داغ ترین ها :
علائم خرابی آی سی گوشی و نحوه تعمیر آن

علائم خرابی آی سی گوشی و نحوه تعمیر آن

تمام دستگاه های الکترونیکی که با برق کار می کنند دارای برد هستند که به آن ها مادربرد گفته می‌شود؛ روی این بردها تمام قطعات لازم برای کار کردن یک دستگاه چیینده می‌شود، لای برد‌ها سیم‌های بسیار باریکی کشیده شده که با چشم دیده نمی‌شوند و همین سیم‌ها باعث می‌شوند یک برد تبدیل به مغز اصلی یک محصول الکترونیکی شود. حالا اگر به این بردها آسیبی برسد، قطعا آن محصول به درستی کار نخواهد کرد و به‌جز تعمیر یا عوض شدن راه دیگری ندارد؛ روی مادربرد قطعات بسیار زیاد و ریزی و درشتی وجود دارند که هرکدام از آن ها مسئول اجرای یک دستور هستند و هیچ قطعه‌ای بی‌دلیل روی مادربرد جای نمی‌گیرد. یکی از مهم‌ترین قطعات روی مادربرد، آی سی ها هستند که نقش پررنگی در درست به انجام رسیدن وظایف برخی از قطعات دارند. دنیای ic و مدارها به‌طور کلی جهان بزرگی هستند که به‌تنهایی تخصص جدایی محسوب می‌شود، به‌همین دلیل در این مطلب سعی می‌کنیم به طور مختصر توضیح دهیم که ic گوشی چیست و اصلا کار آی سی گوشی چیست و علائم خرابی آی سی گوشی و نحوه تعمیر آن را به شما آموزش می‌دهیم.

 

لیست قیمت موبایل را هر روز در سایت تکنولایف ببنید: قیمت گوشی

 

آی سی گوشی چیست؟

آی سی ها یک مدار مجتمع هستند متشکل از چندین ترانزیستور، کیت‌های منطقی و دیگر اجزا که روی قطعه کوچکی از نیمه هادی‌ها قرار می‌گیرند. هر کدام از این قطعات ریز و زیاد وظیفه مشخصی دارند و درون این مدارها قطعاتی مانند خازن قرار دارد. دلیل به‌وجود آمدن آی سی ها کم شدن و منظم شدن بسیاری از مدار ها است که همه در یک مدار بزرگتر جمع می‌شوند و مادربرد منظم و تمیز تر طراحی می‌شود.

 

با اجزا گوشی هوشمند خود بیشتر آشنا شوید.
انواع حسگرهای گوشی های هوشمند و کاربرد آن‌ها

 

 

کار آی سی گوشی چیست؟

همانطور که گفتیم آی سی گوشی از چندین مدار تشکیل شده، پس کار آی سی تامین و تقسیم انرژی به صورت دقیق میان قطعات است که باعث می شود یک گوشی به درستی روشن شود و کار کند. در نتیجه وظیفه آی سی گوشی تامین انرژی مورد نایز و ضروری گوشی است.

تمام قطعاتی که روی گوشی وجود دارند و وظیفه انجام دادن کار مهمی را بر عهده دارد، سر راه آن ها ic قرار گرفته که باعث می شود انرژی آن ها تامین شود. ic ها انواع بسیار مختلفی روی مادربرد دارند که هرکدام وظیفه مشخصی دارند، خراب شدن هر کدام از ic های گوشی باعث اختلال در کار گوشی و حتی خاموش شدن گوشی می شود.

 

آموزش کاربردی زیر را از دست ندهید:
ساخت افکت و فیلتر اینستاگرام

 

علائم خرابی آی سی گوشی و نحوه تعمیر آن

همانطور که گفته شد ic ها انواع مختلفی روی مادربرد دارند، برای مثال یک ic برای نمایشگر وجود دارد به نام ic لایت یا ic صفحه نمایش که وظیفه برق رسانی و روشن کردن نمایشگر را دارد، اگر در زمانی نمایشگر شما خاموش شد و یا قطع و وصلی داشت، احتمال زیاد مشکل از ic صفحه آن است.

