داغ ترین ها :
دوربین DSLR چیست؟

دوربین DSLR چیست؟

دوربین‌های دیجیتال امروزی که قابلیت فوکوس خودکار دارند و می‌توانند هزاران عکس را در خود نگه دارند رویای عکاسان سه دهه پیش بود. در این میان، دوربین‌های DSLR بیشترین میزان محبوبیت را میان عکاسان حرفه‌ای و مبتدی دارند. در ادامه خواهیم دید DSLR مخفف چیست و به سوالاتی مثل دوربین عکاسی DSLR چیست پاسخ خواهیم داد.

 

برای خرید انواع دوربین عکاسی از فروشگاه تکنولایف هم دیدن کنید.

 

دوربین DSLR چیست و چگونه کار می‌کند

dslr در دوربین عکاسی چیست

هنگامی که نور وارد لنز دوربین یک دوربین دیجیتال SLR می‌شود، یک عکاس سوژه خود را در منظره یاب نوری از طریق انعکاس آن نور از آینه داخل بدنه دوربین می‌بیند. هنگامی که عکس گرفته می‌شود، آینه از مسیر خارج می‌شود و نور به سنسور تصویر دیجیتال می‌رود، جایی که عکس روی حافظه داخلی یا کارت SD دخیره می‌شود. در نتیجه دوربین DSLR با دوربین بدون آینه تفاوت دارد. در دوربین‌های بدون آینه نور مستقیماً به سنسور تصویر می‌رود و عکاس از طریق یک صفحه نمایش LCD منظره را می‌بیند.

DSLR مخفف چیست؟

DSLR مخفف Digital single-lens reflex است که به فارسی «دوربین دیجیتال تک‌لنزی بازتابی» ترجمه می‌شود. اما هر کدام از این کلمات به چه معنا هستند؟

  • Digital: دیجیتال یعنی دوربین توسط یک حسگر دیجیتال کار می‌کند.
  • Single-lens: تک لنز یعنی دوربین از یک لنز برای کادربندی، فوکوس و گرفتن عکس استفاده می‌کند. این با ساختار‌های فاصله یاب و لنز‌های دوقلو-رفلکس تفاوت دارد. در آن دو نوع دوربین، نمی‌توانید نمای دقیق لنزی را که عکس می‌گیرد ببینید. در عوض، باید به روش‌های دیگری برای تنظیم عکس تکیه کنید.
  • Reflex: به سیستمی اطلاق می‌شود که در آن یک آینه نور ورودی را به سمت منظره‌یاب نوری هدایت می‌کند.

معایب دوربین DSLR چیست؟

دوربین‌های دیجیتال به شما امکان می‌دهند عکس خود را بلافاصله پس از گرفتن عکس ببینید. با اینحال، همیشه چیزی که روی نمایشگر می‌بینید با تصویری که حسگر دیجیتال دریافت می‌کند یکسان نیست. دلیل این اتفاق این است که دوربین‌های DSLR برای کار فوکوس کردن به آینه‌ها تکیه می‌کنند. ممکن است تا پیش از ویرایش تصاویر، متوجه آنچه دوربین ثبت کرده است نشوید.

در یک دوربین بدون آینه، تصویری که در منظره یاب می‌بینید دقیقاً همان چیزی است که در معرض سنسور قرار می‌گیرد. این به شما امکان می‌دهد تنظیمات دوربین را در لحظه بهتر تنظیم کنید. دوربین‌های DSLR هم امکان تغییرات تنظیمات در لحظه را فراهم می‌کنند، اما ممکن است به دلیل عدم تطابق تصویر بین منظره یاب و حسگر، مشکلات بیشتری در ویرایش وجود داشته باشد.

