داغ ترین ها :
مقایسه دو گوشی گلکسی M51 و A51 سامسونگ

مقایسه دو گوشی گلکسی M51 و A51 سامسونگ

گوشی‌های سامسونگ در بازار کشور از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و فروش بالایی هم دارند. در بین تمام مدل کهکشانی‌های سامسونگ، گوشی‌های میانرده بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند؛ چرا که قیمت منطقی‌تری داشته و اکثر کاربران می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند. یکی از پرطرفدارترین میانرده‌های سامسونگ گلکسی A51 است که با وجود گذشت بیش از یک سال از عرضه این گوشی همچنان مورد توجه کاربران قرار دارد و از روز اول تا کنون فروش بی نظیری داشته است. در این مطلب مقایسه گوشی قصد داریم این گوشی محبوب را با رقیب خود از برند سامسونگ یعنی گلکسی M51 مقایسه کنیم تا مشخص شود که در هر بخش کدام گوشی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. در انتهای مقایسه گلکسی A51 با M51 شما بنا به اولویت‌های خود می‌توانید بین این دو کهکشانی یکی را برای خرید انتخاب کنید. پس در ادامه این مطلب همراه تکنولایف باشید.

 

از سراسر ایران می‌توانید جهت خرید گوشی سامسونگ از فروشگاه تکنولایف اقدام کرده و آنرا درب منزل تحویل بگیرید.

 

طراحی و کیفیت ساخت

سری M از گوشی‌های سامسونگ به طور کلی تمرکز بسیار زیادی به روی بخش باتری دارد و همین موضوع باعث می‌شود از نظر ابعاد و وزن این کهکشانی‌ها به دلیل داشتن باتری پرظرفیت‌تر وزن و ضخامت بیشتری داشته باشند.

طراحی قاب پشتی A51

طراحی قالب پشتی A51

گوشی‌های میانرده سامسونگ تقریبا همگی از جنس پلاستیک ساخته شده‌اند و این موضوع دقیقا برای این دو برادر نیز صدق می‌کند. قاب پشتی گلکسی A51 طراحی براقی دارد و الگوهایی به شکل خطوط مورب به روی این قاب دیده می‌شود. این قاب پلاستیکی از دوربین و لوگوی سامسونگ میزبانی می‌کند.

در طرف مقابل گلکسی M51 نیز قاب پشتی با طراحی براق دارد اما این قاب کاملا ساده و سیقلی طراحی شده و عملا حالتی آینه مانند دارد. قاب پشتی این کهکشانی نیز دقیقا از دوربین و لوگوی سامسونگ میزبانی می‌کند.

طراحی قاب پشتی گلکسی M51

طراحی قالب پشتی گلکسی M51

جالب است بدانید که دقیقا محل قرارگیری دوربین و لوگوی سامسونگ در هر دو گوشی کاملا یکسان است و به طور کلی قاب پشتی شباهت بسیار زیادی در این دو محصول دارد. نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که با وجود یکسان بودن جنس پلاستیک در هر دو گوشی اما باز هم جنس قاب پشتی A51 کمی بهتر است و دیرتر خط و خش را به خود جلب می‌کند.

به سراغ وزن و ضخامت دو برادر کهکشانی برویم. گلکسی M51 وزنی ۲۱۳ گرمی و ضخامتی ۹.۵ میلی متری دارد که این گوشی را در دسته‌ی محصولات سنگین وزن و ضخیم قرار می‌دهد. از طرف مقابل رقیب تنها ۱۷۲ گرم وزن و ۷.۹ میلی متر ضخامت دارد تا با اختلاف گوشی خوش دست‌تری نسبت به M51 باشد.

فریم گلکسی M51 کمی براق‌تر از قاب پشتی آن طراحی شده و در سمت راست دکمه پاور یکپارچه با دکمه‌ی پاور و دکمه‌های ولوم، در بالا میکروفون دوم، در سمت چپ درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی و در پایین اسپیکر، درگاه Type C، جک ۳.۵ میلی متری صدا و میکروفون اصلی را شامل می‌شود.

