داغ ترین ها :
مقایسه آیفون X با آیفون SE 2020؛ دو گوشی از دو نسل طراحی!

مقایسه آیفون X با آیفون SE 2020؛ دو گوشی از دو نسل طراحی!

اپل به طور کلی در دنیای میانرده‌ها فعالیت زیادی ندارد و تمرکز خود را همیشه به روی گوشی‌های پرچمدار نگه می‌دارد. با انتشار ایفون Se و پس از آن Se 2020 اما این شرکت تلاش کرد تا به دنیای میانرده‌ها ورود کند تا کاربران بتوانند با صرف بودجه کمتر ایفون مورد نظر خود را خریداری کنند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه آیفون X با آیفون SE 2020 بپردازیم و این دو محصول را به طور کامل در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. قبل از شروع مقایسه آیفون X با آیفون SE 2020 نگاهی داشته باشید به مشخصات سخت‌افزاری این دو گوشی:

گوشی ایفون Se 2020 ایفون X
تاریخ معرفی فروردین ۹۹ اسفند ۹۷
ابعاد ۱۳۴.۴ در ۶۷.۳ در ۷.۳ میلی‌متر ۱۴۳.۶ در ۷۰.۹ در ۷.۷ میلی‌متر
وزن ۱۴۸ گرم ۱۷۴ گرم
سیم‌کارت تک سیم‌کارت تک سیم‌کارت
صفحه نمایش  ۴.۷ اینچ – Retina IPS LCD با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز  ۵.۸ اینچ – Super Retina OLED با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
سیستم‌عامل iOS 15 (اکنون) iOS 15 (اکنون)
تراشه A13 Bionic A11 Bionic
کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند پشتیبانی نمی‌کند
حافظه داخلی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایت
رم ۳ گیگابایت ۳ گیگابایت
دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسل اصلی ۱۲ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

دوربین جلو ۷ مگاپیکسل ۷ مگاپیکسل
باتری ۱۸۲۱ میلی آمپر ساعت ۲۷۱۶ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۱۸ وات ۱۵ وات
رنگ قرمز، سفید و مشکی خاکستری و نقره‌ای

مقایسه آیفون X با آیفون SE 2020 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

ایفون X اولین ایفونی است که از طراحی قدیمی این محصولات خود را خارج کرد و با استفاده از فناوری فیس آیدی و حذف تاچ آیدی و حاشیه‌های پایین دستگاه توانست اندازه‌ی نمایشگر را افزایش دهد.

از طرف ایفون Se 2020 دقیقا مانند ایفون 8 است و عملا هیچ تفاوتی بین این گوشی و ایفون 8 دیده نمی‌شود. قاب پشتی هر دو گوشی از جنس شیشه بوده و فریم اطراف Se از جنس آلومینیوم و فریم ایفون X از جنس استیل ضد زنگ است.

ایفون Se 2020 از لوگوی اپل در میانه‌ی قاب پشتی میزبانی می‌کند و دوربین تکی آن در بالا سمت چپ قرار گرفته است. دوربین ایفون X اندازه‌ی بزرگ‌تری دارد و همچنین لوگوی اپل در این محصول به بخش بالایی قاب پشتی منتقل شده است.

 

 

هر دو گوشی در سمت راست از خشاب سیم کارت و دکمه‌ی پاور میزبانی می‌کنند و در سمت چپ دکمه‌ی سایلنت و دکمه‌های پاور دیده می‌شود و در پایین هم که اسپیکرهای دوگانه، میکروفون و درگاه لایتنینگ قرار گرفته است.

قاب جلویی دو گوشی هم که تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارد. ایفون Se 2020 از تاچ آیدی در حاشیه‌ی پایینی بهره می‌برد و همچنین حاشیه‌ی بالایی نیز ضخامت بسیار زیادی دارد.

در طرف دیگر ایفون X حاشیه‌های بسیار کمتری دارد و در بالا از فیس آیدی درون ناچی بزرگ میزبانی می‌کند. اما از نظر ارگونومی کدام محصول نسبت به رقیب خود برتری دارد؟

ایفون Se 2020 وزنی ۱۴۸ گرمی و ضخامتی ۷.۳ میلی متری دارد و این اعداد به ترتیب برای ایفون X معادل با ۱۷۴ گرم و ۷.۷ میلی متر هستند. به این ترتیب می‌توانیم هر دو گوشی را خوش دست بدانیم اما قطعا ایفون Se 2020‌ یکی از بهترین گوشی‌های جهان از نظر ارگونومی است.

شما به راحتی می‌توانید با یک دست به این گوشی کوچک کار کنید. ایفون X در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای ساخته شده و ایفون Se 2020 سه رنگ مشکی، سفید و قرمز دارد. برنده‌ی بخش طراحی را می‌توانیم ایفون X بدانیم؛ چرا که این محصول طراحی به روزتری دارد و همچنین حاشیه‌های نمایشگر آن بسیار کمتر است.