وقتی نوبت به ویرایش می‌رسد، عادت کردن به دوربین DSLR نیازمند کمی یادگیری است. استفان کلیس، عکاس DSLR می‌گوید: «تهیه یک فایل خام قبل از روتوش یا ویرایش رنگی، زمانی که به سمت دیجیتال رفتم، مقداری زمان برد. تمام نور و رنگ‌ها متفاوت از آنچه من یاد گرفتم واکنش نشان می‌دهند – شما رنگ‌های قرمز پررنگی دریافت می‌کنید و این برای من تجربه جدیدی بود.»

دوربین‌های DSLR معایب دیگری هم دارند. آن‌ها، به خصوص حرفه‌ای‌ها، سنگین هستند و جای زیادی هم اشغال می‌کنند. منظره‌ یاب نوری هم مشکلاتی ایجاد می‌کند. گزینه‌های آن بسیار محدود هستند. برای مثال، نمی‌توانید exposure را به طور دقیق مشاهده کنید. در نتیجه نمی‌توانید exposure مناسب تصویر را با نگاه کردن به نمایشگر اپتیکال تشخیص دهید.

وجود حسگر فوکوس خودکار جداگانه هم دردسرهایی دارد. اگر حسگر فوکوس و حسگر تصویر هم‌تراز نباشند، فوکوس خودکار دقیق عمل نخواهد کرد. ممکن است تمرکز روی پس زمینه یا جلو زمینه شی‌ء مورد نظر بیفتد.

The separate autofocusing sensor can cause headaches, too. If the sensor and the image sensor are misaligned, autofocus won’t work accurately. It might catch focus in front of or behind the subject you aim for.

 

 

مزایای دوربین های DSLR چیست؟

دوربین‌های DSLR به کاربر این امکان را می‌دهند که از لنز انتخابی خود استفاده کنید. آیوی چن، عکاس DSLR توضیح می‌دهد: «شما می‌توانید انواع مختلفی از لنز‌ها را تهیه کنید که اهداف متفاوتی دارند. دوربین‌های DSLR از این نظر بسیار متنوع‌تر هستند.»

  • فوکوس خودکار سریع: دوربین‌های DSLR دارای ردیابی سوژه پیشرفته هستند که فوکوس خودکار سریع و فوق‌العاده‌ای را به عکاس ارائه می‌کند. ویژگی که برای عکاسی ورزشی ضروری است.
  • عمر باتری طولانی. منظره یاب اپتیکال به انرژی کمتری نسبت به سایر دوربین‌ها نیاز دارد. بنابراین باتری شما بیشتر دوام می‌آورد. یعنی می‌توانید زمان بیشتری را صرف عکاسی در طبیعت یا بیرون از خانه کنید.
  • فضای ذخیره‌سازی بیشتر. برخلاف دوربین‌های فیلم خور، وقتی عکس خود را با دوربین DSLR می‌گیرید، روی یک کارت حافظه ذخیره می‌شود که می‌تواند عکس‌های بیشتری را در خود جای دهد. دوربین‌های DSLR نیاز به فیلم‌های گران قیمت را حذف کرده‌اند.
  • سنسور‌های بزرگ. در حالی که مگاپیکسل نقش مهمی در وضوح خوب و کیفیت تصویر بالا دارد، سنسور‌های بزرگتر در DSLR هستند که کیفیت تصاویر شما را افزایش می‌دهند. برخلاف گوشی هوشمند شما، سنسور در یک DSLR بزرگ است که آن را برای شرایط کم نور‌ایده‌آل می‌کند. هر چه سنسور بزرگتر باشد، نور بیشتری جذب می‌شود.
  • تنوع بالای لوازم جانبی. یک دوربین DSLR در استفاده از ابزار‌های جانبی، مانند پایه‌ها و فلاش‌ها تنوع فراوانی ارائه می‌کند. این نکته دوربین DSLR را تبدیل به یک ابزار قابل شخصی‌سازی می‌کند و طیف وسیعی از راه‌ها را برای گرفتن عکس در اختیار شما قرار می‌دهد.

