داغ ترین ها :
راهنمای خرید کابل HDMI

راهنمای خرید کابل HDMI

کابل HDMI پرکاربردترین رابط برای انتقال تصویر و صدا است. با استفاده از این کابل می‌توانید دستگاه‌های مختلف مثل کنسول‌های بازی، پروژکتور و کامپیوتر را به تلویزیون و مانیتورهای بزرگ متصل کنید. دو نکته اساسی در کابل HDMI تعیین‌کننده کیفیت آن است. یکی کیفیت تصویر و دوم صدا. وجود این دو فاکتور به حفظ کیفیت تصویر و صدا کمک می‌کند و از تاثیر کابل HDMI بر کیفیت تصویر نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. به طور کلی اطلاعات مورد نیاز برای خرید کابل HDMI همان‌قدر که ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌رسد دشواری‌های خودش را دارد. برای اینکه بتوانید خرید مناسب با نیاز خود داشته باشید، باید چند نکته اصلی را مد نظر قرار دهید و ما در ادامه قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

 

فروشگاه تکنولایف امکان خرید انواع کابل و رابط را برای شما آماده کرده است: قیمت کابل و رابط

 

نکات کلیدی در راهنمای خرید کابل HDMI

  • سازگاری کابل HDMI با دو دستگاه؛
  • سرعت کابل؛
  • حفظ وضوح تصویر؛
  • قابلیت‌های ویژه؛
  • قیمت کابل؛
  • طول کابل‌.

 

انواع نسخه‌های HDMI

خوشبختانه نسخه‌های قدیمی و جدید کابل HDMI با یکدیگر سازگاری دارند، اما مدل‌های قبلی طبق انتظار قابلیت‌های محدودتری ارایه می‌دهند. به طور کلی دستگاه‌هایی که قبل از HDMI 1.4 ساخته شده‌اند از ARC، HDR و رزولوشن 4K پشتیبانی نمی‌کنند، با این حال می‌توانید روی وضوح تصویر تا FHD حساب باز کنید.

کابل HDMI چیست؟

ورژن HDMI 1.4

کابل HDMI 1.4 در سال 2009 به بازار عرضه شد. این کابل‌ها از ویدیوهای 4k تا 30 هرتز با قابلیت ARC را پشتیبانی می‌کنند. تاکنون این فناوری به نسخه‌های HDMI 1.4b و HDMI 1.4a ارتقا پیدا کرده است. بهترین کابل HDMI برای تلویزیون 4k مدل High speed با حداقل ورژن HDMI 1.4 است.

 ورژن HDMI 2.0

این نسخه سال 2013 به بازار وارد شد و ویدیوهای تا وضوح 4K 60 هرتز را پشتیبانی می‌کند.

HMDI 2.1

ورژن HDMI 2.0a

در سال 2015 ورژن 2.0a منتشر شد. این ورژن قابلیت HDR نیز به نسخه HDMI 2.0 اضافه کرد.

ورژن HDMI 2.0b

HDMI 2.0b در سال 2017 معرفی شد و قابلیت HDR HLG را به امکانات دیگر آن افزود.

جدیدترین ورژن کابل HDMI 2.1

HDMI 2.1 جدیدترین ورژن کابل HDMI است که تغییراتی از لحاظ پهنای باند بیشتر و نرخ تازه‌سازی بالاتر به آن اضافه شده است. HDMI 2.1 از فرمت 8k UHD در 60 هرتز و 4k در 120 هرتز پشتیبانی می‌کند، اما باید دستگاه‌هایی با قابلیت‌های حرفه‌ای به صورت فرمت‌های صوتی چندکاناله با وضوح بالا داشته باشید. خوشبختانه تلویزیون‌هایی که از فرمت HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کنند با نسخه‌های قدیمی‌تر سازگاری کامل دارند. اگر تلویزیون 8k دارید اما دستگاه فرستنده فقط با 4k سازگار است، خروجی تصاویر با وضوح 4k پخش می‌شود و نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد. به‌طور کلی کابل HDMI 2.1 با سرعت فوق‌العاده بالا، بهترین انتخاب برای گیمینگ با رزولوشن 4k است.

