داغ ترین ها :
تفاوت نسل های مختلف اپل تی وی

تفاوت نسل های مختلف اپل تی وی

اپل برند اپل تی وی را در طی ۱۵ سال حیات آن از تنها یک رابط میان مک و تلویزیون‌های خانگی، به یک پخش کننده 4K قدرتمند، یک کنسول گیمینگ و مرکز فرماندهی خانه‌های هوشمند برده است. اما اپل تی وی آنطور که باید در کشور ایران شناخته نشده و به اصطلاح جا نیفتاده است. به همین خاطر قصد داریم در این مطلب از تاریخچه و نسل‌های مختلف این محصول بگوییم. تفاوت نسل های مختلف اپل تی وی و مشخصات سری های مختلف موجود در بازار را در ادامه بخوانید.

 

برای خرید انواع Apple Tv از فروشگاه تکنولایف دیدن کنید: قیمت اپل تی وی

 

نسل های مختلف اپل تی وی و تفاوت های آن‌ها

جدول زیر دربرگیرنده اطلاعات کلی راجع به اپل تی وی ها در گذر زمان است. همانطور که می‌بینید، در ۱۵ سالی که از عرضه اولین اپل تی وی می‌گذرد شش مدل تحت نام این برند به فروش رسیده است. پس از معرفی و عرضه Apple TV 4K، اپل نام عمومی مدل A1625 را که پیش از آن به نام اپل تی وی نسل چهارم شناخته می‌شد را به Apple TV HD تغییر داد. قصد از این تغییر نام، متمایز کردن نسل جدید از نسل قدیم تفسیر شده است. تحسین برانگیز است که Apple TV HD نه تنها همچنان تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند، بلکه بروزرسانی‌های نرم افزاری را هم دریافت می‌کنند. در حال حاضر تنها دو مدل A1625 و A2169 تولید و توسط اپل فروخته می‌شوند. خط تولید باقی مدل‌ها متوقف شده است.

جزییات ظاهری این مدل‌ها—تعداد پورت‌ها، ابعاد و ظاهر—را از وب‌سایت رسمی اپل مشاهده کنید.

سال عرضه شماره مدل ریموت کنترل
Apple TV نسل اول ۲۰۰۷ A1218 Apple Remote (white)
Apple TV نسل دوم ۲۰۱۰ A1378 Apple Remote (aluminum)
Apple TV نسل سوم ۲۰۱۲ A1427 یا A1469 Apple Remote (aluminum)
Apple TV HD (نسل چهارم) ۲۰۱۵ A1625 Siri Remote (اولین نسل)

Apple TV Remote (اولین نسل)

Apple TV 4K نسل اول ۲۰۱۷ A1842 Siri Remote (اولین نسل)

Apple TV Remote (اولین نسل)

Apple TV 4K نسل دوم ۲۰۲۱ A2169 Siri Remote (نسل دوم)

Apple TV Remote (نسل دوم)

 

مدل های مختلف اپل تی وی

مشخصات انواع اپل تی وی

  • نسل اول: اپل تی وی حیات خود را در سال ۲۰۰۷ به عنوان روشی برای سینک کردن آی‌تونز با تلویزیون‌های خانگی آغاز کرد. بدنه نقره‌ای رنگ آن میزبان تراشه اینتل و حافظه داخلی از نوع HDD با ظرفیت ۴۰ یا ۱۶۰ گیگابایت بود و خروجی 720p داشت. ریموت کنترل آن سفید رنگ و بسیار کوچک بود. خط تولید نسل اول اپل تی وی در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید.
  • نسل دوم: بلافاصله پس از پایان عمر نسل اول، اپل تی وی با طراحی مکعبی مشکی رنگی که تا امروز ادامه داشته است و با تراشه A4 ساخت اپل بازگشت. هارد داخلی به SSD اما تنها با ۸ گیگابایت حافظه تغییر کرد و خروجی 720p آن دست نخورده ماند. توجه اپل از این نسل به بعد به قابلیت استریم کردن جلب شد. این مدل تنها ۲ سال عمر کرد اما ریموت کنترل آلومینیومی آن در نسل سوم نیز استفاده شد.

