داغ ترین ها :
مقایسه ایفون 7 با ایفون 8

مقایسه ایفون 7 با ایفون 8

درست است که از معرفی آیفون 7 و آیفون 8 حدود ۴ یا ۵ سالی می‌گذرد اما در بازار داخل کشور همچنان این گوشی‌ها محبوبیت دارند و به عنوان محصول دست دوم بین افراد خرید و فروش می‌شوند. اما این گوشی‌ها در حال حاضر ارزش خرید دارند؟ در ادامه به مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 خواهیم پرداخت و این دوگوشی را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم و در پایان به این پرسش که آیا این دو گوشی اپل همچنان ارزش خرید دارند پاسخ می‌دهیم. در ادامه همراه تکنولایف بمانید.

گوشی ایفون 8 ایفون 7
تاریخ معرفی شهریور ۹۶ شهریور ۹۵
ابعاد ۱۳۸.۴ در ۶۷.۳ در ۷.۳ میلی‌متر ۱۳۸.۳ در ۶۷.۱ در ۷.۱ میلی‌متر
وزن ۱۴۸ گرم ۱۳۸ گرم
سیم‌کارت تک سیم‌کارت تک سیم‌کارت
صفحه نمایش ۴.۷ اینچ – Retina IPS LCD با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز ۴.۷ اینچ – Retina IPS LCD با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
سیستم‌عامل iOS 15 (اکنون) iOS 15 (اکنون)
تراشه A11 A10
کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند پشتیبانی نمی‌کند
حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ۳۲ و ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
رم ۲ گیگابایت ۲ گیگابایت
دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسل اصلی ۱۲ مگاپیکسل اصلی
دوربین جلو ۷ مگاپیکسل ۷ مگاپیکسل
باتری ۱۸۲۱ میلی آمپر ساعت ۱۹۶۰ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۱۵ وات ندارد
رنگ نقره‌ای، خاکستری، طلایی و قرمز مشکی براق، مشکی، نقره‌ای، طلایی، رز گلد و قرمز

مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

اپل از ایفون 6 تا ایفون 8 و تا قبل از ایفون X از طراحی‌های بسیار مشابه و تقریبا یکسانی برای محصولات خود استفاده می‌کرد. این گوشی‌ها هر سال با تغییرات بسیار اندک راهی بازار می‌شدند به طوری که به راحتی نمی‌شد آن‌ها را از هم متمایز کرد.

قاب پشتی ایفون 7 و ایفون 8 طراحی دقیقا یکسانی دارد. هر دو گوشی لوگوی اپل را در میانه‌ی بالایی دارند و از دوربین و فلش در بالا سمت چپ میزبانی می‌کنند و در پایین قاب هم نام iPhone نقش بسته است.

مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

البته که ایفون 8 اولین گوشی اپل است که در قاب پشتی آن به جای آلومینیوم از شیشه استفاده شده است و به همین دلیل هم این دو گوشی مورد بررسی از نظر متریال کمی باهم متفاوت هستند.

ایفون 7 در همه‌ی رنگ‌ها به جز جت بلک قاب پشتی مات دارد و در طرف دیگر ایفون 8 در همه‌ی رنگ‌ها از شیشه با طراحی براق استفاده می‌کند. از نظر ارگونومی می‌توان این دو برادر را مشابه در نظر گرفته و ایفون 8 تنها ۱۰ گرم از ایفون 7 سنگین‌تر شده و وزن آن به ۱۴۸ گرم رسیده است.مقایسه آیفون 7 با آیفون 8

به طور کلی هر دو گوشی بسیار خوش دست هستند و به راحتی شما می‌تونید با یک دست با آن‌ها کار کنید. فریم اطراف دو گوشی از جنس آلومینیوم بوده و از طراحی براقی هم استفاده می‌کند. در سمت راست این دو گوشی دکمه‌ی پاور و خشاب سیم کارت قرار گرفته و سمت چپ میزبان دکمه‌های ولوم و سایلنت است.

در بخش زیرین هر دو گوشی هم اسپیکر، میکروفون و درگاه لایتنینگ دیده می‌شود. هر دو ایفون از گواهی IP67 پشتیبانی می‌کنند و این یعنی این گوشی‌ها تا عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه در برابر نفوذ آب مقاوم هستند.

 

 

مقایسه ایفون 8 و ایفون 7

اما بخش روبرویی این دو دستگاه چه وضعیتی دارد؟ دو گوشی دقیقا مشابه هم هستند و با یک نگاه ساده می‌توان به این موضوع پی برد. نمایشگر حدود ۶۵ درصد از فضای روبرویی هر دو محصول را به خود اختصاص داده که واقعا عدد خوبی نیست و یعنی شما باید با حاشیه‌های بسیار زیادی بالا و پایین ایفون 8 و ایفون 7 کنار بیایید.

