داغ ترین ها :
آموزش رفع خطای صفحه آبی در ویندوز 10

آموزش رفع خطای صفحه آبی در ویندوز 10

خطای صفحه آبی (BSOD) رویدادی است که برای کاربران ویندوز اتفاق خواهد افتاد. این یک مشکل خسته‌کننده است؛ معمولا عیب‌یابی صفحه آبی که به عنوان یک ارور ویندوز 10 شناخته می‌شود هم دشوار بوده و می‌تواند تجربه تلخی برای کاربران به حساب آید؛ اما مرگ ویندوز چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم به تعدادی از نکته‌های اساسی پیرامون حل خطای صفحه آبی در ویندوز 10 اشاره کنیم تا بتوانید از آن به خوبی عبور کنید؛ با ما در تکنولایف همراه باشید.

 

تکنولایف هر روز آفرهای ویژه ای برای خرید لپ تاپ ارائه می‌کند: قیمت لپ تاپ

 

صفحه آبی چیست؟

در صورتی که هنوز نسبت به خطای صفحه آبی اطمینان ندارید، بهتر است ابتدا این اصطلاح‌های مهم ویندوز را مرور کنیم. در حقیقت خطای صفحه آبی در ویندوز 10 از نظر فنی به عنوان خطای توقف یا خطای مهم و خطرآفرین سیستمی شناخته می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دیگر سیستم عامل کار نکند. هنگامی که با چنین صحنه‌ای مواجه شوید، ویندوز یک صفحه آبی با مقداری اطلاعات از مشکل بوجود آمده را نمایش خواهد داد و مجددا راه‌اندازی می‌شود.

نرم افزار رفع مشکل صفحه آبی ویندوز

خطای صفحه آبی در ویندوز 10 می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که در ادامه بررسی خواهیم کرد. البته تعدادی از دلایل رایج BSOD را باید درایورهای همراه با مشکل، مشکلات سخت‌افزاری و خطاهای سیستم عامل عنوان کرد. نسخه‌های جدیدتر ویندوز همانند ویندوز 10 در مقایسه با نسخه‌های قبل، پایدارتر هستند، بنابراین امیدواریم که با خطای صفحه آبی مواجه نشوید. گاهی وقت‌ها ممکن است این خطا فقط یک بار رخ دهد که می‌توان آن را نادیده گرفت؛ در حقیقت نمی‌توان گفت همواره باید از خطای صفحه آبی بترسید و گاهی وقت‌ها یک راه‌اندازی مجدد دستگاه، می‌تواند مشکل را حل کند.

1: به کد خطای صفحه آبی ویندوز 10 توجه کنید

اگر بخواهیم پیرامون حل کردن خطای صفحه آبی بدون دانستن نوع خطا بحث کنیم، قطعا نمی‌توان به نتیجه خاصی دست پیدا کرد. بنابراین بهترین مکان برای شروع خطای صفحه آبی را باید توجه به مشکل واقعی دستگاه دانست.

در ویندوز 10 یک BSOD حاوی یک تصویر غمگین به همراه یک پیام خطای ساده است. در قسمت پایین آن هم شاهد صفحه عیب‌یابی مایکروسافت، یک کد QR و یک فیلد مربوط به Stop Code خواهید بود. در صورت تمایل می‌توانید یک کد QR را با دوربین گوشی خود اسکن کرده تا به این ترتیب وارد صفحه پشتیبانی مایکروسافت شوید.

نرم افزار رفع مشکل صفحه آبی ویندوز

مهم‌ترین بخش، توجه به کد توقف فهرست‌شده در صفحه بوده که به شما کمک می‌کند عیب‌یابی خود را محدود کنید.

 

چرا باتری لپ تاپ شما شارژ نمی‌شود؟
علت شارژ نشدن باتری لپ تاپ asus

 

2: تغییرات اخیر کامپیوتر را بررسی کنید

گاهی وقت‌ها پس از ایجاد تغییر در سیستم، خطاهای صفحه آبی را مشاهده خواهید کرد. در حقیقت وجود تغییرات مشابه می‌تواند عنصرهای مشکل‌ساز را وارد یک محیط پایدار کند؛ شناسایی این موضوع می‌تواند به عیب‌یابی شما کمک کند.

به عنوان مثال اگر به تازگی چاپ‌گر جدید نصب کرده‌اید، سعی کنید آن را از رایانه خود جدا کرده تا وضعیت صفحه آبی را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که به تازگی به روزرسانی ویندوز را اجرا کرده‌اید، باید وارد تنظیمات (Settings) شوید و از بخش به روزرسانی و امنیت (Update & Security) گزینه آپدیت ویندوز (Windows Update) را انتخاب کنید. در ادامه کار باید روی گزینه نمایش تاریخچه به روزرسانی (View Update History) کلیک کنید.

