داغ ترین ها :
سایکل باتری مک بوک چیست و چطور تعیین می شود؟

سایکل باتری مک بوک چیست و چطور تعیین می شود؟

در روزهایی که زندگی پیر و جوان، کودک و بزرگسال در گرو تکنولوژی است، یکی از بهترین و هوشمندترین عصای دست انسان‌ها لپ تاپ است. لپ تاپ هم مانند سایر وسایل و گجت‌های هوشمند توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود که در میان آن‌ها اپل موفق به دوختن چشم‌ها به لپ تاپ‌های خود شده است. کمپانی اپل نام مک بوک (MacBook) را برای لپ تاپ‌های خود انتخاب کرد و تمام لپ تاپ‌ها را با این نام در ویترین مغازه‌ها قرار داد. از آنجایی که همواره استقبال خوبی از محصولات اپل مخصوصا مک بوک‌ها صورت گرفته است، می‌توان نتیجه گرفت که استفاده و نگه‌داری از مک بوک اهمیت فراوانی برای کاربران دارد. همچنین قیمت گران مک بوک‌های اپل می‌تواند از جمله مهم‌ترین دلایل نگهداری از آن‌ها به نحو احسن باشد.

جدا از سلامت کیبورد، بدنه، پردازنده و بخش‌های دیگر، سلامت باتری مک بوک اپل در صدر لیست اهمیت نگهداری از آن قرار دارد. چک کردن به موقع تنظیمات باتری مک بوک و دیدن سایکل باتری مک بوک جهت حفظ سلامت باتری باید یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌هایی باشد که هر کاربر مک بوک خود را موظف به انجام آن‌ها بداند تا بتواند از بهترین کارکرد مک بوک بهره‌مند شود. یکی از سوال‌های مهمی که به صورت ثابت در ذهن کاربران مک بوک نقش بسته است، سوال «سایکل باتری مک بوک چیست چطور تعیین می شود؟» به همین دلیل ما تصمیم به نوشتن این مقاله گرفتیم تا یکبار برای همیشه به این سوال مهم پاسخ دهیم، اگر شما هم به دنبال اطلاع از نحوه تعیین سیکل باتری مک بوک و بهبود کارکرد باتری هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

تخفیف های روز مک بوک را در فروشگاه تکنولایف ببنید: لپ تاپ اپل

 

سیکل شارژ باتری مک بوک اپل چیست؟

سیکل شارژ باتری مک بوک اپل چیست؟

ساده‌ترین تعریفی که می‌توان برای سایکل باتری مک بوک بیان کرد به این صورت است که به یکبار تخلیه کامل شارژ باتری مک بوک اپل، سیکل شارژ باتری مک بوک یا همان چرخه شارژ باتری می‌گویند.
با توجه به اینکه همیشه کاربران در هربار روشن و خاموش کردن مک بوک و استفاده از آن شما به طور کامل از شارژ باتری مک بوک استفاده نمی‌کنند و به‌طور معمول تخلیه 100 درصدی شارژ باتری هر چند روز یکبار صورت می‌گیرد، چرخه شارژ باتری مک بوک در پایان روز آخری صورت می‌گیرد.

برای مثال اگر روند کار شما به‌گونه‌ای است که هر روز تنها به 20 درصد از شارژ باتری مک بوک نیاز دارید و پس از آن مک بوک را خاموش می‌کنید، با یک ضرب و تقسیم ساده ریاضی می‌توان متوجه شد که هر 5 روز یکبار (5*20=100) چرخه شارژ باتری مک بوک تکمیل می‌شود. به معنای ساده‌تر مک بوک شما پس از گذشت 5 روز یک چرخه شارژ باتری را طی می‌کند.

نکته 1: اگر پس از هربار استفاده 20 درصدی از باتری، مک بوک را به شارژ بزنید، باز هم تفاوتی در اصل ماجرا و تعریف سیکل شارژ باتری مک بوک اپل ندارد و همچنان سایکل باتری مک بوک مطابق با تخلیه 100 درصدی و 5 روز است.

حال که با تعریف سیکل شارژ باتری مک بوک اپل آشنا شدید، بهتر است تا پیش از شروع مطالعه نحوه نگهداری از باتری مک بوک، نسبت به دیدن سایکل باتری مک بوک خود اقدام کنید.