گزینه‌های دیگر غیر از DSLR در دوربین عکاسی چیست؟

حال که می‌دانید دوربین عکاسی DSLR چیست، می‌توانید تصمیم بگیرید برای شما مناسب است یا خیر. اما پیش از این تصمیم گیری، بهتر است نگاهی به گزینه‌های دیگر در بازار هم داشته باشیم.

دوربین عکاسی بدون آینه

dslr مخفف چیست

پیشرفت تکنولوژی به هیچ محصولی رحم نکرده است. دوربین‌های DSLR هم ممکن است روزی به خاطره تبدیل شوند. در حال حاضر بزرگ‌ترین پیشرفت اخیر در فناوری عکاسی را می‌توانیم سیستم‌های دوربین بدون آینه بدانیم. اما مزایای دوربین‌های بدون آینه در مقایسه با دوربین DSLR چیست؟

همانطور که از اسمشان مشخص است، در دوربین‌های بدون آینه یا Mirrorless Camera از هیچ آینه‌ای استفاده نشده است. آینه بر تثبیت‌کننده تصویر، سطح صدا و سرعت عکاسی تأثیر منفی می‌گذارد. بدون آن‌ها، می‌توانیم سریعتر و با صدای کمتر عکس بگیریم. اکثر آن‌ها از شاتر الکترونیکی نیز استفاده می‌کنند که به طور قابل توجهی طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد.

دوربین‌های بدون آینه همچنین سبک‌تر و جمع و جورتر هستند و شخصی سازی لنز آن‌ها هم مناسب است. آن‌ها برای هر نوع نیاز عکاسی، از خیابان گرفته تا عکاسی تایم لپس، مناسب هستند.

 

بهترین پاوربانک برای دوربین عکاسی:
پاوربانک دوربین چی بخریم؟

 

دوربین DSLR یا بدون آینه؟ کدام بهتر است؟

دوربین dslr

اگرچه تولیدکنندگان دوربین در حال حاضر دوربین‌های بدون آینه با لنز‌های قابل تغییر را ارائه می‌کنند، اما هنوز تفاوت‌هایی بین دوربین‌های بدون آینه و دوربین‌های DSLR وجود دارد:

  • دوربین‌های DSLR بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند و راه رفتن با آن‌ها را در طول روز سخت‌تر است. اگرچه قطعات و پیوست‌های اضافی برای یک DSLR می‌تواند به کیفیت عکس‌های شما کمک کند، حمل همه آن‌ها با خود می‌تواند یک اشکال باشد. به خصوص اگر سفر می‌کنید یا عکاس طبیعت هستید. دوربین بدون آینه جمع و جورتر و سبک‌تر و برای جابجایی مناسب‌تر است.
  • دوربین‌های DSLR برای روز‌های طولانی‌تر عکاسی بهتر هستند، زیرا منظره یاب اپتیکال آن‌ها از نسبت به منظره یاب الکترونیکی دوربین‌های بدون آینه مصرف انرژی کمتری دارد.
  • دوربین‌های DSLR دارای منظره یاب نوری هستند که به عکاس امکان می‌دهد به معنای واقعی کلمه از لنز دوربین در زمان واقعی دیدن کند. با این حال، این بدان معناست که یک کاربر دوربین DSLR باید یک عکس بگیرد و سپس آن را بررسی کند تا از صحت نوردهی خود مطمئن شود. با دوربین‌های بدون آینه، می‌توانید پیش‌نمایش تنظیمات نوردهی و کنتراست را دقیقاً روی صفحه و قبل از گرفتن عکس‌ها مشاهده کنید.
  • دوربین‌های DSLR می‌توانند به اندازه دوربین‌های بدون آینه گران باشند، اما با تعداد لوازم جانبی موجود، یک DSLR مقرون‌به‌صرفه ارزش بیشتری نسبت به دوربین‌های بدون آینه ارزان‌قیمت به شما ارائه می‌دهد.
  • دوربین‌های DSLR نسبت به دوربین‌های بدون آینه سابقه بیشتری دارند. بنابراین لنز‌های متنوع‌تری برای آن‌ها تولید شده است. این به معنای طیف وسیع‌تری از لوازم جانبی در مقایسه با دوربین‌های بدون آینه است.
  • در حالی که هم دوربین‌های DSLR و هم دوربین‌های بدون آینه می‌توانند با سرعت‌های شاتر بسیار سریع عکس بگیرند، مکانیک داخلی ساده‌تر دوربین‌های بدون آینه این امکان را به آن می‌دهد تا از بسیاری از دوربین‌های DSLR سریع‌تر عکس‌برداری کند. به‌ویژه وقتی صحبت از عکاسی پشت سر هم می‌شود.
  • نداشتن مکانیزم آینه به این معنی است که دوربین‌های بدون آینه تثبیت‌کننده تصویر بیشتر و عکس‌های لرزان کمتری ارائه می‌دهند و با قطعات متحرک کمتری در داخل، دوربینی کم صداتر خواهید داشت.

