داغ ترین ها :
خانه هوشمند چیست و چگونه می توان خانه هوشمند داشت؟

خانه هوشمند چیست و چگونه می توان خانه هوشمند داشت؟

خانه هوشمند خانه‌ای است که از دستگاه‌های متصل به اینترنت استفاده می‌کند تا نظارت و مدیریت از راه دور وسایل و سیستم‌ها مانند روشنایی و گرمایش را امکان پذیر کند. فن‌آوری خانه هوشمند که اغلب به آن اتوماسیون خانگی یا domotics نیز گفته می‌شود (از لاتین Domus به معنای خانه)، امنیت، راحتی و بهره‌وری انرژی را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد دستگاه‌های هوشمند را کنترل کنند. این دستگاه‌ها مثل اغلب تجهیزات خانه هوشمند توسط یک برنامه خانه هوشمند کنترل می‌شود. گوشی هوشمند یا سایر دستگاه‌های تحت شبکه، بخشی از اینترنت اشیا (IoT)، سیستم‌ها و دستگاه‌های خانه‌های هوشمند اغلب با هم کار می‌کنند، داده‌های مصرف‌کننده را بین خود به اشتراک می‌گذارند و اقدامات را بر اساس ترجیحات صاحب خانه خودکار می‌کنند.

 

تمام تجهیزات خانه هوشمند را می‌توانید از سایت تکنولایف خریداری کنید: خانه هوشمند

 

نمونه‌هایی از فناوری خانه های هوشمند

خانه هوشمند چیست

Electronic three dimensional plastic printer during work , 3D printer, 3D printing

تقریبا در هر جنبه‌ای از زندگی که فناوری وارد فضای خانگی شده است (لامپ‌ها، ماشین‌های ظرفشویی و غیره) جایگزینی برای خانه هوشمند معرفی شده است:

  • تلویزیون‌های هوشمند برای دسترسی به محتوا از طریق برنامه‌های کاربردی، مانند ویدیو و موسیقی درخواستی، به اینترنت متصل می‌شوند. برخی از تلویزیون های هوشمند همچنین دارای تشخیص صدا یا ژست هستند.
  • سیستم‌های روشنایی هوشمند، مانند Hue از Philips Lighting Holding B.V. علاوه بر اینکه می‌توانند از راه دور کنترل شوند و سفارشی شوند، می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی سرنشینان در اتاق هستند و نور را در صورت نیاز تنظیم کنند. لامپ‌های هوشمند همچنین می‌توانند بر اساس در دسترس بودن نور روز، خود را تنظیم کنند.
  • ترموستات‌های هوشمند، مانند Nest از شرکت Nest Labs، با Wi-Fi یکپارچه عرضه می‌شوند که به کاربران امکان می‌دهد دمای خانه را برنامه‌ریزی، نظارت و از راه دور کنترل کنند. این دستگاه‌ها همچنین رفتارهای صاحب خانه را یاد می‌گیرند و به طور خودکار تنظیمات را تغییر می‌دهند تا حداکثر راحتی و کارایی را برای ساکنان فراهم کنند. ترموستات‌های هوشمند همچنین می‌توانند مصرف انرژی را گزارش کنند و به کاربران یادآوری کنند که فیلترها را عوض کنند.
  • با استفاده از قفل‌های هوشمند و بازکننده‌های درب گاراژ، کاربران می‌توانند به بازدیدکنندگان اجازه یا منع ورود بدهند. قفل‌های هوشمند همچنین می‌توانند زمان نزدیکی ساکنین را تشخیص دهند و درها را برای آنها باز کنند.
  • با دوربین‌های امنیتی هوشمند، ساکنان می‌توانند خانه‌های خود را زمانی که در تعطیلات نیستند یا در تعطیلات هستند نظارت کنند. حسگرهای حرکتی هوشمند همچنین قادر به تشخیص تفاوت بین ساکنین، بازدیدکنندگان، حیوانات خانگی و سارقان هستند و در صورت مشاهده رفتار مشکوک می‌توانند مقامات را مطلع کنند.
  • مراقبت از حیوانات خانگی را می‌توان با فیدرهای متصل به صورت خودکار انجام داد. گیاهان آپارتمانی و چمن‌ها را می‌توان از طریق تایمرهای متصل آبیاری کرد.
  • انواع لوازم آشپزخانه، از جمله قهوه سازهای هوشمند که می‌توانند یک فنجان تازه را به طور خودکار در زمان برنامه ریزی شده دم کنند، در دسترس هستند. یخچال‌های هوشمندی که تاریخ انقضا را پیگیری می‌کنند، فهرست‌های خرید درست می‌کنند یا حتی دستور العمل‌هایی را بر اساس مواد موجود تهیه می‌کنند. اجاق گاز و توستر؛ لباسشویی، ماشین لباسشویی و خشک کن نیز از این جمله هستند.
  • به عنوان مثال، مانیتورهای سیستم خانگی ممکن است موج برق را حس کنند و وسایل برقی را خاموش کنند یا خرابی یا یخ زدگی لوله‌ها را حس کنند و آب را قطع کنند تا به عنوان مثال، زیرزمین سیل‌آلود نشود.

