داغ ترین ها :

مقایسه و بررسی تفاوت های گوشی A52 با A72

پس از تجربه‌ی موفق گلکسیA71 و گلکسی A51، سامسونگ نسل بعدی این دو کهکشانی را تحت نام‌های گلکسی A72 و گلکسی A52 روانه‌ی بازار کرد تا امسال هم به کمک این دو محصول بتواند بخش میانی بازار را در دست بگیرد.

هر دو دستگاه نسبت به نسل قبل پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند تا بتوانند کاربران را ترغیب به خرید کنند. اما بین این دو گوشی کدامیک ارزش خرید بیشتری دارد؟ تفاوت‌های اساسی این دو کهکشانی چیست؟ کدامیک برای شما گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید؟

در ادامه‌ی این مطلب در تکنوبلاگ قصد داریم به مقایسه این دو برادر در بخش‌های مختلف بپردازیم و در پایان هر بخش محصول برتر را معرفی کنیم تا شما با دید بهتری بتوانید بین آن‌ها گزینه بهتر برای خود را انتخاب کنید. قبل از خرید گوشی مخصوصا این دو گوشی سامسونگ می‌توانید مطلب زیر را دنبال کنید.

نام گوشی

گلکسی A72

گلکسی A52
زمان معرفی ۶ فروردین ۶ فروردین
ابعاد ۱۶۵*۷۷.۴*۸.۴ ۱۵۹.۹*۷۵.۱*۸.۴
وزن ۲۰۳ گرم ۱۸۹ گرم
نمایشگر ۶.۷ اینچی سوپر امولد با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی و روشنایی ۸۰۰ نیت ۶.۵ اینچی سوپر امولد با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی و روشنایی ۸۰۰ نیت
نرم افزار One UI 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ One UI 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱
تراشه اسنپدراگون 720G اسنپدراگون 720G
حافظه داخلی ۱۲۸، ۲۵۸ ۱۲۸، ۲۵۸
پشتیبانی از کارت حافظه بله بله
حافظه رم ۴، ۶، ۸ ۶، ۸
دوربین‌ها ۶۴ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

۵ مگاپیکسل عمق میدان

۵ مگاپیکسل ماکرو

۳۲ مگاپیکسل سلفی

۶۴ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

۵ مگاپیکسل ماکرو

۸ مگاپیکسل تله فوتو

۳۲ مگاپیکسل سلفی

اسپیکر استریو استریو
حسگر اثرانگشت اپتیکال زیر نمایشگر اپتیکال زیر نمایشگر
باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۲۵ واتی با آداپتور ۲۵ واتی درون جعبه ۲۵ واتی با آداپتور ۱۵ واتی درون جعبه
رنگ بندی مشکی، بنفش، آبی، سفید مشکی، بنفش، آبی، سفید

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی A52 و گلکسی A72

چند سالی بود که سامسونگ طراحی میانرده‌های خود را تغییر نداده بود و این موضوع اعتراض کاربران را در پی داشت. امسال اما بالاخره همزمان با تغییر طراحی پرچمداران کره‌ای‌ها، در میانرده‌های این شرکت هم شاهد طراحی جدید و به مراتب جذاب‌تری هستیم و به همین دلیل مدل‌های میان‌رده گوشی سامسونگ بیش از گذشته مورد توجه مردم قرار گرفتند.

به این ترتیب گلکسی A72 و A52 هم طراحی کاملا متفاوتی نسبت به نسل قبل دارند. در این دو گوشی قاب پشتی به حالت مات درآمده و مهم‌تر این که فریم دوربین‌ها ظاهر جدیدی به خود گرفته است. در طراحی جدید فریم دوربین‌ها دیگر با یک فریم سیاه مواجه نیستیم و به نوعی رنگ قاب پشتی فضای میان دوربین‌ها را هم در بر می‌گیرد، به گونه‌ای که تمام قاب پشتی به صورت یکپارچه درآمده و بسیار جذاب‌تر شده است. به غیر از این فریم تنها لوگوی سامسونگ در پایین قاب دیده می‌شود و باقی فضا را قاب مات گوشی در برگرفته است.

مات بودن قاب پشتی باعث می‌شود حس بهتری از دست گرفتن این دو گوشی داشته باشید و اصطکاک محصول با دستتان بیشتر شود. از طرفی مات بودن قاب باعث می‌شود تا کثیفی و جای اثرانگشت کمتری باقی بماند و این موضوع زیبایی گوشی را تحت تأثیر قرار ندهد.

جنس قاب پشتی هر دو گوشی همچنان از پلاستیک است و سامسونگ اعتقادی به استفاده از شیشه در میانرده‌های خود ندارد (حتی در نسخه پایه‌ای پرچمدار کره‌ای‌ها یعنی گلکسی S21 هم شاهد استفاده از پلاستیک هستیم). این پلاستیک حس کیفیت شیشه را ندارد اما از نظر وزن می‌تواند به سبکی گوشی کمک شایانی کند.

فریم اطراف دو کهکشانی هم از جنس پلاستیک است، اما بر خلاف قاب پشتی طراحی براقی دارد تا دوگانگی جذابی میان مات بودن قاب پشتی و براق بودن لبه‌های اطراف گوشی به وجود بیاید.

این فریم در سمت راست از دکمه‌های ولوم و پاور، در بالا از خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی و میکروفون دوم و در پایین از درگاه Type C، جک ۳.۵ میلی متری صدا، میکروفون اصلی و اسپیکر میزبانی می‌کند.

