داغ ترین ها :
مقایسه نوت 20 اولترا باS21 اولترا سامسونگ

مقایسه نوت 20 اولترا باS21 اولترا سامسونگ

آخرین پرچمدار سری S سامسونگ و بهترین آن‌ها گلکسی S21 اولترا است که خود را بیشتر از همیشه به کمال نزدیک کرده و حالا کمتر ایرادی می‌توان به آن وارد کرد. در سمت دیگر نوت 20 اولترا آخرین گوشی و بهترین گوشی سری نوت است که همیشه محصول محبوبی بوده و کاربران آن را دوست داشته‌اند؛ اما فکر می‌کنید که در مقایسه نوت 20 اولترا باS21 اولترا کدام گوشی بهتر عمل می‌کند؟ از آنجایی که این گوشی‌ها قیمت بالایی دارند، در مقایسه نوت 20 اولترا باS21 اولترا سعی کردیم به مواردی اشاره کنیم که خرید این گوشی‌ها را ارزشمند‌تر می‌کنند.

گوشی گلکسی S21 اولترا نوت 20 اولترا
تاریخ معرفی دی ۹۹ آذر ۹۸
ابعاد ۱۶۵.۱ در ۷۵.۶ در ۸.۹ میلی‌متر ۱۶۴.۸ در ۷۷.۲ در ۸.۱ میلی‌متر
وزن ۲۲۷ گرم ۲۰۸ گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارت دو سیم‌کارت
صفحه نمایش ۶.۸ اینچ – سوپر امولد QHD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز تطبیقی ۶.۹ اینچ – سوپر امولد QHD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
سیستم‌عامل  One UI 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون)  One UI 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون)
تراشه اگزینوس 2100 اگزینوس 990
کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند پشتیبانی نمی‌کند
حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت
رم ۱۲ و ۱۶ گیگابایت ۸ و ۱۲ گیگابایت
دوربین پشت ۱۰۸ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

۱۰ مگاپیکسل پریسکوپ تله فوتو

۱۰ مگاپیکسل تله فوتو

۱۰۸ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

۱۲ مگاپیکسل تله فوتو

فوکوس خودکار لیزری

دوربین جلو ۴۰ مگاپیکسل ۱۰ مگاپیکسل
باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۲۵ وات ۲۵ وات
رنگ نقره‌ای و مشکی مشکی، سفید و خاکستری

مقایسه نوت 20 اولترا باS21 اولترا از نظر طراحی و کیفیت ساخت

از آنجایی که با دو پرچمدار روبرو هستیم طبیعی است که انتظار داشته باشیم سامسونگ از بهترین متریال موجود در ساخت این دو گوشی استفاده کرده باشد. در عمل هم همین اتفاق رخ داده و قاب پشتی هر دو کهکشانی از جنس شیشه است و با گوریلاگلس ویکتوس مراقبت می‌شود.

هر دو گوشی قاب پشتی از جنس شیشه دارند اما طراحی آن‌ها متفاوت به نظر می‌رسد. نوت 20 اولترا از فریم مستطیلی شکل دوربین‌ها در بالا سمت چپ میزبانی می‌کند. این فریم در رنگ‌های مختلف کمی و بیش رنگی نزدیک به قاب پشتی به خود می‌گیرد تا طراحی یکپارچه‌تری را شاهد باشیم.

در طرف دیگر S21 اولترا از زبان طراحی جدید کره‌ای‌ها استفاده می‌‌کند و در این طراحی فریم دوربین دیگر بخش جدایی از قاب پشتی نیست و به صورت یکپارچه با آن درآمده است. به علاوه فضای بین لنز‌ها دقیقا به رنگ خود قاب طراحی شده تا یکپارگی بی نظیر را شاهد باشیم.

قاب پشتی نوت ۲۰ اولترا و S21 اولترا

مقایسه نوت 20 اولترا باS21 اولترا از نظر طراحی قاب پشتی

فریم گلکسی نوت 20 اولترا از جنس فولاد ضد زنگ و فریم S21 اولترا از جنس آلومینیوم بوده و در سمت راست از دکمه‌های پاور و ولوم، در بالا از میکروفون دوم و خشاب سیم کارت و در پایین از اسپیکر، درگاه Type C و میکروفون اصلی میزبانی می‌کند. به علاوه به روی لبه‌ی پایینی نوت 20 اولترا جایگاه قلم نیز دیده می‌شود.