اپل تی وی اچ دی

  • نسل سوم: بزرگترین ارتقاء این مدل مربوط به افزایش رزولوشن خروجی از 720p به 1080p یا فول اچ‌دی است. چیپست A5. هشت گیگابایت حافظه داخلی از نوع SSD. همان مکعب مشکی رنگ، بدون هیچ تغییری نسبت نسبت به نسل دوم. پایان عمر این مدل در سال ۲۰۱۶ سر رسید.
  • Apple TV HD یا نسل چهارم سابق: یکی از دو مدل اپل تی وی که به تولید ادامه می‌دهد. این مدل شاهد رونمایی از سیستم عامل اختصاصی خود با نام tvOS و برای اولین بار، امکان دانلود اپلیکیشن از اپ استور بود. اپل تی وی نسل چهارم با پردازنده قدرتمند A8 عرضه شد و شاهد افزایش حافظه داخلی از ۸ گیگابایتِ نسل قبل به ۶۴ گیگابایت بود. این مدل از اولین نسل ریموت کنترل‌های جدید اپل با نام Siri Remote رونمایی کرد. این ریموت‌ها از کنترل لمسی پشتیبانی می‌کردند و ناوبری به مراتب آسان‌تر از سه نسل گذشته شد. البته سری تولیدات جدید این مدل همراه با نسل دوم سیری ریموت به فروش می‌رسند.

اپل TV 4K

  • Apple TV 4K – نسل اول: در سال ۲۰۱۷ِ اپل توانست با تراشه A10X قابلیت استریم محتوای 4K—رزولوشن 2160p— همراه با پشتیبانی از Dolby Vision و Dolby Atmos را به ست‌تاپ باکس خود بیاورد. ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی SSD. تولید این مدل در سال ۲۰۲۱ همراه با رونمایی و عرضه نسل دوم Apple TV 4K به پایان رسید.
  • Apple TV 4K – نسل دوم: این مدل در سال ۲۰۲۱ با تراشه قدرتمندتر A12، امکان استریم محتوای HDR با نرخ فریم بالا‌تر و نسل دوم—جدیدترین مدل—سیری ریموت عرضه شد. از عمر این مدل یک سال می‌گذرد و انتظار داریم طبق الگوی قبلی، دو الی سه سال دیگر تا معرفی نسل بعدی مانده باشد. حافظه داخلی این اپل تی وی تغییری نکرده است.

 

تفاوت، شباهت و مقایسه ارزش خرید Apple Tv و Android Box:
مقایسه اپل تی وی با اندروید باکس

 

Apple TV 4K یا Apple TV HD؛ کدام بهتر است؟

اشاره کردیم که Apple TV HD و نسل دوم اپل تی وی 4K تنها دو مدلی هستند که خط تولیدشان متوقف نشده است. در ادامه تفاوت‌های اصلی و کلیدی میان این دو را بیان می‌کنیم.

کیفیت تصویر

در نگاه اول محال است بتوانید میان دو مدلی که در اپل استور فروخته می‌شوند، تمایز قائل شوید. تفاوت اصلی میان اپل تی وی HD و 4K را در رزولوشن خروجی آن‌ها می‌توان دانست. به لطف پردازنده قوی‌تر A12 نسبت به A8 و همچنین قابلیت‌های بیشتر اینترنتی (وای‌فای نسل ۶ و اترنتِ گیگابیت)، استریم فایل‌های تصویری با رزولشون 4K ممکن شده است. اکثر اپلیکیشن‌های موجود—نه همه—از محتوای 4K پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر رزولوشن، HDR10 و Dolby Vision دو فناوری تصویری HDR یا رنجِ دینامیک بالا هستند که به افزایش کیفیت تصویر در مدل Apple TV 4K کمک می‌کنند. به طور خلاصه 4K یعنی پیکسل‌های بیشتر و HDR یعنی رنگ‌های بیشتر. بیشتر و نه همه محتواهای 4K از HDR پشتیبانی می‌کنند. واضح است که برای بهره بردن از 4K و HDR نیاز به تلویزیونی دارید که از این دو پشتیبانی کند.

تفاوت میان اپل تی وی HD و اپل تی وی 4K چیست

 

آموزش نصب موس بی سیم روی لپ تاپ و کامپیوتر:
نصب موس بی سیم

 

کیفیت صدا

نسل چهارم اپل تی وی از فناوری Dolby 7.1 surround system پشتیبانی می‌کند. این فناوری از هشت کانال صوتی مجزا استفاده می‌کند تا چهار ناحیه صوتی محاصره شده ایجاد شود. این فناوری صدا برای زمان خودش جادویی بود و مخاطب را درگیر می‌کرد. Dolby Atmos این فناوری را یک پله جلوتر می‌برد و جدیدتری سیستم صوتی شرکت دالبی به شمار می‌رود. دالبی اتمس صدای بالا-سر را هم به سیستم 7.1 اضافه می‌کند. ساده‌ترین روش برای درک Dolby Atmos تصور کردن همان سیستم 7.1 اما با فرمت 7.1X است؛ اگر X را تعداد اسپیکر‌های بالا-سر در نظر بگیرید.