از نظر طراحی قاب پشتی و فریم اطراف هیچ تفاوتی بین A72 و گلکسی A52 وجود ندارد و تنها شاید از تفاوت اندک اندازه‌ی آن‌ها بتوانید به نامشان پی ببرید. این تفاوت اندازه باعث شده تا A72 حدود ۵ میلی متر کشیده‌تر و حدود ۲ میلی متر عریض‌تر باشد.

این گوشی ۲۰۳ گرمی نسبت به برادر کوچک‌تر خود ۱۴ گرم سنگین‌تر است اما از نظر ضخامت هر دو در عدد ۸.۴ میلی متر قرار می‌گیرند. با این تفاسیر باید گلکسی A52 را از نظر ارگونومی محصول بهتری بدانیم؛ چرا که هم وزن کمتری دارد و هم به دلیل ابعاد کوچک‌تر بهتر در دست قرار می‌گیرد.

نکته‌ی بسیار مثبتی که در طراحی هر دو گوشی وجود دارد و آن‌ها را از اکثر رقبا متمایز می‌کند، پشتیبانی از گواهی IP67 است. این گواهی به معنای این است که هر دو کهکشانی می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱متری آب دوام بیاورند.

دو گوشی گلکسی A52 و گلکسی A72

شاید در مدت زمان استفاده از این دو دستگاه هیچگاه از این قابلیت استفاده نکنید (البته در حقیقت هم بهتر است که به صورت عمدی گوشی‌ها را در معرض آب قرار ندهید و این IP برای مواقعی است که شرایط خاص به وجود می‌آید) ولی به طور حتم بودنش را به نبودش ترجیح می‌دهیم.

بعد از این توضیحات به سراغ قاب جلویی برویم، جایی که بیشترین تعامل را با آن خواهید داشت. پیش از پرداختن به این بخش باید بگوییم که حقیقتا برایمان جالب است که چرا سامسونگ حاشیه‌های اطراف نمایشگر این دو گوشی را افزایش داده است.

سال قبل نسبت نمایشگر به بدنه‌ی A71 و A51 حدود ۸۷ درصد بود و امسال این عدد به ۸۴ کاهش یافته است؛ این در حالیست که شرکت‌ها هر سال تلاش می‌کنند تا برای جذاب‌تر شدن قاب جلویی این عدد را افزایش دهند. از طرافی حاشیه‌های باریک اطراف صفحه نمایش در نسل قبل یکی از دلایل جذابیت کهکشانی‌های سامسونگ بود و عجیب است که چرا در این زمینه پسرفت داشته‌ایم.

از این موضوع که بگذریم، قاب جلویی گلکسی A52 یک نمایشگر ۶.۵ اینچی و قاب جلویی گلکسی A72 یک نمایشگر ۶.۷ اینچی را شامل می‌شود. در بالای هر دو صفحه نمایش یک پانچ هول کوچک برای قرار گرفتن دوربین سلفی به چشم می‌آید و بالاتر از آن اسپیکر مکالمه دیده می‌شود که نقش اسپیکر دوم برای تولید صدای استریو را هم عهده‌دار است.

حاشیه‌های اطراف نمایشگر خیلی بد نیست و نمی‌توانیم با توجه به قیمت گوشی، آن را نقطه ضعف تلقی کنیم، ولی قطعا لذت تماشای محتوا در یک نمایشگر با حاشیه‌های کم در اینجا وجود ندارد و شاید سامسونگ برای این کار دلیل خوبی داشته باشد.

از نظر رنگ بندی سامسونگ تفاوتی بین این دو میانرده قائل نشده و برای هر دو چهار رنگ مشکی، بنفش، سفید و آبی را در نظر گرفته است. اگر بخواهیم این بخش را جمع بندی کنیم باید بگوییم که تنها تفاوت این دو گوشی به ابعاد و وزن برمی‌گردد و اگر گوشی خوش دست‌تری می‌خواهید باید گلکسی A52 را برگزینید و اگر نمایشگر بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهید گلکسی A72 انتخاب بهتری برای شماست.

صفحه نمایش گلکسی A52 و گلکسی A72

گوشی‌های سامسونگ همیشه به داشتن نمایشگرهای باکیفیت شهرت دارند و این موضوع به استفاده از پنل‌های جذاب سوپر امولد کره‌ای‌ها برمی‌گردد. این دو گوشی هم خوشبختانه مانند نسل قبل از همین پنل‌های سوپر امولد استفاده می‌کنند.

گلکسی A72 نمایشگری ۶.۷ اینچی از نوع سوپر امولد با رزولوشن FHD+ دارد که تراکم پیکسلی ۳۹۴ را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. از طرفی گلکسی A52 از یک صفحه نمایش ۶.۵ اینچی سوپر امولد با رزولوشن FHD+ و تراکم پیکسلی ۴۰۷ بهره می‌برد.

برای هر دو گوشی نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی در نظر گرفته شده که باعث می‌شود نمایشگر این دو گوشی را برتر از نسل قبل بدانیم. نمایشگر هر دو کهکشانی می‌تواند در حالت خودکار تا ۸۰۰ نیت روشنایی تولید کند و این یعنی در محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید هیچ مشکلی از بابت مشاهده‌ی محتوا وجود نخواهد داشت.

