داغ ترین ها :
معرفی سایت های خارجی مقایسه گوشی

معرفی سایت های خارجی مقایسه گوشی

فرض کنید که شما می‌خواهید یک گوشی خریداری کنید و حالا بین چند محصول مردد شده‌اید و نمی‌دانید که کدامیک برای شما مناسب‌تر است. در این حالت می‌توانید مقایسه‌ها و بررسی‌های موجود را مطالعه کنید، اما آیا مرجع مناسبی برای این کار می‌شناسید؟ همچنین فرض کنید می‌خواهید دو یا سه گوشی را در کنار هم قرار دهید و با یک نگاه کلی متوجه شوید که هر کدام چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارند، آیا می‌دانید چه سایت‌هایی را برای این اهداف استفاده کنید؟ در این مطلب چند سایت و منبع را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید به کمک آن‌ها گوشی‌ها را با هم مقایسه کرده و مشخصات آن‌ها را مشاهده کنید.

 

تکنولایف امکان مقایسه گوشی ها را در فروشگاه اینترنتی خود برای شما فراهم کرده است: مقایسه گوشی

 

سایت GSMArena

یکی از بهترین سایت‌ها جهان در زمینه بررسی دقیق گوشی‌های هوشمند، مقایسه مشخصات آن‌ها و همچنین مشاهده تصاویر و تصویر سه بعدی گوشی همین GSMArena است. این سایت به شما کمک می‌کند تا تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد یک گوشی را به دست بیاورید و از طریق انتخاب معقول‌تری انجام دهید.

زمانی که به صفحه اول این سایت وارد می‌شوید در بخش بالایی آخرین بررسی‌های تخصصی نمایش داده می‌شوند و در بالا سمت چپ نیز شما می‌توانید با انتخاب یک برند تمام گوشی‌های آن را مشاهده کنید.سایت GSMArena

منوی سمت چپ به شما جدیدترین گوشی‌های معرفی شده را نمایش می‌دهد و مشخص می‌کند که کاربران در روزهای اخیر به چه محصولاتی بیشتر توجه داشته‌اند. همچنین شما می‌توانید اخبار دنیای فناوری را نیز از طریق این سایت و صفحه اول پیگیری کنید.

از طریق سرچ بار بالای سایت نام گوشی که به دنبال آن هستید را سرچ کرده و سپس به روی آن کلیک کنید. پس از انجام این کار به یک صفحه جدید منتقل می‌شوید که گوشی و تمام مشخصات آن به شما نمایش داده می‌شود.

در همین صفحه و زیر تصویر گوشی گزینه‌های مختلفی دارد که هر بخش و کاربرد هر کدام را توضیح خواهیم داد. از سمت چپ اولین گزینه Review است که نقد و بررسی تخصصی گوشی در این بخش قرار گرفته است. زمانی که به این بخش بروید وارد نقد و بررسی می‌شوید و هر بخش بررسی نیز در یک صفحه جداگانه انجام شده است.

یعنی مثلا در صفحه بررسی اگر فقط می‌خواهید به بررسی بخش نمایشگر گوشی را مطالعه کنید کافیست از بالای صفحه بخش نمایشگر یا همان Display را انتخاب کنید و مستقیما به بخش مرتبط بروید.

بررسی‌های این سایت واقعا کامل و جامع است و با وسواس زیادی قسمت‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد، به علاوه که شما در بخش دوربین می‌توانید تصاویر ثبت شده با گوشی مورد نظر را نیز مشاهده کرده و خودتان در مورد کیفیت تصاویر تصمیم گیری کنید.

قسمت بعدی در صفحه قبل Opinions است که نظرات کاربران در این بخش قرار گرفته است. در واقع شما با مطالعه این بخش می‌توانید از نظر کاربرانی که گوشی را خریداری کرده‌اند استفاده کنید و به این ترتیب متوجه شوید که نقاط قوت و ضعف گوشی در دنیای واقعی چه مواردی هستند.

