داغ ترین ها :
راهنمای خرید میوه خشک کن

راهنمای خرید میوه خشک کن

میوه خشک تبدیل به یکی از تنقلات محبوب مردم شده و از آن‌جا که فواید و خواص زیاد، در کنار طعم خوب دارد، می‌تواند جایگزینی برای تنقلات غیرسالم مثل چیپس و پفک بشود. همچنین به این علت که بعضی میوه‌ها در تمام فصول سال پیدا نمی‌شوند، با خشک کردنشان می‌توانید هر موقع که خواستید نوش‌جان کنید. میوه خشک را هم می‌توانید از بازار تهیه کنید و هم خودتان، به‌وسیله‌ی یک میوه‌خشک‌کن می‌توانید این کار را انجام دهید. در ادامه، با ارائه‌ی راهنمای خرید میوه خشک کن خانگی به شما می‌گوییم که چه نکاتی را باید موقع خرید این دستگاه رعایت کنید و بهترین مدل‌ها را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

 

انواع میوه خشک کن را می توانید از تکنولایف بخرید: خرید میوه خشک کن

فواید مصرف میوه خشک

  • میوه‌ خشک سیستم ایمنی‌ شما را قوی‌تر می‌کند و حاوی آهن، ویتامین آ و ث است. همچنین، کالری‌ کمی دارند و سرشار از کربوهیدرات مفید هستند که می‌تواند یک میان‌وعده‌ی خوب برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند به‌حساب آید.
  • از آن‌جا که قند داخل میوه‌های خشک طبیعی است، احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و از نفخ جلوگیری می‌کند.
  • مصرف میوه‌های خشک در زنان باردار، می‌تواند به زایمان راحت‌تر و کم‌درد کمک کند و برای جنین که از مادر تغذیه می‌کند، بسیار مفید است.
  • فایده‌ي دیگر میوه خشک، پیشگیری آن از ابتلا به افسردگی است. همچنین، سطح اضطراب را کاهش می‌دهد. علت این اتفاق، وجود پلی ساکارید در این میوه‌هاست که موجب آزاد شدن ملاتونین و سروتونین می‌شوند.
  • برای کاهش وزن مفید هستند. همانطورکه در ابتدا اشاره داشتیم، میوه‌های خشکی مثل زردآلو، آلو و کشمش، هم قند مورد نیاز بدنتان را تامین می‌کنند و هم به سیستم گوارش کمک می‌کنند.
  • از بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان تا حد خوبی جلوگیری می‌شود و به ترمیم هرچه سریعتر استخوان‌های آسیب دیده کمک می‌کند.
  • این قبیل میوه‌ها به سلامت قلب کمک می‌کنند. یک مشت میوه‌ی خشک شده، آنتی‌اکسیدان و فیبر بیشتری نسبت به همان میزان میوه‌ی تازه دارد. همچنین، از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و نقشی هم در بهبود گردش خون در بدن شما دارد.
  • میوه‌هایی مثل انبه‌ی خشک‌شده و کشمش به سلامت و شادابی پوست کمک می‌کنند. این میوه‌ها که حاوی امگا ۳ و چربی‌های مفید هستند، نقش شایانی هم در به تعویق انداختن پیری پوست دارند.
  • فشار خون و کم‌خونی، مشکلاتی هستند که در خیلی از خانم‌ها دیده می‌شوند. برخی از میوه‌های خشک نظیر زردآلو، منبعی غنی از پتاسیم محسوب می‌شوند و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کنند.
  • این قبیل میوه‌ها انرژی را تقویت می‌کنند. برای همین هم هست که خیلی از پروتئین بارها شامل تکه‌های میوه خشک هستند. هر زمان گرسنه‌تان شد، با مصرف چند تکه میوه‌ی خشک نظیر آلو یا گیلاس، به افزایش انرژی شما کمک می‌کنند.

آیا میوه خشک بهتر از میوه‌ی تازه است؟

میوه خشک در برابر میوه تازه

آیا می‌توان گفت که یکی از این حالت میوه از دیگری بهتر است؟ پاسخ به این سوال می‌تواند کمی دشوار باشد. میوه‌ی خشک هم تمام آن مواد معدنی و مغذی که در میوه‌ی تازه است را در خود دارد. حتی در بعضی میوه‌های خشک، آنتی‌اکسیدان و فیبر بیشتری نسبت به حالت تازه‌ی آن می‌توان یافت.

