داغ ترین ها :
راهنمای خرید هارد SSD و معرفی بهترین مارک های اس اس دی

راهنمای خرید هارد SSD و معرفی بهترین مارک های اس اس دی

سرویس‌های ابری یکی از گزینه‌های مناسب برای ذخیره اطلاعات‌مان است. اما گاهی به دلایل مختلف نمی‌توانیم از این سرویس استفاده کنیم. بنابراین بهترین گزینه خرید هارد دیسک است، در همین رابطه در ادامه ابتدا هارد SSD را به شما معرفی می‌کنیم و سپس به بهترین مارک هارد SSD برای لپ تاپ و راهنمای خرید SSD می‌پردازیم. برای نکات اولیه می‌توانید از مقاله “حافظه ی ssd چیست” دیدن کنید.

 

لیست امروز هارد های اس اس دی موجود در تکنولایف را ببنید: قیمت هارد SSD

 

راهنمای خرید SSD اینترنال

ممکن است تصور کنید که همه SSD های موجود در بازار از یک نوع هستند، ولی این اصلا صحیح نیست و اتفاقا قبل از تصمیم به خرید باید بدانید که لپ تاپ شما از کدام نوع SSD پشتیبانی می‌کند. در ادامه راهنمای خرید هارد اینترنال SSD را ارائه می‌کنیم.

انواع هارد های اس اس دی

  • SATA: این نوع هاردهای SSD5 یا 3.5 اینچی هستند و می‌توانند جایگزین هارد HDD موجود به روی لپ تاپ شما شوند. سرعت این مدل هارد تا 600MBps می‌رسد.

 

  • PCIe: اولین ویژگی این نوع هارد این است که سرعت آن در نسل سوم تا نهایت 4 گیگابایت بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند. این نوع هارد را می‌توانید از طریق شیار PCIe یا شیار 2 به مادربرد کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کنید. برای این کار باید مادربرد چنین شیاری داشته باشد. هارد PCIe نسل چهارم سرعت بسیار بهتری دارد ولی برای استفاده از آن باید پردازنده اینتل نسل 11 یا AMD Ryzen سری 3000 یا جدیدتر داشته باشید. در حال حاضر PCIe نسل 5 نیز در دسترس قرار دارد که سرعت آن تحسین برانگیز است.

 

  • NVMe: نام NVMe مخفف Non-Volatile Memory Express است و این نوع هارد از پهنای باند بالای PCIe بهره می‌برد تا سرعت بالایی را ارائه کند.

 

  • U2 و mSATA: ممکن است لپ تاپ شما از این نوع هارد استفاده کند که اندازه کوچک‌تری نسبت به SATA دارد.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت ssd و hdd

 

بهترین مارک هارد SSD لپ تاپ

در ادامه این بخش به سراغ 10 بهترین برند هارد اینترنال ssd خواهیم رفت و این برندها را با هم مرور می‌کنیم تا شما بهتر بتوانید برند مورد نظر را انتخاب کنید.

  • Samsung: ممکن است سامسونگ را به خاطر گوشی‌های هوشمند، لوازم جانبی یا لوازم خانگی بشناسیم اما این سازنده بزرگ یکی از بهترین‌های جهان در زمینه ساخت SSD است. شاید بتوان سامسونگ را قابل اعتمادترین برند SSD جهان به حساب آورد. SSD های میان‌رده این سازنده با پسوند EVO به فروش می‌رسند و اتفاقا طرفداران بسیار زیادی نیز دارند و SSD های PRO برای گیمینگ و کارهای سنگین‌تر است و کارایی تخصصی‌تری دارد. طبیعتا SSD های PRO گران‌قیمت هستند ولی SSD های EVO را می‌توانید با قیمت معقولی خریداری کنید.

 

  • Crucial: برند Crucial را می‌توانیم جزو برندهایی بدانیم که معمولا در زمینه ساخت ssd مرز‌ها را جابجا می‌کند و به دستاوردهای جدید می‌رسد. این کمپانی ارزان‌ترین ssd ظرفیت بالای جهان به نام 5210 ION را تولید کرد و با Crucial T700 توانست به سرعت خواندن 12400 مگابایت بر ثانیه دست پیدا کند. کیفیت محصولات این برند بسیار خوب است و اکثر SSD های Crucial پنج سال گارانتی دارند.

