داغ ترین ها :
مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو؛ تنها تفاوت اندازه؟

مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو؛ تنها تفاوت اندازه؟

آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس با نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی و همچنین دوربین‌های بهبود یافته روانه‌ی بازار شدند. اما ممکن است این بروزرسانی‌های موجود برای برخی از کاربران ضروری نباشد و آن‌ها ترجیح دهند که به سراغ نسل قبل ایفون 12 پرو مکس یا ایفون 12 پرو بروند. از همین جهت در این مطلب به سراغ ایفون 12 پرو مکس و ایفون 12 پرو خواهیم رفت. دو گوشی که با ورود نسل جدید کمی کاهش قیمت داشته‌اند و حالا ارزش خرید بیشتری پیدا کرده‌اند. در ادامه با مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو همراه باشید.

گوشی ایفون 12 پرو مکس ایفون 12 پرو
تاریخ معرفی مهر ۹۹ مهر ۹۹
ابعاد ۱۶۰.۸ در ۷۸.۱ در ۷.۴ میلی‌متر ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۴ میلی‌متر
وزن ۲۲۸ گرم ۱۸۹ گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارت دو سیم‌کارت
صفحه نمایش ۶.۷ اینچ – Super Retina XDR OLED با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز ۶.۱ اینچ – Super Retina XDR OLED با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
سیستم‌عامل iOS 15 (اکنون) iOS 15 (اکنون)
تراشه A14 Bionic A14 Bionic
کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند پشتیبانی نمی‌کند
حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت
رم ۶ گیگابایت ۶ گیگابایت
دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل تله فوتو

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

۱۲ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل تله فوتو

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

دوربین جلو ۱۲ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل
باتری ۳۶۸۷ میلی آمپر ساعت ۲۸۱۵ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۲۲ وات ۲۰ وات
رنگ خاکستری، نقره‌ای، طلایی و آبی خاکستری، نقره‌ای، طلایی و آبی

مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو از نظر طراحی و کیفیت ساخت

پرچمداران اپل همیشه به داشتن کیفیت ساخت بسیار خوب و طراحی زیبا شهرت داشته‌اند و این موضوع برای این دو محصول نیز کاملا صدق می‌کند. این دو گوشی از نظر طراحی و کیفیت ساخت دقیقا یکسان هستند و تفاوت آن‌ها تنها به اندازه برمی‌گردد. ایفون 12 پرو مکس و 12 پرو طراحی متفاوتی نسبت به ایفون‌های سال قبل دارند و لبه‌های تخت بار دیگر جایگزین لبه‌های انحنا دار شده‌اند.مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو

این دو پرچمدار از قاب پشتی شیشه‌ای بهره می‌برند که طراحی آن هم به صورت مات بوده و زیبایی دوچندانی به پرچمدار آمریکایی‌ها بخشیده است. قاب پشتی این گوشی‌ها فریم مربعی شکل دوربین‌ها را شامل می‌شود و درمیانه‌ی قاب هم لوگوی اپل خودنمایی می‌کند.

چیدمان دوربین‌ها به شکل یک مثلث است و در قسمت بالایی فلش و در قسمت پایینی سنسور لایدار به چشم می‌آید. فریم دوربین‌ها هم از جنس شیشه است اما در این بخش طراحی براقی دارد تا دوگانگی جذابی در این دو پرچمدار به وجود بیاید.مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو

لبه‌های قاب پشتی پرچمدارهای اپل کاملا تخت است و این موضوع باعث شده تا در دست گرفتن این گوشی به راحتی ایفون‌های نسل قبل نباشد. لبه‌های تخت باعث می‌شود گوشی در کف دست قرار نگیرد و حس اطمینان در نگه داشتن گوشی به شما منتقل نشود.

البته همین تخت بودن کامل قاب پشتی یکی از دلایل چشم نواز بودن طراحی ایفون 12 پرو و 12 پرو مکس است. فریم اطراف این دو گوشی از جنس استیل ضد زنگ بوده و مقاومت و کیفیت بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد.مقایسه آیفون 12 پرو با iphone 12 pro max

این فریم کاملا براق طراحی شده و در سمت راست از دکمه‌ی پاور (که کمی کشیده‌تر از قبل شده)، در سمت چپ از دکمه‌های ولوم، دکمه سایلنت اپل و خشاب سیم‌کارت و در پایین از دو اسپیکر، میکروفون و درگاه لایتنینگ میزبانی می‌کند.