یکی دیگر از ic های بسیار مهم ic تغذیه است که نزدیک باتری گوشی وصل می شود و وظیفه آن بسیار مهم است؛ این آی سی وظیفه دارد که نیروی مورد نیاز هر قطعه را به میزان مورد نیازش تامین کند. اگر گوشی شما خاموش می شود و یا یک قطعه از آن مانند دوربین کار نمی کند، امکان دارد که مشکل از ic تغذیه آن باشد.

علائم خرابی آی سی گوشی و نحوه تعمیر آن

شاید تا به حال با پرش آنتن گوشی یا رفتن آنتن مواجه شده باشید، دلیل این مشکل خرابی ic بیس باند (Base Band) است که باعث می شود آنتن گوشی No service شود و یا مدام پرش آنتن داشته باشید. خراب شدن آی سی بیس باند هم بستگی به ic تغذیه دارد، اگر آی سی تغذیه با مشکل مواجه شود نمی تواند به بیس باند نیرو رسانی کند و در نتیجه آنتن با مشکل رو به رو می شود.

از دیگر آی سی های مهم روی برد گوشی ها، ic شارژ گوشی است که از اسمش می توان فهمید که وظیفه مدیریت نحوه شارژ رسانی به گوشی و در کل شارژ رسانی را بر عهده دارد. اگر این ic خراب باشد گوشی شارژ نمی شود، زمانی که گوشی را به کامپیوتر وصل می کنید و یا جک 3.5 میلی متری هدفون میزنید تشخیص نمی دهد و در کل هر ایرادی که مربوط که شارژ و سوکت گوشی باشد به این ic ربط دارد.

 

 

علائم خرابی آی سی گوشی و نحوه تعمیر آن

اگر با آنتن وای فای و یا بلوتوث گوشی خود مشکل دارید، قطعا ic wifi-bluetooth خراب است؛ این آی سی وظیفه تقویت آنتن را دارد و زمانی که وای فای شما روشن نشود و یا مدام ضعیف باشد، باید این آی سی را تعمیر کنید.

آی سی هارد یکی از مهمترین ic های گوشی است که به قلب گوشی مربوط می شود یعنی هارد؛ زمانی که این آی سی بیش از حد خودش پر و خالی شود دچار نقص و بد خواندن دستور می شود که در این حالت هارد فقط Read Only می شود و نمی توانید روی آن چیزی بریزید یا آن را خالی کنید. در این حالت می گوییم هارد فریز شده و فقط قابلیت خواندن دارد نه ادیت. روی هارد اطلاعات مربوط به سیستم عامل گوشی، بوت شدن گوشی یا همان روشن شدن، ریجن و زبان گوشی، اطلاعات مربوط به آنتن دهی گوشی و فایل های شخصی کاربر مثل عکس و فیلم، نرم افزار، موسیقی و دیگر اطلاعات ثبت می شود.

اما در نهایت ic سی پی یو که از مهمترین بخش های گوشی موبایل است، زیرا وظیفه نیرو رسانی و کنترل قدرت cpu را بر عهده دارد. سی پی یو مغز گوشی محسوب می شود و تمام اطلاعات سیستم گوشی و دستوراتی که باید اجرا کند روی آن نوشته شده؛ از طرفی سی پی یو با تمام قطعات حیاتی گوشی مثل نمایشگر، اسپیکر، دوربین و دیگر بخش ها در ارتباط مستقیم است، به همین دلیل اعمالی که cpu انجام می دهد اهمیت بالایی دارد و تامین نیروی مورد نیاز و محاسبه شده آن باید توسط ic cpu انجام شود. در نتیجه این آی سی اگر صدمه ببیند، صد در صد به cpu گوشی هم صدمه وارد می شود و امکان دارد گوشی برای همیشه از کار بی افتد و بدون استفاده شود.

