داغ ترین ها :
تفاوت کتری برقی، چای ساز و سماور برقی

تفاوت کتری برقی، چای ساز و سماور برقی

چای، پرمصرف‌ترین نوشیدنی در خانه‌های ایرانی‌ست. به همین منظور، انواع سماور و کتری و چای ساز در شکل‌های مختلف در بازار موجود هستند. اما اگر بین این سه وسیله سردرگم مانده‌اید و نمی‌دانید تفاوت کتری برقی، چای ساز و سماور برقی چیست، خوب است با عملکرد این سه دستگاه آشنا شوید که بتوانید به خوبی تصمیم بگیرید. 

ما در این مقاله، می‌خواهیم به مقایسه کتری برقی، چای ساز و سماور برقی بپردازیم تا ظرفیت، سرعت، میزان مصرف انرژی و قیمت آن‌ها را یک به یک بررسی کنیم.

فرق چای ساز و کتری و سماور برقی 

چای ساز چیست؟

درست کردن چای و دم کشیدن آن به روش سنتی، حدودا نیم ساعت زمان می‌برد. اگر عجله داشته باشید، حوصله‌تان کم باشد یا مصرف چای در خانه‌تان زیاد باشد، خیلی سخت است که این پروسه را طی کنید. یک چای ساز برقی، مانند دیگر وسایل برقی، کار شما را راحت می‌کند و در زمانی کوتاه چای را آماده می‌کند. 

تنها کافی‌ست آب را داخل چای ساز بریزید و در قسمت قوری، چای خشک را قرار دهید. وقتی آب جوش آمد، آن را در قوری بریزید و در عرض چند دقیقه چای شما آماده می‌شود. یک چای ساز خوب، کاربری ساده‌ای دارد، ایمن است، و می‌توانید انواع چای را در آن آماده کنید.

تفاوت سماور برقی، چای ساز و کتری برقی

 

انواع چایساز را می توانید از تکنولایف بخرید: چای ساز

کتری برقی چیست؟

کتری برقی هم همانطور که از نامش پیداست، آب را به کمک المنتی که درونش تعبیه شده، در عرض ۲ الی ۳ دقیقه به‌جوش می‌آورد. اگر نخواستید چای ساز تهیه کنید، کتری برقی هم کارتان را راه می‌اندازد؛ تنها کافیست آب جوشیده را در فلاسک یا قوری بریزید، یا به کمک آن قهوه، دم‌نوش یا نوشیدنی‌های دیگرتان را آماده کنید.

کتری برقی‌ها امروزه در همه خانه‌ها پیدا می‌شوند و با ظرفیت‌ها و قیمت‌های مختلف، در بازار به فروش می‌رسند.

فرق کتری برقی با سماور برقی

 

انواع کتری برقی را می توانید از تکنولایف بخرید: کتری برقی

 

سماوربرقی چیست؟

هنوز هم وقتی به خانه‌ی مادربزرگ پدربزرگ‌ها و دیگر بزرگان فامیل می‌رویم، احتمالا در آشپزخانه‌شان یک سماور قرار دارد. البته، احتمالا همان سماور نوستالژیکی که از قدیم می‌شناسیم نیست و جایش را به مدل برقی‌اش داده است.

کار کردن با سماور برقی خیلی راحت‌تر از سماورهای سنتی قدیمی است و در زمانی کوتاه، به کمک المنتی که درونش است، آب را جوش می‌آورد. تنها کافی‌ست وقتی که آب جوش آمد، آن را به همراه چای خشک داخل قوری بریزید و بالای سماور بگذارید تا بخار آب، کار خود را بکند و چای را دم بیاورد.

حال که با کارکردشان آشنا شدیم، باید به این سوال جواب دهیم که تفاوت کتری برقی، چای ساز و سماور برقی چیست؟ اگر قصد خرید یکی از آن‌ها را داریم بهتر است کدامشان را بگیریم؟ در ادامه، این سه محصول را از جهت‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

تفاوت کتری برقی، چای ساز و سماور برقی

 

انواع سماور برقی را می توانید از تکنولایف بخرید: سماور برقی

تفاوت کتری برقی، چای ساز و سماور برقی از نظر (ظرفیت)

مورد اولی که باید در نظر داشته باشید، ظرفیت دستگاه‌هاست. با این‌که کتری، سماور و چای ساز هر سه در ظرفیت‌های مختلف ساخته می‌شوند، اما این ظرفیت‌ها هم سقفی دارند و اگر برای خانه‌ای پرجمعیت یکی از آن‌ها را بخواهید، باید درست انتخاب کنید.

