داغ ترین ها :
آموزش کامل فلش گوشی سامسونگ

آموزش کامل فلش گوشی سامسونگ

فلش کردن گوشی عمدتاً می‌تواند به دلایل متعددی صورت بگیرد، برای مثال یکی از این دلایل ارتقاء سیستم‌عامل بدون نیاز به بسته‌های OTA است. علاوه براین دلایل دیگری نظیر تنوع رام‌های کاستوم موجود برای گوشی های سامسونگ نیز کاربران را نسبت به نصب این‌گونه فریم‌ورها ترغیب می‌کند. قبل از آنکه مراحل آموزش فلش کردن گوشی سامسونگ خاموش با کامپیوتر را برایتان شرح دهیم لازم می‌دانیم تا ابتدا سؤال به «فلش گوشی چیست؟» پاسخ بدهیم. فلش کردن پروسه‌ای است همانند فکتوری ریست که در آن تمام اطلاعات کاربران از روی گوشی موبایل پاک می‌شود با این تفاوت که این اطلاعات قابل بازیابی نیستند. علاوه بر این فلش کردن گوشی قابلیت‌های پیشرفته‌تری را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد به طور مثال کاربران می‌توانند با فلش کردن گوشی موبایل خود، به جای سیستم‌عامل اصلی یک رام غیررسمی را بر روی گوشی خود نصب کنند که تجربه متفاوت‌تری را به آنان ارائه می‌دهد. اما شاید برایتان سؤال پیش بیاید که رام غیر رسمی (کاستوم رام) چیست؟ آیا فلش گوشی سامسونگ بدون پاک شدن اطلاعات ممکن است؟

سایت تکنولایف جدیدترین گوشی های سامسونگ را با قیمت مصوب در اختیار شما عزیزان قرار داده است. برای اطلاع از موجودی امروز، صفحه قیمت گوشی سامسونگ را دنبال کنید.

کاستوم رام (Custom Rom) یا رام‌های شخصی را می‌توان نسخه‌ای تغییریافته از سیستم‌عامل دانست که به صورت رسمی توسط شرکت‌های سازنده‌ گوشی توسعه داده نشده‌اند. کاستوم رام‌ها معمولاً به یکسری ویژگی‌های جذاب مجهز شده‌اند و بسیاری از محدودیت‌های سیستم‌عامل رسمی گوشی را هم ندارند. در ادامه آموزش فلش کردن گوشی خاموش را به طور کامل شرح داده‌ایم اما بهتر است تا قبل از آن شما را با برخی مزایا و معایب فلش زدن گوشی آشنا کنیم.

مزایا و معایب فلش زدن گوشی

مزایا فلش گوشی سامسونگ:

1. رفع خطاهای موجود در سیستم‌عامل
2. شارژدهی بیشتر به سبب بهینه بودن نرم‌افزار
3. افزایش سرعت و عملکرد گوشی
5. از بین رفتن ویروس‌ها

معایب فلش گوشی سامسونگ:

1. در برخی از گوشی های موبایل امکان دان گرید وجود ندارد یا به بیان ساده‌تر، شما قادر نخواهید بود که نسخه پایین‌تر از سیستم‌عامل فعلی خود را نصب کنید.
2. کلیه برنامه و اطلاعات شخصی شما حذف شده و امکان بازگردانی آن‌ها وجود ندارد.

در ادامه با آموزش فلش کردن گوشی سامسونگ دستی همراه ما باشید.

برای فلش کردن گوشی سامسونگ به نرم‌افزار Odlin، کابل USB، فایل فریم‌ور و رایانه نیاز خواهید داشت. پس از فراهم کردن ابزار فوق برای نصب فریم‌ور بری روی گوشی خود، کافی است تا مراحل زیر را طی کنید.
اگرچه کار با نرم‌افزار Odlin نسبتاً ساده است، اما برای استفاده از آن چند الزامات و اصول اولیه وجود دارد که ابتدا باید آن‌ها را یاد بگیرید.