از نظر ارگونومی شرایط کدام کهکشانی بهتر است؟ در کل که هیچ یک از این دو گوشی محصولات خوش دستی نیستند و بعید است بتوانید با یک دست با آن‌ها کار کنید. گلکسی S21 اولترا ۲۲۷ گرم وزن و نوت 20 اولترا ۲۰۸ گرم وزن دارد و ضخامت هر دو به ترتیب ۸.۹ و ۸.۱ میلی متر است. به طور کلی یعنی نوت 20 اولترا باریک‌تر و مقداری هم سبک‌تر است.

قاب روبرویی دو گوشی بسیار شبیه به هم است؛ چرا که هر دو از پانچ هول در بالای نمایشگر استفاده می‌کنند و پنلی خمیده در لبه‌های سمت چپ و راست دارند. البته که نسبت نمایشگر به بدنه در نوت 20 اولترا ۹۲ درصد و در S21 اولترا ۹۰ درصد است که همین باعث می‌شود حاشیه‌های اطراف نوت 20 اولترا بسیار کم باشد.

 

 

صفحه نمایش نوت ۲۰ اولترا با گلکسی S21 اولترا

مقایسه نوت 20 اولترا باS21 اولترا از نظر صفحه نمایش

هر دو کهکشانی از گواهی IP68 پشتیبانی می‌کنند و از طریق می‌توانند در عمق ۱.۵ متری آب برای مدت ۳۰ دقیقه دوام بیاورند. S21 اولترا دو رنگ مشکی و نقره‌ای دارد و رقیب از سه رنگ سفید، مشکی و برنزی استفاده می‌کند.

در نهایت برای جمع بندی این بخش می‌توانیم بگوییم که محصول برتری وجود ندارد و بسته به تفاوت‌های موجود در طراحی باید ببینید که کدام کهکشانی برای شما زیباتر و جذاب‌تر است.

مقایسه گلکسی نوت 20 اولترا با S21 Ultra از نظر صفحه نمایش

گلکسی S21 اولترا نمایشگری ۶.۸ اینچی از نوع داینامیک امولد دارد که رزولوشن ۱۴۴۰×۳۲۰۰ برای آن در نظر گرفته شده و تراکم ۵۱۵ پیکسل بر هر اینچ را ارائه می‌کند. این پنل از محتوای HDR10+ هم پشتیبانی کرده و نسبت ۲۰ به ۹ دارد.

کیفیت این صفحه نمایش بسیار عالی است و محتوا به جذاب‌ترین شکل ممکن به نمایش درمی‌آید. به واقع از نگاه کردن به نمایشگر این کهکشانی به وجد خواهید آمد و قطعا نمی‌توان کوچک‌ترین ایرادی به آن وارد کرد.

در طرف دیگر گلکسی نوت 20 اولترا از نمایشگرهای ۶.۹ اینچی از نوع سوپر امولد با رزولوشن QHD استفاده می‌کند. این پنل تراکم پیکسلی ۴۹۶ دارد و از محتوای HDR10+ پشتیبانی می‌کند.

به غیر از S21 اولترا گلکسی نوت 20 اولترا هم از محتوای HDR10+ پشتیبانی می‌کند و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی از نوع تطبیقی برای هر دو در نظر گرفته شده است. البته باید بدانید که نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نوت 20 اولترا تنها در صورت قابل استفاده است که رزولوشن نمایشگر را به روی FHD قرار دهید و اگر بخواهید از رزولوشن QHD استفاده کنید این نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز معمول برمی‌گردد (S21 اولترا از QHD و ۱۲۰ هرتز به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند).مقایسه گلکسی نوت 20 اولترا با S21 Ultra از نظر صفحه نمایش

از نظر روشنایی هم گلکسی S21 اولترا در حالت دستی می‌تواند تا حدود ۴۵۰ نیت روشنایی تولید کند و این عدد برای نوت 20 اولترا حدود ۵۰۰ است. در حالت حداکثری اما هر دو پنل می‌توانند در محیط‌های باز و زیر نور مستقیم خورشید حدود ۱۰۳۰ نیت روشنایی تولید کنند که عدد بسیار زیادیست و باعث می‌شود بسیار خوب و بدون هیچ گونه مشکلی بتوانید در بیرون از خانه محتوا را مشاهده کنید.

