داغ ترین ها :
سیستم صوتی دالبی دیجیتال چیست؟

سیستم صوتی دالبی دیجیتال چیست؟

سیستم صوتی دالبی دیجیتال چیست؟ از آنجایی که کلمه دالبی dolby در کنار خیلی از اصطلاحات دیگر همچون dolby ۲. ۱ یا dolby ۵. ۱ که نشان از تعداد کانال‍‌های صوتی و باند‌های متصل برای تولید صدای فراگیر دارد اکثریت مردم فکر می‌کنند دالبی به معنای صدای فراگیر است، که به هیچ عنوان صحیح نیست و این کلمه در کنار اصطلاحات دیگری همچون dolby digital، dolby ۵. ۱، dolby stero و dolby surround نیز استفاده می‌شود.
در اصل دالبی نام یک شرکت بزرگ سیستم‌های صوتی است و در زمینه کاهش نویز، افزایش کیفیت صدا و انواع روش‌های ذخیره‌سازی و فشرده‌سازی صدا فعالیت می‌کند و تمامی استاندارد‌های ثبت و ارائه شده توسط شرکت دالبی (dolby) از نام دالبی در ابتدای نام خود استفاده می‌کنند.

 

برای خرید سیستم های صوتی و اسپیکر روی لینک از فروشگاه تکنولایف دیدن کنید: پخش کننده خانگی

 

سیستم صوتی دالبی دیجیتال

سیستم پردازش صدا یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های دنیا است اما به زبان ساده می‌توان گفت که سیستم صوتی dolby در هنگام ضبط تمامی صدا‌ها را افزایش می‌دهد و در هنگام پخش همان صدا‌ها را کاهش می‌دهد که موجب کم شدن نویز‌ها هم می‌شود و با فناوری‌های متعدد نویز‌ها را کاملاً از بین می‌برد. همانطور که گفته شد در فرایند دالبی لازم است از ابتدا یعنی زمان ضبط صدا تا زمان پخش پشتیبانی شود تا خروجی یک صدای دالبی باکیفیت باشد.
سیستم صوتی دالبی دیجیتال را می‌توان یک تکنولوژی پخش فشرده صدا نامید که قابلیت تفکیک صدای بی‌نظیری در اختیار شما قرار می‌دهد. قابلیت تفکیک صدا در سیستم dolby digital تا ۷. ۱ کانال لذت تماشای یک فیلم یا موسیقی را چندین برابر افزایش می‌دهد و با استفاده از این تکنولوژی امکان ایجاد صدای ۳D ( سه بعدی ) نیز فراهم می‌شود.

 

پیشنهاد نویسنده:
سیستم صوتی خانگی

 

صدای دالبی دیجیتال پلاس چیست؟

Dolby Digital Plus چیزی نیست جز یک نسخه بهبود یافته از فناوری صوتی دالبی دیجیتال. درواقع تفاوت اصلی بین این دو فرمت صدای فراگیر، تعداد کانال‌های آن‌ها است. فناوری Dolby Digital تنها می‌تواند شش کانال را پشتیبانی کند و درمقابل، فناوری دالبی دیجیتال پلاس، قابلیت پشتیبانی تا هشت کانال را داراست. به همین دلیل، فناوری دالبی دیجیتال پلاس می‌تواند صدایی با کیفیت بالا را ارائه دهد. همچنین این فناوری می‌تواند فایل‌های بزرگ را بدون کاهش کیفیت صدا فشرده کند و به این ترتیب می‌توانید انتظار یک رابط صوتی واقعی‌تر را داشته باشید.
دالبی دیجیتال پلاس که به عنوان E-AC-۳ نیز شناخته می‌شود بر پایه دالبی دیجیتال ساخته شده ولی بسیار پیشرفته‌تر از آن است. دالبی دیجیتال پلاس به عنوان یک استاندارد صوتی برای ویدئو‌ها HD DVD شناخته شده است. با پشتیبانی از ۶ مگابایت بر ثانیه افزایش چشمگیری نسبت به دالبی دیجیتالی دارد و در نهایت ۶۴۰ کیلو بایت بر ثانیه خروجی دارد. در Blu-ray دالبی دیجیتال پلاس به گونه‌ای دیگر به کار می‌رود. یک رشته استاندارد دالبی دیجیتال با خروجی ۶۴۰ کیلوبایت بر ثانیه، به همراه رشته‌ای دیگر که صدای فراگیر را گسترش می‌دهد. همچنین برای پخش صوت دیجیتال با Datarate پایین نیز به کار می‌رود (مانند تلویزیون‌ها و رادیو‌های دیجیتال)
شرکت دالبی علاوه بر انواع گفته شده برای بازی‌های ویدئویی سیستم دالبی دیجیتال لایو Dolby Digital Live را تهیه کرده است که هر سیگنال صوتی در کامپیوتر شخصی یا کنسول بازی را به یک کانال ۵. ۱ دیجیتال دالبی تبدیل می‌کند.
دالبی Tru HD برای بازسازی صدای بیت به بیت پیشنهاد می‌شود.

 

اگر به دنبال بهترین برندهای اسپیکر هستید، مطلب زیر را بخوانید:

بهترین اسپیکر

 

دالبی اتموس Dolby Atmos نسلی جدید‌تر

این فناوری در سال ۲۰۱۲ در یک انیمیشن به نام شجاع به کار گرفته شد و کم کم به سیستم‌های صوتی خانگی هم راه پیدا کرد، گفته می‌شود یکی از دلایل محبوبیت سریال game of thrones نیز استفاده از این تکنولوژی بوده است.
نمونه‌های خانگی دالبی اتموس با خروجی‌های ۵. ۱ و ۷. ۱ ساخته می‌شود. اولین نسل‌های دالبی اتموس Dolby Atmos Cinema Processor از ۱۲۸ ترک صوتی که تا ۶۴ اسپیکر مجزا را تغذیه می‌کند، پشتیبانی می‌کرد. این فناوری ابتدا برای سینما‌ها ساخته شده بود و کم کم به سینما‌های خانگی راه پیدا کرد.

 

چطور از فایل ویدیو خود یک ورژن صوتی داشته باشیم؟
برداشتن صدا از روی ویدیو

 

سؤالات متداول

دالبی دیجیتال به چه معناست؟
Dolby Digital که قبلاً با نام AC-۳ شناخته می‌شد، یک تکنیک رمزگذاری صوتی دیجیتال است که میزان داده‌های مورد نیاز برای تولید صدای با کیفیت بالا را کاهش می‌دهد. دالبی دیجیتال از نحوه پردازش صدا توسط گوش انسان بهره می‌برد.

آیا صدای فراگیر دالبی دیجیتال است؟ هر دو DTS و Dolby Digital کدک‌های صدای فراگیر را برای تنظیمات ۵. ۱، ۶. ۱ (نادر) و ۷. ۱ ارائه می‌کنند که در آن عدد اول تعداد بلندگو‌های کوچک فراگیر را نشان می‌دهد و \”۱\” یک کانال مجزا برای ساب ووفر است.

دالبی دیجیتال چه سرویس پخش جریانی دارد؟
همه ارائه‌دهندگان خدمات پیشرو، مانند Netflix® و Amazon Instant Video™، محتوای کدگذاری شده در Dolby Digital Plus را ارائه می‌دهند. و بخشی از سیستم عامل مک، سیستم عامل Windows® ۱۰ و مرورگر مایکروسافت اج است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%b5%d9%88%d8%aa%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%a8%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/
ads
ads