چیزی که باید به آن توجه کنید، این است که اگر میوه‌های خشک را از بازار و به‌صورت بسته‌بندی تهیه کنید، ممکن است داخل آن‌ها از شکر مصنوعی هم استفاده شده باشد؛ بنابراین تاثیری در حفظ تناسب اندام یا کاهش وزن نخواهد گذاشت و نتیجه‌ی معکوس می‌دهد. از سوی دیگر، از آن‌جا که خیلی از میوه‌ها مانند خرمالو یا زردآلو در تمام طول سال یافت نمی‌شوند، تهیه یا درست کردن میوه‌ی خشک، باعث می‌شود هر زمان خواستید سراغشان بروید. همچنین، می‌تواند جایگزینی برای تنقلات ناسالم شود. پس اگر فرزندتان تنقلات زیادی مصرف می‌کند و شما نگران سلامتی او هستید، می‌توانید میوه‌ی خشک را در خانه‌ جایگزین تنقلاتی چون پفک یا چیپس کنید.

اگر اعتمادی به میوه خشک بیرون ندارید اما دوست دارید میوه‌های مختلف را خشک و میل کنید، اصلا خود را نگران نکنید! ما در راهنمای خرید میوه خشک کن قصد داریم به شما بگوییم که بهترین مدل‌های میوه خشک‌کن کدام‌ها هستند. بدین ترتیب، خودتان می‌توانید میوه‌ی مدنظرتان را خشک کنید و از سالم بودن آن، خاطرجمع شوید.

 

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید آمیوه گیری

 

انواع میوه خشک کن

این دستگاه‌ها را شاید بتوانیم در سه دسته‌ی اصلی خانگی، صنعتی و نیمه‌صنعتی قرار دهیم اما اگر بخواهیم عمیق‌تر به انواع آن بپردازیم، به شرح زیر خواهد شد:

  • میوه‌خشک‌کن گازی: این نوع از میوه‌خشک‌کن در دسته‌ی دستگاه‌های صنعتی قرار می‌گیرد و حجم بزرگی هم دارد. دمای لازم برای عملکرد این دستگاه از گاز تامین می‌شود.
  • میوه‌خشک‌کن گرمایی: در میوه‌خشک‌کن گرمایی، حرارت در تمامی طبقات به‌طور یکسان می‌چرخد. این نوع دستگاه ممکن است با گاز و یا برق کار کند و انرژی حرارتی لازم برای خشک کردن میوه‌ها و سبزیجات را تامین کند.
  • میوه‌خشک‌کن فریزری یا انجمادی: این دستگاه برخلاف مدل‌های دیگر با حرارت سروکاری ندارد و با پایین آوردن دما میوه‌ها را خشک می‌کند. در این دستگاه‌ها، دما تا -۴۰ درجه پایین می‌آید.
  • میوه‌خشک‌کن چرخشی: مدل چرخشی میوه‌خشک‌کن بسیار رایج است و وقتی دمای آن را مشخص کنید، سینی میوه می‌چرخد و دما در آن به‌طور یکنواخت به همه‌ی قسمت میوه می‌رسد.
  • میوه‌خشک‌کن بزرگ: دستگاه‌های بزرگ، همان دستگاه‌های صنتی هستند که در کارخانه‌جات استفاده می‌شوند. این میوه‌خشک‌کن‌ها طبقات زیادی دارند و در هر سری استفاده، حدودا ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلو میوه‌ی خشک تولید می‌کنند.
  • میوه‌خشک‌کن کوچک: این دستگاه‌ها از نوع خانگی هستند و برق مصرفی‌شان، به‌علاوه‌ی تعداد سینی‌ها کمتر است. با استفاده از میوه‌خشک‌کن خانگی در هر سری استفاده حدودا ۲۰ کیلو میوه خشک به‌دست خواهید آورد.

قطعات تشکیل‌دهنده دستگاه میوه خشک کن

فن: در دستگاه میوه خشک‌کن، برای پخش شدن حرارت در تمام قسمت‌ها و طبقات دستگاه، از فن استفاده می‌شود. فن در تمامی میوه‌خشک‌کن‌ها وجود دارد و یکی از کلیدی‌ترین اجزای آن‌ها به‌شمار می‌رود. فن، ممکن است به‌صورت افقی یا عمودی کار کند و هوا را به گردش دربیاورد.

