داغ ترین ها :
راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ

راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ

بیشتر تولیدکنندگان تلویزیون، محصولات خود را باهدف تماشای باکیفیت فیلم و سریال تولید می‌کنند، این درحالی است که ویژگی‌های لازم برای تماشای فیلم، با ویژگی‌های لازم برای گیمینگ یکسان نیستند! درواقع، ممکن است یک تلویزیون عملکرد مناسبی داشته باشد، اما برای گیمینگ ضعیف عمل کند. از این رو، هنگام خرید تلویزیون، لازم است که یک سری ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را درنظر داشته باشید. اگر به‌دنبال راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

تلویزیون گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

هدف از تولید تلویزیون گیمینگ آن است که گیمرها هنگام بازی، تصاویر را باکیفیت و بدون تاخیر مشاهده کنند. فاکتورهایی که باید برای تهیه این تلویزیون‌ها درنظر داشته باشید شامل موارد زیر هستند:

  • حداقل افت سرعت: مناسب‌ترین تلویزیون برای گیمینگ آنهایی هستند که حداقل میزان تاخیر را دارند. در حالت ایده آل، نرخ تاخیر باید 30 میلی متر یا کمتر باشد.
  • نرخ نوسازی: اگر یک گیمر معمولی هستید تلویزیون با نرخ نوسازی 60 هرتز برای شما کفایت می‌کند، اما برای گیمرهای رقابتی و حرفه‌ای بهتر است که تلویزیون‌هایی با نرخ 120 هرتز تهیه شود.
  • کیفیت تصویر و رزولوشن: یکی از مهم‌ترین فاکتورها در کیفیت نمایش صحنه‌های بازی، ویژگی 4K است که افکت‌های بازی را به‌خوبی نمایش می‌دهد.
  • بازه‌ پویایی بالا (HDR): این قابلیت به تلویزیون‌های جدید اضافه شده که باعث بهبود رنگ و کنتراست تصاویر می‌شود.
  • زمان پاسخگویی یا Response time: زمان پاسخگویی در تلویزیون‌های گیمینگ رقمی بین 5 تا 7 میلی ثانیه دارند که این نرخ در تلویزیون‌های معمولی 15 میلی ثانیه است.
  • عمق نمایش داده (Bit Depth): هر چه عمق نمایش داده بیشتر باشد تصاویر بازی با کیفیت و کارایی بیشتری نمایش داده می شوند. تلویزیون‌های اولد معمولا با صفحه نمایش با عمق نمایش داده 10 بیت و انواع دیگر تلویزیون‌ها عمق نمایش داده 8 بیت دارند.

حداقل افت سرعت

قبل از اینکه نگران کیفیت تصویر یا هر ویژگی دیگر در تلویزیون گیمینگ خود باشید باید نرخ تاخیر آن را بررسی کنید! نرخ تاخیر مدت زمانی است که طول می‌کشد تا تلویزیون شما یک تصویر را روی صفحه نمایش نشان دهد. همانطور که می‌دانید، هنگام بازی کوچک‌ترین تاخیر در نمایش تصاویر می‌تواند در واکنش به موانع یا دشمنان تاثیرگذار باشد.

بیشتر تلویزیون ها حدود 60 میلی ثانیه تاخیر دارند که این نرخ برای بازیکنان حرفه‌ای بسیار زیاد تلقی می‌شود. ما پیشنهاد می‌کنیم که برای گیمینگ، تلویزیونی با نرخ تاخیر 30 میلی متر یا کمتر تهیه کنید.

دلیل اینکه گفتیم پیش از کیفیت تصویر، ‌نرخ تاخیر را بررسی کنید آن است که در بسیاری از تلویزیون‌های 4k و HDR باوجود کیفیت عالی، نرخ تاخیر بسیار بالا است که این موضوع می‌تواند هنگام بازی کردن دردسرساز باشد.