رفع ارور kernel_data_inpage_error

شرایط درباره نرم افزار هم تفاوت ندارد. در صورتی که بعد از نصب یک برنامه جدید متوجه صفحه آبی شوید، بهتر است سعی کنید برنامه را حذف کرده و رفع شدن مشکل را مورد بررسی قرار دهید.

3: آپدیت ویندوز و درایور را بررسی کنید

در حالی که گاهی وقت‌ها ممکن است انجام بروزرسانی باعث بروز مشکلات احتمالی شود، معمولا مایکروسافت و شرکت‌های شخش ثالث بروزرسانی‌هایی را برای رفع مشکلات مشابه منتشر می‌کنند. شما برای انجام این کار باید از تنظیمات (Settings) وارد بخش بروزرسانی و امنیت (Update & Security) شوید و بروزرسانی‌های موجود را انجام دهید.

شما باید درایورهای خود را بررسی کنید؛ معمولا برخی درایورها ممکن است باعث بروز خطای صفحه آبی شوند. شما می‌توانید کلیدهای ترکیبی Win + X را به صورت همزمان فشار دهید تا منوی پاور بازگشایی شود. سپس بخش مدیریت دستگاه‌ها (Device Manager) را انتخاب کرده و وارد آن شوید.

در این بخش نمادهای مثلث زرد را در هر ورودی بررسی کنید که نشان‌دهنده مشکل درایورها است. شما باید دستگاه‌هایی را که با این نماد ظاهر می‌شوند، بررسی کنید؛ این احتمال وجود دارد که نیازمند حذف و نصب مجدد درایورها باشید. شما می‌توانید روی یک ورودی راست کلیک کرده و بروزرسانی درایور را مورد بررسی قرار دهید، اما همواره انجام این روش نمی‌تواند قابل اعتماد باشد.

ارور internal power error

البته شما می‌توانید از وب سایت تولیدکننده بازدید کرده و آخرین نسخه‌های درایور را دانلود و نصب کنید.

 

آموزش کامل تمیز کردن لپ تاپ:
چگونه صفحه مک بوک را تمیز کنیم

 

4: بازیابی سیستم را اجرا کنید

قابلیت بازیابی سیستم (System Restore) در ویندوز به شما اجازه می‌دهد سیستم خود را به حالت قبل بازگردانید؛ این یک ابزار عیب‌یابی مفید به حساب می‌آید و علت آن را باید سادگی کاربری دانست. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار به مشکلات احتمالی نرم افزار دسترسی پیدا کنید.

عبارت بازیابی (Recovery) را در منوی استارت (Start) تایپ کرده و ورودی کنترل پنل بازیابی را راه‌اندازی کنید. در این بخش باید روی گزینه بازگشایی سیستم ریکاوری (Open System Restore) کلیک کرده تا به این ترتیب، ابزار موردنظر بازگشایی شود. در ادامه کار باید یک بار روی گزینه بعدی (Next) کلیک کرده تا بتوانید یک لیست از نقاط بازیابی را مشاهده کنید. شما باید یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید، سپس در صورت تمایل برای مشاهده تغییر نرم افزارهای در دسترس خود، گزینه اسکن برای برنامه‌ها (Scan for Programs) را بزنید.

ارور ویندوز ۱۰

اجرای بازیابی سیستم (System Restore) نمی‌تواند روی فایل‌های شما تاثیر بگذارد، اما توانایی حذف کلیه درایورها یا نرم افزارهایی که هنگام تهیه پشتیبان نصب نکرده‌اید را خواهد داشت. همچنین کلیه برنامه‌هایی که از آن زمان تاکنون حذف کرده‌اید را بازیابی خواهد کرد. در ادامه کار بازیابی سیستم خود را تایید کنید، سپس می‌توانید فرایند را شروع کنید. انجام این کار چند لحظه زمان نیاز دارد، سپس وارد سیستم اصلی خواهید شد. در صورتی که بعد از این با خطای صفحه آبی مواجه نشوید، احتمالا با مشکل نرم افزاری مواجه هستید.

