داغ ترین ها :
شارژ معکوس یا Reverse Charge چیست و چه گوشی‌هایی از آن پشتیبانی می‌کنند؟

شارژ معکوس یا Reverse Charge چیست و چه گوشی‌هایی از آن پشتیبانی می‌کنند؟

حتما برای شما هم پیش آمده که همراه دوستان‌تان به گردش بروید و بعد ببینید که شارژ گوشی‌تان رو به اتمام است. در این شرایط، اگر هیچ‌یک پاوربانکی به همراه نداشته باشید، باطری تلفن همراه شما خالی شده و نمی‌توانید از گوشی‌تان هیچ استفاده‌ای کنید. اما شارژ معکوس (Reverse Charging) در این لحظه به داد شما خواهد رسید. در ادامه همراه تکنولایف باشید تا بیشتر با این فناوری و دستگاه‌های شامل آن آشنا شویم.

منظور از شارژ معکوس چیست؟

شارژ کردن گوشی هوشمند یعنی چی؟ یعنی این که ما گوشی خود را از طریق یک سیم به آداپتور متصل کنیم و یا گوشی را در صورت پشتیبانی از شارژ بی‌سیم به روی یک شارژر وایرلس قرار دهیم تا گوشی شارژ شده و باتری پر شود. حال منظور از شارژ معکوس این است که بتوانیم از طریق یک گوشی، محصول دیگری از جمله گوشی، ساعت هوشمند یا بادز را شارژ کنیم. در این صورت گوشی اول در نقش پاوربانک یا شارژر وایرلس ظاهر می‌شود و می‌تواند دستگاه دوم را شارژ کند.

منظور از شارژ معکوس چیست؟

شارژ معکوس در گوشی‌های هوشمند به دو صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی سیمی و دیگری بی‌سیم. در روش شارژ معکوس سیمی شما باید یک طرف سیم را به درگاه گوشی خود و طرف دیگر را به گوشی یا هندزفری دوم متصل کنید. در روش بی‌سیم، تنها کافیست این قابلیت را روشن کردن و محصول دوم را به روی پشت گوشی اول قرار دهید (مانند تصویر بالا). در نظر داشته باشید که برای استفاده از شارژ معکوس بی‌سیم باید حتما محصول دوم نیز از شارژ وایرلس پشتیبانی کند.

 

مطالب مرتبط: چگونه گوشی اندرویدی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن شارژ کنیم؟

سرعت شارژ بی‌سیم چقدر است؟

همین ابتدا باید بگوییم که متأسفانه شارژ معکوس سریع نیست! این قابلیت تنها برای مواقع اورژانسی و خاص کاربرد دارد و به همین خاطر سرعت بالایی برایش در نظر نگرفته‌اند، زیرا سرعت بالاتر این قابلیت، می‌تواند سریع‌تر، باتری دستگاه را تخلیه و حتی عمر آن را کوتاه‌تر کند. در سال 2023 به طور کلی فناوری شارژ سریع سیمی و بی‌سیم گوشی‌های هوشمند بسیار پیشرفت کرده و شما می‌توانید برخی از مدل‌ها را در کمتر از 20 دقیقه از 0 تا 100 شارز کنید. فناوری شارژ معکوس سیمی و بی‌سیم اما به این نسبت پیشرفت نکرده و در عمل هم خیلی نیازی به پیشرفت آن وجود ندارد.

سرعت شارژ بی‌سیم چقدر است؟

برای مثال گلکسی S23 اولترا که بهترین گوشی سامسونگ است از فناوری شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی پشتیبانی می‌کند و این یعنی نباید انتظار سرعت شارژ بالایی را داشته باشید. گوشی ناتینگ فون 2 که به تازگی منتشر شده هم از شارژ معکوس بی‌سیم 5 واتی پشتیبانی می‌کند. این عدد در گوشی شیائومی 13 به 10 وات می‌رسد که دو برابر سرعت‌تر از گوشی‌های گفته شده است.

 

مطالب مرتبط: آیا شارژ ۲۰۰ وات شیائومی باعث کاهش ظرفیت باتری می‌شود؟

 

چگونه از شارژ معکوس بی‌سیم استفاده کنیم؟

برای شارژ کردن دستگاه‌های دیگر، گوشی شما باید از شارژ معکوس بی‌سیم پشتیبانی کند. اگر گوشی‌تان این قابلیت را دارد، وارد تنظیمات شوید و در بخش باتری، گزینه Wireless Reverse Charging را روشن کنید. این گزینه می‌تواند در برندهای مختلف اسم‌های متفاوتی داشته باشد. برای نمونه در گوشی سامسونگ اسم این قابلیت Wireless PowerShare است.

