داغ ترین ها :
تفاوت HDR10+ با HDR10 و دالبی ویژن چیست؟

تفاوت HDR10+ با HDR10 و دالبی ویژن چیست؟

در زمان خرید تلویزیون به احتمال زیاد با این واژه‌های HDR10، HDR10+ و دالبی ویژن مواجه خواهید شد. اگر ندانید که این واژه‌ها دقیقا به چه معنایی هستند احتمالا خرید تلویزیون جدید برایتان سخت خواهد شد. در این مطلب قصد داریم درباره تفاوت HDR10+ با HDR10 و دالبی ویژن صحبت کنیم. پس ما با همراه باشید.

HDR10 و دالبی ویژن

تکنولوژی‌های HDR10 و دالبی ویژن از فرمت‌های اصلی HDR به شمار می‌روند. تفاوت اینجاست که HDR10 یک استاندارد باز و غیر اختصاصی است و دالبی ویژن استانداردی به حساب می‌آید که باید حق استفاده از آن را از دالبی خریداری کرد. در حالی که دالبی ویژن در حال حاضر می‌تواند تصاویر با کیفیتی پخش کند، هنوز تلویزیونی ساخته نشده که بتواند از تمام پتانسیل HDR10 استفاده کند. هر حال باید به این موضوع اشاره کنیم که دالبی ویژن با استفاده از تکنولوژی داینامیک متادیتا (Dynamic Metadata) می‌تواند کیفیت تصاویر بهتری ارائه کند.

HDR یا High Dynamic Range یا دامنه دینامیک بالا دیگر ویژگی خیلی جدیدی در دنیای تلویزیون‌ها به حساب نمی‌آید و در طول سال‌های گذشته با آن سر و کار داشتیم؛ اما همچنان یک استاندارد مهم در دنیای تلویزیون‌ها و مانیتورها و نمایشگرهای مختلف است. در حالی که چندین سال است که با HDR آشنا شدیم، شاید برای خیلی‌ها سوال باشد که HDR چیست؟

در حالت کلی باید به این موضوع اشاره کنیم که تلویزیون‌های HDR یا مانیتورهای HDR یا صفحه‌های نمایش گوشی‌های هوشمند HDR این توانایی را دارند که رنگ‌های واقعی‌تری حلق کنند و همچنین کنتراست بالا و روشنایی بیشتری ارائه دهند. البته برای نشان دیدن ویژگی HDR باید از محتوایی استفاده کنید که به صورت HDR ساخته شده باشد. محتوای معمولی روی تلویزیون HDR به صورت HDR نشان داده نمی‌شود. در این مطلب می‌خواهیم درباره تفاوت HDR10+ با HDR10 و دالبی ویژن صحبت کنیم.

صفحه نمایش HDR

دالبی ویژن در برابر HDR10

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که استاندارد HDR10 رایگان است و همه شرکت‌های سازنده تلویزیون می‌توانند از آن استفاده کنند. یعنی سازندگان تلویزیون و تولید کنندگان محتوا نیازی به پرداخت هزینه برای استفاده از HDR10 ندارند. این موضوع در حالی است که برای استفاده از دالبی ویژن و ساخت محتوای مناسب برای دالبی ویژن باید هزینه پرداخت کنید.

 

روش هایی که باید بدانید:
چگونه لپ تاپ را به تلویزیون وصل کنیم

 

حالا این سوال پیش می‌آید که چرا باید برای استاندارد دالبی ویژن هزینه کنیم؟

به این دلیل که دالبی ویژن می‌تواند عمق رنگ ۱۲ بیتی را خلق کند. این عمق باعث می‌شود که صفحه نمایش ۶۸.۷ میلیارد رنگ را نشان دهد. باید بگوییم که HDR10 عمق رنگ ۱۰ بیتی دارد و می‌تواند ۱.۰۷ میلیارد رنگ را نشان دهد. با این حال هیچ تلویزیون ۱۲ بیتی تا این لحظه ساخته نشده و محتوای ۱۲ بیتی هم وجود ندارد که بخواهیم آن را با استاندارد دالبی ویژن مشاهده کنیم. با این حساب دالبی ویژن با داون‌سمپل (Downsamples) کردن رنگ به حالت ۱۰ بیتی می‌تواند اندکی کیفیت رنگ‌ها را افزایش دهد.

