داغ ترین ها :
دلایل خرابی پنل تلویزیون و علائم آن

دلایل خرابی پنل تلویزیون و علائم آن

در جامعه‌ی مدرن امروز، رسانه نقش مهمی در زندگی افراد دارد و بخش بزرگی از زندگی هر یک از ما شده است. تلویزیون یکی از منابع مهم اطلاعات و ارتباطات به شمار می‌رود که وظیفه‌ی آن اطلاع‌رسانی، آموزش و ایجاد سرگرمی برای مخاطبین است و مانند پلی ارتباطی میان نهادهای نظارتی و عموم مردم محسوب می‌شود. قطع شدن تصویر تلویزیون به هنگام تماشای فیلم یا برنامه‌ی موردعلاقه‌تان، پیگیری اخبار و مشکلاتی از این قبیل، اتفاق ناخوشایندی است که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد. یکی از بیشترین دلایلی که ممکن است این مشکل را برای تلویزیون‌ شما ایجاد کند، خرابی در قسمت پنل آن است. برای بررسی علل خرابی پنل تلویزیون و راه‌حل‌ها و ترفندهای ساده‌تر برای رفع آن با ما در تکنولایف همراه باشید‌. خرابی پنل تلویزیون ال جی، خرابی پنل تلویزیون سامسونگ و برندهای دیگر چه دلایلی می‌تواند داشته باشد.

 

با کمترین قیمت تلویزیون با مشخصات عالی تهیه کنید: خرید تلویزیون

 

پنل تلویزیون چیست و کجاست

پنل تلویزیون یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزای تلویزیون است که تصویر در آن نمایش داده می‌شود. پنل تلویزیون نسبتا گران قیمت بوده و در صورت خرابی، تعمیر و یا تعویض آن هزینه‌بر است، بنابراین در هنگام جابه‌جایی یا تمیز کردن آن باید دقت و احتیاط لازم را داشته باشید.

انواع پنل تلویزیون

پنل تلویزیون LCD

پنل‌‌های LCD مخفف عبارت Liquid Crystal Display و به معنی نمایشگر کریستال مایع هستند. نکته اصلی در مورد پنل‌های LCD این است که همه آنها از نور پس‌زمینه سفید (یا نور جانبی و غیره) استفاده می‌کنند. آنها با تابش نور سفید روشن به چشمان شما کار می‌کنند، در حالی که بقیه پنل‌ها با تغییر این نور پس زمینه به پیکسل‌های جداگانه کار می‌کنند.

دو نوع متداول از پنل‌های LCD وجود دارد: IPS مخفف In-Plane Switching و VA مخفف Vertical Alignment و دو تفاوت اصلی بین هر نوع وجود دارد. پنل VA معمولا دارای ضریب کنتراست بالا و زوایای دید باریک است. در حالی که پنل IPS، کنتراست کم و زاویه دید وسیعی دارد. اینها تفاوت‌های اصلی بین هر کدام هستند و در بیشتر موارد، نوع پنل بر دیگر جنبه‌های کیفیت تصویر، مانند حداکثر روشنایی، طیف رنگ، یا دقت رنگ تأثیر نمی‌گذارد.

پنل تلویزیون LED

LED مخفف Light-Emitting Diode به معنای دیود ساطع نور است. این پنل‌ها همان پنل‌های LCD هستند که برای افزایش رزولوشن به جای لامپ فلوئورسنت برای تولید نور در آن دیود ساطع نور استفاده شده است و مشکل سیستم نور پس‌زمینه که در پنل‌های LCD باعث کنتراست پایین در تصاویر می‌شود را ندارد.

پنل تلویزیون OLED

پنل‌های OLED مخفف Organic Light Emitting Diode به معنی دیود نورگسیل ارگانیک است. برخلاف پنل‌های LED، پنل‌های OLED از نور پس‌زمینه استفاده نمی‌کنند و درعوض دارای پیکسل‌های خود نوردِه هستند. این تکنولوژی اجازه می‌دهد تا پیکسل‌ها به صورت جداگانه روشن و خاموش شوند و در نتیجه سیاهی کاملی ایجاد می‌شود که باعث نمایش رنگ سیاه به بهترین شکل ممکن می‌گردد. هم‌چنین این پنل‌ها دارای زوایای دید گسترده هستند.

 

از میان تلویزیون های برند X-vision کدام برترند؟
بهترین تلویزیون ایکس ویژن

 

پنل تلویزیون QLED

پنل QLED در واقع ترکیبی به دست آمده از Quantom dot + LED = QLED است که به معنی پنل نقطه‌کوانتومی می‌باشد. شرکت سامسونگ نخستین بار آن را در سال 2017 به جهانیان معرفی کرد. این تلویزیون‌ها شامل یک لایه متشکل از نقاط کوانتومی بین نور پس‌زمینه LED و پنل LCD هستند که هر کدام از این ذرات با توجه به ابعاد (بین ۲ تا ۱۰ نانومتر)، نور جداگانه‌ای از خود ساطع می‌کند. این تکنولوژی باعث می‌شود که به طیف رنگی وسیع‌تری دست یابند.

علائم خرابی پنل تلوزیون

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های این‌که پنل تلویزیون شما خراب شده باشد این است که به طور ناگهانی خطوطی عمودی و افقی روی تصویر نمایشگر تلویزیون ظاهر می‌گردد و با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند.

قطع تصویر و این که صفحه تلویزیون رنگ سیاه را نشان می‌دهد نیز، یکی دیگر از علائمی است ‌که نشان می‌‌دهد پنل تلویزیون دچار مشکل شده است.