چگونه از شارژ معکوس بی‌سیم استفاده کنیم؟

حتما مراقب باشید که این قابلیت در گوشی مقصد روشن نباشد. همچنین به هیچ‌وجه گوشی خود را در زمان روشن بودن گزینه شارژ معکوس روی اشیاء فلزی قرار ندهید. هیچ شیء فلزی و یا کارت‌های عملیاتی (کارت بانکی، کارت مترو، کارت ملی و…) را هم بین دو گوشی مبدأ و مقصد قرار ندهید.

لزومی ندارد گوشی مقصد از شارژ معکوس پشتیبانی کند. کافی‌ست از شارژ بی‌سیم پشتیبانی کند تا بتواند انرژی را دریافت کند. برای آن‌که گوشی مقصد شارژ شود، باید هنوز روشن باشد. در این صورت کافی‌ست گوشی را در مرکز پشت گوشی مبدأ قرار دهید تا عملیات آغاز شود.

دو نکته مهم

  • این قابلیت بسیار کندتر از شارژ کردن با سیم صورت می‌گیرد و در دستگاه‌هایی با باتری حجیم‌تر نیز کندتر عمل خواهد کرد. پس بهتر است فقط در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.
  • قابلیت شارژ معکوس زمانی که شارژ گوشی مبدأ کمتر از 20 یا 30 درصد باشد و گوشی در حال شارژ شدن هم نباشد، به صورت خودکار غیرفعال می‌شود و گوشی مقصد را شارژ نخواهد کرد.

آیا شارژ معکوس با سیم هم ممکن است؟

بله در بخش بالایی توضیح دادیم که یکی از روش‌های شارژ معکوس به صورت سیمی است. برای مثال گوشی گلکسی M51 سامسونگ از این قابلیت استفاده می‌کند. برای بهره بردن از این روش شارژ کافیست یک سیم Type-C به Type-C داشته باشید و آن را به گوشی مبدا و مقصد متصل کنید. در نظر داشته باشید که تمامی گوشی‌های جدید سامسونگ که از درگاه Type-C استفاده می‌کنند درون جعبه از یک سیم Type-C به Type-C برخوردارند. برای بهره بردن از این ویژگی نیاز به فعال کردن قابلیت خاصی نیست و بلافاصله پس از اتصال دو گوشی به هم فرآیند شارژ شدن آغاز می‌شود.

 

مطالب مرتبط: شارژ بی‌سیم برای گوشی های هوشمند

 

خرید مک بوک

 

چه گوشی‌هایی شارژ معکوس دارند؟

در حال حاضر برندهای زیادی این قابلیت را در دستگاه‌های خود به کار می‌برند. در ادامه به مواردی که از این قابلیت استفاده کرده‌اند، اشاره خواهیم کرد. در نظر داشته باشیم که در ادامه به مدل‌هایی خواهیم پرداحت که در حال حاضر هنوز به فروش می‌رسند و در بازار ایران هم موجود هستند.

سری گلکسی S24

سری گلکسی S24

جدیدترین پرچمداران سامسونگ طبق انتظار از شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید محصولات دیگر را به روی بخش پشتی این گوشی‌ها قرار دهید تا فرایند شارژ شدن آغاز شود.

گلکسی Z Fold 5 و Z Flip 5

گلکسی زد فولد 5 را می‌توان بهترین گوشی تاشو برند سامسونگ و یکی از بهترین گوشی‌های تاشو جهان دانست. سامسونگ برای این کهکشانی ظرفیت باتری 4400 میلی آمپر ساعتی را مناسب دیده و از شارژ سریع 25 واتی، شارژ بی‌سیم 15 واتی و شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی استفاده کرده است. گلکسی زد فلیپ 5 هم شرایط کاملا یکسانی دارد با این تفاوت که ظرفیت باتری این گوشی 3700 میلی آمپر ساعت است.

گلکسی Z Fold 4 و Z Flip 4

وضعیت این دو گوشی نیز دقیقا مانند Z Fold 5 و Z Flip 5 است و هیچ تفاوتی دیده نمی‌شود.

سری گلکسی S23

سری گلکسی S23

گلکسی S23 اولترا یکی از بهترین و گران‌ترین گوشی غیرتاشو سامسونگ است و از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند. گلکسی S23 پلاس یک باتری 4700 میلی آمپر ساعتی دارد و برای S23 یک باتری 3900 میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته شده است. نسخه اولترا و پلاس از شارژ سریع 45 واتی و S23 از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند. برای هر سه مدل شارژ بی‌سیم 15 واتی نیز در نظر گرفته شده است. کره‌ای‌ها پرچمداران خود را به شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی نیز مجهز کرده‌اند.