با Dolby Atmos صدا می‌تواند در محیط حرکت کند. در بازی‌های شوتر، این یعنی صدای گذشتن گلوله‌ها از کنارتان را می‌شنوید. در فیلم‌های اکشن، می‌توانید موقعیت هلیکوپتر را از دور یا نزدیک بودن صدای آن متوجه شوید. دالبی اتمس فناوری صدایی است که Apple TV 4K از آن بهره می‌برد. تعداد فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، هر چند کم هستند، به سرعت در حال افزایش است. دالبی اتمس نیازمند یک سیستم صوتی کامل، همراه با اسپیکر‌های متصل به سقف است.

درگاه‌ها و اینترنت

علاوه بر قدرت سخت افزاری بیشتر، اپل تی وی 4K ابزارهای قدرتمندی برای اتصال به شبکه ارائه می‌کند. درگاه اترنتِ گیگابیت تعبیه شده در نسل دوم Apple TV 4K از حداکثر پهنای باند ۱۰۰۰ مگابیت یا ۱ گیگابیت پشتیبانی می‌کند، یعنی ده برابر ۱۰۰ مگابیتی که با اپل تی وی HD خواهید گرفت. پاسخ به سوال آیا این پهنای باند بیشتر در ایران قابل استفاده است یا خیر با شما. اما علاوه بر درگاه اترنت سریع‌تر، اپل تی وی 4K از نسل ششم وای‌فای و اپل تی وی HD از نسل پنجم استفاده می‌کنند. بلوتوث نسل ۵ برای مدل 4K در نظر گرفته شده در حالی که نسل چهارم اپل تی وی از بلوتوث ۴ بهره می‌برد. بلوتوث ۵ نسبت به ۴ بُرد و سرعت بیشتری دارد و مصرف انرژی‌‌ آن هم کمتر است.

فضای داخلی

اپل تی وی HD تنها در ظرفیت ۳۲ گیگابایت عرضه می‌شود. اما اپل تی وی 4K امکان انتخاب میان ظرفیت‌های ۳۲ و ۶۴ گیگابایت را به کاربر می‌دهد. به دلیل حجم بالای فایل‌های 4K و ظرفیت محدود حافظه داخلی، امکان دانلود و ذخیره فایل‌ها وجود ندارد. اما چقدر فضا نیاز دارید؟ اگر ترجیح می‌دهید فایل‌ها را دانلود کنید، ظرفیت ۶۴ گیگابایت انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. در این صورت باید مدل ۶۴ گیگابایتی اپل تی وی 4K را تهیه کنید.

جمع بندی

اگر در انتخاب مدل 4K و HD اپل تی وی شک دارید، چند سوال از خود بپرسید. اول از همه، کیفیت تصویر چقدر برایتان اهمیت دارد؟ آیا می‌خواهید فیلم‌های روز را با بهترین کیفیت صوتی و تصویری ممکن همراه با HDR تماشا کنید؟ یا رزولوشن 1080p به اندازه کافی رضایت بخش است؟ سپس بررسی کنید که تلویزیونتان از 4K و HDR پشتیبانی می‌کند یا نه. اگر پاسخ منفی‌ست، آیا قصد ارتقاء در آینده را دارید؟ اگر نمایشگری با پشتیبانی از 4K و HDR ندارید، خرید اپل تی وی 4K بی‌معناست. سوال آخر این است که آیا سرعت اینترنت برای استریم محتوای 4K مناسب است؟ حداقل سرعت لازم برای استریم 4K به ادعای اپل، ۲۵ مگابیت بر ثانیه است. این عدد برای رزولوشن 1080p به ده مگابیت بر ثانیه کاهش می‌یابد.

 

آموزش از بین بردن خط و خش گوشی:
چگونه لکه های پشت گوشی را از بین ببریم

 

سوالات متداول

اپل تی وی چیست؟ اپل تی وی نام سری پخش کننده‌های خانگی شرکت مشهور آمریکایی اپل است. این گجت، تجربه یک تلویزیون هوشمند بر پایه سیستم عامل tvOS را به خانه‌ها می‌آورد. اپل تی وی با دیگر محصولات اپل به خوبی سازگار است و از انواع سرویس‌های اشتراکی اپل مانند Apple TV+ و Apple Arcade در کنار سرویس‌های استریم دیگری چون یوتیوب، نتفلیکس و اسپاتیفای پشتیبانی می‌کند. برای گرفتن پاسخ کامل به سوال اپل تی وی چیست، مطلب «اپل تی وی چیست و چه کاربردهایی دارد؟» را از وبلاگ تکنولایف مطالعه کنید.

