داغ ترین ها :
مقایسه آیفون 7 پلاس با آیفون 8 پلاس

مقایسه آیفون 7 پلاس با آیفون 8 پلاس

استیو جابز خیلی موافق بزرگ‌ شدن اندازه‌ی ایفون‌ها نبود اما بعد از درگذشت او اپل چندان به این تفکر پایبند نماند و نسخه‌های پلاس گوشی‌های قدیمی این شرکت مانند ایفون 8 پلاس و 7 پلاس نسخه‌های بزرگ‌تر گوشی‌های ۴.۷ اینچی اپل بودند. درست است که از معرفی ایفون 7 پلاس و ایفون 8 پلاس حدود ۴ یا ۵ سالی می‌گذرد اما در بازار داخل کشور همچنان این گوشی‌ها محبوبیت دارند و به عنوان محصول دست دوم بین افراد خرید و فروش می‌شوند. اما این گوشی‌ها در حال حاضر ارزش خرید دارند؟ در ادامه به مقایسه آیفون 7 پلاس با آیفون 8 پلاس خواهیم پرداخت و این دو گوشی را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم و در پایان به این پرسش که آیا این دو گوشی همچنان ارزش خرید دارند پاسخ می‌دهیم. قبل از شروع مقایسه آیفون 7 پلاس با آیفون 8 پلاس بد نیست نگاهی داشته باشیم به مشخصات سخت‌افزاری این دو گوشی هوشمند:

گوشی ایفون 8 پلاس ایفون 7 پلاس
تاریخ معرفی شهریور ۹۶ شهریور ۹۵
ابعاد ۱۵۸.۴ در ۷۸.۱ در ۷.۵ میلی‌متر ۱۵۸.۲ در ۷۷.۹ در ۷.۳ میلی‌متر
وزن ۲۰۲ گرم ۱۸۸ گرم
سیم‌کارت تک سیم‌کارت تک سیم‌کارت
صفحه نمایش ۵.۵ اینچ – Retina IPS LCD با رزولوشن FHD و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز ۵.۵ اینچ – Retina IPS LCD با رزولوشن FHD و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
سیستم‌عامل iOS 15 (اکنون) iOS 15 (اکنون)
تراشه A11 A10
کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند پشتیبانی نمی‌کند
حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ۳۲ و ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
رم ۳ گیگابایت ۳ گیگابایت
دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل تله فوتو

۱۲ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل تله فوتو

دوربین جلو ۷ مگاپیکسل ۷ مگاپیکسل
باتری ۲۶۹۱ میلی آمپر ساعت ۲۹۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۱۵ وات ندارد
رنگ نقره‌ای، خاکستری، طلایی و قرمز مشکی براق، مشکی، نقره‌ای، طلایی، رز گلد و قرمز

مقایسه آیفون 7 پلاس با آیفون 8 پلاس از نظر طراحی و کیفیت ساخت

اپل از ایفون 6 تا ایفون 8 و تا قبل از ایفون X از طراحی‌های بسیار مشابه و تقریبا یکسانی برای محصولات خود استفاده می‌کرد. این گوشی‌ها هر سال با تغییرات بسیار اندک راهی بازار می‌شدند به طوری که به راحتی نمی‌شد آن‌ها را از هم متمایز کرد.

قاب پشتی ایفون 7 پلاس و ایفون 8 پلاس طراحی دقیقا یکسانی دارد. هر دو گوشی لوگوی اپل را در میانه‌ی بالایی دارند و از دوربین و فلش در بالا سمت چپ میزبانی می‌کنند و در پایین قاب هم نام iPhone نقش بسته است.

 

برای خرید آیفون به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

 

البته که ایفون 8 و ایفون 8 پلاس اولین گوشی‌های اپل هستند که در قاب پشتی آن‌ها به جای آلومینیوم از شیشه استفاده شده است و به همین دلیل هم این دو گوشی مورد بررسی از نظر متریال کمی باهم متفاوت هستند.

