داغ ترین ها :
تنظیمات دوربین ایفون 12 پرو مکس

تنظیمات دوربین ایفون 12 پرو مکس

دوربین یکی از مهم‌ترین بخش‌های گوشی‌های حال حاضر موجود در جهان است و شرکت‌های سازنده نیز به همین دلیل تمرکز ویژه‌ای به روی این بخش دارند. اگر ایفون 12 پرو مکس داشته باشید می‌دانید که دوربین این گوشی همچنان هم جزو بهترین دوربین‌های گوشی موجود در جهان است. در ادامه این مطلب ابتدا نگاهی به مشخصات دوربین ایفون 12 پرو مکس می‌اندازیم و سپس به سراغ تنظیمات دوربین ایفون 12 پرو مکس می‌رویم و به شما آموزش می‌دهیم که برای گرفتن عکس‌هایی بهتر باید چه گزینه‌هایی را خاموش یا روشن کنید.

 

گوشی های اپل با بهترین قیمت ها در سایت تکنولایف به فروش می‌رسند: گوشی آیفون

 

دوربین‌های ایفون 12 پرو مکس

ایفون 12 پرو مکس از سه دوربین به روی قاب پشتی استفاده می‌کند. این دوربین‌ها عریض، فوق عریض و تله فوتو هستند و همچنین یک لنز TOF برای سنجش عمق میدان و فوکوس بهتر در شب این سه دوربین را همراهی می‌کند. دوربین سلفی هم همراه با سیستم تشخیص چهره سه بعدی یا همان فیس آیدی در ناچ بالای نمایشگر قرار گرفته است. در ادامه به دوربین‌های مختلف این گوشی می‌پردازیم.

دوربین اصلی

دوربین اصلی ایفون 12 پرو مکس سنسوری 12 مگاپیکسلی مدل Sony IMX603 با اندازه پیکسل 1.7 میکرونی داشته و در پس لنزی 26 میلی متری با دیافراگم f/1.6 قرار گرفته است. خیلی وقت بود که چنین تغییراتی را در دروبین یک ایفون ندیده بودیم و این سنسور حالا 47 درصد بزرگ‌تر از نسل قبل یعنی ایفون 11 پرو مکس شده است.

این دیافراگم f/1.6 باعث خواهد شد تا دوربین در محیط‌های کم نور بتواند همچنان نور زیادی جذب کرده و تصویر بالانس شده‌ای تحویل دهد. دوربین اصلی از قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی برخودار بوده و لرزشگیر سنسور شیفت (IBIS) هم برای آن در نظر گرفته شده است.

این دوربین می‌تواند تا نهایت کیفیت 4K 60Fps و یا FHD 120Fps فیلم برداری کند.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض ایفون 12 پرو مکس هم سنسوری 12 مگاپیکسلی مدل Sony IMX372 با اندازه پیکسل 1.0 میکرونی و اندازه 1/3.4 داشته و در پشت لنزی 13 میلی متری با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است. این دوربین فوق عریض توانایی ثبت تصاویری 120 درجه‌ای را داراست.

دوربین تله فوتو

دوربین تله فوتو این محصول نیز 12 مگاپیکسلی است. این سنسور Sony IMX590 با اندازه پیکسل 1.0 میکرونی و اندازه 1/3.4 در پشت لنزی 65 میلی متری با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی و لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) پشتیبانی کرده و می‌تواند تا 2.5 برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کند.

نهایت زوم این گوشی 12 برابر است که در مقایسه با بسیاری از پرچمداران اندرویدی عدد جالبی نیست و نمی‌تواند از نظر میزان زوم با پرچمدارانی با زوم 100 برابری مانند سامسونگ یا حتی 120 برابری مثل شیائومی رقابت کند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی نیز به سونی سپرده شده است تا تولید کننده سنسور همه دوربین‌های ایفون 12 پرو مکس شرکت آمریکایی سامورایی‌ها و سونی باشد. سنسور سلفی 12 مگاپیکسلی با مدل Sony IMX514 است. این سنسور اندازه 1/3.6 اینچی داشته و در پس لنزی 23 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است.

این دوربین نیز مانند دوربین اصلی و دیگر دوربین‌ها می‌تواند تا نهایت کیفیت 4K 60Fps و یا FHD 120Fps فیلم برداری کند.