گزینه بعدی Compare نام دارد و بسیار کاربردی است. با انتخاب این گزینه شما به بخش دیگری منتقل می‌شوید که در آن بخش می‌توانید نام یک یا دو گوشی دیگر را انتخاب کنید تا بتوانید مشخصات آن‌ها را در کنار یکدیگر مشاهده کنید.

با انجام این کار شما به هر بخش که نگاه کنید به سرعت متوجه تفاوت‌های موجود بین دو یا سه گوشی می‌شوید و به این ترتیب راحت‌تر می‌توانید محصولی که برای خودتان مناسب‌تر است را پیدا کنید.سایت GSMArena

در همان صفحه قبل گزینه بعدی Pictures نام دارد. در این بخش تصاویر گوشی مورد نظر شما قرار داده شده است و از همه مهم‌تر این که می‌توانید به صورت سه بعدی محصول مورد نظر خود را مشاهده کنید.

این امکان باعث می‌شود شما دقیق‌تر بتوانید تمام بخش‌های گوشی را مشاهده کنید و از آنجایی که کیفیت این تصویر سه بعدی بسیار خوب است شما می‌توانید به روی بخش‌های مختلف زوم کرده و حتی برای درک بهتر ابعاد گوشی آن را در کنار یک کارت قرار دهید.

در همین بخش شما می‌توانید رنگ محصول سه بعدی مورد نظر را نیز انتخاب کنید و نگاهی تمام و کمال به آن بیندازید. این حالت سه بعدی حس بسیار نزدیک‌تری به واقعیت نسبت به یک عکس ساده دارد و به شما حسی را منتقل می‌کند که گویی از نزدیک در حال تماشای گوشی مورد نظر هستید.

بخش بعدی نیز موجودی گوشی را در سایت‌های مختلف نمایش می‌دهد که برای ما کاربردی ندارد و برای کشورهای خارجی کاربردی است. در کل این سایت یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای تماشای ظاهر گوشی‌ها، مطالعه نقد و بررسی تخصصی آن‌ها و همچنین مقایسه مشخصات آن‌ها است.

البته به غیر از گوشی‌ها شما می‌توانید تبلت‌ها و همچنین ساعت‌های هوشمند را نیز در این سایت پیدا کنید.

 

آیا وقت حمایت از تولید ملی شده است!!؟
مقایسه گوشی خارجی با ایرانی

 

سایت Dxomark

اگر به ۱۵ سال قبل برگردیم، گوشی‌ها یا دوربین نداشتند و یا دوربین‌ آن‌ها در سطح بسیار ابتداعی قرار داشت و برای گرفتن عکس‌های خوب مجبور بودید تا از دوربین عکاسی استفاده کنید.

با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی و اهمیت هرچه بیشتر عکس‌ها، بخش دوربین گوشی‌ها اهمیت به مراتب بیشتری پیدا کرد و سازندگان نیز با علم به همین موضوع به سمت کیفیت بیشتر دوربین‌ گوشی‌ها رفتند.

پیشرفت اولیه بیشتر در کیفیت دوربین اصلی بود و تا چند سال قبل هم خبری از لنزهای فوق عریض، تله فوتو، ماکرو و … در تلفن‌های هوشمند نبود و ورود این دوربین‌ها نشان از اهمیت بسیار بالای بخش دوربین گوشی‌های حال حاضر دارد.

در سال ۲۰۲۱ به نقطه‌ای رسیده‌ایم که حتی گوشی‌های میانرده و اقتصادی از ترکیب چهار لنز در قاب پشتی و یک دوربین سلفی در قاب جلویی استفاده می‌کنند و در پرچمداران هم بخش دوربین به یکی از معیارهای اصلی برای خرید تبدیل شده است.

