داغ ترین ها :
مقایسه سیستم صوتی 2.0 ،2.1 ،5.1 ، 6.1 و 7.1 کانال در ساندبارها

مقایسه سیستم صوتی 2.0 ،2.1 ،5.1 ، 6.1 و 7.1 کانال در ساندبارها

هنگامی که تلویزیون رویاهای خود را خریداری کردید، مانع بزرگ بعدی دستیابی به یک سیستم صوتی مناسب برای شما خواهد بود. حتی تلویزیون‌های درجه یک نیز از بلندگوهای ضعیف رنج می‌برند. سیستم‌های ساندبار روشی متداول برای ارتقای مراکز سرگرمی هستند، اما اینکه چه نوع‌هایی را باید بخرید، بسیار مهم است. با تکنولایف همراه باشید تا به تفاوت بین سیستم صوتی 2.0 ،2.1 ،5.1 ، 6.1 و7.1 کانال در ساندبارها بپردازیم.

 

از فروشگاه تکنولایف می‌توانید ساندبار و سینمای خانگی هم تهیه کنید: قیمت ساندبار

 

کانال صوتی چیست؟

در دنیای دیجیتال و مخابرات هر جا حرفی از کانال زده شود، معنای مسیر دیتا یا انرژی را می‌دهد. به طور مثال کانال فرکانس یعنی مسیری که مقادیر خاصی از فرکانس را جابه‌جا می‌کند. وقتی که از کانال صوتی صحبت می‌کنیم یعنی مسیری که مقدار مشخصی از امواج صوتی می‌تواند در آن جابه‌جا شوند. به طور مثال صدای انسان در یک فرکانس صوتی قرار دارد و هر سازی هم دارای فرکانس‌های خاص خودش است. حالا برای شنیدن کامل یک موزیک نیاز داریم که از چند کانال صوتی مختلف استفاده کنیم. با داشتن هر کانال مربوط به هر صدا( بیس، ووفر، وکال و….) تمام صداها به صورت کامل و مجزا گوش نوازتر و واقعی‌تر حس خواهیم کرد. اگر بخواهیم به صورت علمی‌تر به مسئله نگاه کنیم، شنوایی انسان در بازه‌ی 20 هرتز و 20 کیلو هرتز قرار دارد و ما دستگاهی که تمام این بازه را پوشش بدهد، نداریم. پس مجبور هستیم یک تفکیک به وجود بیاوریم و هر بازه تفکیک شده را یک کانال می‌گوییم.

تفاوت های ساندبار‌های 2.0 ، 2.1 ، 5.1 و 7.1 کانال

به ساده‌ترین زبان ممکن یک ساندبار 2.0 کانال شامل دو خروجی صدای چپ و راست است و ساندبار 2.1 کانال دارای همان دو خروجی چپ و راست به‌همراه یک ساب‌ووفر است. اشتباه نکنید که حجم صدای یک ساندبار 2.1 کانال حتما بیشتر از 2.0 کانال است. تفاوت در کیفیت و وضوح صدایی است که به شما می‌رسد. این سابووفر به ساندبار شما کمک می‌کند که بازه وسیع‌تری از صدا را با تفکیک بهتر به گوش شما برسانند. حالا در ساندبار 5.1 کانال نه تنها تفکیک صدا را با کیفیت بهتر تجربه خواهید کرد، بلکه یک اسپیکر بیشتر جلو در کنار سابووفر برای صدا قرار می‌گیرد و دو اسپیکر در عقب که به شما کمک می‌کند، صداهای اطراف و پشت سر را بهتر لمس کنید. این یعنی صدای شما از حالت استریو خارج می‌شود ( صدای استریو به صداهای دو کاناله مثل لپ‌تاپ و تلوزیون‌های معمولی گفته می‌شود)

اگر طرفدار فیلم و موزیک باشید ساندبار 5.1 با ارائه صداهای چپ، راست و پشت سر شما را به سمت هیجان و لذت بیشتر سوق می‌دهد. یک سیستم صدای فراگیر 5.1 متشکل از بلندگوهای جلو چپ، جلو راست، وسط جلو، راست فراگیر و چپ فراگیر به همراه یک ساب ووفر است. سیستم صدای فراگیر 7.1 همانند سیستم 5.1 است، با این تفاوت که دارای یک مجموعه اضافی از بلندگوهای فراگیر عقب است. پس کدام بهتر است؟ متأسفانه پاسخ کوتاه «بستگی دارد» است. اینکه آیا یک سیستم 5.1 یا 7.1 برای شما مناسب است به تعدادی متغیر مختلف بستگی دارد. برخی به اتاقی که در آن راه‌اندازی می‌کنید و برخی به ترجیحات شخصی بستگی دارد. مواردی مانند اندازه‌ی اتاق، اثاثیه و موقعیت گوش دادن همگی بر تنظیم صدای مناسب شما تأثیر می‌گذارند. درضمن صدای فراگیر 7.1 با استفاده از صدای Dolby TrueHD یا DTS-HD Master قابل دستیابی است. اینها «صدای بدون افت» در نظر گرفته می‌شوند که مشابه صدای اصلی استودیو فیلم است. دستگاه‌های پشتیبانی شده 5.1 استاندارد صنعتی است و توسط اکثر دی‌وی‌دی‌ها و دیسک‌های Blu-ray و همچنین HDTV و بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شود. همچنین رایج‌ترین سیستم صوتی در تئاترهای تجاری است.

