داغ ترین ها :
مقایسه نوت 20 اولترا با S20 اولترا؛ قلم یا زوم 100 برابری؟

مقایسه نوت 20 اولترا با S20 اولترا؛ قلم یا زوم 100 برابری؟

طبق گفته‌ی شرکت سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا آخرین گوشی از سری نوت خواهد بود و این شرکت قصد دارد تا گوشی‌های تاشدنی زد فولد و زد فلیپ را جایگزین این سری کند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه نوت 20 اولترا با S20 اولترا بپردازیم. در مقایسه نوت 20 اولترا با S20 اولترا سعی داریم این دو گوشی را از نظر قیمت و ویژگی‌های دیگر با هم مقایسه کنیم تا بتوانید بهترین مدل را انتخاب کنید. قبل از مقایسه این دو گوشی رده بالای سامسونگ، بد نیست نگاهی داشته باشیم به مشخصات سخت‌افزاری این دو گوشی هوشمند:

 

برای مقایسه دو گوشی دلخواه با یکدیگر می‌توانید به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

مقایسه گوشی

 

گوشی نوت 20 اولترا S20 اولترا
تاریخ معرفی آذر ۹۸ مرداد ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۴.۸ در ۷۷.۲ در ۸.۱ میلی‌متر ۱۶۶.۹ در ۷۶ در ۸.۸ میلی‌متر
وزن ۲۰۸ گرم ۲۲۲ گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارت دو سیم‌کارت
صفحه نمایش ۶.۹ اینچ – سوپر امولد QHD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز ۶.۹ اینچ – سوپر امولد QHD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
سیستم‌عامل  One Ui 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون)  One Ui 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون)
تراشه اگزینوس 990 اگزینوس 990
کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند پشتیبانی نمی‌کند
حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت
رم ۸ و ۱۲ گیگابایت ۱۲ و ۱۶ گیگابایت
دوربین پشت ۱۰۸ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

۱۲ مگاپیکسل تله فوتو

فوکوس خودکار لیزری

۱۰۸ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

۴۸ مگاپیکسل تله فوتو

TOF عمق میدان

دوربین جلو ۱۰ مگاپیکسل ۴۰ مگاپیکسل
باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۲۵ وات ۲۵ وات
رنگ مشکی، سفید و خاکستری برنزی، مشکی و سفید

مقایسه نوت 20 اولترا با S20 اولترا از نظر طراحی و کیفیت ساخت

از آنجایی که با دو پرچمدار روبرو هستیم طبیعی است که انتظار داشته باشیم سامسونگ از بهترین متریال موجود در ساخت این دو گوشی استفاده کرده باشد. در عمل هم همین اتفاق رخ داده و قاب پشتی هر دو کهکشانی از جنس شیشه است و با گوریلاگلس ۶ در S20 اولترا و با گوریلاگلس ویکتوس در نوت 20 اولترا مراقبت می‌شود.

مقایسه نوت 20 اولترا با S20 Ultra از نظر طراحی و کیفیت ساخت

قاب پشتی نوت 20 اولترا طراحی مات و قاب S20 اولترا طراحی براقی دارد و همین باعث می‌شود نوت 20 اولترا کمتر کثیف شده و جذابیت بیشتری داشته باشد. این قاب هر دو گوشی از فریم دوربین‌ها و لوگوی سامسونگ در بخش پایینی میزبانی می‌کند.

فریم دوربین‌ها در گلکسی S20 اولترا بزرگ‌تر از گوشی رقیب است اما در عوض بیرون زدگی کمتری دارد؛ چرا که این گوشی با داشتن ضخامت ۸.۸ میلی متر ضخیم‌تر از ۸.۱ میلی متر نوت 20 اولترا است.مقایسه S20 ultra با نوت 20 اولترا

فریم گلکسی نوت 20 اولترا از جنس فولاد ضد زنگ و فریم S20 اولترا از جنس آلومینیوم بوده و در سمت راست از دکمه‌های پاور و ولوم، در بالا از میکروفون دوم و خشاب سیم کارت و در پایین از اسپیکر، درگاه Type C و میکروفون اصلی میزبانی می‌کند. به علاوه به روی لبه‌ی پایینی نوت 20 اولترا جایگاه قلم نیز دیده می‌شود.

