داغ ترین ها :

سیستم عامل فیوشا یا Fuchsia OS چیست؟

در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات جالبی را در مورد سیستم عامل فیوشا گوگل ارائه داده و به طور دقیق بگوییم که Fuchsia OS چیست و برای چه محصولاتی توسعه یافته است.

 

برای خرید گوشی به سایت تکنولایف مراجعه کنید

 

در حال حاضر می‌توان گفت که دو پلتفرم بزرگ گوشی‌های هوشمند را اندروید و iOS تشکیل می‌دهند؛ سیستم‌عامل‌هایی توسط دو شرکت گوگل و اپل توسعه یافته‌اند، اما بازار هدفشان کاملا متفاوت است. درواقع iOS تنها برای گوشی‌های هوشمند اپل تحت سری آیفون مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما گوگل سیستم عامل اندروید را به‌صورت متن باز یا Open Source طراحی کرده تا شرکت‌های سازنده‌ی گوشی هوشمند امکان استفاده از آن را داشته باشند.

شاید همین امر نیز سبب شده باشد تا شمار محصولات مبتنی بر اندروید به مراتب بیشتری از گوشی‌های هوشمندی باشد که از سیستم‌عامل iOS استفاده می‌کنند. تفاوت‌ها تنها در این موارد خلاصه نمی‌شوند، بلکه سیاست‌های دو شرکت گوگل و اپل نیز متفاوت است.

اپل برای هر دسته از محصولات خود، سیستم‌عاملی متفاوت را توسعه داده است؛ به این صورت که کامپیوترها، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند، ساعت هوشمند، تلویزیون هوشمند و موارد دیگر از سیستم‌عاملی مختص به خود برخوردار باشند. با این حال، گوگل به دنبال آن است که برای تمامی محصولات تنها یک سیستم‌عامل را توسعه دهد، اما مشکلی که بر سر راه گوگل قرار دارد، عدم توانایی اندروید برای پاسخ دادن به تمامی نیازهای این شرکت است.

درواقع گوگل می‌خواهد سیستم‌عاملی را توسعه دهد که از گجت‌های پوشیدنی و گوشی‌های هوشمند تا تبلت و کامپیوتر از آن برخوردار باشند. درواقع حتی بتوان آن را برای خودروها، لوازم خانگی یا حتی اینترنت اشیا نیز استفاده کرد. با این حال، رسیدن به چنین دستاورد نرم‌افزاری به مراتب جاه‌طلبانه‌تر از خواسته‌های دیگر گوگل به نظر می‌رسد.

در حال حاضر گوگل چندین سیستم‌عامل را به‌صورت همزمان توسعه می‌دهد و محصولات مختلفی نیز مبتنی بر آن در بازار وجود دارند. این سیستم‌های عامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اندروید (Android): سیستم عامل اندروید برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده می‌شود.
  • اندروید تینگز (Android Things): سیستم عامل اندروید تینگز برای محصولات IoT در نظر گرفته شد، اما به دلیل عدم استقبال از آن، گوگل در نظر گرفت تا توسعه و پشتیبانی از آن را لغو کند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲ دسترسی به این سیستم عامل از دسترس خارج شود.
  • کروم (Chrome OS): سیستم‌عامل کروم برای لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های هیبریدی توسعه یافته و هم‌اکنون در محصولات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • گلس (Glass OS): سیستم‌عامل گلس برای هدست‌های واقعیت افزوده طراحی و توسعه یافته است.
  • ور (Wear OS): سیستم‌عامل ور که قبلا اندروید ور نام داشت برای گجت‌های پوشیدنی مانند دستبند سلامت و ساعت هوشمند توسعه یافته و هم‌اکنون نسخه‌ی سوم آن منتشر شده است.
  • فیوشا (Fuchsia OS): فیوشا سیستم‌عاملی جاه‌طلبانه از سوی گوگل است که توسعه یافته تا روی محصولات مختلف قابل استفاده باشد.

آنچه در میان سیستم‌‌های عامل گوگل احتمالا توجهتان را جالب کرده، سیستم‌عامل فیوشا است؛ سیستم‌عاملی که مانند اندروید به‌صورت متن باز خواهد بود، اما محصولات مختلف را پوشش خواهد داد و تغییرات گسترده‌ای نیز در هسته‌ی توسعه‌ی آن رخ داده تا بتواند اهداف جاه‌طلبانه‌ی گوگل را به ثمر برساند. به همین منظور می‌خواهیم به توضیح هر آنچه در مورد سیستم عامل فیوشا می‌دانیم پرداخته و به امکانات مختلف آن اشاره داشته باشیم.

 

 

سیستم عامل فیوشا یا Fuchsia OS چیست؟

در سال ۲۰۱۶ بود که کدهای سیستم عامل فیوشا در گیت هاب قرار گرفت؛ سیستم عاملی که در سکوت کامل خبری برخی از اطلاعات آن در اختیار عموم قرار گرفت تا کاربران با برنامه‌های آتی شرکت گوگل آشنا شوند. فیوشا مانند اندروید، سیستم عاملی متن‌باز است و همچنان مراحل توسعه‌ی خود را طی می‌کند.