در نهایت این بخش هم به دلیل نزدیکی دو رقیب برنده‌ای ندارد و هر دو نمایشگرهای تحسین برانگیزی دارند که از تماشای آن به وجد خواهید آمد.

 

 

مقایسه نوت 20 اولترا باS21 اولترا از نظر اسپیکر

خوشبختانه هر دو گوشی از اسپیکرهای استریو توسعه داده شده توسط AKG استفاده می‌کنند. این اسپیکرها باعث می‌شود که صدایی بسیار خوب و باکیفیت به گوش برسد. با وجود این که هر دو گوشی اسپیکرهای بسیار خوبی دارند اما گلکسی S21 اولترا به نسبت رقیب کیفیت بیشتری دارد و صدایی بلندتر و واضح‌تر را به گوش می‌رساند.

مقایسه نوت 20 اولترا باS21 اولترا از نظر نرم افزار و رابط کاربری

هر دو گوشی در حال حاضر از رابط کاربری One Ui 3.1 بر پایه‌ی اندروید ۱۱ استفاده می‌کنند و طبیعتا تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد.

One Ui  یکی از بهترین و کامل‌ترین رابط کاربری‌های موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید که برای کهکشانی‌های سامسونگ عملکردی پایدار و روان را به ارمغان آورده است. این رابط کاربری قابلیت‌های زیادی دارد و می‌توان بخش‌های مختلف آن را شخصی سازی کرد.

قطعا این دو گوشی آپدیت One Ui 4 بر پایه‌ی اندروید ۱۲ و حتی بروزرسانی‌های بعدی را هم دریافت می‌کنند و نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد. البته که باید در نظر داشت از آنجایی که S21 اولترا جدیدتر است پس یک بروزرسانی بیشتر دریافت می‌کند.

 

بررسی قابلیت ها و ویژگی های One Ui 4:
رابط کاربری one ui 4

 

مقایسه نوت 20 اولترا باS21 اولترا از نظر عملکرد سخت افزاری

قطعا شما هم می‌دانید که گوشی‌های سامسونگ موجود در بازار ایران از تراشه‌های خود سامسونگ استفاده می‌کنند و تنها در ریجن‌های آمریکا و چین است که این محصولات با تراشه‌های کوالکام روانه‌ی بازار می‌شوند.

گلکسی نوت 20 اولترا موجود در ایران از تراشه اگزینوس 990 بهره می‌برد. این تراشه ۷ نانومتری هشت هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Mongoose M5 با فرکانس 2.73 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A76 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-G77 را در بر می‌گیرد.

این گوشی در سه نسخه ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ یا ۱۲ گیگابایت حافظه رم در دسترس قرار دارد و خوشبختانه برعکس گوشی رقیب از کارت حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند.

گلکسی S21 اولترا موجود در بازار کشور از تراشه‌ی ۵ نانومتری اگزینوس 2100 بهره می‌برد. این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Cortex-X1 با فرکانس 2.9 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-G78 را شامل می‌شود.

این کهکشانی در نسخه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت حافظه رم در دسترس قرار دارد.

قدرت سخت افزاری هر دو گوشی بسیار خوب است و هر دو می‌توانند همه‌ی برنامه‌ها و بازی‌های موجود را در گرافیک حداکثری اجرا کنند. به طور حتم اما گلکسی S21 اولترا از آنجایی که از تراشه‌ای جدیدتر استفاده می‌کند هم قوی‌تر است و هم پایداری بیشتری دارد. به علاوه این گوشی از میزان رم بیشتری هم بهره می‌برد.

در نهایت برنده‌ی بخش سخت افزاری گلکسی S21 اولترا خواهد بود و اگر برای شما داشتن بهترین سخت افزار بین این دو محصول مطرح است حتما باید به سراغ S21 اولترا بروید.