صفحه نمایش دو گوشی گلکسی A52 و گلکسی A72

نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی این دو گوشی باعث می‌شود در حین کار با آن‌ها و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و وب‌گردی حس روان‌تری نسبت به ۶۰ هرتز معمول داشته باشید و محتوایی روان‌تر مقابل چشمان شما قرار بگیرد. این نرخ نوسازی به صورت خودکار بین ۶۰ و ۹۰ جابجا می‌شود تا هم محتوای روان‌تری را داشته باشیم و هر از نظر مصرف باتری با مشکلی مواجه نشویم.

از نظر کیفیت باید گفت که با دو صفحه نمایش بسیار خوب مواجه هستیم و هر دو می‌توانند محتوایی زنده و پویا را به شما نمایش دهند. به لطف امولد بودن نمایشگر رنگ مشکی عمق بسیار زیادی دارد و روشنایی هم کاملا کافی به نظر می‌رسد.

در تنظیمات صفحه نمایش هر دو رقیب می‌توانید بین دو گزینه Vivid (رنگ‌های اغراق شده) و Natural (رنگ‌های طبیعی) یکی را انتخاب کنید و یا گزینه‌ی سوم را برگزینید و به صورت دستی به تنظیم نمایشگر بپردازید.

حالت Vivid رنگ‌ها را به صورت اغراق شده و غلیظ‌تر از واقعیت به شما نمایش می‌دهد و گوشی های امولد سامسونگ به صورت پیش فرض به روی این حالت قرار دارند. اگر رنگ بندی طبیعی‌تر صفحه نمایش را ترجیح می‌دهید حتما گزینه Natural را انتخاب کنید تا رنگ‌ها تا حد ممکن به حالت واقعی خود نزدیک شوند.

به واسطه‌ی امولد بودن پنل‌ها رنگ سفید کمی مایل به زرد به نمایش درمی‌آید و شما می‌توانید به صورت دستی در تنظیمات این موضوع را تا حد خوبی برطرف کنید. در نهایت اما رنگ سفید دقیقی را مانند پنل‌های IPS شاهد نیستیم.

در نهایت باید گفت که بین نمایشگرهای این دو کهکشانی هیچ تفاوتی دیده نمی‌شود هر دو جزو بهترین‌ها در بازه‌ی قیمتی خود هستند (البته ترجیح می‌دادیم که در گلکسی A72 با توجه به قیمت بالاتر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را داشته باشیم).

اسپیکر گلکسی A52 و گلکسی A72

در نهایت سامسونگ هم میانرده‌های خود را به اسپیکر استریو مجهز کرد و این کار به کمک اسپیکر مکالمه در نقش اسپیکر دوم صورت گرفته است. نسل قبل این دو گوشی اسپیکرهای تکی داشتند و استفاده از اسپیکر استریو پیشرفت خوبی به حساب می‌آید.

به واسطه‌ی استریو شدن اسپیکرها، صدایی فراگیرتر به گوش شما می‌رسد که این نکته‌ی مثبتی ارزیابی می‌شود، اما از جنبه‌ی منفی این اسپیکرها بلندی خیلی عالی ندارند و از نظر کیفیت هم نمی‌توان پیشرفت‌ آن‌ها را قابل توجه خواند.

درکل اسپیکرهای A72 کمی بلندتر از برادر کوچک‌تر هستند و صدای واضح‌تری را هم تولید می‌کنند تا در این بخش با اختلاف اندک A72 را گوشی برتر اعلام کنیم.

نرم افزار و رابط کاربری گلکسی A52 و گلکسی A72

طبیعتا در این بخش تفاوتی بین این دو کهکشانی دیده نمی‌شود و هر دو از جدیدترین نسخه رابط کاربری سامسونگ یعنی One UI 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ استفاده می‌کنند.

One Ui یکی از بهترین و کامل‌ترین رابط کاربری‌های موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید که برای کهکشانی‌های سامسونگ عملکردی پایدار و روان را به ارمغان آورده است. این رابط کاربری قابلیت‌های زیادی دارد و می‌توان بخش‌های مختلف آن را شخصی سازی کرد.

این رابط کاربری به روی جدیدترین سیستم عامل گوگل، اندروید ۱۱ نصب شده و ترکیب این دو باعث شده تا عملکرد خوبی را  از گلکسی A72 و گلکسی A52 شاهد باشیم.

عملکرد سخت افزار گلکسی A52 و گلکسی A72

سال قبل سامسونگ در گوشی گلکسی A51 از تراشه‌ی اگزینوس خود استفاده کرده بود و برای گلکسی A71 تراشه‌ی اسنپدراگون 730 در نظر گرفته شده بود.

به طور کلی تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام عملکرد بهتر و پایدارتری نسبت به تراشه‌های اگزینوس سامسونگ دارند و در انجام کارهای سنگین هم کمتر داغ می‌کنند. همین موضوع باعث شده بود تا A71 عمکلرد خوب و روانی داشته باشد و A51 حتی گاهی در انجام کارهای ساده و روزمره هم ناتوان به نظر برسد.

امسال خوشبختانه هر دو گوشی به چیپست ۸ نانومتری اسنپدارگون 720G مجهز شده‌اند. این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی (2×2.3 GHz Kryo 465 Gold & 6×1.8 GHz Kryo 465 Silver) و پردازنده گرافیکی Adreno 618 را شامل می‌شود.

به لطف این تراشه هر دو برادر در استفاده روزمره عملکرد سریع و روانی دارند و به سرعت به دستورات پاسخ می‌دهند. در زمینه اجزای بازی‌های گرافیکی و سنگین هم با تراشه‌ی ناتوانی مواجه نیستیم و می‌توان بازی‌هایی مثل کال آف دیوتی موبایل را به روی تنظیمات گرافیکی متوسط و خوب (نه عالی) بدون مشکل اجرا کرد.