اما از نظر ارگونومی وضعیت دو گوشی به چه صورت است؟ ایفون 12 پرو مکس وزنی ۲۲۸ گرمی و ضخامتی ۷.۴ میلی متری دارد و این در حالیست که وزن ایفون 12 پرو ۱۸۹ گرم بوده و ضخامتی مشابه با رقیب دارد.مقایسه iphone 12 pro max با آیفون 12 پرو

به این ترتیب به راحتی می‌توانیم ایفون 12 پرو را گوشی جمع و جورتر و خوش دست‌تری به حساب بیاوریم و اگر ارگونومی بهتر برایتان اهمیت دارد 12 پرو گزینه‌ی مناسب‌تری به نظر می‌رسد. هر دو گوشی از گواهی IP68 پشتیبانی می‌کنند و این یعنی می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری آب دوام بیاورند و برای هر دو رنگ‌های خاکستری، نقره‌ای، طلایی و آبی در نظر گرفته شده است.

در آخر باید بگوییم این بخش برنده‌ای ندارد و هر دو گوشی طراحی و کیفیت ساخت مشابهی دارند و تنها اگر ارگونومی برایتان نکته‌ی مهمی است انتخاب ایفون 12 پرو مکس چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

 

مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو از نظر صفحه نمایش

در بخش نمایشگر با ایفون 12 پرو مکس شروع می‌کنیم، گوشی که انتقادهای زیادی به آن در زمینه صفحه نمایش وارد شد و البته این انتقادها خیلی هم بی راه نبود. نماینده اپل یک نمایشگر ۶.۷ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۴×۲۷۷۸ داشته و تراکم پیکسلی ۴۵۸ را در اختیار می‌گذارد. این پنل از نوع Super Retina XDR OLED است و با لایه‌ی محافظ سرامیک شیلد مراقبت می‌شود.

نمایشگر ایفون 12 پرو نیز دقیقا مشخصات مشابهی دارد و تنها تفاوت این است که این محصول از صفحه نمایشی ۶.۱ اینچی بهره می‌برد. اما انتقادهای زیاد به صفحه نمایش ۱۲ پرو مکس چه دلیلی دارد؟مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو

در یک کلام نرخ نوسازی! اپل همچنان برای پرچمدار خود نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی را در نظر گرفته و این در حالیست که حتی میانرده‌های اندرویدی هم به نرخ نوسازی ۹۰ یا ۱۲۰ هرتزی مجهز شده‌اند. به واقع عجیب است که چرا اپل فناوری 5G را به نرخ نوسازی بالاتر ترجیح داده و پرچمدار خود را از این فناوری جذاب بی بهره گذاشته است.

نمایشگر این دو گوشی اپل کیفیت بسیار عالی دارد و دقت رنگ مثال زدنی از آن دریافت می‌کنید. محتوا در این پنل بسیار جذاب و دلنشین به نمایش در می‌آیند و از نظر کیفیت هیچ ایرادی نمی‌توان به نمایشگر این گوشی گرفت.

ناگفته نماند که این دو صفحه نمایش از HDR10 و Dolby Vision و True-Tone هم پشتیبانی می‌کند. این دو صفحه نمایش می‌توانند در حالت حداکثری تا بالای ۸۰۰ نیت روشنایی تولید کنند که عدد بسیار خوبی است و خوانایی محتوا در محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید را تضمین می‌کند.مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو

در نهایت اگر نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی این دو پنل را در نظر نگیریم می‌توانیم از نظر روشنایی و کیفیت این دو گوشی را در بین بهترین‌ها قرار دهیم. این بخش هم برنده‌ای ندارد و اگر گوشی بزرگ دوست دارید انتخاب بهتر برای شما ایفون 12 پرو مکس است و در غیر این صورت ایفون 12 پرو می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد.

