داغ ترین ها :
تفاوت لپ تاپ ورک استیشن، گیمینگ و لپ تاپ های معمولی

تفاوت لپ تاپ ورک استیشن، گیمینگ و لپ تاپ های معمولی

تولید لپ‌تاپ‌ها در گذشته مانند هر محصولی چه در حوزه فناوری و چه در هر حوزه و زمینه‌های دیگر برای کلیه عموم مردم بود و رفته‌رفته هر فناوری بستگی به استفاده و کاربری خاص آن، تخصصی و جدا شد. مثلاً در صنعت پوشاک لباس‌های مختص ورزش نمونه‌ای از این تخصصی شدن است. در صنعت تکنولوژی نیز به‌تبع لپ تاپ‌های گیمینگ یا ورک‌استیشن این حیطه نیز تخصصی شده است. این اتفاق جدا از سودی که به علت تولید چند محصول و البته تبلیغات برای شرکت‌های تولیدکننده داشت برای کاربران هم مفید بود. برای کاربران این مزیت را داشت که در مرحله سنجش و انتخاب دنبال محصولی بروند که کاملاً از کارایی محصول در آن موضوع مطمئن هستند و لازم نیست تغییری دهند یا در بین راه از عملکرد بد محصول گلایه کنند.

 

تکنولایف فروشگاه انواع لپ تاپ و نوت بوک بیزینس و گیمینگ با امکان ارسال به سراسر ایران است.

 

لپ تاپ گیمینگ با لپ تاپ ورک استیشن

 

در سال‌های اخیر شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ‌ها نیز بنا بر درخواست کاربران سعی در تولید محصولات تخصصی در این زمینه کردند که بتوانند بازارهای خاص را نیز پوشش دهند. این دسته‌بندی‌ها که اغلب بر اساس قطعات این لپ‌تاپ‌ها است معمولاً در سه دسته لپ‌تاپ‌های معمولی، گیمینگ و ورک‌استیشن قرار می‌گیرند. در تولید این محصولات سعی شده است توان تولیدکننده به بخشی که موردنظر و استفاده کاربر است معطوف شود و بتواند نیاز کاربر را در همان بخش تأمین کند حتی اگر در بقیه بخش‌ها خیلی برتر نباشد و به‌اصطلاح لنگ بزند و این برای شرکت‌های تولیدکننده، هم یک چالش و رقابت جذاب است و هم یک فرصت تولید به‌صرفه است که البته همهٔ این رقابت‌ها به نفع مشتریان و در جهت رشد سطح مطلوب استفاده از فناوری‌های روز است.

در این یادداشت سعی شده تفاوت این دسته‌بندی‌های تخصصی لپ‌تاپ برای شما بیان شود که شما هم بتوانید بر اساس نیاز خود و استفاده تخصصی که مدنظر شماست لپ‌تاپ مناسب را انتخاب کنید و همچنین بدانید که لپ تاپ ورک استیشن چیست و با لپ‌تاپ گیمینگ و معمولی چه تفاوتی دارد؟

 

تشخیص ویندوز لپ تاپ:
از کجا بفهمیم ویندوز چند است

 

لپ‌تاپ WorkStation

لپ‌تاپ ورک‌ استیشن

لپ تاپ ورک استیشن چیست؟

این دسته‌بندی و تولید لپ‌تاپ در دهه اخیر که استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای فراگیرتر شد و مشاغل به‌نوعی به محاسبات سیستمی و دقیق‌تر وابسته شدند به وجود آمدند و امروزه خیلی از محاسبات و اندازه‌گیری و طراحی‌ها را هوش مصنوعی انجام می‌دهد و این کار به‌دقت و تولید بدون اشکال کمک شایانی کرد. لپ‌تاپ‌هایی را ورک‌استیشن می‌نامند که از لحاظ قدرت در اندازه‌گیری و پردازش و دقت عملکرد از سخت‌افزار بسیار قدرتمندی برخوردار هستند و می‌توان خیلی از پردازش‌های کمکی در مشاغل را به این لپ‌تاپ‌ها سپرد. عموماً لپ تاپ ورک استیشن قیمت بسیار بالایی دارد و این قیمت بالا به علت استفاده از cpu یا همان هسته مرکزی پردازش و gpu یا همان کارت گرافیک‌های پرقدرت آنهاست که بتواند در کنار سی‌پی‌یو از پس خواستهٔ سنگین کاربر در جهت کمک به مشاغل برآید. مثلاً یک مهندس برای طراحی مدل سه‌بعدی یا یک انیمیشن‌ساز نیاز به سیستمی دارد که بتواند از پس خواستهٔ وی برآید و این امر را از لپ‌تاپ معمولی نمی‌توان انتظار داشت. نکته دیگر در طراحی این لپ‌تاپ‌ها رم بالای آن‌هاست. رم سرعت همان پردازش را بالاتر می‌برد و به سیستم این اجازه را می‌دهد زودتر بتواند امر محوله را انجام داده و بهترین عملکرد را تکرار کند. لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن از پردازنده‌های معمولی استفاده نمی‌کنند بلکه از پردازنده‌های قدرتمند intel xeon و AMD Ryzen Threadripper  بهره می‌برند که دارای هسته بیشتر، سرعت کلاک بالا و همچنین رندر سریع هستند. از مشخصه‌های خاص لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن ویژگی خاصی به نام ECC Memory است. حافظه تصحیح خطا یا همان ECC Memory برای شناسایی و تصحیح داده‌های خراب استفاده می‌شود این قابلیت باعث می‌شود بدون هیچ خطایی (downtime) شما بتوانید اطلاعات و داده‌های خود را بارگذاری کنید و هیچ دادهٔ ناقص و ازدست‌رفته‌ای نداشته باشد.