 

شاید نیاز پیدا کنید:

بهترین برند های کابل hdmi

 

وضوح کیفیت تصویر و صدا

اصلی‌ترین پارامتر در راهنمای خرید کابل HDMI وضوح کیفیت تصویر و صدا است. برای این که یک کابل با‌کیفیت خریداری کنید باید ابتدا مطمئن شوید که تلویزیون شما کیفیت مد نظر را پشتیبانی می‌کند یا خیر؛ زیرا عدم هماهنگی بین این دو مشکل‌ساز خواهد شد. سعی کنید کابلی را انتخاب کنید که بالاترین وضوح تصویر را منتقل کند. به طور کلی دو وضوح 4k و 8k متداول‌ترین نوع رزولوشن کابل HDMI هستند ولی بیشتر نمایشگرها از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کنند و رزولوشن 8k هنوز در دستگاه‌ها زیاد دیده نمی‌شود.

کابل HDMI

رزولوشن 4K و 8K

در ادامه به رزولوشن‌های مرسوم 4K و 8K بیشتر پرداخته می‌شود تا بتوانید انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.

کابل 4k HDMI چیست؟ این کابل واسط بین دو منبع ارتباطی است و انتقال و پخش تصاویر را با وضوح 4k امکان پذیر می‌کند. قبل از خرید کابل HDMI 4k نکات زیر را در نظر بگیرید.

کابل HDMI با رزولوشن 4K و 8K

  • هرگز از کابل بلند استفاده نکنید، زیرا هر چه کابل بلندتر باشد، کیفیت تصویر کمتر می‌شود.
  • سرعت و حداکثر پهنای باند را بررسی کنید، کابلی با حداکثر پهنای باند 18 گیگابایت بر ثانیه به اندازه کافی سریع است که تصویر 4k را پخش کند.

کابل HDMI 8k چیست؟ این کابل در اواخر سال 2020 به بازار وارد شد و بیشتر در تلویزیون‌ها و سینمای خانگی به‌کار می‌رود. بعد از مدتی این فناوری در دستگاه‌ها و کنسول‌های بازی مثل PS5 و Xbox Series X نیز مورد استفاده قرار گرفت. حتما این نکته را در نظر بگیرید که برای خرید کابل HDMI گیمینگ حتما کابلی با وضوح 8k را انتخاب کنید.

سرعت کابل HDMI

کابل‌های HDMI از نظر سرعت به 4 دسته استاندارد، پرسرعت، پریمیوم سرعت بالا و سرعت فوق‌العاده دسته‌بندی می‌شوند و هر کدام ویژگی‌های متفاوتی دارند.

 

 

کابل‌های استاندارد

ابتدایی‌ترین مدل کابل‌های HDMI، کابل استاندارد است. این نوع کابل‌ها، کندترین مدل از میان سایر کابل‌ها هستند. پهنای باند این محصولات 4.95 گیگابایت بر ثانیه بوده و برای سیگنال FHD تلویزیون مناسب است. این کابل توانایی نمایش رزولوشن 4k را ندارد و اگر تلویزیون‌تان قدیمی است، می‌توانید به سراغ کابل‌های استاندارد بروید.

کابل HDMI استاندارد

کابل‌های سرعت بالا

این مدل از کابل‌های HDMI سرعتی 2 برابر کابل‌های استاندارد دارند و حداقل پهنای باند آن‌ها 10.2 گیگابایت بر ثانیه است. کابل‌های سرعت بالا از تصاویر با رزولوشن 4k پشتیبانی می‌کنند و گزینه مناسبی برای فیلم‌هایی با‌ این کیفیت به حساب می‌آیند. این کابل‌ها با قابلیت HDR نیز سازگاری دارند.

کابل‌های پریمیوم Premium High speed

کابل‌های پریمیوم منابع ویدیویی مختلف را پوشش می‌دهند و دارای پهنای باند 18 گیگابایت در ثانیه هستند. کابل‌های پریمیوم از ویدیوی 4k با سرعت 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند رزولوشن 8K را هم به نمایش دربیاورند.

کابل‌های پریمیوم Premium High speed

کابل‌های فوق‌العاده پرسرعت Ultra High Speed

کابل‌های ultra high speed بهترین کابل‌ها برای نمایش تصاویر تلویزیون‌های خانگی هستند. این کابل‌ها تا 48 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند دارند و یک گزینه ایده‌آل برای گیمرها به‌شمار می‌روند؛ زیرا می‌توانند تصاویر 4k را در 120 هرتز به نمایش بگذارند. به طور کلی اگر کنسول بازی یا کامپیوتر پی سی دارید که می‌تواند تصاویر 4k را در بیشتر از 60 هرتز نمایش دهد، این کابل مناسب شماست.

