داغ ترین ها :
سامسونگ در برابر وان پلاس؛ تقابل دو برند محبوب آسیایی

سامسونگ در برابر وان پلاس؛ تقابل دو برند محبوب آسیایی

طی سال‌های اخیر اتفاقات بزرگی در صنعت گوشی‌های هوشمند رخ داد؛ اتفاقاتی که هر یک، مسیر آن را تغییر دادند. از معرفی پنل‌های OLED برای صفحه‌نمایش، حسگرهای پیشرفته‌ی تشخیص کاربر، تراشه‌هایی با توان پردازشی بالا تا دوربین‌هایی که حس عکاسی حرفه‌ای را به کاربر بدهند از اتفاقات بزرگ صنعت تلفن‌های هوشمند محسوب می‌شوند. دراین بین، شرکت‌هایی مانند سامسونگ، اپل، شیائومی و هواوی از برندهای معروف و محبوبی هستند که تاثیر بسزایی روی پیشرفت صنعت گوشی‌های موبایل داشته‌اند و امکانات موجود در گوشی‌های هوشمند فعلی درواقع به لطف تلاش‌های شرکت‌های ذکر شده میسر شده است. البته شرکت‌هایی نیز مانند وان‌پلاس در بازار گوشی‌های هوشمند فعالیت دارند که طی سال‌های اخیر به رقیبان جدی برای برندهای قدیمی مانند سامسونگ و اپل تبدیل شده‌اند و توانسته‌اند بخش قابل توجهی از بازار گوشی‌های هوشمند در مناطق مختلف دنیا را به خود اختصاص دهند. به همین منظور می‌خواهیم دو برند محبوب سامسونگ و وان‌پلاس را به زیر ذره‌بین برده و نگاهی به تاریخچه و فعالیت این دو شرکت محبوب داشته باشیم. مقایسه گوشی وان پلاس با سامسونگ می‌تواند برای خیلی‌ها جذاب باشد.

 

لیست قیمت گوشی های سامسونگ را برای پیدا کردن بهترین قیمت جستجو کنید.

 

سامسونگ – برند محبوب قدیمی

مقایسه گوشی وان پلاس با سامسونگ

تاریخ تاسیس سامسونگ به مارس ۱۹۳۸ برمی‌گردد. در آن زمان، برند کره‌ای فعالیتی متفاوت داشت و درواقع در زمینه‌ی فروش مواد غذایی فعالیت می‌کرد. در حقیقت اگر به آن زمان برمی‌گشتیم و به لی بیونگ چول، موسس سامسونگ، می‌گفتیم که روزی سامسونگ به یکی از برندهای مطرح جهان تبدیل می‌شود، شاید باور نمی‌کرد.

در سال ۱۹۶۹ بود که سامسونگ بخش محصولات الکترونیکی را راه انداخت و شروع به ساخت تلویزیون‌های سیاه و سفید کرد. رشد سامسونگ در زمینه‌ی محصولات الکترونیکی به حدی بود که توانست گستره‌ی فعالیت خود را به تولید لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه نیز بکشاند.

از فعالیت‌های دیگری که سامسونگ در پیش گرفت، تولید قطعات نیمه‌رسانا بود؛ اتفاقی که تاثیر آن را هم‌اکنون می‌توانیم در بازار گوشی‌های هوشمند مشاهده کنیم. درواقع تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام که در بین بهترین قطعات نیمه‌رسانا برای گجت‌های هوشمند محسوب می‌شوند توسط کارخانه‌های برند کره‌ای به تولید انبوه می‌رسند.

در سال ۱۹۸۰ سامسونگ به این نتیجه رسید که بهتر است فعالیت‌های خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده و هر بخش به‌صورت مستقل از بخش‌های دیگر فعالیت کند. در آن زمان، سران شرکت کره‌ای اقدام هوشمندانه‌ی دیگری نیز انجام دادند. سامسونگ تصمیم گرفت که روی دو سازمان تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند؛ اقدامی که سبب شد سامسونگ به یکی از رهبران بازار خدمات فناوری اطلاعات تبدیل شود.

سامسونگ در دهه نود میلادی تبدیل شد به یکی از پنج برند مطرح سازندگان لوازم الکترونیکی که به خاطر ساخت قطعات نیمه‌رسانا و پنل‌های LCD نیز شناخته می‌شد. در آن زمان سامسونگ گوشی موبایل نیز می‌ساخت، اما در سال ۲۰۰۰ بود که شرکت کره‌ای اقدام جالبی انجام داد. در سال ۲۰۰۰ سامسونگ اولین گوشی موبایل مجهز به دوربین را به بازار عرضه کرد.

