داغ ترین ها :
مقایسه ایپد مینی 2021 با ایپد ایر 2020

مقایسه ایپد مینی 2021 با ایپد ایر 2020

تبلت‌های اپل یا همان ایپدها سال‌های زیادی است که در دنیای تبلت‌ها فرمانروایی می‌کنند و محصولات اندرویدی اصلا نمی‌توانند در زمینه فروش و حتی بعضا قابلیت‌ها با این دستگاه‌ها رقابت کنند. اپل سال قبل ایپد ایر جدید خود را معرفی کرد و مدتی قبل هم از ایپد مینی ۲۰۲۱ رونمایی کرد. این دو تبلت شباهت‌های زیادی با هم دارند و از نظر قیمت نیز اختلاف زیادی میان آن‌ها دیده نمی‌شود. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به مقایسه ایپد مینی 2021 با ایپد ایر 2020 بپردازیم و این دو تبلت اپل را در زمینه‌های مختلف با هم مقایسه کنیم تا ایپد دارای ارزش خرید بیشتر مشخص شود. پس اگر قصد خرید ایپد دارید حتما ادامه‌ی این متن را همراه تکنولایف باشید. برای خرید آیپد‌ های اپل می‌توانید به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

مقایسه ایپد مینی 2021 با ایپد ایر 2020 و طراحی آن‌ها

در مقایسه ایپد مینی 2021 با ایپد ایر 2020 باید به این موضوع اشاره کنیم که زبان طراحی این دو ایپد دقیقا یکسان است و با اولین نگاه متوجه ژن‌های مشترک بین آن‌ها خواهید شد. هر دو تبلت تماما از جنس آلومینیوم ساخته شده‌اند و به محض در دست گرفتن حس مرغوبیت را به کاربر انتقال می‌دهند. هر دو محصول به معنای واقعی کلمه زیبا هستند و به روی قاب پشتی آن‌ها تنها دوربین تکی و لوگوی اپل به چشم می‌خورد. البته ایپد مینی ۲۰۲۱ یک فلش نیز زیر دوربین اصلی دارد که در ایپد ایر ۲۰۲۰ این فلش دیده نمی‌شود.مقایسه ایپد مینی 2021 با ایپد ایر 2020

در مقایسه ایپد مینی 2021 با ایپد ایر 2020 ، اولین تفاوت بزرگ جایی دیده می‌شود که آن‌ها را در کنار هم قرار دهیم و به تفاوت ابعاد آن‌ها توجه کنیم. ایپد مینی ۲۰۲۱ ابعادی ۱۹۵.۴×۱۳۴.۸×۶.۳ میلی متری دارد و در سمت دیگر ابعاد ایپد ایر ۲۰۲۰ برابر ۲۴۷.۶×۱۷۸.۵×۶.۱ میلی متر است.

در کنار این اختلاف ابعاد باید اختلاف زیاد وزن را نیز در نظر داشته باشیم. مدل مینی وزنی حدود ۲۹۳ گرم و مدل ایر وزنی معادل ۴۶۰ گرم دارد. در واقع اگر بخواهیم از نظر ظاهر این دو را با هم مقایسه کنیم مثل این است که ایپد ایر نسخه‌ی بزرگ‌تر شده‌ی ایپد مینی بوده و هر دو دقیقا متریال و طراحی یکسانی دارند.ایپد مینی

جالب است بدانید که چیدمان دکمه‌های این دو تبلت نیز دقیقا مشابه یکدیگر بوده و هر دو در سمت راست از دکمه‌های ولوم و محل اتصال آهنربایی قلم، در بالا از دکمه پاور یکپارچه با حسگر اثر انگشت و دو اسپیکر و در پایین از دو اسپیکر و درگاه Type C میزبانی می‌کنند.

