داغ ترین ها :
دلایل صدا دادن فن لپ تاپ و خاموش نشدن آن

دلایل صدا دادن فن لپ تاپ و خاموش نشدن آن

چرا صدای فن لپ تاپ شما اینقدر بلند است؟ در اینجا چندین راه وجود دارد که می‌توانید فن لپ تاپ پر سر و صدای خود را آرام‌تر کنید و در نهایت با آرامش بیشتری به کار کردن با لپ‌تاپ‌تان بپردازید. زمانی که تصمیم می‌گیرید لپ تاپ را با خودتان حمل کنید و همه جا با خودتان ببرید، طبیعتا مشکلاتی هم برای‌تان ایجاد می‌شود. به دلیل فضای تنگ داخل و باتری‌های با ظرفیت بالا، گرما همیشه یک مشکل است. به محض داغ شدن همه چیز، متوجه خواهید شد که فن لپ تاپ شما شروع به مشکل می‌کند. اما چرا فن لپ‌ تاپ شما سر و صدا می‌کند و چگونه می‌توانید آن را ساکت‌ کنید؟

 

برای مشاهده لیست قیمت لپ تاپ روی لینک کلیک کنید: خرید لپ تاپ

 

علت صدا دادن فن لپ تاپ چیست؟

آیا نمی دانید چرا صدای فن لپ تاپ شما اینقدر بلند است؟ لپ‌تاپ‌ها، صفحه ‌نمایش‌های لمسی هیبریدی و سایر دستگاه‌ها به یک دلیل با فن عرضه می‌شوند: دفع گرما با گردش هوا. بیشتر اوقات وقتی فن شما روشن می‌شود، به این دلیل است که قرار است این کار را انجام دهد. اما صدای آن می‌تواند به شدت مزاحم و در برخی موارد به طرز شگفت‌آوری بلند باشد. حتی صدای یک دستگاه گران‌قیمت مانند جدیدترین مک بوک پرو مانند یک پهپاد در هنگام بارگذاری شدید به نظر می‌رسد.

اگر محیط گرم است، لپ‌تاپ شما برای دفع گرما باید سخت‌تر کار کند و این به معنای صدای بیشتر فن است. به طور مشابه، اگر دریچه‌های هوا پوشیده باشند (معمولاً هنگام استفاده از لپ‌تاپ بر روی مبلمان نرم)، لپ‌تاپ داغ می‌شود. در همین حال، اگر در حال انجام یک بازی سه بعدی، یا رندر کردن ویدیو هستید، افزایش گرما را ناگزیر تجربه خواهید کرد.

اگر فن‌های شما عادی به نظر می‌رسند اما همچنان دائماً کار می‌کنند، بعید به نظر می‌رسد مشکل از خود واحد فن باشد. در ادامه راهکارهایی برای مقابله با این مشکل پیشنهاد داده‌ایم:

  1. فرآیندهای خود را متوقف کنید.

گاهی فن که به طور ناگهانی و بدون اخطار وارد عمل می‌شود و به خواسته‌هایی که روی سخت افزار، معمولاً پردازنده گرافیکی قرار می‌گیرد، پاسخ می‌دهد. بهترین راه برای حل این مشکل، حذف تقاضا با از بین بردن روند است.

کاربران مک می توانند فرآیندهای ناخواسته را با استفاده از Activity Monitor جدا کرده و متوقف کنند، در حالی که کاربران ویندوز می توانند از Task Manager استفاده کنند. کاربران لینوکس همچنین می‌توانند از چندین ترفند برای از بین بردن فرآیندهای پرمصرف استفاده کنند.

اگر گرما یک مشکل است، ممکن است عاقلانه باشد که از شروع بسیاری از فرآیندها هنگام بوت شدن رایانه جلوگیری کنید. کاربران ویندوز 10 می‌توانند پوشه راه اندازی را ویرایش کنند، در حالی که کاربران مک می‌توانند به System Preferences > Users > Startup رفته و هر چیزی غیر ضروری را حذف کنند. فرآیندهای راه اندازی لینوکس را نیز می‌توان برای طرفداران لپ تاپ ساکت‌تر بهینه کرد.

 

پیشنهاد مطالعه:
حل مشکل پرش صفحه لپ تاپ

 

  1. استفاده از مک؟

یک نکته سریع برای کاربران مک که با صدای دائمی فن مواجه می شوند، تنظیم مجدد SMC (کنترل کننده مدیریت سیستم) است. SMC مسئول انواع مدیریت‌های روزمره است و فن‌های خارج از کنترل نشانه کلاسیک یک مشکل هستند.

همچنین می‌توانید PRAM را متوقف کنید و یاد بگیرید چگونه سرعت فن مک خود را کنترل کنید.

  1. فن لپ تاپ با صدای بلند اجرا می شود؟

خنک‌کننده‌های لپ‌تاپ قبلاً صفحات فلزی با ظاهری بی‌ضرر با فن‌هایی در پایه بودند که برای به حداکثر رساندن جریان هوای موجود طراحی می‌شدند. این روزها آنها با LED ها، با سرعت باد متغیر، سنسورهای دما و هاب‌های USB داخلی پوشانده شده‌اند.

خوشبختانه، تجهیزات جانبی مانند پد خنک‌ کننده لپ تاپ هنوز هم وظیفه خود را در خنک نگه داشتن لپ تاپ شما انجام می‌دهند.

اگر از لپ تاپ خود روی میز یا در موقعیت ثابت دیگری استفاده می‌کنید، کول‌پدها ایده‌آل هستند. آنها خریدی قانع‌کننده برای کسانی هستند که به دنبال انجام بازی‌های سه بعدی سخت، رندر کردن ویدیو، یا قرار دادن دستگاه خود برای مدت طولانی تحت بار هستند.