 

اگر به سالم بودن سیم کارت خود شک دارید، مطلب زیر را بخوانید:
از کجا بفهمیم سیم کارت سوخته

 

سوالات متداول

آیا ic گوشی می سوزد؟ آی سی ها هم یک قطعه الکترونیکی هستند که امکان دارد در اثر ضربه و یا نوسان برق از بین بروند.

آیا ic گوشی تعمیر می شود؟ اکثر ic های گوشی قابل تعمیر هستند، به شرطی که هرچه زودتر تعمیر شوند تا به دیگر بخش های گوشی صدمه وارد نشود و مشکل گسترش پیدا نکند.

IC گوشی چیست؟ آی سی ها مجموعی از چند مدار، ترانزیستور، سلف و خازن هستند که با پایه به مادربرد متصل می شوند و وظیفه آنان محافظت و کنترل کننده قطعات اصلی است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

22 نظر

  1. جواد

    خشته نباشید ببخشید دو سه روزه گوشی من کلا اینترنتش اچه و هیچ‌جوره فورجی نمیشه حتی با خط های مختلفم امتحان کردم گوشیم A52s هست طبق متن بالا مشکل بیس بند داره درسته؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به جواد

      سلام بله احتمال داره
  2. مهدی

    سلام من گوشیم a04s با دستمال کاغذی شستم الان صفحه نمایشگرش تار شده چی کار کنم

  3. مهدی

    سلام خسته نباشید بنده گوشیم شیائومی ردمی نوت 8 هست الان 4 ساله دارم و توی 4 سال گیم سنگین بازی کردم الان گوشی دچار هنگ شده موقع ورود به برنامه خطا میده مثل (رابط سیستم پاسخگو نیست ، سیستم پاسخگو نیست ، امنیت پاسخگو نیست) از این جور خطا ها و گاهی اوقات خود به خود خاموش روشن میشه ، وقتی بلوتوث رو روشن میکنم بلوتوث آبی رنگ میشه ولی انگار نه انگار روشن هست باید وارد تنظیمات بشی تا روشن بشه. گاهی اوقات پریدن آنتن داره ، ۲ بار هم گوشی کامل قفل شده بود مجبور شدیم باز کنیم ولی همه چی سالم بود و الان که فلش زدم حدود ۶۰ درصد مواقع خوب کار میکنه باقی اوقات هنگ میکنه مشکل میتونه از کجا باشه؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مهدی

      سلام احتمالا نرم‌افزاری هست یه ریست فکتوری بکنید در صورت امکان
  4. javad

    سللم وقت بخیر من در ماشین بودم که از دستم موبایل افتاد در آن زمان متوجه خاموش شدن موبایل نشدم روز بعد اومدم موبایل رو روشن کنم روشن نشد ولی دکمه پاور کار میکرد بعد من موبایل رو زدم شارژ و موبایل رو روشن کردم حین روشن شدن صفحه موبایل انگار به صورت خطی صفحه شطرنجی شد و خاموش شد بعد بردم تعمیرات موبایل تاچ و ال سی دی رو عوض کردند ولی دوباره روشن نشده به نظرتون مشکل میتونه از چی باشه؟

    1. محمود

      پاسخ به javad

      سلام به آی سی های گوشی مثل هارد و سی پی یو ضربه خورده
    1. جمال

      پاسخ به javad

      سلام.گوشی من سامسونگ فقط با کابل خودش شارژ میشه و با بقیه کابلها در یک ساعت یک درصد میره.قطعه شارژ وسوکت شارژر و باطری تعویض کردم اما درست نشد.گفتند شاید از برد تغذیه باشه.موندم کابل ارجینال نباشه چیکار کنم.کل کابل و شارژرهای موجود در بازار جواب نداد
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به javad