لامپ هوشمند

 

با این ترفند اسمارت تی وی داشته باشید:
تبدیل تلویزیون معمولی به هوشمند

 

مزایای خانه هوشمند چیست؟ آیا معایبی هم دارد؟

یکی از محبوب‌ترین مزایای اتوماسیون خانگی، ایجاد آرامش خاطر برای صاحبان خانه است، به آنها اجازه می‌دهد خانه‌های خود را از راه دور کنترل کنند، با خطراتی مانند روشن ماندن اجاق گاز یا باز ماندن درب ورودی خانه‌شان، مقابله کنند. خانه هوشمند همچنین برای سالمندان مفید است و نظارتی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به سالمندان کمک کند تا به جای نقل مکان به خانه سالمندان یا نیاز به مراقبت ۲۴ ساعته در منزل، راحت و ایمن در خانه بمانند.

خانه‌های هوشمند می‌توانند ترجیحات کاربر را برای راحتی در نظر بگیرند. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند درب گاراژ خود را برای باز شدن، روشن شدن چراغ‌ها، روشن شدن شومینه و آهنگ‌های مورد علاقه خود را برای پخش برنامه ریزی کنند.

اتوماسیون خانگی همچنین به مصرف کنندگان کمک می‌کند تا کارایی را بهبود بخشند. به جای روشن گذاشتن تهویه مطبوع در تمام طول روز، یک سیستم خانه هوشمند می‌تواند رفتارها را یاد بگیرد و مطمئن شود که خانه تا زمانی که صاحب خانه از سر کار به خانه می‌رسد، خنک می‌شود. در مورد لوازم خانگی هم همینطور. با سیستم آبیاری هوشمند، چمن فقط در صورت نیاز و با مقدار دقیق آب مورد نیاز آبیاری می‌شود. با اتوماسیون خانگی، انرژی، آب و سایر منابع به طور موثرتری استفاده می‌شود که به صرفه جویی در منابع طبیعی و پول برای مصرف کننده کمک می‌کند.

با این حال، سیستم‌های اتوماسیون خانگی تا حدودی به دلیل ماهیت فنی خود، برای تبدیل شدن به جریان اصلی تلاش کرده‌اند. نقطه ضعف خانه‌های هوشمند پیچیدگی درک شده، آنها است. برخی از افراد با فناوری مشکل دارند یا با اولین ناراحتی از آن دست می‌کشند. سازندگان خانه‌های هوشمند بر روی کاهش پیچیدگی و بهبود تجربه کاربری کار می‌کنند تا آن را برای کاربران در هر نوع و سطوح فنی لذت بخش و سودمند کنند.