پس از آن، حضور سامسونگ در بازار گوشی‌های موبایل گسترش یافت تا در سال ۲۰۰۹ اولین گوشی هوشمند تحت سری گلکسی را به بازار عرضه کند. با این حال، نقطه‌ی عطف فعالیت سامسونگ، معرفی سری پرچم‌دار گلکسی اس بود؛ گوشی‌های هوشمندی که دارای تراشه‌ای توانمند با صفحه‌نمایشی دارای پنل OLED هستند و هر سال نیز مدل‌های جدیدتری از آن‌ها با امکانات بیشتر به بازار معرفی می‌شود.

مقایسه گوشی وان پلاس با سامسونگ

سامسونگ علاوه بر بازار گوشی هوشمند در بازارهای دیگر نیز حضور دارد که برای مثال می‌توان به تبلت، لپ تاپ، لوازم جانبی کامپیوتر و موارد دیگر اشاره کرد. در حال حاضر نیز برند کره‌ای در زمینه‌ی تولید قطعات و لوازم مورد نیاز گجت‌های قابل حمل فعالیت دارد که شامل تراشه، انواع حافظه، باتری، پنل صفحه‌نمایش و موارد دیگر می‌شود.

درواقع محصولاتی از برندهای سونی، اپل، شیائومی و وان پلاس که هم‌اکنون در بازار وجود دارند از قطعات و لوازم ساخت سامسونگ استفاده می‌کنند. شرکت کره‌ای در بازار تلویزیون‌ها نیز نقش گسترده‌ای دارد که نمی‌توان آن را انکار کرد.

 

گوشی های وان پلاس را از سایت فروشگاه تخصصی موبایل تکنولایف تهیه کنید: وان پلاس

 

وان پلاس – به قاتل برندها سلام کنید!

مقایسه گوشی وان پلاس با سامسونگ

وان پلاس را می‌توان یکی از برندهای محبوب در بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی دانست که محصولات آن توانسته در سراسر دنیا طرفداران فراوانی را به دست آورد. البته از نظر قدمت نمی‌توان آن را با سامسونگ مقایسه کرد.

در دسامبر سال ۲۰۱۳ بود که پیتر لائو و کارل پی از سمتشان در اوپو کناره‌گیری کرده و شرکتی به نام وان پلاس را تاسیس کردند تا گوشی‌های هوشمندی با مشخصات سخت‌افزاری بالارده را تحت برند وان‌پلاس روانه‌ی بازار کنند. هر دو موسس وان‌پلاس دارای اهداف جاه‌طلبانه‌ای بودند و انگیزه‌ی فراوانی نیز برای به دست آوردن بخش قابل توجهی از بازار گوشی‌های هوشمند داشتند.

با این حال، موفقیت برند وان‌پلاس به دلیل برنامه‌ای بود که سران این شرکت در پیش گرفتند. درواقع وان‌پلاس به جای عرضه‌ی محصولاتی پرچم‌دار به سراغ عرضه‌ی گوشی‌های هوشمندی رفت که مشخصات سخت‌افزاری بالارده البته با قیمت به مراتب ارزان‌تری نسبت به محصولات شرکت‌های رقیب داشته باشند.

چنین سیاستی نیز به موفقیت وان پلاس در بازار جهانی کمک کرد. درواقع گوشی هوشمند برند چینی با لقب قاتل پرچم‌دار به بازار عرضه شد؛ اما تکرار چنین سیاستی سبب شد تا محصولات دیگر این برند نیز از لقب قاتل پرچم‌دار برخوردار باشند. جالب است بدانید در حال حاضر به محصولات برندهای دیگر نیز که بتوانند مشخصاتی در حد پرچم‌داران داشته باشند، اما از برچسب قیمت مناسبی بهره ببرند، قاتل پرچم‌دار می‌گویند.

جالب است بدانید محصولات اولیه‌ی وان پلاس تنها از طریق دریافت دعوتنامه به فروش می‌رسیدند و نمی‌توانستید به‌صورت آزاد آن‌ها را خریداری کنید. البته چنین سیاستی با عرضه‌ی وان‌پلاس ۳ در سال ۲۰۱۶ تغییر کرد. وان‌پلاس در ابتدا از سیانوژن برای محصولات خود استفاده می‌کرد، سیستم‌عاملی متن‌باز که البته بعدها با رابط کاربری اکسیژن عوض شد تا گوشی‌های هوشمند وان پلاس از رابط کاربری اختصاصی برخوردار باشند.