دیدن سایکل باتری مک بوک

دیدن سایکل باتری مک بوک

اگر تا به حال به شما گفته‌اند که بهتر است سایکل باتری مک بوک (Battery Cycle)  خود را چک کنید؛ اما شما درجریان نیستید که دقیقا سایکل (سیکل) باتری در لپ تاپ اپل چیست، به‌هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید. برای تعیین تعداد سیکل شارژ باتری مک بوک های اپل نیازی به نصب برنامه یا گذراندن مراحل پیچیده‌ای نیست، تنها کافیست تا چند مرحله فوق‌العاده آسانی که در ادامه خواهیم گفت را طی کنید. برای اولین قدم نیاز است تا منو مک بوک را باز کنید. برای باز کردن منو مک بوک می‌توانید 2 کار را انجام دهید.

 

معایب لپ تاپ مک بوک اپل چیست؟
معایب مک بوک پرو m1

 

مدل اول دسترسی به تعداد سیکل شارژ باتری

  1. نشانگر موس را سمت بالای صفحه برده تا منو نمایش داده شود.
  2. آسان‌ترین کار برای دسترسی به صفحه About This Mac کلیک روی لوگو اپل است.
  3. گزینه Report System را انتخاب کنید.
  4. ابتدا Hardware را پیدا کنید و موس را به سمت قسمت پایینی آن روی گزینه Power نگه دارید.
  5. برای مرحله آخر در پایین Health Information گزینه Cycle Count را پیدا کنید.

دیدن سایکل باتری مک بوک

مدل دوم تعیین تعداد سیکل شارژ باتری

  1. دکمه Option کیبورد را نگه دارید و پس از نمایش Menu روی System Information کلیک کنید.
  2. موس را روی Hardware برده و پس از نمایش Power روی آن ضربه بزنید.
  3. در پایین Health Information گزینه Cycle Count را پیدا کنید.

نکته 2: دقیقا در پایین گزینه Cycle Count عبارت Condition وجود دارد که وظیفه خبررسانی وضعیت و سلامت باتری مک بوک را دارد. به طور کلی روبه‌روی گزینه Condition چهار حالت قرار می‌گیرد که دو حالت Normal یا Replace Soon بیشتر مد نظر هستند. همانطور که از معنای هر دو لغت پیداست، در صورت سالم بودن باتری مک بوک و عدم تکمیل ظرفیت کلی سیکل شارژ باتری، عبارت Normal نمایش داده خواهد شد؛ اما در صورتی که باتری نیاز به تعویض داشته باشد، با هشدار Replace Soon مواجه خواهید شد.

نکته 3: دو حالت دیگر قسمت Condition به صورت Service Battery و Replace Now دیده شده است.
حالت Replace Now: باتری مک بوک در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد و باید هرچه زودتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
حالت Service Battery: باتری در حد تعویض نیست؛ اما به تعمیر جدی و رسیدگی نیاز دارد.

 

آموزش راه اندازی مجدد مک بوک:
چگونه مک بوک را ریست فکتوری کنیم

 

حداکثر تعداد چرخه شارژ باتری مک بوک

برای توضیح اصطلاح حداکثر تعداد چرخه شارژ باتری مک بوک نیاز است تا به نکته 2 باز گردیم. منظور از عبارت ظرفیت کلی سیکل شارژ باتری یا همان حداکثر تعداد چرخه شارژ باتری مک بوک این است که هر باتری مک بوک برای اینکه بتواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد و سالم‌تر باقی بماند، نباید تعداد چرخه‌های شارژ آن از عدد مشخصی فراتر رود. این نباید به این معنی نیست که پس از عبور از عدد گفته شده باتری دستگاه مک بوک شما از کار خواهد افتاد، تنها به این معنی است که راندمان کار پایین‌تر می‌آید و سلامت دستگاه بخاطر افزایش کارکرد باتری در معرض خطر قرار می‌گیرد.