 

 

گزینه‌های دوربین ایفون 12 پرو مکس

زمانی که وارد دوربین می‌شوید به صورت پیش فرض دوربین به روی حالت Photo قرار دارد که به صورت عادی عکاسی می‌کند. در همین حالا اگر دو انگشت خود را به سمت داخل بکشید به دوربین فوق عریض منتقل می‌شود و می‌توانید تصاویری با زاویه بیشتر به ثبت برسانید.

در همین حالت اگر دو انگشت خود را به سمت بیرون بکشید دوربین به حالت زوم می‌رود و با ایفون 12 پرو مکس می‌توانید تا نهایت 12 برابر به روی سوژه مورد نظر زوم کنید. توجه داشته باشید که زوم تا 2.5 برابر اپتیکال است و خیلی با افت کیفیت مواجه نیستیم ولی زوم بیشتر هیبریدی می‌شود و به مرور کیفیت کاهش پیدا می‌کند.

از منوی پایین صفحه یا با اسکرول کردن به چپ یا راست می‌توانید بین حالت‌های مختلف جابجا شوید. مثلا می‌توانید حالت Video را برای فیلم برداری یا حالت Portrait را برای ثبت تصاویر پرتره انتخاب کنید. حالت Slo-mo و دیگر موارد نیز در دسترس قرار دارند. در ادامه بیشتر این حالت‌ها را توضیح می‌دهیم.

البته برای فیلم برداری همیشه لازم نیست به حالت Video بروید و هر زمان که نیاز داشتید تا سریعا فیلم برداری را آغاز کنید تنها کافیست که دست خود را به روی شاتر نگه دارید تا فیلم برداری آغاز شود. تا زمانی که دست خود را رها نکنید فیلم برداری ادامه خواهد داشت.گزینه‌های دوربین ایفون 12 پرو مکس

به کمک گزینه‌های بالای برنامه دوربین می‌توانید فلش را خاموش یا روشن کنید و یا به روی حالت خودکار قرار دهید تا خود گوشی بسته به نور محیط تصمیم بگیرد که از فلش استفاده کند یا خیر.

گزینه بعدی که شبیه به ماه است حالت شب یا همان نایت مود را نشان می‌دهد. در گوشی‌های اندرویدی برای ثبت عکس در حالت نایت مود باید به بخشی مشخص شده مراجعه کنید اما در ایفون‌ها این حالت به تشخیص خود گوشی در شرایط نوری ضعیف به صورت خودکار فعال می‌شود و در بالای برنامه علامت ماه را به شما نمایش می‌دهد.

اگر این ماه دارای عدد بود و مثلا عدد 1 یا 2 را نشان می‌داد بیانگر مدت زمانی است که باید دست خود را کاملا ثابت نگه دارید تا گوشی بتواند به کمک قابلیت‌های نرم افزاری جزئیات تصویر به خصوص در بخش‌های تاریک را افزایش دهد.

گزینه دیگر HDR است که کاملا مشخص است و می‌توانید نوشته آن را مشاهده کنید. قابلیت HDR یا High dynamic range همان طور که از نامش مشخص است رنج دینامیکی را بهبود می‌بخشد. در واقع عکس شما در صورت روشن بودن HDR به حالت متعادل‌تری به ثبت می‌رسد و در کل تصویر بهتری تحویل می‌گیرید.

گزینه آخر هم که مربوط به ثبت عکس Live است. در صورت روشن بودن این حالت عکس‌های شما به حالت زنده ثبت می‌شوند و اگر در گالری دست خود را به روی این تصاویر نگه دارید می‌توانید چند ثانیه قبل از ثبت عکس را به حالتی شبیه به گیف تماشا کنید.

در بالای صفحه و میانه صفحه یک گزینه شبیه به فلش دیده می‌شود که اگر به روی آن کلیک کنید گزینه‌های دیگر بخش دوربین در اختیار قرار می‌گیرد. گزینه اول این بخش فلش است و گزینه دوم و سوم نیز به نایت مود و عکس زنده اختصاص می‌یابد که این گزینه‌ها را توضیح دادیم.

گزینه بعدی که شکل 4:3 دارد مربوط به انتخاب نسبت تصویر است که می‌توانید عکس‌های خود را به حالت 16 به 9 تغییر دهید. گزینه بعدی علامتی شبیه به +/- دارد و به شما کمک می‌کند تا exposure را تغییر دهید و عکس را روشن‌تر یا تاریک‌تر کنید.