 

 

نرخ نوسازی

به بازتولید فریم‌های تولید شده توسط دستگاه فرستنده در مقیاس ثانیه نرخ نوسازی یا Refresh rate می‌گویند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که نرخ نوسازی بی‌معنی است و چشم انسان نمی‌تواند تفاوت بین 60 و 120 هرتز را تشخیص دهد. درصورتی که مغز انسان می‌تواند در برابر تغییر محرک‌های بینایی در یک میلی ثانیه (1/1000 ثانیه) واکنش نشان دهد!

البته ممکن است که شما به تلویزیون 120 هرتز احتیاج نداشته باشید، چراکه معمولا نرخ نوسازی بالا باعث ارائه کیفیت بصری خام می‌شود. درنتیجه، اگر شما یک بازی کننده رقابتی هستید یا از قبل به نمایشگرهای 120 هرتز عادت کرده‌اید، احتمالا یک تلویزیون 120 هرتزی بهترین گزینه است. اما اگر به‌صورت تفریحی بازی می‌کنید، خیلی درمورد نرخ نوسازی حساس نباشید.

 

مقاله پیشنهادی: بررسی بهترین هدست های گیمینگ و قیمت آنها

 

کیفیت تصویر و رزولوشن

بازی در یک تلویزیون با کیفیت تصویر 4k بسیار هیجان‌انگیز است، چراکه تمام افکت‌های بازی مانند صحنه‌های انفجار، آتش و… طبیعی‌تر نشان داده می‌شوند. البته، این ویژگی زمانی ارزشمند است که صفحه نمایش تلویزیون جدید شما 45 اینچ یا بزرگتر باشد. زیرا، در صفحه‌های کوچک‌تر از 45 اینچ، تفاوت بین 1080p و 4K خیلی مشهود نیست.

 اگرچه ممکن است یک تلویزیون 4K برای کنسول‌های فعلی شما مفید نباشد، اما وقتی نسل بعدی کنسول‌ها عرضه می‌شود، از خودتان بخاطر خرید تلویزیون گیمینگ 4K تشکر خواهید کرد.

بازه پویایی بالا (HDR)

کلمه HDR مخفف High Dynamic Range است که وجود آن در صفحه نمایش موجب غنی شدن رنگ‌ها، افزایش کنتراست و به‌طور کلی افزایش کیفیت تصویر می‌شود. برخلاف K4 که معیاری برای رزولوشن به‌حساب می‌آید و باید باتوجه به اندازه صفحه نمایش انتخاب شود، وجود HDR همیشه ارزشش را دارد. این ویژگی تصاویری با جزئیات بالا ارائه می‌دهد که در هر صفحه نمایش با اندازه‌های مختلف قابل مشاهده است. به‌عنوان راهننمای خرید تلویزیون گیمینگ به شما پیشنهاد می‌کنیم که هنگام خرید حتما بعد از نرخ تاخیر، بازه پویایی تلویزیون را درنظر داشته باشید.

زمان پاسخگویی یا Response time

زمان پاسخگویی به زمان مورد نیاز برای تغییر در نمایش پیکسل و انتقال اطلاعات از دستگاه فرستنده و بازگشت آن برای پردازش گفته می‌شود. برای مثال، بعد از اینکه شما یکی از کلیدهای کنترلر را می‌فشارید، مدت زمانی طول می‌کشد تا کنسول دستور مورد نظر را پردازش کند. هرچه زمان پاسخگویی کمتر باشد، کارایی تلویزیون و کیفیت نمایش تصاویر بهتر می‌شود. درحال حاضر، صفحه نمایش‌های گیمینگ با زمان پاسخگویی یک میلی ثانیه هم تولید شده‌اند.

بیشتر بخوانید: جدیدترین بازی فارکرای (Far cry 6)

عمق نمایش داده (Bit Depth)

یکی از ویژگی های صفحه نمایش که در ارائه تصاویر نقشی بسیار کاربردی دارد، عمق نمایش داده است. هر صفحه نمایش با توان و سرعتی متفاوت داده‌ها را پردازش می‌کند. درحال حاضر، بیشتر تلویزیون‌هایی که در بازار موجود هستند عمق نمایش داده 8 بیت و 10 بیت دارند که عدد بزرگتر معمولا در صفحه نمایش‌ تلویزیون های اولد دیده می‌شود.