 

خرید آیفون 12 پرو مکس با حافظه 256 و رم 6 گیگابایت

 

مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو از نظر اسپیکر

هر دو پرچمدار طبق چیزی که انتظار داریم از اسپیکرهایی با توانایی تولید صدای استریو استفاده می‌کنند. این اسپیکرهای صدای بسیار باکیفیت، فراگیر و شفافی را به گوش می‌رسانند.مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو از نظر اسپیکر

البته بین این دو گوشی اسپیکرهای مدل پرو مکس بلندی صدای بیشتری دارد و به همین دلیل هم طبیعتا برنده‌ی این بخش خواهد بود.

مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو از نظر نرم افزار و رابط کاربری

یکی از دلایل اصلی که ایفون‌ها همواره گوشی‌های خاصی بوده‌اند و اپل توانسته در زمینه فروش این محصولات تا این حد موفق عمل کند به خاطر سیستم عامل بسیار خوب ایفون‌ها یعنی iOS است.

این سیستم عامل بسیار پایدار و بهینه است و از توان پردازشی و گرافیکی سخت افزار به صورت بهینه و کامل استفاده می‌کند، اتفاقی که در گوشی‌های اندرویدی کمتر شاهد آن هستیم و در برخی بخش‌ها نرم افزار نمی‌تواند از تمام توان سخت افزار استفاده کند.

iOS به طور کلی قابلیت شخصی سازی کمی دارد و همچنین قابلیت‌های کاربردی مثل AOD و همچنین Split screen همچنان در آن دیده نمی‌شود اما در عوض نرم افزارها در این سیستم عامل بسیار بهتر و روان‌تر عمل می‌کنند و شما حس بهتری در هنگام استفاده خواهید داشت. هر دو گوشی در حال حاضر از iOS 15 استفاده می‌کنند و تفاوتی میان آن‌ها دیده نمی‌شود.

 

مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو از نظر عملکرد سخت افزاری

گوشی‌های اپل همواره از نظر سخت افزاری از رقبای اندرویدی موجود قوی‌تر هستند و عملکرد پایدارتری را ارائه می‌کنند. این موضوع در مورد این دو پرچمدار اپل هم صدق می‌کند.

ایفون 12 پرو و 12 پرو مکس از تراشه‌ی ۵ نانومتری A14 Bionic ساخت خود اپل استفاده می‌کند. این تراشه از شش هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Firestorm با فرکانس 3.1 گیگاهرتز و چهار هسته Icestorm با فرکانس 1.8 گیگاهرتز، چهار هسته پردازنده گرافیکی Apple GPU، پردازنده عصبی ۱۶ هسته‌ای برای یادگیری ماشینی و مودم X55 5G کوالکام میزبانی می‌کند.

این تراشه را ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت حافظه رم همراهی می‌کند. این مجموعه سخت افزاری یکی از قوی‌ترین نسخه‌های موجود در بین تمام گوشی‌های هوشمند در جهان بوده و عملکرد تراشه‌ی A14 اپل به واقع تحسین برانگیز است.

این تراشه مصرف باتری بسیار بهینه‌ای دارد و تا چند سال می‌تواند خیال شما را از بابت اجرای تمام برنامه‌ها و بازی‌ها در بالاتری سطح ممکن راحت کند. پس اگر یکی از بهترین سخت افزار موجود را می‌خواهید لحظه‌ای در خرید ایفون 12 پرو مکس یا ایفون 12 پرو درنگ نکنید.

خرید گوشی پرچمدار

مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو از نظر باتری

ایفون‌ها همیشه ظرفیت باتری کمتری نسبت به رقبای اندرویدی داشته‌اند اما به دلیل بهینه سازی‌های انجام شده شارژ دهی مناسبی را ارائه می‌دهند. ایفون 12 پرو مکس یک باتری ۳۶۸۷ میلی آمپر ساعتی دارد و برای ایفون 12 پرو باتری با ظرفیت ۲۸۱۵ میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته شده است.

به لطف تراشه‌های بسیار بهینه ایفون 12 پرو می‌تواند یک روز کامل با استفاده نرمال و عادی دوام بیاورد و این عدد برای مدل پرو مکس برابر با ۱.۵ روز است که برای یک گوشی پرچمدار عدد بسیار خوبی به حساب می‌آید.