فریم گلکسی A51 نیز براق‌تر از قاب پشتی آن طراحی شده و در سمت راست از دکمه پاور و دکمه‌های ولوم، در بالا از میکروفون دوم، در سمت چپ از درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی و در پایین از اسپیکر، درگاه Type C، جک ۳.۵ میلی متری صدا و میکروفون اصلی میزبانی می‌کند.

قاب جلویی گلکسی A51

قاب جلویی گلکسی A51

در نهایت نوبت به قاب جلویی می‌رسد، جایی که نهایت تعامل شما با گوشی صورت می‌گیرد و قرار است بیشترین زمان را به آن نگاه کنید. قاب جلویی دو گوشی بسیار به هم شباهت دارد، از قرار گیری پانچ هول در بالای نمایشگر گرفته تا حاشیه‌های تقریبا یکسان و محل قرار گیری اسپیکر مکالمه.

قاب جلویی گوشی گلکسی M51

قاب جلویی گوشی گلکسی M51

هر دو کهکشانی نسبت به بازه‌ی قیمتی خود حاشیه‌های باریک و مناسبی دارند و شما با لذت تمام می‌توانید در این دو نمایشگر محتوای مختلف را به تماشا بنشینید. نمایشگر A51 با گوریلاگلس ۳ پوشانده شده و برای M51 گوریلاگلس نسخه ۳+ در نظر گرفته شده است. مقاومت این نسخه از گوریلاگلس مناسب است اما پیشنهاد می‌کنیم حتما از گلس استفاده کنید.

در آخر باید گفت در بخش طراحی گلکسی A51 به دلیل وزن و ضخامت کمتر و همچنین ابعاد کوچک‌تر و در نهایت جنس بدنه کمی بهتر برنده‌ی این بخش خواهد بود و اگر طراحی گوشی برای شما بسیار اهمیت دارد باید به سراغ A51 بروید.

 

خرید گوشی A51

 

صفحه نمایش

سامسونگ چندین سال است که با نمایشگرهای سوپر امولد خود بازار را در اختیار گرفته و کمتر شرکتی می‌تواند از نظر کیفیت و میزان روشنایی با نمایشگرهای شرکت کره‌ای رقابت کند.

گلکسی M51 سامسونگ به یک نمایشگر ۶.۷ اینچی با رزولوشن FHD+ مجهز شده که به این ترتیب تراکم ۳۹۳ پیسکل بر هر اینچ را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. این نمایشگر نسبت ۲۰ به ۹ دارد و از نوع سوپر امولد پلاس است.

نمایشگر گلکسی M51

نمایشگر گلکسی M51

گلکسی A51 نیز نمایشگری سوپر امولد با اندازه‌ی ۶.۵ اینچ دارد که رزولوشن FHD+ و تراکم پیکسلی ۴۰۵ از دیگر مشخصات اصلی آن هستند. این صفحه نمایش نیز نسبت ۲۰ به ۹ دارد.

نمایشگر گلکسی A51

نمایشگر گلکسی A51

کیفیت هر دو نمایشگر بسیار عالی است و با توجه به حاشیه‌های کم از دیدن فیلم و محتوای مختلف در این دو نمایشگر بسیار لذت خواهید برد.

در تنظیمات صفحه نمایش هر دو رقیب می‌توانید بین دو گزینه Vivid (رنگ‌های اغراق شده) و Natural (رنگ‌های طبیعی) یکی را انتخاب کنید و یا گزینه‌ی سوم را برگزینید و به صورت دستی به تنظیم نمایشگر بپردازید.

حالت Vivid رنگ‌ها را به صورت اغراق شده و غلیظ‌تر از واقعیت به شما نمایش می‌دهد و گوشی های امولد سامسونگ به صورت پیش فرض به روی این حالت قرار دارند. اگر رنگ بندی طبیعی‌تر صفحه نمایش را ترجیح می‌دهید حتما گزینه Natural را انتخاب کنید تا رنگ‌ها تا حد ممکن به حالت واقعی خود نزدیک شوند.

