داغ ترین ها :
عمر لپ تاپ گیمینگ چقدر است؟

عمر لپ تاپ گیمینگ چقدر است؟

لپ تاپ‌های گیمینگ همواره محصولات محبوبی در دسته‌بندی‌های مختلف لپ تاپ بوده‌اند اما در طی چند سال اخیر این محبوبیت بیشتر از قبل شده و حالا بسیاری از کاربران چه برای بازی کردن و چه برای انجام کارهای سنگین به سراغ لپ تاپ‌ های گیمینگ می‌روند. اما طول عمر این لپ تاپ‌های گیمینگ چقدر است؟ در ادامه این مطلب به عمر لپ تاپ گیمینگ می‌پردازیم و عوامل موثر در عمر لپ تاپ گیمینگ را با هم مرور می‌کنیم. پس اگر به دنبال راهی برای افزایش طول عمر لپ تاپ گیمینگ با ارزش‌تان هستید ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

خرید لپ تاپ های مخصوص بازی با آفرهای ویژه تکنولایف: قیمت لپ تاپ گیمینگ

 

عمر مفید لپ تاپ گیمینگ چقدر است؟

پاسخ به این سوال تا حد زیادی به این بستگی دارد که شما هنگام خرید لپ تاپ چقدر برای آن هزینه کرده باشید. در واقع هرچقدر لپ تاپ گیمینگ گران‌قیمت‌تری خریداری کنید طبیعتا دیرتر به تعویض آن نیاز پیدا خواهید کرد.

به طور کلی اما می‌توان طول عمر متوسط لپ تاپ های گیمینگ میانرده را 3 الی 4 سال و طول عمر لپ تاپ‌های گیمینگ بالارده را 4 تا 6 سال در نظر گرفت. البته این بازه زمانی تنها به پولی که برای لپ تاپ هزینه کرده‌اید بستگی ندارد و عامل مهم دیگر این است که تا چه حد از لپ تاپ مراقبت کنید.

در نظر داشته باشید که اگر لپ تاپ میانرده گیمینگ خریداری کنید احتمالا تنها تا 1 سال یا نهایت 1.5 سال می‌توانید بازی‌ها را در حالت گرافیکی بالا بازی کنید و در صورت خریداری کردن لپ تاپ گیمینگ بالارده این مدت به 1.5 الی 2.5 سال افزایش پیدا می‌کند و بعد از این زمان باید تنظیمات بازی‌ها را به روی حالت پایین‌تر قرار دهید تا با افت فریم مواجه نشوید.

چه عواملی در طول عمر لپ تاپ گیمینگ تأثیر دارد؟

در این بخش به عواملی می‌پردازیم که قبل از خرید لپ تاپ باید به آن‌ها توجه داشته باشید و به روی طول عمر مفید لپ تاپ تأثیر مستقیم دارند.

پردازنده مرکزی

فرقی نمی‌کند که لپ تاپ را برای انجام چه کاری می‌خواهید در هر صورت یکی از مهم‌ترین بخش‌ها همین قسمت CPU یا پردازنده مرکزی است. هر کاری که بخواهید با لپ تاپ انجام دهید پردازنده مرکزی باید آن را پردازش کند و از این جهت سرعت و نهایت قدرت آن اهمیت زیادی دارد.

پردازنده مرکزی را می‌توان قلب و مغز لپ تاپ یا کامپیوتر در نظر گرفت، البته که برای بازی کردن CPU به اندازه GPU اهمیت ندارد. بگذارید این موضوع را کمی واضح‌تر توضیح بدهیم. استفاده کردن از یک CPU ضعیف و نه چندان کارآمد باعث می‌شود تا در بازی‌ها لگ ایجاد شود یا روند لود شدن بازی‌ها بسیار طولانی شود.

از طرفی به عنوان مثال بازی‌های شوتر اول شخص و بازی‌های مولتی پلیر به عملکرد خوب CPU نیاز دارند و نه عملکرد خوب GPU. لپ تاپ گیمینگ شما باید پردازنده مرکزی AMD یا Intel داشته باشد تا خیال شما از کیفیت ساخت و طول عمر CPU آسوده باشد.

توجه داشته باشید که هر چقدر تعداد هسته‌های پردازنده مرکزی بیشتر شود و فرکانس پردازشی افزایش پیدا کند CPU می‌تواند عملکرد بهتری از خود نشان بدهد و کارهای مختلف را با سرعت بیشتری پردازش کند. در کنار این موارد نسل پردازنده مرکزی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

اگر به طور کامل و تخصصی با پردازنده‌های مرکزی آشنایی ندارید می‌توانید نمرات پردازنده‌های مختلف را در این سایت مشاهده کرده و نتایج را با هم مقایسه کنید تا بهتر متوجه اختلاف قدرت پردازنده‌های مرکزی شده و سپس گزینه مناسب را برگزینید.

