داغ ترین ها :
اصلی‌ترین عوامل خالی شدن شارژ گوشی

اصلی‌ترین عوامل خالی شدن شارژ گوشی

تا به حال برای شما هم این اتفاق افتاده که بدون اینکه با  گوشی کار کنید، شارژ آن خالی شود؟ علت خالی شدن بی‌دلیل باتری گوشی‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد . نکاتی مثل خرابی باتری، فعال بودن وای فای یا بلوتوث، روشن بودن برنامه‌های گوشی، جی پی اس مواردی است که شارژ گوشی را خالی می‌کند. مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری دست به دست هم می دهند تا شارژ گوشی خالی شود. قصد دارم در این مقاله به تک تک موارد ضروری  اشاره کنم غیر از این موارد، برنامه جلوگیری از خالی شدن باتری گوشی نیز می تواند در کاهش آن تاثیرگذار باشد. پس در ادامه عوامل خالی شدن شارژ گوشی را مرور می‌کنیم.

عوامل خالی شدن شارژ گوشی و روش‌های جلوگیری از آن

1.مهم‌ترین مشکل از باتری گوشی است

اصلی‌ترین عامل خالی شدن شارژ گوشی، باتری گوشی است. باتری خراب یا آسیب دیده دشمن اصلی شارژ گوشی به شمار می‌آید. البته این موضوع را هم مد نظر قرار بدهید که با بزرگ شدن اندازه باتری‌ها، میزان مصرف باتری گوشی نیز بیشتر می شود. به طورکلی طول عمر باتری های بزرگتر بیشتر از کوچکتر است. برخی ممکن است فکر کنند که با شارژ کردن بیش از حد گوشی می توانند این مشکل را حل کنند، درحالیکه شارژ زیاد گوشی به باتری صدمه می‌زند. آسیب دیدن باتری مثل زمین خوردن، داغ شدن بیش از حد گوشی عواملی است که به باتری صدمه می زند. اگر تمام این موارد را چک کردید و باز هم مشکل کم شدن شارژ گوشی داشتید، باید باتری را تعویض کنید.

عوامل خالی شدن شارژ گوشی

یکی از عوامل خالی شدن شارژ گوشی می‌توان مشکلات باتری آن باشد

2.برنامه هایی که در پشت صحنه حضور دارند

برنامه‌های پس زمینه یکی دیگر از عواملی است که باتری گوشی را می خورند، شایان فکر کنید که از گوشی استفاده نمی‌کنید، پس نباید شارژ گوشی خالی شود، اما برخی برنامه‌های گوشی قاتل شارژ گوشی هستند حتی در زمانی که شما از آن‌ها استفاده نمی کنید، برنامه‌ها مشغول کار هستند. اگر گوشی اندرویدی دارید، برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره مصرف هر برنامه ای کسب کنید، روش چک باتری مصرفی در گوشی های اندرویدی این گونه است. به منوی تنظیمات وارد شوید، گزینه Battrey را انتخاب کرده و بعد Battrey Usage را چک کنید، حالا می توانید لیستی از برنامه ها و میزان مصرفی باتری ها را ببینید. و برنامه هایی که انرژی دستگاه را تار و مار می کنند، از گوشی حذف کنید. اگر به برنامه هایی که باتری زیادی مصرف می کنند، نیاز دارید، اعلان های برنامه را غیرفعال کنید

3.اگر نیاز ندارید، Gps را غیرفعال کنید

آیا می‌دانستید که برنامه‌های مسیریابی می توانند شارژ گوشی را کم کنند؟ برنامه هایی که مجوز دسترسی به جی پی اس را دارند، کارها را پیچیده می کنند. اولین کار غیرفعال کردن برنامه های غیرضروری است که به جی پی اس نیاز دارند. راه حل موثر این است که چنانچه به Gps گوشی نیاز ندارید، آن را غیرفعال کنید. برای افرادی که زیاد از برنامه‌های مسیریابی استفاده می کنند، فعال کردن گزینه Save Battrey بسیار موثرتر است، زیرا خیالتان را از خاموش شدن گوشی راحت می کند. دقت کرده اید که بعد از پیدا کردن مسیر مورد نظر، باتری درصدی شارژ خالی می کند؟ چون Gps سنگین‌ترین برنامه شارژ خوار گوشی است.