 

  • Intel: در حالی که اکثر برندها در تلاش هستند تا بتوانند به سرعت بالاتری دست پیدا کنند و آن را به نمایش دربیاورند شرکت اینتل بیشتر تلاش می‌کند تا عملکرد عالی خود را در عمل ثابت کند و همیشه تلاش کرده تا بدون سر و صدا بهترین ssd های ممکن را تولید کند. SSD های اینتل شاید خیلی در صدر جدول سریع‌ترین SSD های موجود در جهان قرار دیده نشوند ولی پایداری و عملکرد خوب باعث شده همیشه مورد توجه خریداران قرار بگیرند. SSD های سری 6 اینتل محصولات میان‌رده به حساب می‌آید و برای استفاده‌های معمول مناسب هستند در حالی که سری Optane گران‌تر بوده و برای بازی کردن و کارهای سنگین مناسب است.

 

  • Western Digital: شرکت وسترن دیجیتال از دهه 1970 تا کنون مشغول ساخت انواع هارد است و یکی از شرکت‌های قابل اعتماد در این زمینه به حساب می‌آید. یکی از ویژگی‌های مثبت این برند علاوه بر پایداری خوب، قیمت مناسب است و به نوعی ارزان‌تر از برندی مثل سامسونگ است.

 

  • Kingston: به لیست بهترین برند هارد ssd به Kingston می‌رسیم، برندی که به خوبی می‌داند برای داشتن فروش خوب در بازار باید مشخصه خاصی را ارائه کند و این مشخصه کینگستون را می‌توان قیمت بسیار خوب و اقتصادی دانست. البته منظور ما این نیست که این برند هارد ssd گران قیمت ندارد و اتفاقا مدل KC3000 طبق گفته خود شرکت می‌تواند تا سرعت 7000 مگابایت بر ثانیه را ارائه کند.

 

  • ADATA: برند تایوانی ADATA دیگر برندی است که به لیست بهترین برند ssd راه پیدا کرده است. این برند در اروپا و غرب به طور کلی خیلی شناخته شده نیست اما این به معنای کیفیت بد محصولات این برند نیست و اتفاقا SSD های ADATA قیمت و پایداری خوبی دارند و از نظر سرعت مقدار کمی پایین‌تر از میانگین قرار می‌گیرند.

 

  • Seagate: سیگیت هم سالیان زیادی است که مشغول ساخت هارد دیسک است و هاردهای آن هم کیفیت ساخت و قیمت مناسبی دارند و در ایران نیز بسیاری از مدل‌های این برند در دسترس قرار دارند. هاردهای SSD سری BarraCuda در واقع میان‌رده‌های این برند هستند و برای گیمینگ و ادیت و … باید به سراغ سری FireCuda بروید و سری IronWolf حافظه متصل به شبکه است.

 

  • Corsair: این برند بیشتر SSD های مناسب بازی و کارهای سنگین تولید می‌کند. Corsair در مدل پرچمدار MP700 توانسته به سرعت خواندن و نوشتن حدود 10 گیگابایت بر ثانیه دست پیدا کند. با این وجود SSD اندازه کوچکی دارد و در عین حال حین کار دمای زیادی نیز تولید نمی‌کند و همین باعث می‌شود این برند گزینه جذابی برای کارهای سنگین مثل بازی کردن به حساب بیاید. البته این برند SSD های ارزان قیمت نیز دارد و در نهایت توانسته در لیست 10 تایی بهترین برند ssd قرار بگیرد.

 

  • Sabrent: هاردهای SSD این برند به خوبی می‌توانند با هاردهای شرکت سامسونگ رقابت کنند و این در حالیست که قیمت کمتر و مناسب‌تری دارند.

 

  • Plextor: هارد SSD های شرکت Plextor را می‌توان جزو عجیب‌ترین و زیباترین هاردهایی که می‌توانید درون سیستم خود قرار دهید خواند. بسیاری از SSD های این برند از نورپردازی RGB استفاده می‌کنند و گیمینگ بودن خود را نشان می‌دهند. با وجود همه این ویژگی‌ها اما قیمت SSD های Plextor خیلی زیاد نیست و با بودجه منطقی می‌توانید به سراغ این سازنده بروید.

در لیست بالا 10 عدد از بهترین برند هارد اینترنال ssd را با هم مرور کردیم. برخی از این برندها ممکن است در بازار ایران وجود نداشته باشند و باید به سراغ برخی مدل‌های جایگزین و موجود بروید. پس از بهترین برند هارد ssd در بخش بعدی به سراغ راهنمای خرید ssd برای کامپیوتر می‌رویم.

