داغ ترین ها :
آموزش کامل رفع خرابی تاچ پد لپ تاپ

آموزش کامل رفع خرابی تاچ پد لپ تاپ

هنگامی که تاچ پد لپ تاپ عمل نکند، کاربران به شدت نگران خرابی‌های احتمالی خواهند شد. در صورتی که نتوانید با استفاده از تاچ پد، نشانگر ماوس لپ تاپ خود را برای انجام کارهای گوناگون حرکت دهید، قطعا دردسرهای مختلف را تجربه خواهید کرد. در این مقاله قصد داریم روش عیب‌یابی و رفع خرابی تاچ پد لپ تاپ را آموزش دهیم. پیش از پرداخت هزینه تعمیر تاچ پد لپ تاپ، نکات زیر را بررسی کنید.

 

پیش از خرید لپ‌تاپ از محصولات موجود در فروشگاه تکنولایف دیدن کنید: لپ تاپ

 

آیا لپ تاپ فریز شده است؟

وقتی تاچ پد لپ تاپ کار نمی کند، با این که فریز شدن لپ تاپ و بررسی آن دور از ذهن است، اما ارزش بررسی مجدد را دارد. در صورتی که تاچ پد شما به صورت ناگهانی متوقف شود، احتمالا لپ تاپ فریز شده است. هنگامی که دستگاه فریز شود یا هنگ کند، تاچ پد و صفحه کلید عمل نخواهند کرد. برای آزمایش این مورد در ویندوز، باید کلید Windows را فشار دهید تا بدین ترتیب، منوی استارت (Start) بازگشایی شود، سپس کلیدهای ترکیبی Ctrl + Alt + Delete را به منظور بازگشایی صفحه امنیتی فشار دهید. در سیستم مک، باید کلیدهای cmd + Space را فشار دهید تا Spotlight بازگشایی شود که یک راه ساده به منظور فعال بودن رایانه شما با استفاده از صفحه کلید است.

در صورتی که مراحل ذکرشده فاقد نتیجه باشند، باید چند لحظه به رایانه فرصت دهید تا بتواند پردازش‌های احتمالی را انجام دهد. در صورتی که چند دقیقه زمان بگذرد و هنوز کامپیوتر در حالت فریز قرار داشته باشد، باید کلید فیزیکی پاور را فشار دهید و در همان حالت نگه‌داری کنید تا خاموش شود. ما امیدواریم با این روش بتوانید مشکل تاچ پد را حل کنید، اما در صورتی که شرایط پیچیده‌تر بود، لازم است سایر مراحل را برای عیب‌یابی تاچ پد دنبال کنید.

 

علت هنگ کردن لپتاپ شما چیست و چطور قابل رفع است؟
حل مشکل هنگ کردن لپ تاپ

 

کلیدهای تاچ پد کیبورد را بررسی کنید

یکی دیگر از دلایل کار نکردن تاچ پد را می‌توان غیرفعال کردن تصادفی آن با فشار دادن یک کلید ترکیبی دانست. بیشتر لپ تاپ‌ها دارای کلید Fn هستند که با کلیدهای F1 و F2 و سایر کلیدها ترکیب شده و می‌توانند عملیات خاصی را انجام دهند.

به عنوان مثال، امکان تغییر میزان روشنایی لپ تاپ با استفاده از کلیدهای ترکیبی ذکرشده وجود دارد. با‌این‌حال در بسیاری از لپ تاپ‌ها ممکن است یکی از کلیدهای ترکیبی موجب غیرفعال شدن تاچ پد شود. از آن جایی که ممکن است کلیدهای ذکرشده به سادگی انتخاب شوند، این احتمال وجود دارد که تاچ پد غیرفعال شود. قفل شدن تاچ پد لپ تاپ به علت غیر فعال بودن آن هم پیش می‌آید.

تنظیمات تاچ پد لپ تاپ در ویندوز 7

البته فراموش نکنید که انتخاب دقیق کلیدهای ذکرشده می‌تواند با توجه به مدل انواع لپ تاپ‌ها، متفاوت باشد. به عنوان مثال در لپ تاپ HP Elitebook با فشار دادن کلیدهای ترکیبی F5 و Fn، تاچ پد را خاموش کنید. شما می‌توانید با فشار دادن مجدد آن‌ها، تاچ پد را فعال‌سازی کنید.

 

چطور چت خود را از whatsapp به Telegram منتقل کند:
انتقال چت واتساپ به تلگرام

 

ماوس‌های جانبی را جداسازی کنید

یکی دیگر از روش‌های رفع خرابی تاچ پد را می‌توان جداسازی ماوس‌های شخص ثالث دانست. همچنین اگر از ماوس‌های بلوتوثی استفاده می‌کنید هم باید اتصال آن‌ها را قطع کنید. بهتر است بدانید برخی از لپ‌تاپ‌ها به علت متصل شدن ماوس‌های جانبی دچار قطعی تاچ پد می‌شوند و جداسازی آن‌ها می‌تواند باعث رفع خطای احتمالی شود. در صورتی که ماوس سیمی یا بلوتوثی را جدا کنید و پس از راه‌اندازی مجدد دستگاه شاهد عمل کردن تاچ پد باشید، مشکل را پیدا کرده‌اید.

