داغ ترین ها :
دلایل تار شدن تصویر در دوربین گوشی، چرا دوربین گوشی تار عکس میگیرد

دلایل تار شدن تصویر در دوربین گوشی، چرا دوربین گوشی تار عکس میگیرد

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در دورهمی دوستانه، یک عکس دسته جمعی یادگاری گرفته‌اید اما همه عکس‌ها تار شدند. ممکن است تار شدن عکس‌ها در دوربین اصلی، سلفی یا هر دو اتفاق بیفتد. و این مساله دلایل مختلفی دارد. عواملی مانند قرار گرفتن محافظ روی لنز، کثیف بودن لنز دوربین، عکاسی در هوای مرطوب ممکن است این مساله را به وجود آورده باشد. اگر اطلاعاتی کافی در‌این‌باره نداشته باشید شاید فکر می‌کنید که دوربین گوشی خراب شده است؛ اما معمولا بیشتر کاربران تلفن‌های هوشمند با این مساله برخورد می‌کنند. اما نگران نباشید زیرا به راحتی می‌توانید مشکل را حل کنید. در ادامه این مقاله قصد دارم به تمام عوامل و راهکارهای موثر تعمیر تاری دوربین اشاره کنم.

 

بهترین قیمت امروز بازار موبایل را می‌توانید در فروشگاه تکنولایف مشاهده کنید: قیمت گوشی

 

دلایل تار شدن عکس

علت تار شدن دوربین سلفی گوشی سامسونگ

این روزها سلفی گرفتن یک کار سرگرم کننده بین جوانان است و اغلب افراد در سفر یا مهمانی‌ها دوست دارند، سلفی بگیرند و حال خوب‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند. گوشی‌های سامسونگ دوربین‌های فوق العاده‌ای دارند و با فشردن شاتر می توانید عکس‌های باکیفیتی ثبت کنید. اگر با گوشی سامسونگ کار می‌کنید و نمی توانید عکس‌های سلفی خوبی بگیرید، این اتفاق طبیعی است اما به راحتی می توانید روش‌های مختلف این مقاله را بررسی کرده تا راهکار مناسب را پیدا کنید.

علت تار شدن دوربین سلفی گوشی سامسونگ

1. فراموش کردید محافظ روی لنز دوربین را بردارید

همانطور که می‌دانید گوشی‌های سامسونگ یک محافظ پلاستیکی کوچکی روی لنز دوربین دارند. گاهی بعد از خرید گوشی فراموش می‌کنیم محافظ روی لنز  دوربین گوشی را برداریم. و زمانی که می خواهیم عکس بگیریم با مشکل مواجه می شویم. زیرا محافظ پلاستیکی لنز دوربین را مسدود می‌کنند و عکس‌ها تار چاپ می‌شوند.

 

 

2. آیا اثرانگشت یا کثیفی روی لنز دوربین را پوشانده است

شاید دلیل تار شدن عکس‌ها، کثیف شدن لنز دوربین است. حتی شاید به نظر نرسد ولی وقتی گوشی را در جیب‌تان قرار می‌دهید ممکن است پرزهای جیب شلوار یا لباس‌تان روی لنز را بپوشاند. یا گاهی لمس گوشی با دست‌های چرب و کثیف می‌تواند مشکل‌ساز شود. پس بهتر است قبل از اینکه عکس بگیرید لنز گوشی را تمیز کنید، و بعد از آن چند عکس آزمایشی بگیرید و مطمئن شوید که مشکل از کثیفی لنز دوربین نیست.

3. قاب گوشی با لنز دوربین تداخل دارد

قاب گوشی را چک کنید، ممکن است قاب گوشی روی لنز دوربین را بپوشاند برای اینکه مطمئن شوید، قابل گوشی را بردارید و بعد چند تا عکس آزمایشی بگیرید. اگر تاری عکس سلفی از بین رفت پس مشکل از قاب گوشی است.

