داغ ترین ها :
مقایسه آیفون X با آیفون Xs؛ بروزرسانی کوچک اپل!

مقایسه آیفون X با آیفون Xs؛ بروزرسانی کوچک اپل!

ایفون‌ها از جمله گوشی‌هایی هستند که حتی پس از توقف تولید هم در بازارهای مختلف طرفداران زیادی دارند و به خصوص در بازار کشور گوشی‌ های آیفون دست دوم محبوبیت بالایی دارند و افراد با بودجه‌های محدودتر به دنبال گوشی‌های چند سال قبل هستند. از همین جهت در این مطلب قصد داریم به مقایسه آیفون X با آیفون Xs بپردازیم و این دو پرچمدار سال‌های نه چندان دور اپل را با هم مقایسه کنیم تا مشخص شود کدام محصول ارزش خرید بالاتری دارد. قبل از مقایسه آیفون X با آیفون Xs بد نیست نگاهی داشته باشیم به مشخصات سخت‌افزاری این دو گوشی:

گوشی ایفون Xs ایفون X
تاریخ معرفی شهریور ۹۷ شهریور ۹۶
ابعاد ۱۴۳.۶ در ۷۰.۹ در ۷.۷ میلی‌متر ۱۴۳.۶ در ۷۰.۹ در ۷.۷ میلی‌متر
وزن ۱۷۷ گرم ۱۷۴ گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارت تک سیم‌کارت
صفحه نمایش  ۵.۸ اینچ – Super Retina OLED با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز  ۵.۸ اینچ – Super Retina OLED با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
سیستم‌عامل iOS 15 (اکنون) iOS 15 (اکنون)
تراشه A12 Bionic A11 Bionic
کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند پشتیبانی نمی‌کند
حافظه داخلی ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایت
رم ۴ گیگابایت ۳ گیگابایت
دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل تله فوتو

۱۲ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

دوربین جلو ۷ مگاپیکسل ۷ مگاپیکسل
باتری ۲۶۵۸ میلی آمپر ساعت ۲۷۱۶ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۱۵ وات ۱۵ وات
رنگ خاکستری، نقره‌ای و طلایی خاکستری و نقره‌ای

مقایسه آیفون X با آیفون Xs از نظر طراحی و کیفیت ساخت

در همین ابتدا باید اشاره کنیم که این دو گوشی از نظر طراحی و کیفیت ساخت دقیقا یکسان هستند و تفاوتی میان آن‌ها دیده نمی‌شود و ایفون Xs که محصولی جدیدتر است دقیقا از طراحی نسل قبل از خود استفاده کرده و به نوعی نمی‌توان این دو گوشی را از ظاهر تشخیص داد.

از نظر طراحی همه چیز همان طور است که از اپل انتظار داریم. متریال استفاده شده برای این دو محصول واقعا باکیفیت است و به محض در دست گرفتن گوشی به این موضوع پی خواهید برد.

قاب پشتی دو گوشی از جنس شیشه است و طراحی براقی دارد. این قاب اثر انگشت زیادی را به خود جذب می‌کند و پس از کمی استفاده مجبور خواهید شد آن را تمیز کنید. به روی این قاب شیشه‌ای لوگوی اپل در میانه‌ی بالایی و دوربین‌های دوگانه در بالا سمت چپ دیده می‌شوند.مقایسه آیفون X با آیفون Xs

فریم اطراف این دو گوشی از جنس فولاد ضد زنگ است و کیفیت بسیار بالایی دارد. این فریم براق در سمت راست خشاب سیم کارت و دکمه‌ی پاور را میزبانی کرده و در سمت چپ هم دکمه‌های ولوم و دکمه سایلنت ایفون دیده می‌شود.

قسمت زیرین این دو محصول هم اسپیکر، میکروفون و درگاه لایتنینگ را شامل می‌شود. برعکس گوشی‌های جدید اپل لبه‌های این دو محصول انحنا دارد و راحت‌تر از ایفون 12 و 13 در دست قرار می‌گیرد.

اما قاب جلویی طبق چیزی که همچنان هم در ایفون‌های جدیدتر داریم دو پنل از ناچ‌های بزرگ در بالای نمایشگر میزبانی می‌کنند که تماشای محتوا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کمی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید.مقایسه آیفون X با آیفون Xs

این دو گوش ابعاد مناسب و وزن و ضخامت کمی دارند تا بتوانیم بگوییم این دو ایفون از جمله خوش دست‌ترین محصولات بازار هستند و شاید تنها ایفون 12 مینی و 13 مینی از نظر ارگونومی بهتر از این محصولات باشند.