مقایسه S20 ultra با نوت 20 اولترا

در نهایت نوبت به قاب جلویی می‌رسد جایی که نوت 20 اولترت قطعا یکی از جذاب‌ترین محصولات موجود در کل بازار به حساب می‌آید و نسبت نمایشگر به بدنه‌ای حدود ۹۲ درصد دارد و این یعنی حاشیه‌های بسیار بسیار کمی را اطراف نمایشگر شاهد هستیم.

نمایشگر گلکسی S20 اولترا هم حاشیه‌های کمی دارد و توانسته حدود ۹۰ درصد پنل جلویی را به خود اختصاص دهد. هر دو گوشی از دوربین‌های سلفی درون یک پانچ هول کوچک در میانه‌ی بالایی میزبانی می‌کنند.

مقایسه S20 ultra با نوت 20 اولترا

لبه‌های هر دو نمایشگر خمیده است اما این خمیدگی در نوت 20 اولترا بیشتر از رقیب بوده و S20 اولترا خمیدگی بسیار کم و ناچیزی دارد.

هر دو گوشی همچنین از گواهی IP68 پشتیبانی می‌کنند و این یعنی می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری از نفوذ آب جلوگیری کنند.

یکی از برتری‌های حتمی نوت 20 اولترا نسبت به رقیب پشتیبانی از قلم است. این قلم به این کهکشانی قابلیت‌های بسیار خوبی اضافه می‌کند و همچنین به شما امکان می‌دهد که به روی نمایشگر بزرگ این گوشی طراحی انجام دهید و نقاشی بکشید یا حتی متن بنویسید.

مقایسه S20 ultra با نوت 20 اولترا

در نهایت برنده‌ی بخش طراحی را نوت 20 اولترا می‌دانیم؛ زیرا این گوشی به دلیل برخورداری از گوریلاگلس ویکتوس و فریمی از جنس فولاد ضد زنگ کیفیت ساخت بیشتری دارد و از قلم هم بهره می‌برد و همچنین نسبت نمایشگر به بدنه بیشتر و در نتیجه حاشیه‌های کمتری دارد.

 

 

مقایسه گوشی نوت 20 Ultra با S20 اولترا از نظر صفحه نمایش

هر دو پرچمدار از نمایشگرهایی ۶.۹ اینچی از نوع سوپر امولد با رزولوشن QHD استفاده می‌کنند. صفحه نمایش گلکسی S20 اولترا تراکم ۵۱۱ پیکسل بر هر اینچ داشته و تراکم پیکسلی نمایشگر نوت 20 اولترا ۴۹۶ است.

هر دو گوشی از محتوای HDR10+ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی از نوع تطبیقی پشتیبانی می‌کنند و نسبت ۲۰ به ۹ برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. البته باید بدانید که نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی تنها در صورت قابل استفاده است که رزولوشن نمایشگر را به روی FHD قرار دهید و اگر بخواهید از رزولوشن QHD استفاده کنید این نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز معمول برمی‌گردد.مقایسه گوشی نوت 20 Ultra با S20 اولترا از نظر صفحه نمایش

از نظر کیفیت صفحه نمایش هر دو گوشی بسیار عالی هستند و به طور حتم رضایت شما را جلب خواهند کرد. این دو پنل رنگ‌هایی جذاب و پویا به نمایش درمی‌آورند و رنگ مشکی طبق انتظار عمقی بینهایت دارد و شما از قابلیتی مثل AOD برخوردار هستید.

نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نمایشگر به روی هر دو گوشی باعث می‌شود تا شمایی محتوایی بسیار روان و دلنشین را مشاهده کنید و به طور حتم از تماشای هر محتوایی در این دو گوشی بسیار لذت خواهید برد.مقایسه گوشی نوت 20 Ultra با S20 اولترا از نظر صفحه نمایش

اما روشنایی نمایشگر این دو کهکشانی نیز یکسان است؟ صفحه نمایش گلکسی نوت 20 اولترا در حالت دستی حدود ۵۰۰ نیت و گلکسی S20 اولترا در حالت دستی حدود ۴۰۰ نیت روشنایی دارد. در حالت خودکار به ترتیب این روشنایی به حدود ۱۰۰۰ و ۹۰۰ نیت افزایش می‌یابد.مقایسه گوشی نوت 20 Ultra با S20 اولترا از نظر صفحه نمایش

این یعنی نوت 20 اولترا روشنایی بیشتری در حالت دستی و خودکار دارد و بهتر از رقیب خود عمل می‌کند اما این موضوع به این دلیل نیست که روشنایی S20 اولترا کم است. اتفاقا کاملا برعکس می‌توانیم روشنایی S20 اولترا را هم عالی بدانیم اما نوت 20 اولترا مقداری بهتر عمل می‌کند.

