داغ ترین ها :
فناوری 5G چیست؟ همه چیز درباره 5G

فناوری 5G چیست؟ همه چیز درباره 5G

نزدیک به یک دهه از پروژه ساخت 5G می‌گذرد و 5G اکنون یک فناوری کامل است. شرکت‌های مخابراتی از چند سال پیش برای انتخاب شهرهای پشتیبان 5G شروع به تحقیق و آزمون کردند و هم‌اکنون بسته به قابلیت‌های تلفن شما، دسترسی به اینترنت 5G تقریباً در دسترس است. اما 5G دقیقاً چیست؟ برخی سؤال می‌کنند که 5G کجا در دسترس است و آیا هرگز آن را در شهر خود می‌بینند یا خیر؟ یا کدام گوشی 5G را خریداری کنند؟ البته بحث بر سر این است که کدام شرکت مخابراتی بهترین فناوری 5G را دارد. برای رسیدن به جواب تمام سؤالات خود، با مجله تکنولایف همراه باشید.

 

جهت مشاهده و خرید انواع گوشی 5G می‌توانید به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

 

 

5G چیست؟

قبل از این‌که نحوه کار 5G را توضیح دهیم، لازم است بدانید که فناوری 5G دقیقاً چیست! به زبان ساده، 5G نسل 5 پهنای باند تلفن همراه است که در نهایت جایگزین یا حداقل تقویت‌کننده اتصال 4G LTE خواهد شد. با 5G ، سرعت دانلود و آپلود بسیار سریع‌تری خواهید داشت، همچنین تأخیر یا مدت زمانی که دستگاه‌ها برای برقراری ارتباط با شبکه های بی سیم نیاز دارند نیز به شدت کاهش می‌یابد. شبکه‌های 5G ذاتاً کارآمدتر هستند، ارتباطات بیشتری را در هر دکل انجام می‌دهند و سرعت بیشتری را ارائه می‌دهند.

5G چیست؟

5G همچنین برای کار با طیف وسیع‌تری از فرکانس‌های رادیویی (RF) طراحی شده است و امکانات جدیدی را در باند بسیار بالا mmWave (موج میلی‌متر) برای شرکت‌های مخابراتی فراهم می‌کند تا خدمات شبکه خود را گسترش دهند. از آنجا که 5G یک فناوری کاملاً جدید است که با فرکانس‌ها و سیستم‌های جدید کار می‌کند، تلفن‌های 4G با شبکه 5G جدید سازگار نیستند و باید گوشی‌هایی با امکان ارتباطی 5G تهیه کنید.

 

مقایسه کامل تفاوت سرعت آپلود و دانلود در فناوری 4G و 5G را در مقاله زیر بخوانید.
فناوری جدید 5G در برابر فناوری 4G

 

فناوری 5G کی فراگیر می‌شود؟

شبکه‌های 5G از سال 2019 به‌طور جدی مستقر شدند، اما سال‌ها قبل زمینه برای شبکه نسل بعدی فراهم شد و معماری استاندارد 5G در سال 2016 ارائه شد.
بدیهی است که 5G هنوز به اشباع کل بازار نرسیده است یا حتی بیشترین میزان استفاده از این فناوری درگوشی‌های هوشمند را نشان نمی‌دهد. اما با نگاهی به تاریخچه عرضه 4G می‌توان خوش‌بین بود که این فناوری هم کم‌کم به سرتاسر جهان تسلط پیدا می‌کند و فراگیر می‌شود. 4G برای اولین‌بار در سال 2009 به ‌صورت تجاری مستقر شد و تا سال 2013 طول کشید تا در بسیاری از کشورها معیار اصلی ارتباطات باشد و بر شبکه‌های 3G قدیمی مسلط شود. مطابق با یک جدول زمانی مشابه، شاید اواخر سال 2022 یا حتی 2023 برای 5G زمان کافی‌ای باشد که در اکثر کشورهای جهان استفاده شود و جایگزین 4G شده باشد.

فناوری 5G چطوری کار می‌کند؟

حال که فهمیدیم تکنولوژی 5G چیست، وقت آن رسیده که بدانیم چطور کار می‌کند و آن را با 4G مقایسه کنیم.
دقیقاً مانند 4G، فناوری 5G هم در طیف وسیعی از توزیع طیف رادیویی کار می‌کند اما قادر است در دامنه وسیع‌تری از شبکه‌های فعلی اجرا شود. رایج‌ترین شکل 5G که استفاده می‌شود Sub-6 است و همچنین mmWave نیز وجود دارد.