در حاشیه‌ی پایینی این پنل حسگر اثر انگشت دیده می‌شود و در بالا اسپیکر مکالمه، دوربین سلفی و حسگرهای دیگر به چشم می‌آيد. ایفون 7 در رنگ‌های مشکی، مشکی براق، قرمز، نقره‌ای، طلایی و رزگلد ساخته شده و ایفون 8 رنگ‌های نقره‌ای، خاکستری، طلایی و قرمز دارد.مقایسه iphone 7 با ایفون 8

طبیعتا برنده‌ای در این بخش نداریم و در همه‌ی موارد دو گوشی یکسان هستند و تنها ایفون 7 قاب پشتی آلومینیومی و ایفون 8 قاب پشتی شیشه‌ای دارد.

مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 از نظر صفحه نمایش

اپل قبلا معتقد بود که تراکم پیکسلی ۳۲۶ پیکسل بر هر اینچ برای چشم انسان کافی است و اگر یک نمایشگر تراکم بیشتری داشته باشد دیگر با چشم قابل مشاهده نیست و به بیان ساده همین تراکم ۳۲۶ پیکسل بر هر اینچ کاملا کافی است.

از این بگذریم که بعدتر اپل این قاعده را زیر پا گذاشت و در حال حاضر از تراکم پیکسلی ۴۷۰ در گوشی‌های خود استفاده می‌کند و بالاخره قبول کرد که تراکم بیشتر باعث شارپ‌تر شدن نمایشگر می‌شود.

 

 

مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 از نظر صفحه نمایش

اما ایفون 7 و ایفون 8 از آنجایی که طبق مبانی فکری چند سال قبل اپل هستند هر دو از پنل‌های Retina IPS LCD با رزولوشن ۱۳۳۴×۷۵۰ استفاده می‌کنند و در نتیجه تراکم پیکسلی گفته شده در بالا یعنی ۳۲۶ را مقابل چشما شما قرار می‌دهند.

هر دوی این گوشی‌ها صفحه نمایش ۴.۷ اینچی دارند که خیلی با معیارهای حال حاضر همخوانی ندارد و کمی بیش از حد کوچک به نظر می‌رسد. هر دو نمایشگر 3D Touch و Wide Color Gamut را پشتیبانی می‌کنند و صفحه نمایش ایفون 8 از فناوری True Tone هم پشتیبانی می‌کند.

کیفیت این دو صفحه نمایش رضایت بخش و قابل قبول است اما عالی نیست. در واقع محتوا به شکل مناسبی به نمایش درمی‌آیند و رنگ‌ها دقت بالایی دارند اما خب طبیعتا نمی‌توانید کیفیت پنل‌های امولد یا پنل‌های FHD+ را دریافت کنید.مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 از نظر صفحه نمایش

هر دو گوشی می‌توانند تا حداکثر ۶۵۰ نیت روشنایی تولید کنند که برای قرارگیری در زیر نور مستقیم خورشید هم عددی کافی به نظر می‌رسد و شما بدون مشکل در محیط‌های باز می‌توانید از این دو برادر استفاده کنید.

در نهایت بخش نمایشگر هم برنده‌ای ندارد و در صورت خرید یکی از این گوشی‌ها باید با اندازه‌ی کوچک نمایشگر و حاشیه‌های بسیار زیاد آن کنار بیایید.

 

 

مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 از نظر اسپیکر

هر دو گوشی از اسپیکرهای استریو پشتیبانی می‌کنند اما بلندی صدا شاید به اندازه‌ی اسپیکرهای استریو حال حاضر نباشد. در واقع صدا به صورت فراگیر به گوش می‌رسد و کیفیت و شفافیت خوبی هم دارد اما بلندی آن زیاد نیست.مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 از نظر اسپیکر

در کل اسپیکرهای این دو گوشی هم بسیار مشابه هستند و عملکرد قابل قبولی دارند.

مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 از نظر نرم افزار و رابط کاربری

یکی از دلایل اصلی که ایفون‌ها همواره گوشی‌های خاصی بوده‌اند و اپل توانسته در زمینه فروش این محصولات تا این حد موفق عمل کند به خاطر سیستم عامل بسیار خوب ایفون‌ها یعنی iOS است.

این سیستم عامل بسیار پایدار و بهینه است و از توان پردازشی و گرافیکی سخت افزار به صورت بهینه و کامل استفاده می‌کند، اتفاقی که در گوشی‌های اندرویدی کمتر شاهد آن هستیم و در برخی بخش‌ها نرم افزار نمی‌تواند از تمام توان سخت افزار استفاده کند.مقایسه آیفون 7 با iphone 8

iOS به طور کلی قابلیت شخصی سازی کمی دارد و همچنین قابلیت‌های کاربردی مثل AOD و همچنین Split screen همچنان در آن دیده نمی‌شود اما در عوض نرم افزارها در این سیستم عامل بسیار بهتر و روان‌تر عمل می‌کنند و شما حس بهتری در هنگام استفاده خواهید داشت.