از نظر روشنایی نیز هر دو در سطح مناسبی قرار می‌گیرند و زیر نور مستقیم خورشید هم می‌توانید محتوای مناسبی را تماشا کنید اما اگر بخواهیم دقیق‌تر این دو صفحه نمایش را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که نمایشگر M51 مقداری روشنایی بیشتری دارد و بهتر می‌توانید زیر نور مستقیم عمل کند.

ایرادی که می‌توان به نمایشگر هر دو گوشی وارد کرد این است که هر دو از نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی بهره می‌برند و این در حالتی است که رقبای این دو گوشی در حال حاضر نرخ نوسازی ۹۰ و ۱۲۰ هرتزی دارند.

بنابراین برای جمع بندی بخش نمایشگر باید گفت که هر دو عملکردی عالی دارند و نمی‌توان یکی را برتر از دیگر دانست اما در نظر داشته باشید که رقیبی مانند ردمی نوت ۱۰ پرو شیائومی در حال حاضر نمایشگر سوپر امولد با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد و این یعنی به راحتی می‌تواند هر دوی این کهکشانی‌ها را پشت سر بگذارد.

 

 

اسپیکر

هر دو کهکشانی از اسپیکرهای تکی برخودار هستند و این یعنی صدای مونو به گوش شما خواهد رسید. برعکس پرچمداران سامسونگ که به اسپیکرهای AKG مجهز می‌شوند و صدای بسیار خوبی دارند و در دنیای میانرده‌های این شرکت کره‌ای اسپیکرهای خیلی خوبی را شاهد نیستیم.

حجم صدای هر دو اسپیکر و کیفیت صدای آن‌ها کاملا معمولی است و نباید انتظار خیلی بالایی از آن‌ها داشته باشید. باز هم اگر بخواهیم این دو کهکشانی را با رقبای حال حاضر بازار که اسپیکر استریو دارند مقایسه کنیم باید گفت که این دو گوشی سامسونگ حرف زیادی برای گفتن ندارند.

نرم افزار و رابط کاربری

طبیعتا در این بخش تفاوتی بین این دو کهکشانی دیده نمی‌شود و هر دو از جدیدترین نسخه رابط کاربری سامسونگ یعنی One Ui 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ استفاده می‌کنند.

One Ui یکی از بهترین و کامل‌ترین رابط کاربری‌های موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید که برای کهکشانی‌های سامسونگ عملکردی پایدار و روان را به ارمغان آورده است. این رابط کاربری قابلیت‌های زیادی دارد و می‌توان بخش‌های مختلف آن را شخصی سازی کرد.

رابط کاربری سامسونگ

هر دو گوشی به احتمال بسیار زیاد One Ui 4 بر مبنای اندروید ۱۲ را دریافت خواهند کرد و از این بابت نگرانی وجود ندارد و شما با خرید این دو گوشی می‌توانید از آخرین نرم افزار موجود برای گوشی‌های سامسونگ استفاده کنید.

عملکرد سخت افزار

یکی از نقاط ضعف اصلی گلکسی A51 همین بخش سخت افزار بوده و سامسونگ برای این کهکشانی تراشه‌ی ۱۰ نانومتری اگزینوس ۹۶۱۱ در نظر گرفته است. این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی (4×2.3 GHz Cortex-A73 & 4×1.7 GHz Cortex-A53) و پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3 را شامل می‌شود.

این تراشه را ۶۴، ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۴، ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم همراهی می‌کند. عملکرد سخت افزاری این گوشی چندان خوب نیست؛ چرا که برای انجام بازی‌ها سنگین که اصلا نمی‌توانید روی این کهکشانی حساب باز کنید و حتی در کارهای روزمره و عادی هم گاهی از اوقات شاهد لگ و کندی‌هایی هستیم.