گزینه بعدی مربوط به تایمر است و به شما اجازه می‌دهد تا تعیین کنید عکس چند ثانیه بعد از لمس شاتر به ثبت برسد. این گزینه برای مواقعی کاربرد دارد که می‌خواهید گوشی را به روی پایه قرار دهید و با تنظیم کردن زمان می‌توانید خودتان هم به عکس اضافه شوید.

گزینه بعدی که آیکونی چند رنگ دارد مربوط به انتخاب فیلتر است. با انتخاب هر یک از فیلترهای موجود در این بخش رنگ و شکل و شمایل عکس و فیلم‌های ثبت شده توسط شما به طور کلی تغییر می‌کند.

 

برای گوشی های اندرویدی همین بررسی را بخوانید:
روش تنظیم دوربین گوشی سامسونگ

 

حالت Time-Lapse

همان طور که احتمالا می‌دانید فیلم‌هایی که در حالت Time-Lapse ثبت می‌کنید در حال پخش شدن بسیار سریع‌تر می‌شوند و فیلم شما با سرعت بسیار بالاتری به نمایش درمی‌آید. مثلا به کمک حالت Time-Lapse می‌توانید عبور ابرها را فیلم برداری کرده و بعد به صورت سریع و جذاب به اشتراک بگذارید.حالت Time-Lapse آیفون 12

توجه داشته باشید که برای ثبت فیلم‌های Time-Lapse تا حد امکان گوشی باید ثابت باشد و از آنجایی که باید مدتی نسبتا طولانی فیلم برداری کنید پیشنهاد می‌کنیم از پایه استفاده کنید. شما حین ثبت فیلم‌های Time-Lapse نیز می‌توانید بین دوربین اصلی، فوق عریض و تله فوتو جابجا شوید.

حالت Slow-Mo

حالت اسلوموشن برای ثبت فیلم‌های کند شده است و می‌توانید به کمک این قابلیت با دوربین پشت یا جلو اتفاقات را به صورت جذابی کند کنید. به عنوان مثال می‌توانید از یک آتش بازی اسلوموشن تهیه کرده و به صورت بسیار کند روند آتش گرفتن و سوختن را به طور کامل مشاهده کنید.

در این حالت هم محدود به دوربین اصلی نیستید و می‌توانید بین دوربین فوق عریض و تله فوتو هم جابجا شوید. عدد نمایش داده شده در بالا سمت راست تصویر فریم ریت اسلوموشن را نمایش می‌دهد و می‌توانید بین 120 و 240 انتخاب کنید.

حالت Portrait

حالت پرتره که چندان نیازی به معرفی کردن ندارد و به احتمال بسیار زیاد با این حالت آشنایی دارید. در حالت پرتره دوربین سوژه را از پس زمینه تشخیص داده و اقدام به جدا کردن آن می‌کند. در ادامه پس زمینه به حالت مات درمی‌آید و به این شکل سوژه بسیار بهتر و بیشتر به چشم می‌آید و عکس حالت بسیار جذاب و حرفه‌ای به خود می‌گیرد.تنظیم پرتره دوربین ایفون 12

شما می‌توانید پرتره‌های عادی یا در حالت زوم به ثبت برسانید. همچنین در صورتی که به روی حرف F در پایین سمت راست تصویر کلیک کنید می‌توانید عمق میدان را تنظیم کرده و مشخص کنید که پس زمینه تا چه حد تار شود.

 

برای چاپ فوری عکس چه دوربینی بخریم؟
بهترین دوربین عکاسی چاپ سریع

 

حالت Pano

این حالت به شما کمک می‌کند تا عکس پاناروما به ثبت برسانید. شما می‌توانید بین حالت 0.5، 1 و 2 جابجا شوید و سپس با لمس دکمه شاتر و چرخاندن گوشی عکس پاناروما به ثبت برسانید. در گرفتن تصاویر پاناروما باید توجه داشته باشید که در یک خط مشخص حرکت کنید و تغییر فریم می‌تواند عکس را خراب کند.

 

فیس تایم چیست؟ همه چیز درباره Face Time و قابلیت های آن را در مطلب زیر بخوانید.
همه چیز درباره‌ی فیس‌تایم

 

 

تنظیمات دوربین ایفون 12 پرو مکس

تنظیمات بخش دوربین ایفون‌ها و همین ایفون 12 پرو مکس بخش‌های مختلفی دارد و برای این که این قسمت ساده‌تر شود بخش‌های مختلف را از هم جدا کرده و به صورت جداگانه توضیح می‌دهیم.