کارت گرافیک

به طور حتم مهم‌ترین بخش‌های یک لپ تاپ گیمینگ همین کارت گرافیک است. کارت گرافیک وظیفه دارد تا پردازش‌های گرافیکی و ویدئویی را انجام دهد. در واقع این قطعه وظیفه دارد تا بازی‌ها را به شکلی روان‌تر و با جزئیات بیشتر به اجرا در بیاورد.

کارت‌های گرافیک حال حاضر کار دشوارتری در مقایسه با قبل بر عهده دارند؛ چرا که پردازش‌های 3D بازی‌ها افزایش پیدا کرده و رزولوشن تصاویر و ویدئوهای درون بازی‌ها افزایش یافته است و حالا جزئیات درون بازی با دقت بیشتری ساخته و پردازش می‌شود.

کارت‌های گرافیکی لپ تاپ‌های گیمینگ عموما AMD یا Nvidia هستند و اگر خیلی با این بخش آشنایی ندارید به راحتی می‌توانید به این سایت مراجعه کرده و نمره کارت‌های گرافیک مختلف را مشاهده کنید. بهترین کارت گرافیک جهان در زمان تألیف این متن Nvidia Geforce RTX 3080 است.

 

مقایسه و رتبه بندی کارت گرافیک های مخصوص لپ تاپ:
بهترین گرافیک لپ تاپ

 

صفحه نمایش

در این موضوع که کیفیت و رزولوشن صفحه نمایش هر لپ تاپی اهمیت زیادی دارد هیچ بحثی نیست اما برای بازی کردن، صفحه نمایش لپ تاپ باید چه ویژگی‌های دیگری داشته باشد؟ اول از همه این که حتما لپ تاپ مورد نظر شما باید پنل FHD یا QHD داشته باشد (4K کمتر دیده می‌شود).

اگر قرار نیست خیلی لپ تاپ خود را جا به جا کنید می‌توانید پنلی بزرگ‌تر از 15.6 اینچ خریداری کنید تا هنگام بازی کردن پنل بزرگ‌تری مقابل چشمان شما قرار بگیرد. پس از رزولوشن و اندازه پنل باید به نرخ نوسازی آن توجه ویژه داشته باشید.

احتمالا با مفهوم نرخ نوسازی آشنا هستید و می‌دانید که که هرچه قدر که نرخ نوسازی یک صفحه نمایش بیشتر باشد شما هنگام کار کردن با آن و به خصوص بازی کردن حس سریع‌تر و روان‌تری خواهید داشت.

پس بسیار مهم است که لپ تاپ گیمینگ شما از نرخ نوسازی 120 هرتزی یا 144 هرتزی پشتیبانی کند. اگر پنل مورد نظر نرخ نوسازی بالاتری از این اعداد دارد که بسیار هم بهتر است. در کنار نرخ نوسازی نرخ تأخیر پنل نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

نرخ تأخیر مدت زمانی است که طول می‌کشد تا پنل بتوانید محتوای در حال نمایش را تغییر دهد.

حافظه رم و حافظه داخلی

بازی کردن به نسبت به میزان حافظه رم زیادی نیاز دارد، پس لپ تاپی خریداری کنید که حافظه رم 16 یا بیشتر داشته باشد یا حداقل به شما امکان دهد تا به این مقدار بیفزایید و امکان افزودن حافظه رم برای آن در نظر گرفته شده باشد.

حافظه داخلی نیز در واقع بیشتر از جهت نوع حافظه اهمیت دارد، البته که ظرفیت حافظه نیز بسیار مهم است مخصوصا اگر قرار است بازی به روی لپ تاپ داشته باشید ولی مهم‌تر از ظرفیت حافظه داخلی، HDD یا SSD بودن آن است.

حافظه‌های SSD سرعت بسیار بهتر و بیشتری دارند و حتما توجه داشته باشید که لپ تاپ مورد نظر حافظه داخلی از نوع SSD داشته باشد یا حداقل از هر دو حافظه استفاده کند؛ چرا که برخی از لپ تاپ‌ها مثلا 1 ترابایت حافظه HDD برای ذخیره سازی اطلاعات و 256 گیگابایت حافظه SSD برای سرعت بیشتر دارند.