این مجموعه سخت افزاری در گلکسی A72 با ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم همراه می‌شود و در گلکسی A52 به غیر از رم ۶ و ۸ امکان انتخاب نسخه رم ۴ هم وجود دارد (اگر می‌خواهید عملکرد بهتری داشته باشید یا کمی با گوشی بازی کنید ترجیحا نسخه رم ۶ یا ۸ را خریداری کنید).

استفاده از این تراشه برای گلکسی A52 انتخاب مناسب و منطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که هم تراشه‌ی اگزینوس به اسنپدراگون تغییر یافته و هم این که عملکرد سریع‌تر و بهتری را شاهد هستیم.

در مورد A72 اما نمی‌توان همین جمله را بیان کرد؛ زیرا نسل قبل این گوشی چیپست اسنپدراگون 730 داشته و حالا تبدیل آن به تراشه‌ی 720G پیشرفت چندانی به حساب نمی‌آید. در واقع از آنجایی که این گوشی قیمت بالاتری دارد از سامسونگ انتظار داشتیم تا از تراشه‌ی قوی‌تری در این گوشی استفاده کند تا با خرید A72 قدرت سخت افزاری بیشتری نسبت به برادر کوچک‌تر نسیبمان شود.

در کل باید گفت هر دو گوشی عملکرد رضایت بخشی از نظر سخت افزاری دارند و هیچ تفاوتی هم در عملکرد آن‌ها دیده نمی‌شود، پس طبیعتا نمی‌توان برنده‌ای هم در این بخش انتخاب کرد.

باتری گلکسی A52 و گلکسی A72

این دو کهکشانی در اندازه نمایشگر با هم تفاوت دارند و همین موضوع و همچنین ابعاد بزرگ‌تر گلکسی A72 باعث شده تا سامسونگ باتری با ظرفیت بیشتری برای آن در نظر بگیرد.

باتری گلکسی A72 ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد و برای گلکسی A52 یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته شده است. از نظر شارژدهی با دو گوشی خوب روبرو هستیم، اما برادر بزرگ‌تر به لطف داشتن باتری بزرگ‌تر شارژدهی بهتری را ارائه می‌کند.

در استفاده روزمره و عادی گلکسی A72 می‌توانید یک روز کامل شما را همراهی کند و برای روز دوم هم مقداری از شارژ آن باقی مانده باشد. گلکسی A52 اما تنها می‌تواند یک روز کامل همراه شما باشد و در انتهای شب باید آن را به شارژ متصل کنید.

هر دو محصول از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کنند، اما سامسونگ در جعبه A72 آداپتوری ۲۵ وات قرار داده و در جعبه A52 یک آداپتور ۱۵ واتی! به همین دلیل اگر هر دو گوشی را با آداپتورهای داخل جعبه به شارژ متصل کنید گلکسی A72 در مدت ۳۰ دقیقه به شارژ ۵۴ درصدی می‌رسد و این در حالیست که در این مدت گلکسی A52 تا ۳۴ درصد شارژ می‌شود.

به همین ترتیب شارژ کامل برادر بزرگ‌تر حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه زمان می‌برد و برای پر شدن گلکسی A52 باید بیش از ۲ ساعت منتظر بمانید (البته گفتنی است که اگر برای A52 آداپتور ۲۵ واتی تهیه کنید در ۳۰ دقیقه به ۵۲ درصد می‌رسد و در ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه می‌توان آن را تا ۱۰۰ درصد شارژ کرد).

پس برای جمع بندی این بخش به سادگی می‌توان عنوان کرد که اگر گوشی با شارژدهی بهتر و سرعت شارژ بهتر می‌خواهید، گلکسی A72 انتخاب بهتری برای شما به حساب می‌آید.

 

مقایسه های مرتبط: مقایسه گلکسی A51 و اوپو A93

 

دوربین گلکسی A52 و گلکسی A72

بالاخره به بخشی می‌رسیم که تفاوت‌های اصلی این دو محصول مشخص می‌شود. در این بخش لنز تشخیص عمق میدان گلکسی A52 به لنز تله فوتو در گلکسی A72 تبدیل شده که کاربرد بسیار بیشتری دارد.

به کمک این لنز در A72 شما می‌توانید تا ۳ برابر به صورت اپتیکال و تا ۳۰ برابر به صورت دیجیتال به روی سوژه‌ها زوم کنید. در واقع اگر قصد داشته باشید از سوژه‌ای در فاصله‌ی دور عکاسی کنید قطعا A72 محصول بسیار تواناتری به حساب می‌آید.

در ادامه‌ی این بخش به دوربین‌های هر دو گوشی به صورت جداگانه خواهیم پرداخت و در پایان هم برنده‌ی کلی بخش دوربین را اعلام خواهیم کرد. اما بد نیست نگاهی داشته باشیم به رابط کاربری دوربین این دو گوشی:

دوربین اصلی گلکسی A52 و گلکسی A72

سامسونگ اطلاعات دقیقی از سنسور لنز اصلی گلکسی A72 عنوان نکرده و نمی‌دانیم که این سنسور ساخت کدام شرکت است اما دوربین اصلی این کهکشانی از سنسوری ۶۴ مگاپیکسلی با اندازه ۱/۱.۷ اینچ و اندازه پیکسل ۰.۸میکرون بهره می‌برد. این سنسور پشت یک لنز ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز هم پشتیبانی می‌کند.