ایفون Xs و X وزنی ۱۷۷ گرمی و ضخامتی ۷.۷ میلی متری دارند. یکی از بهبودهایی که Xs نسبت به نسل قبل شاهد آن بوده تغییر گواهی IP67 در ایفون X به IP68 است. ایفون X توانایی مقاومت در عمق ۱ متری آب به مدت ۳۰ دقیقه را داشت و حالا در نسل جدیدتر این عدد به ۲ متر در ۳۰ دقیقه افزایش یافته است.مقایسه آیفون X با آیفون Xs

به طور کلی اما این دو گوشی از نظر طراحی و کیفیت ساخت دقیقا مشابه هستند و کیفیت بالایی هم دارند و به همین دلیل هم برنده خاصی در این بخش نمی‌توان متصور شد.

 

مقایسه آیفون X با آیفون Xs از نظر صفحه نمایش

ایفون Xs و ایفون X هر دو از نمایشگرهایی ۵.۸ اینچی از نوع Super Retina OLED با رزولوشن ۲۴۳۶×۱۱۲۵ استفاده می‌کنند و هر دو تراکم ۴۵۸ پیکسل بر هر اینچ دارند. نرخ نوسازی هر دو صفحه نمایش ۶۰ هرتز است و هر دو محصول از نسبت ۱۹.۵ به ۹ استفاده می‌کنند.

این دو نمایشگر از 3D Touch، Wide Color Gamut و True-Tone نیز پشتیبانی می‌کنند و همچنین پشتیبانی از فناوری‌های HDR10 و Dolby Vision باعث می‌شود کیفیت این دو پنل عالی باشد.مقایسه آیفون X با آیفون Xs از نظر صفحه نمایش

کیفیت نمایشگر این دو گوشی واقعا خوب است و قطعا از نگاه کردن هر نوع محتوا و تماشای فیلم به روی این دو پنل لذت خواهید برد. در این دو گوشی رنگ‌ها بسیار جذاب و چشم نوار به نمایش درمی‌آیند و کنتراست و شارپی بسیار خوبی را نیز شاهد هستیم.

روشنایی هر دو پنل در حالت حداکثری تا حدود ۶۷۰ نیت قابل افزایش است که برای تماشای محتوا در محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید کافی به نظر می‌رسد و شما در محیط بیرون از خانه هم می‌توانید به خوبی با گوشی خود کار کنید.مقایسه آیفون X با آیفون Xs از نظر صفحه نمایش

تنها ایرادی که می‌توان به این دو صفحه نمایش وارد کرد نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی است که البته در زمان انتشار این گوشی‌ها خیلی مرسوم نبوده و همچنین ناچ بالای نمایشگر نیز در ابتدای استفاده کمی آزار دهنده خواهد بود و باید به آن عادت کنید.

در این قسمت هم شاهد عملکرد کاملا برابر این دو محصول هستیم و باید آن‌ها را برابر بدانیم.

 

اگر نیاز به برداشتن صدا از روی ویدیو دارید مطلب زیر را بخوانید:
برنامه تبدیل فیلم به صدا

 

مقایسه آیفون X با آیفون Xs از نظر اسپیکر

مطابق چیزی که از اپل انتظار داریم هر دو گوشی دارای اسپیکرهایی با قابلیت تولید صدای استریو هستند. اسپیکرهای هر دو گوشی عملکردی بسیار عالی و رضایت بخش دارند و صدایی رسا، بلند و واضح را به گوش شما می‌رسانند.مقایسه آیفون X با آیفون Xs از نظر اسپیکر

بین این دو محصول البته بلندی صدا و همچنین کیفیت اسپیکرهای ایفون Xs کمی بیشتر از رقیب است و به این ترتیب می‌توانیم با اختلافی جزئی ایفون Xs را برنده‌ی بخش اسپیکر اعلام کنیم.

مقایسه آیفون X با آیفون Xs از نظر نرم افزار و رابط کاربری

یکی از دلایل اصلی که ایفون‌ها همواره گوشی‌های خاصی بوده‌اند و اپل توانسته در زمینه فروش این محصولات تا این حد موفق عمل کند به خاطر سیستم عامل بسیار خوب ایفون‌ها یعنی iOS است.

این سیستم عامل بسیار پایدار و بهینه است و از توان پردازشی و گرافیکی سخت افزار به صورت بهینه و کامل استفاده می‌کند، اتفاقی که در گوشی‌های اندرویدی کمتر شاهد آن هستیم و در برخی بخش‌ها نرم افزار نمی‌تواند از تمام توان سخت افزار استفاده کند.مقایسه آیفون Xs با ایفون X

iOS به طور کلی قابلیت شخصی سازی کمی دارد و همچنین قابلیت‌های کاربردی مثل AOD و همچنین Split screen همچنان در آن دیده نمی‌شود اما در عوض نرم افزارها در این سیستم عامل بسیار بهتر و روان‌تر عمل می‌کنند و شما حس بهتری در هنگام استفاده خواهید داشت.