تنها برتری ایفون Se 2020 در این بخش ارگونومی بسیار عالی آن است. در آخر یادآور شویم که هر دو ایفون از گواهی IP67 نیز پشتیبانی می‌کنند.

 

 

مقایسه آیفون X با آیفون SE 2020 از نظر صفحه نمایش

ایفون X از نمایشگری ۵.۸ اینچی از نوع Super Retina OLED با رزولوشن ۲۴۳۶×۱۱۲۵ استفاده می‌کند و این پنل تراکم ۴۵۸ پیکسل بر هر اینچ دارد. نرخ نوسازی این صفحه نمایش ۶۰ هرتز است و این محصول از نسبت ۱۹.۵ به ۹ استفاده می‌کند.

این نمایشگر از 3D Touch، Wide Color Gamut و True-Tone نیز پشتیبانی می‌کند و همچنین پشتیبانی از فناوری‌های HDR10 و Dolby Vision باعث می‌شود کیفیت این پنل عالی باشد.

کیفیت نمایشگر این گوشی واقعا خوب است و قطعا از نگاه کردن هر نوع محتوا و تماشای فیلم به روی این پنل لذت خواهید برد. در این گوشی رنگ‌ها بسیار جذاب و چشم نوار به نمایش درمی‌آیند و کنتراست و شارپی بسیار خوبی را نیز شاهد هستیم.

در طرف مقابل ایفون Se 2020 مانند ایفون 8 و 7 و حتی 6s نمایشگری ۴.۷ اینچی با رزولوشن ۱۳۳۴×۷۵۰ دارد و تراکم پیکسلی ۳۲۶ را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. این نمایشگر نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی دارد و نسبت آن ۱۶ به ۹ است.

در حالی که ایفون X از نسبت نمایشگر به بدنه حدود ۸۳ درصدی استفاده می‌کند این عدد برای ایفون Se 2020 حدود ۶۵ درصد است که قطعا می‌توانیم این عدد را برای سال ۲۰۲۱ نا امید کننده بدانیم.

این نمایشگر حاشیه‌های بسیار زیادی دارد و همچنین کیفیت و شارپی محتوا به خوبی یک نمایشگر FHD نیست. هرچند که به هیچ عنوان نمی‌توانیم کیفیت صفحه نمایش ایفون Se 2020 را بد بدانیم و این پنل کیفیت رضایت بخشی دارد.

روشنایی هر دو پنل در حالت حداکثری تا حدود ۶۷۰ نیت قابل افزایش است که برای تماشای محتوا در محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید کافی به نظر می‌رسد و شما در محیط بیرون از خانه هم می‌توانید به خوبی با گوشی خود کار کنید.

در نهایت بین این دو گوشی برنده‌ی بخش نمایشگر با اختلاف زیاد و از همه نظر ایفون X خواهد بود و اگر نمایشگر بزرگ‌تر و با کیفیت بهتر می‌خواهید باید این محصول را خریداری کنید.

 

دیگر مقایسه های تخصصی گوشی های آیفون را در تکنولایف بخوانید.
مقایسه ایفون XR با ایفون X اپل

 

 

مقایسه آیفون X با آیفون SE 2020 از نظر اسپیکر

مطابق چیزی که از اپل انتظار داریم هر دو گوشی دارای اسپیکرهایی با قابلیت تولید صدای استریو هستند. اسپیکرهای هر دو گوشی عملکردی بسیار عالی و رضایت بخش دارند و صدایی رسا، بلند و واضح را به گوش شما می‌رسانند.

بین این دو محصول البته بلندی صدا و همچنین کیفیت اسپیکرهای ایفون X کمی بیشتر از رقیب است و به این ترتیب می‌توانیم با اختلافی جزئی ایفون X را برنده‌ی بخش اسپیکر اعلام کنیم.

مقایسه آیفون X با آیفون SE 2020 از نظر نرم افزار و رابط کاربری

یکی از دلایل اصلی که ایفون‌ها همواره گوشی‌های خاصی بوده‌اند و اپل توانسته در زمینه فروش این محصولات تا این حد موفق عمل کند به خاطر سیستم عامل بسیار خوب ایفون‌ها یعنی iOS است.

این سیستم عامل بسیار پایدار و بهینه است و از توان پردازشی و گرافیکی سخت افزار به صورت بهینه و کامل استفاده می‌کند، اتفاقی که در گوشی‌های اندرویدی کمتر شاهد آن هستیم و در برخی بخش‌ها نرم افزار نمی‌تواند از تمام توان سخت افزار استفاده کند.

