داغ ترین ها :
چگونه اسپیکر گوشی را تمیز کنیم؟

چگونه اسپیکر گوشی را تمیز کنیم؟

تلفن‌های همراه مانند تمام وسایلی که روزانه با آنها سروکار داریم؛ کثیف می‌شوند و جرم می‌گیرند. منافذی که در این دستگاه‌ها وجود دارد مستعد جذب گرد و غبار یا ذرات ریز موجود در هواست که امکان دارد عملکرد این دستگاه‌ها را با مشکل مواجه کند. گرچه بسیاری از تلفن‌های همراه دارای مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت هستند؛ اما این به معنای کاهش عملکرد آنها نیست! ممکن است گردوغبار یا جرم‌هایی که منافذ دستگاه شما را پوشانده آسیبی به قطعات داخلی نرساند اما بدون شک توانایی آن را کاهش می‌دهد. پوشیده شدن اسپیکر گوشی شما با غبار چوب یا براده‌های فلزات، قدرت و میزان صدای خروجی آن را کم خواهد کرد. به همین دلیل باید در بازه‌های زمانی منظم، تلفن‌های همراه را تمیز و جرم‌گیری کنیم.

 

برای اطلاع از جدیدترین های بازار موبایل از محصولات ما دیدن کنید: قیمت گوشی

 

 

تمیز کردن اسپیکر گوشی یکی از کارهایی است که باید به‌صورت مدام انجام گیرد. هنگامی که تلفن همراه خود را با پارچه تمیز می‌کنید؛ پرزهای پارچه یا ذرات چربی موجود روی بدنه دستگاه، وارد بخش‌هایی مانند حفره‌های اسپیکر، میکروفون، شارژر و بلندگوی تماس خواهد شد. بنابراین جرم‌گیری این بخش‌ها نیز به اندازه تمیز کردن خود گوشی ضروری است. اما تمیز کردن اسپیکر گوشی قدری متفاوت از تمیز کردن بخش‌های دیگر است. شاید نتوانید همانند درگاه شارژر، به کمک پنس جرم‌های انباشته شده را از حفره‌های اسپیکر خارج کنید. به دلیل ظرافت بیشتر و حساسیت این قسمت، نحوه تمیز کرده اسپیکر گوشی کمی متفاوت است.

تمیز کردن اسپیکر گوشی

ممکن است شما نیز شنیده باشید که برای جرم‌گیری اسپیکر گوشی، از باد با فشار زیاد کمک بگیریم. این کار می‌تواند خطرات بسیاری به همراه داشته باشد. زیرا امکان دارد فشار شدید باد به قطعات داخلی از جمله درایورهای خود اسپیکر آسیب برساند. بنابراین، این کار را فراموش کنید. حتی اگر آسیبی هم به قطعات داخلی نرساند؛ ممکن است گرد و غبار را به داخل دستگاه هدایت کند. برای جرم‌گیری اسپیکر تلفن همراه خود، دستگاه‌های مکنده‌ بهتر از دمنده‌ها عمل می‌کنند. البته در استفاده از آنها نیز باید احتیاط کنید؛ زیرا با دستگاهی ظریف و تا اندازه‌ای حساس سروکار دارید.

تمیز کردن اسپیکر پرچمداران

نحوه تمیز کردن اسپیکر گوشی تا اندازه‌ای به دستگاه شما بستگی دارد. تمیز کردن اسپیکر گوشی آیفون با شیائومی یا سامسونگ متفاوت است. البته این تفاوت آن‌چنان نیست که بتوان راه‌کارهای متفاوتی بیان کرد؛ تنها درصد رعایت احتیاط شما تغییر خواهد کرد. پیش از هر چیزی از این موضوع آگاه شوید که آیا تلفن همراه شما گواهی مقاومتی خاصی دارد؟ برای مثال گواهی IP68 که مقاومت کاملی را در برابر نفوذ گرد و غبار و نیز مقاوت در برابر آب تا عمق مشخص و زمان مشخصی ارایه می‌دهد. در صورتی که تلفن همراه شما چنین مقاومتی داشته باشد؛ ذرات گرد و غبار یا رطوبت به داخل دستگاه نفوذ نمی‌کنند؛ تنها امکان دارد سبب کاهش صدای اسپیکرها شود. اما اگر گوشی مقاومت خاصی نداشته باشد؛ ممکن است ریزگردها، رطوبت و موارد دیگر وارد دستگاه خواهد شد.
همان‌گونه که بیان شد؛ استفاده از مکنده‌هایی مانند جارو برقی یا جاروی شارژی در تمیز کردن تلفن همراه به مراتب بهتر از دمنده‌هایی مانند پمپ باد است. البته فراموش نکنید که در این حالت نیز باید احتیاط رعایت شود. نحوه تمیز کردن اسپیکر گوشی ساده است و کار خاصی ندارد. ابتدا مکنده خود را در کمترین مقدار قدرتش تنظیم کرده و از فاصله‌ای مناسب (که آسیبی به دستگاه نرساند) روی اسپیکر عبور دهید. چند بار این کار را انجام دهید تا ذرات معلق جذب شوند. سپس با مسواکی نرم، به آرامی و از یک سو روی اسپیکر گوشی خود بکشید تا جرم‌های سخت‌تر نیز پاک شوند.