مقایسه نوت 20 اولترا باS21 اولترا از نظر باتری

سامسونگ برای گلکسی نوت 20 اولترا یک باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی را مناسب دیده است. از طرف دیگر گلگسی S21 اولترا از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند. به دلیل شباهت‌های زیاد در بخش‌های مختلف اختلاف ظرفیت باید منجر به شارژ دهی بهتر S21 اولترا شود.

در عمل هم همین اتفاق رخ می‌دهد و در حالی که نوت 20 اولترا با استفاده نرمال یک روز کامل دوام می‌آورد، گلکسی S21 اولترا می‌تواند برای روز بعد هم حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد شارژ نگه دارد و همین باعث برتری این کهکشانی می‌شود.

 

 

مقایسه نوت 20 اولترا باS21 اولترا از نظر باتری

هر دو کهکشانی از فناوری شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کنند و همین باعث می‌شود گلکسی S21 اولترا بتواند در مدت زمان حدود ۱ ساعت و ۱۰ به شارژ کامل برسد و این عدد برای نوت 20 اولترا حدود ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه است.

به طور کلی در نهایت برنده‌ی بخش باتری با اختلاف نه چندان زیاد گلکسی S21 اولترا است.

مقایسه گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ باS21 اولترا از نظر دوربین

ماژول دوربین نوت ۲۰ و ماژول دوربین S21 اولترا

مقایسه نوت 20 اولترا باS21 اولترا از نظر دوربین

سامسونگ برای پرچمدار سری S خود چهار دوربین در نظر گرفته و از طرفی پرچمدار سری نوت به سه دوربین مجهز شده است. این تفاوت باعث می‌شود S21 اولترا توانایی بیشتری در زوم کردن داشته باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

دوربین اصلی

دوربین اصلی گلکسی نوت 20 اولترا سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی مدل سامسونگ Bright S5KHM1  با اندازه‌ی 1/1.33 اینچی و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی دارد و در پشت لنزی ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی کرده و تصاویری ۱۲ مگاپیکسلی به صورت پیش فرض به ثبت می‌رساند.

در طرف دیگر S21 اولترا قرار گرفته، گوشی که به دوربین اصلی با سنسوری ۱۰۸ مگاپیکسلی مدل سامسونگ S5KHM3 با اندازه‌ی 1/1.33 اینچ و اندازه‌ی پیکسل 0.8 میکرونی مجهز شده است. این سنسور در پس لنزی ۲۴ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند.

برای این دوربین لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس لیزری هم در نظر گرفته شده و عکس‌ها به صورت پیش فرض به دلیل استفاده از فناوری Nona-pixel Bayer به صورت ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

هر دو گوشی عکس‌هایی در قد و قامت پرچمدار به ثبت می‌رسانند و می‌توانند رضایت شما را به دست بیاورند. تصاویر هر دو گوشی جزئیات بسیار زیادی دارند و رنج دینامیکی گسترده‌ای را شاهد هستیم.

البته دقت رنگ در S21 اولترا بهتر از رقیب است و همچنین کنتراست و وایت بالانس متعادل‌تری را شاهد هستیم. در واقع در برخی از تصاویر نوت 20 اولترا بیش از اندازه غلظت را افزایش می‌دهد و همچنین پردازش بیش از اندازه باعث می‌شود برخی از جزئیات از بین بروند.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض هر دو پرچمدار سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی دارد و می‌تواند تصاویر ۱۲۰ درجه‌ای را ثبت کند. این تصاویر رنج دینامیکی خوبی دارند اما از نظر میزان جزئیات سوژه‌ها در سطح کاملا معمولی قرار می‌گیرند.

دیگر فاکتورها مانند وایت بالانس و دقت رنگ نیز معمولی است و به همین دلیل می‌توانیم این دو گوشی را در زمینه دوربین فوق عریض خوب و نه عالی بدانیم.

