داغ ترین ها :
راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم یا استوک

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم یا استوک

تا ۱۰ سال پیش، خرید لپ‌تاپ برای همه منطقی دانسته نمی‌شد و افراد در صورت نیاز، به سراغ سیستم‌های کامپیوتری (خانگی یا اداری) می‌رفتند. زیرا نه لپ‌تاپ‌ها چندان توانایی انجام کارهای سنگین را داشتند و نه مانند امروز به‌سادگی قابل حمل بودند. افزون‌ بر این، مشکل اتمام سریع شارژ و نیاز به شارژ کردن مکرر آن‌ها در فاصله‌های کوتاه، بسیاری را از خریدشان منصرف می‌کرد. افراد ترجیح می‌دادند سیستم خانگی داشته باشند و کارهایشان را با همان انجام دهند. در صورت نیاز برای انجام کارهای به‌شدت فوری در بیرون از خانه نیز کافی‌نت انتخاب مناسبی بود که هزینه اندکی هم داشت.

برای خرید لپ تاپ های اورجینال با گارانتی از فروشگاه تکنولایف دیدن کنید: قیمت لپ تاپ

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در زمینه تولید دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل مانند تلفن همراه، تبلت و البته لپ‌تاپ، شاید دیگر رفتن به کافی‌نت منطقی نباشد! امروزه خرید لپ‌تاپ در بیشتر موارد عقلانی‌تر از سیستم‌های خانگی است و می‌تواند دامنه گسترده‌ای از نیازهای شما را پوشش دهد. تنها در موارد محدودی سیستم‌ها را می‌توان از لپ‌تاپ‌ها برتر دانست که آن نیز به سلیقه کاربر بستگی دارد. ممکن است کاربری برای استودیوی عکاسی و فیلم‌برداری خودش برخورداری از سیستم را ترجیح دهد و کاربری دیگر با لپ‌تاپ بازدهی بیشتری داشته باشد.

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم

تا پیش از اینکه کمپانی‌های بزرگی مانند اپل یا مایکروسافت بخواهند با محصولات الکترونیکی خود، بازار را قبضه کنند؛ تولید لپ‌تاپ توسط شرکت‌های بی‌شماری انجام می‌شد که رقابت جالبی هم میان آن‌ها وجود داشت. بسیاری از آن شرکت‌ها مانند توشیبا امروزه دیگر لپ‌تاپ تولید نمی‌کنند و به تولید سخت‌افزار برای دیگر شرکت‌ها روی آورده‌اند. بسیاری دیگر نیز مانند فوجیتسو تولیدات خود را در سطح ملی کشورشان نگه داشته و عرضه جهانی نمی‌کنند. زیرا امیدی به پیروزی در رقابت با غول‌های بزرگ فناوری ندارند. به همین دلیل است که برندهای مهم تولید کننده لپ‌تاپ امروزه به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد!

از مهم‌ترین دلایلی که بسیاری از تولیدکنندگان لپ‌تاپ را به حاشیه راند؛ سیستم عامل بود. به طور کلی ۳ سیستم عامل در جهان وجود دارد که کاربران از آن استفاده می‌کنند. سیستم عامل ویندوز که بیش از ۷۰ درصد کاربران آن را روی سیستم خود دارند. سیستم عامل MacOs که ویژه دستگاه‌های اپل است و کاربران کمتری دارد و سرانجام سیستم عامل لینوکس که کاربرانش اندک و تخصصی هستند. سیستم عامل لینوکس به دلیل Open Source بودن، مطلوب برنامه نویسان است و بیشتر کاربرانش را نیز همین افراد تشکیل می‌دهند. از میان این سیستم عامل‌ها، ویندوز و لینوکس را می‌توان روی هر دستگاهی نصب کرد اما سیستم عامل MacOs تنها روی سخت‌افزارهای شرکت اپل نصب می‌شود. به همین دلیل این سیستم عامل کاربران کمتری دارد.

همان‌گونه که بیان شد؛ ویندوز با بیشترین کاربر در سراسر جهان، محبوب‌ترین سیستم عامل به‌شمار می‌آید. البته مهم‌ترین محبوبیتش این است که ویندوز را روی تمام دستگاه‌ها می‌توان نصب کرد. به بیان ساده‌تر، تمام دستگاه‌هایی که پردازنده‌های آنها intel باشد؛ سیستم عامل ویندوز را پشتیبانی می‌کنند. حتی مک بوک‌های اپل نیز تا زمانی که پردازنده‌های intel داشتند؛ امکان نصب ویندوز روی آنها وجود داشت. اما امروزه و به دلیل وجود پردازنده M1 این امکان از کاربران گرفته شده‌است. البته نصب ویندوز روی مک‌ها چندان هم منطقی به‌نظر نمی‌رسد. زیرا مهمترین دلیل خرید لپ‌تاپ‌های اپل، سیستم عامل آنها است و اگر کاربری به ویندوز نیاز داشته باشد؛ می‌تواند با هزینه کمتر لپ‌تاپ دیگری تهیه کند.

محبوبیت ویندوز سبب شد تا شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزار، روی تولید و بهینه‌سازی هرچه بیشتر برنامه‌هایشان برای این سیستم عامل تمرکز کنند. بنابراین نرم‌افزارها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته‌ای که برای سیستم عامل ویندوز طراحی و بهینه شده و دسته دیگری که ویژه سیستم عامل MacOs است. برنامه‌های سیستم عامل MacOs تنها از استور خود اپل قابل دانلود و نصب هستند. البته در کشور ما راه‌های دیگری نیز برای نصب این برنامه‌ها وجود دارد. نرم‌افزارهای سیستم عامل لینوکس هم توسط افراد (برنامه‌نویسان) و علاقه‌مندان به این سیستم عامل طراحی می‌شوند. بدین ترتیب دو بخش (ویندوز و MacOs) با کاربردی مشابه اما سازوکاری متفاوت در کنار هم رشد کردند و دیگر تولیدکنندگان را کنار زدند.