به نظر می‌رسد در این بخش نیز با وجود مشخصات تقریبا یکسان به دلیل روشنایی بیشتر نوت 20 اولترا و حاشیه‌های اطراف نمایشگر باید این گوشی را با اختلافی جزئی برنده‌ی این بخش بدانیم.

 

 

مقایسه نوت 20 اولترا با S20 اولترا از نظر اسپیکر

خوشبختانه هر دو گوشی از اسپیکرهای استریو توسعه داده شده توسط AKG استفاده می‌کنند. این اسپیکرها باعث می‌شود که صدایی بسیار خوب و باکیفیت به گوش برسد. با وجود این که هر دو گوشی اسپیکرهای بسیار خوبی دارند اما گلکسی S20 اولترا به نسبت رقیب کیفیت بیشتری دارد و صدایی بلندتر و واضح‌تر را به گوش می‌رساند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های اندروید

 

مقایسه گلکسی نوت 20 اولترا با گلکسی S20 Ultra از نظر نرم افزار و رابط کاربری

هر دو گوشی در حال حاضر از رابط کاربری One Ui 3.1 بر پایه‌ی اندروید ۱۱ استفاده می‌کنند و طبیعتا تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد.

One Ui یکی از بهترین و کامل‌ترین رابط کاربری‌های موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید که برای کهکشانی‌های سامسونگ عملکردی پایدار و روان را به ارمغان آورده است. این رابط کاربری قابلیت‌های زیادی دارد و می‌توان بخش‌های مختلف آن را شخصی سازی کرد.

مقایسه گلکسی نوت 20 Ultra با  گوشیS20 اولترا از نظر عملکرد سخت افزاری

همان طور که احتمالا باخبر هستید سامسونگ برای پرچمداران خود دو نسخه تراشه استفاده می‌کند. تراشه گوشی‌هایی که برای منطقه چین و آمریکا هستند اسنپدراگون است و دیگر نقاط جهان از جمله ایران از نسخه اگزینوس این گوشی‌ها استفاده می‌کنند.

این دو پرچمدار از آنجایی که هم نسل هستند از تراشه‌ی یکسان اگزینوس 990 بهره می‌برند. این تراشه ۷ نانومتری هشت هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Mongoose M5 با فرکانس 2.73 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A76 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-G77 را در بر می‌گیرد.

این دو گوشی قدرت سخت افزاری بسیار خوبی دارند و به خوبی می‌توانند از پس کارهای مختلف از جمله بازی‌های سنگین گرافیکی بربیایند و شما می‌توانید بازی مثل آسفالت 9 یا ال اف دیوتی موبایل را با گرافیک بالا و بدون افت فریم بازی کنید.

البته باید در نظر داشته باشید که این تراشه زودتر از تراشه‌ی رقیب یعنی اسنپدراگون 865 داغ می‌شود و همچنین مقداری هم ضعیف‌تر از این تراشه است اما در استفاده معمول و حتی بازی کردن قطعا هیچ گونه مشکلی را احساس نخواهید کرد.

نوت 20 اولترا در نسخه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ و ۱۲ گیگابایت حافظه رم ساخته شده و شما S20 اولترا را می‌توانید در نسخه‌های مشابه حافظه داخلی و نسخه‌های رم ۱۲ یا ۱۶ گیگابایتی خریداری کنید. این دو کهکشانی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند پس حتما ظرفیتی متناسب با استفاده خود خریداری کنید.

در نهایت این دو دستگاه در بخش سخت افزاری دقیقا مثل هم هستند و هیچ تفاوتی بین آن‌ها دیده نمی‌شود. قدرت سخت افزاری این دو گوشی مناسب است و شما با خیال راحت می‌توانید برنامه یا بازی مورد نظر را با این گوشی‌ها اجرا کنید.