اگر زمانی یک باتری به این مرحله برسد، به‌طور مثال باتری پس از هربار شارژ می‌تواند از 90،80،70 و… (کمتر از 100) درصد توان خود برای اجرای برنامه‌ها و هرگونه فعالیتی استفاده کند. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش عمر مک بوک، عدم رها کردن مک بوک با این مدل باتری و تعویض با باتری جدید است. به طور معمول هنگام خرید هر نوعی از مک بوک‌های اپل از حداکثر تعداد چرخه شارژ باتری آن آشنا خواهید شد؛ اما به طور معمول اپل عدد 1000 چرخه را برای اکثر مک بوک‌ها اعلام کرده است. تغییر باتری مک بوک پیشنهادی است که خود شرکت سازنده برای افزایش عمر و کاهش فشار وارده به دستگاه مک بوک هنگام بالا رفتن تعداد چرخه شارژ باتری از 1000 چرخه به بعد داده است.

نحوه نگهداری از باتری مک بوک

نحوه نگهداری از باتری مک بوک

با توجه به اینکه خرید مک بوک برای مردم روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که هر کاربر مک بوک موظف به انجام آن است، استفاده از روش‌های مختلف نحوه نگهداری از باتری مک بوک است. یکی از بهترین روش‌های افزایش طول عمر باتری مک بوک، کالیبره کردن باتری آن است.

 

انواع موس لپ تاپ و کامپیوتر را می توانید از تکنولایف بخرید

 

نحوه کالیبره کردن باتری مک بوک

نحوه کالیبره کردن باتری مک بوک

  1. کابل شارژ را به دستگاه متصل کنید و اجازه دهید تا به طور کامل شارژ شود.
  2. پس از مشاهده LED سبز شده کابل MagSafe شما می‌توانید از شارژ کامل دستگاه مطلع شوید و اتصال شارژر از مک بوک قطع کنید.(اگر به هر دلیلی چراغ کابل MagSafe روشن نمی‌شود، نگران نباشید و از طریق کلیک روی نوار باتری از درصد شارژ باتری مطلع شوید.)
  3. حال نیاز است تا مک بوک به مدت 2 ساعت استراحت کند. می‌توانید دستگاه را تا پایان 2 ساعت در همان حالت قبل یعنی متصل به کابل شارژ نگه دارید یا 2 ساعت با آن کار کنید. (در حالت متصل به شارژر هم می‌توان با مک بوک کار کرد و این کار مشکلی در روند کالیبره کردن ایجاد نمی‌کند.)
  4. حال به مهم‌ترین بخش کالیبراسیون می‌رسیم. دستگاه را از شارژر جدا کنید و تا زمان خاموشی با آن کار کنید. پس از دریافت هشدار حداقلی شارژ باتری باز هم به کار ادامه دهید تا مک بوک به صورت خودکار به حالت Sleep برود.
  5. مک بوک را خاموش کنید یا اجازه دهید دستگاه تا حداقل 5 ساعت در حالت Sleep باقی بماند. فرقی ندارد هدف این مرحله استفاده نکردن از مک بوک تا حداقل 5 ساعت است.
    حال شارژر را به دستگاه متصل کنید و بدون کار کردن با آن اجازه دهید کاملا شارژ شود.
  6. مک بوک را روشن کنید و از کارکرد بهتر باتری لذت ببرید.

 

نحوه صحیح خاموش کردن لپ تاپ اپل:
چگونه مک بوک را خاموش کنیم

 

تنظیمات باتری مک بوک

تنظیمات باتری مک بوک

یکی از بهترین راه‌های محافظت از سلامت باتری لپ تاپ‌های اپل، استفاده درست و اهمیت دادن به تنظیمات باتری مک بوک است. لازم است برای افزایش عمر یا حداقل جلوگیری از کاهش سریع عمر باتری مک بوک در فکر مدیریت کردن شارژ باتری مک بوک باشیم.

چگونه از زود خالی شدن شارژ باتری مک بوک جلوگیری کنیم؟

متاسفانه تعداد کاربرانی که از ضربه باز ماندن تب‌ها و برنامه‌ها روی مک بوک جلوگیری نمی‌کنند، کم نیست. باز ماندن صفحه‌ها و برنامه‌های گوناگون باعث زود خالی شدن شارژ باتری مک بوک می‌شود و برای جلوگیری از آن بهتر است تا قبل از رسیدن کار به جاهایی مانند تعویض باتری نسبت به مدیریت شارژ باتری و چک کردن تنظیمات باتری مک بوک اقدام کنیم. اگر برنامه‌های فراوانی را باز کرده‌اید و حال می‌خواهید آن‌ها را ببندید، می‌توانید از طریق مراحل زیر دست به کار شوید.