مک Os ویندوز

از زمانی که مایکروسافت وارد عرصه تولید سخت‌افزار شد تا به امروز، رفته‌رفته کاربران بیشتری را به خودش جذب کرد. زیرا همان سیاستی را پیش گرفت که اپل مدتها پیش به‌راه انداخته بود؛ یعنی هم‌خوانی کامل سخت‌افزار و نرم‌افزار. البته این موضوع به شدت اپل سخت‌گیرانه نبود و هم‌چنان سیستم عامل ویندوز برای استفاده عمومی بر دستگاه‌های دیگر نیز عرضه می‌شود. اما برای استفاده بهینه‌تر از توانایی‌های این سیستم عامل، محصولات تولید شده توسط مایکروسافت، گزینه بهتری هستند.

افزون بر این، سیستم عامل نصب شده روی دستگاه‌های مایکروسافت به‌ صورت پیش‌فرض هستند و کاربران نیازی به نصب سیستم عامل ندارند. در کشور ما نیز که داشتن ویندوز اورجینال با حق کپی رایت و لایسنس شخصی دشواری‌های خودش را دارد؛ دستگاه های مایکروسافت توانسته‌اند در بازار به خوبی خودنمایی کنند. شما با خرید این دستگاه‌ها، تا چند سال پشتیبانی نرم‌افزاری خوبی دریافت خواهید کرد. دیگر نگران نصب فایل و کرک برنامه‌هایی مانند آفیس نخواهید بود. ویندوز نصب شده بر لپ‌تاپ شما نیز اورجینال و اکتیو شده‌است. بنابراین تجربه بسیار بهتری برای‌تان به ارمغان خواهد آورد.

 

انواع لپ تاپ مایکروسافت را می توانید از تکنولایف بخرید: خرید لپ تاپ مایکروسافت

افزون بر این، تبلت‌های هیبریدی مانند سرفیس‌های مایکروسافت، آیپد‌های اپل و تبلت‌های لنوو می‌توانند کارهای عمومی بسیاری از لپ‌تاپ‌ها را انجام دهند و احتمالا در آینده جایگزین آنها خواهند شد. زیرا هرچه زمان می‌گذرد و فرهنگ دورکاری رشد می‌کند؛ نیاز به انجام کارها در شرایط گوناگون برجسته‌تر می‌شود. بنابراین فریلنسرها به دستگاه‌هایی نیاز دارند که بتوانند در هر زمان و مکانی کارهای خود را با آن انجام دهند.

همواره در خرید لوازم الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، بودجه تعیین کننده اصلی انتخاب ما خواهد بود. بسیاری از ما به مک‌بوک پرو اپل یا سرفیس بوک مایکروسافت علاقه داریم؛ اما خرید آن در توان مالی ما نیست. بنابراین سراغ گزینه‌ها دیگری می‌رویم که افزون بر هم‌خوانی با بودجه ما، بتواند خواسته‌ها و علایق ما را نیز برطرف کند. در این شرایط دو راه در مقابل ما قرار دارد؛ یک خرید لپ‌تاپ آکبند با کانفیگ پایین‌تر و دیگری خرید لپ‌تاپ با کانفیگ بالاتر اما استوک یا دست دوم است.

لپ تاپ دست دوم

مهم‌ترین سودی که از خرید لپ‌تاپ‌های آکبند با کانفیگ پایین‌تر به‌دست خواهید آورد این است که شاید سخت‌افزاری به‌روز خواهید داشت. برای مثال، احتمالا پردازنده نسل نهم یا دهم و رم DDR4 در آن باشد. البته این موضوع قطعی نیست؛ زیرا یکی از راه‌های کاهش هزینه لپ‌تاپ‌ها، استفاده از سخت‌افزار قدیمی‌تر است. شرکت‌های تولید کننده برای اینکه بتوانند هزینه نهایی تولید محصولات خود را کاهش دهند؛ به استفاده از سخت‌افزارهای قدیمی روی می‌آورند تا بدین ترتیب محصولی ارزان‌تر در اختیار مشتری قرار گیرد. در ادامه به این موضوع و سود و زیان آن خواهیم پرداخت. اما پیش از آن خرید لپ‌تاپ دست دوم و استوک، تفاوت این دو با یکدیگر و ارزش خرید هر یک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

جلوگیری از غیرفعال شدن نور صفحه لپ تاپ:
حل مشکل کم و زیاد نشدن نور صفحه لپ تاپ 

 

خرید لپ‌تاپ استوک و دست دوم

خرید لپ‌تاپ استوک از مدت‌ها پیش در بازار ایران رواج داشت. خرید این دستگاه‌ها کاملا منطقی بود زیرا می‌توانستید با پرداخت هزینه‌ای کم، صاحب دستگاهی شوید که حتی آکبند آن نیز در بازار ایران وجود نداشت. مهمترین تفاوت میان لپ‌تاپ استوک و دست دوم (البته در نظر عوام) نیز همین بود و عموم کاربران دستگاه‌های استوک را به این روش می‌شناختند. اما واقعا لپ‌تاپ استوک به چه دستگاهی گفته می‌شود؟

لپ‌تاپ استوک چیست؟

همان‌گونه که بیان شد؛ لپ‌تاپ استوک در ایران بیشتر با دستگاه‌هایی شناخته می‌شد که در بازار ایران وجود نداشت که البته همین‌طور هم بود. لپ‌تاپ‌های استوکی که ۱۰ سال پیش وجود داشتند عموما یک سر و گردن بالاتر از دستگاه‌های رایج در بازار بودند. به همین دلیل خرید آنها افزون‌بر سود مالی؛ به دلیل کانفیگ بهتر، به‌صرفه نیز بود. رفته‌رفته که تولید لپ‌تاپ به کمپانی‌های اندکی محدود شد؛ لپ‌تاپ‌های استوک نیز دیگر مانند گذشته نیستند.  آکبند یا حتی دست دوم بسیاری از لپ‌تاپ‌های استوکی که امروزه فروخته می‌شوند را می‌توان در بازار ایران یافت؛ مانند انواع مک بوک، سرفیس، لپ‌تاپ‌های دل یا ایسوس! بنابراین آیا دیگر لپ‌تاپی به نام استوک وجود ندارد؟ این همان سوالی است که مفهوم دقیق لپ‌تاپ یا کلا دستگاه استوک را مشخص می‌کند. می‌توان دستگاه‌های استوک را در چهار دسته استوک مرجوعی، استوک سازمانی، استوک نمایشگاهی و استوک دست دوم جای داد. سه دسته نخست پیشینه بیشتری نسبت به دسته آخر دارند.