برای اینکه سیستم‌های اتوماسیون خانگی واقعا مؤثر باشند، دستگاه‌ها باید بدون در نظر گرفتن سازنده، قابلیت همکاری داشته باشند و از پروتکل‌های مشابه یا حداقل پروتکل‌های مکمل استفاده کنند. از آنجایی که این یک بازار نسبتا جدید است، هنوز استاندارد طلایی برای اتوماسیون خانگی وجود ندارد. با این حال، اتحادهای استاندارد با تولیدکنندگان و پروتکل‌ها همکاری می‌کنند تا از قابلیت همکاری و تجربه کاربری یکپارچه اطمینان حاصل کنند.

امنیت در خانه های هوشمند

مسئله مهم دیگر امنیت خانه هوشمند است. یک گزارش NTT Data Corp در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ۸۰٪ از مصرف کنندگان ایالات متحده نگران امنیت داده‌های خانه هوشمند خود هستند. اگر هکرها بتوانند به یک دستگاه هوشمند نفوذ کنند، به طور بالقوه می‌توانند چراغ‌ها و آلارم‌ها را خاموش کرده و قفل درها را باز کنند و خانه را در مقابل نفوذ بی‌دفاع نگه دارند. علاوه بر این، هکرها می‌توانند به طور بالقوه به شبکه صاحب خانه دسترسی داشته باشند که منجر به حملات بدتر یا استخراج داده‌ها می‌شود.

علاوه بر امنیت خانه، بسیاری از مخالفان خانه هوشمند نگران حریم خصوصی داده‌ها هستند. گزارش NTT Data نشان می‌دهد که ۷۳ درصد از مصرف کنندگان نگران حریم خصوصی داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط دستگاه‌های خانه هوشمند خود هستند. در حالی که تولیدکنندگان دستگاه‌ها و پلت‌فرم‌های خانه هوشمند ممکن است داده‌های مصرف‌کننده را جمع‌آوری کنند تا محصولات خود را بهتر بسازند یا خدمات جدید و بهبودیافته‌ای را به مشتریان ارائه دهند، اعتماد و شفافیت برای تولیدکنندگانی که به دنبال به دست آوردن مشتریان جدید هستند، حیاتی است.

 

بیشتر بدانید:
جارو رباتیک چیست

 

خانه‌ های هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

مزایای خانه هوشمند چیست

خانه‌های نوساز اغلب با زیرساخت خانه هوشمند ساخته می‌شوند. از سوی دیگر، خانه های قدیمی را می‌توان با فناوری‌های هوشمند بازسازی کرد. در حالی که بسیاری از سیستم‌های خانه هوشمند هنوز روی X10 یا Insteon کار می‌کنند، بلوتوث و وای‌فای محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

Zigbee و Z-Wave دو مورد از رایج ترین پروتکل‌های ارتباطی اتوماسیون خانگی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دو از فناوری‌های شبکه، سیگنال‌های رادیویی با برد کوتاه و کم مصرف برای اتصال سیستم‌های خانه هوشمند استفاده می‌کنند. اگرچه هر دو یک برنامه کاربردی خانه هوشمند را هدف قرار می‌دهند، Z-Wave دارای برد ۳۰ متر تا ۱۰ متر است.  Zigbee  که اغلب به عنوان پیچیده تر تلقی می‌شود. تراشه‌های Zigbee از چندین شرکت در دسترس هستند، در حالی که تراشه‌های Z-Wave فقط از Sigma Designs در دسترس هستند.

خانه هوشمند مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و لوازم هوشمند متفاوت نیست، بلکه وسایلی است که با هم کار می‌کنند تا یک شبکه قابل کنترل از راه دور ایجاد کنند. همه دستگاه‌ها توسط یک کنترل کننده اصلی اتوماسیون خانگی کنترل می‌شوند که اغلب به آن هاب خانه هوشمند می‌گویند. هاب خانه هوشمند یک دستگاه سخت افزاری است که به عنوان نقطه مرکزی سیستم خانه هوشمند عمل می‌کند و قادر است داده‌ها را حس کند، پردازش کند و به صورت بی سیم ارتباط برقرار کند. این برنامه همه برنامه‌های متفاوت را در یک برنامه خانه هوشمند واحد ترکیب می‌کند که می‌تواند توسط صاحبان خانه از راه دور کنترل شود. نمونه هایی از هاب خانه‌های هوشمند عبارتند از Amazon Echo، Google Home، Insteon Hub Pro، Samsung SmartThings و Wink Hub.