این دوربین به صورت پیش فرض به دلیل بهره‌مندی از قابلیتQuad Bayer  تصاویری ۱۶ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند. برای این دوربین خوشبختانه لرزشگیر اپتیکال تصویر هم در نظر گرفته شده که به باعث می‌شود در هنگام ثبت تصاویر لرزش دست‌های شما تأثیر منفی کمتری به روی کیفیت کلی عکس‌ها داشته باشد.

از طرف دیگر سامسونگ برای دوربین اصلی گلکسی A52 به سراغ سنسور ۶۴ مگاپیکسلی مدل IMX682 Exmor RS ساخت شرکت سونی رفته است. این سنسور هم اندازه‌‌ی ۱/۱.۷ اینچی دارد و اندازه‌ی پیکسل آن هم ۰.۸ میکرونی است. این سنسور در پس لنزی ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند.

همان طور که مشاهده کردید مشخصات لنز و سنسور هر دو گوشی کاملا یکسان است، اما از آنجایی که سامسونگ اطلاعات دقیقی از سنسور گلکسی A72 بیان نکرده نمی‌توانیم یکسان بودن دوربین اصلی این دو کهکشانی را به طور حتم تأیید کنیم.

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A72 در نور روز جزئیات کاملا مناسبی دارند و رنج دینامیکی آن‌ها هم در سطح وسیعی قرار می‌گیرد. این تصاویر از نظر کنتراست مناسب بوده و از شارپنس خوبی بهره می‌برند. از نظر دقت رنگ هم این کهکشانی عملکرد رضایت بخشی دارد و مانند اکثر میانرده‌های سامسونگ غلظت رنگ‌ها را به صورت غیرطبیعی افزایش نمی‌دهد.

در عکس‌های روز این کهکشانی مقدار کمی نویز به چشم می‌آید ولی از آنجایی که با یک میانرده مواجه هستیم نمی‌توانیم این نکته را جزو نکات منفی به حساب بیاوریم. به طور کلی می‌توان گفت کیفیت نهایی عکس‌های روز کاملا خوب هستند و عملکرد دوربین اصلی این محصول شما را راضی خواهد کرد.

تصاویر ثبت شده در نور کم نیز کیفیت قابل قبولی دارند اما مطابق انتظار نویز افزایش پیدا کرده و از رنج دینامیکی و جزئیات کاسته می‌شود، هرچند با این حال همچنان تصاویر جزئیات کافی و شارپنس قابل قبولی دارند. دقت رنگ در این تصاویر خیلی عالی نیست و رنگ‌ها کمی غلظ‌تر و گرم‌تر از حالت طبیعی به ثبت می‌رسند (در سایه‌ها البته جزئیات خیلی زیادی نداریم و رنج دینامیکی به حدی خوب نیست که بتواند بالانس کاملی بین سایه روشن‌ها برقرار کند).

ماژول دوربین‌های پشت گلکسی A72

برای دوربین اصلی حالت شب (Night Mode) در نظر گرفته شده که با روشن کردن آن نویز عکس‌ها مقداری کاهش یافته و سطح جزئیات در قسمت سایه‌ها افزایش می‌یابد. این قابلیت رنگ تصاویر شب را متعادل‌تر می‌کند، اما در برخی عکس‌های دیده می‌شود که سوژه‌ها بیش از حد روشن شده و عکس حالت طبیعی خود را از دست داده است.

این‌ها همگی مربوط به دوربین اصلی گلگسی A72 بودند، رقیب این گوشی یعنی گلکسی A52 چه عملکردی دارد؟

دوربین اصلی این کهکشانی در نور روز عکس‌های باکیفیتی به ثبت می‌رساند. این تصاویر دقت رنگ مناسبی دارند و رنج دینامیکی نیز در سطح رضایت بخشی قرار می‌گیرد. جزئیات این تصاویر خوب است و از نظر شارپنس و کنتراست هم با وضعیت مناسبی روبرو هستیم. این اطلاعات در کنار هم باعث می‌شود تا به سادگی عنوان کنیم که عکس‌های گرفته شده با گلکسی A52 در نور روز و با توجه به بازه‌ی قیمتی بسیار راضی کننده هستند.

دوربین اصلی A52 درشب و شرایط نوری نامناسب هم عملکرد خوب خود را حفظ می‌کند و کیفیت عکس‌های آن رضایت شما را جلب خواهند کرد. این عکس‌ها به طور حتم نویز بیشتری نسبت به عکس‌های روز دارند، اما این نویز به خوبی در حد منطقی نگه داشته می‌شود.

از نظر جزئیات و رنج دینامیکی تصاویر شب قابل قبول هستند ولی دقت رنگ خیلی دلچسب نیست و رنگ‌ها گاها بی‌رنگ یا غلیظ شده به ثبت می‌رسند. برای دوربین اصلی این محصول هم حالت شب در نظر گرفته شده و روشن شدن آن باعث بهبود تصاویر می‌شود. البته در نظر داشته باشید که این عکس‌ها گاهی بیش از اندازه روشن می‌شوند و این نکته باعث روشنایی بیش از حد برخی سوژه‌ها شده و به از بین رفتن جزئیات در این نقاط می‌انجامد.

با توجه به این گفته‌ها بسیار سخت است که عنوان کنیم کدامیک از این دو رقیب دوربین اصلی بهتری دارند؛ چرا که عملکرد آن‌ها به واقع بسیار نزدیک به هم و شبیه است و نمی‌توان یکی را برتر از دیگری دانست.