 

 

دوربین Point and Shoot

دوربین dslr چیست

دوربین‌های Point-and-shoot ارزان‌تر و کوچکتر از دوربین‌های DSLR هستند. یک سیستم point and shoot به شما امکان می‌دهد آن را به سمت سوژه نشانه بگیرید و به طور خودکار عکاسی کنید.

مزیت اصلی در عکاسی خیابانی، مستند یا مسافرتی است. به این خاطر که نیازی نیست دوربین را به صورت خود بچسبانید دوربین‌های DSLR جدیدتر دارای صفحه نمایش LCD بازشو هستند که مشابه با دوربین point and shoot، این امکان را فراهم می‌کنند. اما همچنان مزیت کوچک بودن دوربین‌های Point and Shoot را نخواهید داشت. یک دوربین کوچک به شما این امکان را می‌دهد تا تصاویر واضح‌تری نسبت به دوربین‌های بزرگ‌تر بگیرید.

در دوربین‌های DSLR باید به کنترل هر دکمه تسلط داشته باشید تا بیشترین بهره را از آن‌ها ببرید. P&S بر اساس یک فلسفه متفاوت ساخته شده است. آن‌ها از همان زمان که از جعبه خارج می‌کنید آماده استفاده هستند.

نسبت به دوربین‌های DSLR، آن‌ها بسیار ارزان‌تر هستند. اما، مدل‌های پیشرفته دوربین‌های Point and Shoot دارای کیفیت تصویر و کنترل‌های مشابه دوربین‌های DSLR میان رده و هم قیمت آن‌ها هستند.

 

دوربین حرفه ای چی انتخاب کنیم؟
بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

 

سوالات متداول

دوربین های DSLR چیست؟ دوربین‌های دیجیتال DSLR از یک لنز برای کادربندی، فوکوس و گرفتن عکس استفاده می‌کنند. این دوربین‌های دارای آینه هستند.

DSLR در دوربین عکاسی چیست؟ DSLR در دوربین عکاسی اشاره به Digital single-lens reflex دارد که به فارسی «دوربین دیجیتال تک‌لنزی بازتابی» ترجمه می‌شود. در این سیستم، یک حسگر دیجیتال کار ثبت تصویر را بر عهده دارد. یک لنز وجود دارد و یک آینه که نور را به منظره یاب اپتیکال هدایت می‌کند.

دوربین DSLR بهتر است یا بدون آینه؟ دوربین‌ بدون آینه کوچک‌تر است و حمل پذیری راحت‌تری دارد. به همین خاطر برای افرادی که سفر می‌کنند یا دوربین خود را در طول روز حمل می‌کنند می‌تواند بهتر باشد. ثبات و فوکوس دوربین بدون آینه هم نسبت به دوربین DSLR برتری دارد. در نتیجه، برای فیلم برداری مناسب‌تر هستند. از طرفی تنوع لنز برای دوربین DSLR بیشتر است که گزینه‌های متنوعی در بازه قیمتی‌های مختلف به عکاس ارائه می‌کند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a8%db%8c%d9%86-dslr-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/
ads
ads