      سلام شاید برد آسیب دیده
  5. ممد

    سلام گوشی من هواوی پی اسمارت 2019 هست با گوشی صحبت میکردم ک گوشی خاموش شد ولی یک دفعه قطع نشد چراغ اعلان ضربانی میزنه ولی روشن نمیشه ب شارژم زدم بردم تعمیرات کامپیوتر شناسایی نمیکرد خودش هم نتونست تعمیر کنه مشکل چیه؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به ممد

      سلام وقت بخیر شاید برد مشکل پیدا کرده
  6. Amir

    سلام گوشی من 11t pro هستش وقتی شارژش میرسه به ۹۴ درصد دیگه شارژ نمیشه مشکلش چیه

    1. رضا

      پاسخ به Amir

      سلام محصولات شیائومی بعد از آپدیت دچار باگ های عجیبی میشه ، برای شما هم احتمالا نرم افزاری هست . من ۱۱t داشتم و واقعا صبرم تموم شد و فروختم ، اگر آپدیت نکنید عالیه
    1. حبیب الرحمان

      پاسخ به Amir

      سلام تبلتم tb A 8.0 روشنه ولی صفحه اش سیاه شارژ هم میشه لمسش هم کار میکنه همه چیزی اکیه فقط صفحه اس تاره وشتی با لامپت گوشیم به صفحه اش نگاه میکنم یکم ظاهر میشه انگار مثل تلوزیون هاا لامپس سوخته نمیدونم مشکلش چیه با یه ضربه هم صفحه اش روشن میشه با یه ضربه دیگه دوباره تار میشه
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Amir

      سلام باگ نرم‌افزاری هست خاموش روشن کنید به احتمال زیاد حل میشه
  7. رضا

    سلام ده ماپیش گوشی سامسونگ m33خریدم الان خاموش کرده وهمش روشن میشه صفحه اول سامسونگش میادبردم میگه ای سیوش سوخته بردم نمیندگی درست کنه ایادرست میشه یانه مثل اولش میشه بنظرتون یانه ممنون

    1. Ali

      پاسخ به رضا

      خوبی ببخشید من گوشی pco c 40 دارم گوشیم فقط روشن و خاموش میشه و فقط اون ک مینویسه poco میادش و دوباره خاموش میشه فلش هم کردمش ولی دوباره خاموش روشن میشه دلیلش چیه؟
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به Ali

        سلام وقت بخیر باید به تعمیر کار نشون بدید
  8. عظیم طاهرنژاد

    سلام و درود
    بنده یه سوال داشتم
    مگر به غیر گوشی های آیفون(البته نه همه مدل هاش)
    گوشی های سامسونگ هم با مشکل بیس باند مواجه میشن؟
    گوشی بنده سامسونگ نوت ۱۰ هستش
    که متاسفانه با مشکل بیس باند روبرو شده
    خواستم بدونم هزینه ی تعمیرش چقدر هست
    و اینکه ارزش درست کردن دارد یا خیر؟
    با تشکر

    1. ملا

      پاسخ به عظیم طاهرنژاد

      سلام وقت بخیر یک سال پیش گوشی a52s سامسونگ خریداری کردم ک بعداز تقریبا۴‌ماه کلگی شارژ فابریکیش سوخت و یه کلگی دیگه تهیه کردم ک اونم بعد ۳ ماه سوخت و الانم سومین‌کلگی سوخت بنظر شما احتمال داره مشکل از ic باشه؟ نمایندگی گفت باید کلگی ۲۵‌آمپر بگیرم درسته؟؟؟
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به ملا

        سلام وقت بخیر به طور کلی بله این گوشی شارژ سریع 25 واتی داره ولی این که آداپتور خراب میشه بعد از مدتی عجیبه
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به عظیم طاهرنژاد

      سلام وقت خوش اطلاعات دقیقی در مورد هزینه تعمیر ندارم راستش ولی در کل اگه هزینه بالا باشه به نظرم ارزش نداره
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b9%d9%84%d8%a7%d8%a6%d9%85-%d8%ae%d8%b1%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d8%a2%db%8c-%d8%b3%db%8c-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d9%88-%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1-%d8%a2%d9%86/
ads
ads