4. در هوای مرطوب دوربین کار نمی‌کند

به این نکته توجه کنید. اگر در یک منطقه مرطوب عکس بگیرید، عکس‌ها تارها ثبت می‌شوند. پس بهتر است قبل از اینکه در یک محیط مرطوب عکس بگیرید، حتما لنز دوربین را پاک کنید. به خصوص اگر در یک فضای بارانی عکس می‌گیرید، قطعا نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

5. سنسور دوربین حرکت می کند

وظیفه حسگر تصویر نوری، تبدیل نور به سیگنال‌های الکتریکی است.  این حسگرها در دستگاه‌های تصویربرداری مانند دوربین‌های دیجیتال، تصویربرداری پزشکی، دستگاه‌های تصویربرداری حرارتی کاربرد دارند. یکی دیگر از دلایل تار شدن عکس‌های دوربین گوشی‌های سامسونگ، حرکت سنسور دوربین است. این مساله باعث می‌شود که دوربین به خوبی فوکوس نکند. برای حل این موضوع دو راه را به شما پیشنهاد می‌کنم. قبل از گرفتن عکس به آرامی روی لنز ضربه بزنید، شاید جواب داد. بسیاری از کاربران سامسونگ که از تاری دوربین شاکی بودند با این حرکت توانستند مشکل را برطرف کنند.

علت تار شدن دوربین گوشی ایفون

6. مکان دوربین را تغییر دهید

ممکن است مکان دوربین مناسب نباشد، پس بهتر است آن  را تغییر دهید، این روش را تست کنید، شاید عکس‌های خوبی گرفتید.

7. حافظه پنهان دوربین را پاک کنید

حافظه پنهان دوربین نیز یکی از راهکارهای حل مشکل تاری عکس است. برای این کار از قسمت Settings وارد بخش Apps شوید و سپس Camera را انتخاب کنید. سپس گزینه Storage را لمس کرده و  Clear the cache را ضربه بزنید. با این کار حافظه مجدد از نو راه اندازی می‌شود و ممکن است بسیاری از مشکلات عکس‌ها برطرف شود.

8. عکاسی از جسم متحرک مشکل‌ساز است

عکاسی از شی متحرک کار دشواری است زیرا دوربین نمی‌‌تواند روی شی خاصی تمرکز کند. در این حالت گزینه لرزش گیر Anti Shake این مشکل را حل می‌کند.

 

 

تنظیم فوکوس دوربین گوشی سامسونگ

9. نسخه اندرویدی گوشی را بررسی کنید

شاید از نسخه اندرویدی قدیمی استفاده می‌کنید و گوشی را به روزرسانی نکرده‌اید. آپدیت کردن سیستم‌عامل این مزیت را دارد که بسیاری از باگ‌های نسخه‌های قبلی را اصلاح می‌کند. بعد از به‌روزرسانی کردن گوشی، مجددا آن را تست کنید.

10. برنامه دوربین را مجددا ببندید و باز کنید

این روش را نیز امتحان کنید، یک بار برنامه دوربین را ببندید و مجددا باز کنید. راه اندازی مجدد برنامه باگ‌های دوربین را از بین می‌برد.

11. لرزش دست را کنترل کنید

در بیشتر مواقع لرزش دست مشکل آفرین می‌شود. برای اینکه از لرزش دست جلوگیری کنید حین گرفتن عکس، دوربین را با دو دست بگیرید تا ثابت باقی بماند. حالا تفاوت عکس‌ها را بعد از این حرکت مشاهده کنید. اگر کارساز نبود، این راه را امتحان کنید. دوربین را روی یک سطح صاف مثل میز یا زمین قرار دهید. اما امروزه از سه پایه برای این کار استفاده می‌کنند. ممکن است علت تار شدن عکسهای گالری سامسونگ نیز لرزش دست باشد.