 

بهترین کابل hdmi 4k کدام است؟

بهترین کابل hdmi برای تلویزیون 4k

 

طول کابل HDMI

کابل‌های HDMI در سایزهای 1، 2، 3، 5، 7.5، 10 و 15 متری تولید می‌شوند و البته هر چه طول کابل کمتر باشد تصاویر وضوح بهتری خواهند داشت. بنابراین می‌توان گفت ارتباط مستقیمی بین کیفیت تصاویر و طول کابل وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید کابل HDMI با طول زیاد تهیه کنید به سراغ مدل‌های Active HDMI بروید. این محصولات دارای پردازنده داخلی هستند و می‌توانند سیگنال را در طول سیم با طول بسیار زیاد هم بدون افت کیفیت منتقل کنند.

کابل 4K HDR HDMI

 

چگونه تلویزیون را در حالت Smart View قرار دهیم؟
اسمارت ویو چیست

 

کابل HDMI با قابلیت HDR

تاثیر کابل HDMI بر کیفیت تصویر به قابلیت HDR نیز بستگی دارد. HDR که مخفف عبارت High Dynamic Range است باعث می‌شود رنج دینامیکی تصاویر بهتر شود و شما محتوایی جذاب‌تر را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که شرط استفاده از قابلیت HDR این است که هر دو دستگاه فرستنده و گیرنده از این ویژگی پشتیبانی کنند. به طور کلی می‌توان گفت بیشتر تلویزیون‌های 4k از قابلیت HDR استفاده می‌کنند.

قیمت کابل HDMI

قطعا ویژگی‌هایی مانند طول کابل، کیفیت و قابلیت‌هایی مثل سرعت کابل تعیین‌کننده قیمت کابل HDMI هستند. اگر دنبال یک کابل HDMI 4k با سرعت فوق العاده بالا هستید، طبیعتا باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

کابل HDMI باقابلیت‌های ویژه

برخی کابل‌های HDMI به پروتکل ARC The Audio Return Channel  یا “کانال بازگشت صدا” مجهز هستند. این پروتکل، صدا را با کمترین کابل و سرعت بالا منتقل کرده و امکان انتقال صدای دو‌طرفه را می‌دهد. به طور کلی اکثر تلویزیون‌ها فقط یک خروجی ARC دارند و برای اتصال باید کابل را از خروجی HDMI به ورودی ARC در تلویزیون متصل کنید.

قابلیت The Audio Return Channel

 

انتخاب کابل HDMI مناسب به چه چیزی بستگی دارد؟

طبیعتا  کابل HDMI باید با دستگاه شما سازگاری داشته باشد، به این معنی که اگر می‌خواهید وضوح تصویر FHD را نمایش دهد باید تلویزیونی داشته باشید که قابلیت نمایش رزولوشن FHD را داشته باشد. به طور کلی برای خرید کابل HDMI اورجینال باید به نکاتی مثل سازگاری منبع اولیه و دوم، کیفیت تصویر، صدا و طول سیم کابل توجه کنید. اگر دنبال خرید کابل HDMI 4k هستید، باید کابل‌های high speed (با سرعت بالا) را انتخاب کنید؛ چرا که از تمام فرمت‌های 4k Ultra HD و همچنین قابلیت‌های HDR پشتیبانی می‌کنند.

 

راهنمای خرید شارژر و کابل شارژر مرغوب:
انواع شارژر

 

سوالات متداول

جدیدترین ورژن کابل HDMI چیست؟ HDMI 2.1 جدیدترین ورژن کابل HDMI است که تغییراتی از لحاظ پهنای باند بیشتر و نرخ تازه‌سازی بالاتر به آن اضافه شده است.

برای بازی چه کابل HDMI تهیه کنیم؟ کابل‌های ultra high speed گزینه‌ای ایده‌آل برای گیمرها به‌شمار می‌روند؛ زیرا می‌توانند تصاویر 4k را در 120 هرتز به نمایش بگذارند.

طول کابل HDMI کیفیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ هر چه طول کابل کمتر باشد تصاویر وضوح بهتری خواهند داشت. بنابراین می‌توان گفت ارتباط مستقیمی بین کیفیت تصاویر و طول کابل وجود دارد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%da%a9%d8%a7%d8%a8%d9%84-hdmi/
ads
ads