فناوری 5G چطوری کار می‌کند؟
Sub-6 به 5G گفته می‌شود که با فرکانس زیر 6GHz کار می‌کند. همه شرکت‌های مخابراتی به‌نوعی شبکه Sub-6 دارند، اساساً به این دلیل که در حال حاضر 4G با فرکانس‌های پایین‌تر کار می‌کند. به‌عنوان‌مثال، T-Mobile دارای طیف باند کم 600 مگاهرتز و 2.5 گیگاهرتز متعلق به Sprint است که هر دو برای 5G استفاده می‌شوند.

آیا آنتن‌دهی فناوری 5G بهتر از 4G است؟

طیف زیر 6GHz در عرضه 5G فوق‌العاده مهم است، زیرا این امواج رادیویی با فرکانس پایین‌تر می‌توانند مسافت زیادی را طی کنند و به دیواره‌ها و موانع نفوذ کنند. این بدان معناست که شرکت‌های مخابراتی می‌توانند شبکه‌های بسیار بزرگ‌تری را بدون نیاز به ساخت صدها سلول در هر شهر مستقر کنند.
سپس mmWave (موج میلی‌متر) وجود دارد که اشاره به امواج رادیویی با فرکانس بسیار بالا بین 30 گیگاهرتز تا 300 گیگاهرتز دارد و برای شارژ بیش از حد اتصالات 5G و ارائه سرعت بارگیری چند گیگابایت در ثانیه استفاده می‌شود. درحالی‌که اتصالات mmWave می‌توانند سرعت بارگیری فوق‌العاده را ارائه دهند، امواج رادیویی با فرکانس بالا نمی‌توانند مسافت زیادی را طی کنند و نمی‌توانند واقعاً از موانع عبور کنند و در بیشتر موارد، حتی یک پنجره یا برگ‌های درخت می‌توانند اتصال را مسدود کنند.

مقایسه سرعت 5G در برابر 4G

ما قبلاً بررسی کرده‌ایم که 5G چقدر سریع است، اما سرعت خاصی در شبکه وجود ندارد که بتوان انتظار داشت. در عوض، 5G را به‌عنوان یک محدوده سرعت و سرعت واقعی شما در شبکه بی‌سیم در نظر بگیرید، همچنین سرعت شما در شبکه به میزان شلوغ بودن شبکه، دستگاهی که استفاده می‌کنید و چند عامل دیگر بستگی خواهد داشت. این جدول به شما آمار تقریبی از حداکثر و حداقل سرعت هر نسل از فناوری شبکه تلفن‌های همراه و سرعت متوسط واقعی را می‌دهد:

5G 4G LTE-A 4G 3G+ HSPA 3G 2G نسل فناوری
1-10 Gbps 300Mbps-1Gbps Mbps150 Mbps42 Mbps7.2 Mbps0.3 حداکثر سرعت
50Mbps and Up 15Mbps-50 Mbps Mbps10 Mbps5 Mbps1.5 Mbps 0.1 میانگین سرعت

با دیدن این جدول ما متوجه می‌شویم که حداکثر سرعت غیرقابل‌دسترس است و این میانگین سرعت است که مهم است و در دسترس عموم قرار دارد.

آیا فناوری LTE-A به‌ سرعت 5G می‌‌رسد؟

این موضوع با توجه به تنوع فناوری‌های مختلفی که در هر نسل استفاده می‌شود، تفاوت‌های جغرافیایی در پوشش منطقه‌ای و این واقعیت که فناوری تلفن همراه با گذشت زمان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، بسیار پیچیده است. به‌عنوان‌مثال، 5G در طول عمر خود با توسعه فناوری LTE و سپس LTE-A به طور قابل‌توجهی بهبودیافته است. از نظر تئوری می‌توانید با جدیدترین فناوری پیشرفت کرده‌ی 4G LTE-A تا 1 گیگابیت بر ثانیه سرعت دانلود داشته باشید که در محدوده سرعتی که 5G ارائه می‌دهد قرار دارد؛ البته سرعت دانلودی که در اختیار شما است، میانگین سرعت محاسبه شده است که خیلی کمتر از این است که گفتیم و به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید به این سرعت فوق‌العاده دسترسی داشته باشید.