وان پلاس برای مدت‌ها از سیاست عرضه‌ی سالانه‌ی گوشی هوشمند پیروی می‌کرد. درواقع هر سال تنها یک گوشی هوشمند بالارده از برند وان پلاس به بازار جهانی راه می‌یافت؛ اما در سال ۲۰۱۶ این سیاست تغییر یافت تا در کنار وان پلاس 3 تلفن هوشمند دیگری به نان وان پلاس 3T به بازار عرضه شود.

تغییر دیگری که طی سال‌های اخیر رخ داد، عرضه‌ی مدلی بالارده‌تر در کنار مدل استاندارد بود که می‌توان به وان پلاس 7 پرو اشاره کرد. البته برای مدتی نیز می‌شود که وان پلاس برنامه‌های خود را تغییر داده و وارد بازار محصولات میان‌رده نیز شده است.

 

مقایسه برندهای دیگر:
شیائومی بهتر است یا سامسونگ

 

مقایسه گوشی وان پلاس با سامسونگ ؛ نگاهی به پرچم‌داران اخیر دو شرکت

برای سنجیدن ارزش محصولات دو شرکت، روش‌های مختلفی وجود دارد، اما ابتدا بهتر است نگاهی داشته باشیم به محصولات هر دو برند که به تازگی روانه‌ی بازار شده‌اند و مشاهده کنیم که هریک از برندها چه حرف‌هایی برای گفتن دارند.

وان پلاس 9RT 5G

جدیدترین پرچم‌دار شرکت وان پلاس با نام کامل وان پلاس 9RT 5G در اکتبر ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار شد تا امکانات منحصر به فردی را در اختیار علاقه‌مندان، البته با قیمت به مراتب کمتر نسبت به پرچم‌داران شرکت‌های دیگر ارائه دهد.

وان پلاس 9RT 5G از سیستم‌عامل اندروید ۱۱ استفاده می‌کند که روی آن، رابط کاربری ColorOS 11 قرار گرفته است. در دل محصول بالارده‌ی وان پلاس تراشه‌ی توانمند اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام قرار گرفته که توان پردازشی درخور توجهی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در پنل پشتی با مازول دوربین سه‌گانه مواجه می‌شویم که متشکل شده است از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۱۶ مگاپیکسلی و دوربین ۲ مگاپیکسلی با لنز ماکرو. البته در پنل جلو نیز کاربر به دوربین ۱۶ مگاپیکسلی دسترسی خواهد داشت.

محصول برند چینی باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعت دارد که می‌توان با شارژ ۶۵ وات آن را طی تنها ۲۹ دقیقه از شارژ صفر به صد درصد رساند. وان پلاس 9RT 5G در دو ظرفیت حافظه‌ی رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی روانه‌ی بازار شده و البته امکان خرید آن در یکی از ظرفیت‌های حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی وجود دارد

وان پلاس 9 پرو

سری وان پلاس 9 در دو مدل به بازار عرضه شد؛ مدل استاندارد و مدل پرو. با اینکه هر دو گوشی هوشمند از یک سری هستند، اما تفاوت‌های بسیاری میانشان وجود دارد. وان پلاس 9 پرو از صفحه‌نمایشی ۶.۷ اینچی با پنل LTPO Fluid2 AMOLED و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی استفاده می‌کند که می‌تواند نرخ روشنایی ۱۳۰۰ نیت را به کاربر ارائه دهد.

در دل محصول پرچم‌دار وان پلاس، تراشه‌ای به نام اسنپدراگون ۸۸۸ قرار گرفته که توان پردازشی درخور توجهی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. پنل پشتی نیز میزان دوربین چهارگانه‌ای شده که متشکل می‌شود از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین ۲ مگاپیکسلی دیگر با لنز مونوکروم. برای دوربین سلفی نیز حسگری با وضوح تصویر ۱۶ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است.

یکی از ویژگی‌های جالبی که دوربین اصلی وان پلاس 9 پرو در اختیارتان قرار می‌دهد امکان ضبط ویدئو در فرمت 8K است. وان پلاس 9 پرو باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعت است که می‌توان آن را با فناوری شارژ ۶۵ وات، شارژ مجدد کرد.

گلکسی زد فولد 3 سامسونگ

گلکسی زد فولد 3 در آگوست ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار شد؛ گوشی هوشمندی با صفحه‌نمایش تاشدنی که در حال حاضر می‌توان آن را بهترین گوشی تاشدنی موجود در بازار دانست. زد فولد 3 از دو صفحه‌نمایش استفاده می‌کند، به این صورت که روی پنل خارجی، صفحه‌نمایشی ۶.۲ اینچی قرار گرفته و در پنل داخلی نیز صفحه‌نمایشی ۷.۶ اینچی قرار گرفته است.