 

مقایسه پیشنهادی: مقایسه پوکو X3 Pro و پوکو X3 NFC

 

دوربین فوق عریض گلکسی A52 و گلکسی A72

دوربین فوق عریض گلکسی A72 از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. این سنسور اندازه پیکسل ۱.۱۲ میکرونی داشته و در پس یک لنز با گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین توانایی ثبت تصاویری با زاویه‌ی ۱۲۳ درجه‌ای را داراست.

عکس‌های گرفته شده با دوربین فوق عریض این دستگاه در نور روز از رنج دینامیکی وسیعی برخوردار هستند و جزئیات قابل قبولی هم دارند. اگر بخواهیم این تصاویر را با دوربین اصلی مقایسه کنیم، طبیعتا شارپنس کمتری را شاهد هستیم و از طرفی رنگبندی سردتری را هم مشاهده می‌کنیم.

با توجه به این که با دوربین فوق عریض مواجه هستیم و همچنین این گوشی هم یک میانرده است می‌توان کیفیت تصاویر فوق عریض را مناسب ارزیابی کرد. گفتنی است که اعوجاج کناره عکس‌های فوق عریض در این گوشی به کمک قابلیت‌های نرم افزاری به خوبی تصحیح می‌شود.

در شب اما خیلی نمی‌توان به روی کیفیت عکس‌های فوق عریض حساب کرد و این تصاویر با کمی زوم حالت آبرنگی و نرم به خود می‌گیرند. شارپنس این عکس‌ها هم خوب نیست و جزئیات سوژه‌ها تا حد زیادی درهم به ثبت می‌رسد.

دوربین‌های پشت گلکسی A72

دوربین فوق عریض گلکسی A52 هم دقیقا مشخصات مشابهی با دوربین فوق عریض برادر بزرگ‌تر خود دارد و می‌تواند عکس‌هایی ۱۲۳ درجه‌ای را به ثبت برساند.

اولین موردی که در برخی از عکس‌های فوق عریض گلکسی A52 توجه شما را به خود جلب می‌کند به هم ریختگی لبه‌ها و عدم تصحیح درست اعوجاج در عکس‌ها است، فرایندی که در کهکشانی بزرگ‌تر به خوبی انجام می‌گیرد.

گذشته از این اعوجاج، عکس‌های فوق عریض گرفته شده در نور روز کیفیت مناسبی دارند و با توجه به فوق عریض بودن دوربین می‌توان جزئیات و رنج دینامیکی آن‌ها را مناسب ارزیابی کرد. شارپنس و دقت رنگ هرچند چندان خوب نیست و سوژه‌ها کمی رنگ پریده به ثبت می‌رسند.

کیفیت عکس‌های فوق عریض گرفته شده با A52 در شب چندان مناسب نیست و سایه‌ها عملا بدون جزئیات به ثبت می‌رسند و خیلی نمی‌توان به روی این تصاویر حساب باز کرد (شاید این تصاویر برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب باشند، اما زمانی که آن‌ها را در نمایشگر بزرگ‌تر مانند لپ تاپ یا تلویزیون مشاهده کنید متوجه نویز زیاد و حالت نرم عکس‌ها خواهید شد).

در نهایت باید دوربین فوق عریض گلکسی A72 را برنده‌ی این بخش بدانیم؛ چرا که اعوجاج کناره‌ی عکس‌ها را بهتر تصحیح می‌کند و تصاویر فوق عریض آن مقدار کمی بهتر از A52 هستند.

دوربین تله فوتو گلکسی A52 و گلکسی A72

دوربین تله فوتو را در پرچمداران چند سال اخیر شرکت‌های مختلف دیده‌ایم، اما حضور آن در یک گوشی میانرده موضوع جذابی به نظر می‌رسد. گلکسی A72 به این لنز مجهز شده در حالی که در گلکسی A52 خبری از این دوربین نیست.

این دوربین که از سنسوری ۸ مگاپیکسلی با اندازه پیکسل ۱.۰ میکرونی استفاده می‌کند، در پس یک لنز با گشودگی دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است. این دوربین قادر است تا ۳ برابر به صورت اپتیکال و تا ۳۰ برابر به صورت دیجیتال به روی سوژه مورد نظر شما زوم کند. وجود این لنز، گلکسی A72 را نه تنها از برادر کوچک‌تر خود بلکه از همه‌ی رقبا متمیاز می‌کند.

عکس‌های گرفته شده با این دوربین در نور روز کیفیت مناسبی دارند. جزئیات این تصاویر برای یک سنسور ۸ مگاپیکسلی رضایت بخش بوده و شارپنس و کنتراست هم در سطح خوبی قرار می‌گیرد.

هنگامی که تا ۳ برابر به روی سوژه مورد نظر زوم کنید کیفیت کلی عکس کاهش پیدا نمی‌کند و تصویر خوبی تحویل می‌گیرید، اما در حالت زوم ۱۰ برابری نویز افزایش پیدا کرده و جزئیات کاهش می‌یابد و تصویر کمی حالت آبرنگی به خود می‌گیرد. اگر این زوم را تا ۲۰ یا ۳۰ برابر افزایش دهید عملا دیگر عکس قابلیت استفاده نخواهد داشت و تنها برای حالتی است که بخواهید صرفا سوژه را در دور دست شکار کنید.