 

اگر به هر دلیل نیاز به دانلود ویدئو از youtube دارید، ما ساده ترین روش ها را توضیح داده ایم: دانلود از یوتیوب

 

آموزش فلش کردن گوشی سامسونگ

گام اول

معمولاً توصیه ما در تمام آموزش‌هایی که مربوط به سیستم‌عامل بوده این است که قبل شروع از محتویات گوشی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، تا در صورتی که فرایند دستکاری نرم‌افزاری به‌درستی انجام نگرفت، اطلاعات مهم خود را از دست ندهید.

گام دوم

قبل از آنکه بخواهید نسبت به فلش کردن گوشی خود اقدام کنید، لازم است مطمئن شوید که دستگاه شما حداقل %60 شارژ داشته باشد؛ چرا که اگر گوشی موبایل شما در حین فرایند فلش کردن با اتمام شارژ باتری مواجه شود در وضعیت غیر قابل برگشتی قرار خواهد گرفت.

گام سوم

اگر به دنبال یک فریم‌ور مناسب هستید که بیشترین کارایی را ارائه بدهد، می‌توانید آن را به‌صورت آنلاین پیدا کنید. معمولاً بهترین فضا برای دانلود فریم‌ور گوشی های قدیمی سامسونگ، انجمن‌های XDA است. بسیاری از کاربران رام‌های استوک و بتا را در این انجمن‌ها ارسال می‌کنند که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما اگر خوش‌شانس باشید و یکی از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ را داشته باشید، می‌توانید فریم ور موردنظر را از وب‌سایت Samsung-Firmware دانلود کنید. Sammobile و Updato از جمله سایت‌های معتبر دیگر برای دانلود فریم‌ور هستند.

کاستوم رام

هنگام دانلود فریم‌ور بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

1. رام متعلق به گوشی شما باشد.

در انتخاب رام نباید تنها به مدل گوشی بسنده کرد، بلکه باید موارد دیگر نظیر کدنام گوشی خود را نیز در نظر داشته باشید. از آنجا گوشی های سامسونگ نسخه‌های مختلفی دارند بهتر است که به هنگام دانلود فریم‌ور به این موضوع دقت کنید.

2. رام متعلق به منطقه شما باشد.

این موضوع نیز از لحاظ پوشش باندهای فرکانسی و پشتیبانی از زبان فارسی حائز اهمیت است.

3. رام اپراتوری نباشد.

هرچند که تقریباً در ایران هیچ گوشی با رام اپراتوری وجود ندارد اما لازم است بدانید که برخی از اپراتورهای مطرح جهان مانند Verizon و T-Mobile رام‌های مخصوص خود را دارند که استفاده از آن‌ها مشکلی برای گوشی شما ایجاد نمی‌کند اما این رام‌ها معمولاً حاوی فایل‌های اضافی مخصوص اپراتورها هستند. برای مثال ممکن است نصب این‌گونه رام‌ها شما را به هنگام بوت با لوگو T-Mobile مواجه کند.

 

پیشنهاد نویسنده: مشکلات گوشی سامسونگ و روش حل آن

 

گام چهارم فلش كردن گوشي سامسونگ با کامپیوتر

رایانه شما برای ارتباط با گوشی نیاز به نصب درایورهای مخصوصی دارد. در وب‌سایت رسمی سامسونگ شما می‌توانید این درایورها را پیدا کرده و سپس آن‌ها را دانلود کنید. درایورها را نصب کرده و سپس رایانه خود را مجدداً راه‌اندازی کنید تا از اعمال شدن تغییرات برای فلش گوشی سامسونگ خود مطمئن شوید.

گام پنجم

لازم است تا نرم‌افزار اودین که با نسخه اندروید گوشی شما سازگار است را دانلود کنید. به طور مثال چنانچه نسخه اندروید گوشی شما Gingerbread یا ICS است، اودین 1.85 را دانلود کنید، همچنین برای Jelly Bean و Kitkat نسخه 3.09 توصیه می‌شود. در نهایت نیز برای نسخه‌های جدید اندرویدها مانند Nougat می‌توانید نسخه‌ی ۳.۱۲.۳ را دانلود و نصب کنید. این درحالی است که در اندروید 8 سامسونگ تغییراتی را در فایل‌های فریم‌ور خود اعمال کرده و آن‌ها را با فرمت .lz4 که یک فرمت پیشرفته و فوق‌العاده سریع فشرده‌سازی بوده ارائه کرده است؛ بنابراین اگر قصد فلش اندروید اوریو را دارید، باید جدیدترین نسخه یعنی 3.13.1 را که از این فرمت پشتیبانی می‌کند را نصب کنید. در ادامه با اموزش فلش كردن گوشي خاموش با کامپیوتر همراه ما باشید.

