماه قابل استفاده هستند.
ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d8%a7%d9%86%d9%82%d8%b6%d8%a7%db%8c-%d9%84%d9%88%d8%a7%d8%b2%d9%85-%d8%a2%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b4%db%8c-%d9%88-%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5/
ads
ads