فیوشا نه‌تنها نام بلکه معنای جالبی نیز دارد. فیوشا درواقع به معنای ترکیب رنگ‌های صورتی و بنفش است. شاید از خود بپرسید چه موضوعی در مورد این نام باعث شده تا گوگل آن را برای سیستم عامل جدید خود انتخاب کند. باید بگوییم که رنگ صورتی اشاره‌ای به اولین تلاش اپل برای توسعه‌ی سیستم عاملی دارد که مبتنی بر شی‌گرایی و ریز هسته بود و رنگ بنفش نیز درواقع نام رمز اصلی آیفون است. درواقع گوگل خواسته با نام فیوشا اشاره‌ای زیرکانه به اهداف اپل در گذشته و حال داشته باشد.

با وجود اینکه هر دو سیستم عامل اندروید و فیوشا متن‌باز هستند، اما نکته‌ی جالبی نیز در موردشان وجود دارد که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌سازد. در حالی که اندروید یا حتی کروم مبتنی بر کرنل است، گوگل برای توسعه‌ی فیوشا به سراغ پایه‌ی هسته‌ی جدیدی به نام زیرکان (Zircon) رفته که بسیار سبک بوده و می‌توان به آن میکرو کرنل نیز گفت.

تفاوت دیگری نیز البته میان اندروید و فیوشا وجود دارد و آن گستره‌ی محصولاتی است که هر یک از این دو سیستم عامل می‌توانند از آن استفاده کنند. در حالی که اندروید بیشتر برای تبلت و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود، گوگل در نظر دارد تا فیوشا به پلتفرمی تبدیل کند که دستگاه‌های مختلف قادر به استفاده از آن باشند.

البته در حال حاضر می‌توان به محصولاتی اشاره کرد که از سیستم عامل فیوشا استفاده می‌کنند، اما تعداد آن‌ها بسیار کم است و هنوز تا زمانی که شاهد انتشار این سیستم عامل روی محصولات مختلف البته به صورت گسترده باشیم، فاصله‌ی بسیاری مانده است.

 

 

گوگل سیستم عامل فیوشا را به دو قسمت تقسیم کرده است؛ به این صورت که امکان استفاده از آن در گجت‌های قابل حمل و همچنین کامپیوترهای رومیزی یا دسکتاپ وجود داشته باشد. قسمت اول که آرمادیلو (Armadillo) نام دارد برای ارائه‌ی خدمات به گوشی‌های هوشمند، تبلت، گجت‌های پوشیدنی و موارد مشابه توسعه یافته و بخش دوم نیز که برای کامپیوترهای رومیزی طراحی شده، کپی‌بارا (Capybara) نام دارد.

فیوشا می‌تواند به گوگل در رسیدن به بازارهای بزرگ‌تر یعنی کامپیوترها کمک شایانی کند. درواقع آنچه گوگل در حال حاضر به آن نیاز دارد حضور پررنگ‌تر در بازار کامپیوترهای خانگی مانند رایانه‌های رومیزی یا PC است، اما سیستم‌عامل‌های فعلی این شرکت توان ارائه‌ی خدماتی در حد سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس یا مک نیستند.

به همین علت گوگل می‌خواهد با سیستم فیوشا شرایطی را فراهم کند که شانس حضور در بازار کامپیوترها را داشته باشد. با این حال، انتشار سیستم‌عاملی مستقل در این بازار که مایکروسافت سهم قابل توجهی از آن را در اختیار دارد گوگل را در شرایط بسیار بدی قرار خواهد داد و درنهایت سیستم‌عامل مستقل گوگل تبدیل به پروژه‌ی دیگری خواهد شد که طعم شکست را تجربه می‌کند.

به همین علت، گوگل سیستم عامل فیوشا را توسعه داده تا بتواند آن را در آینده جایگزین اندروید و سیستم‌های عامل دیگر خود کرده و گستره‌ای وسیع از کاربران را به زیر پرچم سیستم‌عامل جدید خود بیاورد؛ گستره‌ای که شامل کاربران کامپیوترها نیز می‌شود.

رابط کاربری سیستم فیوشا یا Fuchsia OS UI

گوگل برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارد تا تغییرات اساسی در امکانات فیوشا اعمال کند؛ به حالتی که نسبت به سیستم عامل اندروید بتواند امکانات به مراتب بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد. این موضوع شامل حالت مالتی‌تسکینگ یا انجام امور چند وظیفه‌ای نیز می‌شود به این صورت که کاربر بتواند به صورت همزمان از چند اپلیکیشن استفاده کند.