برخی از سیستم‌های خانه هوشمند را می‌توان از ابتدا ایجاد کرد، به عنوان مثال، با استفاده از Raspberry Pi یا سایر نمونه‌های اولیه. برخی دیگر را می‌توان به عنوان یک کیت خانه هوشمند همراه – همچنین به عنوان پلت فرم خانه هوشمند – که شامل قطعات مورد نیاز برای شروع یک پروژه اتوماسیون خانگی است، خریداری کرد.

در سناریوهای ساده خانه هوشمند، رویدادها می‌توانند زمان‌بندی یا فعال شوند. رویدادهای زمان‌بندی‌شده بر اساس یک ساعت هستند، به‌عنوان مثال، پایین آوردن پرده‌ها در ساعت ۶:۰۰ بعد از ظهر، در حالی که رویدادهای راه‌اندازی شده به اقدامات در سیستم خودکار بستگی دارد. به عنوان مثال، هنگامی که گوشی هوشمند مالک به در نزدیک می‌شود، قفل هوشمند باز می‌شود و چراغ‌های هوشمند روشن می‌شوند.

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (AI) به طور فزاینده‌ای در سیستم‌های خانه هوشمند محبوب می‌شوند و به برنامه‌های اتوماسیون خانگی اجازه می‌دهند تا با محیط خود سازگار شوند. به عنوان مثال، سیستم‌های فعال‌شده با صدا، مانند Amazon Echo یا Google Home، حاوی دستیارهای مجازی هستند که خانه هوشمند را بر اساس ترجیحات و الگوهای ساکنان یاد می‌گیرند و شخصی می‌کنند.

 

لیست لوازمی که در هر منزلی نیاز است:
لوازم خانگی برقی چی بخریم؟

 

ساختمان‌ های هوشمند

عکس خانه هوشمند

در حالی که هر خانه هوشمند یک ساختمان هوشمند است، هر ساختمان هوشمند یک خانه هوشمند نیست. ساختمان‌های تجاری، صنعتی و مسکونی با هر شکل و اندازه – از جمله دفاتر، آسمان‌خراش‌ها، ساختمان‌های آپارتمانی و دفاتر و اقامتگاه‌های چند مستاجره – در حال به کارگیری فناوری‌های اینترنت اشیا برای بهبود کارایی ساختمان، کاهش هزینه‌های انرژی و اثرات زیست‌محیطی و اطمینان از استفاده از فناوری اینترنت اشیا، امنیت و همچنین بهبود رضایت سرنشینان هستند.

بسیاری از همان فناوری‌های هوشمند مورد استفاده در خانه‌های هوشمند در ساختمان‌های هوشمند از جمله روشنایی، انرژی، گرمایش و تهویه مطبوع، و سیستم‌های امنیتی و دسترسی ساختمان به کار می‌روند. به عنوان مثال، یک ساختمان هوشمند می‌تواند هزینه‌های انرژی را با استفاده از حسگرهایی که تعداد ساکنان یک اتاق را تشخیص می‌‌دهند، کاهش دهد. دما می‌تواند به‌طور خودکار تنظیم شود، اگر حسگرها اتاق کنفرانس کامل را تشخیص دهند، هوای خنک را روشن می‌کند، یا اگر همه افراد در دفتر برای آن روز به خانه رفته‌اند، گرما را کاهش می‌دهد.

ساختمان‌های هوشمند همچنین می‌توانند به شبکه هوشمند متصل شوند. در اینجا، اجزای ساختمان هوشمند و شبکه برق می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و ارتباط برقرار کنند. با استفاده از این فناوری، توزیع انرژی را می‌توان به طور موثر مدیریت کرد، تعمیر و نگهداری را می‌توان به طور پیشگیرانه انجام داد و قطع برق را می‌توان سریعتر پاسخ داد.