 

مطلب زیر را حتما بخوانید:

مقایسه پرچمدار سامسونگ، شیائومی و اپل

 

مقایسه نوت 20 اولترا با S20 اولترا از نظر باتری

برای نوت 20 اولترا یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته شده و S20 اولترا از باتری پر ظرفیت‌تر ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند. با توجه به مشخصات برابر انتظار داریم S20 اولترا با توجه به ظرفیت بیشتر باتری در این بخش بهتر عمل کند.

در عمل اما این اتفاق رخ نمی‌دهد و هر دو گوشی شارژ دهی بسیار نزدیک به همی دارند و هر دو می‌توانند با استفاده معمولی حدود ۱ روز دوام بیاورند. این عملکرد با توجه به رزولوشن نمایشگر و نرخ نوسازی و تراشه نه چندان بهینه عملکرد مناسبی ارزیابی می‌شود.

هر دو کهکشانی از فناوری شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کنند و همین باعث می‌شود گلکسی S20 اولترا بتواند در مدت زمان ۱ ساعت به شارژ کامل برسد و این عدد برای نوت 20 اولترا حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه است.

به طور کلی عملکرد دو گوشی در بخش باتری هم بسیار شبیه است اما با اختلاف جزئی شاید بتوانیم شارژ دهی و سرعت شارژ S20 اولترا را بیشتر بدانیم و در نتیجه این گوشی با اختلاف کم برنده است.

مقایسه نوت 20 اولترا با S20 اولترا از نظر دوربین

دوربین گوشی‌های پرچمدار قطعا یکی از مهم‌ترین بخش‌های این محصولات است و شرکت‌ها نیز تمرکز زیادی به روی این بخش دارند. در ادامه تک تک دوربین‌های این دو محصول را با هم مقایسه کرده و گوشی بهتر را معرفی می‌کنیم.

 

مقایسه گلکسی S20 ultra با نوت 20 Ultra

مقایسه نوت 20 اولترا با S20 اولترا از نظر دوربین اصلی

دوربین اصلی هر دو گوشی سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی مدل سامسونگ Bright S5KHM1 با اندازه‌ی 1/1.33 اینچی و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی دارد و در پشت لنزی ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است.

این دوربین در هر دو گوشی از قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی کرده و نوت 20 اولترا به فوکوس لیزری نیز مجهز شده است تا در شب و نور کم بهتر و سریع‌تر بتواند به روی سوژه‌ها فوکوس کند. هر دو گوشی تصاویری ۱۲ مگاپیکسلی به صورت پیش فرض به ثبت می‌رسانند.مقایسه نوت 20 اولترا با S20 اولترا از نظر دوربین اصلی

کیفیت عکس‌های این دو گوشی بسیار خوب و شبیه به هم است. این تصاویر جزئیات بسیار خوبی دارند و کنتراست و شارپنس رضایت بخشی هم مشاهده می‌شود. رنج دینامیکی نسبتا گسترده‌ای هم داریم و شاید تنها ایراد این باشد که رنگ‌ها کمی اغراق شده به ثبت می‌رسند.

به طور کلی اما عملکرد هر دو گوشی بسیار خوب است و شما می‌توانید عکس‌های بسیار خوبی با این کهکشانی‌ها به ثبت برسانید.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض هر دو پرچمدار سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی دارد و می‌تواند تصاویر ۱۲۰ درجه‌ای را ثبت کند. این تصاویر رنج دینامیکی خوبی دارند اما از نظر میزان جزئیات سوژه‌ها در سطح کاملا معمولی قرار می‌گیرند.

دیگر فاکتورها مانند وایت بالانس و دقت رنگ نیز معمولی است و به همین دلیل می‌توانیم این دو گوشی را در زمینه دوربین فوق عریض خوب و نه عالی بدانیم.

دوربین تله فوتو

گلکسی S20 اولترا دوربین تله فوتویی ۴۸ مگاپیکسلی دارد و می‌تواند تا ۴ برابر به صورت اپتیکال، تا ۱۰ برابر به صورت هیبریدی و تا ۱۰۰ درصد به صورت دیجیتال به روی سوژه‌ها زوم کند. در طرف دیگر دوربین تله فوتو نوت 20 اولترا ۱۲ مگاپیکسلی است و می‌تواند تا ۵ برابر به صورت اپتیکال و تا ۵۰ برابر به صورت دیجیتال به روی سوژه‌ها زوم کند.