ایفون 7 پلاس در همه‌ی رنگ‌ها به جز جت بلک قاب پشتی مات دارد و در طرف دیگر ایفون 8 پلاس در همه‌ی رنگ‌ها از شیشه با طراحی براق استفاده می‌کند. ایفون 7 پلاس وزنی ۱۸۸ گرمی و ضخامتی ۷.۳ میلی متری دارد و این اعداد برای گوشی رقیب به ترتیب ۲۰۲ گرم و ۷.۵ میلی متر هستند.

این دو گوشی را نمی‌توانیم خوش دست بدانیم؛ چرا که ابعاد آن‌ها با وجود نمایشگر نه چندان بزرگ ۵.۵ اینچی تقریبا برابر با ایفون 12 پرو مکس است. کار کردن با یک دست با این دو ایفون ممکن نیست و باید از هر دو دست خود کمک بگیرید.

فریم اطراف دو گوشی از جنس آلومینیوم بوده و از طراحی براقی هم استفاده می‌کند. در سمت راست این دو گوشی دکمه‌ی پاور و خشاب سیم کارت قرار گرفته و سمت چپ میزبان دکمه‌های ولوم و سایلنت است.

در بخش زیرین هر دو گوشی هم اسپیکر، میکروفون و درگاه لایتنینگ دیده می‌شود. هر دو ایفون از گواهی IP67 پشتیبانی می‌کنند و این یعنی این گوشی‌ها تا عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه در برابر نفوذ آب مقاوم هستند.

اما بخش روبرویی این دو دستگاه چه وضعیتی دارد؟ دو گوشی دقیقا مشابه هم هستند و با یک نگاه ساده می‌توان به این موضوع پی برد. نمایشگر حدود ۶۸ درصد از فضای روبرویی هر دو محصول را به خود اختصاص داده که واقعا عدد خوبی نیست و یعنی شما باید با حاشیه‌های بسیار زیادی بالا و پایین ایفون 8 پلاس و ایفون 7 پلاس کنار بیایید.

در حاشیه‌ی پایینی این پنل حسگر اثر انگشت دیده می‌شود و در بالا اسپیکر مکالمه، دوربین سلفی و حسگرهای دیگر به چشم می‌آيد. ایفون 7 در رنگ‌های مشکی، مشکی براق، قرمز، نقره‌ای، طلایی و رزگلد ساخته شده و ایفون 8 رنگ‌های نقره‌ای، خاکستری، طلایی و قرمز دارد.

طبیعتا برنده‌ای در این بخش نداریم و در همه‌ی موارد دو گوشی یکسان هستند و تنها ایفون 7 پلاس قاب پشتی آلومینیومی و ایفون 8 پلاس قاب پشتی شیشه‌ای دارد.

 

 

مقایسه آیفون 7 پلاس با آیفون 8 پلاس از نظر صفحه نمایش

هر دوی این گوشی‌های از پنل‌های Retina IPS LCD با رزولوشن FHD استفاده می‌کنند. این رزولوشن باعث می‌شود نمایشگر هر دو گوشی بتواند تراکم پیکسلی ۴۰۱ پیکسل بر هر اینچ را ارائه کند. نسبت هر دو پنل ۱۶ به ۹ کلاسیک است و هر دو از 3D Touch و Wide Color Gamut پشتیبانی می‌کنند. برای ایفون 8 پلاس True-Tone هم در نظر گرفته شده است.

همان طور که از مشخصات برمی‌آید کیفیت نمایشگر ایفون 7 پلاس و ایفون 8 پلاس دقیقا مشابه هم است. کیفیت صفحه نمایش این دو گوشی رضایت بخش و خوب است و محتوای مختلف با دقت رنگ بالا و کنتراست مناسب به نمایش گذاشته می‌شوند. به دلیل تراکم پیکسلی خوب نوشته‌ها شارپی کافی دارند و در نهایت از کیفیت هر دو پنل رضایت خواهید داشت.