 

برترین برند هارد External در ایران کدام است؟
بهترین مارک هارد اکسترنال

 

راهنمای خرید هارد ssd

فرقی نمی‌کند که به دنبال راهنمای خرید ssd برای کامپیوتر یا راهنمای خرید ssd برای لپ تاپ باشید در هر صورت این بخش می‌تواند به شما کمک کند تا با بهترین هارد ssd موجود در بازار آشنا شوید.

هارد ام اس آی مدل SPATIUM M570 HS ظرفیت 2 ترابایت

هارد ام اس آی مدل SPATIUM M570 HS ظرفیت 2 ترابایت

این حافظه SSD یکی از بهترین مدل‌های موجود در جهان است و عملکرد بی‌نظیری را از خود به نمایش می‌گذارد. این حافظه از فناوری PCIe Gen 5 استفاده می‌کند و در مقایسه با نسل قبلی می‌تواند تا 1.5 برابر سرعت بالاتری را در اختیار قرار دهد. سرعت در حافظه در حالت نوشتن و خواندن می‌تواند به 10 گیگ بر ثانیه برسد که عملکردی تحسین برانگیز است و باعث می‌شود دیتا با سرعت بسیار زیادی انتقال پیدا کند و بازی‌ها نیز بسیار سریع‌تر لود شوند.

البته که سرعت نهایی به سیستم شما نیز بستگی دارد و عوامل زیادی بر این موضوع تاثیر می‌گذارند. شرکت MSI اعلام کرده که بدنه آلومینیومی این مدل به گونه‌ای طراحی شده تا بتواند به خوبی گرما را انتقال دهد و در حالت حداکثر توان نیز بتواند بدون مشکل برای مدت طولانی به عملکرد خود ادامه دهد. این مدل هم برای گیمرها کاربرد خواهد داشت و هم تولید کنندگان محتوا می‌توانید از سرعت بی‌نظیر آن برای سریع‌تر کار کردن استفاده کنند.

 

قیمت هارد MSI مدل SPATIUM M570 HS ظرفیت 2 ترابایت

 

هارد کورسیر مدل MP700 M.2 2280 NVMe ظرفیت 2 ترابایت

هارد کورسیر مدل MP700 M.2 2280 NVMe

برند کورسیر را در بالا معرفی کردیم و گفتیم که این سازنده مدل‌های مناسب بازی و کار سنگین تولید می‌کند. این مدل از SSD های کورسیر سرعتی تا 10 گیگابایت را هنگام خواندن و نوشتن اطلاعات ارائه می‌دهد که اتفاقی عالی است و از این نظر شرایط یکسانی با هارد بالا دارد. در این مدل PCIe Gen5 با پنهای باند بالای NVMe 2.0 ترکیب شده تا سرعت و عملکردی عالی و بی‌نقص به‌وجود بیاید. این حافظه به لطف تراکم بالای 3D TLC NAND دوام بالایی دارد و هنگام خرید نیز باید به اندازه آن که 2280 است توجه داشته باشید.

 

قیمت هارد کورسیر مدل MP700 M.2 2280 NVMe ظرفیت 2 ترابایت

 

هارد سامسونگ مدل PRO 990 PCIe 4.0 NVMe

هارد سامسونگ مدل PRO 990 PCIe 4.0 NVMe ظرفیت 2 ترابایت

سامسونگ یکی از برترین تولید کنندگان هارد در جهان است و مدل‌های مختلفی را تولید می‌کند. این مدل از فناوری PCIe 4.0 بهره می‌برد و سرعت خواندن آن در حالت حداکثری به 8 گیگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن آن به 7 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. این حافظه با وجود سرعت بسیار خوبی که دارد به صورت بسیار بهینه از باتری استفاده می‌کند و در زمینه مدیریت گرما نیز کاملا موفق است. این هارد در مقایسه با مدل‌های بالا سرعت کمتری دارد ولی در عوض با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسد و برای بازی کردن و البته ادیت ویدئو و کارهای گرافیکی گزینه عالی به حساب می‌آید.