نرم‌افزار اودین
گام ششم

گوشی خود را با کابل انتقال دیتا به کامپیوتر وصل کنید و سپس گوشی خود را در حالت دانلود مود قرار دهید. با آنکه تقریباً تمام گوشی های اندرویدی برای فلش کردن از فست‌بوت یا بوت لودر می‌کنند، اما وقتی پای گوشی‌ های سامسونگ در میان است کمی اوضاع فرق می‌کند؛ بنابراین لازم است تا گلکسی خود را در حالت دانلود مد قرار دهید.

برای رفتن به حالت دانلود مد 2 روش وجود دارد.

روش اول

این روش معمولاً در گوشی‌های قدیمی‌تر سامسونگ کاربرد دارد و به این شکل است که باید ابتدا گوشی خود را خاموش کنید، سپس Power + Volume Down + Home را به صورت هم‌زمان نگهدارید تا به حالت دانلود مد منتقل شوید.

خرید مک بوک
روش دوم

اما روش دوم که معمولاً در گوشی های جدیدتر به کار می‌رود کمی متفاوت است. ابتدا گوشی سامسونگ خود را خاموش کرده و سپس Volume Down + Bixby + Power را به‌صورت هم‌زمان نگهدارید.
این فرایند را برای هر 2 روش به مدت 3 الی 5 ثانیه انجام دهید تا به صفحه دانلود مد منتقل شوید. همچنین ممکن است برخی از دستگاه‌های قدیمی‌تر از ترکیب کلیدهای متفاوتی استفاده کنند؛ برای یافتن ترکیب کلید دقیق دستگاه خود، کافی است تا جستجویی ساده در گوگل انجام دهید.

دانلود مد
گام هفتم

برای فلش کردن گوشی های گلکسی با استفاده از اودین کافی است تا مراحل زیر را طی کنید.
مرحله 1. رام دانلود شده را از حالت فشرده خارج کنید و آن در یک محل قابل‌دسترس سریع قرار دهید.
مرحله 2. فریم‌ور استخراج شده باید فرمت .tar یا .tar.md5 داشته باشد.
مرحله 3. برنامه اودین را اجرا کنید.
مرحله 4. گوشی سامسونگ خود را که در حالت دانلود مد قرار دارد را به رایانه وصل کنید.
مرحله 5. بر روی دکمه AP کلیک کنید و فایل رام که با AP آغاز شده است را انتخاب کنید.
مرحله 6. این مراحل را به‌نوبت برای CP، BL و CSC نیز انجام دهید.
مرحله 7. در قسمت Option مطمئن شوید که 2 گزینه Auto Reboot و F.Reset Timeتیک داشته باشند.
مرحله 8. با طی کردن مراحل بالا کافی است تا بر روی دکمه Start کلیک کنید تا فرایند فلش کردن آغاز شود.
مرحله 9. این فرایند ممکن است چندین دقیقه زمان ببرد، تا پایان و مشاهده پیام !PASS منتظر بمانید.

پس از طی کردن مراحل بالا دستگاه به طور خودکار ریست خواهد شد. در این مرحله می‌توانید گوشی موبایل خود را از کامپیوتر جدا کنید و برنامه را ببندید.

 

بیشتر بخوانید: مقایسه پرچمدار شیائومی با پرچمدار سامسونگ

 

پاسخ به برخی از سؤالات احتمالی درباره فلش کردن گوشی سامسونگ

  • آیا نرم‌افزار اودین امن است؟

نرم‌افزار اودین برای فلش کردن گوشی‌ های سامسونگ بسیار ایمن است اما به هنگام استفاده از آن باید نکات گفته شده را رعایت کنید تا مشکلی پیش نیاید.

  • اودین Flash Tool چیست؟

Odin Flash Tool نرم‌افزاری حرفه‌ای برای فلش کردن گوشی‌های سامسونگ مبتنی بر اندروید است که توسط سامسونگ برای استفاده در مراکز خدمات عرضه شده است.