حال تصور کنید که می‌خواهید یک میانرده یا پرچمدار خریداری کنید و معیار اول شما برای خرید کیفیت دوربین‌ها و عکس و فیلم‌های ثبت شده با آن‌ها است. باید از چه طریقی از کیفیت دوربین گوشی مورد نظر آگاه شوید؟ آیا راهی وجود دارد که دوربین گوشی‌ها را تحت عنوان عدد با هم مقایسه کنید؟

خوشبختانه جواب به این سوال مثبت است و سایت Dxomark در سال ۲۰۰۸ در همین زمینه ارزیابی دوربین گوشی‌های هوشمند، شروع به فعالیت کرد. این سایت به طور تخصصی بخش‌های مختلف دوربین اصلی و همچنین دیگر دوربین‌ها را مورد بررسی قرار داده و به هر بخش نمره‌ای اختصاص می‌دهد. در نهایت میانگین این نمره‌ها نمره‌ی نهایی دوربین یک گوشی هوشمند را تشکیل می‌دهند.سایت Dxomark

در این بررسی تخصصی کیفیت عکس‌های روز و شب، کیفیت تصاویر در حالت زوم و کیفیت ویدئوها سنجیده می‌شود و به صورت جزئی‌تر هم تصاویر از نظر رنج دینامیکی، دقت رنگ، شارپنس، روشنایی، نویز و … مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نمره‌ی بالاتر یک گوشی در Dxomark به معنای بهتر بودن کلیت دوربین‌های آن است و ممکن است یک گوشی با نمره‌ی پایین‌تر در بخشی به خصوص عملکرد بهتری داشته باشد و اگر در خرید گوشی بخش خاصی برای شما اهمیت زیادی دارد باید به این نکته توجه داشته باشید.

مثلا تصور کنید یک گوشی در بخش زوم نمره‌ی قابل قبولی دریافت نکند و همین موضوع باعث شود تا میانگین کلی نمرات آن محصول کاهش پیدا کند، در صورتی که ممکن است در بخش کیفیت تصاویر در نور روز عملکرد بهتری از گوشی با نمره‌ی کلی بالاتر داشته باشد.

به سایت Dxomark مراجعه کنید. اگر به دنبال محصولی به خصوص هستید کافیست نام آن را در بالا سمت راست در سرچ بار سایت وارد کرده و به روی محصول مورد نظر کلیک کنید. حالا نمره کلی گوشی مورد نظر و هچنین تمام زیر بخش‌های آن به شما نمایش داده می‌شود.

به علاوه نکته بسیار مثبت این سایت این است که دوربین گوشی‌ها را بسیار دقیق‌، ریز بینانه و همچنین تخصصی بررسی می‌کند و با مطالعه این بخش می‌توانید دقیقا از کیفیت دوربین‌های گوشی در حالات مختلف آگاه شوید.

با مراجعه به بخش بهترین دوربین‌های گوشی هوشمند در این سایت لیستی به شما نمایش داده می‌شود که در این لیست بهترین گوشی‌های جهان از نظر دوربین به ترتیب نمایش داده شده‌اند. جالب است که این سایت به تازگی فعالیت خود را در زمینه نمایشگر و اسپیکر و باتری نیز آغاز کرده و در همین بخش شما نمره‌های این موارد را هم می‌توانید مشاهده کنید.

به روی هر گوشی در این جدول که کلیک کنید به بخش نقد و بررسی تخصصی دوربین‌های آن منتقل می‌شوید و می‌توانید مطلب کامل این بررسی تخصصی را مطالعه کنید. پس اگر برای شما بخش دوربین گوشی بسیار مهم است حتما قبل انتخاب گوشی مورد نظر خود را در سایت Dxomark چک کنید.

 

کدام گوشی ها دوربین سلفی بهتری دارند؟
بهترین دوربین سلفی زیبا کننده

 

سایت Kimovil

یکی از سایت‌های بسیار کاربردی دیگر همین سایت Kimovil است. در این سایت شما می‌توانید مشخصات گوشی‌ها را مشاهده کرده و تا چهار گوشی را به صورت هم زمان با هم مقایسه کنید. یکی از ویژگی‌های جذاب این سایت این است که نمره بنچمارک آنتوتو همه گوشی‌ها را قرار داده و به شما کمک می‌کند تا اگر از تراشه‌ها اطلاعات دقیقی ندارید با مشاهده یک نمره و مقایسه کردن آن متوجه شوید که کدام گوشی قدرت سخت افزاری بهتری دارد.