5: اسکن کردن برای بدافزار

مرگ ویندوز چیست

بدافزار می‌تواند به فایل‌های سیستم ویندوز شما آسیب برساند و در نتیجه باعث نمایش خطای صفحه آبی شود. شما باید یک اسکن برای مشکلات احتمالی بدافزار انجام دهید تا از موارد مشکوک عبور کنید. ما توصیه می‌کنیم از MalwareBytes برای اجرای اسکن استفاده کنید. در حقیقت این ابزار به دنبال نرم افزارهای خراب و مشکل‌آفرین خواهد رفت تا بتواند آن را حذف کند. در صورتی که برنامه موفق به پیدا کردن مشکلات احتمالی شود، باید بعد از پاکسازی دستگاه، دستگاه را مجددا راه‌اندازی کنید و در نهایت شرایط سیستم را مورد بررسی قرار دهید. در حقیقت می‌توان این مورد را نرم افزار رفع مشکل صفحه آبی ویندوز هم معرفی کرد.

 

نحوه استفاده و مزایا کول پد:
کول پد لپ تاپ چیست

 

6: بررسی سخت افزار کامپیوتر

در صورتی که متوجه علت عکس صفحه آبی خالی نشده‌اید، بهتر است سخت افزار دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. گاهی وقت‌ها خرابی RAM یا موارد مشابه می‌تواند منجر به بروز خطای صفحه آبی شود. شما می‌توانید با استفاده از برخی ابزارها سیستم خود را بررسی کرده و برای جایگزین کردن قطعه‌های خراب، اقدام کنید.

7: اسکن را SFC را اجرا کنید

رفع ارور memory management

ویندوز شامل یک خط فرمان با عنوان SFC یا System File Checker بوده که اجرای آن می‌تواند فایل‌های آسیب‌دیده ویندوز را بررسی کرده و برای رفع آن‌ها اقدام کند. انجام این کار می‌تواند مشکل خطای صفحه آبی را حل کند. شما باید مجددا کلیدهای Win + X را فشار دهید و در ادامه بخش صدور فرمان (Command Prompt) را انتخاب کنید. سپس عبارت زیر را تایپ کنید:

sfc /scannow

شما باید کمی صبر کنید تا عملیات به اتمام برسد.

8: وارد Safe Mode شوید

یکی دیگر از روش‌های حل مشکل خطای صفحه آبی در ویندوز 10 را باید ورود به حالت ایمن (Safe Mode) دانست. در حقیقت حالت ایمن به شما اجازه می‌دهد پیکربندی اصلی ویندوز را فقط با موارد ضروری که برای اجرا نیاز دارد، بارگذاری کنید. انجام این کار می‌تواند از تداخل برنامه‌های شخص ثالث در عملکرد عادی جلوگیری کند. در صورتی که شما می‌توانید در حالت ایمن بدون ضربه زدن به صفحه آبی کار کنید، احتمالا یک برنامه یا سرویس نصب شده باعث بروز مشکل شده است. هنگامی که در حالت ایمن قرار دارید، می‌توانید اسکن بدافزار را اجرا کنید. در ادامه باید از قابلیت System Restore استفاده کرده و در غیر این صورت، عیب‌یابی را انجام دهید.

 

رفع مشکل TPM 2.0 در نصب ویندوز 11:
tpm 2.0 چیست

 

9: استفاده از ابزارهای پیشرفته

در صورتی که هنوز مشکل حل نشده است، امکان استفاده از ابزارهای دقیق‌تر و پیشرفته برای عیب‌یابی را نباید نادیده گرفت. شما می‌توانید ابزارهایی همانند WinDbg و BlueScreenView را برای بررسی و حل مشکل مورد استفاده قرار دهید.

10: نصب مجدد ویندوز

عکس صفحه آبی خالی

در صورتی که هیچ کدام از روش‌های ذکرشده باعث رفع مشکل نشود، باید مجددا ویندوز را روی سیستم نصب کنید. در این مرحله شما از مشکلات درایور، سخت افزار، بدافزار و نرم افزار عبور کرده‌اید و با خطاهای اساسی و مشکلات پیچیده‌تر مواجه هستید.

جمع‌بندی

مشاهده خطاهای صفحه آبی خسته‌کننده است، علی‌الخصوص که می‌تواند شما را از عیب‌یابی صحیح مشکل دور کند. هنگامی که موارد ذکرشده را بررسی کنید، قطعا می‌توانید علت خطای صفحه آبی را متوجه شوید. در حالت کلی خطای صفحه آبی نیازمند بررسی دقیق بوده و شما می‌توانید آن را با ابزارهای گوناگون مورد بررسی قرار دهید.

سوالات متداول

آیا خطای صفحه آبی نشانه خرابی سیستم است؟ خیر، اما باید آن را جدی تلقی کنید. شما می‌توانید با استفاده از مراحل ذکرشده در این مقاله، مشکل را به سادگی حل کنید.