سرعت 5جی

سرعت دانلود 1 گیگابیت بر ثانیه یعنی چه؟

برای حساب کردن سرعت اینترنت Gbps1 (گیگابیت در ثانیه) یا 1000 مگابیت بر ثانیه (مگابیت در ثانیه) است. دقت کنید که مگابیت با مگابایت متفاوت است، یعنی هر 8 مگابیت یک مگابایت است؛ بنابراین، Gbps1 به 125 مگابایت در ثانیه ترجمه می‌شود. یک فایل MP3 ممکن است 5 مگابایت باشد، درحالی‌که یک قسمت سریال تلویزیونی ممکن است 350 مگابایت باشد و یک فیلم Blu-ray 15 گیگابایت (15000 مگابایت) یا بیشتر باشد. اگر در واقع اتصال Gbps1 دارید، می‌توانید در عرض دو دقیقه یک فیلم با کیفیت Blu-ray Full HD را دانلود کنید.

برتری 5G به 4G در چیست؟

درحالی‌که فناوری 4G هنوز در حال پیشرفت است، سرعتی که به شما ارائه می‌دهد چیزی بین 10 مگابیت بر ثانیه تا 50 مگابیت بر ثانیه است. هدف با 5G دستیابی به 50 مگابیت در ثانیه به‌عنوان حداقل سرعت است؛ بااین‌حال، بازهم کمی پایین‌تر است و به گفته Speedcheck، میانگین سرعت در حدود 57 مگابیت بر ثانیه است. همیشه داشتن سرعت دانلود بیشتر بسیار خوب است، اما در واقع جذابیت 5G این نیست زیرا سرعت 4G در حال حاضر بسیار خوب است. چیزی که 4G در آن بهتر از 5G نیست، تأخیر کم است.

برتری 5G به 4G در چیست؟

تأخیر در 5G: پینگ 5G چقدر است؟

تأخیر زمانی است که برای بارگیری داده‌های دستگاه شما و رسیدن به هدف موردنظر، نیاز است. این زمان را برای رفتن داده‌ها از مبدأ به مقصد در میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌کنند. این برای برنامه‌هایی مانند بازی‌های آنلاین که زمان پاسخ می‌تواند بر نتیجه تأثیر بگذارد بسیار مهم است و پینگ بسیار پایینی دارد. همچنین می‌تواند برای اتومبیل‌های خودران حیاتی باشد و تصمیم‌گیری سریع می‌تواند باعث واکنش در برابر ترمز ناگهانی شود یا از برخوردهای احتمالی جلوگیری کند.

بازی آنلاین لذت‌بخش‌تر با اینترنت 5G

با شبکه‌های 4G موجود، شما به طور متوسط تأخیری حدود 50 میلی‌ثانیه را نگاه می‌کنید. این می‌تواند با فناوری 5G به 1 میلی‌ثانیه کاهش یابد. برای ارائه تأخیر پایین‌تر در برخی زمینه‌های علمی، باید سال‌ها وقت گذاشت و این تأخیر را به پایین‌ترین عدد ممکن رساند؛ اما حداقل 10 میلی‌ثانیه طول می‌کشد تا تصویری که توسط چشم انسان دیده می‌شود توسط مغز پردازش شود. تأخیر کم برای واکنش‌های لحظه‌ای در ماشین‌ها یا اتومبیل‌ها حیاتی است و تأخیر کمتر می‌تواند بازی‌های آنلاین را دلپذیرتر کند. تأخیر 1 میلی‌ثانیه‌ای همان چیزی است که همه بازیکنان آنلاین آرزو دارند و آن تقریباً امکان‌پذیر است. تأخیر بسیار کمی که می‌توانید در 5G تجربه کنید احتمالاً حدود 10 میلی‌ثانیه خواهد بود.

برای داشتن اینترنت 5G باید چه‌کار کنیم؟

برای این‌که بتوانیم از قابلیت‌های فناوری پرسرعت 5G بهره‌مند شویم، فقط به شرکت مخابراتی نیاز نداریم. ما همچنین باید یک گوشی های هوشمند 5G مانند Redmi Note 9T خریداری کنیم. برای خرید این محصول می‌توانید به صفحه مخصوص این محصول در سایت تکنولایف مراجعه کنید و از این گوشی ارزان و 5G دیدن فرمایید.

به جز این گوشی، تلفن‌های هوشمند 5G بسیاری موجود است و در حال حاضر گزینه‌های بسیار خوبی مانند Samsung Galaxy S 21 Ultra 5G یا Xiaomi Mi 10T در دسترس است و می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. همچنین لازم به ذکر است که 5G از نظر مصرف انرژی، باتری بیشتری استفاده می‌کند و بنابراین بحث داغ و جنجالی عمر باتری گوشی‌های هوشمند که از قبل برای بسیاری از افراد مسئله‌ساز شده بود، می‌تواند بدتر هم بشود.