بازی با گلکسی A51

در طرف مقابل گلکسی M51 از تراشه‌ی اسنپدراگون 730G بهره می‌برد، تراشه‌ای ۸ نانومتری که از هشت هسته پردازنده مرکزی (2×2.2 GHz Kryo 470 Gold & 6×1.8 GHz Kryo 470 Silver) و پردازنده گرافیکی Adreno 618 میزبانی می‌کند.

این چیپست به همراه ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم همراهی می‌شود تا مجموعه سخت افزاری این گوشی تکمیل شود. قدرت سخت افزاری M51 بسیار بیشتر از A51 است و این کهکشانی به راحتی می‌تواند از پس کارهای روزمره بربیاید.

شما حتی با M51 می‌توانید عناوینی مثل کال اف دیوتی موبایل را با گرافیک متوسط بدون هیچ افت فریم یا حتی با گرافیک بالا اجرا کنید. این گوشی در استفاده روزمره عملکرد سریع و روانی دارد و تراشه‌ی اسنپدراگون 730G به خوبی وظیفه‌ی خود را برای تأمین قدرت این گوشی انجام می‌دهد.

در نهایت برای جمع بندی بخش سخت افزاری باید بگوییم که گلکسی M51 قطعا برنده‌ی این بخش خواهد بود و با اختلاف گلکسی A51 را پشت سر می‌گذارد. پس اگر بین این دو برادر می‌خواهید یکی را انتخاب کنید و قدرت سخت افزاری یکی از اولویت‌های اصلی شماست حتما به سراغ گلکسی M51 بروید.

 

خرید گوشی M51

 

باتری: برتری قاطع M51

در ابتدای مطلب عنوان کردیم که سری M از گوشی‌های سامسونگ تمرکز زیادی به روی بخش باتری دارند و M51 بهترین باتری موجود در بین تمام گوشی‌های جهان را داراست. پس نه تنها A51 را با اختلاف پشت سر می‌گذارد بلکه می‌تواند در مقایسه با تمام گوشی‌های جهان برنده باشد.

باتری در نظر گرفته شده برای این کهکشانی ظرفیت ۷۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد، ظرفیتی که عادت به دیدن آن در گوشی‌های هوشمند نداریم و بیشتر برای تبلت‌ها چنین ظرفیت زیادی در نظر گرفته می‌شود.

این باتری ۷۰۰۰ میلی آمپر ساعتی عملکرد تحسین برانگیزی را از نظر شارژدهی به نمایش می‌گذارد و شما با یک بار شارژ و استفاده نسبتا سنگین می‌توانید ۲ روز کامل از آن استفاده کنید. اگر استفاده معمولی از گوشی داشته باشید گلکسی M51 می‌تواند تا حتی ۳ روز به شما شارژدهی کند.

شارژدهی عالی باتری گلکسی M51

شارژدهی عالی باتری گلکسی M51

در زمینه سرعت شارژ شدن هم برای این کهشکانی شارژ سریع ۲۵ واتی در نظر گرفته شده و خوشبختانه آداپتور داخل جعبه نیز ۲۵ واتی است تا بتوانید این گوشی را در مدت زمان ۳۰ دقیقه تا ۳۵ درصد و در مدت کمتر از دو ساعت تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید که برای باتری با این ظرفیت بسیار زیاد عدد مناسبی است.

گلکسی A51 به یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده که می‌تواند با استفاده نسبتا سنگین شما را یک روز همراهی کند و احتمالا در آخر شب باید مجددا این گوشی را به شارژ متصل کنید (به طور کلی عملکرد باتری A51 عالی نیست).

شارژدهی معمولی باتری گلکسی A51

شارژدهی معمولی باتری گلکسی A51

برای A51 شارژ سریع ۱۵ واتی در نظر گرفته شده که می‌تواند این کهشکانی را در مدت ۳۰ دقیقه تا ۳۵ درصد و در مدت ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه تا ۱۰۰ درصد شارژ کند که در مقایسه با ظرفیت باتری این گوشی عملکرد خوبی به حساب نمی‌آید.