می‌توان نتیجه گرفت که قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های موجود همین لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن هستند و حتی گاهی از سیستم‌های دسکتاپ هم قوی‌تر هستند. از لحاظ ظاهر این لپ‌تاپ‌ها تفاوتی با لپ‌تاپ‌های معمولی ندارند و قابل‌ذکر است لپ‌تاپ‌های ورکشاپ به‌راحتی می‌توانند کار لپ‌تاپ‌های گیمینگ و البته معمولی را به‌راحتی انجام دهند. حال سؤالی که در ذهن مخاطب نقش می‌بندد این است که بهترین برند لپ تاپ ورک استیشن چه برندی است؟ بهترین برند لپ تاپ ورک استیشن باتوجه‌به خود برند کیفیت ساخت نسل سی‌پی‌یو و کارت گرافیک به دست می‌آید و نمی‌توان گفت کدام شرکت بهترین برند در زمینه تولید لپ‌تاپ ورک‌استیشن است.

 

معرفی بهترین صندلی های گیمینگ جهان:
مقایسه صندلی های گیمینگ

 

لپ‌تاپ گیمینگ

لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز از جمله دسته‌بندی‌های جدید در زمینه لپ‌تاپ است که جز لپ‌تاپ‌های گران قیمتی‌تر از لپ‌تاپ‌های معمولی هستند. با رشد صنعت بازی‌سازی و پیشرفت طراحی‌های 3 بعدی و گرافیک بازی‌های رایانه‌ای دیگر هر سیستم و سخت‌افزاری نمی‌تواند این بازی‌ها را اجرا کند و نیاز به یک سیستم قدرتمند هست تا بتواند بدون نقص این بازی‌ها را اجرا کند. این‌گونه لپ‌تاپ‌ها طراحی و ساخته شدند که شما بتوانید با لپ‌تاپ خود در هر مکانی و هرجایی بدون نیاز به سیستم بازی کنید. تفاوت لپ تاپ گیمینگ و ورک استیشن در این است که لپ‌تاپ گیمینگ تا حدودی ارزان‌تر از لپ‌تاپ ورک‌استیشن است چون شما نیاز زیادی به قدرتی که ورک‌استیشن به شما می‌دهد را ندارید و یک درجه قدرت پایین‌تر می‌تواند نیاز شما را برطرف کند و هزینه کمتر می‌تواند برای شما کافی باشد. لپ‌تاپ‌های گیمینگ از پردازنده Intel Core یا AMD Ryzen استفاده می‌کنند که البته این پردازنده‌ها پردازنده‌های معمولی نیستند و از جدیدترین پردازنده‌های Core i7 یا i9 اینتل و پردازنده‌های AMD Ryzen 9 یا AMD Ryzen 7 Mobile استفاده می‌کنند.

بهترین راه برای تشخیص لپ‌ تاپ ورک‌استیشن از لپ‌تاپ گیمینگ نگاه‌کردن به GPU یا کارت گرافیک لپ‌تاپ است. لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن از کارت‌های گرافیک قدرتمند مانند NVIDIA Quadro، AMD Radeon Pro یا AMD FirePro استفاده می‌کنند که حتی بازی‌های بروز رو هم استفاده می‌کنند ولی لپ‌تاپ‌های گیمینگ از پردازنده گرافیکی یا کارت گرافیکی استفاده می‌کنند که مختص بازی است و توانایی بالایی که رندر نرم‌افزارهای حرفه‌ای مانند طراحی 4k را ندارند و معمولاً از کارت‌‌های گرافیک معمولی مانند NVIDIA GeForce و AMD Radeon بهره می‌برند.