تلویزیون OLED برای گیمینگ بهتر است یا LED؟

خرید تلویزیون گیمینگ

در تلویزیون‌های OLED، هر پیکسل توانایی خاموش و روشن شدن جداگانه نسبت به پیکسل همسایه خود را دارد، درحالی‌که در تلویزیون‌های LED ، پیکسل‌ها نور خود را از یک پنل در پس زمینه دریافت می‌کنند. گرچه کیفیت تلویزیون‌های اولد با گزینه‌های دیگر قابل مقایسه نیستند، اما به‌عنوان راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ، باید بگوییم که این گزینه در برخی مواقع ممکن است بهترین انتخاب نباشد.

باتوجه به نحوه عملکرد آنها، صفحه های OLED بیشتر از LCD معمولی مستعد سوختن هستند. این موضوع برای گیمرهای حرفه‌ای که بیش از 10 ساعت در روز را صرف بازی می‌کنند مشکل‌ساز است.

همچنین، مسئله تاری تصاویر وجود دارد. دربرخی مواقع در تلویزیون‌های اولد با نرخ نوسازی بالاتر از 60 هرتز، تصاویر به‌صورت تار نمایش داده می‌شوند. این یک مسئله ذاتی در نمایشگرهای OLED است، زیرا روشن و خاموش شدن پیکسل‌ها چند میلی ثانیه زمان می‌برد. بنابراین، اگر فکر می‌کنید که حتما باید یک نمایشگر 120 هرتزی داشته باشید، نمایشگرهای LCD انتخاب مناسب شما هستند.

 

کال آف دیوتی 2021 دوباره به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد؟ آخرین اخبار از جدیدترین بازی کالاف دیوتی (Call Of Duty Vanguard)

 

قیمت تلویزیون های گیمینگ

قیمت تلویزیون گیمینگ بسته به عوامل مختلفی از جمله اندازه صفحه نمایش، کیفیت تصویر، نوع صفحه نمایش و… متفاوت است. شما می‌توانید به‌راحتی برای خرید یک تلویزیون اولد با کیفیت 4k اقدام کنید تا بهترین تجربه گیمینگ در تلویزیون را داشته باشید، ‌اما این نکته را فراموش نکنید که این تلویزیون‌ها نسبت به LED و LCD  قیمت بالاتری دارند. بنابراین، لازم است که باتوجه به میزان بودجه خود و درنظر گرفتن شرایط تصمیم درست را بگیرید.

تلویزیون گیمینگ تخت بخریم یا منحنی؟

این روزها با طراحی صفحه نمایش‌های منحنی توجه بسیاری از جوانان گیمر به این نوآوری جلب شده است. در این مورد باید بگوییم که صفحه نمایش‌های منحنی در سایز کوچک یا متوسط برای گیمینگ چندان مناسب نیستند و هیجان لازم را منتقل نمی‌کنند. اما اگر قصد خرید یک تلویزیون گیمینگ با صفحه نمایش بزرگ را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما طراحی‌های منحنی را درنظر داشته باشید. صفحه‌های منحنی در سایز بزرگ فضای بسیار هیجان انگیزی ایجاد می‌کنند، به‌طوریکه از کیفیت تصاویر و نحوه نمایش آنها شگفت‌زده خواهید شد.

 

 

انواع هندزفری و هدست گیمینگ را می توانید از تکنولایف بخرید: هدست گیمینگ

 

معرفی بهترین تلویزیون‌های گیمینگ

هرچه به محبوبیت بازی‌های ویدیویی اضافه می‌شود، تولیدکنندگان تلویزیون هم محصولاتی با کیفیت‌ بیشتر، تاخیر کمتر و زمان پاسخگویی بالاتر عرضه می‌کنند. درادامه برخی از بهترین گزینه‌های خرید تلویزیون گیمینگ را آورده‌ایم.