فراتر از این مزایا، ساختمان‌های هوشمند می‌توانند مزایای نگهداری پیش‌بینی‌کننده را برای مالکان و مدیران ساختمان‌ها فراهم کنند. به عنوان مثال، سرایداران می‌توانند لوازم توالت را دوباره پر کنند، زمانی که حسگرهای استفاده نظارت بر صابون یا حوله کاغذی کم باشد. یا تعمیر و نگهداری و خرابی‌ها را می‌توان در سیستم‌های برودتی ساختمان، آسانسورها و سیستم‌های روشنایی پیش بینی کرد.

ریشه‌ های خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند

با عرضه X10 در سال ۱۹۷۵، یک پروتکل ارتباطی برای اتوماسیون خانگی، خانه هوشمند، که زمانی رویای جتسون‌ها بود، جان گرفت. X10 اطلاعات دیجیتالی با فرکانس رادیویی ۱۲۰ کیلوهرتز (RF) را روی سیم کشی برق موجود خانه به پریزها یا سوئیچ‌های قابل برنامه ریزی ارسال می‌کند. این سیگنال‌ها دستورات را به دستگاه‌های مربوطه منتقل می‌کنند و نحوه و زمان عملکرد دستگاه‌ها را کنترل می‌کنند. به عنوان مثال، یک فرستنده می‌تواند سیگنالی را در امتداد سیم کشی برق خانه ارسال کند و به دستگاه بگوید در یک زمان خاص روشن شود.

با این حال، از آنجایی که سیم کشی برق به گونه‌ای طراحی نشده است که عاری از نویز باند رادیویی باشد، X10 همیشه کاملاً قابل اعتماد نبود. سیگنال‌ها از بین می‌روند و در برخی موارد، سیگنال‌ها از مدارهایی که در قطب‌های مختلف سیم‌کشی شده بودند، عبور نمی‌کنند، مخصوصا زمانی که سرویس ۲۲۰ ولتی به یک جفت تغذیه ۱۰۰ ولت تقسیم می‌شود، همانطور که در ایالات متحده رایج است. علاوه بر این، X10 در ابتدا یک فناوری یک طرفه بود، بنابراین در حالی که دستگاه‌های هوشمند می‌توانستند دستورات را دریافت کنند، نمی‌توانستند داده‌ها را به یک شبکه مرکزی ارسال کنند. با این حال، بعدا دستگاه‌های X10 دو طرفه در دسترس قرار گرفتند، البته با هزینه بالاتر.

هنگامی که شرکت اتوماسیون خانگی Insteon در سال ۲۰۰۵ وارد صحنه شد، فناوری را معرفی کرد که سیم کشی الکتریکی را با سیگنال‌های بی سیم ترکیب می‌کرد. پروتکل‌های دیگر، از جمله Zigbee و Z-Wave، از آن زمان برای مقابله با مشکلات مستعد X10 پدیدار شدند، اگرچه X10 تا به امروز یک پروتکل ارتباطی نصب‌شده به‌طور گسترده باقی مانده است.

Nest Labs در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد و اولین محصول هوشمند خود را به نام Nest Learning Thermostat در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد. این شرکت همچنین ردیاب‌های هوشمند دود یا مونوکسید کربن و دوربین‌های امنیتی ایجاد کرد. پس از خریداری شدن توسط گوگل در سال ۲۰۱۵، در همان سال به یکی از زیرمجموعه‌های شرکت آلفابت تبدیل شد.

تجهیزات خانه هوشمند

در سال ۲۰۱۲، شرکت SmartThings کمپین Kickstarter را راه اندازی کرد و ۱.۲ میلیون دلار برای تأمین مالی سیستم خانه هوشمند خود جمع آوری کرد. پس از تامین مالی اضافی، این شرکت در آگوست ۲۰۱۳ وارد بازار شد و در سال ۲۰۱۴ توسط سامسونگ خریداری شد.