دوربین پشت گلکسی A52

عکس‌های تله فوتو این گوشی در شب هم کیفیت قابل قبولی دارند و جزئیات و شارپنس در سطح مناسبی قرار می‌گیرد. شاید به طور کلی دیافراگم f/2.4 این لنز باعث شود تا جذب نور خیلی عالی در عکس‌های شب انجام نشود، اما با این وجود نتیجه نهایی تصاویر از حالتی که با دوربین اصلی عکسی ۶۴ مگاپیکسلی (رزولوشن کامل) بگیرید و آن را کراپ کنید بهتر خواهد بود.

به طور کلی بودن این لنز در این کهکشانی یک برتری قطعی نسبت به گلکسی A52 به حساب می‌آید و اگر از این دوربین استفاده زیادی دارید حتما باید از بین این دو برادر نسخه گران قیمت‌تر را انتخاب کنید.

دوربین ماکرو گلکسی A52 و گلکسی A72

دوربین ماکرو گلکسی A72 از یک سنسور ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و در پس لنزی با دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است. فوکوس این لنز همچنان ثابت است اما بازه‌ی گسترده‌تری را شامل می‌شود و این یعنی راحت‌تر می‌توان فاصله‌ی مناسب با سوژه را برای داشتن فوکوسی درست پیدا کرد.

عکس‌های ماکرو گرفته شده با گلکسی A72 جزئیات بسیار رضایت بخشی دارند، به طوری که شما از یک سنسور ۵ مگاپیکسلی انتظار چنین جزئیات خوبی را ندارید. دقت رنگ این تصاویر هم مناسب است و اگر شما به ثبت سوژه‌ها از نمای نزدیک علاقه داشته باشید، این دوربین می‌تواند شات‌های جذابی برایتان به ثبت برساند.

دوربین ماکرو گلکسی A52 هم دقیقا مشخصات با رقیب خود دارد و در عمل نیز کیفیت عکس‌های ماکرو این دو گوشی بسیار به هم نزدیک است؛ به طوری که می‌توانیم عملا آن‌ها را یکی تلقی کنیم. بنابراین از نظر لنز ماکرو برنده‌ای وجود نخواهد داشت و هر دو کهکشانی عملکردی خوب را به شما ارائه می‌کنند.

دوربین سلفی گلکسی A52 و گلکسی A72

دوربین سلفی گلکسی A72 سنسوری ۳۲ مگاپیکسلی با اندازه ۱.۲۸ اینچ و اندازه پیکسل ۰.۸ میکرونی داشته و در پس یک لنز ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین از قابلیت Quad Bayer بهره می‌برد و به همین جهت به صورت پیش فرض عکس‌هایی ۸ مگاپیسکلی به ثبت می‌رساند. نکته‌ی بسیار خوب این دوربین توانایی آن در ثبت ویدئوهای 4K ۳۰ فریم بر ثانیه است.

کیفیت تصاویر سلفی واقعا خوب است؛ چرا که در این عکس‌ها جزئیات زیادی دیده می‌شود و نویز هم به خوبی تحت کنترل قرار دارد. از نظر دقت رنگ پوست اما این دوربین عملکرد عالی ندارد و رنگ پوست طبیعی را شاهد نیستیم. این مشکل تا حد خوبی با روشن کردن قابلیت HDR حل می‌شود و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم هنگام ثبت عکس سلفی این قابلیت را روشن کنید.

حکایت دوربین ماکرو در این بخش هم وجود دارد و گلکسی A52 از سنسور و لنزی مشابه با برادر بزرگ‌تر خود استفاده می‌کند و به این ترتیب کیفیت نهایی تصاویر کامل یکسان بوده و نمی‌توان برنده‌ای را عنوان کرد.

دوربین سلفی گلکسی A72

عکاسی پرتره گلکسی A52 و گلکسی A72

در بخش عکس‌های پرتره داستان کمی عجیب می‌شود؛ زیرا گلکسی A52 لنزی مخصوص برای تشخیص عمق میدان دارد و عکس‌های پرتره را با دوربین اصلی و به کمک این لنز به ثبت می‌رساند، در حالی که گلکسی A72 هیچ لنزی برای تشخیص سوژه از پس‌زمینه نداشته و این کار را به کمک قابلیت‌های نرم افزاری و دیگر دوربین‌ها انجام می‌دهد و در نهایت و در کمال تعجب برش پرتره‌های A72 دقیق‌تر از رقیب خود است!

به طور کلی در ثبت تصاویر پرتره سه نکته مهم و حیاتی بوده و هر دوبینی که بتواند این سه نکته‌ی کلیدی را رعایت کند در نهایت عکس پرتره خوبی تحویل خواهد داد. اول از همه برش سوژه از پس‌زمینه باید دقیق باشد تا گوشی بتواند پس‌زمینه را تشخیص داده و آن را به حالت مات در بیاورد.

نکته‌ی دوم این است که پس‌زمینه باید به حالت طبیعی و به اندازه‌ی کافی مات شود تا نتیجه جذابی را شاهد باشیم و در نهایت این که جزئیات سوژه باید به خوبی به ثبت برسد، این یعنی در یک عکس پرتره از انسان باید چهره و جزئیات مختلف آن در تصویر مشخص باشند.

با توجه به این سه نکته حال به سراغ کیفیت پرتره‌های دو گوشی می‌رویم، جایی که پرتره‌های گرفته شده با گلکسی A72 برش خوبی دارند و سوژه از پس‌زمینه با دقت مناسبی جدا می‌شود. پس‌زمینه‌ی این تصاویر به حد کافی مات می‌شود و در نهایت سوژه هم جزئیات کافی دارد و به این ترتیب پرتره‌های A72 را رضایت بخش ارزیابی می‌کنیم.