Samsung QN90A QLED

خرید تلویزیون Samsung QN90A QLED

بهترین تلویزیون گیمینگ در برند سامسونگ، مدل QN90A QLED است که در سال 2021 روانه بازار شد. این تلویزیون کیفیت تصویر استثنایی ارائه می‌دهد و عملکرد آن برای گیمینگ بسیار خوب شناخته شده است. آنچه این گزینه را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌کند عملکرد بازتاب فوق العاده آن و نور پس زمینه Mini LED است که باعث می‌شود تصاویر از روشنایی بیشتری برخوردار شوند. این گزینه همچنین باعث برجسته شدن تصاویر در محتواهای HDR می‌شود و از فرمت HDR10 + HDR پشتیبانی می‌کند.

این تلویزیون با یک پنل 120 هرتزی طراحی شده که دارای ورودی HDMI 2.1 است، درنتیجه، شما می‌توانید با استفاده از آن بازی‌های 4K را با سرعت 120 فریم بر ثانیه از Xbox Series X یا PS5 انجام دهید. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به پشتیبانی VRR، تاخیر کم و زمان پاسخگویی سریع اشاره کرد.

 

انواع مانیتور گیمینگ را می توانید از تکنولایف بخرید: مانیتور گیمینگ

 

LG C1 OLED

قیمت تلویزیون گیمینگ LG C1 OLED

تلویزیون گیمینگ ال‌جی مدل C1 OLED، یکی از بهترین تلویزیون‌های بازی است که با چهار پورت HDMI 2.1  طراحی شده تا شما اگر می‌خواهید PS5 و Xbox Series X خود را به هم متصل کنید. این تلویزیون از تمام رزولوشن‌ها تا 120 هرتز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، صفحه OLED آن دارای پیکسل‌های خودنور است و کنتراست بی‌نظیری ارائه می‌دهد.

زمان پاسخگویی در این تلویزیون در لحظه است، بنابراین، تصاویر با حرکت سریع، بسیار شفاف و بدون تار شدن نمایش داده می‌شوند. صفحه نمایش این تلویزیون از نرخ نوسازی متغیر FreeSync و HDMI Forum (VRR) برای کاهش خرابی پشتیبانی می‌کند. کنتراست استثنایی این گزینه می‌تواند تجربه رضایت بخشی از گیمینگ را ارائه دهد.

 

انواع کنسول پلی استیشن 5 را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت ps5

 

 Samsung Q70T

خرید تلویزیون  Samsung Q70T

سامسونگ Q70T، یک انتخاب عالی در بین تلویزیون‌های میان‌رده به‌حساب می‌آید که افراد با بودجه کم می‌توانند به‌راحتی آن را تهیه کنند. این گزینه تقریبا با همان ویژگی‌های Q90 QLED طراحی شده و همان صفحه بدون حاشیه با HDR مناسب و طیف خوبی از رنگ‌های غنی را ارائه می‌دهد. نرخ تاخیر در این تلویزیون 14میلی متر است و تمام اتصالات به‌طور مستقیم به صفحه پشت آن متصل می‌شوند. اگر  قیمت برای شما اهمیت دارد، این گزینه می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم که به‌عنوان یک راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ تمام ویژگی‌هایی که باید هنگام خرید در نظر داشته باشید را بیان کنیم. علاوه‌بر آن به معرفی برخی از بهترین تلویزیون‌های گیمینگ پرداختیم تا شما باتوجه به بودجه و ویژگی‌های مورد علاقه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که هرگونه اطلاعات درمورد انواع گوشی ازجمله گوشی گیمینگ را می‌توانید از سایت فروشگاه اینترنتی تکنولایف کسب کنید و با آگاهی کامل برای خرید اقدام کنید.

از بین مدل‌های نام برده شده تلویزیون گیمینگ، انتخاب شما کدام یک خواهد بود؟

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86-%da%af%db%8c%d9%85%db%8c%d9%86%da%af/
ads
ads