یکی از تغییراتی که در رابط کاربری فیوشا مشاهده خواهید کرد، حذف اپ دراور و استفاده از سیستمی کارتی است که هر اپلیکیشن کارت مخصوص به خود را داشته باشد و کاربر بتواند با استفاده از کارت اپلیکیشن به آن دسترسی داشته باشد و به‌صورت همزمان از چند اپلیکیشن استفاده کند.

البته مانند سیستم‌عامل اندروید به شما اجازه‌ی شخصی‌سازی گسترده‌ی محیط رابط کاربری داده می‌شود. در این بین، دستیار هوشمند گوگل اسیستنت نیز به ویژه‌های متعدد در فیوشا برخوردار خواهد شد تا بتوانید اغلب نیازهای خود را با گوگل اسیستنت انجام داده و امور مختلف را کنترل کنید.

 

 

سیستم عامل فیوشا برای توسعه‌دهندگان

فیوشا می‌خواهد جایگزین لینوکس نیز باشد تا کدنویسان نیز به جدیدترین سیستم عامل گوگل کوچ کنند. درواقع هدف غول نرم‌افزاری تنها جذب کاربران سیستم عامل ویندوز نیست، بلکه گوگل می‌خواهد برنامه‌نویسان مبتدی تا حرفه‌ای را به سمت استفاده از فیوشا و جایگزینی آن با پلتفرم‌های دیگر بیاورد.

البته باید گفت که در این زمینه گوگل می‌تواند تا حد قابل توجهی موفق شود. درواقع انتظار می‌رود فیوشا جایگزینی برای سیستم عامل اندروید و دیگر پلتفرم‌های گوگل باشد؛ سیستم‌عاملی که امکان برنامه‌نویسی نیز به کاربران می‌دهد. همین امر سبب خواهد شد تا توسعه‌دهندگان بدون نیاز به شبیه‌ساز، برنامه‌ای را که توسعه داده‌اند در لحظه بتوانند اجرا کنند.

چرا سیستم عامل فیوشا جایگزین اندروید می‌شود؟

در ابتدا قرار بود که فیوشا سیستم‌عاملی برای دوربین‌های عکاسی باشد، اما گوگل تصمیم گرفت سیاست‌های خود را تغییر داده و حال می‌خواهد فیوشا سیستم عاملی هیبردی باشد که امکان استفاده‌ی آن روی محصولات مختلف وجود دارد.

گوگل در نظر دارد فیوشا به سیستم عاملی تبدیل شود که امکان استفاده‌ی آن روی دستگاه‌های مختلف وجود داشته باشد، امکانی که اندروید قادر به ارائه‌ی آن نیست. درواقع غول نرم‌افزاری تلاش کرده تا اندروید را روی کامپیوترها نیز بیاورد، اما ضعف گسترده‌ی آن سبب شد تا گوگل از ادامه‌ی پروژه منصرف شود.

وجود یک سیستم‌عامل واحد باعث خواهد شد تا همگام‌سازی میان دستگاه‌های مختلف کاربر بسیار ساده‌تر شود. شرکت‌های سازنده نیز می‌توانند از این قابلیت استفاده کرده و زمان و هزینه‌ی کمتری را برای توسعه‌ی نرم‌افزار محصولاتشان صرف کنند.

چه زمانی سیستم عامل فیوشا منتشر می‌شود؟

سیستم عامل فیوشا همچنان در حال توسعه است و باید گفت با توجه به گستردگی و تنوع محصولاتی مبتنی بر سیستم‌عامل‌های مختلف گوگل هستند انتشار سیستم عامل فیوشا برای این محصولات زمان‌بر خواهد بود. از طرفی شرکت‌های سازنده نیز اصولا از رابط کاربری انحصاری خود برای محصولاتشان استفاده می‌کنند.

همین امر باعث خواهد شد تا کوچ کردن شرکت‌های سازنده از سیستم‌های عامل مختلف گوگل به فیوشا زمان‌بر باشد. با این حال، گوگل تایید کرده که نسخه‌های آزمایشی از فیوشا هم‌اکنون منتشر شده و توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان می‌توانند آن‌ها را دانلود کرده و کمی با ظاهر رابط کاربری و امکانات آن آشنا شوند.

پرسش‌های متداول

آیا سیستم عامل فیوشا برای کامپیوتر منتشر می‌شود؟ بله. سیستم عامل فیوشا یا Fuchsia OS برای پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌شود که کامپیوتر نیز مانند گوشی هوشمند، تبلت و گجت‌های پوشیدنی یکی از این پلتفرم‌ها است.

آیا سیستم عامل فیوشا جایگزین اندروید می‌شود؟ در جواب این سوال باید گفت که مشخص نیست. درواقع گوگل چنین برنامه‌ای را دارد، اما زمان دقیق انجام آن هنوز مشخص نشده است.

آیا فیوشا متن باز است؟ بله. سیستم عامل فیوشا مانند اندروید متن باز توسعه داده شده است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d9%81%db%8c%d9%88%d8%b4%d8%a7-%db%8c%d8%a7-fuchsia-os-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/
ads
ads