هر دو گوشی در حال حاضر از iOS 15 استفاده می‌کنند و تفاوتی میان آن‌ها دیده نمی‌شود. از آنجایی که ایفون 6s همچنان iOS 15 را دریافت کرده است پس انتظار داریم ایفون 7 هم iOS 16 و ایفون 8 تا iOS 17 را دریافت کند.

 

 

 

مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 از نظر عملکرد سخت افزاری

ایفون‌ها از گذشته به داشتن سخت افزار بسیار خوب و قدرتمند شهرت داشته‌اند و این موضوع تا امروز هم ادامه پیدا کرده و همچنان ایفون‌ها از رقبای خود عملکرد بهتر و پایدارتری را ارائه می‌کنند.

ایفون 7 به تراشه‌ی A10 مجهز شده است. این تراشه ۱۶ نانومتری از چهار هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Hurricane با فرکانس 2.34 گیگاهرتز و دو هسته zephyr با فرکانس مشابه و پردازنده شش هسته‌ای PowerVR Series7XT Plus میزبانی می‌کند.

در طرف دیگر ایفون 8 تراشه‌ی ۱۰ نانومتری A11 دارد. این چیپست شش هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Monsoon و چهار هسته Mistral و پردازنده گرافیکی سه هسته‌ای Apple GPU را در خود جای داده است.

برای این که بهتر بتوانید قدرت سخت افزاری این دو گوشی را درک کنید باید عنوان کنیم که ایفون 8 قدرت سخت افزاری بیشتر از گلکسی A72 و A52 حال حاضر سامسونگ دارد. این یعنی ایفون 8 همچنان هم از نظر سخت افزاری گوشی رضایت بخشی است و می‌تواند از پس کارهای مختلف بربیاید.

از طرف دیگر ایفون 7 اما قدرت سخت افزاری کمتری دارد و شاید نتواند از این به بعد آن طور که باید و شاید از پس کارهای سنگین بربیاید. هر دو گوشی ۲ گیگابایت حافظه رم دارند و ایفون 7 از ۳۲، ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند و این اعداد برای ایفون 8 به ترتیب ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت هستند.

هیچ کدام از این دو محصول از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند. در آخر باید گفت از نظر سخت افزاری ایفون 8 نسبت به رقیب برتری دارد و از آنجایی که چند سالی از این دو گوشی گذشته است این برتری کاملا به چشم می‌آید و ایفون 7 شاید دیگر از نظر سخت افزاری چندان محصول مناسبی نباشد.

مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 از نظر باتری

ایفون‌های قدیمی‌تر شارژ دهی خوبی نداشتند و قطعا این گفته در مورد ایفون 7 و 8 هم صادق است. به علاوه این دو گوشی در حال حاضر دیگر به صورت نو در بازار وجود ندارند و باید آن‌ها را به صورت دست دوم و با سلامت باتری پایین‌تر از ۱۰۰ خریداری کنید. یعنی وضع از حالت ابتدایی هم بدتر است.

ایفون 7 از یک باتری ۱۹۶۰ میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند و برای ایفون 8 یک باتری ۱۸۲۱ میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته شده است. هر دو گوشی با سلامت باتری ۱۰۰ درصد نیاز به تقریبا دو بار شارژ در روز دارند و اگر سلامت باتری کمتر باشد که وضعیت بدتر هم می‌شود.

با استفاده کم شاید یک روز کامل بتوانید از این دو گوشی استفاده کنید اما استفاده باید خیلی کم باشد. از نظر سرعت شارژ هم اگر دو گوشی را با آداپتور ۵ وات موجود در جعبه شارژ کنید حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان برای شارژ این دو گوشی نیاز است.

از طرفی چون ایفون 8 از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند اگر به سراغ این آداپتور بروید می‌توانید زمان شارژ این محصول را تا حدود ۱ساعت کاهش دهید. در نهایت بخش باتری هم برنده‌ای ندارد و تقریبا می‌توان گفت هر دو گوشی ضعیف عمل می‌کنند.

مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 از نظر امنیت

هر دو گوشی از حسگرهای اثر انگشت فیزیکی ادغام شده با دکمه‌ی هوم استفاده می کنند. این حسگرها عملکرد عالی دارند و از نظر دقت و همچنین سرعت بی نقص عمل می‌کنند. در واقع این دکمه‌ی هوم یکی از دلایلی است که کابران همچنان به این ایفون‌ها یا ایفون Se 2020 علاقه دارند.