اگر به دنبال مشخصات و همچنین نمره بنچمارک آنتوتو یک گوشی به خصوص هستید کافیست نام آن را در بالا سمت راست در سرچ بار سایت وارد کرده و به روی آن کلیک کنید. در صفحه باز شده یک ۵ ضلعی به شما نمایش داده می‌شود که تلاش می‌کند با یک شکل ساده به شما نشان دهد که گوشی مورد نظر در هر بخش چقدر خوب عمل می‌کند و در کل تا چه حد ارزش خرید دارد.سایت Nanoreview

نکته بسیار مثبت سایت Kimovil این است که به گوشی‌ها محدود نمی‌شود و در زمینه تبلت‌ها و همچنین تلویزیون نیز فعالیت می‌کند و شما می‌توانید مشخصات آن را مشاهده کرده و مثلا دو تلویزیون را با هم مقایسه کنید.

برای مقایسه گوشی‌ها می‌توانید به این بخش مراجعه کنید و به دنبال نام گوشی‌های مورد نظر بگردید. در این بخش شما می‌توانید تا ۴ گوشی را برای مقایسه انتخاب کرده و مشخصات دقیق آن‌ها را در کنار هم مشاهده کنید.

برای مقایسه تبلت‌ها و همچنین مقایسه تلویزیون‌ها نیز می‌توانید به این بخش‌ها مراجعه کرده و نام محصولات مورد نظر خود را وارد کنید.

 

معرفی انواع بنچمارک لپ تاپ و کاربرد آنها:
بنچمارک لپ تاپ

 

سایت Nanoreview

به طور کلی همه ما برای مقایسه کردن دو چیز با اعداد و ارقام بسیار راحت‌تر هستیم تا با مشخصات مختلف. در واقع برای این که متوجه شویم مثلا یک صفحه نمایش IPS با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز بهتر است یا یک پنل اولد با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز نیاز داریم تا با این فناوری‌ها و همچنین برتری هر کدام آشنا باشیم.

اما اگر با عدد کسی به ما بگوید نمایشگر این گوشی نمره ۷۰ می‌گیرد و گوشی دیگر نمره ۷۵ بدون این که نیاز باشد هیچ اطلاعات بیشتری بدانیم متوجه می‌شویم که نمایشگر گوشی دوم نسبت به اول برتری دارد.

این دقیقا همین کاری است که سایت Nanoreview انجام داده است و می‌تواند به کاربران مختلف بسیار کمک کند. برای مقایسه کردن دو گوشی باید به این بخش مراجعه کنید و نام گوشی اول و دوم را به ترتیب وارد کنید.

زمانی که نام دو گوشی را انتخاب کنید به یک صفحه جدید منتقل می‌شوید که در این صفحه جدید دو گوشی در کنار هم قرار می‌گیرند و در اولین بخش برتری هر کدام به دیگری ذکر شده است. مثلا اگر ردمی نوت 10 پرو را با A52 سامسونگ مقایسه کرده باشید در اولین بخش به شما گفته می‌شود که هر گوشی چه برتری‌هایی نسبت به رقیب خود دارد.

به پایین‌تر که اسکرول کنید با بخشی به نام Review مواجه می‌شوید. در این قسمت بخش‌های سخت افزار، نمایشگر، باتری، دوربین، اتصالات و نمره نهایی خود سایت وجود دارد. سایت Nanoreview به بخش‌های مختلف هر گوشی نمره داده و حالا این نمره‌ها را با هم مقایسه می‌کند.

مثلا بین ردمی نوت 10 پرو شیائومی و گلکسی A52 سامسونگ این سایت به بخش نمایشگر گوشی اول نمره ۸۵ و به همین بخش A52 نمره ۸۲ داده است و این به سادگی نشان می‌دهد که طبق بررسی‌های انجام شده در این سایت نمایشگر ردمی نوت 10 پرو با اختلاف کمی نسبت به رقیب برتری دارد.سایت Nanoreview

همین اتفاق در مورد بخش‌های دیگر این گوشی‌ها هم رخ می‌دهد و شما به سادگی هرچه تمام می‌توانید متوجه شوید که از بین دو گوشی مورد نظر شما کدامیک در هر بخش برتری دارد و مثلا اگر بخش باتری اولویت شماست کدام محصول در این زمینه بهتر عمل می‌کند.