چای سازها نهایتا تا ۳ لیتر گنجایش دارند. کتری برقی‌ها بین نیم لیتر تا ۳ لیتر، و سماور برقی‌ها، تا ۱۰ لیتر هم ظرفیت دارند. به‌طور کل، اگر مصرف آب جوش شما بالاست یا تعداد نفرات بالاست، سماور گزینه مناسبی‌ست. چنانچه آب جوش مصرفی برای یک الی دو نفر است و در طول روز یکی دوبار بیشتر استفاده نمی‌شود، یک کتری برقی نیم لیتری برایتان کفایت می‌کند.

فرق چای ساز و کتری برقی و سماور برقی از نظر (مصرف انرژی)

از آن‌جا که تمامی این وسایل برقی هستند، هرچه بیشتر از آن‌ها استفاده کنید، قبض برقتان هم بیشتر خواهد شد. پس خوب است دستگاهی تهیه کنید که به‌طور بهینه انرژی مصرف کند.

کتری برقی در زمانی کوتاه، حدودا ۲-۳ دقیقه آب را جوش می‌آورد و خاموش می‌شود. از آن جا به بعد شما کار دیگری با کتری ندارید. اما سماور و چای ساز، باید به برق وصل باشند تا آب سرد نشود.

 

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید سماور برقی

 

مقایسه کتری برقی، سماور برقی و چای ساز از نظر (تنظیم دما)

اگر بخواهید مشخص کنید که آب در چه زمانی بجوشد، باید دستگاهی داشته باشید که به شما اجازه کنترل و تنظیم دما بدهد. در یک سماور برقی، امکان تنظیم دما وجود ندارد؛ اما برخی برندهای چای ساز و کتری برقی، این امکان را به شما می‌دهند که دمای دستگاه را خودتان مشخص کنید.

فرق سماور، کتری و چای ساز از نظر (سرعت)

یکی از دلایلی که ما به استفاده از چای ساز یا کتری برقی روی می‌آوریم، این است که می‌خواهیم هرچه سریعتر آب جوش یا چای حاضر شود. پس سرعت فاکتور مهم و تعیین کننده‌ای در انتخاب محصول است.

از آن‌جا که سماور آب بیشتری نسبت به چای ساز یا کتری در خود جای می‌دهد، زمان بیشتری هم صرف می‌شود تا آب درون آن‌ها بجوشد. پس اگر هر موقع که هوس چای می‌کنید، می‌خواهید خیلی زود به آن برسید، خوب است که کتری برقی یا چای ساز را انتخاب کنید. البته، وقتی زمان جوش آمدن آب و آماده شدن چای آرام‌تر و طولانی‌تر باشد، کیفیت و طعم چای بهتر خواهد بود.

 

 

جمع بندی

حال که هر سه مورد بررسی شدند، با توجه به مواردی که برایتان اولویت دارند، خیلی راحت‌تر می‌توانید انتخاب کنید. 

اگر زیاد چای دم نمی‌کنید و روزانه یکی دو بار بیشتر آب جوش نمی‌آورید، کتری برقی کارتان را راه می‌اندازد. اگر فرصت چای دم کردن را ندارید اما دوست دارید چای دم کشیده در زمانی کوتاه آماده شود، سراغ چای ساز بروید. اگر هم مدام مهمان دارید و می‌خواهید آب همیشه جوش باشد، یا این که چای سر فرصت آماده شود، به شما پیشنهاد می‌دهیم که در این بین، سماور را انتخاب کنید.

سوالات متداول

کتری برقی بخریم یا چی ساز؟ در صورتی که مصرف آب جوشتان بیشتر از چای است، یک کتری برقی نیاز شما را پاسخ می‌دهد و هزینه کمتری هم دارد.

کتری برقی بخریم یا سماور برقی؟ سماور برقی آب را در زمانی طولانی‌تر جوش می‌آورد و از آن‌جا که مدام در برق است، مصرف انرژی بالاتری دارد. چنانچه می‌خواهید آب زودتر جوش بیاید، کتری برقی مناسب شماست.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%da%86%d8%a7%db%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d8%aa%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%b3%d9%85%d8%a7%d9%88%d8%b1-%d8%a8%d8%b1%d9%82%db%8c/
ads
ads