در دوران کرونا که همگی از ماسک استفاده می‌کنیم و فیس آیدی نمی‌تواند چهره کاربر را با ماسک شناسایی کند شاید تاچ آیدی همچنان گزینه‌ی بهتری باشد و کمک کند تا در هر شرایطی امکان باز کردن آسان گوشی را داشته باشیم.

 

 

مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 از نظر دوربین

هر دو گوشی تنها یک دوربین اصلی دارند و یک دوربین سلفی هم در قاب جلویی قرار گرفته تا مجموع دوربین‌های این دو گوشی به عدد دو برسد. در ادامه این دوربین‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم تا محصول برتر مشخص شود.مقایسه آیفون 7 با آیفون 8 از نظر دوربین

دوربین اصلی

ایفون 7 سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی مدل Apple iSight camera 7 با اندازه‌ی 1/3 اینچ و اندازه سنسور 1.22 میکرونی دارد و در پشت لنزی ۲۸ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند.

ایفون 8 از طرف همین سنسور ۱۲ مگاپیکسلی را دارد اما مدل آن Apple iSight camera 8 بوده و اندازه‌ی 1/3 اینچی و اندازه پیکسل 1.2 میکرونی دارد و در پشت لنزی ۲۸ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین هم از لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند.

انتظار داریم چون ایفون 8 نسل جدیدتر ایفون 7 است و از طرفی سنسور جدیدتری هم دارد عکس‌های بهتری به ثبت برساند. خوشبختانه در عمل هم همین اتفاق رخ می‌دهد. عکس‌های ایفون 8 جزئیات بیشتری دارند و شارپ‌تر از عکس‌های ایفون 7 هستند.

نویز در تصاویر گرفته شده با ایفون 8 کمتر است و همچنین مهم‌تر از همه این که عکس‌های ایفون 8 دقت رنگ بهتری دارند و رنگ بندی متعادل‌تری در عکس‌ها دیده می‌شود و به طبع وایت بالانس بهتری هم شاهد هستیم.

در نهایت پس برنده‌ی بخش دوربین اصلی و در واقع دوربین ایفون 8 است و علاوه بر همه‌ی گفته‌های بالا به لطف تراشه‌ی جدیدتر پردازش‌های انجام گرفته دقت بهتری دارد و همه‌ی این موارد به تحویل گرفتن عکسی بهتر کمک می‌کند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی هر دو گوشی ۷ مگاپیکسلی است. این دوربین‌ها عکس‌هایی با جزئیات کافی و دقت و کنتراست بسیار خوب به ثبت می‌رسانند. در کل کیفیت سلفی‌ها مناسب است اما طبیعتا در سطح پایین‌تری به نسبت سلفی‌های ۱۲ مگاپیکسلی جدید اپل و همچنین سلفی‌های باکیفیت گوشی‌های اندرویدی قرار می‌گیرد.

جمع بندی

در ابتدا بگذارید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا در حال حاضر خرید ایفون 7 و ایفون 8 منطقی است یا خیر. به نظر من به شخصه با وجود گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار که با همین قیمت نمایشگرهای سوپر امولد ۱۲۰ هرتزی و دوربین‌های چهارگانه و باتری بسیار بهتری ارائه می‌کنند، قطعا خرید این دو گوشی اصلا منطقی نیست.

در واقع اگر هم اصرار دارید گوشی ایفون داشته باشید و از سیستم عامل iOS استفاده کنید پیشنهاد می‌کنم به فکر خرید ایفون Se 2020 باشید که تراشه‌ی بسیار قوی‌تری دارد و برای مدت بسیار بیشتری بروزرسانی می‌شود.

بین دو گوشی مورد بحث اما ایفون 7 اصلا در حال حاضر ارزش خرید ندارد و اگر می‌خواهید بین این دو خرید کنید به سراغ ایفون 8 بروید تا قدرت سخت افزاری بیشتر و دوربین بهتری نصیبتان شود.

کدام گوشی باتری بهتری دارد؟ عملکرد باتری هیچ یک از این دو گوشی خوب نیست و هیچ کدام هم بهتر از دیگری عمل نمی‌کند.

کدام گوشی سخت افزار بهتری دارد؟ به طور حتم ایفون 8 سخت افزار بهتری دارد؛ چرا که از نسل جدیدتر تراشه‌های اپل استفاده می‌کند.

کدام گوشی نمایشگر بهتری دارد؟ نمایشگر این دو ایفون دقیقا مشابه است و هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. هر دو کیفیت معمولی و قابل قبولی دارند اما نمی‌توانیم این کیفیت را با وجود اعداد و ارقام مرسوم امروز چندان خوب بدانیم.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-7-%d8%a8%d8%a7-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-8/
ads
ads