اما این سناریوی تکراری در مورد قاب جلویی نیز صدق می‌کند؟ ایپد مینی ۲۰۲۱ بالاخره دکمه‌ی هوم کلاسیک اپل را کنار گذاشته و حالا قاب جلویی آن به صورت یکپارچه و با حاشیه‌های بسیار کمتر طراحی شده است.مقایسه ایپد مینی 2021 با ایپد ایر 2020 و صفحه نمایش آن‌ها

ایپد ایر ۲۰۲۰ نیز از همین زبان طراحی بهره می‌‌برد و در حاشیه‌ی بالایی دوربین سلفی را شامل می‌شود. دوربین سلفی ایپد مینی نیز دقیقا در همین حاشیه‌ی بالایی قرار گرفته است. دسته‌ی زیادی از کاربران معتقد هستند چون اکثر افراد تبلت‌ها را به صورت افقی استفاده می‌کنند اپل باید دوربین سلفی را در حاشیه‌ی سمت راست قرار می‌داد.مقایسه ایپد مینی 2021 با ایپد ایر 2020

در نهایت ایپد ایر ۲۰۲۰ در رنگ‌های سبز، رزگلد، آبی، خاکستری و نقره‌ای در دسترس قرار دارد و برای ایپد مینی ۲۰۲۱ می‌توانید از بین رنگ‌های بنفش، صورتی، خاکستری و طلایی یکی را انتخاب کنید.

برای جمع بندی این بخش باید گفت طراحی و کیفیت ساخت این دو محصول کاملا برابر است و اگر به تبلت جمع و جود و سبک‌تر علاقه دارید به سراغ مدل مینی و اگر به تبلت بزرگ‌تر علاقه دارید به سراغ مدل ایر بروید.

 

مقایسه های مرتبط با این مطلب:

مقایسه آیپد ایر 4 در مقابل Ipad Pro 2021

 

صفحه نمایش

ایپد مینی ۲۰۲۱ یک نمایشگر ۸.۳ اینچی از نوع Liquid Retina IPS LCD دارد که برای آن رزولوشن ۲۲۶۶×۱۴۸۸ در نظر گرفته شده است. این رزولوشن باعث می‌شود این تبلت تراکم ۳۲۷ پیکسل بر هر اینچ را مقابل چشمان شما قرار دهد. در کنار این مشخصات باید روشنایی ۵۰۰ نیتی و همچنین قابلیت‌هایی مثل Wide color gamut و True tone را نیز در نظر داشته باشیم.

از طرف دیگر ایپد ایر ۲۰۲۰ نمایشگر ۱۰.۹ اینچی از نوع Liquid Retina IPS LCD با رزولوشن ۲۳۶۰×۱۶۴۰ دارد و تراکم پیکسلی ۲۶۴ را ارائه می‌کند. این تبلت هم روشنایی ۵۰۰ نیتی داشته و از قابلیت‌های Wide color gamut و True tone پشتیبانی می‌کند.ایپد مینی ۲۰۲۱

اولین تفاوت بزرگ این دو نمایشگر تفاوت در اندازه‌ی آن‌ها خواهد بود که اختلافی ۳.۶ اینچی میان آن‌ها دیده می‌شود. تفاوت دوم نیز همان طور که در بالا متوجه شدید به بحث تراکم پیکسلی برمی‌گردد که نمایشگر ایپد مینی به دلیل داشتن اندازه‌ی کوچک‌تر محتوا را کمی شارپ‌تر به نمایش می‌گذارد.

اختلاف آخر نیز مربوط به نسبت نمایشگر به بدنه در دو محصول است که احتمالا اگر به صورت جداگانه از آن‌ها استفاده کنید متوجه این موضوع نخواهید شد اما به صورت صفحه نمایش ایپد ایر ۲۰۲۰ حدود ۸۱ درصد از قاب جلویی را به خود اختصاص داده در حالی که نسبت نمایشگر به بدنه ایپد مینی ۲۰۲۱ برابر ۷۷.۴ درصد است.ایپد مینی ۲۰۲۱

هر دو تبلت نمایشگر‌های بسیار خوب و با کیفیتی دارند و روشنایی ۵۰۰ نیتی نیز باعث می‌شود بتوانید زیر نور مستقیم خورشید نیز با آن‌ها کار کنید. البته که ایپد مینی به دلیل تراکم پیکسلی بیشتر مقداری شارپ‌تر بوده ولی در کل تفاوت زیادی میان آن‌ها دیده نمی‌شود و بر اساس اندازه صفحه نمایش باید یکی از این دو دستگاه را انتخاب کنید.