مقایسه دوربین نوت 20 اولترا با S20 اولترا

اگر تا ۵ برابر به روی سوژه‌ها زوم کنید به نظر می‌رسد که کیفیت عکس‌های نوت 20 اولترا مقداری بهتر از رقیب باشد اما زمانی که به سراغ زوم‌های ۱۰ یا ۴۰ می‌رود گلکسی S20 اولترا بهتر از رقیب عمل می‌کند.

بنابراین از آنجایی که S20 اولترا می‌تواند تا ۱۰۰ برابر به روی سوژه‌ها زوم کند و همچنین در اعدادی مانند زوم ۱۰ برابر بهتر از رقیب عمل می‌کند برنده‌ی این بخش خواهد بود.

دوربین سلفی

دوربین سلفی گلکسی S20 اولترا سنسوری ۴۰ مگاپیکسلی دارد و این در صورتی است که نوت 20 اولترا از سنسوری ۱۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. کیفیت سلفی‌های هر دو گوشی خوب و رضایت بخش است اما در کمال تعجب سنسور ۱۰ مگاپیکسلی نوت 20 اولترا بهتر از رقیب عمل می‌کند و برنده‌ای این بخش است.

پرتره

هر دو گوشی قادر به عکس‌های پرتره در حالت معمول و زوم هستند. گلکسی S20 اولترا سنسور TOF برای تشخیص عمق میدان دارد اما نوت 20 اولترا این فرایند را به صورت نرم افزاری انجام می‌دهد.

پرتره‌های این دو گوشی رضایت بخش هستند اما از آنجایی که با دو گوشی پرچمدار مواجه هستیم نمی‌توانیم این تصاویر را عالی بدانیم؛ چرا که برش سوژه از پس‌زمینه همواره خوب نیست و همچنین عکس‌های پرتره در حالت زوم به جای دوربین تله فوتو با دوربین اصلی به ثبت می‌رسد که این باعث افت کیفیت می‌شود.

جمع بندی

این دو گوشی بسیار شبیه به هم هستند، البته نه از نظر ظاهری بلکه از نظر امکانات و مشخصات. در بازار کشور این دو کهکشانی با قیمتی برابر به فروش می‌رسند. اگر برای شما داشتن قلم نوت اهمیت دارد و دوست دارید نمایشگری با لبه‌های خمیده‌تر و حاشیه‌های کمتر داشته باشید و کیفیت ساخت برایتان مهم است به سراغ نوت 20 اولترا بروید. از طرفی اگر زوم ۱۰۰ برابری گلکسی S20 اولترا به نظر شما جذاب می‌آید و می‌خواهید باتری شما در زمان کمتری شارژ شود به سراغ این کهکشانی بروید.

ارزش خرید کدام گوشی بیشتر است؟ به نظر نوت 20 اولترا به سبب برخورداری از قلم و همچنین طراحی بهتر ارزش خرید بیشتری داشته باشد.

حسگر اثر انگشت این دو گوشی به چه صورت است؟ هر دو کهکشانی حسگر اثر انگشت اولتراسونیک زیر نمایشگر دارند که عملکرد بسیار سریع، دقیق و خوبی دارد.

قیمت این دو گوشی چقدر است؟ این دو محصول از آنجایی که پرچمداران اصلی سال قبل سامسونگ بوده‌اند همچنان هم قیمت بالایی دارند و باید به اندازه‌ی یک پرچمدار برای این گوشی‌ها هزینه کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

3 نظر

  1. عرفان

    قشنگ حق s20 خوردین یه آبم روش ⁦⁦: |⁩

  2. Xtentacion

    رنگ هاشون را برعکس زدید
    لطفا مستقیم یه جواب به من بدید کدوم بهتره

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Xtentacion

      سلام وقت بخیر نوت 20 اولترا پیروز باشید
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%aa-20-%d8%a7%d9%88%d9%84%d8%aa%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d8%a7-s20-%d8%a7%d9%88%d9%84%d8%aa%d8%b1%d8%a7/
ads
ads