تاریک شدن تصویر یا تار شدن آن نیز از علائم خرابی پنل به شمار می‌روند.

وجود نقاط سفید بر روی تصویر نیز علامتی مبنی بر خرابی پنل است.

دلایل خرابی پنل تلویزیون

وقتی در نمایشگر تلویزیون شما تصویر قطع می‌شود اما هم‌چنان صدا را می‌شنوید احتمالا مشکل از قسمت Backlight (بک‌لایت) پنل تلویزیون است. Backlight، نور پس‌زمینه پنل تلویزیون است که برای دیده‌شدن تصویر پنل به آن نور می‌تاباند و اگر این بخش دچار آسیب شود دیگر قادر به نوردهی به پنل نخواهد بود و در نتیجه پنل نیز نمی‌تواند تصویر را نشان دهد.

اگر بر روی تصویری که از نمایشگر تلویزیون پخش می‌شود خطوط عمودی مشاهده می‌کنید علت می‌تواند یکی از این موارد باشد: اگر خطوط عمودی از بالاترین نقطه تصویر تا پایین‌ترین نقطه تصویر وجود دارند احتمال مشکل در برد T-con (تیکان) است که در صورت خرابی باید آن را تعویض نمایید. اما اگر خطوط عمودی سراسری نیستند و فقط بر روی بخشی از تصویر وجود دارند احتمالا به پنل تلویزیون شما ضربه وارد شده و آن را دچار آسیب کرده است.

اگر بخشی از تصویر نمایشگر تیره یا سیاه باشد، احتمالا به پنل ضربه‌ای وارد شده است. در غیر این صورت بخش Backlight یا همان نور پس‌زمینه دچار مشکل شده است. احتمالا بخشی از آن سوخته که نمی‌تواند به طور کامل به پنل، نوردهی داشته باشد. بنابراین به بخشی از پنل، نور نمی‌رسد و تصویر در آن بخش، تاریک یا سیاه نمایش داده می‌شود.

هم‌چنین اگر به هنگام تمیز کردن تلویزیون از دستمال خیس یا مواد شوینده استفاده کنید، آب و این مواد به داخل پنل نفوذ کرده، وارد آن شده و به پنل آسیب می‌رساند در این صورت ممکن است شاهد خطوط ایجاد شده رنگی یا سیاه سفید و یا دو تکه شدن تصویر و مشکلاتی شبیه به این موارد باشید.

اگر روی تصویر نمایشگر خود نقاط سفید و نورانی مشاهده می‌کنید، در این صورت برخی از پیکسل‌های تلویزیون شما سوخته است. پیکسل‌ها رنگ‌ها را تولید می‌کنند و اگر نقطه سفیدی در تصویر مشاهده می‌کنید به این معنی است که پس از تابیده شدن نور از Backlight به آن قسمت پیکسل دیگر قادر نیست که نور تابیده شده را به رنگ تغییر دهد و همان نور تابیده شده به صورت نقطه سفید یا نورانی نمایش داده می‌شود.

 

فاصله مناسب از تلویزیون 65 اینچ چقدر است؟ مطلب زیر را بخوانید:
چه تلویزیونی برای چه فضایی مناسب است

 

رفع مشکل خرابی پنل تلویزیون

بسته به این‌که علت خرابی پنل تلویزیون شما کدام یک از موارد بالاست تعمیر آن متفاوت است و حتی در برخی از موارد نیازمند تعویض قطعه است. تعمیر تلویزیون کاری تخصصی است که نیازمند مهارت و دانش در این حوزه است بنابراین اگر پنل تلویزیون دچار مشکل شده است از متخصصین فنی در این حوزه بخواهید که نگاهی به آن بیندازند. آن‌ها مشکل را تشخیص داده و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

سؤالات متداول

انواع پنل تلویزیون کدام‌اند؟ LCD، LED، OLED، QLED (که شامل دو نوع متداول IPS و VA است.)

علائم خرابی پنل تلویزیون چیست؟ قطع تصویر در صورتی که تلویزیونتان هنوز صدا دارد، وجود خطوط عمودی روی تصویر، وجود نقطه‌های نورانی و سفید بر روی تصویر، سیاهی یا تاریکی کل تصویر یا بخشی از آن، دوقسمت‌شدن تصویر، به هم ریختگی رنگ‌ها در تصویر.

علل خرابی پنل تلویزیون چیست؟ ضربه یا فشار وارد شده به پنل هنگام جابه‌جایی، نفوذ آب و مواد شوینده به پنل هنگام گردگیری و تمیزکردن تلویزیون، آسیب دیدن یا سوختن بک‌لایت.

چگونه می‌توان مشکل خرابی پنل تلویزیون را رفع کرد؟ تعمیر پنل تلویزیون نیازمند مهارت و دانش در این حوزه است بنابراین اگر پنل تلویزیونتان دچار مشکل شده است باید از متخصصین فنی در این حوزه کمک بخواهید. آنان بسته به میزان آسیب‌دیدگی و خرابی پنل تلویزیونتان در صورت امکان تعمیر یا تعویض را در منزل شما یا در تعمیرگاه‌های تخصصی انجام می‌دهند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%af%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%84-%d8%ae%d8%b1%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d9%be%d9%86%d9%84-%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86-%d9%88-%d8%b9%d9%84%d8%a7%d8%a6%d9%85-%d8%a2%d9%86/
ads
ads