 

 

iOS  به طور کلی قابلیت شخصی سازی کمی دارد و همچنین قابلیت‌های کاربردی مثل AOD  و همچنین Split screen همچنان در آن دیده نمی‌شود اما در عوض نرم افزارها در این سیستم عامل بسیار بهتر و روان‌تر عمل می‌کنند و شما حس بهتری در هنگام استفاده خواهید داشت.

هر دو گوشی در حال حاضر از iOS 15 استفاده می‌کنند و تفاوتی میان آن‌ها دیده نمی‌شود اما از آنجایی که ایفون Se 2020 از رقیب خود یعنی ایفون X دو نسل جدیدتر است طبیعتا مدت زمان طولانی‌تری بروزرسانی می‌شود.

مقایسه آیفون X با آیفون SE 2020 از نظر عملکرد سخت افزاری

اپل به روی ایفون‌ها از تراشه‌های اختصاصی خود استفاده می‌کند و همین امر باعث می‌شود که همواره این محصولات قدرت سخت افزاری بسیار عالی و تحسین برانگیزی داشته باشند و بتوانند رقبای اندرویدی را پشت سر بگذارند.

ایفون X تراشه‌یA11 Bionic  دارد. این تراشه با معماری ۱۰ نانومتری ساخته شده و از شش هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Monsoon و چهار هسته Mistral با فرکانس 2.39 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی سه هسته‌ای Apple GPU میزبانی می‌کند.

در طرف دیگر ایفون 11 از تراشه دو نسل جدیدتر A13 Bionic استفاده می‌کند. این تراشه معماری ۷ نانومتری دارد و شش هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Lightning با فرکانس 2.65 گیگاهرتز و چهار هسته Thunder با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Apple GPU را شامل می‌شود.

قدرت سخت افزاری تراشه‌ی ایفون X با وجود گذشت سال‌های زیاد همچنان رضایت بخش و خوب است و قطعا شما از سرعت این گوشی رضایت خواهید داشت. اما به طور حتم و با اختلاف برنده‌ی این بخش ایفون Se 2020 خواهد بود.

تراشه‌ی A13 با وجود این که دو سال قبل معرفی شده قدرت بسیار عالی دارد و به خوبی می‌تواند از پس تمام بازی‌ها و برنامه‌ها بربیاید و اگر قدرت سخت افزاری گوشی برای شما مهم است یا می‌خواهید با گوشی بازی کنید قطعا باید Se 2020 را انتخاب کنید.

ایفون X دو نسخه ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی حافظه داخلی و ۳ گیگابایت حافظه رم دارد و ایفون Se 2020 هم از ۶۴، ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۳ گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کند. مانند دیگر ایفون‌ها این دو گوشی هم از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند.

بنابراین برنده‌ی این بخش گوشی کوچک‌تر یعنی Se 2020 است و قدرت سخت افزاری این گوشی برای انجام هر کاری مناسب به نظر می‌رسد و قطعا یکی از نقاط قوت اصلی این محصول به حساب می‌آید.

 

 

مقایسه آیفون X با آیفون SE 2020 از نظر باتری

شاید بتوان یکی از نقاط ضعف این دو گوشی را شارژ دهی نه چندان عالی باتری دانست به خصوص اگر گوشی که قصد خرید آن را دارید دست دوم باشد و بازدهی باتری آن به زیر ۹۰ درصد رسیده باشد.

ایفون X از یک باتری ۲۶۵۸ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. اگر این گوشی باتری با سلامت ۱۰۰ درصد داشته باشد شاید بتواند شما را یک روز کامل همراهی کند اما اگر سلامت باتری کمتر باشد قطعا حدود عصر یا شب به شارژ مجدد نیاز پیدا خواهید کرد.

از طرف دیگر ایفون Se 2020 که شرایط بدتری هم دارد و برای آن یک باتری ۱۸۲۱ میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته شده است که با استفاده معمول شما در روز باید آن را تقریبا نزدیک به دو بار به شارژ متصل کنید.

ایفون Se از شارژ سریع ۱۸ واتی و رقیب از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند. با آداپتور موجود در جعبه شارژ ایفون X حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه و شارژ ایفون Se 2020 حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر آداپتور فست شارژ را به صورت جداگانه تهیه کنید این زمان برای ایفون کوچک‌تر به ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه و برای ایفون X به حدود ۲ ساعت کاهش پیدا می‌کند.

در نهایت برنده‌ی این بخش ایفون X است اما به طور کلی هیچ یک از این دو گوشی شارژ دهی خیلی عالی ندارند.

مقایسه آیفون X با آیفون SE 2020 از نظر دوربین

ایفون Se 2020 تنها یک دوربین دارد و ایفون X از دو لنز اصلی و تله فوتو بهره می‌برد. در ادامه این دوربین‌ها را با هم مقایسه خواهیم کرد.