بخش Formats

به Settings و سپس بخش Camera مراجعه کرده و به روی گزینه Formats کلیک کنید. در این بخش گزینه مهمی وجود دارد و شما باید بین دو گزینه High Efficiency و Most Compatible یکی را انتخاب کنید. به صورت پیش فرض گزینه High Efficiency انتخاب شده است.

در این حالت عکس‌ها با فرمت HEIF به ثبت می‌رسند. در این حالت تصاویر فضای کمتری را در گوشی اشغال می‌کنند و همچنین امکان ویرایش بیشتری نیز به شما می‌دهند اما مشکل این فرمت این است که با بسیاری از دستگاه‌ها سازگاری ندارد.بخش Formats در تنظیمات دوربین ایفون 12 پرو مکس

مثلا ممکن است گوشی سامسونگ دوستتان نتواند این فرمت را شناسایی کند و نمایش دهد. پس اگر گوشی شما فضای کافی دارد و همچنین قرار نیست که تصاویر گرفته شده را به صورت حرفه‌ای ادیت کنید حتما در این بخش گزینه Most Compatible را برگزینید.

گزینه آخر صفحه نیز Apple ProRAW است و در صورت روشن کردن عکس‌ها را با فرمت RAW ذخیره می‌کند. این فرمت به شما اجازه می‌دهد تا هر ادیتی که می‌خواهید را به روی عکس اعمال کنید و کاربرد آن برای افرادی است که آشنایی کامل با فوتوشاپ دارند.

ناگفته نماند که تصاویر در این حالت حجم بیشتری پیدا می‌کنند و فضای بیشتری را در اختیار می‌گیرند.

بخش Preserve

به Settings و سپس بخش Camera مراجعه کرده و به روی گزینه Preserve کلیک کنید. گزینه اول این بخش Camera mode نام دارد و اگر آن را روشن کنید دوربین به روی آخرین حالتی که از آن استفاده کردید باقی می‌ماند و مجدد به صورت پیش فرض به حالت فوتو یا ثبت عکس برنمی‌گردد. این یعنی با روشن کردن این گزینه اگر در حالت فیلم برداری از دوربین خارج شوید دفعه بعد نیز در همین حالت وارد دوربین خواهید شد و دیگر به صورت پیش فرض شاهد Photo نیستید.

گزینه بعدی Creative controls است و در صورت روشن بودن تنظیماتی مانند فیلتر استفاده شده، نسبت تصویر، روشنایی و عمق تصویر ذخیره می‌شود و مجدد به حالت ابتدایی بازنمی‌گردد.

گزینه بعدی Exposure adjustment است و در صورت روشن بودن به شما کمک می‌کند تا تنظیمات Exposure ذخیره شود و به حالت پیش فرض بازنگردد.

گزینه بعدی را اگر روشن کنید دیگر تنظیمات مربوط به بخش لایو فوتو تغییر نمی‌کند و به حالت پیش فرض که روشن بودن این قابلیت است برنمی‌گردد.

 

ضد آب بودن دوربین عکاسی و بهترین محصولات در این زمینه:
دوربین های عکاسی زیر آب

 

تنظیمات خود بخش دوربین

زمانی که وارد Settings گوشی و سپس بخش Camera بشوید گزینه‌های زیادی به شما نمایش داده می‌شود که در این بخش به شما هر مورد را معرفی کرده و آن را توضیح می‌دهیم.

