داغ ترین ها :
راهنمای خرید سماور برقی

راهنمای خرید سماور برقی

با دیدن سماور یاد چه چیزی می‌افتید؟ سماور یکی از آن چیزهاییست که برای خیلی از ما، خاطرات نوستالژیک کودکی در خانه‌ی مادربزرگ و پدربزرگ را تداعی می‌کند. همیشه سماوری گوشه‌ی خانه بود که مادربزرگ با آن روی فنجان‌های چای آب جوش می‌ریخت. اگر مزه‌ی آن چای‌ها هنوز زیر زبانتان مانده و دلتان چای سماوری می‌خواهد، سماورهای برقی امروزی جایگزین خوبی برای مدل‌های قدیمی هستند که هم ایمنی بالاتر و هم قابلیت‌های بیشتری دارند. چنانچه به فکر خرید یک سماور برقی افتاده‌اید، ما قصد داریم که در راهنمای خرید سماور برقی، شما را بیشتر با این محصول آشنا، و بهترین مدل‌های آن را معرفی کنیم.

 

انواع سماور برقی را می توانید از تکنولایف بخرید: سماور برقی

تاریخچه‌ی سماور

تاریخچه سماور

برخلاف تصور خیلی‌ها، سماور یک کالای ایرانی‌الاصل نیست و در اصل از روسیه می‌آید و یکی از نمادهای این کشور به‌حساب می‌آيد.

سماور یا Samovar در زبان روسی، معنای «خودجوش‌آور» می‌دهد و از آن برای جوش آوردن آب استفاده می‌شود. این وسیله در سال ۱۷۷۸ اختراع شد و همان سال هم کارخانه‌ی تولید آن به دست نازار لیسیتسین تاسیس شد. البته همانطور که مشخص است، سماور مختص کشور روسیه نماند وفرهنگ استفاده از آن به گوشه‌وکنار آسیا و همینطور شرق اروپا هم صادر شد. زمان ورود سماور به ایران، حدودا دو سده‌ی پیش تخمین زده شده؛ یعنی زمانی که مراودات سیاسی و اجتماعی میان دو کشور شکل گرفت.

شهر بروجرد در ایران، مرکز اصلی ساخت سماور در ایران بوده و هنوز هم سماورهای دست‌ساز و سنتی را می‌توان از آن‌جا تهیه کرد. سماورهای بروجردی، از نقره‌ی آلمانی و در سبک ورشوسازی ساخته می‌شوند و عناصری از هنر باستانی ایرانی، در ساخت آن به‌کار رفته تا سماور ایرانی را تا حدی متمایز از سماور روسی کند.

ایران، ترکیه و هندوستان، از دسته کشورهایی هستند که هنوز هم از سماور برای جوش آوردن آب لازم برای چای و دیگر نوشیدنی‌های گرم استفاده می‌کنند. سماورهای قدیمی، با ذغال یا گاز کار می‌کردند اما امروزه مدل‌های گازی و ذغالی را فقط در عتیقه‌فروشی‌ها و موزه‌ها خواهید دید. سماورهای جدید هم دیگر مانند خیلی لوازم امروزی، در انواع برقی تولید می‌شوند که هم کار را ساده‌تر می‌کنند، هم سرعت بالاتری دارند و هم از ایمنی بیشتری برخوردارند.

انواع سماور

  • سماور برقی: جدیدترین نوع سماور، سماورهای برقی‌اند که نسبت به مدل‌های پیشین خطر کمتر و ایمنی بالاتری دارند. همچنین، زمان جوش آمدن آب در این سماورها خیلی کمتر از انواع پیشین آن است.
  • سماور گازی: سماورهای گازی مرسوم‌ترین نوع سماور هستند. این سماورها جای انواع نفتی را گرفتند و هنوز هم در خیلی خانه‌ها استفاده می‌شوند.
  • سماور نفتی: سماورهای نفتی بعد از سماورهای ذغالی آمدند و وقتی مخزنشان با نفت پر می‌شد، آب را کم‌کم جوش می‌آوردند. این سماورها در صورت واژگونی خطرآفرین بودند و در قهوه‌خانه‌ها استفاده می‌شدند.
  • سماور ذغالی: اولین مدل سماور که به ایران آمد، سماور ذغالی بود. این سماورها، چای بسیار خوش‌طعمی دم می‌آوردند و در انواع طلایی و مسی درست می‌شدند. امروزه این سماورها را در موزه‌ها و عتیقه‌ فروشی‌ها می‌توانید پیدا کنید.

