داغ ترین ها :
شکننده ترین قسمت گوشی موبایل کجاست

شکننده ترین قسمت گوشی موبایل کجاست

مطمئنا شما هم جزو کسانی هستید که حداقل یک بار گوشی از دست‌تان افتاده است. در چنین مواقعی ممکن است با احتمال زیاد ممکن است به بدنه گوشی آسیب برسد. مسلما حس ناخوشایندی است، به‌خصوص اگر گوشی را به تازگی خریده باشید این حس چند برابر خواهد بود. شاید آسیب نبیند و یا در بدترین حالت بعضی قطعات آن آسیب دیده باشد. البته میزان آسیب به مقاومت گوشی نیز بستگی دارد. برای اینکه از آسیب به گوشی جلوگیری کنیم باید قبل از هر چیز بدانیم که شکننده ترین قسمت یک گوشی موبایل کجاست؟ اگر این سوال برای شما هم به وجود آمده است. این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. شکننده ترین قسمت یک گوشی موبایل در بازی شهربانو هم مطرح شده که این روزها طرفدارهای زیادی دارد.

 

از بین پرفروش‌ترین گوشی های بازار موبایل انتخاب کنید: قیمت روز گوشی

 

شکننده ترین قسمت یک گوشی موبایل در بازی شهربانو

آیا نمایشگرها آسیب‌پذیرترین بخش گوشی هستند؟

یکی از قطعات گوشی که بیشترین آسیب را می‌بیند، صفحه نمایشگر است. برخورد ناگهانی نمایشگر با سطوح سفت و سخت باعث آسیب رسیدن به بدنه آن می‌شود. از این رو نمایشگر جزو شکننده ترین قسمت یک گوشی موبایل در جدول بخش‌های آسیب‌پذیر گوشی قرار می‌گیرد. البته بسته به نوع گوشی این خراشیدگی متفاوت است. در برخی برند‌ها و مدل‌ها کاملا صفحه‌نمایشگر می‌شکند. پس نتیجه می‌گیریم نمایشگر، شکننده ترین قسمت یک گوشی موبایل می باشد. قبل از اینکه درباره راه‌های جلوگیری از آسیب به صفحه‌نمایشگر گوشی صحبت کنیم، قصد دارم درباره به انواع نمایشگرها و ویژگی‌های هر کدام بپردازیم.

شکننده ترین قسمت یک گوشی موبایل می باشد

  1. صفحه نمایشگرهای لمسی – خازنی

رایج‌ترین مدل صفحه‌نمایشگرهای گوشی نوع لمسی – خازنی است. این نمایشگرها ماهیت الکتریکی دارند و شیشه به صورت یک عایق، جریان الکتریکی را عبور نمی‌دهد. هنگامی که دست با نمایشگر تماس پیدا می‌کند فقط مقدار کمی بار الکتریکی ذخیره شده را به دست کاربر منتقل می‌کند، تا صفحه نمایشگر انگشت کاربر را تشخیص دهد. صفحه‌نمایشگرهای لمسی- خازنی به یک رابط پوشیده از مواد عایقی مثل شیشه مجهز هستند و به این طریق اجازه می‌دهند که مقدار مورد نیاز از جریان الکتریکی را صفحه لمسی جذب کند. به طور کلی شیشه دربرابر ضربه مقاوم نیست بنابراین ممکن است در برابر ضربه شدید، آسیب ببیند، اما نمایشگرهای تبلت و گوشی بیشتر از این نوع نمایشگر ساخته شده اند و بهترین گزینه برای کارهای روزمره و سبک به‌شمار می‌آیند.

ویژگی‌های نمایشگرهای لمسی خازنی

  • دقت بیشتر
  • افزایش کنتراست
  • وضوح صفحه نمایشگر
  • بازتاب نوری بیشتر
  • دوام زیاد
  • حساس به لمس
  • پشتیبانی از عملکردهای حسی چندگانه
  • سهولت در تمیز کردن
  • مقرون به صرفه بودن

نقاط منفی نمایشگرهای لمسی خازنی

  • گران‌تر از مدل نمایشگرهای مقاومتی
  • حساس به لمس (کمترین اشاره لمسی را تشخیص می‌دهد)

شکننده ترین قسمت یک گوشی موبایل

 

چگونه حباب گلس را از بین ببریم؟
از بین بردن حباب زیر گلس با سشوار

 

2. صفحه نمایشگر لمسی – مقاومتی

معیار تشخیص حرکت در نمایشگرهای لمسی مقاومتی فشار دست است. این نوع نمایشگرها از چندین لایه پلاستیک و شیشه تشکیل شده‌اند و لایه‌ها پوشیده از مواد رسانا هستند. لایه جلویی از جنس پلاستیک مقاوم است که گوشی را در برابر خراش محافظت می‌کند و لایه دوم از شیشه ساخته شده است. هنگامی که به پنل فشار وارد کنید، مقاومت دو لایه را اندازه‌گیری می‌کند و نقطه تماس دست را روی صفحه تشخیص می‌دهد. به طور کلی نمایشگرهای لمسی – مقاومتی مانند مدل خازنی محبوبیت ندارند.