سری S22

شرایط گلکسی S22، گلکسی S22 پلاس و گلکسی S22 اولترا دقیقا مانند مدل‌های بالا است با این تفاوت که S22 یک باتری 3700 میلی آمپر ساعتی و S23 پلاس یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی دارد. هر سه این کهکشانی‌ها از شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی برخوردارند.

گلکسی S21 FE

گلکسی S21 FE در حال حاضر آخرین قاتل پرچمدار این سازنده کره‌ای‌ است و از قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی نیز پشتیبانی می‌کند. این گوشی دارای باتری 4500 میلی آمپر ساعتی با شارژ سریع 25 واتی است و از شارژ بی‌سیم 15 واتی نیز پشتیبانی می‌کند.

گلکسی M33

گلکسی M33 نسخه ارزان‌تری از گلکسی M53 به حساب می‌آید که در بازه قیمتی میان‌رده‌های خوش قیمت بازار قرار می‌گیرد. این کهکشانی در نسخه هند دارای یک باتری 6000 میلی آمپر ساعتی و در نسخه جهانی دارای یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی است. هر دو مدل از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کنند و از شارژ معکوس سیمی 4.5 واتی نیز برخوردار هستند.

سری شیائومی 13

شیائومی پرچمداران جدید خود را در سه مدل شیائومی 13 اولترا، شیائومی 13 پرو و شیائومی 13 روانه بازار کرد. این گوشی‌ها هنوز به صورت عمده وارد بازار کشور نشده‌اند اما احتمالا در آینده نزدیک شاهد حضور این مدل‌ها باشیم. شیائومی 13 یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی دارد و این عدد برای نسخه‌های پرو و اولترا به اعداد 4820 و 5000 میلی آمپر ساعت افزایش پیدا می‌کند.

برای مدل اولترا شارژ سریع 90 واتی و برای نسخه پرو شارژ سریع 120 واتی در نظر گرفته شده است و شیائومی 13 هم از فناوری شارژ سریع 67 واتی استفاده می‌کند. هر سه مدل از شارژدهی سریع بی‌سیم 50 واتی پشتیبانی می‌کنند و برای آن‌ها شارژ معکوس بی‌سیم 10 واتی نیز در نظر گرفته شده است.

شیائومی 12 و 12 پرو

شیائومی 12 و شیائومی 12 پرو دو گوشی با ارزش خرید بالا هستند که از مشخصات بسیار خوبی بهره می‌برند. شیائومی 12 یک باتری 4500 میلی آمپر ساعت و مدل پرو یک باتری 4600 میلی آمپر ساعتی دارد و این دو گوشی از شارژ سریع بی‌سیم 50 واتی و شارژ معکوس بی‌سیم 10 واتی نیز پشتیبانی می‌کنند. شارژ سریع سیمی شیائومی 12 پرو برابر با 120 وات و برای شیائومی 12 برابر با 67 وات است.

پوکو X5 Pro

پوکو ایکس 5 پرو را می‌توان یک گوشی میان‌رده ارزنده از شرکت پوکو و در نهایت برند شیائومی دانست. این محصول در بخش باتری از ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند و شارژ سریع 67 واتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. خوشبختانه به روی این مدل شارژ معکوس سیمی 5 وات هم دیده می‌شود.

آنر 70

گوشی‌های هواوی به دلیل تحریم‌های آمریکا با افت شدید فروش مواجه شدند ولی برند آنر چون برندی مجزا به حساب می‌آمد شامل تحریم‌ها نشد و به خوبی توانست راه خود را ادامه دهد. آنر 70 یک میان‌رده جذاب از این سازنده چینی است که حاشیه‌های بسیار کمی اطراف نمایشگر دارد و با همین شاخصه توانسته دل کاربران زیادی را به دست بیاورد.

برای این گوشی زیبا یک باتری 4800 میلی آمپر ساعتی با شارژ سریع 66 واتی در نظر گرفته شده و شما می‌توانید از قابلیت شارژ معکوس سیمی 5 وات نیز به روی این گوشی استفاده کنید.