  • آیا می‌توان از فایل زیپ در اودین استفاده کرد؟

نرم‌افزار اودین فقط از فرمت‌های tar, .md5, .smd, .gz, .tgz, .bin. پشتیبانی می‌کند و شما نمی‌توانید از فایل Zip در آن استفاده کنید.

  • حالت Odin در سامسونگ چیست؟

حالت اودین که با به عنوان حالت بارگیری نیز شناخته می‌شود، فقط در دستگاه‌های سامسونگ در دسترس است. این حالت به شما امکان می‌دهد تا گوشی های سامسونگ را فلش کنید و یا سایر فرایندهای نرم‌افزاری را نظیر Z3X, CM2 QLM, Octoplus, NCK, EFT, UMT را نیز انجام دهید.

 

  • چگونه می‌توان گوشی سامسونگ خود را از حالت Odin/Download خارج کرد؟

برای خروج از حالت دانلود مد یا اودین باید تلفن همراه خود را مجدداً راه‌اندازی کنید. برای انجام این کار کلید Power و Volume یا Bixby را باهم نگهدارید تا دستگاه خاموش شود. سپس می‌توانید طبق روال قبل آن راه‌اندازی کنید.

لپ تاپ گیمینگ بنر
  • دستگاه توسط اودین شناسایی نشده و پورت COM روشن نمی‌شود، چه‌کار کنم؟

اگر نرم‌افزار اودین گوشی سامسونگ شما را در حالت بارگیری تشخیص نمی‌دهد لازم است تا مراحل زیر را طی کنید.
مرحله 1. نرم‌افزار اودین را ببندید و گوشی موبایل خود را از کامپیوتر جدا کنید.
مرحله 2. مجدداً تلفن خود را در حالت دانلود مد یا اودین قرار دهید و سپس به رایانه وصل کنید.
مرحله 3. نرم‌افزار اودین را در حالت administrator اجرا کنید.
در این حالت گوشی سامسونگ شما باید توسط اودین شناسایی شده باشد، چنانچه با طی‌کردن مراحل بالا اتصال برقرار نشد، حتماً از نصب بودن درایورهای سامسونگ بر روی گوشی خود مطمئن شوید.

  • در هنگام ظاهر شدن پیام !FAIL چه باید کرد؟

ظاهر شدن پیغام FAIL! ممکن است به دلایل متعددی رخ‌داده باشد. از جمله دلایل آن می‌تواند به استفاده از رام غیر مناسب و یا ناسازگار بودن نسخه اودین با اندروید گوشی شما اشاره کرد. همچنین ممکن است ایراد از کابل USB باشد، با این حال بهتر است گوشی را خاموش کرده و مراحل را دوباره از سر بگیرید.

چنانچه مطالب فوق را خوانده باشید، متوجه خواهید شد که فلش کردن گوشی های سامسونگ کار چندان دشواری نیست فقط کافی است تا کمی وقت و حوصله به خرج دهید تا مشکل نرم‌افزاری خود را شخصاً رفع کنید. همچنین شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
تحریریه تکنولایف، مرجع خرید گوشی و قیمت روز موبایل سخت کوشیده است تا در این مطلب همه جوانب را در نظر بگیرد و به پرسش‌های احتمالی کاربران پاسخ بدهد تا در حین فلش کردن با مشکلی مواجه نشوند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

22 نظر

  1. Mmd

    سلام من فریمور گوشیمو j1 ace رو فلش کردم نسخه هم دقیقا مال خودش بود ولی بعد از فلش دیگ گوشی روشن نمیشه حتی دیگ لوگوی سامسونگ هم نمیاد میشه درستش کرد یا کلا ب فنا رفت؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Mmd

      سلام باید ببرید تعمیرکار
  2. Fatima

    سلام
    ببخشید گوشی من a5 هستش..گوشیم رو خاموش کردم و من هرچقدر دکمه هایی که گفته شده رو فشار میدم برای گوشیم هیچ اتفاقی نمیوفته😐
    خوشحال میشم راهنمایی کنید با تشکر.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Fatima

      سلام وقت خوش گوشی رو خاموش کنید دکمه پاور، هوم و ولوم بالا نگه دارید تا روشن بشه
  3. پویا

    سلام راهی هست بتونیم متوجه بشیم اهرین بار چه تاریخی گوشی فلش شده؟!

