داغ ترین ها :
تفاوت رام و رم چیست؟

تفاوت رام و رم چیست؟

تفاوت رام و رم چیست ؟ اگر در حال مطالعه این مقاله هستید، احتمالا شما هم به دلیل این تشابه اسمی دچار سردرگمی شده‌اید و دقیقا نمی‌دانید این دو چه تفاوتی باهم دارند. ما در این مطلب به‌صورت کامل تفاوت ram و rom را توضیح خواهیم داد. با تکنولایف همراه باشید.

 

برای خرید گوشی به فروشگاه آنلاین موبایل و کامپیوتر تکنولایف سر بزنید.

 

تفاوت ram و rom چیست ؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ بدهیم بهتر است ببینیم حافظه رم چه تعریفی دارد و همچنین ROM چیست؟

حافظه Ram

Ram مخفف عبارت (random access memory) است. گوشی موبایل را در نظر بگیرید، این گوشی مجهز به یک پردازنده‌ است که وظیفه اصلی آن پردازش اطلاعات است. در اصل پردازنده اطلاعات لازم را از هارد تامین می‌کند، اما این کار بسیار زمان‌بر است و در حقیقت برای اینکه پردازنده بتواند اطلاعات را با سرعت بالاتری پردازش کند، یک حافظه Ram به آن اضافه می‌شود. در واقع حافظه رم نسخه‌ای از اطلاعات در حال اجرا را موقتا ذخیره می‌کند تا در صورت نیاز، پردازنده بتواند به سرعت به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. به همین دلیل است که گوشی‌هایی که از حافظه Ram بالاتری برخوردارند هم عملکرد بهتری دارند و هم از قیمت بالاتری برخوردارند.

تفاوت ram و rom

 

Blu ray چیست؟ در مطلب زیر بررسی کردیم:
درایو بلوری چیست

 

Rom چیست؟

رام (ROM) مختصرشده‌ی عبارت Read Only Memory است در فارسی به معنای حافظه تنها خواندنی است یا به عبارتی بهتر است بگوییم، حافظه‌ای که صرفا برای خواندن اطلاعات تخصیص داده شده است. امکان حذف و تغییر اطلاعاتی که در Rom ذخیره شده‌اند وجود ندارد، در حالی که این موارد برای حافظه Ram امکان‌پذیر است. پس رام (Rom) در اینجا بخشی از حافظه داخلی گوشی موبایل را اشغال می‌کند و حذف و تغییر اطلاعات آن برای شما امکان‌پذیر نخواهد بود. وقتی که یک گوشی جدید خریداری می‌کنید با یک بررسی ساده متوجه خواهید شد که بخشی از حافظه داخلی پر شده است. این فضا مربوط به Rom نیست و مربوط به حافظه داخلی گوشی است که برای سیستم عامل، رابط کاربری و برنامه‌های گوشی اختصاص داده شده و شخصی که از گوشی موبایل استفاده می‌کند قادر به حذف این اطلاعات نیست.

تفاوت ram با rom

در ادامه به صورت مختصر به تفاوت ram با rom در گوشی و تفاوت ram و rom در کامپیوتر پرداخته‌ایم.

تفاوت ram با rom

  • اطلاعات Rom توسط کاربر قابل ویرایش نیست، این اطلاعات توسط کمپانی سازنده و از ابتدا روی دستگاه اضافه می‌شود.
  • رام نوعی حافظه ثابت و غیرفرار است. (اگر یکی از برنامه‌های گوشی که در حال اجراست را ببندید، اطلاعات لحظه‌ای از بین می‌روند اما در Rom اطلاعات ثابت هستند و از بین نمی‌روند.)
  • حافظه رم گوشی قابل افزایش نیست و این میزان حافظه در گوشی‌های مختلف متفاوت است، مثلا برخی از گوشی‌ها دارای حافظه رم ۲ گیگابایتی هستند و برخی حافظه رم ۱۸ گیگابایتی دارند. این مورد برای Ram کامپیوتر و لپ‌تاپ متفاوت است و این قطعه در برخی از مدل‌ها قابل افزایش است. بهتر است این مورد را هم بدانید که هرچه حافظه Ram گوشی بالاتر باشد بهتر است و پردازش‌ها با سرعت بالاتری انجام می‌شود.

جمع‌بندی

در نهایت باید بگویم که حین خرید گوشی فاکتوری که لازم است بررسی کنید، میزان حافظه Ram گوشی است و در اینجا Rom گوشی از اهمیت خیلی پایین‌تری برخوردار است. هرچه حافظه رم گوشی بالاتر باشد، پردازش اطلاعات با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

سوالات متداول

فرق رام و رم در گوشی چیست؟ حافظه Ram قطعه‌ای است که برای افزایش سرعت عملکرد پردازنده به دستگاه اضافه می‌شود، Rom شامل اطلاعات پیش‌فرضی است که شرکت سازنده از ابتدا به دستگاه اضافه می‌کند و قابل ویرایش نیست.

تفاوت رام 4 با 6 در گوشی چیست؟ این پرسش صحیح نیست؛ فضای Rom به کاربر نمایش داده نمی‌شود و در اصل نمایش این فضا اهمیتی هم ندارد. این حافظه رم گوشی است که باید تفاوت ۴ یا ۶ گیگابایت آن را بدانید. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که حافظه رم ۶ گیگابایتی بهتر از ۴ گیگابایتی است، به این علت که پردازنده، فضای بیشتری برای پردازش اطلاعات در اختیار دارد.

تفاوت ram و rom در کامپیوتر چیست؟ توضیحاتی که در این مطلب ذکر کردیم در مورد کامپیوترو لپ تاپ هم صدق می‌کند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. آریو

    سپاس ،،،، بسبار عالییییییی

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به آریو

      خوشحالم از همراهی شما🌱
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d8%b1%d9%85-%d9%88-%d8%b1%d8%a7%d9%85/
ads
ads