لپ‌تاپ استوک چیست؟

لپ‌تاپ استوک مرجوعی

شرایط گارانتی در کشورهای گوناگون تفاوت بسیاری با ایران دارد. در بسیاری از کشورها و به دلیل جلب هرچه بیشتر رضایت مشتری، شرکت‌ها کالای فروخته شده را پس می‌گیرند. لپ‌تاپ‌ها یکی از کالاهایی هستند که چنین شرایطی شامل حالشان می‌شود. البته تمام شرکت‌ها نیز چنین لطفی را در حق کاربران نمی‌کنند. کمپانی‌هایی مانند اپل تنها در شرایطی کالا را برگشت می‌دهد که ایرادی فنی داشته باشد و خط تولید این شرکت متوجه آن نشده باشد.

در گذشته که گارانتی بسیاری از شرکت‌های تولید کننده لپ‌تاپ به‌نوعی بی‌قید و شرط بود؛ دستگاه‌های مرجوعی فراوانی را روانه نمایندگی‌هایشان می‌کرد. این دستگاه‌ها در نمایندگی‌ها بررسی و باتوجه به میزان سلامت درجه‌بندی می‌شدند (مانند گرید A یا A+) و سپس به فروش می‌رسیدند. امروزه اندک شرکتی چنین کاری انجام می‌دهد؛ زیرا هزینه تولید دستگاه بیشتر از گذشته شده (به دلیل استفاده از موادی مانند آلومینیوم و منیزیوم) و البته زیان مالی ناشی از این شیوه گارانتی بود که بسیاری از شرکت‌ها را نیز ورشکست کرد!

لپ‌تاپ استوک مرجوعی

 

لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر:
لپ تاپ یا کامپیوتر برای دانشجو

 

لپ‌تاپ استوک سازمانی

امروزه لپ‌تاپ‌های استوک بیشتر شامل دستگاه‌های کارکرده و دست دومی می‌شود که زیر نظر یک سازمان یا فروشگاه معتبر یا نمایندگی آنها بررسی و سلامت آنها تایید شده باشد. البته دسته دیگری از لوازم الکترونیکی استوک نیز وجود دارد که سازمانی است.الزام به‌روز بودن در بسیاری از سازمان‌ها سبب می‌شود تا هر چند سال یک‌بار لوازم خود را به تعویض کنند. ممکن است در نگاه اول کاری هزینه‌بر به‌نظر برسد اما در برابر سودی که سرانجام نصیب این سازمان‌ها خواهد شد؛ ناچیز است.

هنگام به روزرسانی سخت‌افزاری، این سازمان‌ها تجهیزات قدیمی‌تر خود را با قیمتی بسیار کمتر از ارزش واقعی آن به فروش می‌رسانند. زیرا نه فرصت بازاریابی محصولات کارکرده‌شان را دارند و نه انباری برای نگه‌داری از آنها! بنابراین بهترین راه فروش در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. به همین دلیل است که افزون بر لپ‌تاپ، کامپیوتر، پرینتر و دیگر تجهیزات اداری استوک نیز در بازار دیده می‌شود.

نحوه محاسبه قیمت لپ تاپ دست دوم

لپ‌تاپ استوک فروشگاهی

افزون بر این، برخی از دستگاه‌های استوک فروشگاهی هستند؛ یعنی یا در ویترین یک فروشگاه بودند یا هنگام معرفی آن محصول، برای نمایش عموم در نمایندگی قرار داشتند. البته دسته‌ای از فروشندگان نیز با بیان اینکه لپ‌تاپ‌های استوک آنها به سفارش اروپا و امریکا بوده و به همین دلیل کیفیت بالاتری دارد؛ تلاش می‌کنند محصولات خود را بهتر جلوه داده و گران‌تر بفروشند. این در حالی است که با مشاهده مشخصات هر دستگاه، می‌توان به توانایی‌های آن پی برد و در بیشتر موارد این ادعا پوچ و بی‌پایه است.

لپ‌تاپ استوک دست دوم

لپ‌تاپ‌های استوکی که در ایران وجود دارد، عموما از امارات وارد می‌شود. به همین دلیل ممکن است هنگام خرید، برچسبی به زبان عربی روی آنها ببینید. فروشندگان کالای استوک در ایران با مراجعه به مراکزی که سلامت لپ‌تاپ‌ها را بررسی می‌کند (در امارات) با توجه به نیاز کاربران داخلی، از میان صدها مدل و برند موجود در آن مرکز، تعدادی را سفارش می‌دهند. این لپ‌تاپ‌ها ممکن است از یک برند و حتی یک مدل باشد یا برندها و مدل‌های متفاوتی را تشکیل دهد. البته این بهترین سناریویی موجود است! ممکن است خریدار به مراکز معتبر مراجعه نکند و بدون توجه چندانی به سلامت اجناس، آنها را خریداری کند تا بتواند با فروش در ایران سود بیشتری به دست آورد. زیرا بررسی دستگاه‌های استوک، بر هزینه نهایی آن می‌افزاید. اما دستگاه‌هایی که بررسی نمی‌شوند؛ ارزان‌تر خواهند بود.

لپ‌تاپ استوک دست دوم

مراکز معتبر فروش لپ‌تاپ، پیش از این که دستگاه‌ها را برای فروش عرضه کنند؛ آنها را از نظر سلامت باتری، هارد، نمایشگر، اسپیکر و دیگر سخت‌افزارهای قابل تغییر، بررسی می‌کنند تا در صورت نیاز، قطعات معیوب را تعویض کنند. حال اگر مشکلی در پردازنده یا کارت گرافیک وجود داشته باشد؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در بیشتر موارد به دلیل دشواری در تعویض این قطعات و البته به‌صرفه نبودن آن، لپ‌تاپ از رده خارج می‌شود. اما اگر لپ‌تاپ با ارزشی باشد ـ مانند برخی از نسخه‌های Limited Edition که می‌توان آنها را با قیمت بالایی فروخت ـ هرکاری برای درست شدن دستگاه انجام می‌شود؛ زیرا ارزشش را دارد.