 4.تاثیر منفی نور صفحه نمایشگر بر باتری گوشی

یکی از دلایل تاثیرگذار کم شدن شارژ گوشی، نور صفحه نمایشگر است. شاید سئوال کنید که وقتی از گوشی استفاده نمی کنید، چگونه نور نمایشگر، شارژ باتری را کم می کند؟ علت اعلان‌های برنامه‌ها و پیام هایی است که دریافت می‌کنید. بعد از دریافت اعلان برنامه‌ها و یا پیام، صفحه نمایشگر روشن شده و از شارژ گوشی کم می شود. بهترین راهکار، کم کردن نور صفحه نمایشگر است. اگر با گوشی کار نمی کنید، نور صفحه نمایشگر را کم کنید. حالت تاریک در گوشی‌های آمولد این مزیت را دارد که باتری گوشی را بهینه می کند. کم کردن نور صفحه نمایشگر در شرایط بحرانی حتما تاثیرگذار خواهد.

5.Wifi ، بلوتوث و NFC را غیر فعال کنید

ممکن است عادت داشته باشید که همیشه وای فای یا بلوتوث را روشن بگذارید. اما می‌دانید این کار چقدر به باتری گوشی فشار وارد می‌کند؟ بهتر است در صورتیکه به وای فای یا بلوتوث نیازی ندارید، آن‌ها را غیر فعال کنید. یا به حالت Airplane Mode تغییر حالت دهید. نکته بعدی در مورد 5G است. 5G نسبت به 4G سریعتر است اما باتری بیشتری را مصرف می‌کند. و اگر بخواهم میزان مصرف باتری اینترنت گوشی و وای فای را مقایسه کنم، اینترنت گوشی شارژ بیشتری را نسبت به گوشی مصرف می‌کند. اگر بیرون از خانه هستید، و با اینترنت گوشی کار می‌کنید، بهتر است بعد از اینکه کارتان تمام شد، آن را خاموش کنید. بولوتوث هم عامل دیگر کم شدن شارژ گوشی است،حتما این موضوع را به خاطر بسپارید که بعد از انتقال اطلاعات، بلوتوث را غیرفعال کنید.

6.زمان صفحه نمایشگر را کم کنید

بهترین راهکار برای جلوگیری از کم شدن شارژ گوشی، خاموش کردن آن  است. اگر با گوشی کار نمی کنید، آن را خاموش کنید، در غیر این صورت زمان روشن ماندن صفحه نمایشگر را کم کنید. 15 ثانیه مدت زمانی مناسبی برای خاموش شدن نمایشگر است. بعد از گذشت 15 ثانیه نمایشگر اتوماتیک خاموش می‌شود. اگر این زمان برای شما کم است، می توانید آن را به 30 ثانیه تغییر دهید.

7.تصاویر زنده پس زمینه شارژخوار باتری

تصاویر پس زمینه زنده بسیار زیبا و متنوع هستند، اما به شدت عمر باتری گوشی را تحت تاثیر قرار می دهند. تصاویر زنده پس زمینه مستقیما از پردازنده گرافیکی تغذیه می کنند، حتما میزان مصرف تصویر پس زمینه را چک کنید، برای این کار به Setting وارد شوید و Battery USE را انتخاب کرده و مدت زمان مصرف باتری را بررسی کنید. اگر گوشی شما دارای نمایشگر سوپرآمولد است، از پس زمینه مشکی استفاده کنید زیرا  پس زمینه‌های مشکی برخلاف رنگ‌های روشن برای نمایش رنگ از انرژی باتری استفاده نمی کنند.

8.حالت ارتعاش دستگاه را متوقف کنید

حتی اگر حالت  Vibration  فعال باشد، شارژ گوشی کم می شود. زیرا حالت لرزش، انرژی بیشتری نسبت به موسیقی زنگ تلفن از باتری گوشی دریافت می‌کند، برای صرفه جویی در مصرف باتری، صدای زنگ گوشی را کم کنید، بهترین راهکار، خاموش کردن حالت ارتعاش است. اما اگر می خواهید حالت ارتعاش باقی بماند، میزان ارتعاش را کم کنید. زیرا هر چه ارتعاش گوشی بیشتر باشد، باتری بیشتری مصرف می شود.