 

قیمت هارد سامسونگ مدل PRO 990 PCIe 4.0 NVMe ظرفیت 2 ترابایت

قیمت هارد سامسونگ مدل PRO 990 PCIe 4.0 NVMe ظرفیت 1 ترابایت

 

هارد سامسونگ مدل EVO 870 ظرفیت 2 ترابایت

هارد سامسونگ مدل EVO 870 ظرفیت 2 ترابایت

مدل‌های بالا هیچ کدام از نوع SATA نبوده‌اند و اگر شما بسته به سیستم خود این نوع از حافظه SSD را بخواهید، در بین مدل‌های 2.5 اینچی EVO 870 می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های ممکن باشد. این محصول می‌تواند سرعت کلی سیستم شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد و سرعت خواندن و نوشتن آن نیز در حالت حداکثری به 560 و 530 مگابایت بر ثانیه می‌رسد. به گفته سازنده کره‌ای این هارد SSD دوام بسیاری بالایی نیز دارد و به سبب فناوری‌های جدید به کار گرفته شده تا مدت‌ها بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد و می‌تواند حداکثر سرعت خود را برای مدت زمان طولانی حفظ کند.

 

قیمت هارد سامسونگ مدل EVO 870 ظرفیت 2 ترابایت

 

هارد ایسوس مدل ROG Strix SQ7 ظرفیت 1 ترابایت

هارد ایسوس مدل ROG Strix SQ7 ظرفیت 1 ترابایت

بدون شک سرکت ایسوس را به دلیل ساخت لپ تاپ‌های متنوع و مختلف می‌شناسید ولی شاید اطلاع نداشته باشید که این سازنده در زمینه تولید مادربرد و هارد SSD و موارد این‌چنینی نیز فعالیت می‌کند. هارد ROG Strix SQ7 از فناوری PCIe Gen 4 استفاده می‌کند و سرعت خواندن و نوشتن آن به ترتیب به 7 و 6 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. اگر از مادربرد ایسوس استفاده می‌کنید طبیعتا خرید این هارد می‌تواند باعث ایجاد هماهنگی و سازگاری بیشتر بین سخت افزار سیستم شما شود.

 

قیمت هارد ایسوس مدل ROG Strix SQ7 ظرفیت 1 ترابایت

 

هارد ام اس آی SPATIUM M460 NVME M.2

هارد ام اس آی SPATIUM M460 NVME M.2

در بالا SPATIUM M570 HS شرکت ام اس آی را به شما معرفی کردیم و گفتیم که این مدل می‌تواند سرعتی حدود 10 گیگابایت بر ثانیه را ارائه کند. هارد ام اس آی SPATIUM M460 NVME M.2 مدل دیگری از همین سازنده تایوانی است که از PCIe Gen4 استفاده می‌کند و سرعت خواندن و نوشتن آن در حالت حداکثری به 5 و 4.5 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. درست است که این عدد در مقایسه با 10 گیگابایت بر ثانیه کمتر است ولی همچنان سرعت بسیار عالی به حساب می‌آید.

 

خرید هارد ام اس آی SPATIUM M460 NVME M.2 ظرفیت 2 ترابایت

خرید هارد ام اس آی SPATIUM M460 NVME M.2 ظرفیت 1 ترابایت

 

هارد کورسیر MP600 PRO NH M.2

هارد کورسیر MP600 PRO NH M.2

هارد کورسیر MP600 PRO NH M.2 از PCIe Gen4 بهره می‌برد ولی با این وجود سرعت عالی خواندن 7 گیگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 6.5 گیگابایت بر ثانیه را ارائه می‌کند. جنس بدنه این هارد اینترنال از آلومینیوم است و به گفته کورسیر مقاومت بالایی نیز در برابر دما دارد. به لطف تراکم بالای TLC NAND این هارد طول عمر بسیار طولانی نیز دارد و بعد از چند سال هیچ مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود.

 

خرید هارد کورسیر MP600 PRO NH M.2 ظرفیت 1 ترابایت

خرید هارد کورسیر MP600 PRO NH M.2 ظرفیت 500 گیگابایت

 

هارد وسترن دیجیتال Blue WDS500G2B0A ظرفیت 500 گیگابایت

هارد وسترن دیجیتال Blue WDS500G2B0A

اگر به یک هارد SATA خوب و خوش‌قیمت نیاز دارید هارد وسترن دیجیتال Blue WDS500G2B0A می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. این هارد را به راحتی می‌توانید در لپ تاپ‌ها یا کامپیوترهای قدیمی جایگزین هارد HDD خود کنید تا سرعت سیستم به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. این هارد 2.5 اینچی حداکثر سرعت خواندن و نوشتن 560 و 530 مگابایت بر ثانیه دارد که در مقایسه با سرعت 150 مگابایتی هاردهای قدیمی حدود 3 برابر به حساب می‌آید.