 

چگونه هندزفری بلوتوثی را به کامپیوتر وصل کنیم؟

چرا هندزفری به کامپیوتر وصل نمیشه

 

تفاوت لپ‌تاپ استوک و دست دوم

دستگاه‌های استوک به مراتب مدت زمان کمتری مورد استفاده قرار گرفته و به همین دلیل نیز انتخاب بهتری به‌شمار می‌آیند. البته تفاوت مهم و اصلی که میان این دستگاه‌ها و لپ‌تاپ‌های دست دوم در ایران وجود داشت؛ این بود که دستگاه‌های استوک عموما شامل مدل‌هایی می‌شدند که آکبند یا دست دوم آنها در بازار داخلی وجود نداشت. اما امروزه این تفاوت بسیار کمرنگ شده و دستگاه‌هایی مانند سرفیس پرو مایکروسافت نیز به عنوان استوک فروخته می‌شود.

شاید مهمترین تفاوتی که در حال حاضر میان لپ‌تاپ های استوک و دست دوم در بازار ایران وجود دارد؛ این است که لپ‌تاپ‌های استوک وارداتی هستند و زیر نظر نهادی معتبر بررسی و درجه‌بندی شده‌اند؛ اما لپ‌تاپ‌های دست دوم چنین شرایطی را ندارند. البته دیده می‌شود که برخی لپ‌تاپ دست دومی که از بازار ایران خریده‌اند را نیز به اسم لپ‌تاپ استوک می‌فروشند یا به‌طور کل تمام لپ‌تاپ‌های دست دوم را استوک می‌نامند. بنابراین ممکن است چنین به‌نظر برسد که خرید لپ‌تاپ استوک بهتر از دست دوم است. شاید اینگونه باشد؛ شاید خیر! در واقع نیاز شما و البته میزان اعتبار فروشنده‌ای که قصد خرید از آن‌را دارید؛ تعیین کننده منطقی بودن این خرید است.

مزایای خرید لپ‌ تاپ استوک و دست دوم

صرفه‌جویی مالی از مهمترین مزایای خرید لپ تاپ استوک و دست دوم است. متاسفانه نحوه محاسبه قیمت لپ تاپ دست دوم در شرایط امروز چندان منطقی نیست. این در حالی است که قیمت لپ‌تاپ‌های استوک به مراتب کمتر از آکبند آنهاست. بنابراین، می‌توان گفت کالا‌های استوک ارزش خرید بیشتری از دست دوم‌ها دارند. شما می‌توانید با پرداخت هزینه کمتر، صاحب دستگاهی مناسب و ایده‌آل شوید.

دیگر سود بزرگی که از خرید لپ‌تاپ‌های استوک نصیب شما می‌شود؛ این است که می‌توانید مدل‌هایی را انتخاب کنید که در بازار ایران وجود ندارد. گرچه این موضوع کمرنگ شده؛ اما هنوز هم در میان دستگاه‌های استوک می‌توان لپ‌تاپ‌هایی را یافت که در ایران وجود ندارد. انتخاب میان دستگاه‌های استوک شما را از پرداخت هزینه اضافی بابت امکاناتی که شاید هیچ‌گاه از آنها استفاده چندانی نکنید (مانند صفحه نمایش با رزولوشن بالا یا اسپیکرهای استریو) رها می‌کند. بنابراین می‌توان خرید لپ‌تاپ استوک را بازهم بهتر از لپ‌تاپ‌های دست دوم دانست. با این حال ممکن است مشکلات لپ تاپ استوک که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد؛ نظر شما را تغییر دهد.

مهلت تست لپ تاپ دست دوم

با تمام مواردی که بیان شد؛ مهم‌ترین عامل در خرید لپ‌تاپ استوک یا دست دوم، نیاز شماست! باید نیاز خود را هنگام خرید در نظر داشته باشید. اجازه ندهید لپ‌تاپ‌هایی با کانفیگ بالا شما را فریب دهد. بسیاری از این دستگاه‌ها نه تنها به کارتان نخواهد آمد؛ بلکه کارایی شما را نیز کاهش خواهد داد. بنابراین همواره هوشیاری را هنگام خرید چاشنی کارتان کنید. در ادامه بیان خواهد شد که کدام لپ‌تاپ استوک یا دست دوم مناسب نیاز کدام دسته از کاربران خواهد بود.

 

چطور رزولوشن لپ تاپ را بفهمیم؟
رزولوشن چیست

 

مشکلات لپ تاپ استوک و دست دوم

گرچه خرید لپ‌تاپ استوک و دست دوم از نظر مالی می‌تواند کمک فراوانی به ما بکند؛ اما ممکن است مشکلات لپ تاپ استوک زیان‌های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. تصور کنید بهترین مارک لپ تاپ دست دوم را خریداری کرده‌اید؛ اما در فاصله کوتاهی خراب می‌شود. اینجاست که گاهی باید عطای مزایای خرید لپ تاپ دست دوم را به لقای ببخشید و از آن صرف نظر کنید. البته همیشه هم شرایط این چنین نیست. بستگی دارد که هنگام خرید، مهلت تست لپ تاپ دست دوم را از فروشنده بگیرید یا خیر!

شاید بتوان گفت که این دستگاه‌های همانند هندوانه‌ای در بسته هستند که نمی‌دانید داخل آن چه خبر خواهد بود. فروش لپ‌تاپ استوک در ایران با دیگر نقاط جهان بسیار متفاوت است. نخست اینکه فرآیند فروش به وسیله شخص یا در بهترین حالت ممکن، توسط شرکت‌هایی نه‌چندان معتبر صورت می‌گیرید. بنابراین مهلت تست لپ تاپ دست دوم که این افراد می‌دهند؛ شاید زیاد معتبر نباشد.

بارها و بارها دستگاهی که افراد تهیه کرده‌اند به مرور زمان دچار مشکل شده‌است. قطعاتی مانند باتری، هارد، شارژر یا نمایشگر ممکن است در ابتدا مشکلی نداشته باشد؛ اما به مرور و با استفاده بیشتر رفته‌رفته آسیب ببیند. بدین ترتیب نه تنها هزینه‌ای که با خرید چنین لپ‌تاپی صرفه‌جویی کردید از بین می‌رود؛ بلکه ممکن است تمام پولی که بابت آن پرداخته‌اید؛ دود شود و از بین برود. این همان تله‌ای است که بسیاری هنگام خرید لپ‌تاپ استوک در آن گرفتار می‌شوند.