 

 

جدیدترین مدل موس و کیبورد را می توانید از تکنولایف بخرید

 

بررسی تنظیمات ماوس در ویندوز

در مرحله بعد باید تنظیمات ماوس را در داخل ویندوز بررسی کنید تا خطاهای احتمالی را مورد بررسی قرار دهید. ابتدا وارد تنظیمات شوید و از بخش دستگاه‌ها (Devices)، گزینه تاچ پد (Touchpad) را انتخاب کنید. در این بخش باید مطمئن شوید که اسلایدر تاچ پد را فعال‌سازی کرده‌اید. همانطور که در قسمت بالا ذکر شد، باید کلیه تنظیمات را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید نسبت به فعال بودن تاچ پد اطمینان حاصل کنید.

فعال سازی تاچ پد لپ تاپ در ویندوز 7

در صورتی که نتوانید مشکل خود را از این منو حل کنید، ممکن است بتوانید وارد تنظیمات مخصوص صفحه لمسی در بخش دیگر شوید. شما باید وارد تنظیمات شوید و از بخش دستگاه‌ها (Devices) گزینه ماوس (Mouse) را انتخاب کنید تا بدین ترتیب، امکان ورود به گزینه‌های اضافی ماوس در سمت راست فراهم شود. در باکس جدید باید یک برگه جدید را در سمت راست مشاهده کنید که مربوط به تاچ پد است. در این بخش می‌توانید فعال یا غیرفعال بودن تاچ پد را مشاهده کنید. در صورتی که این بخش در گذشته کار نمی‌کرد، احتمالا گزینه‌های پیرامون غیرفعال بودن آن‌ها را مشاهده خواهید کرد و هم اکنون باید قابلیت ذکرشده را مجددا فعال‌سازی کنید.

قفل شدن تاچ پد لپ تاپ hp

 

شاید نیاز داشته باشید:
راهکارهای کاهش مصرف اینترنت موبایل

 

وارد مدیریت دستگاه (Device Manager) شوید

در صورتی که هنوز شاهد عمل نکردن و خرابی تاچ پد لپ تاپ هستید، باید عیب‌یابی بیشتری را انجام دهید. کلیدهای ترکیبی Win + X را فشار دهید، سپس مدیریت دستگاه (Device Manager) را انتخاب کنید. در این بخش باید وارد بخش مربوط به دستگاه‌های اشاره‌گر یا ماوس‌ها شوید. در صورتی که یک ماوس دیگر به دستگاه متصل باشد، به سادگی در این بخش قابل مشاهده است. شما باید روی یکی از آن‌ها دو بار کلیک کرده تا بتوانید گزینه موردنظر را مورد بررسی قرار دهید.

تاچ پد لپ تاپ کار نمی کند

هنگامی که ماوس خود را پیدا کردید، راست کلیک کرده و گزینه Disable Device را انتخاب کنید و مجددا آن را Enable کنید. در گام بعد باید روی ورودی راست کلیک کرده و گزینه بروزرسانی درایور (Update Driver) را انتخاب کنید تا بتوانید به صورت خودکار، درایورهای موردنظر را آپدیت کنید. اگر در این بخش دستگاه‌هایی را مشاهده کنید که علامت تعجب زرد یا X قرمز داشته باشند، نشان‌دهنده وجود مشکلات جدی در درایور است. برای راهنمایی بیشتر، باید آن‌ها را بروزرسانی کنید. همچنین بهتر است وب سایت سازنده لپ تاپ را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید آخرین درایورهای موجود را دانلود و نصب کنید.

تنظیمات تاچ پد را در BIOS/UEFI بیابید

توجه داشته باشید که BIOS یا UEFI کامپیوتر شما می‌تواند تنظیمات مستقل زیادی را مدیریت کند. به عنوان مثال، این احتمال وجود دارد که تاچ پد لپ تاپ در بایوس غیرفعال شده باشد و همین مسئله مانع از عملکرد آن در ویندوز شود. هنگامی که لپ تاپ را روشن کردید، کلیدهای Del یا F2 را به منظور ورود به تنظیمات بایوس فشار دهید. در ادامه شما می‌توانید وارد بخش تنظیمات شوید و فعال یا غیرفعال بودن بایوس را مورد بررسی قرار دهید.

 

آموزش استفاده از مترجم گوگل:
ترنسلیت

 

جمع‌بندی

روش‌های ذکرشده می‌توانند مشکل خرابی تاچ پد لپ تاپ را حل کنند، اما این احتمال وجود دارد که کماکان ماوس عمل نکند. در این حالت لپ تاپ دچار مشکل سخت افزاری شده و باید آن را به مراکز مجاز تعمیر انتقال دهید.

سوالات متداول

آیا تنظیمات بایوس باعث خرابی تاچ پد لپ تاپ می‌شود؟ بله، اما بهتر است این مورد را در گام آخر مورد بررسی قرار دهید.

آیا می‌توان مشکل احتمالی را با ماوس حل کرد؟ بله؛ شما می‌توانید از یک ماوس دیگر برای رفع مشکل استفاده کنید، اما خرابی تاچ پد می‌تواند در برخی مواقع ضروری دردسرساز شود.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

5 نظر

  1. Mmdclever

    سلام
    ممنون از راهنمایی جواب داد با زدن دکمه ok شد

  2. مهدی

    خیلی خوب بود.ممنون بابت کلید fn

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مهدی

      ممنون از همراهی شما 🌱
  3. جاوید

    خیلی خیلی ممنونم بابت کلید Fn

    1. رضایی

      پاسخ به جاوید

      سلام ،بسیار از راهنمایی شما ممنون
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d9%81%d8%b9-%d8%ae%d8%b1%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d8%aa%d8%a7%da%86-%d9%be%d8%af-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be/
ads
ads