 

خرید هارد وسترن دیجیتال Blue WDS500G2B0A ظرفیت 500 گیگابایت

 

چرا تمام هاردهای اکسترنال برای تلویزیون مناسب نیستند؟
هارد اکسترنال مناسب تلویزیون

 

MSI SPATIUM M390 NVMe M.2

هارد اس اس دی MSI SPATIUM M390 NVMe M.2

هارد اس اس دی اینترنال ام اس آی مدل SPATIUM M390 یکی از جذاب‌ترین مدل‌هایی است که می‌توانید برای سیستم خود خریداری کنید. فناوری NAND flash technology سبب شده تا این محصول در عین اندازه بسیار کوچک بتواند تا نسخه 2 ترابایتی را تحت پوشش قرار دهد. به لطف برنامه MSI Centre شما می‌توانید عملکرد هارد، سلامت و دمای آن را زیر نظر داشته باشید و به کمک برنامه Actiphy از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

این هارد که از رابط PCIe Gen3x4 M.2 استفاده می‌کند سرعت بسیار عالی دارد. برای درک بهتر سرعت این هارد باید اشاره کنیم که مثلا سرعت یک هارد HDD حدود 150 مگابایت است و یک هارد SSD از نوع SATA سرعتی حدود 500 مگابایت دارد. این در حالیست که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در این مدل به ترتیب 3300 و 3000 MB/s است. این یعنی هارد اس اس دی اینترنال ام اس آی مدل SPATIUM M390 سرعتی 6 برابری نسبت به SATA SSD دارد.

 

قیمت هارد SSD ام اس ای مدل SPATIUM M390

 

روش پیدا کردن هارد در لپ تاپ را در مطلب زیر بخوانید:
هارد لپ تاپ چیست

 

سوالات متداول

بهترین مارک هارد ssd لپ تاپ کدام است؟ قبل از خرید هارد SSD ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که بهترین مارک هارد ssd برای لپ تاپ کدام است. در این مطلب ما به 10 عدد از بهترین مارک هارد ssd پرداختیم و می‌توانید لیست کامل به همراه توضیحات را در متن مطالعه کنید ولی به طور کلی برندهایی چون سامسونگ، Crucial، اینتل، ADATA، وسترن دیجیتال، سیگیت و موارد دیگر در لیست حضور دارند.

در خرید SSD به چه نکاتی توجه کنیم؟ در متن به راهنمای خرید هارد اینترنال ssd پرداخته شده و تلاش کردیم تا به طور کامل به مشخصات مختلف بپردازیم و در ادامه راهنمای خرید ssd در مدل‌های مختلف SATA، PCIe 3.0 و PCIe 4.0 را بیان کنیم. در جهت راهنمای خرید ssd اینترنال یکی از بهترین مدل‌های SSD SATA 2.5D که می‌توانید خریداری کنید Samsung EVO 870 است که قیمت مناسب و عملکرد عالی به نسبت قیمت دارد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

3 نظر

  1. شاهین شهنوازی

    به عنوان یک سایت قابل اعتماد و پویا اجازه قرار گرفتن همچین نوشته سطح پایین و پر از ایرادی رو نداشتم. لطفا به کسی که حتی نمیدونه SSD یک قطعه مشخص و HDD یا هارد یک قطعه مجزاست اجازه پایین آوردن سطح سایتتون رو ندین.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به شاهین شهنوازی

      سلام وقت بخیر دوست خوبم، من که متوجه منظور شما نشدم، شاید بقیه بشن. SSD یک قطعه مشخص و HDD یا هارد یک قطعه مجزاست این یعنی چی؟ :)
      1. مهدی

        پاسخ به احسان نیک پی

        یعنی ssd هارد نیست که توی همه جای متن مخصوصا عنوان ssd ها اوردید ... یعنی هارد ssd نداریم... هارد یه چیز هست و ssd یه چیز دیگه و با هم نمی تونی قاطی کنی مگر اینکه از سطح سواد و اشتایی با سخت افزار دارای مشکل باشید ... همین ... امیدوارم متوجه شده باشی 😊
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-ssd/
ads
ads