آیا شبکه 3G کاملاً برکنار می‌شود؟

بسیاری از ما وقتی شبکه 4G در دسترس نیست، هنوز به 3G اعتماد می‌کنیم و این دقیقاً همان اتفاقی است که برای 5G رخ خواهد داد. این ایده که 5G جایگزینی مستقیم برای 4G است اشتباه است. در حقیقت، این یک فناوری مکمل است و با کار هم‌زمان این دو، شما باید بتوانید در هرکجا که هستید سرعت خوبی (یا حداقل مناسب) بر روی دستگاه تلفن همراه خود داشته باشید. پس امید زیادی به برکنار شدن کامل 3G نیست و باید در زمان‌های ضعف و اختلال در آنتن با آن سر کنیم.

همچنین لازم به یادآوری است که شرکت‌های مخابراتی به ارتقا شبکه‌های 4G ادامه می‌دهند و سرعت بارگیری و تأخیر می‌توانند بیشتر بهبود یابند. حتی اگر شرکت‌های مخابراتی وقت و منابع بیشتری را صرف فناوری بی‌سیم 5G کنند، شبکه‌های 4G به‌احتمال زیاد به پیشرفت خود ادامه می‌دهند و در نتیجه سرعت بالاتری دارند. به این سیستم پیشرفتی، زیرسازی منابع گفته می‌شود که باعث می‌شود در صورت نبود آنتن 5G با افت شدید سرعت اینترنت مواجه نشوید.

چرا 5G بهتر است؟

برای ایجاد یک شبکه قویmmWave ، شرکت‌های مخابراتی به صدها یا هزاران سلول شبکه کوچک در هر شهر نیاز دارند. اساساً، استقرار شبکه mmWave به ایجاد شبکه‌های کوچکی در گوشه گوشه ساختمان احتیاج دارد. پس چرا زحمت می‌کشیم؟
mmWave می‌تواند حجم باورنکردنی داده و تعداد باورنکردنی کاربر را همزمان کنترل کند، این امر باعث می شود شهرهای پرجمعیت و همچنین مکان‌هایی مانند استادیوم‌ها و میادین بزرگ بهتر آنتن بدهد.
همه شرکت‌های بزرگ مخابراتی در حال استقرار شبکه‌های mmWave هستند، اما تا به امروز این اتصالات فوق سریع به چند مرکز شهر در شهرهای بزرگ محدود شده‌اند. انتظار می‌رود شبکه‌های mmWave قدرت بیشتری داشته باشند، اما فقط زمان مشخص می‌کند که این مدت‌زمان چقدر طول می‌کشد.

مزایای اینترنت 5G چیست؟

حداکثر نرخ داده:

فناوری 5G به طور قابل‌توجهی سرعت داده را افزایش می‌دهد. حداکثر نرخ داده می‌تواند به 20 گیگابایت بر ثانیه کاهش و 10 گیگابایت بر ثانیه در هر ایستگاه پایه تلفن همراه برسد. توجه داشته باشید، این سرعتی نیست که با 5G تجربه می‌کنید (مگر اینکه اتصال اختصاصی داشته باشید). در واقع، این سرعتی است که همه کاربران سلول از آن استفاده می‌کنند.

سرعت 5G در دنیای واقعی:

درحالی‌که حداکثر نرخ داده بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد، سرعت واقعی مثل آن نخواهد بود. سرعت بارگیری کاربر 100 مگابیت بر ثانیه و سرعت بارگذاری 50 مگابیت بر ثانیه است.

تأخیر:

تأخیر، زمانی که برای انتقال داده‌ها از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر لازم است، در شرایط ایده‌آل باید 4 میلی‌ثانیه و برای موارد استفاده با حداکثر سرعت 1 میلی‌ثانیه باشد.

بهره‌وری:

رابط‌های رادیویی هنگام استفاده باید از نظر انرژی کم‌مصرف باشند و در صورت عدم استفاده به حالت ذخیره انرژی بروند. در حالت ایده‌آل، موج رادیو باید بتواند در مدت‌زمان 10 میلی‌ثانیه به حالت کم انرژی تبدیل شود و دیگر از آن استفاده نشود.

کارایی طیفی:

کارایی طیفی “استفاده بهینه از طیف یا پهنای باند است تا حداکثر مقدار داده با کمترین خطای انتقال قابل انتقال باشد. انتظار می‌رود که 5G دارای راندمان طیفی کمی بالاتر از LTE باشد.