دقت داشته باشید که مسواک شما باید تمیز باشد! بنابراین پیش از اینکه دست به‌کار شوید؛ مسواک خود را با محلول الکل تمیز و ضدعفونی کنید و سپس با دستمالی تمیز آن‌را پاک کنید. از تماس مسواک آغشته به الکل با اسپیکر گوشی خودداری کنید. پس از تمیز کردن اسپیکر با مسواک، دوباره به‌وسیله مکنده خود، ذرات باقی مانده را از روی اسپیکر بردارید. این روش را هم برای اسپیکر اصلی گوشی و هم اسپیکر تماس می‌توانید استفاده کنید. اگر درگاه شارژر دستگاه شما نیز جرم گرفته باشد؛ به‌شرطی که مقدار جرم زیاد نباشد می‌توانید از این روش برای تمیز کردن آن بخش نیز استفاده کنید.

تفاوتی که پیشتر برای تمیز کردن اسپیکر گوشی آیفون با دیگر برندها بیان شد در مدل‌های آنهاست. کیفیت ساخت آیفون‌ها در بیشتر مدل‌های یک سری بالا و تفاوت آنها اندک است. اسپیکرهای آیفون با توری فلزی از جنس آلومینیوم (در مدل‌های پایه) یا فولاد (در مدل‌های پرو و پرومکس) پوشیده شده‌اند که مقاومت آنها را افزایش می‌دهد. افزون بر این، ذرات فلزی مانند براده‌های بسیار ریز انواع فلزات را نیز به‌خود جذب نمی‌کنند. بدین ترتیب بیشتری موادی که با آن سروکار دارید؛ گردوغبار خواهد بود. البته پرچمداران برندهای دیگر نیز تا اندازه‌ای همین شرایط را دارند. بنابراین برای تمیز کردن اسپیکر گوشی سامسونگ یا شیائومی در مدل‌های پرچمدار تنها با ذرات گردوغبار یا چربی مواجه خواهید شد. استفاده از محلول‌های پاک کننده را توصیه نمی‌کنیم زیرا انجام این‌کار باید توسط متخصصان و تعمیرکاران مجاز معتبر انجام گیرد که آشنایی کامل با تلفن همراه و شرایط آن دارند.

 

دو گوشی خوش قیمت و پرطرفدار را مقایسه کردیم:
مقایسه ردمی نوت 11 شیائومی با A23 سامسونگ

 

تمیز کردن اسپیکر گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی

اما برای تمیز کردن اسپیکر گوشی شیائومی و سامسونگ در مدل‌های میان‌رده و اقتصادی چه باید کرد؟ آشکار است که مدل‌های میان‌رده و اقتصادی، کیفیت ساخت پایین‌تری نسبت به پرچمداران دارند. بنابراین باید احتیاط بیشتری به خرج دهید. چه بسا که توری فلزی یاد شده، در این دستگاه‌ها از جنس پارچه‌ای نایلونی باشد که با فشار آسیب ببیند یا از جایش کنده شود. بنابراین برای تمیز کردن اسپیکر گوشی سامسونگ و شیائومی، نیاز به فرچه‌ها یا براش‌های بسیار نرم دارید. مکنده را نیز از فاصله بیشتری نسبت به گوشی قرار دهید. استفاده از مواد پاک‌کننده مانند الکل همچنان ممنوع است؛ زیرا می‌تواند چسب‌های گوشی شما را در خود حل کند.

تميز كردن اسپيكر گوشي ايفون

امروزه گجت‌هایی نیز برای انجام این‌کار عرضه شده‌اند که می‌توانید به کمک آنها دستگاه خود را (اسپیکر، درگاه شارژر، لنز دوربین) را تمیز کنید. اگر دسترسی به این گجت‌ها برای شما دشوار است؛ روش یاد شده به شما در تمییز کردن دستگاه‌تان کمک خواهد کرد. این روش در صورتی‌که به درستی و با احتیاط کامل انجام شود؛ می‌تواند تلفن همراه شما را به‌خوبی تمیز و جرم‌زدایی کند.