البته که همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم باید با حاشیه‌های زیاد بالا و پایین نمایشگر دو گوشی کنار بیایید و این حاشیه‌های می‌تواند در هنگام مشاهده‌ی محتوا کمی آزار دهنده باشد.

اما میزان روشنایی این دو صفحه نمایش هم یکسان است؟ ایفون 7 می‌تواند در حالت حداکثری تا حدود ۶۸۰ نیت روشنایی تولید کند در حالی که این مقدار برای ایفون 8 پلاس حدود ۶۲۰ نیت است. این یعنی ایفون 7 پلاس روشنایی بیشتری دارد، اما ناگفته نماند که هر دو در محیط‌های باز به حد کفایت روشن هستند.

در نهایت این بخش هم برنده‌ای ندارد و مشخصات مشابه در کنار عملکرد مناسب هر دو این بخش را بدون برنده باقی می‌گذارد.

مقایسه آیفون 7 پلاس با آیفون 8 پلاس از نظر اسپیکر

هر دو گوشی از اسپیکرهای استریو پشتیبانی می‌کنند اما بلندی صدا شاید به اندازه‌ی اسپیکرهای استریو حال حاضر نباشد. در واقع صدا به صورت فراگیر به گوش می‌رسد و کیفیت و شفافیت خوبی هم دارد اما بلندی آن زیاد نیست.

در کل اسپیکرهای این دو گوشی هم بسیار مشابه هستند و عملکرد قابل قبولی دارند.

مقایسه آیفون 7 پلاس با آیفون 8 پلاس از نظر نرم افزار و رابط کاربری

یکی از دلایل اصلی که ایفون‌ها همواره گوشی‌های خاصی بوده‌اند و اپل توانسته در زمینه فروش این محصولات تا این حد موفق عمل کند به خاطر سیستم عامل بسیار خوب ایفون‌ها یعنی iOS است.

این سیستم عامل بسیار پایدار و بهینه است و از توان پردازشی و گرافیکی سخت افزار به صورت بهینه و کامل استفاده می‌کند، اتفاقی که در گوشی‌های اندرویدی کمتر شاهد آن هستیم و در برخی بخش‌ها نرم افزار نمی‌تواند از تمام توان سخت افزار استفاده کند.

iOS به طور کلی قابلیت شخصی سازی کمی دارد و همچنین قابلیت‌های کاربردی مثل AOD و همچنین Split screen همچنان در آن دیده نمی‌شود اما در عوض نرم افزارها در این سیستم عامل بسیار بهتر و روان‌تر عمل می‌کنند و شما حس بهتری در هنگام استفاده خواهید داشت.

هر دو گوشی در حال حاضر از iOS 15 استفاده می‌کنند و تفاوتی میان آن‌ها دیده نمی‌شود. از آنجایی که ایفون 6s همچنان iOS 15 را دریافت کرده است پس انتظار داریم ایفون 7 هم iOS 16 و ایفون 8 تا iOS 17 را دریافت کند.

 

 

مقایسه آیفون 7 پلاس با آیفون 8 پلاس از نظر عملکرد سخت افزاری

ایفون‌ها از گذشته به داشتن سخت افزار بسیار خوب و قدرتمند شهرت داشته‌اند و این موضوع تا امروز هم ادامه پیدا کرده و همچنان ایفون‌ها از رقبای خود عملکرد بهتر و پایدارتری را ارائه می‌کنند.

ایفون 7 پلاس به تراشه‌ی A10 مجهز شده است. این تراشه ۱۶ نانومتری از چهار هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Hurricane با فرکانس 2.34 گیگاهرتز و دو هسته zephyr با فرکانس مشابه و پردازنده شش هسته‌ای PowerVR Series7XT Plus میزبانی می‌کند.

در طرف دیگر ایفون 8 پلاس تراشه‌ی ۱۰ نانومتری A11 دارد. این چیپست شش هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Monsoon و چهار هسته Mistral و پردازنده گرافیکی سه هسته‌ای Apple GPU را در خود جای داده است.