آنتن‌دهی در حرکت سریع:

با 5G، ایستگاه‌های پایه باید حرکت از 0 تا 310 مایل در ساعت را پشتیبانی کنند. به این معنی است که ایستگاه پایه باید در طیف وسیعی از حرکات آنتن (حتی در قطار سریع‌السیر) کار کند. اگرچه این کار به‌راحتی در شبکه‌های LTE انجام می‌شود، اما چنین تحرکی می‌تواند در شبکه‌های جدید mmWave یک چالش باشد.

تراکم اتصال در شبکه 5G:

از نظر تراکم اتصال، شبکه 5G باید بتواند دستگاه‌های متصل بیشتری نسبت به 4G را پشتیبانی کند. کشورهای دارای استاندارد 5G باید بتوانند از 1 میلیون دستگاه متصل در هر کیلومترمربع پشتیبانی کنند. این مجموعه عظیمی است که تعداد زیادی از دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا (IoT) را در نظر می‌گیرد.

آیا سرعت 5G به منطقه سکونت کاربر هم‌بستگی دارد؟

در دنیای واقعی، سرعت 5G بسیار متفاوت خواهد بود. درنهایت، شبکه‌های Sub-6 باید قادر به ارائه سرعتی معادل صدها گیگابایت در ثانیه باشند، اما در حال حاضر، اتصالات می‌توانند از 50 مگابایت بر ثانیه تا 400 مگابایت بر ثانیه باشند.
مشخص‌کردن سرعت mmWave در دنیای واقعی کمی سخت‌تر است، زیرا mmWave در دنیای واقعی به‌سختی در دسترس است. اگر اتفاقاً خود را در یک شبکه mmWave پیدا کنید، ممکن است بتوانید به سرعتی تا 4 گیگابایت بر ثانیه برسید. این سرعت چندین برابر سریع‌ترین شبکه‌های 4G است، اما بستر این اتصالات بسیار کم است و دسترسی گسترده به آن‌ها بسیار سخت است.
در بسیاری از مناطق، اینترنت 5G به همان اندازه یا بعضی اوقات کندتر از 4G است. این معمولاً به دلیل محدودیت در دسترس بودن طیف است، زیرا شرکت‌های مخابراتی سعی می‌کنند از یک دسته امواج رادیویی برای پشتیبانی هم‌زمان از شبکه‌های 4G فعلی و شبکه‌های 5G جدید استفاده کنند؛ این سرعت باید بهتر شود زیرا دستگاه‌های بیشتری به این فناوری مجهز می‌شوند و شرکت‌های مخابراتی شروع به تغییر زیرساخت‌های خود می‌کنند.

آیا سرعت 5G به منطقه سکونت کاربر هم‌بستگی دارد؟

چه زمانی باید انتظار داشته باشید که زیرساخت 5G در محله خود داشته باشید؟

اگر در یک منطقه نسبتاً پرجمعیت زندگی می‌کنید، حداقل یکی از شرکت‌های بزرگ مخابراتی احتمالاً 5G را ارائه می‌دهد. اگر در ایران هستید دو شرکت بزرگ ایرانسل و همراه اول از اولین پایگاه‌های 5G خود در تهران رونمایی کرده‌اند که می‌توانید با تهیه سیم‌کارت‌های 5G و البته گوشی‌ای که قابلیت پشتیبانی از 5جی را داشته باشد، از این فناوری جدید لذت ببرید.
همه شرکت‌های بزرگ مخابراتی ایالات متحده با جدیت در حال ساخت شبکه‌های 5G هستند، با این ‌وجود استقرار در کل کشور چندین سال به طول می‌انجامد. همچنین لازم به ذکر است که هر شرکت مخابراتی از استراتژی ارائه 5G متفاوتی برخوردار است. این بدان معناست که تجربه استفاده شما از 5G ممکن است بسته به شرکت مخابراتی شما بسیار متفاوت باشد.

آیا گوشی 5G بخریم؟

اگرچه 5G بدون شک نحوه تعامل ما با یکدیگر و مصرف رسانه را تغییر خواهد داد، اما این تغییر یک ‌شبه اتفاق نخواهد افتاد. چند سال طول می‌کشد تا 5G به‌راحتی و در سراسر ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان در دسترس همگانی قرار گیرد. به همین دلیل خرید گوشی 5G خیلی ضروری نیست؛ در عوض اگر یک گوشی هوشمند را به دلایل دیگری دوست دارید و به طور اتفاقی از 5G پشتیبانی می‌کند، می‌تواند شما را در تکنولوژی از بقیه جلو بیندازد. اکثر گوشی‌های جدیدی که تولید می‌شوند از قابلیت 5G بهره می‌برند و این خود نشان‌دهنده نزدیک بودن این فناوری دوست‌داشتنی به ما است.