دیگر مشکلی که هنگام خرید لپ‌تاپ استوک وجود دارد؛ کمبود قطعات آنهاست. همان‌گونه که بیان شد؛ لپ‌تاپ‌های استوک عموما از مدل‌هایی هستند که در بازار ایران وجود ندارد یا بسیار اندک است. بنابراین قعطات آنها نیز در بسیار کمیاب است. گاهی ممکن است به دلیل فرسایش شدید باتری، استفاده از لپ‌تاپ تنها به اتاق کارتان محدود شود. البته این بهترین حالت ممکن است. چه بسا به دلیل خرابی شارژر یا سوختن و شکسته شدن نمایشگر لپ‌تاپی خاص که قطعات آن در بازار داخلی یافت نمی‌شود؛ دستگاه شما به کلی از رده خارج شود.

سخت‌افزار قدیمی را می‌توان قاتل خاموش در لپ‌تاپ‌های استوک و دست دوم دانست! با گذشت زمان، قدرتمندترین سخت‌افزارها نیز توانایی خود را از دست می‌دهند. نه تنها دیگر مانند گذشته کارایی ندارند؛ بلکه بار سنگینی روی دوش لپ‌تاپ نیز می‌گذارند. از مصرف بالای باتری گرفته تا فشار به فن برای خنک کردن دستگاه و البته وزن سنگین خود لپ‌تاپ! اگر قرار باشد میان سخت‌افزار قدرتمند اما قدیمی و سخت‌افزار نه چندان قدرتمند اما جدید یکی را انتخاب کنید؛ پیشنهاد ما به شما سخت‌افزار جدید است. زیرا عملکرد بهینه‌تری دارد و می‌تواند تجربه بهتری نیز برای شما به همراه داشته باشد.

کدام لپ‌تاپ برای خرید بهتر است؟

ممکن است بهترین مارک لپ تاپ دست دوم را پیدا کنید که با قیمتی مناسب به فروش می‌رسد؛ اما آیا خرید آن برایتان منطقی خواهد بود؟ هنگام خرید لپ‌تاپ سه گزینه مهم پیش روی شماست؛ لپ‌تاپ‌های آکبند، لپ‌تاپ‌های دست دوم و لپ‌تاپ‌های استوک. ممکن است شما نیز هنگام خرید با دیدن مدل‌ها و مشخصات هریک با توجه به قیمتی که دارند؛ سردرگم شوید. اما باید این را بدانید که هریک از این لپ‌تاپ‌ها مناسب دسته خاصی از کاربران است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

لپ‌تاپ آکبند

بدون شک شما نیز از بررسی قیمت‌های لپ‌تاپ‌های آکبند شگفت‌زده شده‌اید. قیمت اجناس الکترونیکی به‌ویژه لپ‌تاپ‌ها به کلی بالاست و بسیاری به همین دلیل از خرید آنها منصرف می‌شوند. اما چاره چیست؟ شاید بتوان خرید لپ‌تاپ استوک و دست دوم را راهی مناسب دانست اما نه برای همه! اگر شما یک گیمر یا گرافیست هستید و نیاز به سخت افزاری به‌روز داشته باشید؛ لپ‌تاپ‌های استوک مناسب شما نیست. لپ‌تاپ‌های دست دوم نیز در شرایطی به‌کارتان خواهد آمد که از شخص یا فروشگاهی مطمئن خرید کنید که به شما گارانتی مناسب یا مهلت تست کافی بدهند.

در کل لپ‌تاپ آکبند بخرید اگر:

۱. هزینه و موضوع مالی برای شما مهم نیست؛

۲. نیاز به سخت‌افزاری به‌روز دارید؛

۳. نیاز شما به لپ‌تاپ بسیار حیاتی است و مدت زمانی طولانی با آن کار می‌کنید؛

۴. برای پردازش‌های سنگین نیاز به کانفیگ بالایی دارید؛

۵. می‌خواهید خیالتان از بابت هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید کاملا راحت باشد.

مزایای خرید لپ تاپ دست دوم

گرچه کمتر کسی پیدا می‌شود که علاقه‌ای به صرفه جویی مالی نداشته باشد؛ اما گاهی چاره‌ای جز پرداخت کردن هزینه بیشتر وجود ندارد! اگر شما یک عکاس، تدوینگر، گرافیست، گیمر، مهندس معمار یا هر کاربر دیگری باشید که به سخت‌افزار قدرتمند نیاز دارد؛ احتمالا چاره‌ای جز خرید لپ‌تاپ آکبند نخواهید داشت. درست است که اعداد و ارقام شاید سنگین و غیرقابل هضم باشد؛ اما اگر حرفه و کار شما به آن بستگی دارد؛ خریدش منطقی است. داشتن دستگاهی نامناسب، بازدهی شما را کاهش می‌دهد و جور دیگری به شما زیان می‌رساند. بنابراین خرید لپ‌تاپ آکبند قدرتمند، ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

اما چرا لپ‌تاپ‌های استوک با کانفیگ بالا را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم؟زیرا سخت‌افزار آنها قدیمی است! دوست داشته باشیم یا خیر پردازنده‌ها و گرافیک‌های قدیمی هر اندازه که قدرتمند باشند؛ باز هم کارایی مناسبی نخواهند داشت.