تمیز کردن اسپیکر گوشی با صدا

شاید چندان منطقی نباشد که با پخش صدایی خاص، اسپیکر گوشی خود را تمیز کنید! وجود توری‌هایی که در بخش بیرونی اسپیکر و روی بدنه گوشی قرار دارد؛ تا اندازه بسیاری مانع از نفوذ گرد و غبار می‌شود. اما رطوبت داستان متفاوتی دارد. ممکن است گوشی شما پس از تماس با آب جان سالم به‌در ببرد ولی همچنان قدری رطوبت در بخش‌هایی مانند اسپیکر باقی مانده باشد. البته این برای دستگاه‌هایی است که گواهی‌ مقاومتی پایینی دارند یا اصلا ندارند. وجود این رطوبت ممکن است صدای گوشی شما را کاهش دهد و در اصطلاح احساس کنید که صدا خفه شده‌است. به همین دلیل برخی با انجام روش‌هایی مانند سشوار گرفتن یا قرار دادن گوشی در معرض حرارت وسایلی چون بخاری و هیتر، تلاش می‌کنند این رطوبت را از بین ببرند. اما آیا این کار درست است؟

تميز كردن اسپيكر گوشي سامسونگ

مادامی که آگاهی کافی و تخصصی از لوازم الکترونیکی ندارید؛ بهتر است کاری نکنید که زیان‌های جبران ناپذیری برای شما به‌همراه داشته باشد. اگر قرار بود هرکس با یک سشوار یا سطل برنج، مشکلات گوشی خود را برطرف کند؛ چه نیازی به متخصصین و تعمیرکاران این زمینه بود؟ بنابراین هنگامی که با دستگاه پیچیده‌ای مانند تلفن همراه سروکار دارید؛ باید دانش کافی را نیز داشته باشید. اگر آگاهی و دانشی در این زمینه ندارید به متخصصین مراجعه کنید. زیرا ممکن است گرمای سشوار آسیبی جدی به قطعات دیگری برساند که در کنار اسپیکر گوشی شما قرار دارد.

 

علت قطع شدن صدای گوشی چیست؟
دلیل نیامدن صدا از گوشی هنگام مکالمه

 

برنامه تمیز کردن اسپیکر گوشی با صدا ادعا می‌کند که رطوبت باقی مانده روی اسپیکر شما را از بین خواهد برد. این برنامه‌ها که بیشتر روی Play Store قرار دارند؛ می‌تواند برای تمیز کردن اسپیکر گوشی شیائومی یا دیگر اندرویدی‌ها استفاده شوند. اما به‌راستی این برنامه‌ها به‌اندازه‌ای که ادعا می‌کنند کارایی دارند؟ هنوز اطلاع دقیقی از سازوکار این نرم‌افزارها در دست نیست و نمی‌دانیم که با پخش چه صداهایی، رطوبت یاد شده را خشک می‌کنند. اما با نگاهی دقیق‌تر، متوجه خواهیم شد که اصلا رطوبتی روی اسپیکر باقی نمانده که این برنامه‌ها بخواهند آن‌را خشک کنند. هنگامی که گوشی شما از تماس با آب جان سالم به‌در برد؛ اسپیکرها یا خراب شده‌اند یا سالم ماندند. اگر سالم مانده باشند و پس از مدتی بتوانند کار کنند؛ به احتمال فراوان رطوبتی روی آنها نیست.

تميز كردن اسپيكر گوشي شیائومی

تنها کافی است که ۲۴ ساعت صبر کنید و سپس از اسپیکرها استفاده کنید تا متوجه شوید که سالم هستند یا خیر. اگر سالم مانده باشند؛ می‌توانند انواع موسیقی را پخش کنند. اما اگر صدای آنها قدری حالت خفگی دارد؛ دلیلش رطوبت نیست! صدا به دلیل وجود ذرات ریزی که در آب بوده‌اند و اکنون به درایورهای اسپیکر چسبیده‌اند؛ خفه می‌شود. با این حساب آیا برنامه تمییز کردن اسپیکر گوشی با صدا می‌تواند با پخش برخی از صداها، این ذرات را از اسپیکر جدا کنیم؟ در حقیقت هنوز کسی اندازه‌گیری نکرده‌است که چنین کاری تا چه اندازه امکان‌پذیر است. یا اگر امکان‌پذیر است درصد موفقیت چقدر خواهد بود. با این همه، این برنامه‌ها چنین ادعایی دارند که شاید مسیر متفاوتی را برای انجام این کار انتخاب می‌کنند.