آیا گوشی 5G بخریم؟

آیا 5G برای سلامتی خطرناک و مضر است؟

به طور خلاصه، نه؛ 5G برای سلامتی شما خطرناک نیست. نگرانی در مورد ایمنی امواج رادیویی از سال‌ها قبل وجود داشته است، اما هنوز هیچ مدرکی پیدا نشده که نشان دهد آن‌ها برای سلامتی انسان مضر هستند. امواج رادیویی 5G با دیگر امواجی که دهه‌هاست با آن‌ها زندگی می‌کنیم تفاوت زیادی ندارند.
امواج رادیویی دو نوع هستند: یونیزه کننده و غیر یونیزه کننده. امواج یونیزه ممکن است برای سلامتی انسان خطرناک باشند. آن‌ها انواع موج‌های رادیویی هستند که برای مثال در ماکروویو استفاده می‌شوند. این امواج، امواج با فرکانس بسیار بالا هستند و می‌توانند به DNA شما آسیب برسانند. اما 5G از امواج رادیویی که نزدیک به یونیزه هستند استفاده نمی‌کند. علاوه بر این، بیشتر امواج مورداستفاده در 5G قبلاً برای موارد مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از آن‌ها برای 4G، پخش تلویزیونی و سایر ارتباطات استفاده شده‌اند.

اینترنت 5 جی
به عبارت دیگر، اگر امواج رادیویی 5G خطرناک بود، قبلاً متوجه می‌شدیم که این فناوری‌های بی‌سیم باعث مشکلاتی در سلامت انسان‌ها و حیوانات می‌شوند. امواجی که قبلاً در فناوری‌ها استفاده نشده‌اند، مانند امواج میلی‌متر (mmWave)، موردمطالعه قرار گرفته‌اند و تاکنون هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد آن‌ها تهدیدی برای سلامتی هستند.

معرفی برخی دیگر از کاربردهای هیجان‌انگیز اینترنت 5G

برای درک بهتر 5G، ابتدا لازم است تا شناخت کاملی نسبت به نسل ‌های قبلی فناوری‌های مخابراتی نظیر 2G، 3G و 4G داشته باشید. تصور کنید بتوانید فیلم سینمایی مورد علاقه خود را فقط در یک ثانیه دانلود کنید، یا بدون استرس و نگرانی در یک خودرو بدون راننده بنشینید و دور بزنید، یا اینکه لوازم برقی آشپزخانه را از راه دور بدون هیچ گونه مشکلی کنترل کنید. تمامی این‌ها در آینده‌ای تقریبا نزدیک با ورود 5G امکان‌پذیر خواهد بود.
لازم به ذکر است که 4G و 5G در زمینه اینترنت پرسرعت در حال حرکت با یکدیگر تفاوت دارند، زیرا بهبود این ویژگی با پیشرفت‌های زیادی در فن‌آوری‌های موجود همراه خواهد بود. به علاوه ممکن است باعث ایجاد فناوری‌های کاملا جدید شود که کاربران دیگر نتوانند با شبکه‌های 4G یا 3G کار کنند. به طور کلی زمان تاخیر کم و سرعت بالا، پتانسیل آن را دارد تا صنایع مختلف را دگرگون سازد. از این رو ما نیز در ادامه به چند اتفاق مهم اشاره خواهیم کرد که با ورود 5G به عرصه تکنولوژی بی‌سیم ممکن می‌شوند.

1- اینترنت خانگی پرسرعت

5G قادر است تا اینترنت پرسرعت در اختیار کاربران خانگی قرار دهید که این امر می‌تواند خبر بسیار خوبی برای کاربران باشد و حق انتخاب مصرف‌کنندگان را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در حال حاضر 5G با توجه به سرویس شما سریع‌تر از برخی از اتصالات Wi-Fi کار می‌کند، اما اجرای آن برای خانه‌ها هزینه بالایی در بر خواهد داشت و به همین دلیل نیز اپراتورها سعی دارند تا برخی از هزینه راه‌اندازی را بر گردن مشتریان بیندازند. بدون شک سرعت بارگیری بین 1 Gbps و 10 Gbps و سرعت بارگذاری یا تاخیر 1 میلی‌ ثانیه (ms) اینترنت خانگی 5G مردم را بسیار هیجان‌زده خواهد کرد. توجه داشته باشید که این سرعت‌ها با آنچه از اتصالات فیزیکی اترنت مشاهده می‌کنید قابل مقایسه هستند.