  • گزینه Record video و Record Slo-mo برای این است که بتوانید کیفیت و رزولوشن فیلم برداری گوشی را مشخص کنید. هرچه قدر که رزولوشن و فریم ریت را بالاتر ببرید حجم فیلم‌های ضبط شده نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • گزینه بعدی Record Stereo sound است که در صورت روشن بودن گوشی صدای فیلم برداری را به صورت استریو ضبط می‌کند و صدا به صورت فراگیر به ثبت می‌رسد. پیشنهاد می‌کنید حتما این گزینه را روشن کنید یا روشن نگه دارید.
  • گزینه بعدی Use Volume Up for Burst است و با روشن کردن آن در دوربین و با فشار دادن دکمه ولوم بالا می‌توانید چندین عکس سریع پشت سر هم یا Burst به ثبت برسانید.
  • گزینه بعدی Scan QR codes است که در صورت روشن بودن به دوربین اجازه می‌دهد تا QR کدها را نیز اسکن کرده و سایت یا لینک مربوطه را به شما نمایش دهد.
  • گزینه Grid در صورت روشن بودن صفحه دوربین را هنگام ثبت عکس به حالت خطوط عمومی و افقی در می‌آورد تا شما بتوانید به کمک این خطوط فریم بندی بهتری داشته باشید و عکس بهتری به ثبت برسانید. اگر برای کادر بندی کردن مشکل دارید حتما این گزینه را روشن کنید.
  • روشن کردن گزینه Mirror Front Camera باعث می‌شود عکس‌های دوربین سلفی مانند آینه شوند و دوربین سلفی مانند آینه عمل کند.
  • گزینه View Outside the Frame در صورت روشن بودن باعث می‌شود فضای اطراف کادر را نیز مشاهده کنید و ببینید که چه سوژه‌هایی بیرون از فریم تصویر شما قرار گرفته‌اند.
  • در صورت روشن بودن گزینه Scene Detection دوربین با هوش مصنوعی سوژه‌ها و مکان‌های آشنا را تشخیص داده و تلاش می‌کند تا عکس بهتری به ثبت برساند.
  • روشن کردن گزینه Prioritize Faster Shooting باعث می‌شود کیفیت عکس‌ها در حالتی که به سرعت دکمه شاتر را فشار می‌دهید همچنان خوب باقی بماند.
  • گزینه Lens Correction در صورت روشن بودن تلاش می‌کند تا به حالت نرم افزاری اعوجاج تصاویر فوق عریض را از بین ببرد و به گوشه‌های تصاویر فوق عریض حالت عادی ببخشد.
  • گزینه Smart HDR نیز همان طور که از نامش مشخص است قابلیت HDR را به صورت هوشمند استفاده می‌کند.

 

علت تار شدن دوربین موبایل چیست؟
چرا دوربین گوشیم تار شده

 

سوالات متداول

چرا عکس‌های ایفون من در برخی از دستگاه‌ها پخش نمی‌شود؟ به Settings و سپس بخش Camera مراجعه کرده و به روی گزینه Formats کلیک کنید. در این بخش گزینه مهمی وجود دارد و شما باید بین دو گزینه High Efficiency و Most Compatible یکی را انتخاب کنید. به صورت پیش فرض گزینه High Efficiency انتخاب شده است. در این حالت عکس‌ها با فرمت HEIF به ثبت می‌رسند. در این حالت تصاویر فضای کمتری را در گوشی اشغال می‌کنند و همچنین امکان ویرایش بیشتری نیز به شما می‌دهند اما مشکل این فرمت این است که با بسیاری از دستگاه‌ها سازگاری ندارد. پس گزینه Most Compatible را انتخاب کنید.

چگونه با ایفون خود نایت مود ثبت کنم؟ در گوشی‌های اندرویدی برای ثبت عکس در حالت نایت مود باید به بخشی مشخص شده مراجعه کنید اما در ایفون‌ها این حالت به تشخیص خود گوشی در شرایط نوری ضعیف به صورت خودکار فعال می‌شود و در بالای برنامه علامت ماه را به شما نمایش می‌دهد. اگر این ماه دارای عدد بود و مثلا عدد 1 یا 2 را نشان می‌داد بیانگر مدت زمانی است که باید دست خود را کاملا ثابت نگه دارید تا گوشی بتواند به کمک قابلیت‌های نرم افزاری جزئیات تصویر به خصوص در بخش‌های تاریک را افزایش دهد.

چگونه دوربین فوق عریض یا تله فوتو ایفون 12 پرو مکس را انتخاب کنم؟ زمانی که وارد دوربین می‌شوید به صورت پیش فرض دوربین به روی حالت Photo قرار دارد که به صورت عادی عکاسی می‌کند. در همین حالا اگر دو انگشت خود را به سمت داخل بکشید به دوربین فوق عریض منتقل می‌شود و می‌توانید تصاویری با زاویه بیشتر به ثبت برسانید. در همین حالت اگر دو انگشت خود را به سمت بیرون بکشید دوربین به حالت زوم می‌رود و با ایفون 12 پرو مکس می‌توانید تا نهایت 12 برابر به روی سوژه مورد نظر زوم کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. مژگان

    چرا بااینکه لنزگوشیم تمییزه ولی بعضی وقتا عکسا تار گرفته میشن

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مژگان

      سلام وقت بخیر احتمالا فوکوس به درستی انجام نمیشه به صورت دستی به روی سوژه کلید کنید تا دوربین فوکوس کنه
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d9%86%d8%b8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-12-%d9%be%d8%b1%d9%88-%d9%85%da%a9%d8%b3/
ads
ads