 

 

چه لپ تاپ دست دومی ارزش خرید دارد؟

اگر برای کارتان به لپ‌تاپ حرفه‌ای و قدرتمند نیاز دارید اما به هیچ‌وجه نمی‌توانید هزینه خرید دستگاه آکبند را بپردازید؛ لپ‌تاپ دست دوم می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. البته به‌خاطر داشته باشید که هر گزینه‌ای هم به کارتان نخواهد آمد. لپ‌تاپ‌های دست دوم در صورتی مناسب شماست که:

۱. متناسب با نیاز شما باشد

۲. از نظر سلامت ظاهری و فنی شرایط خوبی داشته باشند

۳. بیش از ۲ سال از زمان عرضه آنها نگذشته باشد

۴. از نظر قیمت، اختلاف چشمگیری با نسخه آکبند داشته باشند

۵. فروشنده مهلت تست و گارانتی مناسبی برای لپ‌تاپ دست دوم ارائه دهد

۶. مدل‌ها و برندهای رایجی باشند که در صورت نیاز به تعمیر، قطعات آنها در بازار ایران یافت شود

نحوه محاسبه قیمت لپ تاپ دست دوم

متاسفانه چند سالی است که در کشور ما نحوه محاسبه قیمت لپ تاپ دست دوم چندان اصولی نیست. به بیان ساده‌تر، هرکس قیمت دلخواهش را اعلام می‌کند و خیلی از موارد را نادیده می‌گیرد. برای مثال، اگر قصد خرید مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ اپل با پردازنده M1 را داشته باشید؛ متوجه می‌شوید که قیمت دست دوم این لپ‌تاپ اختلاف چندانی با آکبند آن ندارد (شاید ۳ میلیون تومان). در این شرایط خرید لپ‌تاپ دست دوم منطقی نیست. اما اگر محاسبه قیمت لپ‌تاپ به‌صورت درست و اصولی انجام شده باشد؛ یعنی برای هر سال کارکرد و هر مقدار فرسایش درصدی کسر شود؛ می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. البته به دلیل نوسانات بازار نیز نحوه محاسبه قیمت لپ‌تاپ دست دوم تا اندازه‌ای دشوار است. بهترین بازه قیمتی برای لپ‌تاپ دست دوم، کسر ۳۰ درصد از قیمت آکبند آن است.

بهترین مارک لپ تاپ دست دوم

اگر دستگاه دست دومی، شرایطی که در بالا گفته شد را داشته باشد؛ ارزش خرید بالایی دارد. نیازی به تایید دوباره نیست که حتما گارانتی و مهلت تست مناسبی از فروشنده بگیرید تا خیالتان راحت شود. با این حال اگر برای انجام کارهای سبکی مانند امور خانگی، آموزشی و اداری به دنبال خرید لپ‌تاپ هستید؛ دستگاه‌های استوک گزینه‌های بهتری هستند. زیرا هم سلامت آنها مورد بررسی قرار گرفته است؛ هم به نسبت لپ‌تاپ‌های دست دوم قیمت کمتری دارد. شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای معقول و منطقی لپ‌تاپی بگیرید که بتواند کارهای شما را به‌خوبی انجام دهد. اما برای کارهای سنگین، بهتر است سراغ دستگاه‌های استوک نروید!

لپ‌تاپ استوک

خرید لپ‌تاپ استوک و دست دوم که موضوع اصلی این نوشتار نیز بود؛ برای همه نیازها مناسب نیست. همان‌گونه که بارها و بارها بیان شد؛ خرید لپ‌تاپ استوک هم می‌تواند کاملا مناسب و به‌صرفه باشد و هم ممکن است به یک فاجعه تمام عیار تبدیل شود. بسته به نیاز شما، خرید لپ‌تاپ استوک شرایط متفاوتی را رقم خواهد زد. اگر از کاربران حرفه‌ای نیستید و استفاده سنگینی از لپ‌تاپ نمی‌کنید؛ می‌توانید در میان مدل‌های استوک لپ‌تاپی سبک، باریک و زیبا انتخاب کنید که بتواند کارهای روزانه شما را به خوبی انجام دهد. برای این کار دیگر نیاز نیست به دنبال کانفیگ بالا یا امکانات ویژه باشید؛ حتی یک i5 نسل سوم و چهارم نیز می‌تواند مایکروسافت آفیس را به‌خوبی انجام دهد. به همین دلیل پیشتر بیان شد که هنگام خرید لپ‌تاپ استوک فریب نخورید. چه بسا سخت‌افزار قدرتمند بلای جان شما شود!

برای مثال، لپ‌تاپی را در نظر بگیرید که پردازنده i7 نسل ششم را داشته باشد. قدرت و سرعت این لپ‌تاپ به مراتب کمتر از دستگاهی است که پردازنده i5 نسل یازدهم را دارد. ممکن است شنیده باشید که پردازنده‌های i7 هشت هسته‌ای هستند (چهار هسته فیزیکی و چهار هسته مجازی در حالت اورکلاک) در حالی که پردازنده‌های i5 چهار هسته پردازشی (دو هسته فیزیکی و دو هسته مجازی) دارند. اما آیا این موضوع نشانگر برتری i7 است؟ در صورتی که هر دو پردازنده (i5 و i7) از یک نسل باشند؛ هسته بیشتر قدرت بیشتری خواهد داشت. اما در مقایسه i7 نسل ششم یا هفتم با i5 نسل دهم و یازدهم؛ بدون شک برنده میدان پردازنده جدیدتر است.

دستگاهی که پردازنده قدرتمند نسل ششم دارد؛ شاید بتواند فتوشاپ یا لایت‌روم عرضه شده در سال ۲۰۱۶ را خوب اجرا کند. چرا که برای نرم‌افزارهای همان سال (نهایت تا یکی دو سال بعد) طراحی و بهینه شده‌است؛ اما برای برنامه‌های روز مناسب نیست. زیرا نرم‌افزارهای جدید برای سخت‌افزارهای جدید طراحی و ساخته شده‌اند. اگر قرار باشد که با پردازنده‌های قدیمی هم به‌خوبی کار کنند که دیگر کسی به تعویض لپ‌تاپ و خرید دستگاهی جدید فکر نخواهد کرد و نتیجه آن نیز ورشکستگی کمپانی‌هاست.

مشکلات لپ تاپ استوک

بدین ترتیب بهتر است تا می‌توانید از خرید دستگاه‌های قدرتمند قدیمی پرهیز کنید؛ زیرا افزون بر کارایی پایین، مصرف باتری به شدت زیادی دارند، وزن آنها عموما بالاست، امکان دارد فن دستگاه نتواند به‌خوبی حرارت را خارج کند و مهم‌تر از همه به احتمال بسیار زیاد پس از مدتی ناچار به تعویض برخی قطعات مصرفی مانند باتری یا هارد خواهید شد. حال اگر لپ‌تاپ خریداری شده از دستگاه‌هایی باشد که قطعاتش در بازار ایران یافت نشود؛ سراب بی‌پایانی مقابل‌تان وجود خواهد داشت.