در طرف مقابل گلکسی A52 نیز شرایط یکسانی با A72 دارد با این تفاوت که گاهی اوقات برش سوژه از پس‌زمینه با دقت بالایی انجام نمی‌شود و شاهد این هستیم که بخشی از سوژه به اشتباه و تحت عنوان پس‌زمینه مات می‌شود.

به طور کلی هر دو کهکشانی پرتره‌های خوبی می‌گیرند اما به دلیل برش بهتر گلکسی A72 باید این میانرده کره‌ای‌ها را برنده‌ی این بخش در نظر بگیریم.

مقایسه گلکسی A52 و گلکسی A72

فیلم برداری با گلکسی A52 و گلکسی A72

گلکسی A72 می‌تواند در نهایت کیفیت 4K ۳۰ فریم بر ثانیه با سه دوربین اصلی، فوق عریض و تله فوتو خود فیلم برداری کند. فیلم‌های 4K ضبط شده با دوربین اصلی جزئیات زیادی دارند و رنج دینامیکی نیز در سطح خوبی قرار می‌گیرد، به طوری که جزئیات زیادی را در سایه‌ها در شرایط نوری چالش برانگیز از دست ندهید.

این فیلم‌ها شارپنس مناسبی دارند و نویز هم به خوبی در آن‌ها کنترل می‌شود، گویی که به طور کلی هیچ نویزی در ویدئو وجود ندارد. رنگ این ویدئوها طبیعی است و دقت رنگ بالایی را شاهد هستیم.

فیلم‌های فوق عریض ضبط شده در حالت 4K کیفیت قابل قبولی دارند، اما نویز در آن‌ها بیشتر از دوربین اصلی بوده و همچنین رنج دینامیکی محدودتری را مشاهده می‌کنیم. از نظر رنگبندی هم دوربین فوق عریض فیلم‌هایی سردتر نسبت به دوربین اصلی ضبط می‌کند.

فیلم‌های 4K ضبط شده با دوربین تله فوتو جزئیات زیادی دارند و فراتر از یک میانرده عمل می‌کنند. در حالت فیلم برداری می‌توانید تا ۱۲ برابر زوم کنید که با هر مرحله زوم بیشتر جزئیات کاهش یافته و نویز ویدئو افزایش می‌یابد. فیلم‌های ضبط شده در حالت زوم ۱۲ برابری برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند ولی در عمل و به روی مانیتورهای بزرگ‌تر کیفیت چندان مطلوبی ندارند.

و اما فیلم برداری گلکسی A52 چه کیفیتی دارد؟ آیا می‌تواند با برادر بزرگ‌تر خود رقابت کند؟ باید بگوییم که بار دیگر در این قسمت هم هر دو گوشی عملکرد یکسانی دارند و A52 هم می‌تواند ویدئوهایی با کیفیت به ثبت برساند و در نهایت هیچ برنده‌ای در بخش فیلم برداری نخواهیم داشت.

گلکسی A52 و گلکسی A72 در رنگ‌های مختلف

 

حتما بخوانید: مقایسه گوشی mi 11 lite با ردمی نوت 10 پرو

 

جمع بندی

گلکسی A72 و گلکسی A52 در بخش‌های زیادی کاملا یکسان هستند و در دیگر بخش‌ها هم مشخصاتی بسیار نزدیک به هم دارند. اگر بخواهیم ارزش خرید را در نظر بگیریم، قطعا گلکسی A52 با توجه به مشخصات بسیار خوب و متعادل و قیمت کمتر ارزش خرید بیشتری دارد.

از طرف دیگر در برخی بخش‌ها از گلکسی A72 با توجه به قیمت بالاتر انتظار بیشتری داشتیم، به عنوان مثال تراشه‌ی قوی‌تر برای این کهکشانی و همچنین استفاده از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی می‌توانست ارزش خرید این گوشی را بسیار بیشتر کند.

به طور کلی اگر بودجه محدودتری دارید و در عین حال می‌خواهید یک گوشی میانرده خوب از سامسونگ خریداری کنید و یا این که ارگونومی بخش بسیار مهمی برای شماست باید گلکسی A52 را برای خرید انتخاب کنید.

اما اگر نمایشگر بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهید، شارژدهی و سرعت شارژ باتری برایتان بسیار مهم است و همچنین لنز تله فوتو کارایی زیادی برایتان دارد حتما باید به سراغ گلکسی A72 بروید. در آخر تصمیم نهایی بعد از مقایسه گوشی بر عهده کاربران است. در ادامه می‌توانید جعبه‌گشایی دو گوشی گلکسی A52 و گلکسی A72 را مشاهده کنید:

 

سوالات متدوال

بین گوشی A52 و گوشی A72 کدام یک برای انجام بازی قوی‌تر است؟

هر دو گوشی سامسونگ گلکسی A52 و گلکسی A72 به تراشه اسنپدراگون 720G مجهز شده‌اند که عمکلرد یکسانی در بخش پردازشی ارائه می‌دهند؛ بنابراین نمی‌توان مدلی را نسبت به مدل دیگر برتر دانست.

بین گوشی A52 و گوشی A72 کدام یک برای عکس‌برداری و فیلم‌‌برداری مناسب است؟

اگر به دنبال یک گوشی خوب برای فیلم‌برداری و عکسبرداری هستید، احتمالا گوشی A72 گزینه مناسبی برای خرید باشد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. هاشم

    من خیلی گوشی گلکسی A72 رو دوست دارم.

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-a52-%d8%a8%d8%a7-a72/
ads
ads