برای این که بهتر بتوانید قدرت سخت افزاری این دو گوشی را درک کنید باید عنوان کنیم که ایفون 8 پلاس قدرت سخت افزاری بیشتر از گلکسی A72 و A52 حال حاضر سامسونگ دارد. این یعنی ایفون 8 همچنان هم از نظر سخت افزاری گوشی رضایت بخشی است و می‌تواند از پس کارهای مختلف بربیاید.

از طرف دیگر ایفون 7 پلاس اما قدرت سخت افزاری کمتری دارد و شاید نتواند از این به بعد آن طور که باید و شاید از پس کارهای سنگین بربیاید. هر دو گوشی ۳ گیگابایت حافظه رم دارند و ایفون 7 پلاس از ۳۲، ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند و این اعداد برای ایفون 8 پلاس به ترتیب ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت هستند.

هیچ کدام از این دو محصول از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند. در آخر باید گفت از نظر سخت افزاری ایفون 8 نسبت به رقیب برتری دارد و از آنجایی که چند سالی از این دو گوشی گذشته است این برتری کاملا به چشم می‌آید و ایفون 7 شاید دیگر از نظر سخت افزاری چندان محصول مناسبی نباشد.

مقایسه آیفون 7 پلاس با آیفون 8 پلاس از نظر باتری

ایفون 7 پلاس و ایفون 8 پلاس در حال حاضر به صورت نو دیگر در بازار وجود ندارند و باید این گوشی‌ها را به صورت دست دوم تهیه کنید. قطعا بعد از گذشت این همه سال سلامت باتری حدود ۸۰ یا حداکثر زیر ۹۰ است. البته مگر باتری تعویض شده باشد که آن هم ممکن است عملکرد مشابه با باتری نو را ارائه نکند.

در این بخش ما فرض می‌کنیم که سلامت باتری گوشی ۱۰۰ باشد و سپس در مورد شارژ دهی این دو گوشی صحبت می‌کنیم. ایفون 8 پلاس باتری ۲۶۹۱ میلی آمپر ساعتی و ایفون 7 پلاس باتری ۲۹۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد. با استفاده نرمال هر دو گوشی می‌توانند تقریبا یک روز کامل شارژ دهی کنند که عملکرد خوبی به حساب می‌آید. در این بین البته ایفون 8 پلاس مقداری بهتر از رقیب عمل می‌کند.

ایفون 8 پلاس از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند اما همراه با آداپتور ۵ واتی به بازار عرضه شده است. ایفون 7 پلاس به طور کلی از شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند. اگر با آداپتور داخل جعبه دو گوشی را شارژ کنید مدت زمان شارژ تقریبا یکسان خواهد بود اما با آدپتور ۲۰ وات طبیعتا ایفون 8 پلاس سریع‌تر شارژ می‌شود.

به طور کلی به نظر می‌رسد که به دلیل مقداری شارژ دهی بهتر و سرعت شارژ بیشتر باید ایفون 8 پلاس را برنده این بخش اعلام کنیم.

مقایسه آیفون 7 پلاس با آیفون 8 پلاس از نظر دوربین

ایفون 7 پلاس و ایفون 8 پلاس برعکس نسخه‌های معمول دوربین‌های دوگانه دارند و دوربین دوم از نوع تله فوتو است. در ادامه کیفیت دوربین‌های مختلف این دو گوشی را بررسی کرده و با هم مقایسه می‌کنیم.

دوربین اصلی

ایفون 7 سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی مدل Apple iSight camera 7 با اندازه‌ی 1/3 اینچ و اندازه سنسور 1.22 میکرونی دارد و در پشت لنزی ۲۸ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند.

ایفون 8 از طرف همین سنسور ۱۲ مگاپیکسلی را دارد اما مدل آن Apple iSight camera 8 بوده و اندازه‌ی 1/3 اینچی و اندازه پیکسل 1.2 میکرونی دارد و در پشت لنزی ۲۸ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین هم از لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند.