اینترنت ADSL
2- وسایل نقلیه خود مختار

خودروهای خود مختار یا خودران از عوامل مهم رشد اینترنت نسل پنجم یا 5G خواهند بود. به علاوه پیش‌بینی شده است که وسایل نقلیه بدون راننده بر بستر شبکه‌های پرسرعت، اطلاعاتی نظیر محتوای چندرسانه‌ای، اطلاعات سنسورها و مدیریت فضای ابری را تبادل می‌کنند. از این رو 5G لزوما فقط به شبکه تلفن همراه متکی نیست. این بدان معنی است که ارتباطات C-V2X می‌تواند با استفاده از پروتکل‌های 5G در صورت عدم اتصال به زیرساخت داده‌های بی‌سیم عمومی اتفاق بیفتد. این سیستم‌ها وضعیت چراغ راهنمای بعدی و همچنین تخمینی از زمان برنامه‌ریزی برای تغییر آن چراغ را در اختیار راننده (یا اتومبیل) قرار می‌دهند که برای خودروهای بدون راننده ضروری است.

اینترنت 5G
3- کیفیت پخش جریانی

5G سعی دارد تا کیفیت زندگی روزمره شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشد و شرایط راحت‌تر و بهتری را در داخل و خارج از خانه برایتان فراهم کند. اگر شما در تلاش هستید تا Netflix را با K4 یا حتی با Wi-Fi خود به جریان بیندازید، این یک پیشرفت به حساب می‌آید که می‌تواند در بهتر شدن زندگی شما، تاثیرگذار باشد. با بهبود سرعت بارگیری، 5G می‌تواند به شما امکان تماشای محتوای K4 را در حین حرکت بدهد که البته با گسترش بیشتر K8، رایج‌تر خواهد شد.
از جمله نکات مهم این مورد، این است که می‌تواند از برنامه تلفن همراه شما و همچنین از شرکت مخابراتی شما استفاده کند. البته ناگفته نماند که برخی از شرکت‌های مخابراتی اتصال اینترنت شما را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که حتی اگر 5G نیز داشته باشید، باز هم فقط می‌توانید نمایش‌های Netflix خود را با کیفیت 1080p تهیه کنید. اما در حال حاضر، پیشنهاد می‌کنیم که سعی نکنید Netflix را با کیفیت K4 و 5G پخش کنید.

اینترنت ۵جی
4- مراقبت‌های بهداشتی

یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند از قابلیت 5G استفاده زیادی کند، صنعت بهداشت و درمان است. با توجه به سرعت بالای اتصال 5G، تاخیر به قدری کوتاه است که پزشکان می‌توانند در کمترین زمان ممکن اقدامات پزشکی مورد نیاز را بدون هیچ مشکلی به کار گیرند. البته ناگفته نماند که مراقبت‌های بهداشتی از راه دور تنها پیشرفت بالقوه 5G نیست. با ارائه برخی از بهترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار نیز می‌توان مواردی نظیر ضربان قلب و فشار خون را مورد بررسی قرار داد. از این رو می‌توان گفت که صنعت پوشیدنی به احتمال زیاد به بخشی جدایی ناپذیر از آینده مراقبت‌های بهداشتی تبدیل شده است.

اینترنت ۵جی
5- ارتباطات بهبود یافته

ما در دورانی بی‌سابقه از تماس‌های ویدیویی زندگی می‌کنیم که در اینجا فرصت‌های زیادی برای پیشرفت وجود دارد. با توجه به تعداد زیادی از افراد که به دلیل ضعیف بودن اتصالات بی‌سیم، با مشکلات زوم برخورد می‌کنند، نیاز به یک شبکه تلفن همراه بهتر در مورد این نوع از ارتباطات کاملا مشخص است. اولین موج تماس ویدیویی با استفاده از شبکه نسل پنجم در جدیدترین تلفن‌های 5G خواهد بود، اما این تنها آغاز کار است. پتانسیل 5G فراتر از تلفن‌های همراه تا واقعیت افزوده و مجازی گسترش می‌یابد. اگرچه ممکن است همچنان در حال به روزرسانی باشند، اما ارتباطات برای اینکه کاربران یک تماس تصویری نزدیک به واقعیت را تجربه کنند، در حال پیشرفت است. آیا می‌توانید تصور کنید که از فاصله یک کیلومتری با هولوگرام سه بعدی با والدین خود تعامل داشته باشید؟ این هدف یا ایده‌آلی است که ما به سمت آن می‌رویم و 5G می‌تواند به ما کمک کند تا به آنجا برسیم.