سماور برقی چطور کار می‌کند؟

سماور برقی چیست

در گذشته سماورها با نفت، ذغال و یا گاز کار می‌کردند اما بعد از سالها و با برقی شدن تک‌ تک لوازم خانگی، سماورهای برقی هم جایگزین انواع نفتی و ذغالی شدند.

در سماور برقی، المنتی تعبیه شده که آن را به حرارت مورد نیاز برای جوشیدن آب می‌رساند. پس از این که آب داغ شد، باید آن را با چای خشک داخل قوری بریزید و بالای سماور قرار دهید تا بخار آب، به دم کشیدن چای کمک کند.

تفاوت سماور و کتری برقی

سماور برقی و کتری برقی، هر دو آب جوش لازم برای درست کردن چای، دم‌نوش یا قهوه را آماده می‌کنند. البته، این دو وسیله تفاوت‌هایی هم دارند که لازم است در راهنمای خرید سماور برقی به آن بپردازیم تا بهتر بتوانید محصول مورد نیازتان را انتخاب کنید.

اولین فرق این دو وسیله، در میزان مصرف برقشان است. کتری برقی، پس از آماده کردن آب جوش خاموش می‌شود و مصرف برقش قطع می‌شود. اما از آن طرف، سماورهای برقی باید دائما در برق بمانند تا آب را جوش نگه دارند.

سماورهای برقی در بازه‌ قیمت‌های بالاتری تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند، اما کتری برقی‌ها را در قیمت‌ها مناسب و پایینتر هم می‌توانید پیدا کنید.

سماور در زمان طولانی‌تری آب را جوش می‌آورد و چای هم با آرامش بیشتری دم می‌کشد، اما یک کتری برقی در طی ۲ الی ۳ دقیقه آب را جوش می‌آورد و در زمان دم کشیدن چای هم بی‌تاثیر است. طولانی بودن پروسه‌ی دم کشیدن، تاثیر مثبت و خوبی در طعم چای دارد.

سماورها دسته‌ی عایق ندارند و وقتی داغ شوند، باید با کمک دستگیره جابجایشان کنید اما کتری برقی‌ها دسته عایق دارند و موقع استفاده اذیتتان نخواهند کرد.

 

انواع کتری برقی را می توانید از تکنولایف بخرید: خرید کتری برقی

۳ نکته مهم هنگام خرید سماور

حال که با انواع سماور و نحوه‌ی کار آن آشنا شدید، احتمالا قصد خرید دارید. پیش از این‌که چندتا از مدل‌های خوب سماور را معرفی کنیم، نکاتی را ذکر خواهیم کرد که باید پیش از خرید در نظر داشته باشید و براساس آن‌ها انتخاب کنید.

  • نوع سماور: با این‌که کار با سماورهای برقی ایمن‌تر و راحت‌تر است، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند از سماورهای گازی استفاده کنند. پس پیش از خرید مشخص کنید که چه‌جور سماوری را تمایل دارید که بخرید.
  • قیمت: قطعا بودجه‌ی مشخصی برای این کار در نظر دارید. تا مشخص نکنید که تا چه سقف قیمتی می‌خواهید هزینه کنید، نمی‌توانید به خرید بروید. سماورها در برندهای مختلف و بازه قیمت‌های مختلفی در بازار موجود هستند. از عوامل موثر در قیمت، جنس بدنه و قطعات و گنجایش سماور است.
  • سایز و گنجایش: مورد دیگر، این است که در نظر بگیرید با این سماور از چند نفر قرار است پذیرایی کنید. اگر نفراتی که از این سماور استفاده می‌کنند زیاد نیست، یک سماور کوچک کفایت می‌دهد.