امکان دارد برنامه تمییز کردن اسپیکر گوشی با صدا، تنها بالانس صدا را تغییر دهد. به این معنی که با بررسی مقدار و نوع خروجی صدا، تنظیماتی را اعمال کنند که صدا تا اندازه به حالت پیشین بازگردد. برای فهمیدن این موضوع تنها کافی است که این برنامه‌ها را نصب کرده و در اصطلاح اسپیکر گوشی خود را تمییز کنید. سپس برنامه را حذف نصب کنید و ببینید آیا واقعا صدا همان‌گونه تمییز شده بود؛ باقی می‌ماند یا خیر! برای اطمینان بیشتر، به بخش صدا در تنظیمات رفته و آن را بررسی کنید. ببینید آیا تغییری در این تنظیمات پدید آمده یا خیر. تمیز کردن اسپیکر گوشی با صدا شاید بتواند موفقیت آمیز باشد؛ شاید هم نباشد. گرچه راه‌کار مناسب در این حالت، کمک گرفتن از تعمیرکاران معتبر است؛ اما می‌توانید این برنامه‌ها را نصب کیند تا متوجه شوید تمییز کردن اسپیکر گوشی باصدا امکان‌پذیر است یا خیر…!

 

آموزش روش های رکورد اسکرین اندروید در مطلب زیر:
چگونه از صفحه گوشی فیلم بگیریم بدون صدای اطراف

 

سخن پایانی

گوشی موبایل پرکاربردترین وسیله‌ای است که امروزه با آن سروکار داریم. بنابراین طبیعی است که نگران سلامت آن باشیم. محل‌هایی از گوشی موبایل وجود دارد که به درون دستگاه راه دارد و می‌تواند ذرات ریز معلق در هوا یا رطوبت را به داخل گوشی بکشاند که آسیب‌های فراوانی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل باید تا می‌توانید مواظب آنها باشید و در بازه‌های زمانی منظم تمییزشان کنید.

تميز كردن اسپيكر گوشي با صدا

چرا صدای گوشیم کم شده

از بخش‌هایی که باید تمییز شود؛ اسپیکر گوشی‌هاست که استعداد بسیاری در جذب گردوغبار، رطوبت و دیگر ذرات موجود در هوا را دارد.تمییز کردن اسپیکر گوشی آيفون و دیگر برندها به‌اندازه کافی توضیح داده شد. به کمک این روش می‌توانید اسپیکر اصلی، اسپیکر مکالمه و درگاه شارژر را تمییز کنید. البته به‌خاطر داشته باشید که در همه مراحل باید احتیاط را چاشنی کار خود کنید تا آسیبی به دستگاه شما نرسد. با حفاظت درست و مناسب از تلفن خود؛ می‌توانید تا مدت‌ها بدون دردسر از آن استفاده کنید.

 

چگونه صفحه لپ تاپ را تمیز کنیم؟
تمیز کردن لپ تاپ

 

سوالات متداول

برچسب محافظ اسپیکر گوشی چیست؟

برچسب‌هایی با قیمت بسیار پایین فروخته می‌شود که با ایجاد لایه‌ای محافظتی روی اسپیکر گوشی، از ورود گردوغبار به داخل اسپیکر جلوگیری می‌کند. پیشتر گفته شد که اسپیکرهای گوشی پرچم‌دار با توری‌هایی فلزی محافظت می‌شود که تا اندازه‌ای از ورود ذرات معلق به داخل اسپیکر جلوگیری می‌کند. برچسب محافظ اسپیکر گوشی، از جنس توری‌های پلاستیکی با روزنه‌هایی بسیار ریزی برای خروج صداست که اجازه ورود ذرات ریز را نمی‌دهد. بدون شک وجود این برچسب‌ها محافظت بیشتری برای اسپیکر گوشی شما به ارمغان خواهد آورد اما ممکن است قدری صدای خروجی را نیز خفه کند. البته به اندازه‌ای نیست که بتوان خیلی متوجه آن شد. با این همه برای کسانی که حساسیت بالایی روی صدای خروجی دارند؛ می‌تواند کمی آزاردهنده باشد.

برچسب محافظ اسپیکر گوشی

همان‌گونه که بیان شد؛ برچسب محافظ اسپیکر گوشی قیمت بالایی ندارد و از بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی نیز می‌توان آنها را تهیه کرد. بنابراین ارزش امتحان کردن را دارد. شاید کمی ظاهر گوشی را تغییر دهد و قدری نیز کیفیت صدا را کم کند؛ اما محافظتی که ارائه می‌دهد (به‌ویژه برای افرادی که روزانه با ذرات معلق فراوانی سروکار دارند) مفید است و می‌تواند سلامت اسپیکر شما را افزایش دهد.