تفاوت ظاهری لپ‌ تاپ گیمینگ با لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن و لپ‌تاپ‌های معمولی در طراحی بدنه و مانیتور آنها است. معمولاً شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ‌های گیمینگ سعی در طراحی خاصی برای این‌گونه لپ‌تاپ‌ها دارند و بیشتر حالت فانتزی و طراحی‌های بزرگ‌تر و اغراق شده‌ای به بدنه این‌گونه لپ‌تاپ‌ها می‌دهند که مخاطبان خاص را به‌اصطلاح گیمرها را جذب کنند مثلاً سعی در نشان‌دادن سیستم خنک کنده این‌گونه لپ‌تاپ‌ها به کاربر با قابی بزرگ دارند یا مثلاً در اکثر موارد، آرم این شرکت‌ها برای لپ‌تاپ گیمینگ متفاوت است.

لپ تاپ گیمینگ ایسوس

در طراحی مانیتور این لپ‌تاپ‌ها هم سعی شده صفحهٔ مات بکار رود تا بتواند با خسته نکردن چشم، گیمرها را جذب کند و تفاوت دیگر مانیتور این دودسته لپ‌تاپ این است که در ساخت مانیتور لپ‌تاپ گیمینگ به علت رندر سریع صفحه و پرهیز از شبح زدن تصویر از مانیتورهای 120 هرتز استفاده می‌گردد که در مقایسه با لپ‌تاپ ورک‌استیشن که با 60 هرتز تولید می‌گردد یک برتری خوب است. قابل‌ذکر است این مشخصات گاهی تغییر می‌کند و در این متن سعی شده ویژگی بارز این دسته‌بندی ارائه شود مثلاً دیده شده لپ‌تاپ گیمینگ با صفحهٔ براق تولید شده است.

نکته دیگر و جالب در مورد تفاوت لپ‌تاپ ورک‌استیشن و گیمینگ آپدیت و بهینه‌سازی فوری و مداوم لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن است که می‌تواند یک کلید طلایی برای کاربران این دسته باشد.

در نهایت در مورد لپ‌تاپ‌های معمولی هم باید گفت که پایین‌ترین دسته‌بندی چه از لحاظ قیمتی و چه از لحاظ سخت‌افزاری لپ‌تاپ‌های معمولی هستند که  برای نیازهای روزمره و خیلی معمولی طراحی می‌شوند که البته در مقایسه با لپ‌ تاپ گیمینگ و ورک‌ استیشن از لحاظ ظاهری شبیه لپ‌ تاپ ورک‌ استیشن هستند ولی باقدرت خیلی کمتر طراحی و تولید می‌شوند که البته بیشتر میزان کاربر و بیشترین میزان فروش را هم همین دسته‌بندی به خود اختصاص داده است. می‌توان در پایان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که لپ‌ تاپ ورک‌ استیشن یک ماشین لوکس با کارایی و امکانات بالا است و در مقابل لپ‌تاپ گیمینگ یک ماشین کوپهٔ اسپرت و جوان‌پسند و لپ‌ تاپ معمولی هم یک سدان خانواده معمولی است.

 

شاید علاقه‌مند باشید:
بهترین بازی های زامبی اندروید و iOS

 

سؤالات متداول

آیا لپ‌ تاپ ورک‌ استیشن توانایی اجرای بازی دارد؟

بله لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن از لحاظ سخت‌افزاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ بسیار پرقدرت‌تر است تنها تفاوت در مانیتور 60 هرتز است که می‌توانید این مشکل هم با تهیه لپ‌ تاپ ورک‌ استیشن 120 هرتز حل کنید.

ظاهر لپ‌ تاپ‌ های ورک‌ استیشن چه تفاوتی با لپ‌ تاپ معمولی دارد؟

عموماً تفاوت فاحشی ندارند چون در طراحی این لپ‌تاپ‌ها توجه تولیدکننده معطوف به سخت‌افزار قدرتمند بوده اما می‌توان گفت از لحاظ سیستم خنک‌کننده و وزن باتری معمولاً مشخص هستند.

با لپ‌تاپ معمولی می‌توان بازی کرد؟

جواب دادن به این سؤال بستگی به بازی موردنظر دارد. وجود لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای گیمرهای حرفه‌ای است و حرفه‌ای بودن در این زمینه نشان از نیاز به بازی‌های فوق سنگین گرافیکی و کیفیت‌های بالا است وگرنه قطعاً یک سری بازی‌ها را می‌توان با لپ‌تاپ معمولی هم اجرا کرد.

علت اینکه لپ تاپ ورک استیشن قیمت زیادی دارد چیست؟

قیمت بالای این‌گونه لپ‌تاپ‌ها به علت فناوری ساخت جدیدتر و استفاده از قطعات سخت‌افزاری قدرتمندتر و البته پرهزینه‌تر از بقیهٔ لپ‌تاپ‌ها است و تفاوت لپ تاپ گیمینگ و ورک استیشن و همچنین با لپ‌تاپ‌های معمولی هم در سخت‌افزار و فناوری ساخت است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%84%d9%be%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d9%88%d8%b1%da%a9-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d8%b4%d9%86/
ads
ads