اسپیکر

هر دو تبلت همان طور که در بخش طراحی گفته شده از اسپیکرهای چهارگانه استفاده می‌کنند. این بدین معنی است که هر دو ایپد می‌توانند صدای استریوی بسیار باکیفیت و بلندی تولید کنند.

کیفیت صدا و حجم آن بسیار خوب بوده و شما به صورت واضح می‌توانید صدای خروجی را بشنوید. به نوعی اسپیکرهای هر دو دستگاه شما را به وجد می‌آورند و به طور حتم از عملکرد آن‌ها رضایت خواهید داشت. در نهایت باید گفت که تفاوت زیادی بین اسپیکرهای این دو رقیب دیده نمی‌شود و هر دو عملکرد کم و بیش مشابهی دارند.

نرم افزار و رابط کاربری

به طور حتم نام سیستم عامل iOS به گوشتان خورده است و می‌دانید که اپل از این سیستم عامل برای گوشی‌های خود یا همان ایفون‌ها استفاده می‌کند. سیستم عامل ایپدهای اپل iPadOs است که می‌توانیم آن را iOS بهبود یافته برای نمایشگرهای بزرگ‌تر بدانیم.

عملکرد این سیستم عامل واقعا عالی است و شما در حین کار با این دو تبلت با هیچ گونه کندی یا به اصلاح لگ مواجه نخواهید شد. برنامه‌های مختلف نیز در این سیستم عامل برای نمایشگر‌های بزرگ بهینه شده‌اند و مانند اندروید نیست که برخی برنامه‌ها به حالتی عجیب و غریب به روی تبلت اجرا شوند.

iPadOs قابلیت‌های بسیار کاربردی هم دارد و به شما اجازه می‌دهد تا از نمایشگرهای بزرگ ایپدها نهایت استفاده را ببرید و بتوانید چند برنامه را در کنار هم داشته باشید. به همه‌ی ویژگی‌های خوب این سیستم اپل پشتیبانی ۵ یا ۶ ساله‌ی اپل را هم اضافه کنید تا بهتر متوجه قوی‌ بودن ایپدها در بخش نرم افزاری شوید.

ایپد مینی ۲۰۲۱ از iPadOs 15 به صورت پیش فرض استفاده می‌کند و ایپد ایر ۲۰۲۰ به iPadOs 14 مجهز و بروزرسانی جدید نیز برای آن در دسترس قرار دارد. به طور کلی نمی‌توان بین این دپ محصول در بخش نرم افزاری تفاوتی قائل شد و هر دو عملکرد بی نظیری دارند و قطعا از کار کردن با آن‌ها لذت خواهید برد.

 

چگونه موس و ترک پد بلوتوثی را به آیپد وصل کنیم؟

اتصال موس به آیپد

 

عملکرد سخت افزار و امنیت

در مقایسه ایپد مینی 2021 با ایپد ایر 2020 حتما باید نگاهی به سخت افزار این محصول داشته باشیم. یکی از بخش‌هایی که تبلت‌های اپل را از تبلت‌های اندرویدی جدا می‌کند و به ایپدها برتری مطلق می‌بخشد همین بخش سخت افزاری آن‌ها است؛ چرا که اپل از تراشه‌های اختصاصی خود برای این محصولات استفاده می‌کند.

تراشه‌های اپل همواره عملکرد بسیار سریع و پایداری داشته‌اند و به دلیل بهینه سازی‌های انجام شده نسبت به رقبا چند پله جلوتر ایستاده‌اند. این تراشه‌ها تا چندین سال می‌توانند عملکرد خوب خود را حفظ کنند و همین به اپل اجازه می‌دهد تا ۵ یا ۶ سال محصولات خود را آپدیت کند.