 

ساندبار چه مارکی خوبه؟
بهترین ساندبار

 

بهترین چیدمان برای ساندبارهای 5.1 کانال

در ساندبارهای 5.1 کانال چیدمان تاثیر بی نظیری بر روی کیفیت صدا و فضاسازی توسط ساندبارها خواهد داشت .هر کانال میذتواند جزئیاتی را به فیلم، بازی و یا موسیقی شما ارائه دهد که تجربه واقعی‌تر و جذاب‌تری را لمس کنید. دقت داشته باشید که هر اسپیکر در اینجا به صورت مجزا کار می‌کند تا جزئیات مختص و منحصر به فرد خود را ارائه دهد و وجود همین جزئیات تجربه متفاوتی را به شما القا خواهد کرد.

 

 

 تنظیم صدای فراگیر 7.1 دارای دو بلندگوی جلو، یک ساب‌ووفر، یک کانال مرکزی، دو بلندگوی فراگیر و دو بلندگوی عقب است. با این تنظیمات، شما باید بلندگوهای عقب را پشت شنونده با زاویه 135-150 درجه قرار دهید. نحوه قرار دادن بلندگوهای جلو (FL & FR)، ساب ووفر (SW)، وسط (C)، فراگیر (SL & SR) و عقب (RL & RR) بر خلاف تنظیم بلندگوهای 5.1، یک سیستم صدای فراگیر 7.1 به شما صدا می‌دهد. از هر دو طرف و همچنین پشت سر شما. از آنجایی که تمام صدایی که قرار است از پشت بیاید، اکنون توسط بلندگوهای عقب کنترل می‌شود، می‌توانید بلندگوهای فراگیر خود را با زاویه 90 تا 110 درجه به دو طرف محل نشستن خود منتقل کنید. با وجود بلندگوهای زیادی که شما را احاطه کرده‌اند، این تنظیمات معمولاً برای اتاق‌های سینمای خانگی در نظر گرفته شده است.

 

 

سوالات متداول

تفاوت ساندبار‌ها SOUNBAR و سیستم های صوتی سوراند SURROUND چیست؟

به ساندبار‌هایی که بالا تر از سه اسپیکر دارند، سوراند گفته می‌شود.

به‌صورت ساده ساندبار 5.1 که یعنی بیش از سه اسپیکر (5 اسپیکر و 1 سابووفر) است، سوراند گفته می‌شود.

عبارت LFE در ساندبارها چیست و چه کاری انجام میدهد؟

در بسیاری از ساندبارها به جای سابووفر از عبارت LFE استفاده می‌شود که به معنای اثر فرکانس پایین( Low Frequency Effect) است.

در بین ساندبار‌ها (2.0  2.1  5.1 و 7.1) کدام یک مناسب‌تر و با کیفیت‌تر است؟

مناسب بودن ساندبار‌ها رابطه مستقیم با شرایط و خواست شما دارد، به طور مثال برای یک game player داشتن سوراند 5.1 تاثیر فوق العاده‌ای بر روی نحوه‌ی بازی خواهد داشت اما باید به فضا و محیط در دسترس هم توجه کرد. یک علاقه‌مند یا فعال در زمینه موسیقی یا فیلم حتما نیاز به کیفیت بالا و شنیدن جزئیات بسیار ریز دارد که سوراند 7.1 مطمئنن می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

3 نظر

  1. محمد جواد

    سلام عالی بود ، اما برای یک گیمر ۷.۱ خیلی خیلی بیشتر بهش حال میده تا ۵.۱ و موسیقی همون ۲.۱ اما کوالیتی باشه به نظرم کافیه ، ۷.۱ برای موسیقی تفاوت چندانی نداره با ۵.۱ یا ۷.۱

  2. محمد

    خدا خیرت بده عالی بود

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد

      سلام وقت بخیر مرسی از همراهی شما
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%b5%d9%88%d8%aa%db%8c-2-0-%d8%8c2-1-%d8%8c5-1-%d8%8c-6-1/
ads
ads