مدل پرو مکس از شارژ سریع ۲۲ واتی پشتیبانی می‌کند و ایفون 12 پرو فناوری شارژ سریع ۲۰ واتی دارد. همان طور که احتمالا می‌دانید آداپتور درون جعبه این دو گوشی وجود ندارد و شما باید آن را به صورت مجزا خریداری کنید.

به کمک آداپتورهای ۲۰ وات اپل می‌توان این دو گوشی را در مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه فول شارژ کرد که برای گوشی‌هایی که نام پرچمدار را یدک می‌کشند شاید چندان خوب نباشد اما خیلی هم بد نیست.

در نهایت به دلیل شارژ دهی بهتر ایفون 12 پرو مکس و سرعت شارژ یکسان دو گوشی 12 پرو مکس برنده‌ی بخش باتری است و می‌تواند مدت زمان بیشتری دوام بیاورد و اگر این بخش اولویت شماست به سراغ این محصول بروید.

 

خرید آیفون 12 پرو با حافظه 256 گیگابایت و رم 6

 

مقایسه تخصصی انواع گوشی موبایل را در مجله تکنولایف بخوانید.
شاهکار اوپو در برابر بهترینِ اپل

 

 

مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو از نظر دوربین

دوربین گوشی‌های پرچمدار در حال حاضر یکی از ملاک‌های اصلی برای خرید آن‌ها به حساب می‌آید و اپل هم به خوبی نسبت به این موضوع آگاهی دارد. در ادامه به دوربین‌های مختلف هر دو گوشی خواهیم پرداخت و در نهایت برنده‌ی هر بخش را مشخص خواهیم کرد.مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو از نظر دوربین

دوربین اصلی

دوربین اصلی ایفون 12 پرو مکس اپل سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی مدل Sony IMX603 با اندازه پیکسل ۱.۷ میکرونی داشته و در پس لنزی ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.6 قرار گرفته است. خیلی وقت بود که چنین تغییراتی را در دروبین یک ایفون ندیده بودیم و این سنسور حالا ۴۷ درصد بزرگ‌تر از نسل قبل یعنی ایفون 11 پرو مکس شده است.

این دیافراگم f/1.6 باعث خواهد شد تا دوربین در محیط‌های کم نور بتواند همچنان نور زیادی جذب کرده و تصویر بالانس شده‌ای تحویل دهد. دوربین اصلی از قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی برخودار بوده و لرزشگیر سنسور شیفت (IBIS) هم برای آن در نظر گرفته شده است.مقایسه دوربین اصلی ایفون 12 پرو با ایفون 12 پرو مکس

از طرف دیگر ایفون 12 پرو نیز سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی اما مدل Sony IMX372 با اندازه‌ی 1/3.4 اینچی و اندازه پیکسل 1.4 میکرونی داشته و در پس لنزی ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.6 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند.

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی هر دو گوشی کیفیت بسیار خوبی دارد. این تصاویر نویز بسیار کمی دارند و شارپنس بالانش شده و دقت رنگ بسیار مناسبی را داریم. این عکس‌ها جزئیات زیاد و کنتراست عالی دارند و رنج دینامیکی در سطح وسیعی قرار می‌گیرد.

در عکس‌های روز شاید نتوان ایفون 12 پرو مکس را برتر از رقیب دانست اما در عکس‌های شب به طور حتم مدل پرو مکس به لطف سنسور خود می‌تواند نور بیشتری جذب کند و در نتیجه عکس باکیفیت‌تری به ثبت برساند.

 

یک رده بندی کامل از دوربین گوشی ها ببنید:

بهترین گوشی از نظر دوربین

 

دوربین فوق عریض

هر دو گوشی دوربین‌های فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی دارند و می‌توانند عکس‌هایی بسیار عریض به ثبت برسانند. این تصاویر جزئیاتی کافی و دقت رنگ خوب دارند و شارپنس و دقت رنگ در سطح رضایت بخشی قرار می‌گیرد.