اخیراً، شرکت هایی از جمله آمازون، اپل و گوگل، محصولات خانه هوشمند و پلتفرم های domotics خود را منتشر کرده‌اند، از جمله Amazon Echo، Apple HomeKit و Google Home.

 

آیا هوای منزل شما به حد کافی سالم است؟
راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا

 

چرا باید خانه هوشمند داشته باشم؟

مزایای خانه هوشمند چیست

 صرفه جویی در انرژی و هزینه

برای بسیاری، نیروی محرکه ایجاد یک خانه هوشمند، پتانسیل صرفه جویی در انرژی و در نتیجه هزینه است. ترموستات‌های هوشمندی مانند ترموستات های Ecobee و Nest می‌توانند گرمایش و سرمایش را کارآمدتر کنترل کنند. سایر محصولات هوشمند مانند چراغ‌ها، دوشاخه‌ها و لوازم خانگی را می‌توان تنظیم کرد که در صورت عدم استفاده خاموش شوند.

 انجام کارهای منظم خانه

پیشخدمت‌های اندرویدی ممکن است چند دهه دیگر روی کار بیایند، اما جاروبرقی‌های روباتی تقریبا رایج شده‌اند و حتی لوازم ثابت نیز به طور فزاینده‌ای در حال استفاده از عملکردهای هوشمند خانه هستند. فری را تصور کنید که فقط قبل از زمان شام شروع به پختن می‌کند، یا یخچالی که وقتی احساس می‌کند که خواربار شما کم شده آنها را سفارش می‌دهد.

 

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید جاروبرقی

 

ساده‌تر کردن زندگی

راحتی کلید خانه هوشمند است. همه ما تا آنجا که ممکن است آن را می‌خواهیم ​​و هیچ چیز به راحتی این نیست که همه چیز دقیقا در زمان و مکان مورد نیاز شما روشن شود. در حالی که می‌توانید مقدار زیادی از آن را از طریق برنامه و کنترل صوتی به دست آورید، اما با اتوماسیون‌هایی که می‌توانند بر اساس چیزهایی مانند سنسورها، موقعیت مکانی شما یا زمان روز تنظیم شوند، کارها به سرعت انجام می‌شوند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم با لامپ‌های هوشمند شروع می‌کنند. این انتخاب کار مفیدی است که چراغ‌ها صبح‌ها شما را از خواب بیدار کرده و قبل از غروب دوباره روشن شوند.

امنیت در خانه های هوشمند

در حالی که سیستم‌های هشدار معمولی مطمئنا می‌توانند از خانه شما محافظت کنند، امنیت هوشمند می‌تواند شامل چراغ‌ها، قفل‌ها، حسگرها، دوربین‌ها و زنگ‌های درب بهم مرتبط باشد که نظارت و کنترل بیشتری را ممکن می‌سازد. این فناوری به‌ویژه زمانی که از خانه دور هستید، مفید است، زیرا در هر جایی که تلفنتان به اینترنت دسترسی دارد، از آن استفاده می‌کنید و احتمالاً مزاحمان را قبل از اینکه آسیبی وارد کند، می‌ترسانید.

خانه را سرگرم کننده‌تر کنید

کاری که همه ما واقعاً می‌خواهیم در خانه انجام دهیم، بازی و استراحت است، و فناوری مدرن راه‌های زیادی برای لذت بردن ارائه می‌کند. بلندگوهای هوشمند می توانند موسیقی و پادکست پخش کنند، آخرین اخبار را دریافت کنند و دستگاه هایی مانند تلویزیون و کنسول‌های بازی را کنترل کنند. نمایشگرهای هوشمند این کار و کارهای بیشتری را انجام می‌دهند، به‌عنوان مثال سرویس‌های ویدئویی پخش جریانی مانند نتفلیکس و یوتیوب. یک Echo Show یا Nest Hub می تواند در آشپزخانه یا روی میز خواب شما فوق العاده باشد.

 

سشوار چی بخریم؟
بهترین سشوار حرفه ای

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/
ads
ads