نقاط قوت صفحه نمایشگر لمسی مقاومتی

  • مقاومت زیاد در برابر آب و گرد و غبار
  • انعطاف‌پذیری دربرابر لمس
  • مقاوم در برابر آسیب
  • قابل استفاده با قلم و تشخیص دستکش
  • کم‌هزینه

نقاط ضعف نمایشگرهای لمسی مقاومتی

  • به حسگرهای چند لمسی نمی‌تواند پاسخ دهد.
  • صفحه نمایشگر راحت تر خراشیده می‌شود.
  • ضخامت لایه بالایی نمایشگر، مانع شفافیت آن می‌شود.
  • بر اثر کوچکترین خراشیدگی، صفحه نمایشگر از کار می‌افتد.

تفاوت بین دو نمایشگر چیست؟

صفحه نمایشگرهای لمسی-مقاومتی و خازنی ویژگی های مختلفی دارند اما از نظر حساسیت به فشار دست، قابلیت چند لمسی، دقت و درستی، مقاومت در برابر آسیب، تمیز کردن و جلوه های بصری با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین شاید اشاره خواهیم کرد.

حساسیت به فشار دست

واضح‌ترین تفاوت بین نمایشگرهای لمسی – مقاومتی و خازنی میزان حساسیت آن‌ها به فشار است. صفحه نمایشگرهای لمسی – مقاومتی تک لمسی هستند و با لمس انگشتان یا دستکش، دستورات را تشخیص می‌دهند. نمایشگرهای خازنی لمس‌های چندگانه را، با کوچکترین اشاره از انگشتان را دریافت می‌کنند، به این معنی که کشیدن انگشتان دست به جهت‌های مختلف و فشار دادن را کاملا دستورات را درک می‌کنند. اما برعکس نمایشگرهای مقاومتی، درکی از دستکش و اجسام بی‌جان ندارند.

خرید مک بوک

سطح دقت و درستی

نمایشگرهای خازنی می‌توانند چندین پیکسل را تشخیص دهند، در حالی‌که نمایشگرهای مقاومتی به اندازه یک پیکسل را پوشش دهند، به راحتی می‌توانند قلم یا دست خط را تشخیص دهند.

میزان مقاومت و ماندگاری

صفحه نمایشگرهای مقاومتی با یک ضربه خراشیده می‌شوند، اما اگر نمایشگر ترک خورده باشد، قسمت لمسی از کار می‌افتد، از طرف دیگر مواد تشکیل‌دهنده به مرور زمان مستهلک می‌شوند و در نتیجه بر میزان تشخیص و خوانایی صفحه نمایشگر اثر می‌گذارد. برعکس نمایشگرهای خازنی بر اثر ضربه، کمی آسیب می بینند اما ضربه بر قسمت لمسی تاثیری ندارد.

میزان آلودگی و کثیفی روی سطح نمایشگر

اثر انگشت و لک روی نمایشگرهای مقاومتی کمتر باقی می‌ماند، زیرا با قلم کار می‌کنند. اما در نمایشگرهای خازنی باید از دست استفاده کنید بنابراین بیشتر کثیف می‌شوند، با این وجود تمیز کردن آن آسان است.

شکننده ترین قسمت یک گوشی موبایل

 

روش های افزایش عمر گوشی:
نکاتی که عمر گوشی شما را زیاد می‌کند

 

چگونه از آسیب به نمایشگرهای گوشی جلوگیری کنیم؟

حالا که درباره شکننده ترین قسمت گوشی موبایل، یعنی نمایشگرها صحبت کردیم، در این قسمت قصد داریم به بررسی روش‌های محافظت و جلوگیری از آسیب به نمایشگر بپردازیم.

محافظ صفحه نمایشگر گوشی

گوشی‌های هوشمند جدید از فناوری گوریلا گلاس پوشیده شده‌اند، اما با این وجود نمایشگرها از آسیب مصون نیستند بنابراین حتما از محافظ گوشی استفاده کنید. حتی اگر از دست‌تان نیفتد، ممکن است براثر تماس کلید یا شی تیزی نمایشگر آسیب ببیند، با خرید یک محافظ با کیفیت می‌توانید گوشی را از آسیب مصون نگه دارید. همچنین برخی محافظ‌ها از لک شدن گوشی جلوگیری می‌کنند. در نهایت با خرید یک محافظ محکم با قیمت مناسب می‌توانید از هزینه سنگین تعویض صفحه نمایشگر پیشگیری کنید.