بخش بعدی Value for money یا همان ارزش خرید نام دارد که بسیار بسیار جالب است. در این بخش شما می‌توانید قیمت فعلی گوشی اول و دوم در بازار کشور خودمان را وارد کنید و سپس Calculate را بزنید تا سایت دقیقا به شما بگوید با این قیمت‌ها کدام گوشی ارزش خرید بالاتری دارد و ارزش خرید آن چقدر بیشتر است.

مثلا زمانی که دو گوشی ایفون 13 اپل و گلکسی S21 پلاس را با هم مقایسه کرده و قیمت هر کدام را وارد کنیم سایت به ما نمایش می‌دهد که طبق بررسی‌های این سایت و قیمت وارد شده کهکشانی سامسونگ حدود ۹ درصد ارزش خرید بالاتری به نسبت هزینه دارد.

اگر به پایین اسکرول کنید هم جزئیات بیشتر و کامل‌تری از همین بررسی‌های بخش Review به شما نمایش داده می‌شود. در بخش دیگر سایت شما می‌توانید مشاهده کنید که در حال حاضر در دنیای گوشی‌های هوشمند به ترتیب کدام تراشه‌ها بیشترین قدرت را دارند و در هر بخش به چه شکلی عمل می‌کنند.

جذابیت‌های این سایت همینجا تمام نمی‌شود و شما می‌توانید Cpu های مختلف موجود در لپ تاپ‌های مختلف را نیز با هم مقایسه کنید که این موضوع در خرید لپ تاپ می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

شما در نهایت امر می‌توانید دقیقا مانند گوشی‌های هوشمند دو لپ تاپ را نیز با هم مقایسه کرده و نمره‌های مختلف هر بخش را مشاهده کنید. شما همچنین می‌توانید مثل گوشی‌ها با وارد کردن قیمت ارزش خرید هر لپ تاپ را متوجه شوید و بدانید که کدام لپ تاپ به نسبت قیمت مشخصات بهتری را به شما ارائه می‌دهد.

 

 

سوالات متداول

کدام سایت برای بررسی دوربین‌ها بهتر است؟ سایت Dxomark در سال ۲۰۰۸ در زمینه ارزیابی دوربین گوشی‌های هوشمند، شروع به فعالیت کرد. این سایت به طور تخصصی بخش‌های مختلف دوربین اصلی و همچنین دیگر دوربین‌ها را مورد بررسی قرار داده و به هر بخش نمره‌ای اختصاص می‌دهد. در نهایت میانگین این نمره‌ها نمره‌ی نهایی دوربین یک گوشی هوشمند را تشکیل می‌دهند.

کدام سایت برای سنجش ارزش خرید گوشی کاربرد دارد؟ سایت Nanoreview در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کند. شما می‌توانید قیمت فعلی گوشی اول و دوم در بازار کشور خودمان را وارد کنید و سپس Calculate را بزنید تا سایت دقیقا به شما بگوید با این قیمت‌ها کدام گوشی ارزش خرید بالاتری دارد و ارزش خرید آن چقدر بیشتر است.

کدام سایت بررسی‌های کلی جامع‌تری دارد؟ یکی از بهترین سایت‌ها جهان در زمینه بررسی دقیق گوشی‌های هوشمند، مقایسه مشخصات آن‌ها و همچنین مشاهده تصاویر و تصویر سه بعدی گوشی همین GSMArena است. این سایت به شما کمک می‌کند تا تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد یک گوشی را به دست بیاورید و از طریق انتخاب معقول‌تری انجام دهید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