هر دو گوشی در حال حاضر از iOS 15 استفاده می‌کنند و تفاوتی میان آن‌ها دیده نمی‌شود اما از آنجایی که ایفون Xs یک سال جدیدتر است در نهایت یک آپدیت بیشتر دریافت خواهد کرد.

مقایسه آیفون X با آیفون Xs از نظر عملکرد سخت افزاری

اپل به روی ایفون‌ها از تراشه‌های اختصاصی خود استفاده می‌کند و همین امر باعث می‌شود که همواره این محصولات قدرت سخت افزاری بسیار عالی و تحسین برانگیزی داشته باشند و بتوانند رقبای اندرویدی را پشت سر بگذارند.

ایفون Xs از تراشه‌ی A12 Bionic بهره می‌برد. این چیپست ۷ نانومتری شش هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Vortex با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و چهار هسته Tempest با فرکانس 1.6 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Apple GPU دارد.

ایفون X تراشه‌ی یک نسل قبل‌تر یعنی A11 Bionic را دارد. این تراشه با معماری ۱۰ نانومتری ساخته شده و از شش هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Monsoon و چهار هسته Mistral با فرکانس 2.39 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی سه هسته‌ای Apple GPU میزبانی می‌کند.

به طور کلی معمولا وضعیت تراشه‌های اپل به این صورت است که مثلا A15 با A14 در عمل تفاوتی ندارد و شما در استفاده عادی متوجه تفاوت قدرت این دو چیپست نخواهید شد؛ چرا که هر دو قدرت بسیار زیادی دارند.

اما در مورد این دو گوشی از آنجایی که چند سالی از معرفی آن‌ها گذشته است خیلی نمی‌توانیم چنین حرفی را بیان کنیم و کم کم قدرت سخت افزاری ایفون X به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که دیگر شما نمی‌توانید برخی کارها را با این گوشی انجام دهید.

خرید گوشی پرچمدار
از طرفی A12 قرار گرفته به روی ایفون Xs همچنان توانایی خوبی دارد و برای اجرای بازی‌های سنگین گرافیکی و پردازش‌های مختلف بهتر می‌توان به روی آن حساب باز کرد.

تفاوت قابل توجه دیگر در این بخش تفاوت دو گوشی در میزان حافظه رم است. ایفون Xs از ۴ گیگابایت رم بهره می‌برد در حالی که این مقدار برای ایفون X تنها ۳ گیگابایت است و این می‌تواند در استفاده تفاوت ایجاد کند.

هر دو ایفون در مدل‌های ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی در دسترس قرار دارند و خبری هم از کارت حافظه و پشتیبانی از آن نیست و باید از ابتدا میزان حافظه درستی را برای استفاده خود انتخاب کنید.

در نهایت اگر قدرت سخت افزاری برای شما مهم است و می‌خواهید گوشی تواناتری داشته باشید باید ایفون Xs را خریداری کنید و این محصول برنده بخش سخت افزار است.

مقایسه آیفون X با آیفون Xs از نظر باتری

شاید بتوان یکی از نقاط ضعف این دو گوشی را شارژ دهی نه چندان عالی باتری دانست به خصوص اگر گوشی که قصد خرید آن را دارید دست دوم باشد و بازدهی باتری آن به زیر ۹۰ درصد رسیده باشد.

ایفون Xs یک باتری ۲۷۱۶ دارد و ایفون X از یک باتری ۲۶۵۸ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. اگر این دو گوشی باتری با سلامت ۱۰۰ درصد داشته باشند شاید بتوانند شما را یک روز کامل همراهی کنند اما اگر سلامت باتری کمتر باشد قطعا حدود عصر یا شب به شارژ مجدد نیاز پیدا خواهید کرد.

اگر استفاده سنگین‌تری داشته باشید شاید مجبور شوید این دو گوشی را دو بار در روز به شارژر متصل کنید. هر دو دستگاه از فناوری شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کنند اما درون جعبه آداپتورهای ۵ واتی قرار داده شده است و برای استفاده از حداکثر توان گوشی‌ها باید آداپتور فست شارژ را جداگانه خریداری کنید.

با آداپتورهای داخل جعبه شارژ این دو گوشی حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد که عملکرد بسیار ضعیفی برای گوشی‌هایی در این سطح به حساب می‌آید و با خرید آداپتور فست شارژ می‌توانید این زمان را تا حدود ۲ ساعت کاهش دهید.

در نهایت برنده‌ای در بخش باتری نداریم و هر دو محصول از نظر شارژ دهی و سرعت شارژ چندان خوب نیستند و میانرده‌های اندرویدی حتی شرایط بسیار بهتری دارند.