12. شاتر دوربین عکاسی

شاتر اصطلاح حین عکاسی است که لنز باز می‌شود تا نور از آن عبور کند؛ اما نکته مهم این جا است که هر چقدر هم تلاش کنید که گوشی را ثابت نگه دارید، به طور خودکار با روشن کردن شاتر، دوربین کمی حرکت می‌کند. سرعت شاتر فاصله زمانی است که دوربین باز می‌ماند و نور وارد سنسور می‌شود. هرچه این زمان بیشتر طول بکشد، عکس تارتر به نظر می‌رسد و روشن‌تر هم می‌شود. برای این که با این مشکل برخورد نکنید، بهتر است که یک ضربه ملایم به دوربین بزنید تا دوربین به حالت قبلی بازگردد. تنظیم شاتر، مدت زمان نور را کنترل می‌کند. زمان نوردهی شاتر به عوامل مختلفی مانند حرکت شی و وضعیت نور محیط بستگی دارد. این متد در عکاسی طبیعت به‌کار می‌رود، مثلا قطرات آب در هوا قابل مشاهده نیست بنابراین از سرعت شاتر بالا استفاده می‌کنند تا  به چشم بیننده نمایان شود.

13. زوم دیجیتال عکس‌ها را خراب می‌کند

زوم دیجیتالی مشابه کراپ کردن عکس عمل می‌کند. اما این نقطه ضعف را دارد که با زوم کردن، تصاویر تار می‌شوند. اگر دوربین گوشی شما قابلیت زوم دیجیتال دارد، از آن استفاده نکنید. زیرا تصاویر را با کیفیت پایین نمایش می‌دهد.

 

 

علت تار شدن دوربین گوشی ایفون

14. از تایمر خودکار دوربین استفاده کنید

تایمر خودکار دوربین، مشکل لرزش دست را حل می‌کند. و در حد فاصل بین فشردن شاتر تا ثبت عکس، زمان می‌خرد. شما به‌راحتی می‌توانید بدون آنکه با گوشی تماس داشته باشید، عکس‌های باکیفیتی بگیرید. برنامه‌های تایمر خودکار بسیاری در گوگل پلی و اپ استور وجود دارد. آن‌ها را جستجو کنید.

15. نور کافی در شب را در نظر بگیرید

عکاسی در شب بسیار جذاب است. اگر در شب عکس می‌گیرید، به دنبال فضایی با نور کافی باشید، زیرا عکاسی در شب احتمال تاری عکس را بیشتر می‌کند. شاید نیاز باشد که چراغ قوه روشن کنید تا نور به اندازه کافی داشته باشید. نور مناسب عکاسی در شب را می‌توانید از فلش دوربین بگیرید. درست است که فلش نور شدیدی دارد، اما قابل کنترل است. با قرار دادن یک دستمال کاغذی روی فلش دوربین، میزان نور را تنظیم کنید. همچنین به راحتی می‌توانید با دوربین گوشی‌های اندرویدی یا اپل مدت باز ماندن شاتر را کنترل کنید.

روش تنظیم فوکوس دوربین گوشی سامسونگ

فوکوس کردن در برخی از گوشی‌های سامسونگ به سادگی انجام می‌شود. به این صورت که با زدن ضربه روی صفحه نمایشگر تنظیمات فوکوس فعال می‌شود. مثلا ویژگی Live focus این قابلیت را دارد که فاصله شی تا دوربین را نمایش دهد و از این طریق می‌توانید فوکوس را تنظیم  کنید. اما اگر این امکان در گوشی شما وجود ندارد به این صورت عمل کنید. از قسمت Camera به تنظیمات دوربین گوشی سامسونگ وارد شوید و گزینه Focus mode را انتخاب کنید. حالا یکی از گزینه‌های Focus mode را کلیک کنید.

چرا دوربین گوشی‌های آیفون تار می شود؟

این روزها اپلیکیشن‌های متنوع عکاسی عطش کاربران را به عکاسی بیشتر کرده است. اگر شما هم به عکس گرفتن با دوربین گوشی علاقه دارید، ممکن است با مشکل تار شدن عکس مواجه شده باشید، شایع‌ترین علت تار شدن دوربین گوشی آیفون نیز مانند گوشی‌های اندرویدی لرزش دست است؛ اما عوامل دیگری هم در بروز این مشکل دخیل هستند. در ادامه قصد دارم به راهکارهای کاربردی برای از بین بردن تاری  عکس‌ها در گوشی آیفون اشاره کنم.