3 نظر

  1. vahid

    به نظر من معتبرترین مرجع در واقع بررسی ها و تجربه کاربران در یوتیوب هست.
    چون تست ها و بنچمارکها به صورت زنده و جلوی چشم بیننده انجام میشه. وقتی من و شمای نوعی به یک تست نگاه میکنیم که چطور و در چه دما و با چه رم و حافظه ای و باز و بسته بودن سایر برنامه ها انجام میشه، بسیار دقیق تر و معتبر تر از سایت های مختلف است. مثلا GSMArena به نظر بنده یکی از معتبر ترین سایت هاست و بیش از ده ساله که من اطلاعاتی که میخوام ازش میگیرم. چون روش انجام تست رو گذاشتن و نکته بسیار مهم دیگر اینکه بررسی هاشون بر اساس نمره نیست و فقط میگه خوبه یا بد.
    ولی مثلا سایت DXO نمره میده. مثلا شما تست صفحه نمایش آیفون 14 پرو مکس رو ببینید، این گوشی در 3-4 مورد صفحه نمایش، از پرچمدار سونی پایینتره، (از جمله دقت رنگی) اما به دلیل امتیاز بسیار زیاد روشنایی صفحه (که عملا بلا استفاده هست ) ، تونسته این امتیاز رو کسب کنه و بهترین صفحه نمایش بشه. روشنایی صفحه تا 700 فراتر از نیازه و پرچمدار سونی حدود 1000 هست و سامسونگ 1700 و آیفون روشنایی ال ای دی ها رو بیشتر کرده تا 2000 نیت که میشه گفت به خاطر امتیازگیری این کار رو انجام داده. چیزی که هست (و اخبارش موجوده خیلی فراوان)، ابزار DXO به راحتی در اختیار کمپانی ها قرار داره و گوشی رو طوری نتظیم میکنن که از تست های این سایت سربلند بیرون بیاد. پرچمداران شیائومی و اپل و غیره قبل از معرفی تستشون روی DXO قرار میگیره (اونم به طور کامل) اما پرچمداران سونی با تأخیر 1 ساله تست میشه (اونم فقط دوربین یا صفحه نمایش). قبلا تا معرفی Xperia Z5 ، همین سایت تیتر زده بود که z5 بهترین دوربین گوشی های هوشمند هست و رتبه اولو داشت اما یهو سونی از سایتشون محو شد تا زمان XZ p که امتیاز پایینتر از z5 دادن بهش . و جالبش اینه که در XZ3 با سنسور کاملا مشابه با XZ p امتیاز این گوشی باز هم پایینتر رفت و این مورد تا امروز ادامه داره. شما قسمت دوربین های حرفه ای رو نگاه کنید ببینید سونی همیشه در بهترین هاست و بالاترین امتیازات رو داره. یعنی دوربین حرفه میتونه بسازه ولی دوربین گوشی (که به همه دنیا میده) رو نمیتونه انجام بده. در کل، پولی بودن تست های این سایت چیزی نیست که من بگم، در این مورد سایتهای مختلف مقالات زیادی نوشتن.
    در مورد nanoreview هم باید بگم خیلی دقیق نیست.
    من با چندیدن پردازنده تست کردم و مقایسه کردم و حتی برخی از امتیازات نانو ریویو نزدیک به تست منم نبود. مثلا i7 8750h رو خودم روی لپتاپم تست کردم در گیکبنچ و امتیاز 6255 در چند هسته و 1147 در تک هسته میگیرم اما نانو ریویو این امتیازات رو به ترتیب 4690 و 1013 زده (در سینبنچ هم به همین ترتیب و اشتباه). این سایت، اعداد تصادفی در گیک بنچ رو برمیداره و کپی میکنه. به طور خلاصه، این منبع اعداد سایر سایت ها رو برمیداره و در سایت قرار میده.

  2. بیی

    خجالت بکشید دگزومارک که تمام سایت های خارجی و ایرانی زدن تقلبی هست پول میگیره عکس فیک می‌زاره شده مرجع
    شیایومی که بهترین رتبه ها رو میگیره گفته تقلبی هست

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به بیی

      سلام وقت بخیر دوست خوبم چند سال قبل هم گفتن دیتای بنچمارک antutu کاملا تقلبی هست ولی این تست هنوز هم جزو مراجع اصلی هست Dxomark هم یه منبع معتبر هست که ما بهش استناد کردیم، در نهایت همیشه تصمیم با خود کاربر خواهد بود، چون اون افراد هم ممکن خطا داشته باشن یا جایی به نفع برندی کار کنن
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac%db%8c-%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c/
ads
ads