سینی: تمامی میوه‌خشک‌کن‌ها دارای سینی هستند. این سینی‌ها که باید قطعات میوه را روی آن‌ها قرار داد، آلومینیومی هستند و طبقات دستگاه را تشکیل می‌دهند. تعداد سینی‌ها یکی از نکاتی است که باید هنگام خرید میوه‌خشک‌کن به آن‌ها توجه کنید.

المنت حرارتی: می‌توان گفت که مهمترین بخش یک دستگاه المنت‌های حرارتی آن هستند که اصل کار را برعهده دارند. حرارتی که از این المنت‌ها خارج می‌شود، باید به‌گونه‌ای باشد که به عمق تکه‌های میوه نفوذ کند و تمام رطوبت آن‌ها را بکشد.

نحوه عملکرد میوه خشک کن

پس از این‌که تکه‌های میوه روی سینی‌ها پخش شدند و داخل دستگاه جای گرفتند، المنت‌ها روشن می‌شوند. فن دستگاه، حرارت را در تمامی طبقات ان پخش می‌کند. حرارت باید به‌طور یکسان پخش شود که همه‌ی میوه‌ها به یک اندازه خشک شوند. در طی این فرآیند که چند ساعت هم زمان می‌برد، رطوبت میوه‌ها از طریق فن به بیرون دستگاه هدایت می‌شوند. زمانی‌که میوه‌ها به‌طور کامل خشک شدند، بهتر است کمی آن‌ها را در هوای آزاد بگذارید و بعد نوش‌جان کنید.

 

 

نکات مهم هنگام خرید دستگاه میوه خشک کن خانگی

در راهنمای خرید میوه‌خشک‌کن، علاوه‌بر این‌که مدل معرفی کنیم، نکاتی که باید هنگام خرید رعایت کنید را هم بررسی می‌کنیم تا انتخابی آگاهانه و بدون پشیمانی داشته باشید. در ادامه نکات مهم را مشاهده خواهید کرد.

  • توان مصرفی: توان دستگاه‌ها با هم متفاوت است. هرچه توان موتور دستگاه بیشتر باشد، میوه‌ها سریعتر خشک می‌شوند. البته لازم است بدانید که میزان توان مصرفی ارتباط مستقیمی بر مصرف برق و همینطور قیمت دستگاه دارد.
  • تعداد سینی‌ها: اگر می‌خواهید حجم زیادی از میوه را یکباره خشک کنید، دستگاه باید گنجایش کافی برای این کار را داشته باشد. اکثر دستگاه‌های خانگی ۵ سینی دارند، اما دستگاه‌هایی با تعداد سینی بیشتر هم در بازار موجود است.
  • قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی: سینی‌های میوه‌خشک‌کن، باید قابلیت این را داشته باشند که شما بتوانید آن‌ها را در ماشین ظرفشویی هم بشورید. با این‌که اکثر مدل‌های جدید میوه‌خشک‌کن این قابلیت را دارند، خوب است هنگام خرید از این قابلیت مدل مورد نظرتان مطمئن شوید.
  • طول سیم: شاید به‌نظر برسد این مورد اهمیت چندانی ندارد، اما یک سیم کوتاه شما را محدود می‌کند و باید حتما جایی کنار پریز برق برایش در نظر بگیرید. پس موقع خرید، به این نکته توجه کنید که طول سیم دستگاه چقدر است و جایی برایش در نظر بگیرید.

راهنمای خرید دستگاه میوه خشک کن

در ادامه، قرار است تا با تعدادی از بهترین مدل‌های میوه‌‌خشک‌کن که در بازار ایران وجود دارند، آشنا شوید.

 ویداس VIR-5121

راهنمای خرید میوه خشک کن

اولین مدل دستگاهی که در راهنمای خرید میوه خشک کن بررسی می‌کنیم، سبزی و میوه‌خشک‌کن ویداس مدل VIR-5121 است. ابعاد این دستگاه، ۳۳×۲۸×۲۸ سانتی‌متر است و با وزن تنها دو کیلوگرم و توان مصرفی ۴۰۰ وات، یک دستگاه خانگی مناسب و ایده‌آل است. این دستگاه، ۵ طبقه سینی دارد که شما می‌توانید همه‌ی سینی‌ها یا صرفا چندتا از آن‌ها را استفاده کنید. جنس سینی‌ها و درپوش دستگاه، از پلاستیک فشرده و مقاومی است که حرارت به آن آسیبی نمی‌رساند و می‌تواند دمای ۳۵ تا ۷۰ درجه دستگاه را به‌خوبی تحمل کند. دستگاه مجهز به یک نمایشگر LED و تعدادی دکمه در جلو  است که به شما اجازه می‌دهد دما و زمان دستگاه را تنظیم کنید.