در نهایت در بخش باتری باید با اختلاف بسیار زیاد M51 را برنده بدانیم، هم از نظر شارژدهی و هم از نظر سرعت شارژ و اگر بخش باتری برای شما مهم است از بین تمام گوشی‌های موجود در بازار باید M51 را انتخاب کنید.

 

طرفداران باتری هایی با عملکرد و ظرفیت خیره کننده بخوانند: بهترین گوشی ها از نظر باتری

 

دوربین

هر دو رقیب از ترکیب چهار دوربین اصلی، فوق عریض، ماکرو و عمق میدان استفاده می‌کنند. در ادامه به هر دوربین به صورت جداگانه خواهیم پرداخت و درنهایت برنده‌ی بخش دوربین را اعلام خواهیم کرد.

دوربین اصلی

دوربین اصلی گلکسی A51 سنسور ۴۸ مگاپیکسلی مدل Sony IMX582 Exmor RS دارد. این سنسور با اندازه‌ی 1/2.0 اینچی و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی در پس یک لنز ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است. این دوربین به دلیل برخوداری از قابلیت Quad Bayer به صورت پیش فرض عکس‌هایی ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

چیدمان دوربین های گلکسی A51

چیدمان دوربین های گلکسی A51

در طرف مقابل دوربین اصلی گلکسی M51 سنسوری ۶۴ مگاپیکسلی مدل Sony IMX682 Exmor RS دارد. این سنسور اندازه‌ای 1/1.73 اینچی و اندازه پیسکل 0.8 میکرونی داشته و در پس یک لنز ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین نیز به صورت پیش فرض عکس‌هایی ۱۶ مگاپیکسلی ثبت می‌کند و همچنین از قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد.

دوربین اصلی گلکسی M51 به دلیل داشتن دیافراگم بهتر و همچنین سنسور جدیدتر و باکیفیت‌تر عکس‌های بهتری ثبت می‌کند و اگر گوشی با دوربین اصلی بهتر می‌خواهید قطعا باید گلکسی M51 را انتخاب کنید.

چیدمان دوربین های گلکسی M51

چیدمان دوربین های گلکسی M51

دیافراگم بهتر دوربین M51 باعث می‌شود تا این گوشی به دلیل جذب نور بهتر در شب عملکرد بسیار بهتری نسبت به رقیب خود داشته باشد. ناگفته نماند که در زمینه فیلم برداری هر دو گوشی می‌توانند در نهایت کیفیت 4K 30fps به ضبط ویدئو بپردازند.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض هر دو کهکشانی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارد و سازنده این سنسور هم توسط سامسونگ مشخص نشده است. هر دو گوشی در زمینه عکس‌های فوق عریض عملکرد خوب و قابل قبولی را با توجه به بازه‌ی قیمتی ارائه می‌کنند.

گلکسی A51 و M51 به خوبی اعوجاج تصاویر فوق عریض را به کمک قابلیت‌های نرم افزاری حدف می‌کنند تا جزئیات در کناره‌های عکس کاهش پیدا نکند. در زمینه رنج دینامیکی دوربین فوق عریض M51 مقداری بهتر عمل می‌کند و در زمینه جزئیات و شارپنس عملکرد تقریبا برابری را بین این دو گوشی شاهد هستیم.

در نهایت باید گفت که عملکرد دوربین فوق عریض هر دو گوشی بسیار شبیه به هم بوده و نمی‌توان یکی را برتر از دیگری دانست.

دوربین ماکرو

دوربین ماکرو هر دو رقیب سنسور ۵ مگاپیسکلی دارد. این دو دوربین به فوکوس خودکار مجهز نشده‌اند و این یعنی فوکوس تنها در فاصله‌ی ۳ تا ۵ سانتی متری سوژه انجام می‌شود. نبود فوکوس خودکار باعث می‌شود تا به سختی بتوانید فاصله‌ی مناسب با سوژه را پیدا کنید و به طور کلی باید چند عکس از سوژه ثبت کنید تا یکی از آن‌ها با فوکوس صحیح و با جزئیات کافی به ثبت برسد.