چرا صدای گوشیم کم شده؟

بسیار پیش آمده که پس از مدتی متوجه شده باشید که صدای گوشی شما کم شده باشد. یکی از دلایل این موضوع و در واقع مهم‌ترین دلیل، جذب گرد و غبار و مسدود شدن راه‌های خروجی اسپیکر شماست. بهترین درمان برای این مشکل، همان تمییز کردن اسپیکر گوشی است. حتی هدفون‌ها نیز پس از مدتی جرم می‌گیرند و قدرت و میزان صدای آنها کم می‌شود. بنابراین اگر بازهم این سوال برایتان پیش آمد که چرا صدای گوشیم کم شده؟ با کمک مسواکی نرم و یک مکنده مناسب (همانند روشی که در بالا توضیح داده شد) و در کمال احتیاط، اسپیکر دستگاه خود را تمییز کنید. اگر فرصت کافی دارید؛ می‌توانید هر ماه این‌کار را انجام دهید تا آسیب جدی به دستگاه‌تان نرسد. اگر پس از انجام این‌کار بازهم سوال برایتان پیش آمده که چرا صدای گوشیم کم شده؟ باید سراغ متخصصین این زمینه بروید تا آنها مشکل را برای شما برطرف کنند.

آیا سازوکار اسپیکرهای گوشی‌های گوناگون باهم متفاوت است؟

تمییز کردن اسپیکر گوشی شیائومی تفاوت چندانی با تمییز کردن اسپیکر گوشی سامسونگ ندارد؛ البته تنها در فرآیندی که شما باید انجام دهید. بدون شک تعمیرکاران باتوجه به تفاوتی که اجزای داخلی گوشی‌ها با یکدیگر دارند؛ راه‌های متفاوتی را در پیش می‌گیرند. تفاوت بین برندهای گوناگون، بیش از هر چیز در مدل‌های آنهاست. آشکار است که پرچم‌داران هر برندی، مقاومت بالاتری از میان‌رده‌ها یا سری اقتصادی دارند. به همین دلیل شاید نیاز باشد رفتارمان را قدری تغییر دهیم. برای مثال تجربه شخصی ثابت کرده که هنگام تمییز کردن اسپیکر گوشی آیفون (در مدل‌های 5، 7، 12 و 13Pro Max) به دلیل مقاومت بالای آیفون‌ها، خیالتان از بابت آسیب نرسیدن به آنها راحت است.

با این همه، در نظر داشته باشید که اگر آسیبی به آنها برسد؛ ممکن است زیان شما به اندازه هزینه یک گوشی اقتصادی شود. بنابراین در شرایط کنونی که هم تلفن‌های همراه و هم قطعات آنها هزینه بالایی دارند؛ بهتر است تا می‌توانید رفتار محتاطانه‌ای با دستگاه‌های خود داشته باشید. اگر می‌خواهید آنها را تمییز کنید؛ مواظب باشید که به قطعات داخلی‌شان آسیبی نرسانید. اگر هم کار با تمیز کردن عادی درست نشد؛ سراغ تعمیرکار مناسب بروید و از انجام هرکاری که در تخصص شما نیست؛ پرهیز کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

5 نظر

  1. ماجد

    سلام خسته نباشید من گوشیم رو با سوزن داشتم تمیز میکردم که یه دفعه سوزن کامل رفت داخلش وقتی در اوردم صدای اسپیکر کامل قطع شد وفقط از طریق ایر پاد صدا میاد لطفن کمک کنید

  2. امیر

    سلام خسته نباشید
    من گوشی a72 دارم توی اسپیکر بالای گوشی کلی جرمه و گرد و غباره روشی داره تمیزش کنم جز اینایی که گفتید ؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به امیر

      سلام وقت خوش همین هست روش ها از پد الکی و خلال دندون میتونید کمک بگیرید
  3. حسین

    سلام گوشیم توی ریکا افتاد هم باند اسپیکر گوشیم خش خش می‌کنه همین جای سوزن فلش کردن هم ریکا رفته لطفاً راه حل بهم بگین می‌رسی که هستین

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به حسین

      سلام وقت بخیر به طور کلی آب بعد از مدتی اگه آسیب نرسونه خشک میشه ولی طبیعتا مواد شوینده چنین حالتی نداره
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d9%85%d9%8a%d8%b2-%d9%83%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d9%be%d9%8a%d9%83%d8%b1-%da%af%d9%88%d8%b4%d9%8a/
ads
ads