به یاد داشته باشید: خنک کننده‌های خارجی یک راه حل برای مشکل گرمای شما هستند اما راه حلی طولانی مدت برای لپ تاپ های دائما داغ و پر سر و صدا نیستند.

 

 

  1. فن لپ تاپ نویز دارد؟ لپ تاپ خود را تمیز کنید.

اگر هنوز کنجکاو هستید که چرا صدای لپ تاپ شما اینقدر بلند است، ممکن است به سادگی کثیف باشد.

صدای بلند فن های لپ تاپ به معنای گرما است. اگر فن شما همیشه پر سر و صدا ست، این بدان معناست که لپ تاپ شما همیشه داغ است. گرد و غبار و تجمع مو اجتناب ناپذیر است و باعث کاهش جریان هوا می‌شود. کاهش جریان هوا به معنای اتلاف حرارت است، بنابراین برای بهتر کردن شرایط باید دستگاه را به صورت فیزیکی تمیز کنید.

هشدار: اگر دستگاه شما هنوز تحت گارانتی است، باز کردن آن گارانتی از جمله ضمانت‌های تمدید شده پس از فروش را باطل می‌کند. علاوه بر این، اگر ندانید چه کاری انجام می‌دهید، ممکن است به قطعات آسیب برسانید. مراقب باشید و با فردی با تجربه بیشتر مشورت کنید.

برای تمیز کردن دستگاه، به یک قوطی هوای فشرده، یک پیچ گوشتی برای باز کردن لپ‌تاپ و صبر نیاز دارید. همچنین باید دستگاه خود را از برق جدا کنید (و در صورت امکان باتری را خارج کنید) تا از آسیب رساندن به قطعات داخلی یا خود با الکتریسیته ساکن جلوگیری کنید.

از هوا در فواصل کوتاه استفاده کنید تا گرد و غبار و مو را از اجزای داخلی، به ویژه اطراف فن‌ها و سینک‌های حرارتی پاک کنید. وقت بگذارید و راهنمای تمیز کردن کامل لپ تاپ را بخوانید که پورت‌ها، دریچه‌ها و قسمت‌های داخلی را پوشش می‌دهد.

  1. چگونه یک فن لپ تاپ را با یک تعمیر نرم افزاری آرام تر کنیم.

اکثر لب‌تاپ‌ها به شما این امکان را می‌دهند که سرعت فن خود را با استفاده از نرم افزار شخص ثالث کنترل کنید. برخی حتی دارای کنترل‌های داخلی هستند.

این برنامه‌ها معمولاً تنظیم سرعت فن لپ‌تاپ را فعال می‌کنند یا یک روال تمیز کردن را برای دفع کثیفی و گرد و غبار آغاز می‌کنند. بنابراین، در تئوری، می توانید با کاهش سرعت، صدای فن در لپ تاپ خود را کاهش دهید.

البته توجه داشته باشید که این کار لپ‌تاپ شما را داغ‌تر می‌کند و عمر طولانی‌مدت آن را کاهش می‌دهد، بنابراین با احتیاط از این گزینه استفاده کنید.

 

برای بازی لپ تاپ بخریم یا PC ؟
pc یا لپ تاپ گیمینگ

 

  1. فن لپ تاپ صدای وزوز می دهد یا تق تق می کند؟ عوضش کن!

اگر صدای فن‌های لپ‌تاپ شما هر لحظه متفاوت است و صدای تق تق یا وزوز بلندی ایجاد می‌کنند، حتمن مشکل جدی دارند.

احتمالاً مشکل از یاتاقان های فن است. حل این مشکل تقریباً همیشه یک مورد و آن تعویض فن است. در حالی که بلبرینگ های گیر کرده را می توان تعمیر کرد، احتمالاً زمان بیشتری نسبت به خرید و نصب یک فن جایگزین نیاز دارد.

تعویض فن با فن جدید کار سختی نیست، اما برای کسانی که با تعمیر لپ تاپ آشنا نیستند، اینطور نیست. در حالی که اصل اساسی در همه لپ‌تاپ‌ها یکسان است، مدل‌های مختلف از تولیدکنندگان مختلف رویه‌های متفاوتی دارند.

  1. برای بررسی صدای بلند فن لپ تاپ از یک متخصص کمک بگیرید.

هنوز نمی‌دانید که چرا فن لپ‌تاپ شما چنین صدایی ایجاد می‌کند، اما تمایلی به باز کردن دستگاه ندارید؟ وقت آن است که با یک متخصص صحبت کنید.

اگر به صورت آنلاین خرید کرده اید، یا فروشگاه مورد نظر خیلی دور است، تعمیرگاه‌های رایانه شخصی ممکن است راهگشا باشد.

 

چطور صدای لپ تاپ را تقویت کنیم:
افزایش صدای لپ تاپ

 

سوالات متداول:

مهم‌ترین علت سر و صدای فن لپ تاپ چیست؟

وجود گرد و غبار می‌تواند از مهمترین و ساده‌ترین علل گرم شدن فن لب‌تاپ شما و تولید صدا باشد.

مهم‌ترین دلیل نرم‌افزاری صدای فن لپ تاپ چیست؟

بارگذاری بیش از حد بر روی پردازنده یا کارت گرافیک می‌تواند منجر به سر و صدا شود.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%af%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%84-%d8%b5%d8%af%d8%a7-%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%86-%d9%81%d9%86-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be/
ads
ads