 

کدام گوشی بهترین باتری را دارد؟
بهترین گوشی از نظر باتری

 

مقایسه آیفون X با آیفون Xs از نظر دوربین

این دو گوشی تنها دو دوربین دارند و در این بخش قصد داریم این دو دوربین را به طور کامل با هم مقایسه کنیم.

دوربین اصلی

دوربین اصلی ایفون Xs سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی مدل Apple iSight X با اندازه‌ی 1/2.5 اینچی و اندازه پیکسل 1.4 میکرونی دارد. این سنسور در پشت لنزی ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی پشتیبانی می‌کند.مقایسه آیفون X با آیفون Xs از نظر دوربین

دوربین اصلی ایفون X نیز سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی مدل Apple iSight Duo با اندازه‌ی‌ 1/3 اینچ و اندازه‌ی پیکسل 1.22 میکرونی داشته و در پشت لنزی ۲۸ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی می‌کند.

کیفیت عکس‌های گرفته شده با این دو گوشی بسیار خوب و راضی کننده است. هر دو تصاویری با جزئیات خوب و رنج دینامیکی گسترده به ثبت می‌رسانند و رنگ‌ها نیز نزدیک به واقعیت هستند.

البته اگر بخواهیم کمی ریزتر این دو دوربین را مقایسه کنیم ایفون Xs مقداری بهتر از رقیب است و عکس‌های با کنتراست بهتر به ثبت می‌رساند و می‌توانیم این محصول را برنده‌ی این بخش بدانیم.

خرید هندزفری

دوربین تله فوتو

لنز دوم هر دو گوشی از نوع تله فوتو بوده و سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی را در بر می‌گیرد. هر دو گوشی می‌توانند تا ۲ برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کنند. این سنسور و لنز دقیقا در دو گوشی مشابه هستند و به همین دلیل خروجی تصاویر نیز کیفیت یکسانی دارند.

عکس‌های تله فوتو  هر دو محصول کیفیت خوبی دارند و جزئیات کافی و رنج دینامیکی مناسب در این تصاویر دیده می‌شود. البته که دقت رنگ و کنتراست مانند دوربین اصلی نیست و شاهد کاهش کیفیت نسبی هستیم.

دوربین سلفی

دوربین سلفی هر دو گوشی ۷ مگاپیکسلی است. این دوربین کیفیت قابل قبول و رضایت بخشی دارد اما نمی‌توانیم آن را خیلی خوب بدانیم. در واقع سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده در نسل‌های بعد کیفیت به مراتب بهتری دارند.

 

لیست گوشی هایی که بهترین دوربین های سلفی را دارند؟
بهترین دوربین سلفی

 

پرتره

هر دو گوشی پرتره‌ها را با دوربین اصلی و به کمک قابلیت‌های نرم افزاری به ثبت می‌رسانند و خبری از لنز تشخیص عمق میدان نیست. هر دو دستگاه با دقت خوب و رضایت بخشی سوژه را از پس‌زمینه جدا می‌کنند و پس‌زمینه نیز به حالت حرفه‌ای و به حد کافی مات می‌شود.

پرتره‌ها در نهایت جزئیات خوبی دارند و دقت رنگ مناسبی هم شاهد هستیم و همه‌ی این موارد باعث می‌شود تا کیفیت عکس‌های پرتره این دو گوشی را خوب بدانیم.

 

برای مقایسه دو گوشی دلخواه به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

مقایسه گوشی

 

جمع بندی

این دو ایفون بسیار شبیه به هم هستند و به سختی می‌توان وجه تمایزی میان آن‌ها قائل شد. از نظر ظاهری که دقیقا دو گوشی یکسان هستند و در بخش باتری و نمایشگر نیز همه چیز برابر است.

ایفون Xs در بخش دوربین اصلی و سخت افزار بهتر از رقیب عمل می‌کند و همچنین یک سال جدیدتر است که همین باعث می‌شود مدت زمان بیشتری کارایی خود را حفظ کند.

ارزش خرید کدام گوشی بیشتر است؟ ایفون Xs؛ چرا که این محصول جدیدتر است و قدرت سخت افزاری و دوربین اصلی بهتری هم دارد.

این دو ایفون حسگر اثر انگشت دارند؟ خیر، ایفون‌ها از فیس آیدی استفاده می‌کنند که این فناوری در ایفون Xs عملکرد بهتری دارد.

قیمت این دو گوشی چقدر است؟ این دو گوشی به صورت نو دیگر در بازار یافت نمی‌شوند و باید آن‌ها را دست دوم خریداری کنید. این دو محصول قیمتی نزدیک به قاتل پرچمداران اندرویدی دارند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. احسان نیک پی

    سلام
    وقت خوش
    خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده

  2. امیر

    عجب مقایسه خوبی بود الله وکیلی دمت گرم

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-x-%d8%a8%d8%a7-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-xs/
ads
ads