ایپد مینی ۲۰۲۱ از تراشه ۵ نانومتری A15 Bionic استفاده می‌کند. این تراشه جدیدترین تراشه اپل است که از آن به روی ایفون‌های سری 13 نیز استفاده شده است. این چیپست عملکرد فوق العاده‌ای دارد و سریع عالی را برای ایپد مینی به ارمغان آورده است.ایپد مینی 2021

همه‌ی برنامه‌ها و بازی‌های مختلف در بهترین حالت و عملکرد به روی این ایپد اجرا می‌شوند و هیچ کاری وجود ندارد که این تبلت نتواند از پس آن بربیاید. شما تا چند سال می‌توانید به روی عملکرد عالی این تراشه و ثبات آن حساب باز کنید.

ایپد ایر ۲۰۲۰ اما به تراشه‌ی نسل قبل یعنی A14 Bionic مجهز شده که این تراشه هم معماری ۵ نانومتری داشته و مشابه تراشه‌ای است که اپل به روی ایفون‌های سری 12 استفاده کرده است.

در حین استفاده قطعا هیچ اختلاف سرعتی بین ایپد مینی ۲۰۲۱ و ایپد ایر ۲۰۲۰ متوجه نخواهید شد و هر دو با سرعت بسیار بالایی می‌توانند پردازش‌های لازم را انجام دهند. اختلاف قدرت بین این دو نسل تراشه تنها شاید در انجام ویرایش‌های ویدئویی و کارهای این چنینی مشخص شود.

به طور کلی باید بگوییم که ایپد مینی جدید قدرت بیشتری دارد اما در واقع این اختلاف قدرت در دنیای واقعی اصلا به چشم نمی‌آید و ایپد ایر ۲۰۲۰ نیز می‌تواند عملکرد مشابه و بسیار عالی داشته باشد.

باتری و ارتباطات

در بخش باتری باید گفت که اپل برعکس شرکت‌های دیگر خیلی اعتقادی به اعداد و ارقام ندارد و تمرکز بیشتر این سازنده به روی عملکرد خوب محصول در دنیای واقعی است. در این زمینه نیز ایپد ایر ۲۰۲۰ عملکرد بسیار خوبی دارد و با وجود نمایشگر بزرگ ۱۰.۹ اینچی باز هم می‌تواند یک روز و یا حتی بیش از یک روز کامل شارژ دهی کند.

اما ایپد مینی ۲۰۲۱ چه وضعیتی دارد؟ اپل وعده داده که این تبلت نیز بتواند شارژ دهی یک روزه داشته باشد. خوشبختانه در عمل عملکرد باتری مدل مینی مانند گفته‌ی اپل بوده و این تبلت می‌تواند مثل مدل ایر یک روز کامل دوام بیاورد.

دلیل این شارژ دهی تقریبا یکسان با توجه به ظرفیت کمتر باتری احتمالا به خاطر تراشه بهینه‌تر A15 و همچنین نمایشگر کوچک‌تر باشد. اپل برای هر دو تبلت شارژ سریع ۲۰ واتی در نظر گرفته و خوشبختانه آداپتور آن را هم درون جعبه قرار داده است.

این آداپتور می‌تواند ایپد مینی ۲۰۲۱ را با توجه ظرفیت باتری کمتر در مدت حدود ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه کامل کند در صورتی که شارژ کامل ایپد ایر ۲۰۲۰ حدود ۲ ساعت و نیم زمان می‌برد.ایپد مینی ۲۰۲۱

بنابراین در زمینه شارژ دهی عملکرد برابری را از هر دو شاهد هستیم و هر دو تبلت می‌توانند حدود ۱۰ ساعت دوام بیاورند، اما در زمینه سرعت شارژ قطعا برتری با مدل مینی خواهد بود.