آیا اپل تی وی در ایران کار می‌کند؟ محدودیت‌هایی وجود دارد و در آن‌ها تردیدی نیست. اما این تحریم‌ها روی خدمات آیفون، آیپد و کامپیوترهای مک نیز اعمال می‌شوند در حالی که استفاده از این دستگاه‌ها در ایران رایج است. اپل تی وی هم مانند گجت‌های مذکور در ایران کار می‌کند. لازم به گفتن است که برای دسترسی به سرویس‌هایی چون نتفلیکس—که در ایران ارائه نمی‌شوند—نیاز به آیپی کشوری دارید که در آن خدمات می‌دهند.

اکانت اپل تی وی پلاس چیست و برای خرید آن باید چه کرد؟ حتی بزرگترین شرکت‌های دنیا ارزش و اهمیت سرویس‌های حق اشتراکی در این دوره و زمانه را درک کرده‌اند. مایکروسافت با اکس باکس گیم پس و به تازگی اپل مهر تائیدی بر این موضوع هستند. اپل تی وی پلاس حق اشتراک سرویس استریم نوپای اپل است که با نتفلیکس و آمازون پرایم ویدیو و غیره رقابت می‌کند. البته اپل تی وی پلاس نسبت به رقبا رویه متفاوتی پیش گرفته است. این سرویس برای افرادی که می‌خواهند فیلم و سریال‌های محبوبشان را بازبینی کرده یا در هر زمان به آن‌ها دسترسی داشته باشند نیست. تمرکز Apple TV Plus روی تولید محتوای اورجینال، باکیفیت و البته پرهزینه است. کوپرتینویی‌ها برای جذب استعداد‌ها تلاش فراوانی می‌کنند و به همین خاطر ماهانه برنامه‌های تلویزیونی جدیدی به این سرویس اضافه می‌شوند. نسبت به رقبا، هزینه اپل تی وی پلاس—۵ دلار در ماه—به مراتب کمتر است. همین حق اشتراک مقرون به صرفه یکی از دلایلی است که این سرویس را برای خوره‌های سینما و تلویزیون ایده‌آل می‌سازد. تنها مشکل اپل تی وی پلاس در حال حاضر کمبود محتوا است.

حال می‌دانید اپل تی وی پلاس چیست. اگر آیفون، آیپد یا کامپیوتر شخصی مک دارید، پیشنهاد می‌کنیم اپلیکیشن tv را اجرا کنید و فیلم و سریال‌هایی که اشتراک پرمیوم آن ارائه می‌کند را برای خودتان بررسی کنید. دیگر کاربران هم می‌توانند با جست‌وجوی Apple TV+ در موتورهای جست‌وجو به نتیجه مشابه برسند. در نهایت چند راه برای خرید اکانت اپل تی وی پلاس وجود دارد. اگر دسترسی به کردیت کارت یا سیستم‌های پرداختی مانند پی‌پال دارید که می‌توانید مستقیم اشتراک را روی اپل آیدی خود تهیه کنید. اگر به تازگی یکی از محصولات اپل را تهیه کرده‌اید هم می‌توانید اشتراک سه ماهه اپل تی وی پلاس را به رایگان—اطلاعات کردیت کارت ضروری‌ست—دریافت کنید.

اما بهترین راه برای خرید حق اپل تی وی پلاس در ایران، استفاده از قابلیت Family Sharing، یعنی به اشتراک گذاری خرید‌ها با اعضای خانواده است. بسیاری از وب‌سایت‌های ایرانی با گرفتن ایمیل مربوط به اپل آیدی شما، سرویس‌های مختلف اپل را با قیمت قابل قبول می‌فروشند. یکی از خوبی‌های این روش این است که عضویت روی اپل آیدی خودتان فعال می‌شود و به همه چیز دسترسی دارید. برای این کار نیازی به دادن رمز عبور اپل آیدی خود ندارید، از اعتماد به افرادی که درخواست اطلاعاتی چون رمز عبور می‌کنند اجتناب نمایید.

 

شاید نیاز داشته باشید:
دلیل اپدیت نشدن اپل واچ

 

از کجا بفهمیم مدل یا نسل اپل تی وی چیست؟ از سه طریق زیر می‌توانید مدل اپل تی وی خود را پیدا کنید.

  • روش اول: از صفحه اصلی اپل تی وی به تنظیمات، بخش General و سپس About بروید. سپس مدل دستگاه را از طریق جدولی که بالاتر درج کرده‌ایم با نسل آن تطبیق دهید.

از کجا بفهمیم نسل و مدل اپل تی وی چیست

  • روش دوم: برای دیدن شماره مدل، زیر اپل تی وی را چک کنید.
  • روش سوم: پشت جعبه‌ای که هنگام خرید اپل تی وی گرفتید را بررسی کنید.
ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%86%d8%b3%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ae%d8%aa%d9%84%d9%81-%d8%a7%d9%be%d9%84-%d8%aa%db%8c-%d9%88%db%8c/
ads
ads