 

اشتباهات رایج در خرید لپ تاپ آکبند و نکاتی که باید بدانید:
راهنمای خرید لپ تاپ

 

آیا لپ‌ تاپ استوک و دست دوم ارزش خرید دارد؟

هر آنچه که برای خرید لپ‌تاپ استوک و دست دوم نیاز بود در این نوشتار گفته شد. نگارنده به دلیل تجربه‌های تلخ و شیرینی که از خرید این دستگاه‌ها داشته؛ تلاش کرده تا اندازه ممکن اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهد. در پایان و به عنوان جمع‌بندی باید گفت خرید لپ‌تاپ دست دوم تنها در زمانی ارزشمند است که در درجه اول از سلامت دستگاه اطمینان داشته باشید و بدانید که لپ‌تاپ تا مدت‌ها بدون دردسر برای شما کار خواهد کرد. افزون بر این باید قیمت را نیز در نظر بگیرید. اگر نحوه محاسبه قیمت لپ‌ تاپ دست دوم مورد نظر شما، منصفانه و منطقی بود؛ خریدش گزینه مناسبی به‌شمار می‌آید. اما اگر اختلاف قیمت دستگاه دست دوم با نسخه آکبند آن چندان زیاد نباشد؛ صرف هزینه برای آن عقلانی نیست.

هنگامی به سراغ خرید لپ‌تاپ دست دوم بروید که به سخت‌افزاری قدرتمند برای انجام کارهای سنگین نیاز دارید. و بازهم هشدار می‌دهیم که نباید از زمان تولید دستگاه مدت زیادی گذشته باشد. البته که این موارد قطعی نیست! شما برای انجام کارهای سبک نیز می‌توان لپ‌تاپ دست دوم تهیه کنید؛ اما به شرطی که قیمت آن پایین باشد. درواقع زمانی خرید لپ‌تاپ دست دوم به لپ‌تاپ استوک برتری دارد که در رقابت قیمت، دستگاه دست دوم از لپ‌تاپ استوک پیشی بگیرد. جز این باشد؛ بهتر است گزینه‌های استوک را امتحان کنید.

هنگام خرید لپ‌تاپ استوک نیز تا می‌توانید نیاز خود را مد نظر قرار دهید و فریب مشخصات تبلیغاتی را نخورید. همان‌گونه که بیان شد؛ لپ‌تاپ استوک بهترین انتخاب برای کارهای روزمره و سبک است. تا می‌توانید از خرید لپ‌تاپ‌های استوک قدرتمند که سخت‌افزاری قدیمی دارند؛ پرهیز کنید. زیرا تنها بلای جان شما خواهد شد و هیچ سودی از داشتن آنها نمی‌کنید. در میان چهار دسته لپ‌تاپ‌ استوکی که معرفی شد؛ بهترین انتخاب لپ‌تاپ‌های استوک مرجوعی یا دست دوم است. استوک‌های مرجوعی که به دلیل نقص فنی به نمایندگی برگشت داد شده‌اند؛ مدت زمان بسیار کمی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و قطعات معیوب توسط خود نمایندگی تعویض شده‌است.

در مقام دوم لپ‌تاپ‌های استوک با توجه به ارزش خرید، دستگاه‌هایی هستند که استوک دست دوم بوده‌اند. این دستگاه‌ها که باز هم از نظر سلامت بررسی و تایید شده‌اند؛ به دلیل استفاده شخصی عموما شرایط بهتری را دارند. احتمال اینکه استفاده‌کنندگان پیشین این لپ‌تاپ‌ها در حفظ و نگه‌داری آنها کوشا بوده و آسیب کمتری به دستگاه‌شان رسیده باشد؛ بیشتر است. بررسی وتایید نهایی نهادهای معتبری مانند نمایندگی برند لپ‌تاپ نیز اطمینان به دستگاه را افزایش می‌دهد.

نحوه محاسبه قیمت لپ تاپ دست دوم

لپ‌تاپ‌های استوک فروشگاهی زمانی از جمله استوک‌های پرفروش بود؛ زیرا این تفکر وجود داشت که دستگاه‌های موجود در نمایندگی‌ها کیفیت بالاتری دارند تا بتواند مشتری بیشتری جذب کند. امروزه می‌دانیم که چنین ادعایی بی‌پایه است. زیرا اگر شرکتی چنین کاری انجام دهد به تخلف متهم شده و باید بابت جریمه پرداخت کند. لپ‌تاپ‌های استوک فروشگاهی مقام سوم را در میان لپ‌تاپ‌های استوک (از نظر ارزش خرید) دارند. این دستگاه‌ها اگر تنها در ویترین فروشگاهی بوده باشند که بعید است؛ انتخاب بسیار مناسبی خواهند بود. اما در حقیقت استوک‌های فروشگاهی دستگاه‌هایی هستند که برای نمایش عموم در نمایندگی قرار داشتند. بدون شک شیوه برخورد مراجعین و مشتریان با دستگاه‌هایی که هزینه‌ای بابت آنها نپرداخته بودند؛ با ملایمت نبوده‌است!

البته مشتریان بدون شک لپ‌تاپ‌های موجود در نمایندگی را به دیوار نمی‌کوبیدند و همواره متصدیان فروشگاه‌ها حواسشان به آنها بوده‌است. اما به دلیل استفاده فراوان و روشن ماندن طولانی ممکن است باتری آنها فرسوده شده یا نمایشگرشان دچار آسیب‌های کوچکی شود که در آینده نیاز به تعویض داشته باشد. این لپ‌تاپ‌ها را تنها زمانی می‌توان تهیه کرد که برای استفاده در محیط کار (دفتر، شرکت، مغازه، کافه و رستوران) و نصب برنامه‌های حسابداری مانند هلو به یک سیستم نیاز داشته باشیم. خرید آنها برای استفاده شخصی شاید چندان گزینه مناسبی نباشد.