عکس‌هایی که فوکوس صحیحی داشته باشند کیفیت قابل قبولی دارند و می‌توانید از این دوربین در جهات گرفتن عکس‌های کلوزآپ خلاقانه استفاده کنید.

پرتره

گلکسی M51 و گلکسی A51 هر دو دوربین‌های تشخیص عمق میدان با سنسور ۵ مگاپیکسلی دارند. این دوربین‌ها حین ثبت تصاویر پرتره به کمک دوربین اصلی می‌آیند تا فرایند تشخیص سوژه از پس‌زمینه با دقت بالایی صورت بگیرد.

عملکرد هر دو گوشی در گرفتن عکس‌های پرتره بسیار خوب است. هر دو گوشی به خوبی سوژه را از پس‌زمینه جدا کرده و پس‌زمینه را به اندازه‌ی کافی مات می‌کنند. دقت رنگ و شارپنس و رنج دینامیکی عکس‌های پرتره نیز خوب است و در زمینه جزئیات گلکسی M51 به دلیل داشتن سنسور اصلی بهتر کمی موفق‌تر عمل می‌کند.

مقایسه دوربین A51 و M51

سلفی

دوربین سلفی هر دو کهکشانی سنسور ۳۲ مگاپیکسلی دارد اما با این تفاوت که گشودگی دیافراگم لنز در M51 برابر با f/2.0 بوده و در گلکسی A51 برابر با f/2.2 است. این یعنی دوربین سلفی M51 بهتر می‌تواند نور جذب کند و در نهایت رنج دینامیکی بهتری خواهد داشت.

کیفیت عکس‌های سلفی هر دو گوشی به نسبت بازه‌ی قیمتی  بسیار خوب است و کاملا می‌تواند شما را راضی نگه دارد. همچنین امکان فیلم برداری 4K با دوربین سلفی برای هر دو گوشی در نظر گرفته شده است که موضوعی بسیار جذاب برای یک گوشی میانرده به حساب می‌آید.

جمع بندی دوربین

هر دو گوشی در زمینه دوربین به نسبت بازه‌ی قیمتی عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند اما به طور کلی باید M51 را برنده‌ی این بخش بدانیم؛ چرا که دوربین اصلی آن عملکرد بهتری دارد و دیگر دوربین‌ها نیز پا به پای رقیب عکاسی می‌کنند. نکته‌ی مهم‌تر این که به دلیل پردازنده‌ی بهتر M51 پردازش تصاویر بهتر انجام می‌شود و در نهایت عکس بهتری از دوربین این گوشی دریافت می‌کنید.

 

برای سامسونگ بازهایی که دوربین برایشان اولویت دارد:

بهترین گوشی های سامسونگ از نظر دوربین

 

جمع بندی

به طور کلی زمان خرید یک گوشی مهم‌ترین موضوعی که مطرح می‌شود ارزش خرید آن است. این یعنی گوشی که شما خریداری می‌کنید به نسبت مبلغی که پرداخت می‌کنید تا چه حد ارزنده است و کدام گوشی بیشترین امکانات را به نسبت قیمت به شما ارائه می‌کند.

از این نظر بین این دو گوشی قطعا M51 ارزش خرید بسیار بیشتری دارد؛ چرا که باتری آن با اختلاف بهتر از A51 بوده و در مقایسه با هر گوشی دیگری نیز برنده خواهد بود و از طرفی دوربین‌های آن هم عملکرد بهتری نسبت به A51 دارند و در نهایت قدرت سخت افزاری بیشتری نیز نسبت به رقیب دارد.

تنها برتری گلکسی A51 نسبت به M51 را می‌توان طراحی خوش دست‌تر و وزن و ضخامت کمتر آن به حساب آورد و در غیر این صورت در تمام بخش‌های دیگر یا عملکرد بهتر M51 را شاهد هستیم و یا اینکه هر دو عملکرد برابری دارند.

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%da%af%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c-a51-%d8%a8%d8%a7-m51/
ads
ads