1. لنز دوربین را پاک کنید

اگر با این مشکل برخورد کردید، اول، لنز دوربین گوشی را پاک کنید، زیرا آلودگی، فوکوس دوربین را تحت تاثیر قرار می‌دهد، و نمی‌توانید عکس‌های باکیفیتی بگیرید. این کار را حتما با یک پارچه تمیز میکروفیبر انجام دهید. زیرا پارچه میکروفیبر قدرت جذب‌کنندگی بالایی دارد و لکه، گرد و غبار و چربی را به خود جذب می‌کند، از همه مهم‌تر اینکه هیچ خراشی روی لنز دوربین به جا نخواهد گذاشت، بنابراین افرادی که با دوربین کار می‌کنند، همیشه از پارچه میکروفیبر برای پاک کردن لنز دوربین استفاده می‌کنند.

2. گوشی آیفون را ریبوت کنید

به راه اندازی مجدد گوشی ریبوت گفته می‌شود. این روش بسیاری از مشکلات گوشی را برطرف می‌کند، بسیاری از کارشناسان معتقدند که سلامت گوشی را تضمین می‌کند و عمر باتری را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر برنامه‌های پس‌زمینه گوشی مدام اجرا می‌شوند و اگر گوشی آیفون را ریبوت نکنید، قطعا در طولانی مدت  به باتری صدمه می‌زند.

3. از جدیدترین نسخه iOS استفاده کنید

هیچ گاه از به‌روزرسانی برنامه غافل نشوید. زیرا همانطور که در بالا اشاره کردم، به روزرسانی کردن، بسیاری از مشکلات و نقص‌های گوشی مانند دوربین را برطرف می‌کند، بنابراین این روش باعث می‌شود شما با یک تیر دو نشان بزنید. برای به‌روزرسانی سیستم‌عامل به این صورت عمل کنید. از قسمت Settings روی General ضربه بزنید، Software Update را پیدا کرده و آن را کلیک کنید. اگر مشکل نرم افزاری باشد، به روزرسانی آن را برطرف خواهد کرد.

تعمیر تاری دوربین

4. قاب گوشی مشکل‌ساز است

بعضی از کاربران گوشی به قاب‌های متنوع علاقه دارند، اما متاسفانه با وجود اینکه گوشی را زیباتر می‌کنند، اما روی لنز دوربین قرار می‌گیرند و در نتیجه عکس‌ها تار می‌شوند. گاهی برداشتن قاب گوشی، مشکل را برطرف می‌کند. حالا آن را بردارید و مجددا تست کنید.

5. برنامه دوربین را ببندید و دوباره باز کنید

اگر نکات بالا را امتحان کردید و هنوز عکس‌ها تار بود، بهتر است برنامه دوربین را یکبار ببندید و مجددا باز کنید. با این کار، برنامه عملکرد بهتری خواهد داشت.

سوالات متداول

علت لرزش دوربین گوشی سامسونگ چیست؟ لرزش دست هنگام گرفتن عکس و سرعت شاتر دو عامل موثری است که دوربین گوشی سامسونگ را تحت تاثیر قرار می دهد.

آیا ریبوت کردن گوشی مشکل تاری عکس را برطرف می‌کند؟ اگر مشکل نرم افزاری باشد، با ریبوت کردن حل خواهد شد.

گزینه Anti shake در دوربین عکاسی گوشی چه کاربردی دارد؟ این گزینه  از تاری عکس جلوگیری می کند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

4 نظر

  1. مهشید

    سلام من به تازگی ایفن ۱۳نرمال خریدم و دوربین گوشی در هر شرایطی برای عکسای و فیلمبرداری یه نقطه آبی رنگ توش ظاهر میشه مثل زمانیکه تو آفتاب بخای عکس بگیری نور آبی میخوره تو دوربین و عکس منم اون نور هستش اما به صورت یه نقطه ریز و تحت هر شرایطی هستش نمی‌دونم چیکارش کنم مشکل از لنزه یا از محافظ لنز ؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مهشید

      سلام قطعا از محافظ لنز
  2. Amirali

    سلام.من گوشی دوربین جلوش یه مدتیه که تار شده.چکار کنم تا خوب بشه.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Amirali

      سلام وقت بخیر بخشی از گلس که روی دوربین سلفی درست چسبیده به نمایشگر؟
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%af%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%84-%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a8%db%8c%d9%86-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c/
ads
ads