9.اعلان‌ برنامه‌ها را خاموش کنید

ممکن است با گوشی کار نکنید، اما  اعلان برنامه‌ها فعال باشند و از شارژ باتری گوشی مصرف کنند. بنابراین اگر دستیابی به اعلان برنامه ها اهمیتی ندارد، آن را غیرفعال کنید. به خصوص زمانی که می‌خوابید، این کار را انجام دهید تا صبح که از خواب بیدار می شوید، شارژ گوشی ذخیره شده باشد. اتفاقی که می افتد به این صورت است که برنامه های ارتباطی  مثل واتس آپ برای گرفتن و دادن اطلاعات به شما همیشه فعال هستند، بنابراین انرژی زیادی مصرف می کنند.

10.دمای گوشی را خنک نگاه دارید

طبیعتا باتری‌های داغ‌تر زودتر خالی می‌شوند. بنابراین اگر گوشی بدون کار کردن، داغ می کند، ممکن است زیر نورخورشید یا در فضای گرمی قرار گرفته باشد . افرادی که عادت دارند گوشی را در جیب یا داشبورد ماشین بگذارند باید بیشتر دقت کنند، زیرا احتمال داغ شدن آن زیاد است در نتیجه باتری گوشی آسیب می بیند. از طرف دیگر،  سرمای بیش از حد نیز به گوشی صدمه می زند. ایده آل ترین دما برای گوشی 35 درجه سانتی گراد است.

11.ویجت‌های غیرضروری را از گوشی حذف کنید

وظیفه ویجت‌ها، دسترسی سریع کاربر به برنامه مورد نظر است، آن‌ها اطلاعات را از منبع دریافت می کنند تا داده‌های به روز را در اختیار کاربر قرار دهند. پس آن‌ها جزو جذایی ناپذیر گوشی های اندروید و ios  به شمار می آیند. اما این ویجت های کاربردی به شدت بر شارژ گوشی تاثیر می گذارند. مثلا ویجت آب و هوا باید از وای فای برای دریافت اطلاعات استفاده کند. پس به طور کلی بهتراست ویجت‌های غیرضروری را از گوشی حذف کنید.

12.ایده آل ترین حالت شارژ گوشی کدام است؟

بهینه‌ترین حالت شارژ گوشی بین 40 تا 80 درصد است . اجازه ندهید باتری کامل تمام شود زیرا خالی شدن شارژ، به باتری صدمه می‌زند، و به مرور ظرفیت باتری ضعیف می شود، اما برخی عادت دارند، گوشی را شب تا صبح شارژ کنند، و این حالت به باتری آسیب وارد می‌کند. درصد باتری‌های لیتیوم یونی باید در حدوسط قرار گیرند، زیرا بهتر کار می کنند. بنابراین نه شارژ کردن بیش از حد صحیح است و نه کم شدن آن از حد تعادل.  اگر شارژ گوشی تمام شده است، بهترین راه شارژ کردن آن در محل کار است. با این کار، کنترل بیشتری بر میزان شارژ گوشی دارید. نکته مهمی که کارشناسان درباره شارژ گوشی توصیه می‌کنند، کالیبره کردن آن است، زیرا به بهینه کردن عمر باتری کمک می کند.

13.از اصل بودن شارژر مطمئن شوید

در بازار شارژرهای بی‌کیفیت و نامرغوب زیادی وجود دارند، که به مرور زمان به باتری آسیب میزنند. از معایب شارژرهای تقلبی غافل نشوید، آن‌ها می توانند غیر از صدمه زدن به باتری، حوادث و خطرات جانی جبران ناپذیری مثل انفجار گوشی و یا اختلال در برق را  به  جا بگذارند.  قبل از خرید حتما از اصل بودن شارژر مطمئن شوید.

14.برنامه‌های گوشی را به روز رسانی کنید

آپدیت نکردن برنامه‌های گوشی، یکی از دلایل کم شدن شارژ گوشی است. زیرا به روزرسانی برنامه ها  به بهبود عملکرد عمر باتری کمک می کند. نگران آپدیت سیستم عامل گوشی نباشید، شرکت های تولید کننده گوگل و اپل اجازه نمی‌دهند آپدیت برنامه با کم شدن شارژ باتری انجام شود.

راهکارهای کاربردی برای بهینه کردن شارژ گوشی

دلایل کم شدن بی دلیل شارژ گوشی  را باهم بررسی کردیم، اما در این قسمت قصد دارم به روش هایی اشاره کنم که باتری گوشی را بهینه باقی نگاه می دارد.