هر دو صفحه‌نمایش از پنل Dynamic AMOLED 2X برخوردار شده‌اند که نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. گلکسی زد فولد 3 مجهز شده به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ و ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم نیز آن را همراهی می‌کند.

زد فولد 3 از دوربین‌های متعددی استفاده می‌کند که شامل دوربین اصلی سه‌گانه‌، دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی روی صفحه‌نمایش خارجی و دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی در صفحه‌نمایش داخلی می‌شود. باید اشاره کرد که دوربین سلفی قابل دسترس در پنل داخلی درست زیر صفحه‌نمایش قرار گرفته و از دید کاربر مخفی است.

محصول برند کره‌ای از باتری با ظرفیت ۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعت استفاده می‌کند که امکان شارژ آن با شارژ سریع ۲۵ وات وجود دارد. البته می‌توان از طریق شارژ بی‌سیم ۱۱ وات نیز گلکسی زد فولد 3 را شارژ کرد.

گلکسی S21 اولترا سامسونگ

سامسونگ در ژانویه‌ی سال ۲۰۲۱ بود که سه مدل از سری گلکسی S21 معرفی کرد؛ پرچم‌دارانی که امکاناتی با مشخصات سخت‌افزاری تمام عیار را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. مدل پریمیوم سری با نام گلکسی S21 اولترا شناخته می‌شود.

گلکسی S21 اولترا از صفحه‌نمایشی ۶.۸ اینچی برخوردار است که مجهز شده به پنل Dynamic AMOLED 2X و می‌تواند نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، نرخ روشنایی ۱۵۰۰ نیت و رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل را در اختیار کاربر قرار دهد.

مانند مدل‌های دیگر سری، گلکسی S21 اولترا نیز در بازار جهانی با تراشه‌ی اگزینوس ۲۱۰۰ و در بازار ایالات متحده با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ عرضه شده است. در دل دستگاه، باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت کار گذاشته شده که امکان شارژ ۲۵ وات آن به‌صورت باسیم وجود دارد. البته می‌توان آن را به‌صورت بی‌سیم با شارژ ۱۵ وات، شارژ مجدد کرد.

در پنل پشتی گلکسی S21 اولترا کاربر می‌تواند به ماژول دوربین چهارگانه دسترسی داشته باشد که متشکل شده از دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین ۱۰ مگاپیکسلی با لنز پریکسوپ تله‌فوتو، دوربین ۱۰ مگاپیکسلی دیگر با لنز تله‌فوتو و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنز اولتراواید. در پنل جلو نیز دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

 

بهترین گوشی های سبک بازار را معرفی کردیم:
گوشی سبک و خوش دست

 

گوشی‌های سامسونگ و وان پلاس از نگاه بنچمارک DxOMark

یکی از ویژگی‌های موجود در گوشی هوشمند که بسیاری از کاربران علاقه‌ی فراوانی به استفاده از آن دارند و کاربران نیز اهمیت فراوانی به آن می‌دهند، دوربین است. درواقع دوربین تبدیل شده به مولفه‌ای که می‌تواند به فروش بیشتر محصولات کمک کند و کاربران نیز در زمان خرید تلفن هوشمند به آن اهمیت فراوانی می‌دهند.

در این بین، بنچمارک‌هایی نیز وجود دارند که کیفیت دوربین‌های موجود در گوشی‌های هوشمند را سنجیده و به آن امتیاز می‌دهند. یگی از این بنچمارک‌ها که در زمینه‌ی سنجش کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند، سرآمدتر از بنچمارک‌های دیگر است و حرفه‌ای تر عمل می‌کند، DxOMark نام دارد.

برای سنجش اینکه گوشی‌های هوشمند کدام برند از دوربین با کیفیت‌تری استفاده می‌کند به سراغ DxOMark رفته‌ایم و بررسی خواهیم کرد که بنچمارک مدنظر چه امتیازهایی به محصولات دو برند داده است.

مقایسه گوشی سامسونگ با وان پلاس

همانطور که مشاهده می‌شود محصولات سامسونگ توانسته‌اند حضور پررنگ‌تری در فهرست محصولات برتر از دیدگاه DxOMark داشته باشند. با این حال باید گفت که رقابت بسیار نزدیکی بین پرچم‌دار سامسونگ یعنی گلکسی اس 20 اولترا و وان پلاس 9 پرو وجود دارد.