انتظار داریم چون ایفون 8 نسل جدیدتر ایفون 7 است و از طرفی سنسور جدیدتری هم دارد عکس‌های بهتری به ثبت برساند. خوشبختانه در عمل هم همین اتفاق رخ می‌دهد. عکس‌های ایفون 8 جزئیات بیشتری دارند و شارپ‌تر از عکس‌های ایفون 7 هستند.

 

 

نویز در تصاویر گرفته شده با ایفون 8 کمتر است و همچنین مهم‌تر از همه این که عکس‌های ایفون 8 دقت رنگ بهتری دارند و رنگ بندی متعادل‌تری در عکس‌ها دیده می‌شود و به طبع وایت بالانس بهتری هم شاهد هستیم.

در نهایت پس برنده‌ی بخش دوربین اصلی و در واقع دوربین ایفون 8 است و علاوه بر همه‌ی گفته‌های بالا به لطف تراشه‌ی جدیدتر پردازش‌های انجام گرفته دقت بهتری دارد و همه‌ی این موارد به تحویل گرفتن عکسی بهتر کمک می‌کند.

دوربین تله فوتو

دوربین تله فوتو هر دو گوشی ۱۲ مگاپیکسلی است و می‌تواند تا ۲ برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کند. کیفیت عکس‌های تله فوتو ایفون 8 پلاس بهتر از رقیب است و تصاویری با وایت بالانس بهتر و رنج دینامیکی وسیع‌تر به ثبت می‌رساند.

در کل کیفیت این دوربین در هر دو گوشی قابل قبول و مناسب است ولی طبیعتا نمی‌تواند با دوربین‌های تله فوتو حال حاضر بازار رقابت کند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی هر دو گوشی ۷ مگاپیکسلی است. این دوربین‌ها عکس‌هایی با جزئیات کافی و دقت و کنتراست بسیار خوب به ثبت می‌رسانند. در کل کیفیت سلفی‌ها مناسب است اما طبیعتا در سطح پایین‌تری به نسبت سلفی‌های ۱۲ مگاپیکسلی جدید اپل و همچنین سلفی‌های باکیفیت گوشی‌های اندرویدی قرار می‌گیرد.

جمع بندی

به بخش جمع بندی و پاسخ به یک پرسش مهم و اساسی می‌رسیم، آیا این دو گوشی در حال حاضر ارزش خرید دارند؟ به نظر من به شخصه با وجود گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار که با همین قیمت نمایشگرهای سوپر امولد ۱۲۰ هرتزی و دوربین‌های چهارگانه و باتری بسیار بهتری ارائه می‌کنند، قطعا خرید این دو گوشی اصلا منطقی نیست.

در واقع اگر هم اصرار دارید گوشی ایفون داشته باشید و از سیستم عامل iOS استفاده کنید پیشنهاد می‌کنم به فکر خرید ایفون Se 2020 باشید که تراشه‌ی بسیار قوی‌تری دارد و برای مدت بسیار بیشتری بروزرسانی می‌شود.

بین دو گوشی مورد بحث اما ایفون 7 پلاس اصلا در حال حاضر ارزش خرید ندارد و اگر می‌خواهید بین این دو خرید کنید به سراغ ایفون 8 پلاس بروید تا قدرت سخت افزاری بیشتر و دوربین بهتری نصیبتان شود.

سوالات متداول

کدام گوشی باتری بهتری دارد؟ عملکرد باتری هر دو گوشی کم و بیش قابل قبول است و در این بین ایفون 8 پلاس مقداری بهتر از رقیب عمل می‌کند.

کدام گوشی سخت افزار بهتری دارد؟ به طور حتم ایفون 8 پلاس سخت افزار بهتری دارد؛ چرا که از نسل جدیدتر تراشه‌های اپل استفاده می‌کند.

کدام گوشی نمایشگر بهتری دارد؟ نمایشگر این دو ایفون دقیقا مشابه است و هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. هر دو کیفیت مناسبی دارند و محتوا با شارپی مناسبی به نمایش گذاشته می‌شود.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-7-%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-8-%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3/
ads
ads