 

قیمت میوه خشک‌کن ویداس

 

سایا GP-102

میوه خشک کن سایا GE-102 در تکنولایف

دستگاه دیگر در این لیست که صرفا مناسب مصارف خانگی است، میوه و سبزی خشک‌کنی از برند سایا است که کمتر از ۲ کیلوگرم وزن دارد و برای خشک کردن میوه و سبزیجات، از موتور ۲۵۰ واتی استفاده می‌کند. این دستگاه هم ۵ طبقه سینی با گنجایش مناسب دارد که می‌توانید از همه‌شان، یا تعدادی از آن‌ها استفاده کنید. از ویژگی‌های جذاب و مثبت این دستگاه می‌توانیم به قابلیت آن برای تهیه‌ی لواشک و عدم تغییر طعم میوه‌ها اشاره کنیم. پس اگر به دنبال تنقلات سالم برای جایگزین کردن تنقلات ناسالم بازاری هستید، با این دستگاه می‌توانید میوه‌های خشک جذاب و لواشک‌های لذیذ تولید کنید. البته، به‌علت پایین بودن توان دستگاه، زمان خشک شدن میوه‌ها کمی طولانی است.

 

قیمت میوه خشک‌کن سایا

 

تکنو TE-461

راهنمای خرید میوه خشک کن - TE-461

دستگاه تکنو مدل TE-461 یک دستگاه خانگی مناسب با قابلیت تنظیم دما و زمان است که می‌توانید هم سبزی و هم میوه‌ها را در آن خشک کنید. این دستگاه ۵ سینی دارد که می‌توانید از همه‌ی آن‌ها یا هر تعداد که خواستید استفاده کنید. وزن دستگاه، ۲.۵ کیلوگرم است و سیمی به طول ۹۰ سانتی‌متر دارد که بهتر است جایی مشخص در آشپزخانه برای آن در نظر بگیرید تا مجبور نشوید برای هر بار استفاده آن را جابه‌جا کنید. از دیگر ویژگی‌های جذاب این میوه‌خشک‌کن، می‌توانیم به سروصدای بسیار کم، کارايی باکیفیت، و ظاهر مربعی و متفاوت آن نسبت به دیگر میوه‌خشک‌کن ها که اکثرا گرد هستند، اشاره کنیم.

 

قیمت میوه خشک‌کن تکنو

 

جمع‌بندی

از آن‌جا که علاقه به میوه‌های خشک‌شده و تغذیه سالم روزبه‌روز بیشتر می‌شود، بد نیست که یک میوه‌خشک‌کن خانگی با کارآیی بالا در خانه داشته باشید تا هر زمان که لازم شد، خودتان میوه‌ی مورد نظرتان را خشک کنید. بدین‌صورت، از سالم بودن آن‌ها نیز مطمئن خواهید بود. خوشبختانه کار با این دستگاه‌ها بسیار ساده است و دفترچه راهنمای آن‌ها هم هر ابهامی را برایتان رفع خواهد کرد. امیدواریم که با کمک این مقاله، یعنی راهنمای خرید میوه خشک کن و همینطور توضیحاتی که درباره‌ی میوه خشک داده شد، بتوانید دستگاه مورد نظر خود را تهیه و استفاده کنید.

سوالات متداول

خشک کردن میوه‌ها در میوه‌خشک‌کن چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به نوع میوه و توان دستگاه، این زمان متغیر است. برای مثال، میوه‌هایی چون سیب، موز و مرکبات بین ۶ الی ۱۶ ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارند. زردآلو، انگور، انجیر و گلابی هم چیزی بین ۲۰ الی ۳۶ ساعت طول می‌کشد تا خشک شوند. در این مدت، خوب است هر دو الی سه ساعت یکبار به سینی میوه سر بزنید و اگر لازم بود آن‌ها را بچرخانید.

میوه‌ی خشک‌شده چه مدت سالم و قابل استفاده می‌ماند؟

به علت قرار گرفتن تحت دمای بسیار بالا، این میوه‌ها بین ۴ ماه الی ۱ سال سالم خواهند ماند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d9%85%db%8c%d9%88%d9%87-%d8%ae%d8%b4%da%a9-%da%a9%d9%86/
ads
ads