ایپد مینی ۲۰۲۱ (در مدل سلولار البته) از نسل پنجم اینترنت همراه یعنی 5G پشتیبانی می‌کند در حالی که برای ایپد ایر ۲۰۲۰ تنها 4G در نظر گرفته شده است و این می‌تواند یکی دیگر از برتری‌های مدل مینی باشد.

 

شاید نیاز داشته باشید:

پاك كردن كش مرورگر آیپد

 

دوربین

به طور کلی دوربین اصلا بخش مهمی از یک تبلت به حساب نمی‌آید و کاربران معمولا با این محصولات بزرگ جثه عکس برداری و فیلم برداری نمی‌کنند. هر دو ایپد از دوربین‌های تکی با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند.

برای مدل ایر تنها فوکوس خودکار در نظر گرفته شده اما اپل برای مدل مینی فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی هم در نظر گرفته است تا نتیجه‌ی نهایی تصاویر بهتر شود. کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی این دو تبلت خوب است و قطعا شما را راضی خواهد کرد. تفاوت زیادی از نظر کیفیت بین این دو ایپد دیده نمی‌شود و نمی‌توان یکی را برتر از دیگر دانست.دوربین آیپد مینی 2021

در بخش دوربین سلفی اما موضوع متفاوت می‌شود و در حالی که مدل ایر تنها سنسوری ۷ مگاپیکسلی دارد مدل مینی به دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض مجهز شده است.

این دوربین فوق عریض سلفی حالا قابلیت Center Stage را به ایپد مینی ۲۰۲۱ آورده و دوربین سلفی در طول تماس‌های تصویر شما را دنبال می‌کند و همچنین در صورت ورود افراد دیگر به کادر همه‌ی را در یک کادر جا می‌دهد.

به طور کلی در بخش دوربین و به خصوص دوربین سلفی چه از نظر کیفیت و چه از نظر قابلیت جذاب Center stage باید ایپد مینی را تبلت بهتری معرفی کنیم.

 

تمام روش های اسکرین رکورد در آیفون را در مطلب زیر آموزش دادیم:

ضبط كردن صفحه در ايفون

 

جمع بندی

پیش از هر چیزی باید بدانید که نسخه‌ی پایه‌ای ایپد ایر ۲۰۲۰ قیمتی ۶۰۰ دلاری و نسخه‌ی پایه‌ای ایپد مینی قیمتی ۵۰۰ دلاری دارد و این یعنی مدل مینی حدود ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل ایر است.

این تبلت کوچک در بخش سخت افزار و همچنین دوربین سلفی و در نهایت سرعت شارژ نسبت به ایپد ایر برتری دارد و مهم‌تر این که در نسخه سلولار از 5G هم پشتیبانی می‌کند.ایپد ایر ۲۰۲۰

در واقع شاید تنها برتری ایپد ایر را بتوان اندازه‌ی بزرگ‌تر نمایشگر آن به حساب آورد و در غیر این صورت در همه‌ی بخش‌ها ایپد مینی ۲۰۲۰ یا عملکردی مشابه نسبت به ایپد ایر دارد و یا حتی برتر است.

پس در نهایت باید گفت که ایپد مینی ۲۰۲۱ ارزش خرید بالاتری دارد و اگر اندازه‌ی تبلت برای شما اولویت نیست حتما این ایپد دوست داشتنی را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال یک ایپد با نمایشگر بزرگ هستید که همه فن حریف باشد حتما ایپد ایر ۲۰۲۰ را انتخاب کنید.

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

3 نظر

  1. حسام

    کدومشون برای طراحی بهتره ؟؟؟؟

  2. حسام

    جز بهترین مقاله هایی بود که تو زندگیم خوندم …..

    1. مجید نوردوست

      پاسخ به حسام

      خوشحالم که مقاله مورد پسند شما بوده
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%be%d8%af-%d9%85%db%8c%d9%86%db%8c-2021-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%db%8c%d9%be%d8%af-%d8%a7%db%8c%d8%b1-2020/
ads
ads