گوشی‌های سامسونگ و وان پلاس از نگاه بنچمارک انتوتو

در مرحله‌ی بعدی به سراغ بنچمارک انتوتو رفته‌ایم، بنچمارکی که چهار مولفه را سنجیده و مجموع این امتیازها را به گوشی هوشمند مدنظر اختصاص می‌دهد. مولفه‌هایی که در بنچمارک انتوتو سنجیده می‌شوند متشکل شده‌اند از پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی، حافظه و UX.

در ادامه نگاهی به محصولات دو شرکت خواهیم داشت که بیشترین امتیاز را در بنچمارک انتوتو کسب کرده‌اند.

نام دستگاه پردازنده مرکزی پردازنده گرافیکی حافظه UX امتیاز مجموع
OnePlus 9 Pro (12+256) ۱۹۶۰۲۳ 310125 131372 150739 788258
Galaxy S21 Ultra 5G (888) (12+256) 203489 284701 136713 149400 774302
OnePlus 9 (8+128) 199518 301259 123569 141497 765843
Galaxy Z Fold3 5G (12+256) 203783 259095 136752 141790 741420
OnePlus 8 (8+128) 186876 272432 117103 143794 720204
Galaxy S21 Ultra 5G (2100) (12+256) 183455 255171 132844 137712 709182
Galaxy Z Flip3 5G (8+128) 204819 235827 130956 131405 703005
Galaxy S21+ 5G (2100) (8+256) 185625 253894 133142 130330 702991

 

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید محصولات برند وان پلاس توانسته‌اند نه‌تنها پا به پای محصولات سامسونگ توان پردازشی ارائه دهند، بلکه در برخی مولفه‌ها عملکرد بهتری نیز داشته‌اند. جالب است بدانید که گوشی‌های بالارده‌ی وان‌پلاس در حالتی چنین عملکردی را ارائه داده‌اند که قیمت به مراتب کمتری نیز دارند.

قیمت گوشی های بالارده‌ی وان پلاس و سامسونگ

شاید مهم‌ترین دلیلی که بتوان محصولات وان پلاس را بهتر از سامسونگ دانست، قیمت آن‌ها باشد. درواقع محصولات وان پلاس می‌توانند امکانات پرچم‌داران سامسونگ را با قیمتی به مراتب کمتر در اختیارتان قرار دهند.

در جدولی که پیش رویتان قرار خواهد گرفت می‌توانید قیمت مدل پایه‌ی پرچم‌داران سامسونگ و وان پلاس را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید.

قیمت مدل پایه‌ی پرچم‌داران سامسونگ

قیمت گوشی های پرچمدار سامسونگ

قیمت مدل پایه‌ی پرچم‌داران وان پلاس

قیمت گوشی های پرچمدار وان پلاس

سخن آخر

در این مقاله بیشتر سعی شد که آشنایی بیشتری با محصولات سامسونگ و وان پلاس کسب کنید. البته قضاوت این را که کدام برند عملکرد بهتری دارد به شما واگذار خواهیم کرد. شما همراهان تکنولایف می‌توانید نظرتان را با ما و اعضای دیگر تکنولایف به اشتراک قرار داده و بگویید که کدام برند را بیشتر دوست دارید و دلایتان را نیز بیان کنید.

سوال‌های متداول

آیا وان پلاس نیز مانند سامسونگ در عرصه‌های مختلف فعالیت دارد؟

خیر. سامسونگ در حال حاضر از تولید قطعات نیمه‌رسانا، پنل صفحه‌نمایش، لوازم خانگی، لپ‌تاپ، گوشی هوشمند تا تلویزیون فعالیت دارد؛ اما فعالیت وان پلاس به تولید گوشی هوشمند خلاصه می‌شود. البته برند چینی در نظر دارد در آینده گستره‌ی فعالیت خود را افزایش دهد.

چه مواردی باعث شده تا گوشی‌های هوشمند وان پلاس ارزان‌تر از سامسونگ باشند؟

وان پلاس فرمول ساده‌ای دارد. محصولات این برند بیشتر روی ویژگی‌های محبوب تمرکز دارند و از طرفی وان پلاس به دنبال سودتر بیشتر از تعداد بالای فروش محصولات خود است. به همین علت پرچم‌داران وان پلاس با قیمت کمتری به بازار عرضه می‌شوند تا کاربران بیشتری را به خود جلب کنند.

کدامیک از شرکت‌های وان پلاس و سامسونگ، فروش بیشتری در بازار گوشی‌های هوشمند دارد؟

سامسونگ در حال حاضر برترین شرکت از نظر فروش گوشی هوشمند محسوب می‌شود؛ جایگاهی که برای چند سالی می‌شود آن را حفظ کرده است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%86%da%af-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b1-%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3%d8%9b-%d8%aa%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84-%d8%af%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d9%86/
ads
ads