1.با Saving moode باتری را نجات دهید

اگر در شرایطی هستید که به شارژ نیاز دارید، حالت ذخیره باتری بهترین گزینه است. این حالت، عمر باتری را حفظ می کند. این گزینه ناجی شما در شرایطی است که شدیدا به اینترنتی نیاز دارید، زیرا با انتخاب این گزینه بسیاری از نظارت ها فعال می شود. ویژگی همیشه روشن بودن، صفحه نمایشگر را خاموش می‌کند و از طرف دیگر سرعت پردازنده را کاهش می‌دهد.

  1. صدای زنگ موبایل را کم کنید

شاید باور نکنید اما هر چه صدای زنگ گوشی بیشتر باشد، به باتری فشار بیشتری وارد می شود، و در مواقع غیرضروری، گوشی را در حالت Silent قرار دهید.

  1. دستیارهای هوشمند گوشی

دستیارهای هوشمند گوشی مثل Siri در iosبه شدت باتری گوشی را تخلیه می کنند. بهتر است فقط در مواقعی از آن استفاده کنید که سئوال داشته باشید، در غیر این صورت آن را غیرفعال کنید.

در مواقع غیرضروری گوشی را خاموش کنید

اگر با گوشی کار ندارید، آن را خاموش کنید، این مورد در مواقع خواب هم ضروری است. برخی عادت دارند، شب ها وای فای را روشن نگاه دارند، همین عادت باعث می شود گوشی همیشه انرژی زیادی برای دریافت اعلان برنامه‌ها یا پیام‌ها مصرف کند. نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید، خاموش کردن گوشی در نقطه‌ای است که آنتن ندارید، زیرا دستگاه شما دایم در تلاش است تا به اینترنت وصل شود، و قطعا این تکاپو انرژی زیادی از باتری خرج می کند.

  1. برنامه‌های مدیریت باتری استفاده کنید

برنامه‌های مدیریت باتری  قابلیتی دارند که به برنامه های پس زمینه اجازه نمی‌دهد، فعال شوند. نمونه بارز آن برنامه  Kaspersky Battery Life برای گوشی های اندروید است که به ذخیره باتری موبایل کمک کرده و میزان باتری مصرفی برنامه ها را نظارت می‌کند و براساس آن گزارش می دهد. Kaspersky برنامه کاربردی برای نظارت وضعیت باتری در میان کاربران ios  است که در مورد میزان باتری مصرفی زمان اجرای برنامه‌ها، وضعیت باتری آن ها و اعلان ها اطلاعاتی می دهد.

دانلود اپلیکیشن Kaspersky Battrey Life برای اندروید

کلام آخر

خالی شدن شارژ گوشی دغدغه‌ای است که کاربران تلفن‌های هوشمند با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اما خوشبختانه همیشه برای هر مساله‌ای، کلیدی وجود دارد،  در این مقاله تمام دلایل خالی شدن شارژ گوشی شامل نور پس زمینه، برنامه های باز، باتری معیوب یا کهنه، روشن بودن وای فای و بلوتوث را بررسی کردیم و راهکارهایی برای افزایش عمر مفید باتری گوشی‌ها ارایه دادیم، امیدوارم این مقاله گره‌ای از این مشکل رفع کند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

41 نظر

  1. رحیم

    سلام گوشیم s7 edge هستش بعد6 سال باتریشو عوض کردم دوبار ولی مصرف باتریش زیاده از25درصد به پایین هم زود شارژ خالی میکنه کسی میدونه مشکلش چیه؟

  2. Hanane

    سلام ببخشید با فیلتر شکن روشن و کار با اینستا و تلگرام تقریبا بین ۳ تا ۵ دقیقه یک درصد خالی بشه طبیعیه؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Hanane

      سلام بله طبیعی مخصوصا اون عدد ۴ یا ۵ دقیقه
      1. پارسا

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام من گوشیم ردمی نوت ۱۰ پرو هستش ،، در استفاده عادی (گوگل و..) حدود ۱۵ دقیقه ۴ درصد شارژ خالی می‌کنه. که بعضی مواقع مانند گیم ( Fc , dls , efootball و... ) بسیار چشم گیری شارژ خالی می کنه میشه گفت حدودا در ۱۵ دقیقه در حالت گیم ۵ الی ۶ شارژ های می‌کنه ،، البته گوشی حدود ۳ سال دارم ، و اینکه خواستم بدونم که همیشه روی بهینه ساز باشه
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به پارسا

          سلام طبیعی بعد سه سال
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b9%d9%88%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%ae%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%b4%d8%a7%d8%b1%da%98-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c/
ads
ads