لپ تاپ با حافظه SSD بسیار سریع‌تر بازی‌ها را اجرا می‌کند و همچنین لود بازی‌ها نیز بسیار سریع‌تر می‌شود.

 

با حداقل بودجه چه لپ تاپی بهتر است؟
بهترین لپ تاپ تا 10 میلیون

 

دیگر موارد

هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ به بخش‌هایی مانند تاچ پد و کیبورد توجه ویژه داشته باشید و اسپیکرها نیز اهمیت زیادی دارند. در کنار این موارد توجه داشته باشید که لپ تاپ مورد نظر از درگاه‌های حال حاضر و جدید مانند Type C پشتیبانی کند.

تاچ پد لپ تاپ باید از ژست‌های حرکتی مختلف پشتیبانی کند تا در صورتی که موس همراه شما نباشد بتوانید با آن کار کنید (منظور بازی کردن نیست). ولی بهتر است برای بازی خرید موس گیمینگ را هم در نظر بگیرید.

کیبورد لپ تاپ گیمینگ اهیمت زیاد دارد؛ چرا که قرار است در طول روز از این دکمه‌ها استفاده کنید و همچنین مقاومت آن‌ها اهمیت بالایی دارد.

 

انواع کیبورد کامپیوتر و لپ تاپ را با بهترین قیمت از تکنولایف بخرید: کیبورد

 

اسپیکر لپ تاپ گیمینگ نیز برای ایجاد صدای استریو و فراگیر اهیمت دارد. در کنار این موارد حتما به سیستم خنک کننده لپ تاپ گیمینگ توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ زیرا حتی اگر برای لپ تاپ خود کول پد هم تهیه کنید در نهایت سیستم خنک کننده خود لپ تاپ وظیفه اصلی خنک کردن سیستم را عهده دار است.

لپ تاپ گیمینگی خریداری کنید که سیستم خنک کننده قوی داشته باشد.

 

انواع موس بی سیم و گیمینگ را می توانید از تکنولایف بخرید: موس بی سیم

 

راه‌های افزایش طول عمر لپ تاپ گیمینگ

طول عمر هر وسیله‌ای مستقیما به نوع استفاده شما از آن بستگی دارد و مهم است که تا چه حد از دستگاه مورد نظر مراقبت می‌کنید. لپ تاپ‌های گیمینگ نیز از این قضیه مستثنی نیستند و رعایت برخی از نکات باعث می‌شود تا عمر مفید آن‌ها افزایش پیدا کرده و خرابی این محصولات کاهش پیدا کند.

تمیز کردن و نگه داری

تمیز کردن لپ تاپ یکی از مهم‌ترین عواملی است که طول عمر لپ تاپ را افزایش می‌دهد و در عین حال کمتر به آن پرداخته شده است. تمیز کردن لپ تاپ باید از درون و بیرون هر چند مدت یک بار انجام شود تا لپ تاپ بتواند عملکرد خوب خود را حفظ کند.

تمیز کردن بیرون لپ تاپ که بسیار ساده است و باید با یک دستگاه مرطوب یا دستمال آغشته به کمی الکل کیبورد، تاچ پد و دیگر بخش‌های لپ تاپ را تمیز کنید. حتما فاصله بین دکمه‌های کیبورد را تمیز کنید تا گرد و خاک کمتری وارد لپ تاپ شود و زیر کلیدها قرار بگیرد.

حتما خود نمایشگر را نیز تمیز کنید تا کثیفی‌های موجود به روی پنل ماندگار نشود. برای تمیز کردن برخی از فضاها می‌توانید از یک تکه پنبه کوچک یا حتی گوش پاک کن آغشته به الکل نیز بهره ببرید.

اما برای تمیز کردن داخل لپ تاپ باید چه کاری انجام داد؟ همان طور که احتمالا می‌دانید بسیاری از لپ تاپ‌های حال حاضر را نمی‌توان باز کرد و حتی اگر هم بشود آن‌ها را باز کرد قطعا نیاز به مهارت و همچنین حوصله و وقت زیاد دارد. پس چاره چیست؟

حتما قوطی compressed air یا هوای فشرده تهیه کنید و به کمک آن پورت‌های مختلف و به خصوص بخشی که فن دستگاه وجود دارد را تمیز کرد. این محصول باعث می‌شود تا هوا به داخل لپ تاپ شما وارد شود و گرد و خاک موجود درون لپ تاپ را تمیز کند.