آیا نیاز به نصب نرم افزار برای عیب یابی است؟ بیشتر روش‌های حل مشکل بدون نیاز به نرم افزار هستند، اما شما می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای مجاز ذکرشده، عیب یابی و رفع ارور ویندوز 10 را انجام دهید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

16 نظر

  1. امیر

    ضمن عرض ادب و احترام، مهندس عزیز ممنون بخاطر مطالب آموزنده و بدردبخورتون

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به امیر

      خوشحالم که همراه هستید🌱
  2. محمد

    سلام و خسته نباشید
    ممنون بابت توضیحاتتون خیلی مفید بود
    این اتفاق دو روز پیش برای من افتاد خدارو شکر درست شد
    دیروز که روشنش کردم رایانه روشن شد مانیتور روشن نشد تمام اتصالات رو چک کردم هیچ مشکلی نبود ولی روشن نمیشد.
    رایانه هم بعد از ۵ دقیقه خاموش میشد. لطفا کمکم کنید اطلاعات مهمی داخل رایانه ام دارم.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد

      سلام دکمه های CTRL+WIN+SHIFT+B رو بزنید ببینید درست میشه
  3. محمدحسین

    سلام و خسته نباشید
    ممنون بابت توضیحاتتون خیلی مفید بود
    ولی مشکل من اینه که مانیتور اصلا روشن نمیشه بعد چند دقیقه هم خود رایانه خاموش میشه من برای این باید چیکار کنم؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمدحسین

      سلام نیاز نیست مانیتور روشن بشه وقتی سیستم روشن شد دکمه هایی که اشاره کردم یک بار بزنید ببینید درست میشه
  4. مونا

    با سپاس از توضیحات کامل
    فقط نکته این است که اقلا ازین صفحه بیرون نمیاد به هیچ روشی ، و من دسترسی به تنظیمات ندارم
    چطور میتونم وارد تنظیمات بشم و برنامه جدید و پاک کنم و داریوش‌ها رو به روززسانی کنم؟
    ممنون میشم اگر پاسخ بدهید

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مونا

      سلام چه گزینه‌‌هایی دارید روی صفحه؟
  5. 235

    سلام من سیستمم رو اپدیت کردم و قطعات رو ارتقا دادم و قبلا ویندوز 7 بود الان ویندوز 8 گاهی واسم ارور صحفه ابی میاد مثلا موقع نصب چیزی یا دانلود کردن اونم نه هردفه گاهی بعضی وقتا ایا ارورش جدی هست امکان مشکل واسم وجود داره؟

    1. یوسف صدیقی

      پاسخ به 235

      سلام من لپتاپم رو یه هفتس خریدم ویندوز ده پرو روش نصبه تا الان کلا دوبار صفحه ابی اومده موقع خاموش کردن لپتاب روی قسمت خاموش کردن لپتاب اورده بود اول ویندوز رو اپدیت کنید بعد خاموش کنید از اون موقع هیچ اتفاقی نیفتاده خیلی میترسم انفاقی بیفته چیکار کنم؟؟؟
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به یوسف صدیقی

        سلام وقت بخیر مشکلی نداره برای آپدیت هست
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به 235

      سلام وقت خوش مجدد ویندوز نصب کنید
      1. یوسف

        پاسخ به احسان نیک پی

        یعنی بپتاپ مشکل سخت افزاری نداره؟؟؟
  6. آرش

    مهندس وقتی این صفحه میاد دیگه ویندوز بالا نمیاد که اون روشها رو بریم

  7. احسان نیک پی

    سلام
    وقت بخیر
    باید ویندوز عوض کنید
    برای این کار روی یک فلش بریزید ویندوز رو ( به کمک نرم‌افزار)
    بعد ویندوز رو از طریق فلش نصب کنید
    مراحل کار طولانی در این کامنت نمیگنجه
    در بلاگ تکنولایف آموزش نصب ویندوز ۱۰ هست

  8. shahab

    با سلام و خسته نباشید

    متاسفانه وقتی داشتم یکی از برنامه ها را آنیستل میکردم ویندوز من ریستارت شد و وقتی بالا امد به من پیغام داد که پسفورد شما اینک در دست رس نیست و هرکاری کردم وارد ویندوز نشد متاسفانه انقدر بهش ور رفتم ک دیگه ارور صفحه آبی میده

    نمیدونم چیکار باید بکنم هر کاری هم میکنم درست نمیشه

    توی سایتهای مختلف خیلی گشتم برای راه حل مشکلم ولی موفق نشدم درستش کنم

    میشه منو کمکم کنید یا حداقل راهنماییم بکنید .

    ممتونتون میشم موفق باشید

    شهاب دانشیان

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d9%81%d8%b9-%d8%ae%d8%b7%d8%a7%db%8c-%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a2%d8%a8%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%88%db%8c%d9%86%d8%af%d9%88%d8%b2-10/
ads
ads