 

 

بهترین مدل های سماور برقی

چنانچه قصد خرید سماور برقی داشته باشید، ما در این راهنمای خرید سماور برقی، بهترین مدل‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید با مقایسه‌ی آن‌ها، گزینه‌ی مناسب خود را انتخاب کنید.

سماور برقی ویداس VIR-2181

سماور ویداس ۲۱۸۱ - بهترین مدل های سماور برقی

گنجایش سماور برقی مدل VIR-2181، حدود ۳ لیتر است و با توان ۱۵۰۰ وات کار می‌کند. این دستگاه از جنس شیشه و پلاستیک درست شده و یک قوری هم به همین جنس دارد که بالای آن می‌نشیند و چای را دم می‌آورد. از آن‌جا که وزن سماور حدود ۲ کیلوگرم است، خوب است فضایی ثابت برای آن داشته باشید که مجبور به جابجایی سماور نشوید.

 

خرید سماور برقی ویداس VIR-2181

 

سماوربرقی داتیس DS-150

سماور برقی داتیس مدل DS-150

سماور داتیس، از  ترکیب پلاستیک درجه یک و مقاوم به گرما، و استیل ضدزنگ درست شده است که کمی بیشتر از ۲ کیلوگرم وزن دارد و با ۱۷۰۰ وات توان کار می‌کند. گنجایش سماور، ۳.۳ لیتر است و قوری آن هم ۱.۲ لیتر ظرفیت دارد. داخل قوری، فیلتری از استیل ضدزنگ قرار گرفته که چای خشک را در خود نگه می‌دارد و از پخش شدن آن در چای جلوگیری می‌کند.

 

خرید سماور برقی داتیس DS-150

سماور برقی سایا نیوشا C

سماور برقی سایا مدل نیوشا

مورد دیگر در راهنمای خرید سماور برقی، مدل نیوشا سی از برند سایا است. این سماور هم مانند مدل‌های پیشین یک قوری دارد و گنجایش آن تا ۳ لیتر است. دسته‌های دو طرفه‌ی سماور و شکل قوری، مدل سماورهای قدیمی را در خاطر تداعی می‌کند. قطعات سازنده‌ی سماور، همگی ضدزنگ هستند تا در صورت تماس با آب و به مرور زمان، آسیب نبینند. همچنین، دستگاه به کنترلر حرارتیِ ایمنی مجهز است که بعد از جوش آمدن آب، دستگاه را خاموش می‌کند تا احتمال بروز هرگونه خطری قطع شود.

 

خرید سماور برقی سایا مدل نیوشا C

 

جمع بندی

برای عاشقان چای و قهوه، دسترسی دائمی داشتن به آب جوش، بسیار مهم و حیاتی‌ست. یک سماور برقی، موجب می‌شود که همیشه آب جوش حاضر و مهیا باشد و نوشیدنی‌تان را هر زمان که خواستید نوش جان کنید. در مقاله راهنمای خرید سماور برقی، هرچیزی که درباره‌ی این وسیله و کارکردش لازم است که بدانید را بررسی کردیم. چنانچه پرسشی در خصوص این وسیله برایتان مطرح شد، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سماور برقی بهتر است یا کتری برقی؟ سماور برقی برق بیشتری مصرف می‌کند چون باید تمام مدت در برق باشد اما کتری برقی پس از جوش آوردن آب خاموش می‌شود. البته، چای که با سماور دم بکشد طعم بهتری دارد.

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%b3%d9%85%d8%a7%d9%88%d8%b1-%d8%a8%d8%b1%d9%82%db%8c/
ads
ads