اشبکه همراه ۵جی
6- کشاورزی

ما با فناوری‌های کشاورزی مسیر طولانی‌ای را طی کرده‌ایم، اما اگر بخواهیم نیاز به تغذیه را برای جمعیتی که روز به روز در حال افزایش است، برطرف کنیم، هنوز مسیر طولانی‌ای در پیش است. بدون شک هرچه بیشتر بتوانیم برای صرفه‌جویی در وقت، آب و پول در پرورش مواد غذایی کار کنیم، بدون تاثیر خیلی زیاد بر محیط زیست، می‌توانیم کارهای بیشتری را انجام دهیم و 5G بیشتر برای این روش‌های دقیق‌تر کشاورزی ضروری است. از این رو تجهیزات کشاورزی مهم به راحتی توسط سیستم مرکزی در زمان واقعی کنترل می‌شوند. این امر نه تنها باعث کاهش هزینه‌های کشاورزی می‌شود، بلکه به ما امکان می‌دهد تا محصولات بیشتری را با بهره‌وری بهتر پرورش دهیم.

اینترنت همراه
7- شهرهای هوشمند

یکی از جالب‌ترین موارد استفاده از فناوری 5G، توانایی داشتن یک شهر هوشمند متصل است. شبکه تلفن همراه قابل اطمینان‌تر به معنای زیرساخت قابل اعتمادتر شهر است. یک نمونه از این موارد شهر هوشمند Alba Lulia است که در حال حاضر از مواردی نظیر نظارت بر ازدحام، مدیریت زباله‌های هوشمند و سنسورهای پارک در رومانی استفاده می‌کند. ایده یک شهر به هم پیوسته یک مفهوم بسیار جذاب است که به احتمال زیاد بسیاری از مشکلات زیرساختی را برطرف می‌کند و همچنین ممکن است برخی از زیرساخت‌های لازم برای حفظ حریم شخصی ساکنان را نیز فراهم کند.

اینرتنت پرسرعت
8- اینترنت اشیا (IoT)

دستگاه‌های هوشمند به خانه‌ها و به طور کلی ساختار اجتماعی ما راه پیدا کرده‌اند. با تبدیل شدن دستیارهای هوشمند همانند الکسا و سیری به بخشی اساسی از زندگی روزمره، خانه‌های ما با افزدون 5G هوشمندتر می‌شوند. اگر چه اکثر مردم فکر می‌کنند 5G عمدتا فقط برای یک تلفن هوشمند است، اما همان‌طور که گفته شد تاثیر قابل توجهی در فناوری خانه‌های ما خواهد داشت. نکته کلیدی در اینجا توانایی 5G برای ارائه یک شبکه کم مصرف با قدرت کم (LPWAN) است که می‌تواند اتصال مطمئن‌تری را ایجاد کند. 5G نه تنها می‌تواند اتصال بی‌سیم پایدارتری را به مناطق روستایی بیشتری برقرار کند، بلکه می‌تواند بسیاری از دستگاه‌های مختلف را تحت یک استاندارد بی‌سیم واحد متحد کند. البته ناگفته نماند که در این صورت باید ارتباط بین دستگاه‌ها را نیز بهبود بخشد.

اینترنت اشیاء
سخن پایانی

با در نظر گرفتن مطالب فوق، از نظر شما آیا فناوری 5G به این زودی‌ها در کشور ما فراگیر می‌شود یا خیر؟ آیا خرید گوشی‌های هوشمند 5G در این زمان گزینه عاقلانه‌ای است یا خیر؟ حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. کبیره

    گفتید G5مضر نیست؟!
    چه ساده لوحانه !
    امواج رایویی با فرکانس پایین و یا با طول موج متفاوت ،بسیار مضر هستند
    و G5 از‌همه مضرتر…
    هر وقت دیدید اینترنت کشور برای مدتی ضعیف شده ،بدونید قصد ایجاد نیاز مصنوعی در جامعه رو دارند
    همین اتفاق در تبدیل G3 به G4 افتاد !
    امواجی که باقدرت هرچه تمام تر در لایه های بتونی آهنی و کوه ها و تونل ها عبور میکنه، آیا برا گوشت و پوست و قلب و مغز و بینایی ما تاثیر نمیذاره…

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-5g-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f-%d9%87%d9%85%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b2-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-5g/
ads
ads