دوربین اصلی

دوربین اصلی ایفون X نیز سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی مدل Apple iSight Duo با اندازه‌ی‌ 1/3 اینچ و اندازه‌ی پیکسل 1.22 میکرونی داشته و در پشت لنزی ۲۸ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی می‌کند.

دوربین اصلی ایفون Se 2020 هم سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی مدل Apple iSight Camera با اندازه‌ی 1/3 اینچی و اندازه پیکسل 1.2 میکرونی داشته و در پشت لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز هم پشتیبانی می‌کند.

کیفیت عکس‌های گرفته شده با این دو گوشی بسیار خوب و راضی کننده است. هر دو تصاویری با جزئیات خوب و رنج دینامیکی گسترده به ثبت می‌رسانند و رنگ‌ها نیز نزدیک به واقعیت هستند.

البته اگر بخواهیم کمی ریزتر این دو دوربین را مقایسه کنیم ایفون X مقداری بهتر از رقیب است و عکس‌های با کنتراست بهتر به ثبت می‌رساند و می‌توانیم این محصول را برنده‌ی این بخش بدانیم.

دوربین تله فوتو

لنز دوم ایفون X از نوع تله فوتو بوده و سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی را در بر می‌گیرد. این گوشی می‌تواند تا ۲ برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کند.

عکس‌های تله فوتو  این محصول کیفیت خوبی دارد و جزئیات کافی و رنج دینامیکی مناسب در این تصاویر دیده می‌شود. البته که دقت رنگ و کنتراست مانند دوربین اصلی نیست و شاهد کاهش کیفیت نسبی هستیم.

دوربین سلفی

دوربین سلفی هر دو گوشی ۷ مگاپیکسلی است. این دوربین کیفیت قابل قبول و رضایت بخشی دارد اما نمی‌توانیم آن را خیلی خوب بدانیم. در واقع سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده در نسل‌های بعد کیفیت به مراتب بهتری دارند.

پرتره

هر دو گوشی پرتره‌ها را با دوربین اصلی و به کمک قابلیت‌های نرم افزاری به ثبت می‌رسانند و خبری از لنز تشخیص عمق میدان نیست. هر دو دستگاه با دقت خوب و رضایت بخشی سوژه را از پس‌زمینه جدا می‌کنند و پس‌زمینه نیز به حالت حرفه‌ای و به حد کافی مات می‌شود.

پرتره‌ها در نهایت جزئیات خوبی دارند و دقت رنگ مناسبی هم شاهد هستیم و همه‌ی این موارد باعث می‌شود تا کیفیت عکس‌های پرتره این دو گوشی را خوب بدانیم.

 

 

جمع بندی

انتخاب بین این دو گوشی کار دشواری نیست و مستقیما به سلیقه‌ی شخصی شما بازمی‌گردد. اگر گوشی کوچک دوست دارید و تاچ آیدی را به فیس آیدی ترجیح می‌دهید و همچنین می‌خواهید گوشی مورد نظر خود را به صورت نو تهیه کنید و قدرت سخت افزاری برایتان اولویت است ایفون Se 2020 نسبت به رقیب برتری دارد.

اما اگر به دنبال گوشی با نمایشگر بزرگ‌تر، باکیفیت‌تر و با حاشیه‌های کمتر هستید و بودن دوربین تله فوتو نیز برایتان مهم است و همچنین می‌خواهید که گوشی شما ظاهر مدرن‌تر و بروزتری داشته باشد باید به سراغ ایفون X بروید. البته باید در نظر داشته باشید که این محصول دیگر به صورت نو وجود ندارد و باید به سراغ مدل‌های دست دوم این گوشی بروید.

سوالات متداول

قدرت سخت افزاری کدام ایفون بیشتر است؟ به طور حتم و با اختلاف نسبتا زیاد ایفون Se 2020 در بخش سخت افزاری بهتر عمل می‌کند و می‌تواند تمام بازی‌ها و برنامه‌های حال حاضر را با بهترین کیفیت اجرا کند.

نمایشگر کدام محصول کیفیت بهتری دارد؟ در بخش نمایشگر با اختلاف ایفون X برتری دارد، چه از نظر اندازه و چه از نظر حاشیه‌های کمتر و رزولوشن و فناوری پنل.

شارژ دهی باتری کدام ایفون بهتر است؟ از آنجایی که می‌توانید ایفون Se 2020‌ را به صورت نو خریداری کنید اما این امکان برای ایفون X وجود ندارد و باتری این گوشی مدت زمان نسبتا زیادی استفاده شده است پس احتمالا Se 2020 عملکرد بهتری داشته باشد، مگر ایفون X با سلامت باتری بیش از ۹۰ پیدا کنید (البته اگر باتری تعویض نشده باشد).

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. احمد شلي پسند

    سپاس بابت مطلب فوق العاده‌تون.🙏🏽♥️

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-x-%d8%a8%d8%a7-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-se-2020/
ads
ads