یکی از دلایل اصلی خرابی لپ تاپ‌ها یا داغ کردن زیاد آن‌ها همین گرد و خاک موجود درون لپ تاپ است که باعث مختل شدن عملکرد فن و بخش‌های مهم دیگر می‌شود.

 

لپ تاپ مخصوص بازی با بودجه 60 میلیونی:
بهترین لپ تاپ گیمینگ زیر 60 میلیون تومان

 

کنترل دما

دمای زیاد برای هر لپ تاپی مشکل ساز می‌شود و باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشت به خصوص به این خاطر که لپ تاپ گیمینگ به دلیل اجرای بازی‌های سنگین بیشتر از دیگر لپ تاپ‌ها داغ می‌شود.

همان طور که در بالاتر هم عنوان کردیم حتما لپ تاپ گیمینگی خریداری کنید که سیستم خنک کننده قوی داشته باشد. در ادامه توجه داشته باشید که حتما از کول پد برای لپ تاپ خود استفاده کنید تا این وسیله باعث شود تا هوای گرم سریع‌تر و راحت‌تر از داخل لپ تاپ خارج شود.

راه کار دیگر این است که در صورت داغ شدن زیاد لپ تاپ کمی به آن فرصت بدهید تا دما کاهش پیدا کند؛ چرا که دمای بسیار زیاد باعث آسیب رسیدن به باتری و قطعات مهم و گران قیمتی مانند CPU، GPU و حتی مادربرد می‌شود.

در نظر داشته باشید که دمای اتاقی که در آن بازی می‌کنید خیلی گرم نباشد که این موضوع باعث افزایش حرارت نشود و یا همچنین لپ تاپ در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد. به عنوان مثال در فصل تابستان اگر هوا گرم است حتما از کولر استفاده کنید تا دمای محیط به دمای داخلی لپ تاپ اضافه نشود و لپ تاپ بیش از اندازه داغ نکند.

 

علت شارژ نشدن باتری لپ تاپ:
چرا باتری لپ تاپ شارژ نمی شود

 

سلامت باتری

درست است که باتری در هر صورت بعد از چند سال استفاده خراب می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد اما نحوه استفاده ما از لپ تاپ و باتری، در طول عمر باتری بسیار تأثیر گذار است و برخی عادت‌های اشتباه می‌توانید به باتری آسیب جدی وارد کند. در ادامه به برخی از موارد مهم برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ اشاره می‌کنیم.

  • اگر می‌خواهید بیش از 2 هفته از لپ تاپ خود استفاده نکنید پیشنهاد می‌کنیم باتری لپ تاپ را از آن خارج کنید.
  • در صورت داغ شدن لپ تاپ آن را از آداپتور جدا کنید تا دما به حالت عادی بازگردد.
  • از آداپتورهای مختلف برای شارژ لپ تاپ استفاده نکنید و تا حد امکان از آداپتور موجود در جعبه برای شارژ لپ تاپ استفاده کنید.
  • هر چند مدت اجازه دهید که شارژ لپ تاپ تا انتها تخلیه شده و لپ تاپ خاموش شود و سپس در حالت خاموش باتری را فول شارژ کنید.
  • درست است که برای اجرای اکثر بازی‌ها باید لپ تاپ گیمینگ را به شارژ متصل کرد تا عملکرد آن بهتر شود اما تا حد امکان به صورت دائمی شارژر را به لپ تاپ متصل نکنید؛ چرا که این موضوع باعث می‌شود باتری بسیار سریع‌تر خراب شود.

 

خرید وسایل گیمینگ در تکنولایف: قیمت وسایل گیمینگ

آپدیت قطعات داخلی

بعد از دو یا سه سال استفاده از لپ تاپ گیمینگ زمان مناسبی است که شما به فکر تعویض قطعات داخلی باشید و به نوعی لپ تاپ را ارتقاء دهید. یکی از ارزان‌ترین بخش‌هایی که می‌توانید آن را تعویض کنید حافظه رم است.

البته برخی از لپ تاپ‌ها نیاز به تعویض رم ندارند و شما به راحتی می‌توانید به مقدار حافظه رم موجود بیفزایید (جایگاه برای اضافه کردن حافظه رم دارند). اگر لپ تاپ شما این امکان را ندارد باید حافظه رم قبلی را خارج کردن و حافظه رم جدید را به جای آن قرار دهید.

آپدیت بعدی که می‌تواند بسیار مناسب باشد آپدیت حافظه داخلی لپ تاپ است. اگر لپ تاپ شما SSD ندارد که به طور حتم به فکر اضافه کردن حافظه SSD یا تغییر حافظه HDD به SSD باشید تا سرعت لپ تاپ افزایش پیدا کرده و مدت زمان لود بازی‌ها کاهش پیدا کند.