سخن پایانی

اگر در زمینه شارژ معکوس هنوز سؤالی دارید که بدون پاسخ باقی مانده است، حتما زیر همین مقاله از ما بپرسید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم. اگر در آینده گوشی دیگری با پشتیبانی از شارژ معکوس وارد بازار شود، حتما این لیست را ویرایش خواهیم کرد. پس می‌توانید بعدتر دوباره به سراغ این مقاله بیایید و آخرین اخبار را در این زمینه از همین‌جا دنبال کنید.

لپ تاپ گیمینگ بنر

سوالات متداول

منظور از شارژ معکوس چیست؟ منظور از شارژ معکوس این است که بتوانیم از طریق یک گوشی، محصول دیگری از جمله گوشی، ساعت هوشمند یا بادز را شارژ کنیم. در این صورت گوشی اول در نقش پاوربانک یا شارژر وایرلس ظاهر می‌شود و می‌تواند دستگاه دوم را شارژ کند.

چگونه از شارژ معکوس بی‌سیم استفاده کنیم؟ اگر گوشی‌تان این قابلیت را دارد، وارد تنظیمات شوید و در بخش باتری، گزینه Wireless Reverse Charging را روشن کنید. این گزینه می‌تواند در برندهای مختلف اسم‌های متفاوتی داشته باشد. برای نمونه در گوشی سامسونگ اسم این قابلیت Wireless PowerShare است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

72 نظر

  1. حسین

    M51 هم داره یادتون رفت

    1. Melika

      پاسخ به حسین

      M51 چند خریدی کی
  2. مانی

    سلام گوشی راگ فون ۵ هم داره یادتون رفت

  3. علیرضا

    A52s قابلیت شارژ معکوس دارد؟

    1. مجید نوردوست

      پاسخ به علیرضا

      خیر. نداره این ویژگی رو
  4. محمد صادق

    سلام آیا گوشی a12 اگر شارژ معکوس دارد با چه شارژی انجام می‌شود
    و یا باید از تنظیمات فعال کنم

    1. میلاد شیری

      پاسخ به محمد صادق

      سلام وقت بخیر این گوشی از قابلیت شارژ معکوس پشتیبانی نمیکنه
      1. امیر

        پاسخ به میلاد شیری

        سلام پوکو ام تری هم شارژ معکوس داره
  5. hamed

    من گوشی پوکو×3 pro دارم می خواستم ببینم گوشیه من این قابلیت را پشتیبانی میکند 256/رام8

    1. میلاد شیری

      پاسخ به hamed

      سلام وقت بخیر خیر این گوشی پشتیبانی نمیکنه
      1. maniababaie1378@gmail.com

        پاسخ به میلاد شیری

        سلام گوشی من شیائومی یازده تی پروئه قابلیت شارژ معکوس بی سیم رو داره؟
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به maniababaie1378@gmail.com

          سلام وقت بخیر خیر موفق باشید
  6. امیر1

    سلام ببخشید من گوشی m62 رو تازه خریدم میخواستم ببینم قابلیت شارژ معگوس رو داره و اگر داره چطور میشه استفاده کرد؟
    ممنون

  7. امیر

    ببخشید من گوشی m62تازه خریدم ایا شارژ معکوس داره و اگر داره چطور میشه از اون استفاده کنیم؟ ممنون

    1. میلاد شیری

      پاسخ به امیر

      سلام وقت بخیر گلکسی M62 پتیبانی میکنه با یک عدد کابل دو سر تایپ سی میتونید انجام بدین
      1. امیر

        پاسخ به میلاد شیری

        به===== بدون سیم نمیشه؟ چون جای شارژ ام 62 با گوشی هاییکه دارم فرق میکنه
  8. امین

    اگر اشتباه نکنم s20fe شارژ معکوس بی سیم پشتیبانی میکنه

    1. امیر

      پاسخ به امین

      سلام پوکو ام تری هم شارژ معکوس داره
    1. میلاد شیری

      پاسخ به امین

      سلام وقت بخیر بله از شارژ معکوس بی سیم پشتیبانی میکنه
  9. آراد

    سلام گوشی Redmi Note9 شیائومی
    شارژ معکوس رو با چه کابلی و اگر بی سیم چجور میشه فعال کرد

    1. میلاد شیری

      پاسخ به آراد

      سلام وقت بخیر از سیم تایپ سی به تایپ سی استفاده کنید
  10. پوریا

    سلام. شارژ معکوس گوشی پوکو ام ۳ رو چطور در تنظیمات میشه فعال کرد؟

    1. میلاد شیری

      پاسخ به پوریا

      سلام وقت بخیر یک عدد کابل C به C نیاز دارین
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b4%d8%a7%d8%b1%da%98-%d9%85%d8%b9%da%a9%d9%88%d8%b3/
ads
ads