دوربین تله فوتو

گلکسی نوت 20 اولترا یک دوربین پریسکوپ تله فوتو با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارد و می‌تواند تا ۵ برابر به صورت اپتیکال و تا ۵۰ برابر به صورت هیبریدی به روی سوژه‌ها زوم کند. از طرفی گلکسی S21 اولترا از دو دوربین تله فوتو و پریسکوپ تله فوتو با سنسورهای ۱۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و می‌تواند تا ۳ و ۱۰ برابر به صورت اپتیکال و تا ۱۰۰ برابر به صورت دیجیتال به روی سوژه‌ها زوم کند.

هر دو گوشی توانایی خوبی در گرفتن عکس‌های تله فوتو دارند و به خصوص تا زوم ۵ برابری می‌توانید به روی کیفیت خود این تصاویر و همچنین سطح نویز کم حساب باز کنید. از نظر توانایی زوم به طور حتم S21 اولترا محصول برتری است و می‌تواند حتی تا ۱۰ برابر با کیفیت قابل قبولی به روی سوژه‌ها زوم کند و جذاب‌تر این که شما امکان زوم ۱۰۰ برابری را دارا هستید.

دوربین سلفی

گلکسی S21 اولترا سنسوری ۴۰ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی دارد و در طرف مقابل نوت 20 اولترا از سنسوری ۱۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. کیفیت سلفی‌های نوت 20 اولترا خوب است اما S21 اولترا بسیار عالی عمل می‌کند و به جرأت می‌توانیم سلفی‌های این پرچمدار را جزو بهترین‌های موجود در جهان بدانیم.

بنابراین برنده‌ی این بخش گلکسی S21 اولترا است.

پرتره

پرتره‌ها در این دو گوشی در دو حالت معمول و زوم گرفته می‌شود. در هر دو حالت شما پرتره‌ی باکیفیتی تحویل می‌گیرید که برش دقیقی به خصوص در S21 اولترا دارد و جزئیات سوژه به خوبی به ثبت می‌رسد.

در کل S21 اولترا در این بخش هم برتری دارد؛ چرا که به غیر از برش دقیق‌تر عکس‌های این گوشی دقت رنگ بهتری هم دارند و این باعث می‌شود پرتره‌های S21 اولترا حالت نزدیک‌تری به واقعیت داشته باشد.

 

 

جمع بندی

قبل از گفتن هر حرفی در نظر داشته باشید که گلکسی S21 اولترا قیمت بیشتری به نسبت نوت 20 اولترا دارد و پیش از خرید باید این اختلاف قیمتی حدود ۲۰ درصدی را در نظر داشته باشید.

اگر برای شما بودن قلم مهم است و می‌خواهید این قلم جایگاه ویژه‌ی خود را در دل گوشی داشته باشد و اگر می‌خواهید هزینه‌ی کمتری پرداخت کنید خرید نوت 20 اولترا منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

اگر بودجه برایتان اهمیت ندارد و می‌توانید قلم را به صورت جداگانه خریداری کنید، اگر برای شما قدرت سخت افزاری و شارژ دهی باتری اهمیت دارد و دوربین‌های بهتری می‌خواهید باید به فکر خرید S21 اولترا باشید.مقایسه گوشی note 20 ultra با S21 Ultra

کدام گوشی نمایشگر بهتری دارد؟ نمایشگر این دو گوشی را می‌توان در نوع خود یکی از بهترین‌ها در نظر گرفت و کمتر گوشی می‌توانید با این کیفیت بسیار خوب و حاشیه‌های بسیار کم رقابت کند.

قدرت سخت افزاری کدام گوشی بهتر است؟ گلکسی S21 اولترا قدرت سخت افزاری بهتری دارد و از نسل جدیدتر تراشه‌های اگزینوس بهره می‌برد و معماری این تراشه ۵ نانومتری است.

باتری کدام پرچمدار بهتر است؟ اگر استفاده نرمالی داشته باشید به احتمال زیاد دو گوشی می‌توانید یک روز کامل را دوام بیاورند اما پرچمدار سری S مقداری بهتر از برادر خود عمل می‌کند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%aa-20-%d8%a7%d9%88%d9%84%d8%aa%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d8%a7s21-%d8%a7%d9%88%d9%84%d8%aa%d8%b1%d8%a7/
ads
ads