اگر هم لپ تاپ شما SSD دارد ولی سرعت آن کاهش پیدا کرده است باز هم زمان مناسبی برای تعویض این حافظه SSD است (حافظه‌های SSD طول عمر مشخصی دارند و به مرور با انجام کارهای سنگین ضعیف می‌شود و عملکرد خوب خود را از دست می‌دهند).

گران‌ترین و سخت‌ترین بخش برای بروزرسانی CPU و GPU است. بسیاری از لپ تاپ‌ها به شما امکان تعویض پردازنده مرکزی یا پردازنده گرافیکی را نمی‌دهند و به همین جهت این آپدیت را سخت می‌دانیم. اما در صورت امکان با آپدیت CPU یا GPU می‌توانید جان تازه‌ای به لپ تاپ خود ببخشید.

 

دلایل صدا دادن فن لپ تاپ و خاموش نشدن آن:
علت صدا دادن فن لپ تاپ

 

از خوردن و آشامیدن نزدیک لپ تاپ خودداری کنید

یکی از مواردی که باعث می‌شود لپ تاپ در لحظه آسیب ببیند یا عملکرد آن بعد از مدتی مختل شود ریختن غذا و نوشیدنی به روی لپ تاپ است، مخصوصا اگر نوشیدنی یا غذا به روی کیبورد ریخته شده و وارد لپ تاپ شود.

تا حد امکان مراقب باشید که هنگام استفاده از لپ تاپ خوردنی و نوشیدنی میل نکنید و یا حداقل لپ تاپ را ببندید تا موارد مختلف وارد دستگاه نشود و به آن آسیب وارد نکند.

 

نکاتی که باید پیش از پاک کردن لپ تاپ بدانید:
تمیز کردن لپ تاپ

 

سوالات متداول

عمر مفید لپ تاپ گیمینگ چقدر است؟ پاسخ به این سوال تا حد زیادی به این بستگی دارد که شما هنگام خرید لپ تاپ چقدر برای آن هزینه کرده باشید. در واقع هرچقدر لپ تاپ گیمینگ گران قیمت‌تری خریداری کنید طبیعتا دیرتر به تعویض آن نیاز پیدا خواهید کرد. به طور کلی اما می‌توان طول عمر متوسط لپ تاپ های گیمینگ میانرده را 3 الی 4 سال و طول عمر لپ تاپ‌های گیمینگ بالارده را 4 تا 6 سال در نظر گرفت. البته این بازه زمانی تنها به پولی که برای لپ تاپ هزینه کرده‌اید بستگی ندارد و عامل مهم دیگر این است که تا چه حد از لپ تاپ مراقبت کنید.

کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ چقدر اهمیت دارد؟ به طور حتم مهم‌ترین بخش‌ها یک لپ تاپ گیمینگ همین کارت گرافیک است. کارت گرافیک وظیفه دارد تا پردازش‌های گرافیکی و ویدئویی را انجام دهد. در واقع این قطعه وظیفه دارد تا بازی‌ها را به شکلی روان‌تر و با جزئیات بیشتر به اجرا در بیاورد. کارت‌های گرافیک حال حاضر کار دشوارتری در مقایسه با قبل بر عهده دارند؛ چرا که پردازش‌های 3D بازی‌ها افزایش پیدا کرده و رزولوشن تصاویر و ویدئوهای درون بازی‌ها افزایش یافته است و حالا جزئیات درون بازی با دقت بیشتری ساخته و پردازش می‌شود.

لپ تاپ گیمینگ چیست؟ لپ تاپ گیمینگ دسته‌ای خاص از لپ تاپ‌های هر شرکتی است که مخصوص بازی کردن تولید می‌شود، اما این گفته دقیقا چه مفهومی دارد؟ این یعنی تمرکز اصلی شرکت سازنده در ساخت لپ تاپ‌های گیمینگ اجرای بازی‌ها است و این یعنی سخت افزار این لپ تاپ‌ها اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. لپ تاپ‌های گیمینگ طراحی‌های متفاوتی نسبت به لپ تاپ‌های معمول دارد و در واقع عموم این لپ تاپ‌ها ظریف ساخته نمی‌شود.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b9%d9%85%d8%b1-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be-%da%af%db%8c%d9%85%db%8c%d9%86%da%af-%da%86%d9%82%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f/
ads
ads