HDR داینامیک

دالبی ویژن به شکل پایه متادیتا را به شکل فریم به فریم اجرا می‌کند که باعث می‌شود HDR داینامیک به وجود بیاید. این در حالی است که در HDR10 همه چیز استاتیک خواهد بود. حالا این موارد به چه معنا هستند؟

این موضوع به این معنا است اگر شما یک محتوای HDR را روی یک نمایشگر HDR تماشا کنید، HDR10 از یک متادیتا برای کل فیلم استفاده می‌کند. از طرف دیگر در دالبی ویژن مشاهده می‌کنید میزان روشنایی و رنگ‌ها به صورت داینامیک تغییر می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود که از تماشای محتوای مورد نظر خود لذت بیشتری ببرید.

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که فرمت HDR10+ ویژگی HDR داینامیک را به استاندارد HDR10 اضافه کرد و همچنان سازندگان تلویزیون و سازندگان محتوا می‌توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند.

SDR vs Static HDR vs Dynamic HDR

تا این لحظه تکنولوژی HDR10+ تنها روی چند سرویس استریم ویدئو فعال شده و به صورت گسترده دیده نمی‌شود. از جمله این سرویس‌های استریم ویدئو می‌توانیم به Amazon و یوتیوب و نتفلیکس اشاره کنیم. البته که هر روز تلویزیون‌های بیشتری با پشتیبانی از استاندارد HDR10+ راهی بازار می‌شوند و قطعا محتوای ساخته شده با این فرمت هم بیشتر خواهد شد. خبر خوشحال کننده اینجاست که سامسونگ اعلام کرده در سال ۲۰۲۲ می‌خواهد تلویزیون‌های گیمینگ با پشتیبانی از استاندارد HDR10+ راهی بازار کند. پس می‌توانیم در آینده شاهد بازی‌هایی باشیم که با پشتیبانی از HDR10+ ساخته و راهی بازار می‌شوند.

میزان دسترسی

اصلا جای تعجب نیست که تکنولوژی HDR10 به واسطه مجانی بودن بخش زیادی از بازار را در اختیار دارد. البته تلویزیون‌هایی که به تازگی راهی بازار شده‌اند از هر دو تکنولوژی HDR10 و دالبی ویژن برخوردارند؛ اما هنوز تعداد مانیتورهایی که از دالبی ویژن پشتیبانی کنند، زیاد نیست. کنسول‌های پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ از HDR10 پشتیبانی می‌کنند؛ اما کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس از هر دو استاندارد دالبی ویژن و HDR10 برخوردارند.

تفاوت HDR 10 و HDR 10+

 

بیشترین محتوایی هم که با استاندارد HDR ساخته شده‌اند را می‌توانید در سرویس‌هایی مانند Netflix، Amazon Video و Vudu مشاهده کنید که هم دالبی ویژن هستند و هم HDR10.

این موضوع را هم در نظر داشته باشید که هر تلویزیونی که از دالبی ویژن برخوردار باشد به شکل پیش فرض از HDR10 هم پشتیبانی می‌کند. پس خودتان را مجبور به انتخاب یکی از این دو فرمت نکنید.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که برخی از تلویزیون‌هایی که دارای دالبی ویژن هستند از HDR10+ بهره نمی‌برند؛ اما تلویزیون‌هایی هم ساخته شده‌اند که هم HDR10+ دارند و هم دالبی ویژن. در زمان خرید این موضوع توجه کنید.

در حال حاضر بسیاری از کنسول‌های بازی و کامپیوترهای شخصی از HDR10 پشتیبانی می‌کنند. از دیگر فرمت‌های دنیای HDR می‌توانیم به HLG یا Hybrid Log-Gamma اشاره کنیم که توسط دو شرکت BBC و NHK توسعه پیدا کرده‌اند. HLG از HDR استاتیک استفاده می‌کند و با HDR10 و دالبی ویژن هم سازگاری دارد.