دسته آخر لپ‌تاپ‌های استوک که خرید آنها به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود؛ استوک‌های سازمانی است. این دستگاه‌ها به دلیل رفتار نامناسب کارمندان سازمان ممکن است آسیب‌های جدی دیده باشد. از آنجایی که کارمندان بابت خرید و تعمیر لپ‌تاپ‌هایی که سازمان در اختیارشان قرار می‌دهد هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند؛ بنابراین دلیلی هم ندارد که برای نگه‌داری از آن کوشا باشند. این دستگاه‌های استوک ممکن است بدترین رفتار‌ها را تجربه کرده باشند. از ریخته شدن قهوه روی آنها گرفته تا آسیب‌های فیزیکی شدیدی مانند زمین خوردن و شکسته شدن برخی قطعات.

لپ‌تاپ‌های استوک سازمانی به دلیل ارزان بودن؛ گزینه‌های پرسودی دانسته می‌شوند که بسیاری از فروشندگان استوک به کشور وارد می‌کنند. این دستگاه‌ها نه تنها از سوی نمایندگی بلکه از سوی هیچ شرکت دیگری بررسی و تایید سلامت نشده‌اند؛ زیرا در صورت انجام چنین تست‌هایی، قیمت نهایی لپ‌تاپ افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، اگر سازمان یادشده فرصت و مکانی برای نگه‌داری و تعمیر آنها داشت که زیر قیمت در بازار به‌فروش نمی‌رسانید. بنابراین تا می‌توانید از خرید این دستگاه‌ها پرهیز کنید؛ البته اگر بتوانید متوجه سازمانی بودن‌شان بشوید!

 

افزایش صدای لپ تاپ:
تقویت صدای اسپیکر لپ تاپ

 

سخن پایانی

به عنوان جمع‌بندی این نوشتار باید گفت که اگر ناچار شدید بین خرید لپ‌تاپ استوک یا دست دوم نامطمئن یا بی‌کیفیت و نداشتن لپ‌تاپ یکی را انتخاب کنید؛ نداشتن را ترجیح دهید. زیرا تا زمانی که لپ‌تاپی نخرید؛ پولتان حفظ خواهد شد و می‌توانید با افزایش سرمایه انتخاب بهتری داشته باشید. اما زمانی‌که لپ‌تاپ ارزان و بی‌کیفیت بخرید؛ نه تنها صرفه‌جویی نکرده‌اید؛ بلکه احتمال بسیار زیاد همان مقداری که هزینه کرده‌اید نیز از بین خواهد رفت. همواره به‌ یاد داشته باشید که هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست!

پرسش‌های متداول

برای خرید لپ‌تاپ استوک و دست دوم به کجا باید مراجعه کرد؟

فروشگاه‌های مجازی و حضوری بسیاری وجود دارد که لپ‌تاپ دست دوم و استوک می‌فروشند. بسیاری از این فروشگاه‌ هایی که لپ‌تاپ دست دوم یا استوک به فروش می‌رسانند؛ هم لپ‌تاپ نو و هم دست دوم دارند. البته می‌توانید با مراجعه به سایت‌های فروش محصولات دست دوم نیز لپ تاپ مورد نظر خود را از میان صدها مدل انتخاب کنید. اعتبار خرید از فروشگاه بیشتر از اشخاص خواهد بود و برخی فروشگاه‌ها ضمانت فروش نیز ارائه می‌دهند.

چگونه می‌توان سلامت لپ‌تاپ استوک و دست دوم را تشخیص داد؟

تشخیص سلامت لپ‌تاپ‌های استوک و دست دوم قدری دشوار است. در Bios سیستم که می‌توانید هنگام روشن شدن دستگاه به آن دسترسی داشته باشید؛ سلامت برخی موارد مانند باتری، هارد و صفحه نمایش مشخص می‌شود. برای تشخیص سلامت بقیه اجزا مانند پردازنده و کارت گرافیک نیاز به نصب برنامه‌هایی تخصصی است که سلامت این بخش‌ها را بررسی کنند. بهتر است در کنار تمام این تست‌ها و بررسی‌ها، مهلت تست لپ تاپ دست دوم نیز دریافت کنید تا خیالتان از بابت هر چیز آسوده باشد. حواستان باشد که در ضمانت‌نامه (یا ضمانتی که در فاکتور قید می‌شود) تمام بخش‌های فنی لپ‌تاپ تضمین سلامت شوند.

بهترین مارک لپ تاپ دست دوم و استوک کدام است؟

فارغ از برند لپ‌تاپ، دستگاه دست دوم یا استوکی ارزش خرید دارد که قطعات آن در بازار با قیمت مناسب یافت شود. زیرا در صورت بروز مشکل، تعمیر آن ساده‌تر خواهد بود. نکته دوم که هنگام خرید، بیش از برند اهمیت دارد؛ سال ساخت دستگاه است. هرچه عمر دستگاه کمتر باشد؛ احتمالا پردازنده قوی‌تری دارد و فرسایش کمتری را نیز تجربه کرده‌است. اگر می‌خواهید مک‌بوک ۲۰۱۴ بخرید صرف اینکه برند اپل است؛ بهتر است این‌کار را نکنید. این دستگاه افزون بر اینکه دیگر پشتیبانی نرم‌افزاری دریافت نخواهد کرد؛ از نظر سخت‌افزار نیز به‌شدت فرسوده شده‌است و امکان دارد شما در دردسرهای فراوانی اندازد. افزون بر این، تعمیرپذیری این دستگاه نیز کمتر از لپ‌تاپ‌های دیگر خواهد بود.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

3 نظر

  1. جهان بازار

    لپ تاپ استوک عالی هستن

    1. محمدمهدی

      پاسخ به جهان بازار

      سلام وقت بخیر مقاله خیلی خوبی بود من قصد داشتم لپ‌تاپ Dell XPS 13 یا Dell XPS 15 رو تهیه کنم که فکر میکنم ساخت اون مدلش مربوط به حدود ۳ ۴ سال پیش هست راستش اطلاع ندارم که قطعاتش توی بازار هست یا نه از بین مدل ها و نامبر های مختلف این دو لپتاپی که خدمتتون عرض کردم؛ استوک شون رو پیشنهاد میکنید؟
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به محمدمهدی

        سلام وقت بخیر بله استوک میتونید خریداری کنید ولی خب به یه سری موارد قبل خرید باید توجه داشته باشید و سلامت قطعات رو چک کنید
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%af%d9%88%d9%85-%db%8c%d8%a7-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%88%da%a9/
ads
ads