قاب گوشی

خرید یک قاب باکیفیت

قاب گوشی، گوشی را از آسیب محافظت می‌کند. اما حتما از یک قاب باکیفیت استفاده کنید تا مطمئن شوید گوشی را از آسیب‌های فیزیکی محافظت می‌کند. قبل از خرید قاب چند نکته را مد نظر قرار دهید. اول اینکه برای بررسی کیفیت قاب به جنس و ضخامت آن توجه کنید. از طرف دیگر حتما قابی را انتخاب کنید که کناره‌های گوشی را محافظت کند. یک گزینه دیگر اینکه قاب‌هایی با باتری داخلی بخرید و با یک تیر دو نشان بزنید. خرید قاب گوشی دو مزیت دارد، هم از آسیب به گوشی جلوگیری می‌کند، از طرف دیگر ظاهر گوشی مثل روز اول باقی می‌ماند.

 

بیشتر بخوانید:
گوریلا گلس چیست

 

محافظت از گوشی در برابر شرایط آب و هوایی شدید

نکته دیگری که باید در محافظت از گوشی در نظر بگیرید، شرایط آب و هوایی است. این مورد به نمایشگر آسیب نمی‌زند، اما باتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین از قرار دادن گوشی در سرما یا گرمای شدید اجتناب کنید. زیرا دمای شدید هوا باتری را خراب می کند. اگر به ناچار گوشی در چنین شرایطی قرار گرفت، گوشی را به محیطی منتقل کنید که به دمای طبیعی برسد.

شکننده ترین قسمت یک گوشی موبایل

جلوگیری از قرار دادن گوشی در معرض آب

فرقی نمی‌کند که در زیر باران باشید یا کنار ساحل یا استخر قدم می‌زنید، هرگز اجازه ندهید که گوشی با آب تماس پیدا کند. زیرا کاملا عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به خصوص در هوای مه‌آلود صفحه نمایشگر به شدت آسیب می‌بیند. البته این موضوع در مورد گوشی‌های ضد آب فرق می‌کند.

کدام برند شکننده‌ترین صفحه نمایشگر را تولید می‌کند؟

با وجود اینکه نمایشگرهای اپل از مواد مقاومی ساخته شده‌اند و از محافظ گوریلا گلس پشتیبانی می‌کنند اما نسبت به برندهای دیگر آسیب‌پذیرتر هستند. اگر با آیفون کار می‌کنید شاید این تجربه دلخراش را داشته‌اید که گوشی در ارتفاع از دست‌تان افتاده و کاملا صفحه نمایشگر خورد شده است. دلیل این موضوع هم بزرگ‌تر شدن و نازک‌تر شدن نمایشگرها است.

 

شاید نیاز داشته باشید:
تنظیمات صفحه نمایش ایفون

 

نتیجه‌گیری

همانطور که اشاره کردیم نمایشگرها شکننده ترین قسمت گوشی موبایل می باشد. و برای اینکه از آسیب دربرابر صفحه نمایشگر محافظت کنید. حتما از محافظ نمایشگر و قاب گوشی استفاده کنید. از طرف دیگر گوشی را دربرابر دمای شدید هوا، مجاورت آب دور نگاه دارید. و چنان چه در دمای نامناسبی قرار گرفت آن را به محیطی با دمای مناسب منتقل کنید.

 سوالات متداول

شکننده ترین قسمت یک گوشی موبایل چیست؟ نمایشگر، شکننده ترین قسمت یک گوشی موبایل است. برای محافظت از نمایشگر گوشی می‌توانید از انواع محافظ صفحه و گلس گوشی استفاده کنید.

آسیب پذیرترین نمایشگرهای گوشی کدام است؟ با اینکه شرکت اپل در ساخت محصولات خود از بهترین متریال استفاده می‌کند، اما صفحه نمایشگرهای گوشی بسیار آسیب پذیر هستند.

نمایشگرهای گوشی و تبلت از کدbام نوع نمایشگر هستند؟ بیشتر نمایشگرهای تبلت و گوشی از نوع نمایشگرهای لمسی _ خازنی ساخته شده‌اند.

لپ تاپ گیمینگ بنر
ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b4%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%a8%d8%a7%db%8c%d9%84-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa/
ads
ads