  1. پنجره Finder را باز کنید و از قسمت نوارگونه روی گزینه Applications کلیک کنید.
  2. ابتدا به Activity Monitor سپس Utilities بروید.
  3. بخش‌های CPU و GPU را نگاه بیندازید و هرچه سریع‌تر برنامه‌های باز غیرضروری را با زدن گزینه X ببندید.

چگونه عمر باتری مک بوک را افزایش دهیم؟

چگونه عمر باتری مک بوک را افزایش دهیم؟

  1. کالیبره کردن باتری مک بوک
  2. کاهش نور صفحه
  3. خاموش کردن وای فای و بلوتوث
  4. توجه به درصد باتری روی صفحه
  5. تعویض باتری مک بوک

پنج موردی که در بالا ذکر شدند، همگی در راستای بهبود کیفیت باتری مک بوک انجام می‌شوند. با توجه به مراحلی که در کالیبره کردن باتری مک بوک انجام می‌شود، انگار باتری یکبار از اول سرویس می‌شود به همین دلیل استفاده از این روش به شدت توصیه می‌شود. پیش از اینکه کاربر بخواهد در فکر تعویض باتری یا کالیبراسیون بیافتد، بهتر است تا با رعایت موارد ساده‌ای مانند کاهش نور صفحه، خاموش کردن وای فای و بلوتوث و توجه به درصد باتری روی صفحه و جلوگیری از خاموش شدن مک بوک هنگام کار از کاهش زودهنگام چرخه شارژ باتری و اتمام سلامت باتری جلوگیری کند.

 

مک بوک یا ویندوز؟
مک بوک بهتر است یا ویندوز

 

نتیجه گیری

معمولا اپل هنگام عرضه انواع لپ تاپ‌های خود از حداکثر تعداد چرخه شارژ باتری مک بوک خبر می‌دهد که در این میان 1000 چرخه، از سایر اعداد اعلام شده بیشتر است. با توجه به اینکه برای جلوگیری از کاهش سریع عمر باتری مک بوک‌ها نیاز به رعایت یک سری موارد است، از یک جایی به بعد مبحث سایکل باتری مک بوک چیست و چطور تعیین می شود؟ برای کاربران آن مهم می‌شود. از اینکه تا پایان این مقاله از فروشگاه اینترنتی تکنولایف همراه ما بودید، از شما متشکریم. همانطور که مشاهده کردید، در این مقاله تلاش شد تا به بهترین نحو مراحل دیدن سایکل باتری مک بوک و کالیبره کردن باتری مک بوک آموزش داده شود. اگر شما هم تجربه‌ای در این مورد دارید یا علاقه‌مند به ثبت نظرات خود هستید، می‌توانید آن‌ها را با نوشتن در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

کالیبره کردن باتری مک بوک چگونه است؟

داخل مقاله «سایکل باتری مک بوک چیست چطور تعیین می شود؟» به طور کامل روش کالیبره کردن باتری مک بوک توضیح داده شده است، شما می‌توانید با مطالعه مراحل نوشته شده، این کار را بدون نیاز به کمک کسی انجام دهید.

دیدن سایکل باتری مک بوک چه فایده ای دارد؟

با توجه به اینکه سایکل باتری مک بوک هر کاربر متناسب با نوع فعالیت و ساعت‌های فعالیتش با دیگری فرق دارد، عمر باتری هر مک بوک با دیگری تفاوت دارد و دیدن سایکل باتری مک بوک به کاربر امکان مطلع شدن از

وضعیت سلامت باتری و موارد مفید دیگری را می‌دهد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b3%d8%a7%db%8c%da%a9%d9%84-%d8%a8%d8%a7%d8%aa%d8%b1%db%8c-%d9%85%da%a9-%d8%a8%d9%88%da%a9/
ads
ads