هرچند که کیفیت نسبت به دوربین اصلی کمتر می‌شود اما برای یک دوربین فوق عریض کیفیت بسیار خوبی را شاهد هستیم و در نهایت نمی‌توان یکی از این دو گوشی را برتر دانست.

دوربین تله فوتو

این دوربین هم در هر دو گوشی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارد با این تفاوت که 12 پرو مکس می‌تواند ۲.۵ برابر به صورت اپتیکال زوم کند و این عدد برای ایفون 12 پرو ۲ برابر است.

کیفیت عکس‌های تله فوتو دو گوشی بسیار خوب است و می‌توانیم آن‌ها را در بین بهترین‌ها قرار دهیم. البته که 12 پرو مکس به لطف امکان زوم بیشتر برنده‌ی این بخش خواهد بود البته با اختلافی کم.

خرید هندزفری

دوربین سلفی

دوربین سلفی هم سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارد تا همه‌ی دوربین‌ها این دو گوشی ۱۲ مگاپیکسلی باشند. کیفیت تصاویر سلفی بسیار خوب است. جزئیات در این عکس‌ها به وضوح دیده می‌شود و رنج دینامیکی و وایت بالانس خوبی را نظاره گر هستیم.

پرتره

پرتره‌های هر دو گوشی به صورت پیش فرض با دوربین تله فوتو گرفته می‌شود و سنسور لایدار هم وظیفه‌ی تشخیص عمق میدان و جدا کردن سوژه از پس زمینه را عهده دار است. البته که در صورت نیاز به زاویه دید بیشتر می‌توانید پرتره‌ها را با دوربین اصلی نیز ثبت کنید.

پرتره‌های هر دو گوشی واقعا عالی هستند؛ چرا که به لطف سنسور لایدار برش سوژه از پس زمینه با دقت بسیار خوبی انجام می‌شود و با تشخیص صحیح فاصله پس زمینه نیز به حالت بسیار حرفه‌ای و جذابی مات می‌شود تا پرتره‌های بسیار رضایت بخشی را تحویل بگیریم.

 

دلایل از کار افتادن دوربین گوشی در اندروید و آیفون:
علت باز نشدن دوربین گوشی

 

جمع بندی

از دید بسیار از کاربران این دو گوشی یکی هستند و تنها وجه تمایز آن‌ها اندازه‌ی متفاوت نمایشگر است. از طرفی با این افراد موافق هستیم و از طرف دیگر نمی‌توان برخی از برتری‌های ایفون 12 پرو مکس را نادیده گرفت.

بعد از مقایسه گوشی ها در خواهید یافت که ایفون 12 پرو مکس در زمینه باتری نسبت به برادر کوچک‌تر خود بهتر عمل می‌کند و دوربین اصلی آن هم در نور کم عملکرد بهتری دارند. اگر قیمت برایتان مهم نیست و از گوشی بزرگ خوشتان می‌آید ایفون 12 پرو مکس را خریداری کنید.

اما اگر به دنبال گوشی جمع و جورتر هستید که و می‌خواهید مبلغ کمتری را پرداخت کنید به نظر انتخاب ایفون 12 پرو منطقی‌تر است.

کدام گوشی سخت افزار بهتری دارد؟ هر دو این گوشی های اپل تراشه A14 دارند و از ۶ گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کنند. به علاوه هر دو در سه نسخه ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی ساخته شده‌اند تا همه‌ی موارد سخت افزاری مشابه باشد و قدرت سخت افزاری دقیقا یکسانی را از این دو گوشی شاهد باشیم.

نمایشگر کدام گوشی بهتر است؟ این دو گوشی تنها در اندازه‌ی نمایشگر با هم تفاوت دارند و از نظر کیفیت نمایشگر دقیقا یکسان هستند و شما باید بر مبنای اندازه پنل تصمیم گیری کنید.

باتری کدام گوشی بیشتر دوام می‌آورد؟ ایفون 12 پرو مکس با توجه به ظرفیت باتری بیشتر شارژ دهی بهتری را هم ارائه می‌کند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-12-%d9%be%d8%b1%d9%88-%d9%85%da%a9%d8%b3-%d9%88-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-12-%d9%be%d8%b1%d9%88/
ads
ads