  4. عباس

    خیلی عالی مطالبش تشکر آقای جمالی مخلصیم

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به عباس

      سلام وقت بخیر خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده پیروز باشید
  5. عباس

    خیلی عالی تشکر

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به عباس

      سلام وقت بخیر خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده پاینده باشید
  6. عباس

    خیلی عالی بود

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به عباس

      سلام وقت بخیر خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده پیروز باشید
      1. امیرعلی نقره

        پاسخ به احسان نیک پی

        باسلام،گوشیمA14هستش رمزیادم رفته چطوری بدون کامپیوترمیشه ریستش کرد،لازمه بگم گوشیم جیمیل داشت وزمانی جیمیل دادم که سیم کارتی نداشت
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به امیرعلی نقره

          سلام وقت بخیر از طریق ریکاوری منو
  7. کیمیا

    با عرض سلام و تشکر بابت سایت مفیدتون
    سوالی داشتم در مورد فلش زدن گوشی سامسونگ J510F
    تمامی مراحلشو بادقت انجام دادم ،نرم افزار اودین آخرین ورژن نصب کردم،درایورهای سامسونگ نصب کردم…
    در مرحله پایانی بجای دیدن پیغام pass پیغام Failed دیدم!
    محتوی پیام خطا این بود: completed(write) operation failed
    میخواستم بدونم دلیل این پیغام چیه و چطوری رفع میشه؟
    سوالم دیگه اینکه آیا باید قبل از فلش زدن گوشی رو ریست فکتوری کنیم یا نیازی نیست؟
    آیا بغیر نصب اودین و درایور سامسونگ برنامه دیگه ای باید رو کامپیوتر نصب کرد؟
    آیا یکسان بودن بیلد نامبر رام جدید با بیلد نامبر گوشی مشکلی نداره؟
    همچنین حافظه اطلاعاتی گوشی ۱۶گیگ و طول فرایند فلش حدود ۱۲ ساعت طول کشید.آیا این طولانی بودن روند طبیعیه؟
    ممنون میشم به سوالاتم جواب بدید

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به کیمیا

      سلام وقت شما بخیر این ارور می‌تونه دلایل مختلفی داشته باشه و دقیقا مشخص نیست دلیل خطا چه چیزی هست برنامه Driver Reviver رو دانلود و نصب کنید تا همه درایورهای سیستم نصب و آپدیت بشن تا جایی که میدونم نباید اینقدر طول بکشه البته به سیستم هم بستگی داره پیروز باشید
      1. محمد

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام گوشی سامسنگ J1 کلید Homeکار نمیکنه روش دیگه ای هم هست که ریست فکتوری کنیم یا نه
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به محمد

          سلام از طریق تنظیمات هم میشه
      1. کیمیا

        پاسخ به احسان نیک پی

        ممنون🙏
        1. امیر

          پاسخ به کیمیا

          سلام ببخشید چقدر طول میکشه تا فلش به صورت کامل انجام بشه
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به کیمیا

          پیروز باشید
  8. عسل

    سلام ممنون بابت مقاله مفیدتون
    سوالم اینه که به وبسایت samsung-Firmware مراجعه کردم اما فریمور گوشیمو پیدا نکردم😐
    یعنی برای مدل گوشی من با ورژن اندرویدش و ورژن Baseband هیچ فریموری تو اون سایت👆پیدا نکردم
    همچنین شما تو گام چهارم گفتید که درایورهای سامسونگ رو از وب سایت رسمی سامسونگ پیدا کنید
    سوالم اینه میشه به زبون ساده برای کسی که هیچی بلد نیس بگین که چطور فریم ور مربوطه رو پیدا کنم و چه مسیری رو طی کنم تا درایور مربوطه رو دانلود کنم؟؟
    لطفا جواب رو به ایمیلم بفرستید
    ممنون

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به عسل

      سلام وقت شما بخیر توضیح این موضوع در این کامنت نمیگنجه ولی به طور کلی احتمال داره درایور های موجود به روی کامپیوتر شما نصب باشه پیروز باشید
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%81%d9%84%d8%b4-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%86%da%af/
ads
ads