 

صدای تلویزیون را چطور تقویت کنیم؟
تقویت صدای تلویزیون

 

تفاوت HDR10+ با HDR10 و دالبی ویژن چیست؟

مقایسه 4k HDR و 4K Non HDR

مانیتورهای HDR

مانیتورهای HDR از استاندارد متفاوتی نسبت به HDR تلویزیون استفاده می‌کنند. روی مانیتورهای HDR احتمال دارد که رنگ‌های ۸ بیتی را هم مشاهده کنید.

میزان روشنایی

همچنین مشخص شده که برای اینکه بتوان تجربه واقعی HDR10 را به دست آورد، صفحه نمایش تلویزیون باید ۱۰۰۰ نیت روشنایی تولید کند یا پنل آن OLED باشد. برای اینکه بتوانید محتوای HDR10+ را مشاهده کنید، میزان روشنایی صفحه نمایش تلویزیون باید به ۴۰۰۰ نیت برسد. هر دو استاندارد رنگ‌ها را ۱۰ بینی نشان می‌دهند. در حال حاضر دو استاندارد HDR10 و HDR10+ در میان تلویزیون‌های میان‌رده و روبه بالا رده بسیار دیده می‌شوند. از طرف دیگر دالبی ویژن قصد دارد میزان روشنایی محتوای مورد نظر خود را به ۱۰ هراز نیت برساند که این موضوع دقیقا ۱۰ برابر بیشتر از استاندارد HDR10 است. باید بگوییم که تعداد تلویزیون‌هایی که بتوانند ۱۰ هزار نیت روشنایی تولید کنند واقعا زیاد نیست. در واقع تکنولوژی دالبی ویژن یک تکنولوژی سینمایی است که خیلی آهسته دارد وارد دنیای تلویزیون‌ها و خانه مردم می‌شود. به همین دلیل این تکنولوژی بیشتر روی تلویزیون‌های خیلی گران قیمت و رده بالا دیده می‌شود.

تفاوت HDR10+ با HDR10 و دالبی ویژن چیست؟

نتیجه گیری

در حال حاضر تکنولوژی HDR10 مناسب‌ترین استاندارد به حساب می‌آید. از آنجایی که رایگان است، می‌توانید تلویزیون ارزان‌تری خریداری کنید. از طرف دیگر تلویزیون‌های دالبی ویژن گران هستند. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که با معرفی HDR10+ و HDMI 2.1، متادیتا داینامیک بیش از هر زمان دیگری در دسترس همه قرار دارد و اینجا است که نمی‌دانیم دقیقا چه اتفاقی برای دالبی ویژن رخ می‌دهد و مشخص نیست که آیا این استاندارد واقعا ارزش پول بیشتر را خواهد داشت یا خیر.

 

راهنمای انتخاب سایز مناسب تلویزیون برای فضای شما:
جدول سایز تلویزیون

 

سوالات متداول:

تفاوت بین HDR10 و HDR10+ و دالبی ویژن در چیست؟ به صورت کلی باید به این موضوع اشاره کنیم که دو استاندارد HDR10 و HDR10+ رایگان هستند و دالبی ویژن پولی است و برای استفاده از آن باید هزینه کرد.

دالبی ویژن بهتر است یا HDR10+؟ این دو استاندارد تقریبا یک نوع استاندارد نمایش هستند و هر دو از متادیتا داینامیک برای نمایش تصاویر استفاده می‌کنند. با این حال HDR10+ رایگان است و دالبی ویژن پولی. البته دالبی ویژن بیشتر روی تلویزیون‌های رده بالا و گران قیمت دیده می‌شود، چون رایگان نیست.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. Mohammad raso allah

    عالی بود، ولی کاش بحث رو به hdr10pro هم میکشیدید. تا در یک مطلب جامع همه استاندارد ها و معروفات hdr رو برامون روشن میکردید.

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-hdr10-%d8%a8%d8%a7-hdr10-%d9%88-%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%a8%db%8c-%d9%88%db%8c%da%98%d9%86/
ads
ads